ads

Selasa, 2 April 2013

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


.: Kaji Semula Untuk Letak Junaidi <b>di Kuala Krai</b>

Posted: 06 Mar 2013 07:40 PM PST

PANDANG JUJUR                                                                                                              

Terdengar khabar nama Timbalan Naib Censelor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Tanjung Malim, Junaidi Abu Bakar disebut-sebut sebagai calon parlimen kerusi Kuala Krai. Benarkah ataupun ia satu propaganda semata-mata? Khabarnya nama Junaidi sudah direstui oleh Najib Razak? Beberapa pemimpin Umno juga turut mengiyakan desas desus ini. Manakala Junaidi sendiri juga sudah membuat persiapan terakhir dan konfiden benar yang dia akan menjadi calon. Hari ini berjalan dan berbual dengan orang, Junaidi sudah merasakan dia sebagai calon.

Apakah Umno khasnya Mustapa Mohamed sebagai Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan yang merekmenkan nama Junaidi itu atau ianya pandai-pandai orang Kuala Lumpur saja? Logiknya tentu nama Junaidi itu disebut dari Kelantan dulu bukan Kuala Lumpur.

Umum tahu sebelum ini Junaidi dibawa turun ke Kuala Krai adalah untuk menguji sejauh mana kekuatan dan penerimaan orang Umno Kuala Krai kepadanya. Memang ada maksud Mustapa Mohamed atau mungkin atas arahan orang Kuala Lumpur untuk melakukan testimoni ke atas Junaidi. Testimoni bukan bererti sudah terjamin akan menjadi calon.

Seperti plan ini dibuat begitu rapi sekali. Junaidi yang sedang berkhidmat di Indoneisa sebagai Pengarah Jabatan Pendidikan Malaysia (JPMI) dibawa balik. Beliau dikurentinkan sementara di UPSI sebagai Timbalan Naib Cencelor Hal Ehawal Pelajar di UPSI. Tujuan kenapa dia diletakkan di UPSI, bagi membolehkan dia bergerak menerusi aktiviti pendidikan.

Junaidi yang mungkin sudah termakan dengan bayangan-bayangan indah sebagai wakil rakyat dan benefit yang bakal diperolehinya terus melaksanakan tugasannya. Malang sedikit beliau turun ke Kuala Krai bukan menerusi pintu depan tetapi menerusi pintu belakang. Beliau tidak bergabung diri dengan Umno bahagian tetapi bergerak secara solo dengan peruntukan disediakan yang dibantu beberapa individu termasuk seorang kuat PAS Kuala Krai yang juga warisnya.

Cara ini menimbulkan masalah dan dipertikaikan. Orang-orang didalam Umno bahagian mulai kurang senang dan merasakan mereka dibelakangkan. Mungkin pempinan Umno bahagian boleh terima apa saja plan untuk kebaikan Umno tetapi cara Junaidi melaksanakan plan itu agak songsang dan menimbulkan kecurigaan. Gara-gara itu program yang beliau jalankan walaupun berjaya tetapi ia tidak menyentuh ke jantung hati Umno. Umno tidak 'membapatiskan' segala programnya.

Mungkin Mustapa atau orang Kuala Lumpur tidak begitu tahu mengenai apa yang bergolak di Kuala Krai hari ini? Mustapa harus meneliti balik cadangan itu kalau ianya benar. Kalau ia dilakukan berdasarkan sesuatu plan tetapi tidak melihat kepada realiti, harapan Umno untuk merampas kerusi Kuala Krai tidak akan kesampaian. Ia akan menjadi 'langguk' panggang dari bara.

Umno telah meletakkan sasaran untuk mendapat sekurang-kurang lima atau lapan kerusi parlimen. Kerusi Kuala Krai adalah termasuk dalam lima kerusi yang menjadi sasaran utama. Kerusi lain ialah Bachok, Ketereh, Tanah Merah dan Machang.

Dengan masalah yang 'berpolot' di Kuala Krai kini mungkin apa yang disasarkan itu tidak akan berlaku. Faktor utama kegagalan Umno itu ialah calon. Kekalahan Umno di Kelantan lazimnya bukan kerana kekuatan PAS tetapi kerana Umno bergaduh dan 'cas keting' semasa sendiri. Nah..kalau Junaidi dicalonkan Umno akan tewas sebelum penamaan calon lagi, kecuali Umno khasnya Mustafa membuat perkiraan semula.

Mustapa sedia maklum mengenai tradisi dan budaya Umno di Kelantan. Umno bukan seperti PAS yang boleh menerima sesiapa calon mereka, termasuk orang luar. Dr Mohd Hatta Ramli ahli parlimen Kuala Krai kini ialah orang luar. Kehadirannya di situ tidak menjadi masalah. Orang PAS boleh bersatu bila tiba hari mengundi, bukan seperti Umno yang akan bergaduh sampai hari kekalahan - pengiraan undi.

Tentangan peringkat akar umbi kepada Junaidi di Kuala Krai khabarnya hebat. Ia bukan saja datang dari ahli-ahli bawahan yang bermulut berus, tetapi pimpinan peringkat bahagian sendiri. Paling bahaya ia bergerak secara senyap. Mereka yang mengidamkan untuk bertanding di kerusi itu pasti akan kecewa dan murih. Tidak dinafikan kalangan pegawai kerajaan atau orang atas pagar berlatar belakangkan pendidikan senang dan setuju kalau Junaidi dicalonkan. Tetapi tidak dengan akar umbi yang lebih melihat sentimen-sentimen tertentu dan ekstrem dalam pegangan politiknya.

Kalau ada pimpinan dan orang bawahan marah dan geram ada logiknya. Mereka sudah lama berkerja untuk parti, menyusun jentera dan strategi untuk menang. Bukan setahun dua tetapi lebih lima tahun. Bila tiba-tiba orang luar yang diangkat menjadi calon, pastilah mereka kecewa dan merasakan apa yang mereka lakukan tidak dihargai. Apa lagi orang luar masuk tanpa dikhabarkan kemasukan menerusi mereka.

Seperti dikatakan tadi 'pengimportan' orang-orang seperti Junaidi yang memiliki kepakaran dalam sesuatu bidang, baik dan merupakan perubahan positif didalam Umno. Tetapi apa yang silapnya bila Junaidi dibawa masuk seperti pencuri, mengumpil pintu belakang. Mustapa didalam hal ini harus berterus terang dengan pimpinan Umno di Kuala Krai. Beliau tidak patut merestui kemasukan Junaidi secara dalam gelap.

Sewajarnya awal-awal lagi sebagai ketua Umno Mustapa berterus terang menyatakan perancangannya untuk membawa Junaidi itu. Beliau perlu memberi tahu kalau bukan kepada semua barisan kepimpinan tetapi cukup kepada ketuanya sahaja, Ramzi Abdul Rahaman. Bagi tahu dan maklum kepada Ramzi mengenai tujuan dan matlamatnya. Bincang dengan Ramzi bagaimana untuk memastikan kemenangan. Itulah dikatakan cara beradat. Rasanya Ramzi tidak ada masalah demi kemenangan partinya.

Mungkin Mustapa kurang 'jelira' dengan Ramzi kerana dia tidak pernah bekerja di luar negara atau memiliki Doktorat. Tetapi jangan perkecilkan jasa dan peranan Ramzi serta hubungan beliau dengan akar umbi di bawah. Ramzi pernah berkhidmat sebagai Setiausaha Politik perdana menteri. Beliau juga bekas Adun Dabong (2004 - 2008). Beliau kini juga masih Pengerusi Kesedar di mana pengaruh Kesedar dalam menentukan kalah menang di Kualai Krai dan Gua Musang adalah besar.

'Sedebek-debek' Ramzi pun kalau dia tidak menguasai 100 peratus pengundi Kesedar tetapi separuh tentu berada di dalam tangannya. Begitu juga dengan pimpinan peringkat cawangan. Bagi saya plan membawa masuk Junaidi dengan membelakangkan Ketua Bahagian satu penghinaan yang tidak patut berlaku.

Implikasinya bila tidak diberitahu tiba-tiba Junaidi masuk 'meranya' di dalam Kuala Krai ia menimbulkan persoalan dan rasa marah serta pelik di kalangan pimpinan Umno Kuala Krai. Tidak salah kalau Umno Kuala Krai menganggap kemasukan Junaidi itu hatta untuk membantu Umno tetapi dia sebenarnya sebagai pengecau.

Ada baiknya kalau ura-ura untuk meletakkan Junaidi di kerusi Kuala Krai difikir kembali semasak-masaknya. Mustapa dan pengkaji politik Umno Kelantan harus membuat servey mendalam mengenai hal ini. Beliau tidak boleh mendengar setengah pihak sahaja, apa lagi pihak yang sudah menelan joran yang disangkut umpan oleh Junaidi. Dalam hal ini konsensus Umno bahagian diperlukan. Lakukan secara jujur dan telus, panggil pimpinan bahagian dan nyatakan sikap dan pendirian. Mustapa jangan mencemarkan integritinya sebagai pemimpin berjurus dan 'mudah basa', 'sene berkira'  itu.

Sekiranya Umno hanya menggunakan kuasa veto di Kuala Lumpur yang inginkan kepada Junaidi ia tidak akan memberi apa-apa erti, kerana kekalahan sudah tergenggam ditangan kalau Junaidi dicalonkan. Dr Hatta Ramli boleh goyang kaki. Kalah bukan kerana PAS Kuala Krai kuat tetapi kerana Umno akan berpecah.

Sekiranya Mustapa benar-benar ingin membawa Junaidi menerjun ke lembah politik kemudian diharap menjadi salah seorang pemimpin dimasakan depan, - sebagai penggantinya, beliau boleh lakukan kaedah lain. Misalnya apa yang dilalui sendiri oleh beliau boleh dijadikan sumber atau pun formula. Mustapa diawal penglibatannya dalam politik, dibawa masuk bukan terus diletakkan bertanding di Jeli. Beliau terlebih dahulu diasuh dengan menjadi Setiausaha Politik, dilantik menjadi Senator dan timbalan menteri dan sebagainya. Ertinya beliau dilatih secukupnya secara insentif.

Nah, kaedah dan formula itu juga boleh dilakukan ke atas Junaidi. Lantik beliau menjadi senator kemudian menjadi timbalan menteri sebagai training. Dengan jawatan politik itu beliau boleh membina rangkaian dan kekuatan. Sesudah susuh di kaki sudah mulai tumbuh dan jambul sudah meleret di kepala, barulah dia diletak bertanding baik dalam pilihan raya atau pun di dalam Umno.

Yang penting juga serapkan Junaidi ke dalam Umno bahagian dulu, lantikan sebagai pemeriksa kira-kira atau biro pendidikan sudah memadai. Ini dengan tangan kosong, tanpa track record di Kuala Krai tiba-tiba hendak atau dicadang dia bertanding di Kuala Krai. Cara itu tidak ubah seperti sengaja mahu melemparkan Junaidi ke dalam sungai Krai.

Sejarah dilalui oleh beberapa tokoh profesional yang dibawa bertanding di Kelantan kononnya untuk menunjukkan fleksibleliti Umno di mana semuanya tenggelam dan hanyut patut dijadikan iktibar dan bahan renungan dan perbandingan. Usah beriya-iya untuk mencalonkan Junaidi di kerusi Kuala Krai kalau Umno sayangkan dia. Kekalahan, iya memang memberi pengalaman, tetapi kekalahan akan disebut sebagai kegagalan.

Sebenarnya juga rakyat Kuala Krai merasa bertuah dengan orang seperti Junaidi berada di dalam politik, jadi hormati dan sayangnya 'tuah' ini.  Jangan bunuh beliau sebelum dia 'megawas'.

Masa bagi Junaidi masih banyak dan perjuangan masih panjang lagi. Kenaikan pangkat dalam politik bukan kerana atas dasar baik dan tahu membodek bos, tetapi perkara wajibnya disukai dan diterima rakyat. [wm.kl.11:11 am 07/03/13]

Qiamullai Perdana Bersama Oostad Badrul Amin <b>Di Kuala Krai</b> <b>...</b>

Posted: 29 Mar 2013 06:54 AM PDT


Percaya sungguh orang Kelantan terutama Rakyat Bandar Kuala Krai dengan Oostad PGayR Badrul Amin yang telah ditangkap khalwat dengan isteri orang dengan memberi alasan memberi kaunseling pada jam 4.00 pagi. Hari ini Oostad Badrul Amin telah dijemput untuk memberi Forum Perdana dan lebih mengejutkan Qiamulail Perdana turut akan diadakan pada jam 4.00 pagi! 
Kita mengharapkan Qiamulail berkenaan hanya akan berakhir di masjid berkenaan sahaja dan tidak melarat sehingga ke bilik-bilik hotel untuk sessi kaunseling ya Oostad? Bahaya adik-adik dan kakak-kakak di Daerah Kuala Krai malam ini. Diharap para suami akan memastikan si isteri berada di rumah sepanjang malam ini ya.

Pecah Berita! 240 Ribu Rakyat Kelantan Sambut Najib Razak <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 04:47 AM PDT

Pecah Berita! 240 Ribu Rakyat Kelantan Sambut Najib Razak di Kuala Krai Hari Ini!!

Posted by Abas® - tiewnama® Friday, March 15, 2013
Kuala Lumpur - by @tiewnama
sambutan  maha hebat Perdana Menteri malaysia, Najib Razak hari ini di kuala krai kelantan
telah mengejutkan pelbagai pihak, dengan kehadiran sekitar 45 ribu anak muda dan rakyat
malaysia di sana, seperti yang di perkatakan oleh utusan dan tv3,

ajensi berita fakap EP telah menilai sendiri kehadiran lautan manusia untuk menyambut
Najib, berdasarkan kepada kiraan tahap PHD oleh Pakar kami iaitu Dr @tiewnama,
jumlah pengiraan utusan dan tv3 adalah sangat salah dan tidak releven,

berdasarkan kajian kami yang sangat bertauliah ini, kehadiran semasa sambutan untuk Najib
Razak semalam di hadiri hampir 450 ribu orang, iaitu 10 kali ganda dari apa yang di kira
dan di jangka oleh utusan dan tv3.

Najib Razak adalah PM Barisan Nasional yang paling hebat kerana berjaya menarik anak
muda untuk menyertai dan menyokong mereka, dan kelantan bakal terlepas tangan dari 
PAS ke Barisan Nasional jika strategi ini di teruskan oleh parti pemerintah kerajaan pusat,

ketika di tanya kepada salah seorang peserta sambutan najib di kuala krai hari ini, beliau
berkata '' sambutan ini petanda bahawa Barisan Nasional akan memang BESAR 
di kelantan, menang BESAR sebagai Pembangkang di dewan negeri''

VIDEO POGRAM NAJIB KENE RIBUT SILA KE SINI LINK [LINK]
by @tiewnama - Dengan Sambutan Begini Di Kelantan, 
PAS bakal Gulung Tikar! kah3
COUNTDOWN JANGKA HAYAT UMNO BN

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2013 11:26 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kerjasama jayakan sambutan Aidilfitri - PAS <b>Mengkebang</b>

Posted: 12 Oct 2009 08:42 PM PDT

KUALA KRAI - Kerjasama penghulu mukim dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Meng-kebang terserlah apabila masing-masing menyediakan satu hidangan untuk juadah sambutan Aidilfitri Majlis Tin-dakan DUN (MTD) itu, dekat sini, semalam.

Pengarah MTD yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, antara hidangan disediakan 12 penghulu mukim terbabit ialah gulai kawah, sate, lemang, ketupat, roti jalan, kuih raya dan minuman.

Menurutnya, majlis sambutan itu turut mendapat kerjasama peserta Ladang Rakyat DUN Mengkebang yang membuat persiapan tempat dan membantu urusetia penganjur melayan kira-kira 3,000 tetamu yang hadir.

"Majlis sambutan yang men-jadi acara tahunan MTD ini adalah antara peluang terbaik bagi rakyat di daerah ini terutama di Mengkebang untuk hadir, bertemu mata dan mengeratkan lagi hubungan.

"Majlis seumpama ini juga dapat memberi gambaran jelas kerjasama erat dan semangat tinggi yang diberikan semua penghulu mukim dan petugas bagi menjayakan pelbagai aktiviti MTD Mengkebang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian pada majlis sambutan Aidifltri anjuran MTD Mengkebang di Dataran Sungai Durian, dekat sini, semalam, yang bermula dari jam 12 tengah hari hingga 3 petang.

Hadir sama Pegawai Agama Jajahan Kuala Krai, Alias Abdul Rahman; Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan, Mahadi Mat Zin; Naib Ketua Dewan Muslimah Pas kawasan, Hazimah Khalipah dan Setiausaha MTD Manek Urai, Mohamad Harun.

Abdul Latiff berkata, pihaknya tidak menganjurkan majlis sambutan itu lebih awal kerana bimbang tidak ramai yang dapat hadir kerana masing-masing masih 'sibuk' berhari raya dan memenuhi jemputan banyak rumah terbuka lain.

Katanya, majlis sambutan yang turut dihadiri pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaum itu dimeriahkan juga dengan pengagihan kira-kira 100 sampul duit raya kepada kanak-kanak yang hadir.-sinar harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2013 11:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Adiza saidi: BERAYA <b>DI</b> KAMPONG KUBANG TELAGA

Posted: 27 Oct 2012 08:00 PM PDT

selamat tinggal mengkebang,berakhir beraya di mengkebang,pah ni beraya pula di
kampong kubang telaga,kampong asal tanah kelahiran ku.olih kerana bonda ku yang tercinta 
tiada di mengkebang,jadi aku terpaksa singkatkan perayaan ku di mengkebang dan 
akan bertemu dan beraya dengannya walau dimana dia berada. selepas beraya
bersama kakak ku di sungai pas dan adik ku di mengkebang serta pak sedaraku
juga di mengkebang , aku segera bertolak ke kampong kubang telaga.
lebuh raya ipoh - kuala terengganu
gambar kenangan hari raya tahun lepas di rumah kakakku di kampong kubang telaga.
melawat kandang kambing di hari raya.
penternak,pengedar, penjual,pembeli.........anak buah aku.so
kalau ada sesiapa yang berminat bulih lah hubungi nomber talipon
di atas.....segala urusan berkaitan bisa di setel.........

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2013 11:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rakyat <b>Kelantan</b> Diminta Sokong Tok Pa | Detik Perubahan

Posted: 16 Feb 2013 10:13 AM PST

tok pa3BACHOK – Rakyat Kelantan perlu memberi sokongan penuh kepada Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed untuk menerajui kepimpinan negeri ini, sekiranya mahu perubahan, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata Mustapa mampu melakukan perubahan mengikut cita rasa rakyat, terutama tranformasi ekonomi, jika diberi peluang.

"Kelantan memerlukan kemasukan pelabur asing yang berskala besar untuk menjana ekonominya agar memberi peluang pekerjaan dan perniagaan kepada rakyat," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian zakat kepada 335 anggota Kawasan Rukun Tetangga (KRT) di Kampung Kemudi hari ini.

Sebelum ini, Mustapa yang juga anggota Parlimen Jeli, disebut-sebut akan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jeli dan bakal dilantik Menteri Besar Kelantan sekiranya Barisan Nasional (BN) dapat menawan negeri ini pada PRU-13.

Awang Adek, yang juga Timbalan Menteri Kewangan, berkata kemampuan Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, telah terbukti apabila beliau berjaya menarik sejumlah besar pelaburan asing ke negara ini.

Sementara itu, ketika bercakap kepada pemberita pada majlis ramah mesra bersama pesara polis di Jelawat, Awang Adek berkata dengan sokongan padu kerajaan pusat, kemampuan Mustapa semakin terserlah untuk membangunkan negeri ini agar setanding negeri lain.

Beliau berkata ini termasuk janji tujuh projek besar oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu pembinaan lebuh raya Kuala Krai-Kota Baharu, pembinaan stadium baharu, pembinaan 3,000 unit perumahan rakyat dan pembinaan kampus bandar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang boleh memuatkan 5,000 pelajar.

Selain itu, pembinaan masjid terbesar yang menjadi ikon di negeri ini, mewujudkan sistem pengangkutan Rapid Kota Baharu serta menyelesaikan masalah air.

"Inilah peluang terbaik untuk rakyat Kelantan berubah, dan saya memberi sokongan penuh terhadap kemampuan beliau," katanya. – BERNAMA

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2013 11:51 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tasya Amir: Last week Kenduri <b>di Jelawat</b>, Esok kat Taman Ria.

Posted: 18 Mar 2011 06:45 PM PDT

Malam ni, kami baru je balik dari majlis Marhaban.
Esok kenduri lah. Majlis ni kat Taman Ria.
Photo pengantin kat bawah ni, selepas majlis
akad nikah last week, yang berlansung di Masjid
Taman Ria. Tiga kali makan kenduri lah. Kenduri
makan masa hari akad nikah, lepas tu makan-makan
di Majlis Doa selamat dan Marhaban, esok pulak
Kenduri Kahwin. Ahad nanti berarak ke Majlis
Kenduri belah Pengantin Lelaki pulak.
 
Lokasi: Taman Ria, Sungai Petani
Rumah: Pak Ndak Shid
Pengantin: Nurul Amira
Kakak Kak Laila dan Kak Nadia

Minggu lepas punya kenduri di Jelawat Kelantan,
tak sempat nak ambik photo banyak-banyak.

Jadual berarak dari Pasir Tumbuh ke Jelawat
sepatutnya pukul 12 tgh hari. Tapi tertangguh tiga
jam pasal hujan lebat. Tiba di Pekan Jelawat pukul
3.30 petang. Rombongan Ayah Nik dari Tanah
Merah tersangkut kat jam dua jam. Banyak
kemalangan di Ketereh katanya.

Kat bawah ni la... photo kami semasa makan
kenduri di Jelawat. Cuaca hujan tak berenti,
jadi photo nye tak berapa elok. Tak sempat
nak ambik banyak-banyak kerana Abang
Amir asyik sakit perut. Cirit dari pagi sampai
malam. Cari tandas merata tempat. Kat Jeli, Tanah
Merah, Kota Bharu dan Jelawat.

Lokasi: Pekan Jelawat, Bachuk
Rumah: Pengantin Lelaki
Besan kepada Ngah Usop, Banggul Besi

Lepas ni pun ada lagi Pesta Kenduri Kahwin.
Meriah sungguh, maklum lah musim cuti. Masing
masing berebut nak buat majlis kenduri.
Tasya tumpang gembira dan seronok. Lagi pun
dapat ramai kawan baru.
See you....

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lembaran Sebuah Kehidupan: Kuku <b>di</b> jemariku

Posted: 18 Feb 2013 12:39 AM PST


Aicewah... Nak tulis jemari runcing kang, kena cop stamp kat muka plak. memang idok le jari aku runcing. sikit je lagi macam  jari jantan. jari adik-adik jantan aku lebih runcing dan ayu dari jari-jemari aku. memang rasa nak kerat-kerat je jari mereka dan amek plaster pada jari sendiri.  
Beginilah progress kuku di jemariku ini. Kejadian berlaku sekitar Oktober (link). sikit lagi dah boleh tanggal. Sekarang tinggal 1 bahagian aje yang masih melekat, menyukarkan untuk aku mengopeknyer sehingga terbuka terus.

sebelah sini (kiri) yang boleh dikatakan sepenuhnya dah boleh terangkat terus.
bahagian tengah yang aku dah try korek-korek sikit supaya dia tertanggal cepat sikit.
bahagian kanan yang aku tak berjaya korek. masih attach dgn kuku baru. 
ni kalau aku tersalah sauk kuku ni, mau menjerit aku dibuatnya....
see... aku tolak sikit ke atas kuku tu dengan jemariku maka ternampak dia sudah boleh terangkat. kalau angkat lagi dan terus backflip kuku tersebut, maka patahla ia. tapi daku tak setabah itu. wuuuuuuuuuuuuuuu~~~~
Oleh kerana hati pun taklah secekal mana nak korek jugak kuku tu, maka biarlah ia berlaku secara semulajadi. tak perlu sebarang paksaan... harap-harap time kuku baru dah cantik naik, sudah tiba lah masanya untuk aku disarungkan cincin secara rasminya. Boleh nampak cantik di dalam gambar. Amin......

siapa punya kawasan balak 10526 ekar <b>di</b> relai - Labun Cikgu Lin

Posted: 18 Dec 2012 12:03 AM PST

Aku nak cakap lebih-lebih nanti kena saman pulak .... habis pencen aku.
Oleh itu, BACA, SELIDIK, TELITI dan FIKIRLAH SENDIRI.
PAKATAN PEMBANGKANG BOLEH

this is my story...: Zuwarie dan Sarah <b>di Chiku</b> 02, Gua Musang <b>...</b>

Posted: 08 Sep 2011 09:19 AM PDT

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Feb 2013 11:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

siapa punya kawasan balak 10526 ekar <b>di</b> relai - Labun Cikgu Lin

Posted: 18 Dec 2012 12:03 AM PST

Aku nak cakap lebih-lebih nanti kena saman pulak .... habis pencen aku.
Oleh itu, BACA, SELIDIK, TELITI dan FIKIRLAH SENDIRI.
PAKATAN PEMBANGKANG BOLEH

BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Dec 2012 11:10 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

sekupangdua: SEPERTI YANG DIJANGKA, PAS AKHIRNYA IKUT <b>...</b>

Posted: 24 Dec 2012 09:38 PM PST

Seperti yang dijangka memang PAS yang menjadi pencacai kepada DAP akan disuruh menyerang Dato Hamidah Osman bila beliau membuat pendedahan terhadap Rasuah Politik semasa Sidang Dun baru- baru nie, Nyata pendedahan nie tidak terjawab dengan pelbagai dokumen bukti seperti yang Dato Hamidah dedahkan termasuk semakan di SSM bila tertera nama Dua pupu nie terpampang menjadi pemilik syarikat mendapat eset lebih 10 526 ekar tanah di Gua Musang. 
Ternyata seperti yang kita telah agak bagaimana kesudahannya, PAS sekali lagi dilembukan, manakan tidak kalau kita selidiki tentu terjawab bila mana Kes Tanah tersebut yang sebenarnya bukan ada kaitan dengan PAS pun, ia sebenarnya diantara Dato Hamidah dan Dua Sepupu Di A Pig xsebagai pemegang saham terbesar dan pemilik Upayapadu.  
Penyewa rumah yang mahu dijadikan tempat ceramah tersebut yg dimilik Cikgu Nazri (bekas AJK UMNO Gopeng yang dibuang kerana kes salahguna Dana Parti) begitu kecewa bila laman rumah yang disewa dijadiakan tapak Ceramah PAS Lembu De A Pig , beliau terus membuat laporan POLIS ekoran perancangan Jahat PAS yang angguk akur dengan Kedua-dua Big Boss yang memgecewakan rakan PAS sendiri yang kehilangan tanah yang diusahakan mereka.  
Kali ini ada perancangan yang dirancangkan dengan menglembukan PAS. bukan kita tak tau kemelut  isu nie  yang sebenarnya antara Hamidah dengan Taukey Upayapadu, kenapa pulak PAS batu gajah beriya-iya nak buat ceramah berhampiran Kediaman Hamidah nie? Kononnya nak buat cermah penjelasan terhadap isu Tanah dan upayapadu, Apa pulak kaitan dengan PAS melainkan dari PAS  rancangan ini diarahkan oleh bukan Pemimpin PAS sendiri supaya PAS dilembukan, Siapa pulak berdendam dengan Hamidah bila pendedahan dibongkar?       
Sudah tentu ada kuasa Besar dari Di A Pig megerahkan supaya PAS dilembukan, atas dasar apa yang  rasanya berkaitan?.. Termakan BUDI? untuk Balas dendam? sudah terasa Parti makin hancur, menduga tak kan menang PRU ataupun memang azali kaki angguk dan taraf pencacai? Kenapa PAS pulak yang kelam kelibut tak tentu arah nak buat ceramah dan macam kata orang perak, Berguling lentang ngelusir bergulung pering (tak tentu arah dan kelam kabut). kenapa tak DAP jer  yang buat? kenapa nak serang sedekat yang boleh dengan rumah Hamidah? Ini membuktikan bagaimana PAS hanya layak sekadar cacaian yg dilembukan... Rakyat sudah bijak dengan niat jahat komer yop!
Bertambah pelik bila PAS tak lansung membela saudara mereka sendiri di Chiku, Gua Musang yang telah lama ahli PAS usahakan pelbagai tanaman dari dulu yang kini tiba-tiba menjadi milik orang lain pulak, orang luar pulak tu... secara logiknya dan diterima akal dema mungkin diantara yang kecewa dengan pimpinan bila tanah yg diusahakan diambil alih dan diberikan kepada kafir yang bukan orang asal disini, apakah kerana terletak di Gua Musang yang menjadi kubu kuat kepada BN ( Tengku Razaligh ) PAS tidak rasa rugi dengan kehilangan seluas tanah tersebut?
Tanah yg diusahakan diambil alih? @ PAS chiku
Pas kalau sepatutnya mahu membela, bela lah mereka yang terinaya di Chiku, Gua Musang apatah lagi tanah tersebut yang diusahakan oleh saudara separti mereka, Perjuangkanlah hak saudara kamu, setidak-tidaknya kembalikan hak mereka semula demi prinsip parti,macam nie ke yang dikatakan sebagai kearah berkebajikan? ataupun ' sudah tukar' kepada rakyat kena berkebajikan kepada pemimpin terus mewah, kalau sejengkal dua tak ler kisah sangat, ini kalau dihitung guna jari tangan dan kaki pun perlu ada lebih seribu orang yang sempurna dan tidak cacat kurang jari tangan ataupun  kaki. Ceramahlah hingga kesubuh safie setiap hari,tak da sapa nak marahpun... 

Pemimpin PAS Chiku Gua Musang, ustaz Zulkifli dan ketua pemuda Pas Dun Paloh, Ustaz Rizuan Ali adalah antara individu yang paling kecewa  apabila mendapat tahu tanah ini sudah diserahkan kepada pemimpin cina DAP Perak.
Tanah ini mereka telah usahakan sejak tahun 1990 oleh penyokong PAS di mukim Relai, Gua Musang terpaksa diserahkan kepada DAP dalam rundingan sulit antara DAP dan PAS. 
 Seperti dalam pendedahan blogger Sungai Rapat Online (KLIK)  bagaimana PAS Batu Gajah di Lembukan oleh Di A Pig buat ceramah bantu DAP sekalipun Ahli PAS  Chiku Gua Musang yg sebenarnya terinaya oleh Di A Pig . blogger SRO dalam pendedahannya berkata :  di Lembukan oleh Di A Pig buat ceramah bantu DAP sekalipun Ahli PAS Ch iku Gua Musang yg sebenarnya terinaya oleh Di A Pig . blogger SRO dalam pendedahannya berkata : 
PAS cuba mengadakan ceramah paling hampir dengan rumah Hamidah berkenaan isu Satu laporan polis telah  dibuat oleh penduduk kampung Seri Indah terhadap penganjur ceramah dan demonstrasi yang akan dibuat berdekatan dengan rumah YB Dato Hamidah Osman. Matlamat mereka adalah untuk membalas dendam terhadap YB Dato Hamidah Osman di atas pendedahan yang dibuat.
Laporan polis ini membolehkan pihak polis menyiasat samada ceramah dan demonstrasi yang bakal diadakan berdekatan dengan rumah YB Dato Hamidah ada kaitan dengan pendedahan dalam sidang Dun Perak baru-baru ini iaitu mengenai pemilikan tanah sebanyak 10,526 ekar oleh pemimpin cina DAP Perak.
Difahamkan Ketua Pas cawangan Kampung Sungai Rokam Haji Ali bin Hussain merupakan  penggerak utama ceramah ini dan akan menjemput bekas AJK Umno bahagian Gopeng yang telah dipecat kerana menyalahgunakan wang parti dan kedudukannya iaitu Nazri Nordin atau cikgu Nazri. 
Kemungkinan Ali Hussain telah diarahkan berbuat demikian oleh pemimpin cina DAP tersebut, kerana semalam Ali Hussain dilihat berjumpa dengan pemimpin cinha DAP tersebut.
Rumah yang bakal menjadi pentas ceramah adalah rumah cikgu Nazri yang telah disewakan kepada seorang penyewa iaitu en. Lokman. En Lokman sendiri telah membuat laporan polis kerana tidak membenarkan rumah yang diduduki olehnya menjadi pentas ceramah dan fitnah.
Disebelahnya pula adalah rumah Mak Mertua Haji Baharom ahli Pas seumur hidup yang dibicara atas tuduhan telah merasuah pegawai pejabat daerah dan tanah Batu Gajah bagi mendapatkan kawasan pasir untuk dijual seperti yang didedahkan oleh Sungai Rapat Online disini

 Seperti dalam pendedahan blogger Sungai Rapat Online (KLIK)  bagaimana PAS Batu Gajah di Lembukan oleh Di A Pig buat ceramah bantu DAP sekalipun Ahli PAS Chiku Gua Musang yg sebenarnya terinaya oleh Di A Pig . blogger SRO dalam pendedahannya berkata : 
PAS cuba mengadakan ceramah paling hampir dengan rumah Hamidah berkenaan isu Satu laporan polis telah  dibuat oleh penduduk kampung Seri Indah terhadap penganjur ceramah dan demonstrasi yang akan dibuat berdekatan dengan rumah YB Dato Hamidah Osman. Matlamat mereka adalah untuk membalas dendam terhadap YB Dato Hamidah Osman di atas pendedahan yang dibuat.
Laporan polis ini membolehkan pihak polis menyiasat samada ceramah dan demonstrasi yang bakal diadakan berdekatan dengan rumah YB Dato Hamidah ada kaitan dengan pendedahan dalam sidang Dun Perak baru-baru ini iaitu mengenai pemilikan tanah sebanyak 10,526 ekar oleh pemimpin cina DAP Perak.  
Difahamkan Ketua Pas cawangan Kampung Sungai Rokam Haji Ali bin Hussain merupakan penggerak utama ceramah ini dan akan menjemput bekas AJK Umno bahagian Gopeng yang telah dipecat kerana menyalahgunakan wang parti dan kedudukannya iaitu Nazri Nordin atau cikgu Nazri. 
Kemungkinan Ali Hussain telah diarahkan berbuat demikian oleh pemimpin cina DAP tersebut, kerana semalam Ali Hussain dilihat berjumpa dengan pemimpin cinha DAP tersebut.
Rumah yang bakal menjadi pentas ceramah adalah rumah cikgu Nazri yang telah disewakan kepada seorang penyewa iaitu en. Lokman. En Lokman sendiri telah membuat laporan polis kerana tidak membenarkan rumah yang diduduki olehnya menjadi pentas ceramah dan fitnah.
Disebelahnya pula adalah rumah Mak Mertua Haji Baharom ahli Pas seumur hidup yang dibicara atas tuduhan telah merasuah pegawai pejabat daerah dan tanah Batu Gajah bagi mendapatkan kawasan pasir untuk dijual seperti yang didedahkan oleh Sungai Rapat Online disini
Haji Baharom juga menjadi agen ceramah yang akan diadakan pada 26 Dis 2012. Haji Baharom membenci kerajaan kerana beliau ditahan dan dibicara atas tuduhan rasuah.
Penceramah pada majlis itu nanti Nazri Nordin yang juga memegang lesen orang gila (Pesakit Mental) 
 Menurut SRO lagi...   Orang kampung Seri Indah amat berharap  pihak Polis tidak akan memberi sebarang Ceramah Fitnah  PAS yang lansung tiada kaitan dengan PAS dan Kaw Gopeng  sendiri dan rakyat faham  semuanya dilakukan dengan Arahan dari seseorang untuk melembukan PAS sendiri. Paling membuatkan mereka marah bila yang hadir  kebanyakannya adalah orang luar yang diimport utk meramaikan serta tentunya menggangu kententeraman penduduk kampung selain pastinya mengakibatkan kawasan kampung akan kotor dan bakal berlaku banyak kerosakan serta kemusnahan kampung  
Penduduk juga berharap Pihak Polis bertindak dengan orang Luar yang menjadi dalang menggerakkan ceramah bodoh ini adalah Haji Ali bin Hussain @ Bloggers Al Husyn @ bloggers KM (Kencin Manith)   yang menetap di Kampung Sungai Rokam.  Haji mangkok ini juga pernah mencetus pergaduhan di Kampung Ara Payung dengan memasuki kawasan ceramah YB Dato Hamidah Osman dan buat provokasi @ Sungai Rapat Online    

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jan 2013 09:29 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Perjalanan Hidup Tuan-Tuan Guru Pondok Pasir Tumbuh, Kelantan

Posted: 20 Jan 2013 03:33 AM PST


                                          PENGUASA 1 / MUDIR
Nama      : Tuan Guru Hj Hashim b. Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Seberang Pantai Johor, Alor Setar, Kedah.
Tahun lahir    : 1923M
1.   Belajar di Darul Ulum ad-Diniah, Mekah dari tahun 1936 hingga 1939
2.   Belajar di Madrasah Irsyadiah Tuan Guru Hj Abdul Rahman Hj Abdullah, Merbuk, Sungai Petani,Kedah pada tahun 1942
3.   Belajar di Pondok al-Marhum Tuan Guru Hj Ghazali Batu 26, Bagan Datoh,Perak pada tahun 1940
4.   Belajar di Pondok Lebai Idris Hitam, Kampung Air Hitam, Jetra, Kedah pada tahun 1944 selama 2 tahun
5.   Pada tahun 1946 belajar di Pondok Bunut Payong dengan Tuan Guru Hj Abdullah Tahir sehingga tahun 1953
-Pada tahun 1953 beliau berkahwin dengan adik Tuan Guru Hj Mustafa dan Tuan Guru Hj Abdul Aziz bin Abu Bakar pengasas Pondok Pasir Tumboh.
1. Mengajar di Pondok Pasir Tumboh bersama 2 orang iparnya dan menggantikan tempat sebagai Penguasa I atau Mudir  setelah kematian keduanya sehingga sekarang.
2. Beliau juga menjawat jawatan sebagai Pengerusi Pusat Pembangunan Pondok Berhad mulai 1995
3. Tokoh Hijraturrasul 1428H peringkat Kelantan
4. Menerima anugerah gelaran Dato' Paduka daripada Pemangku Sultan Kelantan pada tahun 2010
Kembali ke rahmatullah pada 1 Syawal 1432H bersamaan 30 Ogos 2011M pada jam 1.10 tengahari dan disemadikan di tanah perkuburan Islam Pondok Pasir Tumboh pada jam 6.30 petang.

                           Pengasas 2 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
              BIODATA TUAN GURU HJ ABDUL AZIZ BIN HJ ABU BAKAR 
Tarikh dan tempat lahir  : Awal Ogos 1923M di Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif  bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
a.     Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b.     1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji hingga darjah IV
c.     Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d.     1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e.     1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
f.        Beliau turut belajar dengan berulang-alik ke Masjid Muhammadi, Kota Bharu dengan mengayuh basikal untuk berguru dengan Mufti Hj Muhammad Nor b Hj Ibrahim disamping belajar dengan Dato' Hj Ahmad Maher dirumahnya di Medan Tuan Padang dan juga Kampung Puteh
g.     1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan
Antara Usaha dan Kata-kata Perangsang Daripada Ayahanda
1. Semasa kecil ayahandanya Hj Abu Bakar telah membawa beliau dan abangnya Tuan Guru Hj Mustafa untuk bertemu dengan Tok Kenali. Ayahandanya meminta agar Tok Kenali meludah ke dalam mulut kedua anaknya itu tetapi Tok Kenali tidak berbuat demikian sebaliknya bertindak meludah ke dalam bekas air lalu diberikan kepada abangnya dahulu tetapi dia enggan. Air itu diberikan kepadanya lalu diminumnya kemudian diikuti oleh abangnya
2. Ayahandanya sentiasa mengintip anaknya ini pada waktu malam sepanjang belajar di pondok di mana anaknya dapat mengetahui tentang kedatangan ayahandanya  selepas melihat adanya bekalan seperti beras, kayu api dan makanan lain yang diletakkan di atas tangga pondoknya
3. Semasa berada di Mekah maka ayahandanya sentiasa mengutus surat dan diantara kata perangsangnya ialah sebagaimana berikut :
a.     " Wahai anakku! Ayahanda tidak akan mengaku bahawa engkau alim sehingga engkau dapat mengajar dalam Masjidil Haram". 
 Sebelum pulang ke Malaysia pada tahun 1953, beliau sempat mengajar di Masjidil Haram sebagaimana yang dikehendaki oleh ayahnya
b.     " Ayahanda mahukan anakanda belajar sekejap tetapi dapat menandingi ilmu orang-orang lama walau pun terpaksa menghabiskan wang" 
- Beliau menunai permintaan ini dengan belajar lebih masa serta sanggup memberi saguhati kepada 4 orang guru sebanyak RM 25.00 setiap orang sebulan
  • Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama abangnya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
  • 1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta
  • 1950-an beliau dilantik menganggotai Jemaah Ulama' Majlis Ugama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan sehinggalah beliau meninggal dunia
  • 1978 KDYMM Sultan Yahya Petra telah mengurniakan Pingat Bakti (P.B) kepadanya
Sakit dan Meninggal Dunia
  • Abangnya Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984
  • Beliau sendiri terpaksa berhenti daripada mengajar mulai tahun 1985 kerana sakit angin ahmar
  • Beliau menghembus nafas yang terakhir pada petang Rabu jam 7.10 malam Khamis 17 Jun 1987M bersamaan 20 Syawal 1407H.
                      Pengasas 1 Pondok Pasir Tumboh Kelantan
                           Tuan Guru Hj Mustafa b Hj Abu Bakar
Tempat lahir : Kampung Terusan Limbat, Kota Bharu
Nama Ayahanda : Hj Abu Bakar bin Hj Abdul Latif bin Abdul Ghani (meninggal sekitar 1966) di mana beliau pernah berguru dengan Tok Seridik, Kuala Nipah sewaktu berada di Mekah
Nama Bonda : Hajah Mariam bt Hj Daud iaitu anak kepada Tuan Guru Hj Daud b Hj Hasan (meninggal lebih kurang tahun 1957) yang merupakan seorang ulama' di Kampung Machang Limbat yang sempat berguru dengan Hj Said Kg Lama, Besut, Hj Ismail b Hj Mahmud, Kg Atas Banggol, Kota Bharu, Hj Omar Mentuan dan Hj Nik Man Tua, Jalan Che Su, Kota Bharu.
Pendidikan
a. Belajar asas agama dengan ayahandanya sendiri
b. 1930 bersekolah di Sekolah Melayu Kubang Keranji
c. Pondok Tok Kenali selama 3 tahun tetapi tidak sempat belajar dengan Tok Kenali sendiri disebabkan beliau telah meninggal dunia ketika itu
d. 1940 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Ali Salahuddin b Awang, Pulau Pisang selama 3 tahun setengah
e. 1943 berpindah ke Pondok Tuan Guru Hj Abdullah Tahir, Bunut Payong
g. 1950 menyambung pengajian di Mekah selama 3 tahun 8 bulan iaitu sehingga tahun 1953.

Tuan Guru Hj Ahmad b Hj Muhammad Yusof ( Tok Bangkok )
Tuan Guru Hj Muhammad Jebing ( Anak saudara Tok Kenali )
Tuan Guru Hj Ismail Perol
Tuan Guru Hj Salahuddin b Awang
Tuan Guru Hj Abdullah Tahir Bunut Payong
Tuan Guru Hj Yaakub Kelong
Tuan Guru Hj Syihabuddin al-Mandili
Mufti Hj Mohd Nor b Ibrahim ( Mufti Kelantan )
Syeikh Daud b Sulaiman al-Kelantani
Syeikh Abdul Kadir al-Mandili
Syeikh Sayyid Amin al-Kutubi
Syeikh Yasin al-Fadani
Syed Alawi
Syeikh Ismail Kubang kali (Rantau Panjang)
Membuka pondok

Setelah pulang ke tanahair pada pertengahan tahun 1953 maka beliau bersama adiknya mulai mengajar di atas balaisah kepunyaan ayahandanya.
1954 dengan usaha mereka bersama bapa sepupunya Hj Yazid b Hj Yaakub b Hj Ghani , Penggawa dan orang-orang kampung maka sebuah madrasah untuk tempat berjemaah dan belajar berjaya dibina. Ia dinamakan al-Madrasah ad-Diniah al-Bakriah sempena nama ayahanda tercinta.
a. Aktif dalam politik kepartian dan pernah dibacarakan di Terengganu atas tuduhan mengajar tanpa tauliah oleh musuh politiknya di mana kes ini tidak selesai sehingga beliau menghembus nafas yang terakhir
b. Suka mengumpul 40 jenis barangan besi yang berpangkalkan huruf 'Pa' seperti paku, Pahat. Dan lain-lain
c. Membuat tasbih sendiri menggunakan kayu-kayu daripada pokok yang tidak mempunyai teras seperti betik, ubi dan sebagainya
Sakit dan Meninggal Dunia
Tuan Guru Hj Mustafa telah meninggal dunia pada 19 April 1984.
Antara Murid-muridnya

Tuan guru Hj Abdul Latif b Abdul Rahman(Mudir Pondok Pengkalan Hulu, Keroh, Perak)
Hj Jaafar b Hj Muhammad, Madrasah Merbau Patah, Kuala Terengganu
Tuan guru Hj Muhammad b Hj Ilyas, Pondok Bukit Keledang, Triang, Pahang
Tuan guru Hj Husin b Ibrahim, Pondok Amir, Besut, Terengganu
Tuan guru Hj Abdul Rahman b Awang Kecik, Permatang Jeram, Kubang Pasu, Kedah
Tuan guru Hj Ahmad b Hj Amin, Pondok Sungai Baru, Alor Star, Kedah
Tuan guru Hj Muhamed b Mat Diah ( Pengasas Pondok Beta Hilir, Kelantan)
Tuan guru Hj Ghazali b Hj Abdullah ( Pengasas Pondok Tunjung, Kelantan )
Tuan guru Hj Awang b Yusuf ( Mudir Pondok Gelang Mas, Kelantan)
YB Ustaz Hj Daud b Yusuf (Bekas ADUN Pasir Tumboh dan Timb Pemegang Amanah 2 Pusat Pembangunan Pondok Berhad)
Prof Abdul Hayyi b Abdul Syakur , Pensyarah UM
Ustaz Hj Zawawi b Hj Abdullah ( Mudir Taman Islam, Kemaman, Terengganu)
Ustaz Mokhtar Senik ( Pondok an-Nur, Kuantan, Pahang )
YB Ustaz Taib Azamuddin ( Ahli Parlimen Baling dan bekas imam besar Masjid Negara)
Tuan Guru Hj Abdul Aziz b Hj Hitam, Tanjung Bedil, Alor Star, Kedah
Ustaz Ismail b Taib, Pondok Tembak, Kuala Ketil, Kedah
Pakda Eil, Mudir Pondok Kerasak, Thailand.



           Tok Guru Hj Wan Muhammad Wan Othman @ Ustaz Mat Tendong MUDIR PONDOK PASIR TUMBOH DARI TAHUN 2011 > SEKARANG 

Perjalanan Hidup Al-Marhum Tuan Guru Ustaz Hj Atiqullah Bin Hj Yaacob.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Dec 2012 09:25 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SUMBER HARTANAH MALAYSIA -DIREKTORI JUAL BELI <b>...</b>

Posted: 29 Dec 2012 10:04 PM PST

[unable to retrieve full-text content]7 Unit banglo di taman Mesira,Kedai Lalat Kota Bharu; 2 Unit Banglo di Pantai Sabak Berdekatan Sekolah Sabak; 4 Unit Banglo di Belakang Sekolah Bunut Payong Kota bharu; 34 Unit Teres Setingkat di Bandar Pasir Putih ...
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved