ads

Ahad, 28 Ogos 2011

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2011 09:02 AM PDT


j-QAF SK <b>CHIKU</b> 03: Asal Usul Sek. Keb. <b>Chiku</b> 03

Posted: 31 May 2011 11:59 PM PDT

Bermulanya pembukaan tanah baru di kawasan hulu negeri Kelantan, telah banyak memberi peluang-peluang pekerjaan dan penempatan baru. Ini termasuklah di kawasan Gugusan Felda Chiku. Dari situlah lahirnya kepentingan memberi pendidikan kepada anak-anak peneroka..

Sekolah ini mula dibuka pada 1.1.1987. Pada awalnya ia merupakan sekolah cawangan di bawah kelolaan Guru Besar Sekolah Kebangsaan Chiku 02. Guru besar yang pertama ialah En. Jaafar B. Yussof. Sekolah ini bermula dengan 10 bilik darjah yang di tempatkan sementara di bangunan lama Pejabat Felda Chiku 03.

Sekolah ini dimerdekakan pada 1.4.1988. Masih berada di lokasi lama tetapi sudah mendapat bangunan tambahan untuk menampung bilangan murid yang bertambah dengan pesat. Tuan Haji Mat Hussain b. Awang Hamat telah dilantik menjadi Guru besar yang pertama selepas dimerdekakan. Beliau bersara secara pilihan pada 31.12.1993.

Satu lokasi baru telah dikenalpasti untuk membina bangunan baru. Sebidang tapak seluas 13.22 ekar di Bandar Baru Chiku dikenal pasti. Bermula dengan detik inilah sekolah ini diberi nama Sekolah Kebangsaan Chiku 03 pada 1.12.1991. Nama ini diberi bertepatan sekali dengan lokasi sekolah ini yang terletak di kawasan Felda Chiku 03.Tambahan pula pada suatu waktu kawasan ini dipenuhi dengan pokok-pokok ciku.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Dr Suriani is in the house

Posted: 28 Aug 2011 03:22 PM PDT

Datuk nik Sapeia telah di jemput untuk merasmi dan memberi ceramah di  beberapa Majlis anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru, serta pihak sekolah di sekitar Parlimen Kuala Krai. Disetiap Majlis seramai antara 500 hingga 1000 penduduk sekitar kampong terdiri ibu bapa serta masyarakat setempat telah hadir untuk mendengar ceramah beliau dan memberi sokongan padu kepadanya.Beliau turut memberi sumbangan peribadi dan zakat kepada anak2yatim, ibu ibu tunggal serta penduduk yang daif. 

Setakat ini bermula bulan Mei hingga akhir Ogos beliau telah hadir di SRK Kg Kemubu di Dabong, SRK Manek Urai Baru, SRK Kg Telekong, SRK Brdal, SRK Bandar, SRK Yahya Petra, SMK Sultan Yahya Petra, SMK Keroh, SRJ C Yew Choy, SRK Chuchuh Putri, SRK Sungai Pas, SMK Kuala Krai dan Sekolah Poly Teknik Kuala Krai. Sekolah sekolah ini berada di sekitar Kuala Krai di kawasan Dabong, Manek Urai, Guchil, dan Mengkebang.

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


Rumah tamu <b>di</b> Pantai Irama, <b>Bachok</b>, Kelantan |

Posted: 23 Aug 2011 06:23 AM PDT

Kami mempunyai tiga rumah tamu / homestay di Pantai Irama, Bachok, Kelantan.

  • Rumah Tamu 1 – kira-kira 100 meter dari Pantai Irama
  • Rumah Tamu 2 – kira-kira 100 meter dari Pantai Irama
  • Rumah Tamu 3 – kira-kira 300 meter dari Pantai Irama

Semua dilengkapi hawa dingin, set televisyen dan ruang memasak.

Rumah dan kelengkapan sentiasa diselenggara dan dijaga.

Sesuai untuk percutian keluarga, perkahwinan, pertunangan dan ziarah.

Ia juga sesuai sebagai penginapan bagi apa juga kerja lapangan.

Hubungi:

Mahaini

(H/phone) 019-4197 004 / 018-9024 589

(Email) nurmahaini@gmail.com

Artikel / berita lain:

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Dr Suriani is in the house

Posted: 28 Aug 2011 03:22 PM PDT

Datuk nik Sapeia telah di jemput untuk merasmi dan memberi ceramah di  beberapa Majlis anjuran Persatuan Ibu Bapa dan Guru, serta pihak sekolah di sekitar Parlimen Kuala Krai. Disetiap Majlis seramai antara 500 hingga 1000 penduduk sekitar kampong terdiri ibu bapa serta masyarakat setempat telah hadir untuk mendengar ceramah beliau dan memberi sokongan padu kepadanya.Beliau turut memberi sumbangan peribadi dan zakat kepada anak2yatim, ibu ibu tunggal serta penduduk yang daif. 

Setakat ini bermula bulan Mei hingga akhir Ogos beliau telah hadir di SRK Kg Kemubu di Dabong, SRK Manek Urai Baru, SRK Kg Telekong, SRK Brdal, SRK Bandar, SRK Yahya Petra, SMK Sultan Yahya Petra, SMK Keroh, SRJ C Yew Choy, SRK Chuchuh Putri, SRK Sungai Pas, SMK Kuala Krai dan Sekolah Poly Teknik Kuala Krai. Sekolah sekolah ini berada di sekitar Kuala Krai di kawasan Dabong, Manek Urai, Guchil, dan Mengkebang.

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Kerabu Bersuara: Gambar Blogger Tukar Tiub <b>Di Kota Bharu</b>- Lensa <b>...</b>

Posted: 20 Aug 2011 06:26 PM PDT

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Anjur berbuka puasa erat hubungan penduduk | GegarKelantan.net

Posted: 27 Aug 2011 08:31 PM PDT

Oleh: Ahmad Hasanain

Che Abdullah menyampaikan beras kepada penduduk

TUMPAT ( Wakaf Bharu ), 28.Ogos – Persiapan menjelang hari raya oleh masyarakat setempat turut dirasai oleh Adun Wakaf Bharu Che Abdullah Mat Nawi.

Baru-baru ini beliau mengambil kesempatan untuk berbuka puasa di Kampung Periok dekat sini sambil menyampaikan sumbangan beras kepada penduduk kampung. Sementara itu penyampaian zakat kepada 30 anak-anak yatim miskin turut sama diadakan.

Beliau ketika ditemui Gegarkelantan.net berkata walaupun sumbangan tersebut hanyalah sedikit tetapi ia amat berharga bagi mereka yang memerlukan.

Che Abdullah juga berkata program berbuka puasa sering diadakan di seluruh kawasan dalam Dun Wakaf Bharu.

" Melalui program berbuka puasa dan penyampaian sumbangan di bulan ini, ia boleh merapatkan lagi hubungan silaturrahim sesama penduduk dan saya amat gembira kerana di mana saja majlis berbuka puasa diadakan ia sentiasa mendapat sambutan"ujar beliau.

Sementara itu, beliau juga berharap di musim perayaan ini, anak-anak Kelantan di Perantauan dapat pulang dengan selamat dan dapat berhari raya bersama keluarga masing-masing di kampung.

" Kita tahu musim perayaan ni, kenderaan terlalu banyak atas jalan raya oleh itu saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan selamat hari raya dan memandulah kenderaan dengan keadaan selamat dan sentiasa berhati-hati." Katanya lagi.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Anak Sungai Derhaka: AWAS!! Perogol Bersiri Mengganas <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2011 08:50 PM PDT

KOTA BHARU 24 Ogos – Seorang lelaki yang dikategorikan amat berbahaya kini diburu polis kerana dipercayai telah merogol seramai 19 gadis selain terlibat dalam beberapa kes cubaan merogol di negeri ini.


Pemangku Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, siasatan pihaknya mendapati, lelaki terbabit sering menjadikan pelajar dan pekerja yang tinggal di asrama sebagai mangsanya.

Menurut beliau, perogol bersiri berusia antara 20 hingga 30 tahun itu aktif melakukan jenayah itu sejak tahun lalu di negeri ini.

"Dalam kes terbaru di Tanah Merah, suspek dikatakan memecah masuk asrama mangsa, mengikat tangan dan mengugutnya dengan pisau sebelum merogol mangsa.

"Polis berjaya mengesan identiti suspek menerusi rakaman kamera litar tertutup (CCTV) di kedai berhampiran asrama tersebut dan kita sedang berusaha memburunya," kata beliau pada sidang akhbar di sini hari ini.

Mazlan berkata, kebanyakan kes rogol berlaku di rumah yang tidak berkunci dan pada tingkat atas bangunan asrama tersebut.

Berdasarkan modus operandi yang sama, katanya, polis percaya semua kes ini dilakukan oleh orang yang sama.

Kes ini tambah beliau, disiasat mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan.

Beliau turut meminta kerjasama orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai suspek supaya menghubungi Pegawai Penyiasat, Asisten Supritendan Nor Hafizah Nor Hamid di talian 017-6900714. - Lidah Rasmi UMNO

19 kali perkosa

KOTA BHARU: Seorang perogol bersiri yang terbabit dalam 19 kejadian rogol dan cubaan merogol sejak tahun lalu kini giat memburu mangsanya menggunakan modus operandi mengikat tangan dan mengacukan pisau sebelum merogol.

Sasarannya wanita seperti penuntut institusi pengajian tinggi dan pekerja pasar raya yang tinggal bersendirian sama ada di asrama atau kediaman yang tidak berkunci.

Pemangku Ketua Polis Kelantan, Datuk Mazlan Lazim berkata, suspek berusia antara 20 dan 30-an dan kebanyakan kes dilaporkan berlaku di Kota Bharu dengan 16 kes serta masing-masing satu kes di Tanah Merah, Pasir Mas dan Tumpat.

Katanya, kejadian terbaru berlaku di Tanah Merah, awal bulan ini.

"Berdasarkan maklumat mangsa, kami memperoleh lakaran gambar wajah suspek dan satu rakaman kamera litar tertutup (CCTV) suspek di sebuah kedai.

"Fotofit wajah suspek akan disebarkan secara meluas bagi membantu polis memperoleh lebih banyak maklumat sehingga tertangkapnya suspek," katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Kelantan, di sini, semalam.

Menurut Mazlan, perogol bersiri itu menyasar mangsa berusia 20 hingga 30 tahun yang tinggal asrama atau kediaman tidak berkunci.

"Sebelum merogol suspek akan memastikan hanya mangsa berada di asrama atau di rumah. Dia mengikat tangan mangsa sama ada menggunakan wayar, tudung atau tali dan mengacukan pisau sebelum merogol mangsanya," katanya. - myMetro

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


Berceramah <b>Di Machang</b> Malam Ini Walaupun Mungkin Ditangkap <b>...</b>

Posted: 30 Apr 2011 10:06 AM PDT

Posted on by pemudasarawak

MALAM ini Anwar Ibrahim akan tampil depan publik kali kedua selepas malam tadi di Ampang Selangor selepas tersebarnya video lucah diserata dunia yang dikatakan watak di dalamnya ada iras-irasnya. Beliau akan berceramah di padang Majlis Daerah Machang malam ini, jam 9:00 malam.

Menurut seorang ustaz muda yang menjadi penjenguk setia blog Merah Tinta melaporkan Kelantan kini sudah jadi macam Barghad di mana penuh dengan polis. "Abang Ti Kelantan dah jadi macam Barghad dah, penuh dengan polis, sekatan jalan raya diadakan di mana-mana saja," begitulah kata ustaz muda ini.

Katanya sekatan bermula di Jalan Kuala Krai menuju ke Machang lokasi di mana Anwar akan berceramah malam ini. Menurutnya sekatan jalan raya juga diadakan setiap tiga kilo meter. Sekatan jalan raya juga dipercaya di buat di Jalan Tanah Merah ke Machang, Jalan dari Pasir Puteh ke Machang dan jalan utama Kota Bharu – Kuala Krai.

Tujuan sekatan ialah untuk menghalang dan menyulitkan orang ramai daripada pergi ke tempat ceramah Anwar. Pagi ini juga sudah disebarkan berita kononnya ceramah Anwar di Machang malam ini dibatalkan. Banyak risalah ditaburkan menghebahkan akan pembatalan itu.

Kain rentang juga digantung memberi tahu akan pembatalan ceramah itu di beberapa jalan raya utama.

Petang tadi majlis Mukasid Syariah yang diadakan di Pusat Islam Lundang melibatkan Anwar Ibrahim mendapat sambutan hangat. Dewan besar Majlis Agama itu penuh sesak. Nampaknya fitnah seks ke atas Anwar sedikitpun tidak mengugahkan minat dan keyakinan orang ramai kepada kredibaliti Anwar sebagai pemimpin.

Majlis itu menampilkan Anwar Ibrahim, dan Dr Mohamad Nur Manuty. Mulanya Husam dijangka hadir dan kain rentang memaklumkan kehadirannya itu telah dipasang beberapa hari lalu.

Bagaimana pun Husam katanya tidak hadir kerana dia ke Penang. Saya yakin kalau Husam hadir jumlah yang datang akan bertambah.

Di sebelah tengah hari Anwar Ibrahim telah mengunjungi Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat di pejabatnya di SUK. Tiada kenyataan atau laporan dikeluarkan apakah tujuan pertemuan berkenaan tetapi dipercayai ianya ada kiatan dengan isu video lucah yang kini tersebar di seluruh dunia. Tuan Guru Nik Aziz juga makan tengah hari bersama Anwar.

Perkembangan mutakhir politik hari ini menunjukkan usaha untuk meleburkan pengaruh Anwar dan mengurangkan sokongan dan kepercayaan umum kepadanya tidak menjadi. Keadaan jadi sebaliknya, makin ditekan, makin diasak, makin dihimpit pengaruh dan sokongan kepada Anwar dan Pakatan Rakyat semakin membuat dan meledak. Perubahan ini amat terasa sekali di Kelantan. Isu video lucah bukan saja tidak dipercayai tetapi menimbulkan kemarahan kepada Umno.

Kita tunggulah perkembangan malam ini, apakah Anwar dibenarkan berucap atau pun tidak. Saya menjangkan Anwar akan dihalang untuk naik ke pentas dan kemungkinan juga akan ditangkap./MSO

Posted on Sunday, May 01

Advertisement

! wAnt a PeaCefuL liF3: hujung minggu <b>di machang</b> !

Posted: 29 Jun 2011 01:15 AM PDT

horey horey ! dpt g machang . leh jumpa dgn tersyg . hehehe . sambilsambil tue leh join BrassBand camping . eh3 , tak sedar ke diri tuuu dah jd mantan ? alah , bia la . nak jgk g jenguk adikadik wat keje . bkn kena byr pun . lg pun duk kt umah bkn ada keje apa pun .

camping kali nie bertarikh 23 - 25 june 2011 . camping part 1 . yeay ! boleh gedikgedik dgn budak part 1 . bkn slalu pun . kali nie jer . hehehe . jom kita cite perjalanan camping nie . dan pengalaman sebagai MANTAN . pengarah projek camping nie ; tuan amali mohd shukor . oh tidak !! mcm xcaye kan . en.tersyg jd PP . heeee .

khamis...
pkl3 ptg bertolak dari umah . harapharap sempat la join aktiviti ptg nie . dah janji dah dgn mantanmantan yg laen . then sampai machang pkl 5 lbh . letak brg dlm bilik , then siapsiap utk trun . ceh ! bajet mcm komander lg . hahah . kali nie tumpang bilik 'syera' . naseb baek rumate2 dia takde . blh la bermaharajalela kejap . hehehe .

then turun jumpa diorg . aku pulak excited tgk ramai sgt pelatih part 1 nie . klu tak silap 83 org kot . aktiviti ptg tue mcm biasa lah . ddk dlm group . cipta trademark . dan mcm2 lg lah . tp yg plg seronok , diorg nie dpt brg amanah . setiap group dpt 3 . tau dpt apa ? telor . hah ! jagalah korg . jgn sampai pecah . jgn sampai di rampas . hehehe .

mlm tue diorg ada ceramah dgn En.Khairul . campur skali dgn pelatih kesatria . kt aud300 . tp aku pulak turun lwt . biasa la , kan dah jd mantan . hahah .

teringat time dulukala
" group nie plg bagus , nak ambek air pun beratur "
bersama mantan dan komander
jumaat...
hari kedua camping . mcm biasa lah . turun pkl 7 pg . tp kali nie berkumpul kt pdg . sbbnya ? nak masuk hutan pg tue . camping kali nie diubahsuai ckit . masuk hutan hari jumaat pg . tp aku , mcm biasa lah . kan mantan . turun lwt pun xkesah lah . bkn ada kerja pun . hehehe . nak join masuk hutan pun aku xbwk kasut . so , nnt diorg kua dari hutan . kita turun la . hehehe . tp yg bestnya , si PP tue pun xmasuk hutan jgk . ceh ! PP curi tulang . hahah . so apa lg , jlnjln bersama PP lah pg tue .

tak tau lah apa yg diorg buat kt dlm hutan tue . sbb aku xmasuk skali kan . tp yg penting , mandi dlm kolam dgn air yg 'jernih' tue xketinggalan .

then lps solat jumaat , kna trun pkl 230 pulak . aktiviti apa pun aku xtau . ikut jer trun pkl 230 ptg . kali nie aku bagus ckit . turun sama2 ngan diorg .

kali nie diorg kna reka sesuatu . dgn menggunakan kayukayan yg diambil dari hutan pg td . kt sini blh la tgk betapa kreatifnya diorg nie .

hah ! lps asar nk buat apa pulak ea ? pk punya pk . dpt la 1 idea . kita tunjuk la ckit2 alat kt pelatih . bia nnt diorg smgt ckit nk turun KO . slot nie diambil alih oleh 'pakman' .

yeay ! mlm nie aktiviti mlm kebudayaan . mlm nie kena turun awl lah . xleh terlepas nie . mesti best punya . heeee . memilih aktiviti betullah si mantan nie . mcm2 persembahan yg di persembahkan oleh pelatih nie . ada yg buat tarian , rajalawak . mcm2 lah lagi . haish , kreatif betul mereka nie .

lps je mlm kebudayaan , tuan amali pulak nk bg hellnight . so , terpaksa lah memekakkan telinga dgr dia mrh2kan pelatih . lma jgk kot . sampai dah takde suara beliau .

then lps smua2 tue . masa utk kenakan mantan c.puan aina . kita buat suprise party ckit . jln ceritanya . pkl230 ptg . pakat2 dgn mantan c.puan mia . nak turun dl . tak nak bg aina ikut . sbb nk g beli kek utk dia . klu dia ikut ssh la nnt nak kua . then ajak la en.suami g machang . tp dia pulak kena jaga budak . terpaksa la merempit g machang dgn c.puan mia . naseb bek slmt g n slmt blk . dan yg tertulis atas kek tue ' happy birthday budak kecik ' .

sabtu...
hari ketiga & last . hish , sedih la pulak nak kna tgalkan lg daerah machang nie . dan terpaksa la berjauhan dgn yg tersyg . dan jugak pelatih2 sekalian . tp nak wat cmne kan . sedar la ckit diri tuuu dah grad . hahaha .

okey . pg nie aku turun lmbt . terlbh tido lah pulak . si PP nie pulak xkejutkan aku . tp dgr2 cite dia pun trun pkl8 . ceh ! baik punya PP . aku xtau sgt la aktiviti pg tue . tp mcm biasa lah . turun pkl7 pg . ada la senamseni ckit2 . tp semalam diorg tido kat PI . aku pulak tido kt kolej . lg best . ada katil . hahaha .

jengjengjeng . nie aktiviti yg plg aku tunggu . explorace . bia pun turun lwt . tp aku ttp tak terlepas . aku pun jaga checkpoint jgk . skali ngan tuan amali . best jgk . heheh , klu camping yg aku handle sblm nie pun , tak pernah aku involve dlm explorace nie . keje aku tunggu bdk sakit je . hahaha , buang tabiat lah kali nie .

kt checkpoint tuan amali nie , pelatih kena mkn roti bersama belacan dan budu . korang pernah rasa ? klu nak rasa , blh la jumpa tuan amali . mkn sama2 dgn dia . sbb dia pun xmkn budu . hahaha . sedap2 dia je sruh org mkn . then dia psycho pelatih2 dia ckit . sandwich bersama pacat dan lintah . hah ! smuanya geli geleman . naseb lah korg .

hah tgk ! aku yg berkuasa . hahah . cepat ikut aku .

maka berakhirlah camping part 1 utk sem nie . seronok lah lyn junior2 nie . will miss u . ceh ! gatal lah pulak . sblm tue ada la sedikit cendrhati . utk mengubat lelah2 anda semua .

PP muka macho bg hadiah
huh ! penat . tp seronok !

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


SK SRI SURIA (1), TANAH MERAH, <b>KELANTAN</b>.: Majlis Sambutan <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2011 06:23 PM PDT

EDUCATION PHILOSOPHY
Education in Malaysia is an on-going efforts towards further developing the potential of individuals in a holostic and integrated manner, so as to produce individuals who are intelectually, spiritually, emotionally and physically balanced and harmonic, based on a firm belief in and devotion to God. Such an effort is designed to produce Malaysian citizens who are knowledgeable and competent, who possess high moral standards and who are responsible and capable of achieving high level of personal well-being as well as being able to contribute to the harmony and betterment of the family, the society and the nation at large.

NATIONAL CURRICULUM
"... an educational programme that includes curriculum and co-curricular activities which encompasses all the knowledge, skills norms, values, cultural elements and beliefs to help develop a pupil fully with respect to the physical, spiritual, mental and emotional aspects as well as to inculcate and develop desirable moral values and to transmit knowledge"
Education Act 1996 [Education (National Curriculum) Regulation 1997]

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Tol <b>Di Kelantan</b>: Belum Pun Memerintah Dah Mungkir Janji <b>...</b>

Posted: 13 Aug 2011 04:20 AM PDT

PAS sudah memerintah Kelantan selama 21 tahun, bukan satu jangka masa yang singkat tu ya.  Bayi yang lahir pada tahun Nik Aziz angkat sumpah buat pertama kali sebagai Menteri Besar Kelantan pada 1990, kini sudah berusia 21 tahun, dan masih menatap wajah Nik Aziz sebagai Menteri Besar.

Arus pembangunan yang begitu pesat di negeri-negeri selain Kelantan sepanjang tempoh tersebut begitu pesat sekali, Kelantan terpinggir dan tidak banyak berubah.  Termasuk yang tidak berubah itu ialah Menteri Besarnya yang kita yakin sekali akan pegang jawatan tersebut hingga mati!

Tapi bukan itu yang nak penulis kongsikan hari ini.

Tulisan penulis hari ini adalah merujuk kepada kenyataan Husam Musa, Exco Kerajaan Negeri Kelantan beberapa hari lepas mengenai cadangan pembinaan lebuhraya bertol 4 lorong menghubungkan Kota Bharu dan Kuala Kerai sejauh 63km, agak sedikit mengelirukan penulis.  Keliru kenapa?  Kejap lagi penulis terangkan.

Kata Husam, lebuhraya tersebut akan dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan (tiru kerajaan BN) setelah kerajaan pusat tidak meluluskan peruntukkan untuk membina lebuhraya tersebut yang dijangka bernilai RM 1.9 billion.

Disini yang penulis keliru tu sebab Pakatan Rakyat yang dianggotai PAS beria-ia nak hapuskan tol di seluruh Malaysia kalau berjaya memerintah kerajaan persekutuan besok.  Janji ini dinyatakan secara jelas dalam buku Jingga yang dikeluarkan mereka.

Tapi PAS pulak nak membina lebuhraya bertol?  Macam mana sekejap kata nak hapuskan tol di seluruh negara tapi buat lebuhraya baru di Kelantan, kena tol?  Ini bukan penulis sorang saja yang keliru, rakyat jelata turut keliru sama.

Apa justifikasi Husam nak mengenakan tol?  Bukankah kerajaan PAS kerajaan berkebajikan kononnya, bagi free sajalah.

Untuk pengetahuan pembaca, dalam soal peruntukkan tidak diluluskan ini, tidak timbul soal tidak adil atau balas dendam kerana memang kerajaan persekutuan tidak pernah membelanjakan duit rakyat untuk tujuan membina lebuh raya dimana-mana negeri pun (termasuk yang diperintah BN).

Semua lebuhraya di Malaysia adalah dibina oleh pihak swasta melalui konsep penswastaan yang sekarang nak ditiru oleh PAS.  Sekadar menyebut beberapa, lebuhraya utara selatan dibina oleh pihak PLUS, Lebuh Raya Pantai Timur oleh MTD Prime Sdn Bhd dan LEKAS oleh Lebuhraya Kajang Seremban Sdn Bhd

Memang sekarang PLUS dimiliki kerajaan melalui Khazanah, tapi itu hanya berlaku pada 2002 (setelah lebuhraya siap), sebelum itu PLUS dimiliki oleh Kumpulan Renong milik Tan Sri Halim Saad.  Bila ambil alih, bukan aset saja yang dimiliki kerajaan tapi hutang juga, maka itu kutipan tol untuk lebuhraya utara selatan diteruskan.

So, apa cerita sekarang?  PAS bina lebuhraya dengan kerjasama pihak swasta, boleh kutip tol, kerajaan BN tak boleh?  Itu hal yang pertama, apa hal pulak dengan janji nak menghapuskan tol dalam buku Jingga tu?

Petikan Buku Jingga Mengenai Tol

Ini untuk rakyat nilaikan tahap kebolehpercayaan puak-puak ini.  Macam-macam yang negatif dituduh kepada kerajaan BN dalam isu tol ini tapi rupanya depa pun buat perkara yang sama juga, bukan setakat itu saja, justifikasi yang digunakan pun sama macam kerajaan BN (penswastaan).

Ini belum lagi kita sebut soal kemampuan kewangan, kebolehan, keupayaan, syarikat mana dan sebagainya ya, baru cerita tol saja ni.

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


Program CSR dan Majlis Berbuka Puasa MPC <b>Kelantan di Jeli</b>

Posted: 23 Aug 2011 10:25 PM PDT

Dari 22 sehingga 23 Ogos 2011 bertempat di Parlimen Jeli, MPC Kelantan telah berjaya menganjurkan dua program majlis penyampaian sumbangan dan duit raya kepada golongan miskin, ibu tunggal dan anak yatim serta majlis berbuka puasa di dua buah kawasan di bawah Dewan Undangan Negeri Kuala Balah iaitu di Pusat Komuniti Ummah Kuala Balah dan Kampung Sungai Long.

Kedua-dua program ini telah berjaya mengumpulkan penduduk hampir 300 orang semasa majlis berbuka puasa manakala sumbangan diberikan kepada 30 penerima di mana untuk setiap kawasan, 15 orang penerima sumbangan barangan telah dikenalpasti.

Program pada 22 Ogos 2011 telah berlangsung di PKU Kuala Balah di mana sumbangan telah disampaikan sendiri oleh ADUN Kuala Balah, Dato' Abdul Aziz Derashid sementara program pada 23 Ogos 2011 telah berlangsung di Surau Kampung Sungai Long di mana sumbangan telah disempurnakan oleh Pengarah MPC  Wilayah Pantai Timur, En. Kamaruzzaman Kassim.

22 Ogos 2011 - PKU Kuala Balah

 23 Ogos 2011 - Surau Kampung Sungai Long

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


Majlis T&#39;Temu Mata Hari Raya Aidilfitri & Sukan Muhibah Kelate.Net <b>...</b>

Posted: 27 Aug 2011 10:15 PM PDT

Aturcara Program:

2 September 2011 Jumaat

5.00 petang – Perlawanan Bolasepak Persahabatan Antara Kelate.Net Kelate lwn Kelate.Net Kuala Lumpur Di Padang Sekolah Menengah Kebangsaan Kubang Kerian 2.

8.00 malam – Majlis T'Temu Mata Hari Raya Aidilfitri di Restoren Alstonia di Cabang 3 Demit.

3 September 2011 Sabtu

5.00 petang – Perlawanan Boling Persahabatan Antara Kelate.Net Kelate lwn Kelate.Net Kuala Lumpur Di Mutiara Bowl, Kota Bharu.

Untuk Keterangan Lanjut Sila Hubungi :

Kelate.Net KL : Abe Jera (012-2964711)
Kelate.Net Kelate : Lokman Bonyamin (013-9261592)

Share and Enjoy:

  • Print
  • Digg
  • StumbleUpon
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Yahoo! Buzz
  • Twitter
  • Google Bookmarks
  • Google Buzz
  • LinkedIn
  • PDF

Related posts:

  1. Tempahan Sampul Raya Kelate.Net
  2. Terima Kasih Al Jabbar – Kelate.Net
  3. Hari Keluarga Kelate.Net Meriah
  4. Majlis Undian Liga Malaysia (Liga M) Bagi Musim 2011
  5. Kelantan Turun Padang Hari Ini
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved