ads

Khamis, 9 Mei 2013

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Apr 2013 11:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2013 11:27 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PSSKJELAWAT2: Taklimat SPKS

Posted: 01 Jan 2013 04:56 AM PST

Bertempat di Bilik Mesyuarat Utama SK Jelawat 2, 30 Disember 2012, satu taklimat khas Sistem Pengurusan Kualiti Sekolah (SPKS) telah diadakan. Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti JPN Kelantan, iaitu Tuan Haji Zuni bin Mohamed, Penolong Pengarah Bahagian Kualiti, dan Encik Mohd. Ruslam bin Ab. Rahman telah sudi meluangkan masa untuk menyampaikan taklimat tersebut. Puan Hajah Anawiyah bt Abu Samah, selaku Penghulu Nita SK Jelawat 2, merangkap Pegawai Kualiti, PPD Bachok turut sama hadir.
Banyak input berguna yang diperolehi guru-guru berkaitan penyelenggaraan fail secara sistematik merangkumi pengurusan-pengurusan panitia, jadual waktu, pengajaran dan pembelajaran, pencerapan, peperiksaan, hasil kerja murid, mesyuarat, maklum balas pelanggan, PSS, perkembangan staf, perolehan dan pembelian, serta bimbingan dan kaunseling.
Di atas penerangan dan perkongsian yang amat berguna ini warga sekolah merakamkan berbanyak terima kasih. Semoga SK Jelawat 2 terus perkasa dalam pendidikan. Insya Allah.
Pegawai dari Sektor Jaminan Kualiti, JPN Kelantan berkongsi ilmu dan pengalaman bersama guru-guru SK Jelawat 2.

Tuan Guru Besar SK Jelawat 2, Encik C.M. Sabri bin Ibrahim menyampaikan cenderahati sebagai kenangan.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Apr 2013 11:31 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 11:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 11:48 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lembaran Sebuah Kehidupan: Susu Anlene

Posted: 13 Mar 2013 09:34 PM PDT


Menghairankan bagaimana makanan pertama yang masuk ke dalam badan kita adalah susu tetapi apabila sudah dewasa kelak, sudah lupa macam mana nak minum susu. Macam geli dan loya pula tekaknya untuk meminum sebuah gelas yang mengandungi susu. 
Ya... aku adalah antara manusia itu. Entah mengapakah terjadinya fenomena itu. Siapa boleh terangkan, angkat tangan...
Seperti yang diwar-warkan dalam tv dan iklan yang kompem akan menyatakan produk mereka adalah terbagus dan terlaris dalam pasaran, Anlene adalah satu-satunya iklan yang menekankan tentang pengambilan susu untuk kalsium yang perlu dibekalkan kepada badan kita. Aidid Marcelo dan famili pun minum Anlene katanya.
Kerana telah berada dalam usia awal 30-an, maka dengan ini aku harus disiplinkan diri mengambil pemakanan sihat. Pemakanan sihat la sangat~~ susu je pun... Hahahaha... Sebenarnya sebelum ni pun dah ada war-warkan konon nak ambik Anlene dan jadi disiplin. Cita-cita terkulai layu di tasik madu. Anlene tersebut telah tamat tarikh dan bungkusannya tidak dibuka pun. Kahkahkah... 
Maka dengan ini, saya try beli Anlene bungkusan kecik dahulu. Beli di pasaraya bawah area rumah je. RM6.70. Trial pack ah ni. Pagi tadi, instead of minum nescafe macam biasa, aku minum Anlene pule. Istikamah ka? We wait and see la...
haruslah perasa coklat...

Pelajar Tingkatan Empat Dijumpai Mati Tergantung - Anak Jati Malaya

Posted: 19 Mar 2013 08:05 AM PDT


"Saya dakap seerat-eratnya sebaik melihat dia (arwah) tergantung, dengan harapan dia masih selamat, tetapi meninggal dunia beberapa minit selepas itu." kata Che Mat Daud, 65, bapa kepada pelajar tingkatan empat Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Chiku 2, yang mati tergantung, petang kelmarin.
Kejadian berlaku kira-kira jam 6 petang di rumahnya di Tanah Rancangan Felda Chiku 2, ketika pelajar tersebut berada dalam bilik tidur seorang diri.
Che Mat berkata, dia menyedari kejadian berkenaan ketika terdengar jeritan kuat daripada abang mangsa, Mohamad, 22, yang terkejut melihat adiknya tergantung dalam bilik tidur.
Katanya, ketika itu dia baru pulang dari bekerja sebagai tukang rumah dan mangsa bersama abangnya sahaja yang berada di rumah.
"Saya pulang dari kerja, terus menunaikan solat Asar dan keluar semula dari rumah untuk membersihkan kereta sambil memeriksa bateri kerana ingin ke luar lagi.
"Ketika sedang melakukan kerja, saya terdengar suara kuat abang mangsa yang menjerit, lalu saya bergegas naik ke rumah menuju ke bilik," katanya.
Menurut Che Mat yang juga peneroka Felda, hanya beberapa minit selepas dia memotong tali yang menjerut leher anaknya, terus meninggal dunia dan gagal diselamatkan.
"Setahu saya, dia (arwah) tidak bercinta dengan mana-mana budak perempuan hingga sanggup bertindak demikian, tetapi yang saya tahu dia berkeadaan muram selepas kemalangan jalan raya sejak lima bulan lalu," katanya.
Che Ma berkata, arwah pernah terbabit dengan kemalangan jalan raya apabila motosikal ditunggangi dirempuh sebuah kereta dan kepalanya terhantuk di permukaan jalan.
"Bermula dari situ, dia anak bongsu daripada 13 beradik, tidak lagi ceria dan kerap berkurung dalam bilik, tetapi dia memang bersedia untuk bersekolah semula di tingkatan lima apabila persekolahan dibuka Januari ini," katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi, mengesahkan menerima laporan mengenai kejadian dan motifnya dalam siasatan.
Mayat mangsa dihantar ke Hospital Gua Musang (HGM) untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Tanah Rancangan Felda Chiku 2, pagi semalam. – SINAR HARIAN

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Apr 2013 11:51 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 11:29 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2013 11:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kerjasama jayakan sambutan Aidilfitri - PAS <b>Mengkebang</b>

Posted: 12 Oct 2009 08:42 PM PDT

KUALA KRAI - Kerjasama penghulu mukim dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Meng-kebang terserlah apabila masing-masing menyediakan satu hidangan untuk juadah sambutan Aidilfitri Majlis Tin-dakan DUN (MTD) itu, dekat sini, semalam.

Pengarah MTD yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, antara hidangan disediakan 12 penghulu mukim terbabit ialah gulai kawah, sate, lemang, ketupat, roti jalan, kuih raya dan minuman.

Menurutnya, majlis sambutan itu turut mendapat kerjasama peserta Ladang Rakyat DUN Mengkebang yang membuat persiapan tempat dan membantu urusetia penganjur melayan kira-kira 3,000 tetamu yang hadir.

"Majlis sambutan yang men-jadi acara tahunan MTD ini adalah antara peluang terbaik bagi rakyat di daerah ini terutama di Mengkebang untuk hadir, bertemu mata dan mengeratkan lagi hubungan.

"Majlis seumpama ini juga dapat memberi gambaran jelas kerjasama erat dan semangat tinggi yang diberikan semua penghulu mukim dan petugas bagi menjayakan pelbagai aktiviti MTD Mengkebang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian pada majlis sambutan Aidifltri anjuran MTD Mengkebang di Dataran Sungai Durian, dekat sini, semalam, yang bermula dari jam 12 tengah hari hingga 3 petang.

Hadir sama Pegawai Agama Jajahan Kuala Krai, Alias Abdul Rahman; Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan, Mahadi Mat Zin; Naib Ketua Dewan Muslimah Pas kawasan, Hazimah Khalipah dan Setiausaha MTD Manek Urai, Mohamad Harun.

Abdul Latiff berkata, pihaknya tidak menganjurkan majlis sambutan itu lebih awal kerana bimbang tidak ramai yang dapat hadir kerana masing-masing masih 'sibuk' berhari raya dan memenuhi jemputan banyak rumah terbuka lain.

Katanya, majlis sambutan yang turut dihadiri pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaum itu dimeriahkan juga dengan pengagihan kira-kira 100 sampul duit raya kepada kanak-kanak yang hadir.-sinar harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2013 11:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Adiza saidi: BERAYA <b>DI</b> KAMPONG KUBANG TELAGA

Posted: 27 Oct 2012 08:00 PM PDT

selamat tinggal mengkebang,berakhir beraya di mengkebang,pah ni beraya pula di
kampong kubang telaga,kampong asal tanah kelahiran ku.olih kerana bonda ku yang tercinta 
tiada di mengkebang,jadi aku terpaksa singkatkan perayaan ku di mengkebang dan 
akan bertemu dan beraya dengannya walau dimana dia berada. selepas beraya
bersama kakak ku di sungai pas dan adik ku di mengkebang serta pak sedaraku
juga di mengkebang , aku segera bertolak ke kampong kubang telaga.
lebuh raya ipoh - kuala terengganu
gambar kenangan hari raya tahun lepas di rumah kakakku di kampong kubang telaga.
melawat kandang kambing di hari raya.
penternak,pengedar, penjual,pembeli.........anak buah aku.so
kalau ada sesiapa yang berminat bulih lah hubungi nomber talipon
di atas.....segala urusan berkaitan bisa di setel.........

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 11:45 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Adiza saidi: BALIK BERAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 25 Oct 2012 12:00 AM PDT

macam biasa hari raya haji aka hari raya korban aku misti balik beraya di kampong.
tapi tahun ni lain sikit, kebiasaannya aku balik beraya sekeluarga,isteri anak anak dan
cucu. tapi kali ini aku hanya balik bersama anak menantu dan cucu sahaja, isteri  tak
ikut bersama kerana kurang sihat. untuk mengelak dari kesesakan jalan aku telah bertolak
awal pagi sehari sebelum raya.Sedia maalum hari raya HAJI tahun ini  telah jatuh pada 
jumaat,jadi aku pun mengambil keputusan balik pada hari khamis (hari kemuncak bagi rakyat 
malaysia berketurunan anak kelantan balik kampong). aku mula bergerak atau pun bertolak
dari rumah kira kira pukul 4.30 pagi ia itu  lebih kurang sejam setengah sebelum subuh.
alhamdullillah .....perjalanan bergerak lancar.
seperti yang di rancang......singgah sembahyang subuh di masjid abu bakar raub.
solat subuh telah pun selesai.
bergerak menerus kan perjalanan.
alahai.................nak lari  dari jem, kena jugak jem di merapuh
al hamdulillah.........sampai di rumah selepas zohor
melawat kebun salak di belakang rumah
pokok salak yang baru tanam
singgah sembahyang di masjid sungai pas
melintasi depan rumah untuk ke guchil
bandar kuala krai waktu malam
teman auni (cucu ku) makan kenturki
menunggu kenturki.......tak sabar menunggu dah tepuk tepuk meja.
aaaaaaaaaa...... baru ceria.......order dah sampai
alamak.................geram giler kerana tersalah order
dah tak sabar nak makan.......
pekan guchil waktu malam (malam raya)

Adiza saidi: PAGI RAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 26 Oct 2012 12:30 PM PDT

selepas solat subuh aku segera bersiap ape ape yang patut. adik dan anak buah ku 
juga bersiap dengan urusan masing masing,adik ku bersiap dengan kerja jahitannya
yang belum siap tempahan jahitannya semalam. dia wajib siapkan kerana hari ni  orang
yang tempah datang ambik. sebentar lagi aku nak ke masjid untuk solat sunat  aidul  adha.
7.00 pagi aku mula bergerak ke masjid.
masjid  mengkebang selepas solat raya
                                                   possing  dalam masjid selepas solat
                                             bersama cucu saudara ,mohd naufal
                                 singgah bergambar depan rumah seorang sahabat lama.
                                                           cabang tiga pak da gusi
                                                               rumah ku berubah wajah
                                                        sungai pahi sebelah rumah ku
                                          kenangan di atas jambatan depan rumah

pukul 10.30 bersiap untuk beraya kerumah pak sedara di lembah sentosa 
singgah beraya di rumah pok wil bukit marak
rumah encik zul rakan fb yang paling aktif.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2012 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

LAPANGAN TERBANG <b>DI</b> KELANTAN « sejarahkelantan

Posted: 12 Sep 2012 07:14 PM PDT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Tahukah anda bahawa Kelantan suatu masa dahulu mempunyai 4 buah lapangan terbang?
3 daripadanya dibina oleh British yang ketika itu memerintah Kelantan dan 1 dibina oleh pihak syarikat yang menguruskan ladang di Mengkebang, Kuala Krai.
Mesti ramai antara kita kurang dan hampir tidak tahu akan fakta ini. Memang betul, Kelantan mempunyai 4 lapangan terbang iaitu:
I) Lapangan Terbang Pengkalan Chepa
II) Lapangan Terbang Udara Gong Kedak
III) Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas,
IV) Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Lapangan Terbang Pengkalan Chepa , Kota Bharu Kelantan
Lapangan ini telah wujud semenjak sekian lama.  Semasa Perang Dunia ke-2 angkatan Tentera Jepun telah memulakan serangan mereka dengan sasaran utama menawan pengkalan terbang ini. Tujuan utama pembinaanya adalah lebih kepada penerbangan Domestik untuk kegunaan orang kenamaan pada waktu itu. Ini bertepatan kerana ianya dibina berhampiran bandar pemerintahan Kelantan iaitu Kota Bharu.
Kini ianya dipanggil Lapangan Terbang Sultan Ismail dan menjadi lapangan terbang yang utama di Kelantan.
Lapangan Terbang Gong Kedak, Pasir Puteh – Besut
Landasan Kapal Terbang Gong Kedak telah wujud sebelum Perang Dunia Ke Dua lagi. Pada awal tahun 60an, landasan ini masih lagi digunakan oleh pihak Tentera Udara British untuk sesi latihan dan seterusnya pada tahun 70an sehingga 1989, landasan kapal terbang ini digunakan oleh ATM sebagai kawasan latihan khususnya latihan payung terjun. (artikel lanjut di Laman Web Rasmi TUDM)
Asasnya, lapangan terbang ini dibina oleh British untuk tujuan domestik serta perdagangan kerana Pasir Puteh sebelum Perang Dunia adalah sebuah bandar pelabuhan sama seperti di Tumpat dan ianya adalah nadi ekonomi Kelantan pada waktu itu.
British membinanya bagi memudahkan mereka untuk megawal aktiviti perkapalan dan pelabuhan ini disamping itu, ia juga amat strategik untuk pertahanan udara Kelantan dan ini ia juga satu pengkalan yang signifikan untuk pertahanan udara semenanjung Malaysia.
Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas, Machang
Ia dibina khusus untuk kententeraan iaitu sebagai pertahana udara ruang udara Kelantan waktu itu. Lokasi lapangan terbang ini juga strategik kerana ianya berada ditengah-tengah Kelantan. Pada masa tersebut British telah menempatkan  sejumlah pesawat terbang jenis Hudson dan jenis Vickers – Vildebeeste dari pasukan No.1 Squadron Royal Australian Air Force di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Gong Kedak dan Lalang Luas.
Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Pembinaan lapangan terbang ini tidak ketahui umum, dari lokasi pembinaannya boleh kami simpulkan ianya dibina untuk tujuan pemantauan aktiviti ekonomi di kawasan Hulu Kelantan suatu masa dahulu kerana kawasan ini pada tahun 1900 – 1970 an terkenal sebagai kawasan perlombongan emas, pembalakan dan perlandangan getah serta kelapa sawit.
Mengkebang itu sendiri adalah satu kawasan estet yang luas di mana ia meliput hampir keseluruhan Kuala Krai hingga ke Gua Musang. Sukar untuk memantau dari jalan darat dan pemilik estet ini mungkin telah membina landasan ini untuk memantau kawasan yang luas ini dari udara.

http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=tapuhigroupref%24PAColl-7327-1&id=77469&recordNum=0&u=0&t=items&s=da&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=en

Bantah Roboh Balai Raya | Detik Perubahan

Posted: 17 Sep 2012 02:33 AM PDT

KUALA KRAI – Kerja merobohkan sebuah balai raya bagi membolehkan akses ke tanah milik persendirian di Kampung Batu Jong, dekat sini, semalam, terpaksa ditangguhkan separuh jalan selepas dibantah keras penduduk.

Susulan bantahan penduduk bersama beberapa pemimpin masyarakat di kampung itu, kerja merobohkan balai raya terbabit dihentikan tidak sampai satu jam selepas ianya dimulakan buat kali kedua, kira-kira jam 3 petang.

Biarpun agak terlambat kerana bahagian belakang balai raya itu telah dirobohkan dan banyak bumbung zink ditanggalkan di sebelah pagi, tindakan pemimpin dan penduduk terbabit berjaya menyelamatkan premis berkenaan buat sementara.

Bantahan dibuat apabila penduduk difahamkan, balai raya itu terletak di atas rezab jalan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan tidak ada kena mengena dengan lot tanah milik persendirian terbabit.

Mereka bagaimanapun terkejut apabila pemilik tanah itu mendakwa sudah berbincang dan dapat kelulusan Jawatankuasa Kemajuan  Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Mukim Batu Jong bagi merobohkan balai raya berkenaan.

Terima notis kosongkan rumah

Sebelum itu, kerja meroboh di sebelah pagi turut menimbulkan kebimbangan penduduk yang tinggal sebaris dengan balai raya itu selepas ada antara mereka sebelum ini menerima notis daripada pemilik tanah berkenaan supaya mengosongkan rumah.

Menerusi notis bertarikh 11 September 2012, pemilik tanah itu mendakwa beberapa rumah di kawasan setinggan terbabit dibina atas tanahnya tanpa kebenaran dan selaku tuan tanah, dia berhak mengeluarkan notis supaya berpindah.

Penggerak Masyarakat Dewan Undangan Negeri (Dun) Mengkebang, Mohamed Nawi Mohd Noor berkata, dia akan minta pihak berkenaan membaiki semula balai raya itu jika terbukti kerja merobohkan premis itu dibuat secara salah.

"Tanah milik persendirian yang nak dimajukan terletak di belakang balai raya dan tidak ada kena mengena dengan premis ini, jadi mengapa perlu dirobohkan semata-mata untuk buat jalan masuk ke tanah tersebut.

"Saya hubungi Penyelaras Dun Mengkebang, Azizzuddin Hussein dan difahamkan, beliau minta supaya kerja meroboh ditangguhkan dulu untuk pastikan sama ada betul balai raya ini atas rezab jalan JKR.

"Kalau kata balai raya ini dibina secara haram atas tanah rezab, setiap rumah di tepi jalan dari simpang tiga Batu Jong sampai ke dalam kampung, semua atas tanah rezab, jadi semuanya penempatan haram," katanya.

Difahamkan, biarpun nampak terbiar, balai raya itu masih digunakan terutama bila tiba musim pilihan raya dan tempat perpindahan sementara penduduk pinggiran sungai di kampung itu bila banjir.

Selesaikan masalah penempatan

Mengulas notis diterima penduduk, Ketua Daerah Mengundi Batu Jong, Rozali Zakaria pula menggesa pihak berkenaan termasuk wakil rakyat supaya tampil membantu lapan keluarga yang dikatakan terlibat.

"Rata-rata penduduk kawasan setinggan ini orang miskin dan tidak ada tempat lain nak pergi jika rumah mereka dirobohkan dan terpaksa berpindah.

"Mewakili penduduk, saya minta selesaikan dulu masalah penempatan baru penduduk terlibat, baru fikir masalah nak bawa pelabur asing untuk bina kilang bata di kawasan ini," katanya.

Beliau turut menggesa pihak berwajib dan pemimpin masyarakat setempat agar memberikan keutamaan dan mengambil kira kepentingan rakyat sebelum meluluskan sesuatu projek di kampung itu.

"JKKKP Mukim Batu Jong sepatutnya memaklumkan penduduk mengenai kerja merobohkan balai raya ini dan beri penjelasan jika benar mereka beri kelulusan.

"Tiba-tiba datang roboh balai raya tanpa notis dan kebetulan pula penduduk ada terima notis pindah, tentulah mereka marah bila dapat tahu JKKKP beri kelulusan tetapi mereka tidak dimaklumkan," katanya.- Sinar Harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 11:18 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2013 09:39 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Apr 2013 09:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sekolah Kebangsaan <b>Bunut Payong</b>, Kota Bharu,Kelantan: Jamuan <b>...</b>

Posted: 09 Jan 2013 09:29 PM PST

 Ucapan terakhir dari Puan Yusnee Yusoff..
 Sumbangan dari pihak sekolah ke Pn. Yusnee Yusoff
 Mantan PK Ko memberi ucapan ringkas..
 Majlis Perpisahan buat Pn. Yusnee Yusoff kerana telah dinaikkan pangkat
sebagai Pensyarah Akademik di IPG Kampus Kota Bharu mulai 16.12.2012 setelah 11 tahun berkhidmat di SK Bunut Payong..
 Cenderahati untuk mantan PK KO..

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Sep 2012 09:21 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

:::TUK KIYAI - ISU SEMASA:::: Ingat kisah wanita ini ditetak peragut <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2012 04:14 PM PDT


Suspek ragut, tetak pembantu klinik dicekup

[kosmo] KOTA BHARU - Polis yakin dapat menyelesaikan kejadian seorang wanita yang diragut dan tangankirinya ditetak oleh dua penyamun pada 29 Ogos lalu apabila menahan dua lelaki di dua buah rumah di kawasan Pintu Geng dan Bunut Payong, dekat sini kelmarin.

Ketua Polis Negara, Tan Sri Ismail Omar memberitahu, suspek berusia 32 dan 25 tahun itu ditahan dalam operasi selama enam jam bermula pukul 7.50 pagi oleh sepasukan polis di sini.

"Selain tangkapan, kita turut merampas sebilah pisau, pedang, sehelai jaket dan dua topeng. Pemeriksaan lanjut menemui sebuah beg mengandungi rantai tangan dan lima bentuk cincin.

"Polis turut merampas sebuah motosikal jenis Honda EX5 yang dicuri di Pulau Pinang," katanya pada sidang akhbar semalam.

Pada 30 Ogos lalu Kosmo! melaporkan, seorang pembantu klinik, Rohairani Abdullah (gambar kecil), 36, cedera parah selepas diragut dan ditetak ketika berjalan menuju ke sebuah kedai tudung di Jalan Sultanah Zainab, dekat sini.

Mangsa mengalami kecederaan parah di tangan kiri selepas ditetak tujuh kali dengan parang oleh suspek.

Menurut Ismail, kedua-dua suspek juga positif dadah dan mempunyai rekod jenayah berkaitan dadah selain dipercayai terlibat dalam tiga lagi kes ragut di sekitar daerah ini.

Tambahnya, perancangan rapi Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman dan Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Azham Othman membolehkan anak buahnya menangkap suspek dalam tempoh dua minggu dan ia harus diberi pujian. Suspek kini direman selama tujuh hari.

Sementara itu, Rohairani ketika ditemui di rumahnya di Pintu Geng di sini berharap suspek dijatuhi hukuman setimpal jika terbukti bersalah.

"Saya masih trauma dengan kejadian itu walaupun saya sudah boleh menggerakkan jari-jari," luahnya.

Tambahnya, dia kini berteman jika hendak ke mana-mana dan tangannya mengambil masa beberapa bulan lagi untuk sembuh.

|

This entry was posted on Khamis, September 13, 2012 and is filed under . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Sep 2012 09:20 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan Kelantan: Home Visit <b>di Bunut Payong</b>

Posted: 07 Feb 2012 12:31 AM PST

3 Feb 2012 - PAPISMA Kelantan dijemput bersama-sama Skuad Kito Cakna menjalankan aktiviti Home Visit di sekitar kawasan Bunut Payong.
Program bermula seawal jam 9.30pagi dibahagikan kepada tiga kumpulan kecil. Sebanyak 10 buah rumah berjaya dilawati. Rata-rata penghuni rumah telah berumur dan penghidapi penyakit seperti stroke, kencing manis, jantung dan kesan akibat kemalangan. 

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 09:35 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jan 2013 09:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perjalanan Hidup Tuan-Tuan Guru Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan

Posted: 20 Jan 2013 03:33 AM PST


                                          PENGUASA 1 / MUDIR
Nama      : Tuan Guru Hj Hashim b. Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Seberang Pantai Johor, Alor Setar, Kedah.
Tahun lahir    : 1923M
1.   Belajar di Darul Ulum ad-Diniah, Mekah dari tahun 1936 hingga 1939
2.   Belajar di Madrasah Irsyadiah Tuan Guru Hj Abdul Rahman Hj Abdullah, Merbuk, Sungai Petani,Kedah pada tahun 1942
3.   Belajar di Pondok al-Marhum Tuan Guru Hj Ghazali Batu 26, Bagan Datoh,Perak pada tahun 1940
4.   Belajar di Pondok Lebai Idris Hitam, Kampung Air Hitam, Jetra, Kedah pada tahun 1944 selama 2 tahun
5.   Pada tahun 1946 belajar di Pondok Bunut Payong dengan Tuan Guru Hj Abdullah Tahir sehingga tahun 1953
-Pada tahun 1953 beliau berkahwin dengan adik Tuan Guru Hj Mustafa dan Tuan Guru Hj Abdul Aziz bin Abu Bakar pengasas Pondok Pasir Tumboh.
1. Mengajar di Pondok Pasir Tumboh bersama 2 orang iparnya dan menggantikan tempat sebagai Penguasa I atau Mudir  setelah kematian keduanya sehingga sekarang.
2. Beliau juga menjawat jawatan sebagai Pengerusi Pusat Pembangunan Pondok Berhad mulai 1995
3. Tokoh Hijraturrasul 1428H peringkat Kelantan
4. Menerima anugerah gelaran Dato' Paduka daripada Pemangku Sultan Kelantan pada tahun 2010
Kembali ke rahmatullah pada 1 Syawal 1432H bersamaan 30 Ogos 2011M pada jam 1.10 tengahari dan disemadikan di tanah perkuburan Islam Pondok Pasir Tumboh pada jam 6.30 petang.

                           Pengasas 2 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
              BIODATA TUAN GURU HJ ABDUL AZIZ BIN HJ ABU BAKAR 
Tarikh dan tempat lahir  : Awal Ogos 1923M di Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif  bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
a.     Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b.     1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji hingga darjah IV
c.     Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d.     1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e.     1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
f.        Beliau turut belajar dengan berulang-alik ke Masjid Muhammadi, Kota Bharu dengan mengayuh basikal untuk berguru dengan Mufti Hj Muhammad Nor b Hj Ibrahim disamping belajar dengan Dato' Hj Ahmad Maher dirumahnya di Medan Tuan Padang dan juga Kampung Puteh
g.     1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan
Antara Usaha dan Kata-kata Perangsang Daripada Ayahanda
1. Semasa kecil ayahandanya Hj Abu Bakar telah membawa beliau dan abangnya Tuan Guru Hj Mustafa untuk bertemu dengan Tok Kenali. Ayahandanya meminta agar Tok Kenali meludah ke dalam mulut kedua anaknya itu tetapi Tok Kenali tidak berbuat demikian sebaliknya bertindak meludah ke dalam bekas air lalu diberikan kepada abangnya dahulu tetapi dia enggan. Air itu diberikan kepadanya lalu diminumnya kemudian diikuti oleh abangnya
2. Ayahandanya sentiasa mengintip anaknya ini pada waktu malam sepanjang belajar di pondok di mana anaknya dapat mengetahui tentang kedatangan ayahandanya  selepas melihat adanya bekalan seperti beras, kayu api dan makanan lain yang diletakkan di atas tangga pondoknya
3. Semasa berada di Mekah maka ayahandanya sentiasa mengutus surat dan diantara kata perangsangnya ialah sebagaimana berikut :
a.     " Wahai anakku! Ayahanda tidak akan mengaku bahawa engkau alim sehingga engkau dapat mengajar dalam Masjidil Haram". 
 Sebelum pulang ke Malaysia pada tahun 1953, beliau sempat mengajar di Masjidil Haram sebagaimana yang dikehendaki oleh ayahnya
b.     " Ayahanda mahukan anakanda belajar sekejap tetapi dapat menandingi ilmu orang-orang lama walau pun terpaksa menghabiskan wang" 
- Beliau menunai permintaan ini dengan belajar lebih masa serta sanggup memberi saguhati kepada 4 orang guru sebanyak RM 25.00 setiap orang sebulan
  • Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama abangnya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
  • 1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta
  • 1950-an beliau dilantik menganggotai Jemaah Ulama' Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan sehinggalah beliau meninggal dunia
  • 1978 KDYMM Sultan Yahya Petra telah mengurniakan Pingat Bakti (P.B) kepadanya
Sakit dan Meninggal Dunia
  • Abangnya Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984
  • Beliau sendiri terpaksa berhenti daripada mengajar mulai tahun 1985 kerana sakit angin ahmar
  • Beliau menghembus nafas yang terakhir pada petang Rabu jam 7.10 malam Khamis 17 Jun 1987M bersamaan 20 Syawal 1407H.
                      Pengasas 1 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
                           Tuan Guru Hj Mustafa b Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
Pendidikan
a. Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b. 1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji
c. Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d. 1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e. 1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
g. 1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan iaitu sehingga tahun 1953.

Tuan Guru Hj Ahmad b Hj Muhammad Yusof ( Tok Bangkok )
Tuan Guru Hj Muhammad Jebing ( Anak saudara Tok Kenali )
Tuan Guru Hj Ismail Perol
Tuan Guru Hj Salahuddin b Awang
Tuan Guru Hj Abdullah Tahir Bunut Payong
Tuan Guru Hj Yaakub Kelong
Tuan Guru Hj Syihabuddin al-Mandili
Mufti Hj Mohd Nor b Ibrahim ( Mufti Kelantan )
Syeikh Daud b Sulaiman al-Kelantani
Syeikh Abdul Kadir al-Mandili
Syeikh Sayyid Amin al-Kutubi
Syeikh Yasin al-Fadani
Syed Alawi
Syeikh Ismail Kubang kali (Rantau Panjang)
Membuka pondok

Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama adiknya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta.
a. Aktif dalam politik kepartian dan pernah dibacarakan di Terengganu atas tuduhan mengajar tanpa tauliah oleh musuh politiknya di mana kes ini tidak selesai sehingga beliau menghembus nafas yang terakhir
b. Suka mengumpul 40 jenis barangan besi yang berpangkalkan huruf 'Pa' seperti paku, Pahat. Dan lain-lain
c. Membuat tasbih sendiri menggunakan kayu-kayu daripada pokok yang tidak mempunyai teras seperti betik, ubi dan sebagainya
Sakit dan Meninggal Dunia
Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984.
Antara Murid-muridnya

Tuan guru Hj Abdul Latif b Abdul Rahman(Mudir Pondok Pengkalan Hulu, Keroh, Perak)
Hj Jaafar b Hj Muhammad, Madrasah Merbau Patah, Kuala Terengganu
Tuan guru Hj Muhammad b Hj Ilyas, Pondok Bukit Keledang, Triang, Pahang
Tuan guru Hj Husin b Ibrahim, Pondok Amir, Besut, Terengganu
Tuan guru Hj Abdul Rahman b Awang Kecik, Permatang Jeram, Kubang Pasu, Kedah
Tuan guru Hj Ahmad b Hj Amin, Pondok Sungai Baru, Alor Star, Kedah
Tuan guru Hj Muhamed b Mat Diah ( Pengasas Pondok Beta Hilir, Kelantan)
Tuan guru Hj Ghazali b Hj Abdullah ( Pengasas Pondok Tunjung, Kelantan )
Tuan guru Hj Awang b Yusuf ( Mudir Pondok Gelang Mas, Kelantan)
YB Ustaz Hj Daud b Yusuf (Bekas ADUN Pasir Tumboh dan Timb Pemegang Amanah 2 Pusat Pembangunan Pondok Berhad)
Prof Abdul Hayyi b Abdul Syakur , Pensyarah UM
Ustaz Hj Zawawi b Hj Abdullah ( Mudir Taman Islam, Kemaman, Terengganu)
Ustaz Mokhtar Senik ( Pondok an-Nur, Kuantan, Pahang )
YB Ustaz Taib Azamuddin ( Ahli Parlimen Baling dan bekas imam besar Masjid Negara)
Tuan Guru Hj Abdul Aziz b Hj Hitam, Tanjung Bedil, Alor Star, Kedah
Ustaz Ismail b Taib, Pondok Tembak, Kuala Ketil, Kedah
Pakda Eil, Mudir Pondok Kerasak, Thailand.



           Tok Guru Hj Wan Muhammad Wan Othman @ Ustaz Mat Tendong MUDIR PONDOK PASIR TUMBOH DARI TAHUN 2011 > SEKARANG 

Perjalanan Hidup Al-Marhum Tuan Guru Ustaz Hj Atiqullah Bin Hj Yaacob.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2012 09:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SUMBER HARTANAH MALAYSIA -DIREKTORI JUAL BELI <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2012 10:04 PM PST

[unable to retrieve full-text content]7 Unit banglo di taman Mesira,Kedai Lalat Kota Bharu; 2 Unit Banglo di Pantai Sabak Berdekatan Sekolah Sabak; 4 Unit Banglo di Belakang Sekolah Bunut Payong Kota bharu; 34 Unit Teres Setingkat di Bandar Pasir Putih ...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 09:32 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 09:42 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perjalanan Hidup Ulamak Kelantan - Pusat Rawatan Islam Darul Naim

Posted: 05 Jan 2013 12:04 AM PST



               HAJI ABDULLAH TAHIR BUNUT PAYONG (1897-1961)
Salah seorang ulama' besar negeri Kelantan yang masyhur  alim dalam ilmu fiqh. Pendiri Pondok Bunut Payong yang terkenal di seluruh semenanjung itu. Seangkatan dengan Hj. Ali Pulau Pisang, Hj. Yaakub Lorong Gajah Mati, Hj. Saad Kangkong, Hj. Ahmad Batu Tiga Repek,  Hj. Salleh Pedada dll.
Dilahirkan di Kg. Sireh, Kota Bharu pada 20 Muharram 1315 bersamaan 20 Jun 1897. Bapanya, Hj. Ahmad bin Mohd Zain yang berasal dari Kg.Chepa,Kedai Lalat pernah berkhidmat sebagai imam tua di Masjid Langgar, Kota Bharu (berkhidmat sehingga 1920)
Sesudah berguru selama 15 tahun dengan Tok Kenali, beliau belayar ke tanah suci Makkah untuk mendalami pengajiannya. Antara lain mengikuti kuliah Tuan Mokhtar Bogor, Sheikh Said al-Yamani, Sheikh Mohd Ali al-Maliki dan beberapa tokoh yang lain lagi.
Sekembali ke Kelantan, beliau diminta menyertai kumpulan tenaga pengajar Halaqat Kitab di Masjid  Muhammadi, Kota Bharu. Bagaimanapun, khidmatnya tidak lama kerana pada 1931, beliau memulakan kegiatan keguruannya sendiri di Bunut Payong yang di beri nama Madrasah Ahmadiah. Madrasah ini kemudian terkenal ke seluruh pelosok semenanjung Melayu sebagai  pusat pengajian pondok yang berprestasi tinggi di Kelantan.
Di pondok Bunut Payong inilah Tuan Guru Hj. Abdul Tahir mengajar kitab hingga ke akhir hayatnya. Beliau terkenal sebagai seorang tok guru yang tekun mengajar serta mengamalkan disiplin diri yang tegas.
Kerana  kegigihannya yang sedemikian, maka tidak  peliklah jika Pondok Bunut Payong berjaya melahirkan ramai murid  berilmu tinggi seperti Hj. Hussain Rahimi, Hj. Nik Man Sg. Budor, Hj. Abdul Aziz Pasir Tumbuh, hj. ISMAIL Padang Lepai,  Hj. Abdullah Kok  Lanas,  Hj. Omar Kubang Bemban, Hj. Abdul Rahman  Slow Machang, Hj. Wook Lubok Chekok, Hj. Noor  Teliar, Hj. Sulaiman Siram, Hj. Daud Bukit Bunga, Hj. Yaakub Kelong, Hj. Ghazali Pulau Chondong,Hj.  Zakaria Selising, Hj. Osman Perlis, Hj. Ahmad Kodiang,  Hj. Yahya joned Gurun,  Hj. Ibrahim Bongek, Hj. Abdul Wahid Sungai Udang, Hj. Hussain Umbai, Hj.  Ahmad Relai, Hj. Hasanuddin Berhala Gantang, Hj.  Ismail Phuket, Hj. Ghazali Mundok.
Kerana ketokohannya juga beliau dilantik menganggotai Jemaah Ulama' Majlis Agama Islam Kelantan beberapa penggal (seawal 1932).Kematian fuqaha' ini pada pukul 7.20 pagi Selasa 4 Rabiulawal 1381 bersamaan  15 Ogos 1961 menyebabkan negeri Kelantan kehilangan seorang  tokoh ilmuan yang menerangi budaya ilmu dan dakwah Islamiahnya.
                Kawasan Tanah Perkuburan Bunut Payong, Sebelah Belakang Masjid Mukim Bunut Payong                                          Kubur Allahyarham Tuan Guru Hj Abdullah Tahir Bunut Payong Barisan Ahli Jemaah Ulama' Majlis pada tahun 1964 (Juga antara anak murid Tuan Guru Hj Abdullah Tahir    Bunut Payong seperti Tuan Guru Hj Husein Rahimi, Tuan Guru Hj Abdul Aziz, Pondok Pasir Tumboh,
                                           Tuan Guru Hj Ghazali Pulau Chondong dll)
          Kubur Tuan Guru Hj Husein Rahimi, Anak Menantu  & Anak Murid
                           Tuan Guru Hj Abdullah Tahir Bunut Payong
   Kubur Hjh Che Som, iaitu Anak Perempuan Tuan Guru Hj Abdullah Tahir     Bunut Payong & juga Isteri Kepada Tuan Guru Hj Husein Rahimi

Jalan Ini: Persoalan Kenajisan Air Kencing Bayi Lelaki yang Minum <b>...</b>

Posted: 16 Mar 2013 05:44 AM PDT

Saya ditanya oleh seorang sahabat dari Jengka, Pahang berkenaan air kencing bayi lelaki yang hanya meminum susu tepung, adakah dikira najis ringan atau pertengahan. Saya tidak mampu menjawabnya kerana sepanjang kefahaman saya mengenai permasalahan ini, air kencing bayi lelaki yang berusia kurang daripada dua tahun dan tidak makan atau minum apa-apa selain susu adalah najis ringan. 
Saya tidak tahu apakah susu yang dimaksudkan itu. Adakah susu tersebut adalah susu ibu kandung, wanita, manusia, atau semua jenis susu termasuklah susu binatang? Adakah juga susu tersebut adalah susu cair yang diminum atau semua bentuk susu termasuklah susu tepung yang dimakan? Sekiranya yang dimaksudkan hanyalah susu ibu kandung, ertinya bayi yang minum susu wanita lain, air kencingnya dikira najis pertengahan. Begitulah selanjutnya.
Setelah membuka beberapa kitab fikah mazhab al-Syafi'i, jawapan tidak diketemui. Para pengarang tidak menyentuh perkara ini. Mereka hanya menyebut 'susu' tanpa menjelaskan susu siapa dan bentuk susu tersebut. Akhirnya, setelah membelek kitab al-Iqna' oleh al-Khathib al-Syirbini bersama hasyiyah oleh para ulama, tahulah bahawa semua jenis susu termasuk dalam takrifan susu dalam masalah tersesebut.
... بأن اقتصر على أكل اللبن بسائر أنواعه ومنه الجبن الخالي عن الأنفحة والقشطة والزبد على المعتمد في ذلك أكان لبن أمه أم غيرها ولو من مغلظ
Terjemahan: ... iaitu dengan hanya makan susu daripada semua jenisnya. Antaranya, keju tanpa rennet, krim, mentega mengikut pendapat muktamad dalam perkara tersebut tidak kira sama ada diperbuat daripada susu ibunya atau orang lain walaupun daripada haiwan yang najis berat. [Hal. 90]
Walau bagaimanapun, ini adalah pendapat mazhab. Saya belum mampu memberikan pendapat sendiri kerana belum melakukan kajian dalil dan tarjih. Wallahua'lam.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 09:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

QUDWAH HASANAH: SKBTK & SK <b>BUNUT PAYONG</b>

Posted: 09 Oct 2012 08:50 AM PDT


Selepas ke SK Zainab (2), kami menyusul pula ke SK Bunut Payong. Nak melawat Pra Sekolah bertaraf 5 bintang.
Alaaa...siannya rombongan kami terpaksa berjalan kaki masuk ke SK Bunut Payong. Macam rombongan ke rumah pengantin. Tema pakaiannya hitam merah. Tapi tak nampak la pulak dulang-dulang hantaran. Ketua rombongan kami (bapa pengantin) yang depan sekali tu, En Mustaffa Kamal bin Haji Jamlus. Hik-hik-hik...

Tuan rumah pula pakaiannya bertema hitam putih. Yang berbaju batik hitam putih tu la tuan rumah yang sedia menyambut kedatangan rombongan kami.  Kami disambut dengan penuh mesra. Ramah tamah gitu. Tersenyum senang En Mustaffa Kamal selaku ketua bila rombongannya disambut baik. Ramah mesra orang Kelantan ni. Terima kasih warga SK Bunut Payong kerana sudi menerima dan menyambut baik kedatangan kami.
Selepas jauh berjalan, kami dipelawa masuk ke bilik jQAF. Alhamdulillah...tersenyum lebar cikgu-cikgi SKBTK bila ternampak gelas-gelas yang siap berisi air oren. Masuk-masuk je semua menuju ke meja air. Semua menarik nafas lega selepas dapat minum air. Mana taknya, kami didera pemandu bas berjalan di bawah terik panas matahari. Berapa kilometer agaknya ya? Habis juga air sebalang tu. Tuan rumah pun macam tau-tau kami kering tekak. Dihidangnya air kat situ. Terima kasih sekali lagi...
Guru Besar SK Bunut Payong, Puan Sharifah Rahayah bt Syed Ahmad memberi ucapan aluan dan taklimat tentang Pra Sekolah yang mencapai 5 bintang. Keramahan dann kemesraan yang ditunjukkan oleh kak Pah menjadi bualan dan disebut-sebut oleh warga SKBTK. 
Ucapan balas dari Guru Besar kami En Mustaffa Kamal. Tidak kurang hebatnya. Balik Kajang lepas ni mesti banyak perubahan yang bakal dibuat. Ya la, nak mencapai taraf 5 bintang bukan senang. Selepas ucapan taklimat tuan rumah dan ucapan balas ketua rombongan (tak ubah majlis meminang), kami dibawa melawat kedua-dua kelas Pra dan kelas pemulihan. Memang hebat kelasnya. Ceria, padat dengan bahan. Tak ada langsung ruang kosong. 
Ni la dia taiko-taiko pra. Yang sebelah kanan tu cikgu Azizah salah seorang guru Pra di Sk Bunut Payong. Yang sebelah kiri berbaju merah tu pula taiko Pra SK Bandar Teknologi Kajang cikgu Zainab. Selamat berkenalan la ya. Dan selamat bertukar-tukar idea. Jangan lupa ambil nombor telefon sekali ya!...


Selepas selesai sesi lawatan, kami dihidangkan dengan hidangan makan tengah hari yang cukup istimewa. Nasi yang tersohor di Negeri Cik Siti Wan Kembang. Nasi kerabu dengan lauk pauknya sekali. Lengkap. Terima kasih sekali lagi warga SK Bunut Payong.

Memang sedap nasi kerabunya. Tengok tu...semua cikgu dan cikgi Bandar Teknologi Kajang tunduk khusyuk menikmati keenakan dan kelazatan nasi kerabu kuning. Kata orang mak mertua lalu ikut belakang pun tak nampak. Memang la dah namanya pun lalu ikut belakang. Kalau nak suruh nampak lalu sebelah depan la.  
Selesai menikmati hidangan makan tengah hari, kini tibalah acara kemuncak. Acara menyerahkan cenderamata (buah tangan) sebagai tanda perkenalan. GB menyampaikan cenderamata yang kami bawa jauh khas untuk SK Bunut Payong. Istimewa dari kami sebagai tanda ucapan terima kasih kerana sudi menerima lamaran kami beberapa bulan yang lepas. Dan kini tiba masanya menerima kunjungan kami. Takder apa sebenarnya, cuma frame gambar cikgu-cikgi SKBTK. Kalau rindu kami renung-renunglah gambar tu ya!...


Ni pula sesi penyampaian cenderamata dari pihak SKBTK kepada En Alim dan En Rostan wakil JPN Kelantan yang sudi mengiringi rombongan kami selama dua hari ke Kelantan. Terima kasih daun keladi kepada encik berdua.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Mar 2013 09:38 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Dato&#39; Haji Takiyuddin Hassan: Pejabat ADUN <b>Bunut Payong</b> <b>...</b>

Posted: 24 Jul 2007 07:44 PM PDT

SUHAIZA ABU BAKAR
KOTA BHARU - Pejabat Wakil Rakyat Ahli Dewan ,Undangan Negeri (ADUN) Bunut - Payung, Datuk Takiyuddin Hassan diceroboh lagi semalam, dan kali ini membabit­kan kerugian kira-kira RMlO,OOO apabila empat komputer di pejabat itu hilang,
Kejadian itu disedari Takiyuddin selepas di­maklumkan kakitangan di pejabatnya kira-kira·· jam 9.45 pagi yang me­maklumkan mengenai kejadian berkenaan dan kehilangan komputer ber­sama alat perisian (CPU).
Takiyuddin berkata, beliau percaya kejadian itu berlaku antara malam sebelumnya sehingga awal pagi semalam.
"lni merupakan ke­jadian kali kedua pejabat saya di Bunut Payung di­ceroboh dan pertama kali berlaku beberapa tahun lalu.
"Pencuri dipercayai mencuri komputer dan CPU berkenaan untuk cnendapatkan maklumat yang disimpan di dalam­nya tetapi alhamdulillah semua dokumen dalam komputer itu disimpan dalam disket," katanya kepada pemberita semalam.
Menurutnya, pencuri disyaki menceroboh bangunan pejabat itu me­lalui bahagian belakang berikutan terdapat kesan umpil pada pintu.
Berikutan . kejadian itu, pihaknya bercadang memasang sistem kame­ra litar tertutup (CCTV) di pejabat berkenaan bagi mengelakkan kejadian sama berulang.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Kota Bharu, Asisten Komisioner Zahruddin Abdullah ke­tika dihubungi Sinar Harian mengesahkan me­nerima,laporan berhubung
kejadian itu.
"Siasatan masih dijalan­kan mengikut Seksyen 457 Kanun Keseksaan kerana menceroboh rumah malam hari," katanya. - Sinar Harian 23 Julai
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved