ads

Jumaat, 5 Ogos 2011

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


mape side: CETAK BAJU <b>DI CHIKU</b> 3

Posted: 03 Mar 2011 12:32 AM PST


menyediakan pelbagai-bagai jenis perkhidmatan seperti fotostat 5 sen, nametag, busines kad,cetak baju, tempah mug, bill board, medal plaque,rubber stamp segera, buat stiker, kad kahwin, taip surat atau minit mesyuarat, buku bil, alat-alat tulis, sulam tuala atau baju...semuanya boleh di dapati di vce chiku 03, jalan pintas chiku 06 @ belakang sekolah chiku 03. kami sentiasa menunggu kedatangan anda.jangan segan,jangan malu marilah datang beramai-ramai ke kedai kami. Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


SESUATU YANG INDAH: minggu ke sana ke mari makan: nasi minyak part 1

Posted: 14 Jul 2011 09:06 AM PDT

minggu 28hb mei -> 5hb jun 2011 ialah minggu kenduri kendara.

untuk menjayakan minggu tersebut, aku dah apply cuti 1 minggu.hehe. bos pun dah pelik "awak ke yang nak kahwin?"
rakan-rakan ofis dah tahu perancangan ni start dari awal januari lagi. dah bagitau awal-awal, senang nak standby pengganti.
Turutan event:
28 mei subuh: drive ke sg petani. sepupu perempuan kahwin. sampai tengahari. tidur sana semalam


29 mei pagi: drive ke uitm bukit mertajam. hantar adik dan angkut barang dia. lepas tu pergi kenduri sepupu sebelah laki dia pulak.kat area penang gak.

29 mei petang: drive balik ke seremban

30 mei (isnin): mode berehat di seremban

31 mei (selasa) subuh: drive ke kota bharu. first time ikut jalan gua musang-kuala krai.

31 mei (selasa) petang: sampai di wakaf bharu, kota bharu. tidur kat homestay.

1 jun (rabu):

Ikhwan @ Alang @ my bro selamat bernikah. dapat lagi kakak ipar baru.alhamdulillah.
Malam ke wakaf che yeh plak.shopping. tapi mak, makcik-makcik n da geng jelah yang bershopping

2 jun (khamis) tengahari: kenduri / persandingan alang.


2 jun (khamis) petang: drive balik ke seremban. jalan jem nak keluar kota bharu.

3 jun (jumaat) 3 pagi : selamat sampai di seremban

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Jadual Waktu Berbuka dan Imsak bagi <b>Negeri Kelantan</b> 1432H/2011 <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2011 12:37 PM PDT

Berikut adalah jadual waktu berbuka puasa dan imsak bagi kawasan-kawasan di negeri Kelantan untuk tahun 1432H/2011. Anda boleh melihat secara terus atau muat turun (download) melalui pautan yang disediakan.

Waktu Berbuka dan Imsak bagi kawasan di negeri Kelantan

Kelantan

Berikut adalah senarai kawasan yang berada dalam zon-zon waktu di negeri Kelantan:

Zon 1 – Jajahan Kota Bharu, Bachok, Pasir Puteh, Tumpat, Pasir Mas, Tanah Merah, Machang, Kuala Krai dan Gua Musang (Daerah Chiku)

Zon 2 – Jajahan Jeli, Gua Musang (Daerah Galas dan Bertam) dan Jajahan Kecil Lojing

Sila download salinan jadual waktu berbuka dan imsak negeri Kelantan melalui paparan Sribd di atas.

Sumber: e-Solat JAKIM DAN BELIA MUDA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


Perbanyak amalan kebajikan dibulan mulia – Menteri Besar <b>Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 04 Aug 2011 05:11 PM PDT

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengingatkan umat Islam agar memperbanyakkan amalan kebajikan termasuk menderma bagi membantu mereka yang terkena musibah.

Gesaan itu juga turut disaran kepada masyarakat bukan Islam memandangkan amalan tersebut dapat meringankan bebanan masyarakat yang susah terutama yang terkena musibah.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menziarahi mangsa kebakaran Siti Azlina Muhamed, di Kampung Chicha, dekat sini, kelmarin.

Turut menziarahi mangsa, anggota exco kerajaan negeri, Abdul Fatah Mahmod, Adun Demit, Muhammad Mustapha, Setiausaha Sulit Menteri Besar, Rosdi Abdullah serta lain-lain pimpinan.

Menurutnya, amalan bantu membantu termasuk menziarahi golongan itu telah menjadi amalan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Nabi lagi.

"Ini kerana dengan amalan ziarah serta membantu mereka dapat menghiburkan mereka yang ditimpa musibah. Datang tanpa membawa sebarang sumbanganpun tak apa andainya tidak mampu tanda simpati kita.

"Hari ini orang lain terkena musibah, esok luas mana tahu keluarga kita pula, ini tanggungjawab kita umat Islam dan bermasyarakat," ujarnya.

Pada masa yang sama beliau berharap mangsa kebakaran terbabit bersabar menerima ujian Allah pada 1 Ramadan lalu itu kerana ianya tidak menimpa secara sia-sia, sebaliknya ada hikmah yang lebih besar menanti.

Sementara itu, Azlina tidak dapat menahan sebaknya sewaktu menerima kunjungan Tuan Guru di tapak kebakaran kerana terharu dengan kunjungan mengejut dari Menteri Besar itu.

Ibu kepada empat orang anak itu melahirkan rasa gembira dan terharu di atas kunjungan Tuan Guru yang langsung tidak diduganya itu.

Selain itu, beliau turut menerima sumbangan dari kakitangan Air Kelantan Sdn Bhd yang disampaikan oleh Komunikasi Korporat, Azhari Abdul Rahman.

Pada petang 1 Ramadan lalu, kediaman Siti Azlina yang turut dihuni oleh 11 orang anggota yang lain termasuk enam orang adik beradiknya hangus dijilat api.

Enam orang adik beradiknya yang berusia antara 11 hingga 21 tahun turut mendiami rumah ini sejak kematian ibu bapanya beberapa tahun lalu.

Beliau bersama suami Mohammad Nazri serta adik beradiknya yang lain menumpang sementara rumah saudara sepupunya, Rohani Mohd Zain.

//HARAKAHDAILY.NET

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Posted:

[unable to retrieve full-text content]

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Qul Amirul Hakim: Gua Yunus <b>di Pulau</b> Besar, <b>Melaka</b>

Posted: 19 Jul 2011 06:58 AM PDT

Pengunjung perlu menuruni lurah ini dengan menggunakan tali yang disediakan
Assalamu'alaikum,
Seperti dalam  tulisan hamba sebelumnya, petang 9 Julai 2011, hamba ke Gua Yunus. Gua ini terletak di sebelah belakang pulau dan perjalanan jalan kaki ke Gua Yunus dari Makam Sultan Arifin mengambil masa 20-30 minit, bergantung kepada kecepatan berjalan.  Sebenarnya hamba sampai ke pantai di belakang pulau dahulu dan tetiba tergerak nak ke Gua Yunus pula. Sememangnya Gua Yunus merupakan 'tempat wajib' hamba jika ke Pulau Besar sebelum ini. Namun begitu, dalam 2 kunjungan sebelum ini, hamba 'tidak tergerak nak ke sana'.  Memandangkan hati dah tergerak, maka kaki pun melangkah pergi. Dari pantai, anda terpaksa meredah sedikit belukar dan denai hutan, mendaki sedikit sebelum bertemu Gua Yunus. Jam 600 petang hamba sampai ke Gua Yunus. Alhamdulillah tak ada orang.
Gua Yunus ini di bahagian atas darat. Kalau tanya orang lama, ada Gua Yunus yang sebenarnya yang dikatakan berada di bawah Gua Yunus ini. Nak masuk ke Gua Yunus yang sebenar perlu menyelam, orang katalah. Hamba sendiri pun tak pernah pergi. Hamba datang ke Pulau Besar bukan untuk membongkar misterinya tetapi untuk tujuan tersendiri.

Pernah beberapa tahun dahulu, ketika Malam Nisfu Syaaban, hamba datang dengan Biras ke sini. Ada dua orang adik-beradik dari Segamat yang telah tiga hari di sini.  Umur mereka dalam 45-50 tahun. Hamba dan Biras duduk beramal di kawasan mulut gua, mereka pun di situ. Mereka suruh kami naik/beramal di atas  batu yang ada tangga tu, hamba tak berminat. Hamba dok di situ juga, mereka tak ada hak menghalau kami. Akhirnya mereka yang keluar dari mulut gua dan naik ke atas gua (bahagian atas). Yang hak dengan yang batil mana boleh bercampur. Malangnya mereka ini di jalan hikmah, sibuk cari batu hikmat dan benda2 macam ini untuk tujuan dunia. Dapatlah adik-beradik tu sebutir batu, 'Puteri bagi, kata mereka'. Hamba memang dah agak, kalau mereka kekal di tempat yang kami ada, tak merasalah 'batu tu'. Tiga hari mereka beramal di situ menantikan batu tu.  Kalau anda di jalan hikmah dan sukakan benda-benda ini, sampai mati tak akan habis 'penemuan anda'.  Ada saja batu, geliga, keris, dan barang2 hikmat yang anda akan temui.......Akhirnya anda leka dengan benda2 ini dan terlupa dengan tujuan anda dihidupkan di dunia ini.  Yang lebih bahaya adalah anda mendekatkan diri dengan kesyirikan dan 'membawa orang lain' ke arah kesyirikan. Iyalah, anda menggunakan batu geliga ini untuk berubat contohnya dan 'hasilnya mujarab'. Lama-lama anda seronok dengan kemujaraban batu geliga ini dan keseronokan mendapat duit/habuan dunia. Lama-lama anda 'taksub' dengan batu geliga anda dan terlupa semua perkara berlaku dalam izin Allah, kerana hakikat yang berkuasa bukan batu geliga dan lain-lain tetapi Allah Taala.
Nasihat hamba untuk diri sendiri dan siapa yang mahu menerima 'Jangan cari yang bersifat baharu'. 'Carilah DIA yang kekal abadi'.

Pengunjung yang tidak bertanggungjawab -  sampah dibiarkan sahaja
Salah satu batu tempat pengunjung beramal. Dulu kena guna tali untuk naik ke atas. Kini tangga besi disediakan.
Pulau terhujung yang menempatkan rumah api dari atas batu tadi (gambar bawah)
Apabila kerajaan negeri mengkomersialkan tempat yang tidak sepatutnya dikomersialkan, maka khurafat pun berleluasa, ini masalahnya (atas batu pun depa tabur bunga)
Batu hampar depan Gua Yunus, banyak kisah tentangnya
Resort terbengkalai dari Gua Yunus

Pulau Hantu di hujung resort, kini dah tak jadi pulau
Anda perhatikanlah, situ pun jadi bagi puak2 Hindu ni.

Batu putih dalam Gua Yunus- disembah, dibuat macam2 oleh orang Hindu. Kalau nak beramal dalam Gua ini, benda2 ni kena 'bersihkan' terlebih dahulu.

Satu lagi sifat tidak bertanggungjawab para pengunjung
Apa yang menariknya adalah mulut Gua ini mengadap kiblat pada umumnya...Setakat 10 orang nak duduk dan beramal boleh lagi

Bila suatu tempat jadi tumpuan pengunjung Hindu, macam2 khurafat dan kerosakan berlaku

Mereka yang di jalan ketuhanan juga datang ke Gua Yunus
Mereka di jalan hikmah juga turut 'beramal di sini'
Apa yang membentuk Gua ini adalah batu-batu yang menahan batu besar di atasnya

Tikar dan plastik ditinggalkan untuk mereka yang nak duduk/beramal di situ

Gua Yunus (http://ms.wikipedia.org/wiki/Pulau_Besar,_Melaka)

Nama Gua Yunus diambil sempena nama orang yang pertama menjumpai dan menjadikan gua ini sebagai tempat pertapaan. Sehingga sekarang gua ini masih lagi digunakan orang sebagai salah satu tempat untuk bertapa. Untuk masuk ke dalam gua ini, ahli pertapaan terpaksa menyelam ke dalam air kerana kedudukan pintu gua ini sebenarnya terletak di dalam air. Dipercayai batu dinding gua ini semuanya berwarna putih.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved