ads

Sabtu, 24 September 2011

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


2 unit banglo untuk dijual <b>di Kok Lanas</b> (berhampiran Politeknik <b>...</b>

Posted: 01 Aug 2011 01:01 AM PDT

Tapak lokasi sangat strategik, berhampiran Politeknik Kota Bharu (150m dari politeknik). Hanya 400m dari jalan besar. Jarak ke Keterah 4km & jarak ke Kota Bharu 24km. Kedudukan lot dikelilingi rumah-rumah kediaman yang telah siap didiami & telah tersedia pelbagai kemudahan.

Luas tanah dari 5200kp++.

Harga mengikut keluasan rumah;-

1500kp –RM245,000.00

1600kp – RM260,000.00

1800kp – RM280,000.00

Design dan plan rumah mengikut citarasa dan pilihan pembeli. KLIK DI SINI untuk melihat contoh pelan dan rekabentuk.

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


TV3 Stesyen TV Portal Pertama - Masalah Air <b>Kuala Krai</b> Tidak <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2011 05:00 AM PDT

24/09/2011 20:00:00

Aduan Rakyat malam ini merakam rasa tidak puas hati penduduk di beberapa kawasan di Kuala Krai, Kelantan yang berdepan dengan masalah bekalan air sekian lama.

Dakwa mereka, Air Kelantan Sendirian Berhad, AKSB, yang diamanah mengurus bekalan air di negeri itu sehingga kini gagal menyelesai masalah yang dihadapi.

Saksikan laporan yang disediakan wartawan Jaffry Azman.

Kehadiran Aduan Rakyat di Taman Bukit Sireh, Kuala Krai, Kelantan, diundang penduduk.

Mereka yang ditemui mendakwa masalah air berlarutan lebih 10 tahun.

Catuan air yang dilakukan tidak menentu.

Yang paling ketara, 30 keluarga yang tinggal di kawasan tinggi perumahan ini.

Pengadu dakwa pelbagai alasan di beri AKSB bila aduan dibuat.

Sehinggakan ia bagai anjing menyalak bukit dan pengadu bosan dengan apa yang dialami selama ini.

Media pernah mengutara masalah mereka kepada AKSB sebelum ini namun tiada perubahan.
 
Malah paparan media mengenai keluhan rakyat gagal menarik perhatian kerajaan.

Pernah keadaan bekalan air berlarutan sehingga media melapurkan penduduk terpaksa makan roti.
 
M. Tangamah, Penduduk Taman Bukit Sireh: "Dobi tak ada sendiri tunggu air hujan. Kita orang mana pergi cari kerja. Pitih tak ada macam mana. (BJ: Baju kotor macam mana?) Tak ada masalah. Simpan 1 bulan, 2 bulan saja (BJ: Tak pergi cuci kat sungai ke?) Nak bawa dengan apa? Kita orang motor ada, kereta ada punya orang bersih sungai. Tak ada tunggu rumah la."

Samsiah Seman, Penduduk Taman Bukit Sireh: "Saya pernah makan hujan, saya pernah mandi air hujan, masalah air. Saya duduk sini bukan 2 tahun. Cucu saya saya sampai kursus lepas tingkatan 5 lagu ini. Goyak Kelantan air, goyak gitu je lah. Buat tawar air liur."

Zamzuri Ismail, Penduduk Taman Bukit Sireh: "Jadi berapa ramai kami perlu tadah air hujan. Kita nak negeri maju. Sekarang dia boleh lepas air. Hari ini you datang sebab dia tahu Aduan Rakyat nak datang, dia da bagi air da sampai atas bukit ada air. Mula Jumaat hari tu. Jumaat, Sabtu, Ahad, Isnin, 4 hari boleh pulak sampai."

Berdekatan perumahan Bukit Sireh, penduduk kampung Che Wal juga merungut masalah sama.

"Air Kelantan dia sampai tu je masuk. Lepas tu tak ada lah. Masuk angin saja.. batang paip ini Air Kelantan lah. Air Kelantan tak boleh masuk mari. angin saja. (BJ: Da berapa lama dan ni?) Eehh bertahun da.

Penduduk di sini membelanja RM1,000 untuk membina telaga bagi memenuhi keperluan air mereka.

Di Pasar Borong Ghucil sama juga ceritanya.

Malah tandas awam juga berdepan dengan masalah kebersihan.
 
"Air tak ada kita tutup la. Tak buka. Ini buka ada air. Pagi sekejap ada, tengahari tak ada. Cuci tak angkut air. Tak cuci la. Esuk ada air baru kita cuci."

"Rumah saya di Kampung Ngah Nyior. Bulan puasa 3 hari je ada. Lepas tu tak ada air. Tiba-tiba bil sampai RM21.60 angin la. Jumpa dia, dia kata, "Bukan masalah saya." Suruh bayar."

Ikuti lapuran lanjut masalah air di Kuala Krai esok di Buletin Utama.

Jaffry Azman, Aduan Rakyat, TV3, ambil berat.

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Tualang Rabbitry

Posted: 24 Sep 2011 01:12 PM PDT

Tualang Rabbitry mula beroperasi pada awal tahun 2010 dan buat masa sekarang kami banyak tertumpu pada pembiakan arnab dari baka English anggora, Nedherland Dwarf, Loop ear, Newzealand White, Dutch, Lion Head, Teddy Bear, Wolly Toy dan Rex. buat masa sekarang kami masih dalam proses pembiakan dan memperbanyakkan koleksi arnab kami. jika ada masa anda di alu-alukan datang ke ladang arnab kami yang terletak di kampung tualang salak, jelawat, bachok kelantan.. untuk keterangan lanjut bole la menghubungi saya di talian 01112176309..

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


Cerita Masa Lapang..: Pasar Isnin <b>Machang</b> (Pasar Sena)

Posted: 13 Sep 2011 12:00 AM PDT

Waktu menunjukkan pukul 11.00 pagi. Alhamdulillah cuaca hari ini mendung, kalau tidak payah juga berjalan dalam keadaan panas terik. Maklumlah hari ini masih lagi dalam bulan ramadan, lagi dua hari lagi ke bulan Syawal. Tahun ini saya mengambil cuti sebelum raya, tahun ini giliran beraya di rumah ibu mertua di Machang, Kelantan. Hari ini hari Isnin, memang kalau bercuti jatuh pada hari Isnin di Machang saya tidak akan melepaskan peluang pergi bersiar-siar ke pekan Machang kerana setiap hari Isnin terdapat pasar pagi di tengah pekan Machang. Orang tempatan memanggilnya pasar Sena (Isnin).

Pada kebiasaannya keadaan di pekan Machang pada pagi Isnin memanglah sibuk, tetapi hari ini bertambah sibuk mungkin kerana dua hari lagi akan menyambut Raya Aidilfitri. Ramai orang mengambil kesempatan untuk membeli belah pada saat akhir untuk persiapan hari raya, tak kurang juga yang mula membeli barang basah untuk menyediakan juadah hari raya. Tujuan saya sahaja meronda-ronda menyaksikan kemeriahan di pasar ini. Nasib baik pula cuaca tak panas maka tiadalah rasa letih sangat dalam bulan puasa ni. Saya amat tertarik dengan pasar Sena ni kerana ianya besar dan macam-macam barang yang boleh dibeli. Saya mengagak mungkin pada bulan puasa gerai-gerainya kurang oleh kerana gerai-gerai makanan mesti tidak dibuka, tetapi sangkaan saya meleset kerana ternyata ianya lebih meriah dengan gerai-gerai baju, kasut, buah-buahan, barang antik dan macam-macam lagi, tak kalah dengan pasar Jalan TAR kata saya dalam hati. Kalau nak berjalan habis pun letih juga. Sebelum pulang saya pun singgah sebentar di Pasar Machang membeli keropok untuk dibawa pulang ke rumah nanti.

Pasar Sena Machang di buka pada setiap hari Isnin jam 7.00 pagi hingga ke 1.00 petang. Machang pula terletak di jalan Kuala Krai - Kota Bharu dan jalan Grik-Pasir Puteh. Ianya terletak tengah pekan/bandar Machang di jalan menuju ke UITM Machang. Lokasinya berdekatan berhampiran dengan Pasar Besar Machang; salah satu lokasi menarik untuk dikunjungi. Pelbagai hasil makanan keluaran tempatan seperti keropok lekor, ikan kering, keropok keping dan macam-macam lagi pada harga yang berpatutan. Terdapat juga kelas agama yang diadakan di Masjid Machang untuk kaum-kaum ibu pada hari yang sama.  Pada sebelah malamnya pula terdapat pasar malam yang dibuka di lokasi yang sama yang kebanyakan gerainya menjual makanan-makanan pantai timur yang menarik dan lazat.


03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


Kelonggaran Perlaksanaan Hudud <b>Di Kelantan</b> - Salam Perjuangan

Posted: 22 Sep 2011 11:25 PM PDT


Berilah keizinan pada Kelantan









Pagi Jumaat ini suka tak suka perhatian kita tertarik oleh satu isu yang hangat dipermainkan di dada-dada akhbar media perdana.
 The Star umpamanya membawa tajuk: "Hudud feud" manakala Berita Harian pula: "DAP boleh keluar"

Saya tidak berhajat mengulas politik disebalik isu ini, cuma mahu menyentuh isu dasar dan pentadbiran. Yang jelasnya kerajaan Negeri Kelantan telah meluluskan Enakmen Jenayah Syariah II (Hudud) Negeri Kelantan 1993 setelah mendapat kelulusan Dewan Undangan Negeri nya dan perkenan Sultan Kelantan. Enakmen berkenaan telah menggariskan prosedur dan perlaksanaan undang-undang jenayah Islam, sekaligus member laluan kepada perlaksanaan hukum Hudud di negeri berkenaan.
Malangnya ketika itu Perdana Menteri Malaysia (Tun Dr M) telah member amaran bertulis kepada MB Kelantan melalui suratnya bertarikh 15 Julai 1994, menghalang perlaksanaan hukum berkenaan. Anatara lain beliau menulis:
Kerajaan Pusat tidak berhajat untuk bersubahat dengan PAS bagi melaksanakan ketidakadilan semata-mata untuk kepentingan politik dan sokongan oleh orang yang telah diabui matanya. Kerajaan Malaysia yang sentiasa dan terus mempertahankan ajaran dan nilai-nilai Islam tidak dapat membenarkan Kerajaan Pas menjalankan sesuatu yang bercangah dengan prinsip keadilan dalam Islam, maka Kerajaan Pusat akan mengambil tindakan yang sewajarnya terhadapKerajaan PAS demi menjaga maruah dan ketinggian martabat Islam dan penganut-penganutnya.
Kebelakangan ini timbul pula isu kondusif atau tidak dilaksanakan hudud di Kelantan dan MB Kelantan telah pun member respon selaku Ketua Pentadbir Negeri bahawa beliau yakin rakyat Kelantan telah bersedia.
Isunya, boleh tak boleh laksana?
Syukur setelah tiada lagi Tun Dr M sebagai PM, kini "authority" kedua tertinggi dalam Negara iaitu TPM Muhyuddin Yassin telah mengesahkan bahawa Hukum Hudud itu adalah sebahagian dari Islam dan wajib dilaksana. Kata beliau:
Bukan soal hudud diterima atau tidak kerana dalam Islam memang ada Hukum Hudud
Jika dahulu Tun Dr M pertikaikan undang-undang yang digubal oleh kerajaan Kelantan kononnya ia undang-undang PAS (walaupun dari segi faktanya enakmen itu dilulus oleh Dewan Undangan Negeri Kelantan yang anggotanya termasuk wakil Umno-BN) kini tiada lagi dipolitkkan isu hudud. Semua setuju ia wajib dilaksana.
Isunya kini boleh tak laksana hari ini?
Malangnya TPM menambah ia belum sesuai di Malaysia! Tetapi beliau juga berkata kalau Kelantan mahu juga laksanakan, teruskan jangan jadikan surat Tun Dr M (bertarikh 15 Julai 1994) itu sebagai alasan, kerana kata TPM Tun Dr M bukan PM lagi.
Memang benar Tun Dr M bukan PM lagi tetapi sebagaimana dinyatakan oleh MB Kelantan, surat bertarikh 15 Julai 1994 itu ditandatangani oleh Tun atas kapasiti seorang PM, maka jika TPM beri laluan, wajarlah surat itu dibatalkan atau barangkali PM Najib Tun Razak boleh keluarkan surat keizinan baru.
Rakyat Kelantan sejak 1990 telah member mandate kepada kerajaan yang ada pada hari ini, pada tahun 1993, wakil-wakil rakyat negeri Kelantan atas mandate yang diberi rakyat telah mengundi menyokong enakmen ini sebulat suara. Ia kemudiannya diangkat oleh kerajaan negeri bagi mendapatkan perkenan Sultan Kelantan. Dan Sultan telah perkenankan bermakna seluruh proses perundangan yang demokratik telah dipatuhi.
Kalau rakyat Kelantan mahu, sudah pasti mereka juga yakin ia kondusif buat mereka, lalu apa yang mahu dihalang lagi?
Memang ada peruntukkan penghalang dalam Perlembagaan Persekutuan tetapi jika kerajaan Persekutuan mahu member laluan penghalang itu boleh dikecualikan buat Kelantan.
Tanpa membabitkan sentimen politik, dipagi Jumaat ini kalau kita akur bahawa Hudud itu adalah sebahagian dari tuntutan syariah, maka berilah laluan kepada saudara-saudara kita disebuah negeri yang bersedia mahu melaksanakannya.
PENGUMUMAN - HARAP DISAMPAIKAN KPD ORANG ISLAM KITA
"Sebarkanlah walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW)
"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar."
Ambillah iktibar dari peristiwa ini, dan mungkin banyak lagi kes sedemikian yang tidak tersebar kepada umum. Sesungguhnya manusia itu sentiasa melakukan amalam "Menzalimi Diri sendiri" walaupun telah di beri peringatan.


DAP boleh keluar : N9 Kini

Posted: 22 Sep 2011 04:30 PM PDT

September 23, 2011 by Mail  
Filed under News1

KOTA BHARU: 23 Sept -  PAS tetap laksana hukum hudud walaupun dapat tentangan Kit Siang, Karpal.

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Aziz Nik Mat, berkata beliau tidak kisah DAP keluar daripada pakatan pembangkang jika tidak setuju dengan pendiriannya mengenai pembentukan negara Islam dan pelaksanaan hukum hudud di Kelantan.

Menteri Besar Kelantan itu berkata, DAP pernah keluar daripada kerjasama pembangkang ketika dalam Angkatan Perpaduan Ummah (APU) sebelum ini dan menyertai semula pakatan pembangkang selepas itu.

"Nak jumpa berapa kali jumpa dah… DAP dah keluar sekali dalam APU dulu. Tak apa saya kata… bye bye tak ada apa, sekarang ini dia masuk balik, jadi itu dia punya pasal.

"Kalau tak mahu buat negara Islam, kita buat bumi sendiri, jangan menumpang bumi Allah, buat udara sendiri, jangan menumpang udara Allah, buat matahari sendiri, jangan menumpang matahari Allah. Selagi kita menumpang di bumi Allah maka agama yang Allah rasmikan ialah Islam," katanya ketika ditemui selepas Himpunan Peserta Kursus Kenegaraan 2011, di Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (PUTIK), di sini semalam.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai hasrat PAS menubuhkan negara Islam meskipun mendapat tentangan, terutama daripada DAP.

Semalam, akhbar melaporkan Pengerusi DAP, Karpal Singh terkejut dan mempersoalkan hasrat Kerajaan PAS Kelantan melaksanakan juga hudud kerana ia bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan.
Selain itu, Tun Dr Mahathir dilaporkan membidas Nik Aziz kerana menganggap beliau penghalang utama pelaksanaan hukum itu ketika menjadi Perdana Menteri dan bukannya Karpal. Dr Mahathir juga mencabar Nik Aziz melaksanakannya kerana beliau kini bukan lagi Perdana Menteri dan tidak boleh menghalangnya berbuat demikian.

Mengulas hasrat pelaksanaan hudud di Kelantan yang mungkin menjejaskan hubungan PAS dengan rakan dalam pakatan pembangkang, Nik Aziz menegaskan beliau tetap dengan pendirian itu.
"Saya tetap dengan agama Islam dan itu adalah yang diperjuangkan waktu mula-mula PAS diwujudkan. Ia bukan benda baru lagi… (mengenai) dialog, berapa kali dialog dah kami lakukan, sudah 20 tahun," katanya.

Di KUALA LUMPUR, Karpal berkata cadangan Nik Aziz mewujudkan negara Islam serta pelaksanaan hukum hudud sebagai membelakangi keputusan Muktamar Tahunan PAS ke-57, pada Jun lalu yang menukar dasar penubuhan negara Islam kepada negara berkebajikan.

Ia bukan saja dilihat tidak pragmatik, malah tidak kena pada masanya selain bercanggah dengan dasar pakatan pembangkang dan boleh menimbulkan ketakutan masyarakat bukan Islam.

Beliau juga hairan dengan kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang secara peribadi menyokong hasrat Nik Aziz menubuhkan negara Islam dan melaksanakan hukum hudud.

"Pelaksanaan hukum hudud boleh mengundang kebimbangan masyarakat bukan Islam bahawa ada usaha untuk mewujudkan negara Islam seperti Arab Saudi dan Sudan yang melaksanakan hukum hudud sehingga wujud jurang antara masyarakat Islam dan bukan Islam," katanya ketika dihubungi.

Karpal juga berkata, Kerajaan PAS Kelantan harus pragmatik dan menerima hakikat bahawa Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang tertinggi negara dan apa juga undang-undang berhubung kesalahan jenayah adalah termasuk dalam bidang kuasa Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, pakatan pembangkang juga perlu menyatakan pendirian berhubung isu berkenaan bagi meredakan kebimbangan masyarakat bukan Islam, tetapi menyifatkan kenyataan Anwar sebagai pandangan peribadi dan tidak mewakili PKR.

Penasihat DAP, Lim Kit Siang, dalam laman sosial Twitter, berkata DAP konsisten dengan pendirian menolak penubuhan negara Islam serta hukum hudud yang dicadangkan PAS dan menganggap ia tidak sesuai dilaksanakan di negara ini.

Lim berkata, hasrat PAS menubuhkan negara Islam dan hukum hudud bertentangan dengan dasar pakatan itu sebelum ini dan sebarang perubahan perlu diputuskan ketiga-tiga parti.

Sementara itu Anwar berkata, secara peribadi beliau menyokong usaha kerajaan PAS Kelantan melaksanakan hukum hudud kerana ia tidak melanggar hak orang bukan Islam dan pentadbiran adil adalah dijamin.

"Buat masa ini, secara umum pada dasarnya saya percaya ini boleh dilaksanakan. Dalam perkara tertentu, terdapat jaminan yang jelas mengenai pentadbiran yang adil. Ia tidak mencabuli hak orang bukan Islam dalam apa cara sekalipun," katanya.

Artikel lain:

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Bilakah Hukum Hudud Akan DiLaksanakan <b>Di Negeri Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2011 07:47 PM PDT

Hukum Hudud

Gambar Kredit Berita Harian

Semenjak negeri Kelantan diperintah oleh PAS dua puluh tahun lalu, kita sering tertanya-tanya samada hukum hudud ini akan dilaksanakan atau tidak di negeri Cik Siti Wan Kembang ini.  20 tahun ia menjadi persoalan yang sekejap panas dan sekejap sejuk. Namun, hakikatnya ia tidak pernah dibentangkan di Dewan Undangan Negeri Kelantan (mahupun digubal?) untuk dijadikan undang-undang di sana. Dan apabila PAS menyertai Pakatan Rakyat  dan mengumumkan pendirian bahawa negara  Islam dan hukum  hudud bukan lagi agenda utama mereka, maka ramai yang merasakan isu ini telah pun ditutup buat selamanya.

Namun, tiba-tiba Mursyidul-Am PAS, yang juga Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat tiba-tiba membuat kenyataan mengejut dan membangkitkan kembali isu ini. Menurutnya PAS komited dalam melaksanakan hukum hudud biarpun rakan parti dalam Pakatan Rakyat tidak menyokong mereka:

KOTA BHARU, Sept 22 – Kelantan Menteri Besar Datuk Nik Aziz Nik Mat said today it did not matter to him if the DAP wanted to quit the Pakatan coalition if PAS were to go ahead with its plans to implement hudud laws and turn Malaysia into a fully Islamic state, should it come into power."I am firm about this, implementing hudud laws has been talked about for some 50 years and is not something new. There has been endless dialogues on it."

"DAP had previously pulled out from the opposition pact Angkatan Perpaduan Ummah (APU) because of this (implementing hudud laws). If now they want to do the same (pull out from the Pakatan coalition because of hudud laws, that is their problem," he told reporters after attending a civic function at Pusat Tarbiyah Islamiah Kelantan (Putik) here today.

Sumber: Bernama

Agak menarik bila perkataan "implement hudud laws and turn Malaysia into a fully Islamic state, should it come into power" digunakan? Bukankah PAS telah lama berkuasa di negeri Kelantan? Beberapa tahun di Terengganu? dan kini di Kedah juga? Perlukah PAS memerintah Malaysia dahulu (which unlikely kerana tanpa DAP, peluang mereka memenangi banyak kerusi agak menjadi tipis), barulah Hukum Hudud akan dilaksanakan?

Terdapat pelbagai pendapat tentang pelaksanaan Hukum Hudud di negeri-negeri di seluruh Malaysia. Bagi mereka yang rajin membaca jurnal undang-undang, pastinya tahu apakah isu-isu yang dibangkitkan. Namun, persoalan ini cuma akan terjawab apabila ia diletakkan pada ujian yang sebenarnya iaitu membentangkannya di Dewan Undangan Negeri dan seterusnya menjadikannya sebagai  satu undang-undang negeri tersebut. Pastinya ada pihak yang akan menentang dan kerajaan negeri akan cuba mempertahankan bahawa ianya terletak di bawah kuasa negeri (Lihat  Jadual 9 Senarai 2 Perlembagaan Persekutuan). Di sini  mahkamah akan diberikan tugas untuk melihat samada perlaksanaan Hukum Hudud itu  "ultra virus" dengan perlembagaan. Sebarang keputusan mahkamah harus dihormati, namun bagi PAS, tanggungjawab sudah terlaksana, usaha sudah dibuat dan bukan sekadar omongan kosong sahaja.

Untuk cendiakawan Islam yang mahu melihat perlaksanaan hukum hakam Islam pasti boleh melihat ujian di atas dengan lebih positif dan idea yang jelas bagaimana untuk melaksanakannya di negara ini. Selagi ianya ditahap cakap-cakap kosong dan penuh dengan retorik politik semata, selagi itu ia akan jadi isu hangit yang semakin hangit dari sehari ke sehari.

- Bilakah Hukum Hudud Akan DiLaksanakan Di Negeri Kelantan?

Related posts:

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Tasya Amir: Last week Kenduri <b>di Jelawat</b>, Esok kat Taman Ria.

Posted: 18 Mar 2011 06:45 PM PDT

Malam ni, kami baru je balik dari majlis Marhaban.
Esok kenduri lah. Majlis ni kat Taman Ria.
Photo pengantin kat bawah ni, selepas majlis
akad nikah last week, yang berlansung di Masjid
Taman Ria. Tiga kali makan kenduri lah. Kenduri
makan masa hari akad nikah, lepas tu makan-makan
di Majlis Doa selamat dan Marhaban, esok pulak
Kenduri Kahwin. Ahad nanti berarak ke Majlis
Kenduri belah Pengantin Lelaki pulak.
 
Lokasi: Taman Ria, Sungai Petani
Rumah: Pak Ndak Shid
Pengantin: Nurul Amira
Kakak Kak Laila dan Kak Nadia

Minggu lepas punya kenduri di Jelawat Kelantan,
tak sempat nak ambik photo banyak-banyak.

Jadual berarak dari Pasir Tumbuh ke Jelawat
sepatutnya pukul 12 tgh hari. Tapi tertangguh tiga
jam pasal hujan lebat. Tiba di Pekan Jelawat pukul
3.30 petang. Rombongan Ayah Nik dari Tanah
Merah tersangkut kat jam dua jam. Banyak
kemalangan di Ketereh katanya.

Kat bawah ni la... photo kami semasa makan
kenduri di Jelawat. Cuaca hujan tak berenti,
jadi photo nye tak berapa elok. Tak sempat
nak ambik banyak-banyak kerana Abang
Amir asyik sakit perut. Cirit dari pagi sampai
malam. Cari tandas merata tempat. Kat Jeli, Tanah
Merah, Kota Bharu dan Jelawat.

Lokasi: Pekan Jelawat, Bachuk
Rumah: Pengantin Lelaki
Besan kepada Ngah Usop, Banggul Besi

Lepas ni pun ada lagi Pesta Kenduri Kahwin.
Meriah sungguh, maklum lah musim cuti. Masing
masing berebut nak buat majlis kenduri.
Tasya tumpang gembira dan seronok. Lagi pun
dapat ramai kawan baru.
See you....

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved