ads

Selasa, 14 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 04:56 PM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


PEJABAT KHAIRUL FAHMI RESOURCES (KFR) <b>DI KOTA BHARU</b> <b>...</b>

Posted: 14 Feb 2012 12:07 AM PST

Number of View: 189

PEJABAT KHAIRUL FAHMI RESOURCES (KFR) DI KOTA BHARU DISIMBAH CAT HITAM
PEJABAT KHAIRUL FAHMI RESOURCES (KFR) 

Pejabat Apek disimbah cat hitam


KOTA BHARU – Setelah berdepan tohmahan yang menjadi punca putusnya pertunangan seorang gadis, penjaga gawang nombor satu negara, Khairul Fahmi Che Mat (gambar kecil), 23, atau Apek dilanda dugaan lagi apabila pejabatnya, Khairul Fahmi Resources (KFR) Sdn. Bhd., di Jalan Seri Cemerlang di sini disimbah cat hitam.

PEJABAT KHAIRUL FAHMI RESOURCES (KFR) DI KOTA BHARU DISIMBAH CAT HITAM

Perbuatan khianat yang dipercayai dilakukan individu tidak bertanggungjawab itu merupakan yang ketiga sejak 5 Februari lalu sehingga mendorong Apek dan pihak pengurusannya membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah Kota Bharu di sini kelmarin.

Tindakan itu terpaksa diambil kerana mereka bimbangkan keselamatan diri masing-masing setelah keadaan sama berulang dua hari berturut-turut.

Menurut pengurus syarikat itu, Seiyed Ahmad Mohamad Yusoff, dalam kejadian pertama 5 Februari lalu, pintu depan pejabat itu disimbah cat hitam dan diikuti kejadian kedua pada Sabtu lalu yang menjadikan papan tanda dan pagar tempat simbahan cat tersebut, manakala dalam kejadian ketiga kelmarin bahagian lantai dan dinding luar pejabat sehingga ke bumbung pula menjadi 'mangsa'.

"Ketika kejadian pertama berlaku, Apek dan kami cuba berfikiran positif dengan menjangkakan ia cuma perbuatan nakal budak-budak tetapi apabila berlaku kejadian kedua dan ketiga, kami mula mengesyaki sesuatu yang tidak baik," katanya ketika ditemui di pejabat KFR di sini semalam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Tags: ,

This entry was posted on Tuesday, February 14th, 2012 at 16:07 and is filed under Berita. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Ulu Kelate: SAH!! PAS <b>MANEK URAI</b> TIDAK AMALKAN SUNNAH <b>...</b>

Posted: 13 Feb 2012 09:36 PM PST

Dalam beberapa edisi yang lepas , ambo pernah menampilkan keadaan betapa pengotornya pengikut-pengikut PAS yang membuang sampah di tepi padang bolasepak Sekolah Rendah Manek Urai Lama yang hanya beberapa meter sahaja dari Markas PAS Manek Urai Lama. Sila KLIK SINI.
Namun setelah sekian lama , ambo tengok bahawa tiada apa-apa tindakan atau rasa bersalah langsung bagi pengikut-pengikut PAS  ini. Mana dia tok wakil PAS Abe Uji? atau sibuk melayan pelanggan ikan di pasar? Kalau nak jadi pemimpin mestilah kena cakna terhadap apa yang di amanahkan. Jangan pandai kecek saja dan tabur janji. Ini keadaan terbaru yang sempat ambo rakam untuk kisah benar ambo.

Bagi ambo sebagai anak jati di sini dan pengundi di sini , ambo tok rela melihat kampung ambo sebegini rupa dan ambo akan tuntut di akhirat nanti,  Pemimpin yang tidak mampu menunaikan amanah Allah baiklah kamu mengundurkan diri demi kebaikan rakyat dan memberi laluan pada yang lebih layak.

Hanya beberapa meter dari markas PAS dan sampah ini berpunca dari majlis kenduri PAS sendiri. Perbuatan yang jauh dari mengamalkan sunnah menjaga kebersihan.
Keadaan sebegini rupa seharusnya di beri perhatian segera bagi pihak Majls Daerah Kuala Krai dan Kementerian Kesihatan Kuala Krai untuk di ambil tindakan bagi mengelakkan keelakaan wabak penyakit berjangkit. Insyaallah


Bantulah kami wahai sekalian agensi sebab memang tak boleh harap lagi pada tok wakil ini. Sememangnya dia tidak mempunyai pengalaman dalam memimpin masyarakat. Untuk jadi pemimpin bukan saja hanya hadir untuk majlis kebumi orang mati saja malah kena jaga orang yang masih hidup ini dengan makan pakainya, kerjanya (ekonomi)  kemudahannya , kebajikannya dan banyak lagilah. harap kena sedar . Pakai baju ikut badan sendiri. Maaf ambo kasar sikit tapi ambo menulis begini atas hak dan demi kampung ambo sendiri.

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


Double - Y: #AmanKampus : Bikin &#39;Kecoh&#39; Bandar <b>Rantau Panjang</b>

Posted: 12 Feb 2012 09:46 AM PST


Hari ini genap seminggu siri Kembara Aman Kampus - Mahasiswa Bersama Masyarakat, alhamdulillah sehingga hari ini masih belum ada seorang pun dari peserta Aman Kampus mengajar serta mendidik adik-adik di sekolah-sekolah bagaimana cara-cara untuk berbaring di atas jalanraya mahupun menurunkan bendera mana-mana pemimpin.

Hahaha...

Kini kumpulan Kembara Aman Kampus - Mahasiswa Bersama Masyarakat selamat tiba di Kelantan, di mana lokasi pertama sebaik sahaja tiba di Kelantan adalah pekan Rantau Panjang. Rantau Panjang merupakan kawasan bebas cukai yang menjadi tumpuan seluruh rakyat Malaysia.

Kumpulan Kembara Aman Kampus bertindak menjalankan 'Info Siswa' di tengah-tengah kesibukkan pekan Rantau Panjang, yang menggembirakan hati saya adalah sambutan masyarakat setempat di mana rata-rata masyarakat setempat termasuk peniaga di sekitar Rantau Panjang memberi respon positif ke atas mahasiswa Aman Kampus.

Info Siawa Kembara Aman Kampus hari ini mengedarkan risalah mengenai bahaya seks bebas kepada anak-anak muda dan memberi kesedaran mengenai Seksualiti Merdeka yang cuba diperjuangkan oleh pihak-pihak tertentu di Malaysia.


Yang menarik sekali adalah tindakan seorang peserta Kembara Aman Kampus yang mendekati seorang sami buddha dan seorang lelaki berbangsa singh dan dan menerangkan mengenai bahaya Seksualiti Merdeka yang diperjuangkan oleh pihak tertentu.Ketika menerangkan mengenai bahaya LGBT kepada masyarakat Malaysia, sami Buddha dan lelaki Sikh ini turut bersetuju dengan penerangan daripada mahasiswa dari UM yang bernama Mohd Ariff Haikal malah sami Buddha tersebut mendakwa beliau turut membuat kenyataan media mewakili persatuan yang dinaunginya menolak budaya Seksualiti Merdeka yang diperjuangkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Kemaskini akan menyusul, talian internet agak teruk ketika ini.

Segala kesulitan amat dikesali...

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


.: Susupan Malam

Posted: 12 Feb 2012 04:41 AM PST

Majlis Temu Mata Anak Kelantan
Jajahan K Krai dan P Puteh Meriah

Tengah hari tadi saya sekali lagi menghadiri majlis Temu Mata dan Bewah anak Kelantan. Kali ini giliran Jajahan Pasir Puteh pula yang bergabung dengan Kuala Krai. Dari beberapa majlis temu mata yang saya hadir, majlis bertempat di Taman Bolton Seri Gombak tadi sungguh meriah dan berjaya.

Lebih dua ribu yang ada pada majlis tersebut yang berlangsung dalam suasana kekeluargaan. Tetamu dijamu dengan masakan nasi gulai kawah. Satu peringkat nasi kehabisan kerana kehadiran di luar jangka.

Paling merujakan saya semua barisan kepimpinan Pas Pasir Puteh dan Kuala Krai hadir pada majlis itu. Turut sama hadir ialah pemimpin PKR dan juga bekas calon UBN untuk kerusi Parlimen Kuala Krai, Prof Che Musa. Lebih nostalgik lagi Che Musa duduk bersebelahan dengan Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli.

Saya sempat menyaksikan bercanda penuh mesra dan seolah-olah mereka tidak pernah bertembung dalam pilihan raya. Akhir-akhir ini Prof Che Musa katanya begitu jinak dengan Pas dan sering menghadiri majlis-majlis Pas terutamanya yang diadakan di Kuala Lumpur.

Apakah pensyarah itu akan menyertai Pas tidak lama lagi? Sukar untuk diramalkan buat masa ini. Tetapi kalau Pas mahu memanfaatkan ilmu dan kepakaran yang dimiliki Prof Che Musa apa salahnya. Che Musa adalah salah seorang tokoh pendidik terkenal di negara ini.

Manakala antara pemimpin Pas kedua-dua kawasan itu yang sempat ditemui pada majlis tadi ialah Yang Dipertua Pas Kuala Krai, Abdul Latif Abdul Rahman yang juga Adun Mengkebang, Yang Dipertua Pas Pasir Puteh, Dr Nik Mazian Nik Mohamed yang juga Adun Gaal.

Lain-lain pemimpin ditemui Drs Zainuddin Awang Hamat, Wan Hassan Wan Ibrahim dan lain-lain.

Turut sama hadir ialah Timbalan Menteri Besar Kelantan Ustaz Ahmad Yaacob. Majlis pertemuan itu diuruskan oleh Persatuan Anak-anak Kelantan di Perantauan (Perakan). Dalam ucapan alu-aluan Pemangku Presiden Perakan Ir Hamzah mengucapkan terima kasih atas bantuan anak-anak Kelantan di perantauan yang menjayakan program berkenaan. [wm.kl.8:00 pm 12/02/12]

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>Di</b> KIST Holding ~ info kerjaya | jawatan kosong 2012

Posted: 10 Feb 2012 05:29 AM PST


JAWATAN KOSONG TERKINI DI KIST GROUP HOLDINGS SDN BHD

1. Jawatan: Juruwang (Cashier)
2. Jawatan: Pembantu Kedai (Sales Assistant)
3. Jawatan : Penyelia (Supervisor)
4.Jawatan : Instraktor Gimnasium 5. Jawatan : Kaunselor
6. Jawatan : Pembantu Nurseri (Wanita Sahaja)
7. Jawatan: Pembantu Spa
8. Jawatan : Pelayan Restoran
9. Jawatan : Penyambut Tetamu (Receptionist)
10. Jawatan :Tukang Gunting Rambut ( Wanita Sahaja)
11. Jawatan : Pakar Rehab (Rehab Specialist)

Pemohon boleh mendapatkan borang permohonan perjawatan di ;-
- Kampus Utama Ibnu Sina, Bachok, Kelantan.
- Kolej Islam Sains dan Teknologi cawangan Terengganu.
- emel : mohd.hr.kgh@kist.edu.my
norazwani.hr.kgh.edu.my dan suryani.hr.kgh@edu.my

Bagi pemohon yang tinggal berjauhan dan berminat mengisi kekosongan jawatan tersebut, pemohon boleh mendapatkan borang permohonan dengan menghantar sampul surat beralamat sendiri, bersaiz A4 bersetem RM1.00 dan wang pos atas nama KOLEJ ISLAM SAINS DAN TEKNOLOGI berjumlah RM5.00 untuk bayaran wang proses. c) Pemohon yang tidak menerima jawapan selepas tiga (3) bulan daripada tarikh tutup iklan adalah dianggap tidak berjaya.

e) Borang permohonan yang telah lengkap diisi berserta sijil-sijil yang disahkan hendaklah dihantar ke alamat

Bahagian Sumber Manusia
KIST Group Holdings Sdn.Bhd.
Wisma KIST, Lot 500, Taman Permai Demit, Kubang Kerian,
16150 Kota Bharu, Kelantan.

Tarikh tutup permohonan adalah 15 Februari 2012

maklumat lanjut sila klik sini

JAWATAN KOSONG TERKINI <b>DI</b> KIST GROUP HOLDINGS SDN BHD

Posted: 11 Feb 2012 04:56 PM PST


KIST GROUP HOLDINGS SDN BHD (KGH) adalah sebuah organisasi yang begitu dinamik dan sedang berkembang pesat dalam pelbagai bidang yang amat diperlukan negara. Selaras dengan perkembangan memberangsangkan dan perancangan masa depan yang optimistik khususnya dalam teras utamanya iaitu Divison Pendidikan dan Latihan,  KGH  melalui subsidiarinya Ilmu & Hikmah Sdn Bhd, amat berbangga kerana telah menerima surat pelawaan YB Menteri Pengajian Tinggi Malaysia bagi penubuhan KOLEJ UNIVERSITI ISLAM SAINS DAN TEKNOLOGI (UniKIST).

2. Penolong Pensyarah / Pensyarah
3. Penyelidik (Research and Development)
4. Klinikal Instraktor (Clinical Instructor)
5. Pengawal Keselamatan (Lelaki / Wanita)
6. Eksekutif Komunikasi Media
7. Eksekutif Multimedia / IT
9. Juruteknik (Mekanikal/ Elektrik/ Awam / Komputer / Audio-Visual)

  • Setiap permohonan mestilah disertakan dengan salinan sijil - sijil yang disahkan.
  • Hanya permohonan yang ditapis senarai akan dipanggil temuduga.
  • Pemohon - pemohon yang tidak menerima jawapan selepas tiga (3) bulan dari tarikh tutup iklan adalah dianggap tidak berjaya.
  • Pemohon รข€"pemohon mestilah bersedia untuk berkhidmat di mana- mana cawangan KIST seluruh negara.
  • Calon -calon yang berjaya akan menjalani latihan awal di Kampus Utama Ibnu Sina, Bachok Kelantan selama 3 bulan.
  • Tarikh tutup permohonan adalah 25 Februari 2012.
  • Pemohon boleh mendapatkan borang & maklumat permohonan melalui laman web http://www.kist.edu.my/perjawatan atau datang sendiri ke pejabat KIST. Borang permohonan yang lengkap diisi beserta dengan sijil perlu dihantar ke alamat di bawah:

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


LAMAN RASMI ADUN MAHARANI: ADUN MAHARANI TURUN <b>...</b>

Posted: 14 Feb 2012 09:12 AM PST

MUAR: Mereka bukan pendatang asing dan mereka juga bukan penyokong tegar pembangkang sebaliknya berkemungkinan besar mereka adalah penyokong setia Umno namun kedhaifan hidup mereka membuktikan kealpaan pemimpin-pemimpin negara merealisasikan slogan "rakyat didahulukan" yang digembar-gemburkan selama ini.

Dalam kerancakan pembangunan negara yang begitu pesat, amat mustahil masih terdapat segelintir rakyat yang terpinggir daripada menikmati keselesaan hidup yang sewajarnya.

Inilah realiti kehidupan yang masih membelenggu segelintir rakyat di negeri ini yang sempat dirakamkan Harakah ketika mengiringi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Maharani, Dr Mohamad Taslim, yang tidak jemu-jemu turun padang untuk menyantuni rakyat di Dun tersebut sejak beliau dipilih mewakili Dun Maharani pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu.

Bagi kebanyakan rakyat di Dun Maharani terutama orang Melayu, kehadiran Dr Mohamad sesuatu yang asing bagi mereka, bukan disebabkan Dr Mohamad mewakili Pakatan Rakyat tetapi kerana jarangnya wakil-wakil rakyat terdahulu turun padang bertemu dan mengambil tahu masalah rakyat.

Berbeza dengan pendekatan yang diambil Dr Mohamad yang mudah ditemui rakyat di mana sahaja sama ada di majlis walimatulurus, kematian atau program-program kemasyarakatan yang dianjurkan Dun Maharani, menyebabkan rakyat begitu mesra dan amat senang dengan kehadiran beliau.

Pada 12 Januari lalu, Harakah sekali lagi berkesempatan mengiringi Dr Mohamad meninjau beberapa rumah penduduk di Parit Perupok Jalan Abdul Rahman, dekat sini, yang begitu daif dan memerlukan perhatian serius pihak kerajaan.

Mungkin sesetengah kita tidak percaya hari ini masih ada insan yang tinggal di rumah kotak berukuran 10 kaki x 12 kaki yang berlantaikan tanah dan dimasuki air bila air laut pasang selain tiada bekalan elektrik dan air bersih, sungguh daif.

Untuk keperluan makan minum dan membasuh pakaian, beliau menggunakan air hujan manakala untuk mandi pula, beliau terpaksa pergi ke surau berhampiran.

Inilah yang dilalui seorang warga emas di Parit Perupok Laut, Daud Idris, 70, sejak kira-kira 15 tahun lalu, beliau bekerja mencari lokan dan siput laut dengan pendapatan tidak menentu, dengan usia yang sudah agak lanjut ini beliau tidak mampu menjalankan kerja ini sepanjang masa.

Oleh kerana beliau yang masih bujang ini menghadapi masalah pendengaran maka tidak banyak rahsia yang dapat dicungkil daripada beliau untuk mendapatkan maklumat berhubung sejarah diri beliau masa lalu yang menyebabkan beliau berkelana membawa diri jauh dari keluarga.

Walau apa pun keadaan ini tidak seharusnya menjadi penghalang utama kepada pihak-pihak berkaitan terutama kerajaan untuk menghulur bantuan yang sewajarnya kepada beliau memandangkan usianya yang sudah lanjut serta tahap kesihatan yang tidak menentu maka sewajarnya beliau dapat menikmati sisa-sisa usia emas ini dengan lebih selesa seperti orang lain.

Sebuah lagi rumah penduduk yang sempat diziarahi Dr Mohamad dalam kunjungan ini, rumah seorang ibu tunggal warga emas, Tik Ahmad, 82, di Parit Perupok Jalan Abdul Rahman, yang sudah begitu uzur dimakan anai-anai.

Sekali imbas memang rumah beliau kelihatan masih elok tetapi apabila dilihat dari dekat barulah kelihatan dinding papan
serta kayu rumah beliau hampir kesemuanya telah reput dimakan anai-anai.

Beliau yang tinggal bersama anak, menantu serta lapan cucu ini sentiasa berada dalam kebimbangan memandangkan keadaan rumahnya umpama menunggu masa untuk roboh.

Beliau pernah cuba memohon untuk mendapatkan rumah Projek Perumahan Mesra Rakyat (PPMR) pada 2008 tetapi tidak berjaya kerana beliau tidak mempunyai pendapatan tetap.

Selepas itu anak beliau, Badrul Hisham Kamani pula cuba memohon tetapi tidak berjaya sebab beliau sudah memiliki rumah sendiri, rumah PPMR yang beliau mohon adalah untuk ibunya kerana rumah tersebut sudah terlalu uzur dan membahayakan.

Berikutan itu pihak-pihak berkenaan menyarankan kepada Badrul Hisham supaya menukar hak milik tanah ini kepada beliau kerana beliau mempunyai pendapatan dan mampu membayar balik pinjaman tersebut.

Setelah proses menukar hak milik tanah ini dilakukan, Badrul Hisham sekali lagi mengemukakan permohonan baru atas nama beliau tetapi borang tersebut didakwa tidak dimajukan untuk diproses selama beberapa tahun sehinggalah aduan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA) dibuat kemudiannya.

Setelah aduan kepada BPA ini dibuat barulah permohonan beliau diproses, bagaimanapun permohonan beliau tidak juga diluluskan dengan alasan beliau sudah ada rumah sendiri.

HARAKAH

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


TGNA Bersama Masyarakat Buddha <b>Di</b> Kg Jelatok <b>Tanah Merah</b>

Posted: 05 Feb 2012 03:12 AM PST

Berikut hanyalah sebahagian kecil punca segala masalah yang melibatkan kehilangan wang dan harta negara sejak umno/BN berkuasa lebih setengah abad yang lalu. Namun, jika dikumpul, ianya mencecah ratusan billion Ringgit wang milik Rakyat yang telah diselewengkan oleh kerajaan umno/BN.

1. Skandal PKFZ yang melibatkan duit Rakyat sebanyak RM12.7 billion.

Tun Dr Ling Liong Sik mengaku tidak bersalah di atas dua pendakwaan di bawah Seksyen 418 dan 417 Kanun Keseksaan atas tuduhan memperdayakan Jemaah Menteri berhubung projek bernilai RM12.7 bilion itu. Bekas Presiden MCA ini dituduh memperdayakan Jemaah Menteri untuk bersetuju meluluskan pembelian 999.5 ekar tanah milik koperasi nelayan Melayu di Pulau Indah pada harga RM25 satu kaki persegi dengan kadar faedah 7.5 peratus, iaitu nilai yang jauh lebih tinggi dari nilai sebenar di pasaran. Beliau juga mengeluarkan surat sokongan mengarahkan projek PKFZ ini diserahkan kepada syarikat Kuala Dimensi Sdn Bhd, milik Pengerusi Kelab Penyokong BN, Dato Seri Tiong King Sing.

2. Komisen pembelian kapal selam sebanyak RM500 juta.

  • Harga asal pembelian: €1.14 billion (RM4.52 billion)
  • Kos Senggaraan jangka panjang: €999.15 juta (RM3.964 billion) kepada Perimekar Sdn Bhd bagi kerja-kerja penyelenggaraan jangka panjang kapal selam itu pada tahun 2002.

Permohonan tambahan daripada Kementerian pertahanan pada Sidang Belanjawan 2011

  • RM417 juta untuk membiayai kontrak senggaraan (In Service Support) dua buah kapal selam Scorpene
  • RM56 juta untuk bayaran pendahuluan sewaan perkhidmatan Sistem Submarine Escape Rescue Intervention (SMER-1).
  • Sebelum ini, kerajaan sudah membayar €999.15 juta (RM3.964 billion) - Rujuk di atas.

3. Kerugian pembelian aset oleh Sime Darby RM1.6 billion.

  • Kerugian akibat lebihan kos berjumlah kira-kira RM1.6 bilion, membabitkan projek minyak dan gas Bulhanine dan Maydan Mahzam di Qatar serta projekhidroelektrik Bakun.


4. Menanggung kerugian (bailout) Konsortium Perkapalan Berhad milik Mirzan Mahathir sebanyak RM1.7 billion.

  • MISC (anak syarikat Petronas) telah diarahkan oleh Mahathir (PM ketika itu) untuk membeli aset Konsortium Perkapalan Berhad dengan pembiayaan sebanyakRM1.7 billion bertujuan menyelamatkan syarikat perkapalan milik anak beliau, Mirzan.

5. Kos senggaraan Paya Indah Wetland RM88 juta.

6. Kerugian Pos Malaysia (Transmile) RM5460 juta.


7. Perjanjian pembelian Eurocopter sebanyak RM1.67 billion.

  • Harga ditawarkan oleh Eurocopter Malaysia yang dipilih oleh kerajaan: RM1.67 billion
  • Harga Kelowna Flightcraft untuk helikopter alternatif: RM865 juta (Kerajaan dapat menjimatkan RM805 juta)

8. Kos pembaikan bumbung Stadium Terengganu yang runtuh sebanyak RM292 juta.

9. Kos memperbaiki kerosakan MRR2 sebanyak RM70 juta

10. Akaun bil terlebih bayar Maybank sebanyak RM4 billion.

11. Tumbuk-rusuk (kickbacks) kepada Ng Yen Yen di Kementerian Pelancongan RM10 juta.

12. Kos membeli tiga buah lukisan oleh MAS sebanyak RM1.5 juta.

13. Lebihan bayaran oleh Kementerian Belia dan Sukan sebanyak RM8.4 juta.

14. Perbelanjaan Kompleks Sukan gajah putih di London sebanyak RM70 juta.

15. Baikpulih bangunan MATRADE sebanyak RM120 juta.

16. Kos minyak dan senggaraan jet kegunaan PM sebanyak RM200 juta.

17. Hutang tidak dapat dituntut InventQ sebanyak RM228 juta.

18. Membayar gantirugi pembatalan Jambatan Bengkok sebanyak RM257 juta.

19. Kerugian dalam urusniaga penjualan Augusta sebanyak RM510 juta.


20. Nilai kehilangan pendapatan kerajaan daripada Approved Permit (AP) yang dikeluarkan bagi tempoh setahun sebanyakRM1.8 billion.

21. Senggaraan kapal-kapal selam KD Tunku Abdul Rahman dan KD Tun Rzak (akan dijadikan artifak Muzium Negara) sebanyak RM4.1 billion.

22. Pembinaan dan senggaraan PSC Naval Dockyard Lumut sebanyak RM6.75 billion.

23. Dua skandal Bank Bumiputra pada wal 1980-an sebanyak US$1 billion dengan anggaran nilai kerugian pada 2008 sebanyak RM3.2 billion.

24. Kegagalan Maminco dalam percubaan menguasai pasaran timah dunia pada tahun 1980-an dipercayai mengakibatkan kerugian bernilai US$500 juta. (RM1.6 billion)

25. Bertaruh dalam niaga kewangan pasaran hadapan luar negara menyebabkan Bank Negara Malaysia kerugian RM30 billion pada tahun 1990-an.

26. Kerugian Perwaja Steel sebanyak US$800 juta (RM2.56 billion).

27. Menggunakan dana awam sebanyak RM10 billion dalam operasi Valuecap Sdn Bhd untuk melonjakkan nilai harga pasaran saham.

28. Skandal kewangan Bank Islam yang melibatkan kerugian RM700 juta.

29. Penjualan MV Augusta dengan harga €1 (1 Euro) mengakibatkan kerugian sebanyak €75.99 juta (RM348 juta) - sama seperti No. 18?

30. Kehilangan royalti Wang Ehsan Terengganu sebanyak RM7.4 billion (antara tahun 2004 – 2007)

31. Sejak penubuhan Petronas Philharmonic Orchestra selama lebih 10 tahun yang lalu, ia telah menelan perbelanjaan sebanyak RM500 juta denga RM1 juta setahun dibayar sebagai gaji dan imbuhan kepada Ketua Pegawai Eksekutif (CEO).

32. Yuran Penasihat: Mahathir telah dibayar RM180,000, Shahrizat Abdul Jalil (Menteri Kemajuan Wanita) RM404,726 dan Abdul Hamid Othman (Agama) RM549,675 pada setiap tahun.

33. Kerajaan telah membelanjakan RM3.2 billion untuk pelaksanaan program Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) sepanjang lima tahun pertama pelaksanaannya. Daripada jumlah tersebut, kerajaan telah membayar RM2.21 billion untuk membeli pelbagai kelengkapan teknologi, maklumat dan komunikasi (ICT) namun tiada sebarang perincian perbelanjaan pernah ditunjukkan.

Kerajaan telah membayar RM6k bagi setiap komputer laptop/notebook yang dapat diperolehi di pasaran dengan harga di bawah RM3k. Beberapa konsortium telah ditubuhkan semata-mata untuk 'mengendali secara atas-angin' pengagihan segala peralatan dan perkakasan berkenaan. Kini, kebanyakan peralatan dan perkakasan telah menjadi milik anak guru-guru yang terlibat dengan PPSMI.

34. Komisen yang telah dibayar kepada dua buah syarikat persendirian yang mengendalikan pembelian kapal selam Scorpene iaitu Perimeker Sdn Bhd dan IMT Defence Sdn Bhd berjumlah RM910 juta. Ada kaitan dengan No. 2.

35. Kerajaan membuat bayaran RM300 juta sebagai ganti rugi yang dibayar kepada Gerbang Perdana kerana pembatalan pembinaan Jambatan Bengkok yang bernilai RM1.1 billion.

36. RM1.3 billion telah dibazirkan dengan pembinaan kemudahan kompleks gajah putih 'Customs, Immigration and Quarantine' (CIQ) apabila projek Jambatan Bengkok dibatalkan.

37. Membelanjakan RM100 juta untuk kerja-kerja baik-pulih dan kebocoran Bangunan Parlimen Malaysia.


38. Program Angkasawan Negara yang menelan belanja – RM40 juta

39. Dianggarkan sebanyak RM500 juta setahun dibelanjakan untuk Latihan Khidmat Negara

40. Menanggung kerugian Eye of Malaysia – RM30 juta dan RM5.7 juta dalam bentuk pemberian tiket percuma.

41. Menanggung kerugian sebanyak RM2.4 juta untuk pembelian dakwat kekal

42. Pada September 2006, Samy Velu mengumumkan bahawa kerajaan telah membayar ganti rugi berjumlah RM38.5 billion kepada 20 buah syarikat pengendali lebuhraya. Sembilan syarikat pengendali tol lebihraya menerima durian runtuh berjumlah RM380 juta daripada kenaikan kadar tol pada tahun 2008 sahaja.

43. Tumbuk-rusuk (kickbacks) sebanyak RM32 juta nilai eksport kayu balak oleh syarikat-syarikat yang berkaitan dengan Ketua Menteri Sarawak dan ahli keluarganya.

44. Dua kali menanggung kerugian (bailout) oleh Malaysia Airline System (MAS) yang berjumlah sebanyak RM7.9 billion. Pada ketika MAS berhadapan dengan kerugian pada saban tahun, sebanyak RM1.5 juta telah dibelanjakan untuk membeli TIGA buah lukisan untuk menghiasi pejabat pengerusi MAS, Munir Majid. (Berkaitan dengan No. 11)

45. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pengangkutan Putra sebanyak RM4.486 billion.


46. Menanggung kerugian (bailout) STAR-LRT sebanyak RM3.256 billion.

47. Menanggung kerugian (bailout) Sistem Pembetungan Kebangsaan bernilai RM192.54 juta.

48. Menanggung kerugian (bailout) Lebuhraya Seremban-Port Dickson sebanyak RM142 juta.

49. Menanggung kerugian (bailout) Penjara Kuching bernilai RM135 juta.

50. Menanggung kerugian (bailout) Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam sebanyakRM8.3 juta.

51. Menanggung kerugian (bailout) Le Tour de Langkawi sebanyak RM3.5 juta.

52. Agihan secara borong ratusan juta saham di Bursa Malaysia dengan berselindung di bawah Dasar Ekonomi Baru (DEB) kepada kroni, kaum keluarga, anak-anak para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.


53. Pindah-milik puluhan ribu hektar tanah-tanah komersial dan konsesi pembalakan kepada anak-anak serta kaum keluarga para Menteri dan pemimpin BN yang bernilai berbillion-billion ringgit.

54. Kerugian Petronas sejak tahun 1997 apabila menandatangani perjanjian dengan ENAM PENAMA yang tidak didedahkan dalam dagangan hadapan petroleum negara dengan kadar harga murah untuk jangkamasa yang panjang. Apabila harga bahan petroleum meningkat, Petronas kekal menjual kepada ENAM penama ini pada harga murah yang telah dipersetujui.

Dan manusia yang bertanggungjawab mengatur perjanjian dagangan hadapan yang merugikan Petronas dan Rakyat ini adalah merupakan manusia yang paling lantang bersuara sekarang ini - Mahathir Muhamad. Dan beliau ingin kekal menjadi penasihat Petronas hingga mati bagi melindungi identiti ENAM JAHANAM yang menghisap darah Rakyat melalui keuntungan Petronas.

55. RM5700 untuk membeli seunit jek kereta yang berharga RM50. (*)

56. Kenderaan milik kerajaan meneguk setangki petrol bernilai RM113 dalam tempoh beberapa minit. (*)

57. Platform tiang bendera berharga RM990 dibeli dengan harga RM30,000 (*)

58. Thumb drive berharga RM90 dibeli dengan harga RM480 (*)

59. Kabinet simpanan barang berharga RM1,500 telah dibeli dengan harga RM13,500 (*)

60. Pembelian seunit lampu suluh bernilai RM35 telah dibayar dengan harga RM143. (*)

(*) - yang dinyatakan adalah sebutharga untuk SATU UNIT. Kerajaan membeli dalam bentuk pukal antara puluhan hingga ribuan unit item yang sama.

61. Perbelanjaan kempen 1Malaysia yang dibayar kepada APCO sebanyak RM76.8 juta.

62. Membayar subsidi RM17 billion kepada Penjana Tenaga Bebas (IPP)


63. Cincin berlian bernilai USD24 juta untuk Ro$mah --- kononnya pembelian telah dibatalkan – berapa pula jumlah ganti rugi yang terpaksa rakyat bayar?

64. Satu laman web 1pengguna bagi Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan dibina dan diselenggarakan dengan belanja RM1.4 juta.

65. Projek e-mel 1Malaysia yang menelan belanja RM50 juta.

66. Menggunakan Kumpulan Wang Amanah Pencen (KWAP), Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), Danaharta dan Khazanah untuk membeli saham-saham Timedotcom yang tidak laku – kerugian sebanyak RM3.3 billion.

67. Skandal Offshore Petrol Vehicle (PSC-NDSB) – rugi RM6.75 bilion


68. Rosmah sewa bilik hotel RM100,000 satu malam di Burj Al-Arab Dubai!!

69. Rosmah dan Najib sewa penthouse di Hotel Darling di Sydney pada kadar RM65,100untuk sehari semalam.

70. "Lawatan Sambil Belajar" ke Arab Saudi, Oman dan Bangladesh Rosmah and the Gang (FLOM @ First Lady of Malaysia) ditanggung kerajaan berjumlah RM134,317.76.

71. Memperuntukkan dana RM100 juta setahun untuk Rosmah berbelanja dalam projek peribadi 'Permata Negara'nya.

72. Perbelanjaan oleh Rosmah untuk mengendalikan Sidang Kemuncak Wanita Pertama yang melibatkan 15 orang wanita isteri Ketua-ketua Negara yang majoritinya daripada negara-negara Afrika yang menelan belanja RM4.5 juta untuk tempoh TIGA hari.

73. Kos ubah suai Seri Perdana sebanyak RM12.5 juta.


74. Bil elektrik kediaman rasmi PM dan TPM di Seri Perdana sebanyak RM160,000sebulan.

75. Insinerator di Broga, Semenyih, kerajaan BN yang di atas kebodohan mereka tidak mendengar keluhan rakyat, terpaksa membazirkan berbilion ringgit membatalkan projek tersebut. Insinerator yang seberat 1,500 tan dan menggunakan teknologi 'fluidized bed gasification' yang dikatakan terbesar di Asia ditaksirkan menelan belanja RM1.5 bilion (lebih kurang USD395 juta) untuk dibina dan RM200 juta (USD53 juta) bagi kos operasinya setiap tahun.

CHECK-LIST INI AKAN TERUS DIKEMASKINI DARI SEMASA KE SEMASA.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved