ads

Selasa, 7 Februari 2012

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


Dakwaan 120 sertai Umno <b>di Bachok</b> karut

Posted: 19 Dec 2011 02:11 AM PST

BACHOK. 19 Dis: Dakwaan 120 orang ahli PAS keluar parti di Kampung Beoh dalam Cawangan Redang, dekat sini adalah karut, malah anak Mohd Nor Jusoh yang dikatakan menyertai Umno tidak menyertai bapanya.

Naib Yang Dipertua PAS Kawasan Bachok, Abdul Aziz Kadir (gambar kiri), ketika ditemui memberitahu apa yang berlaku hanya empat orang satu keluarga sahaja menyertai Umno.

Sambungnya, Datuk Awang Adek kini memang kerap keluar masuk kampung serta memberikan pelbagai janji pada rakyat agar mereka menyertai Umno.

"Adik beradiknya (Awang Adek) belum tentu menyokong perjuangannya, apa lagi rakyat,"ujarnya ketika ditemui pada majlis bubur as-syura, di Kampung Beoh, dekat sini semalam.

Baru-baru ini beberapa buah akhbar termasuk televisyen melaporkan seorang penduduk Mohd Nor Jusoh, mewakili 120 orang penyokong kuat PAS menyertai Umno kerana tidak yakin dengan perjuangan parti itu.

Malah salah seorang anaknya, Mohd Adnan Mohd Nor, 28, (gambar kanan) mendakwa bukan semua anggota keluarga mengikut ayahnya.

Jelasnya, apa yang dilakukan hanya untuk memburukkan perjuangan PAS.

"Saya langsung tidak berminat dengan Umno kerana tidak ada sebab saya menyertai parti itu apa lagi perjuangan PAS terbukti benar-benar membela rakyat,"ujarnya.

Hadir sama pada pertemuan itu Penghulu Mukim Lubuk Tembesu, Beoh, Mohd Sabri Mat Nawi dan Ketua PAS Cawangan Beoh, Mohd Idris Mat.

MPP Online: Nik Aziz kena BUASIR <b>di Bachok</b>..

Posted: 17 Dec 2011 06:00 AM PST


Seramai 120 penyokong PAS di Kampung Beoh di Bachok mengumumkan mereka secara beramai-ramai keluar parti itu dan berhasrat menubuhkan cawangan baru Umno di kampung berkenaan, hari ini.

Borang penyertaan mereka diserahkan ketua kumpulan berkenaan Mohd Nor Jusoh, 54, kepada Ketua Umno Bahagian Bachok Datuk Dr Awang Adek Hussin dengan disaksikan hampir 300 penduduk setempat.

"Dulu, saya menyokong PAS 100 peratus kerana terpengaruh dengan dasar Islamnya tapi dukacita kerana PAS hanya menjadikan Islam sebagai slogan semata-mata," kata Mohd Nor kepada pemberita selepas menyerahkan borang berkenaan.

Beliau berkata penyertaannya dalam Umno kerana inginkan perubahan memandangkan PAS ternyata gagal melakukannya walaupun diberi peluang memerintah Kelantan hampir 22 tahun.

Mohd Nor berkata ramai lagi individu akan mengikuti jejak kumpulan itu.

Sementara itu, Awang Adek berkata permohonan mereka akan diproses segera bagi membolehkan mereka menubuhkan cawangan baru yang diberi nama cawangan Umno Redang.

Ia bakal menjadikan jumlah cawangan dalam bahagian itu 151 buah.

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


[Bergambar] Sultan <b>Kelantan</b> Ziarah Keluarga Mangsa Lemas

Posted: 07 Feb 2012 12:00 AM PST

achok – Keluarga dua beradik mangsa lemas di Kampung Tualang Salak dekat sini terharu atas keprihatinan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang mencemar duli menziarah mereka petang kelmarin.

Gambar: Keluarga dua beradik mangsa lemas 23 November lalu terharu atas keprihatinan Sultan Kelantan, Sultan Muhammad V yang sudi mencemar duli ke kediaman mereka.

Baginda yang tiba di kediaman nenek mangsa, Saudah Mat Yaakob, 63, disambut Ketua Jajahan Bachok, Zulkifli Abdul Rahman; Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Ilias Husain dan beberapa pegawai kerajaan lain.

Bapa mangsa, Ruslan Ab. Ghani, 46, berkata, dia amat berbesar hati apabila diberitahu bahawa Sultan Kelantan akan mencemar duli ke rumahnya dua hari lalu.

"Kami menjunjung kasih di atas kunjungan baginda serta menghulurkan sumbangan untuk keluarga kami. Baginda sememangnya prihatin dengan nasib rakyat," katanya ketika ditemui di sini kelmarin. -kosmo


Dua beradik lemas


SAYU...Roslan (kanan) tidak dapat menahan kesedihan selepas dua anaknya lemas di sebuah tali air, semalam.


BACHOK: Banjir di negeri ini meragut nyawa dua beradik berusia 10 dan 14 tahun semalam, manakala seorang pelajar tingkatan tiga dikhuatiri menjadi korban ketiga dalam dua kejadian lemas berasingan.

Dalam kejadian di Kampung Tualang Salak, Jelawat, dekat sini, jam 2 petang, Ahmad Fathi Asyraf Roslan, 14, dan adiknya, Mohd Arif Hukmi, 10, lemas ketika mandi dalam tali air.

Sebelum kejadian jam 2 petang itu, dua beradik berkenaan dikatakan keluar dari rumah menuju kawasan tali air untuk bermain banjir bersama sepupu mereka, Azhar Fakri, 13, yang terselamat.

Bapa mangsa, Roslan Abd Ghani, 46, berkata, dia tidak tahu anaknya itu keluar rumah dan mandi di tali air berkenaan.

Katanya, dia terkejut apabila dimaklumkan kejadian itu oleh penduduk kampung sebelum bergegas ke tempat kejadian.

"Seingat saya, selepas solat Zuhur, dua anak saya itu sudah tiada di rumah sehingga saya diberitahu mereka lemas," katanya sebak.

Sementara itu, Ketua Operasi Balai Bomba dan Penyelamat Bachok, Nordin Zakaria berkata, pihaknya menerima panggilan jam 2.30 petang sebelum bergegas ke tempat kejadian.

Menurutnya, operasi mencari mangsa dilakukan dengan kekuatan 10 anggota termasuk lima anggota Unit Skuba.

"Hasil usaha mencari, kami menemui mayat mangsa pertama, Ahmad Fathi pada jam 4.32 petang diikuti mayat adiknya, lima minit kemudian. "Mereka ditemui pada kedalaman dua meter dari permukaan air," katanya.

Menurutnya, kedua-dua mayat mangsa ditemui 90 meter dari tempat kejadian sebelum dihantar ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZII) Kota Bharu untuk dibedah siasat.

Sementara itu dalam kejadian berasingan, Raihan Haslan, 15, dihanyutkan air ketika mandi tali air di Lemal, di Pasir Mas kira-kira jam 6 petang semalam dan masih belum ditemui sehingga jam 8 malam tadi. Sebelum kejadian, mangsa dikatakan menyelamatkan Mohd Ali Zulkarnain Mohd Shafri, 14, sebelum tenggelam dan dihanyutkan arus.

Ibu saudara Raihan, Haslina Hassan, 42, berkata, dia pasrah mengenangkan tragedi menimpa anak saudaranya itu dan berdoa semoga jasadnya segera ditemui.

"Kali terakhir menemuinya di rumah ketika Aidiladha lalu. Tiada sebarang perubahan pada dirinya kerana dia hanya bersikap seperti biasa. Tak sangka pula berlaku tragedi ini," katanya.

Sementara itu, jurucakap Balai Bomba dan Penyelamat Rantau Panjang berkata, pihaknya menerima panggilan jam 6.30 petang sebelum terpaksa menghentikan operasi mencari dan menyelamat jam 7 malam berikutan keadaan gelap. -hm [24/11/2011]

BN Janji Selesai Masalah Sampah <b>Di</b> Beris Lalang | Detik Perubahan

Posted: 04 Feb 2012 10:13 AM PST

BACHOK  - Barisan Nasional (BN) berjanji akan menyelesaikan masalah bau busuk dan pencemaran alam sekitar dari tapak pelupusan sampah di Kampung Beris Lalang di sini sekiranya dapat menawan negeri ini pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti.

Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr. Ilias Husain berkata, lokasi tapak tersebut yang berhampiran dengan rumah penduduk menimbulkan ketidakselesaan kepada mereka kerana terpaksa menghidu bau busuk serta lalat yang banyak berbanding sebelumnya.

Beliau berkata, penduduk turut mendakwa kawasan pembuangan sampah itu itu memberi kesan buruk termasuk mencemarkan air sungai berdekatan yang sudah berubah warna menjadi hitam.

"Ini adalah 'hadiah' Kerajaan Pas Kelantan kepada penduduk Kampung Beris Lalang sejak sekian lama memenangi kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jelawat yang kononnya projek itu boleh memberi peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan.

"Orang yang mendapat manfaat itu tidak melebihi 30 orang termasuk pengendali tempat pelupusan dan pencari bahan lusuh untuk dikitar semula, tetapi masalah bau busuk, pembiakan lalat dan tikus terpaksa ditanggung ribuan rakyat secara berterusan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas merasmikan Program Belajar Memasak dan Temu Mesra Pemimpin Bersama Rakyat di Taman Bimbingan Kanak-Kanak (Kemas) Beris Lalang dekat sini hari ini.

Ilias yang juga Penyelaras DUN Jelawat berkata, penduduk di kampung berkenaan juga tidak tahan dengan bau busuk dari sisa sampah yang terjatuh di jalan raya ketika diangkut terutama oleh lori pengangkut sampah swasta yang tidak menggunakan penutup khas.

Katanya, pada pertengahan tahun lepas sebilangan besar penduduk kampung berkenaan mengadakan piket dan menghantar memorandum bantahan kepada Kerajaan Pas Kelantan, namun tidak mendapat sebarang reaksi positif untuk menyelesaikan masalah berkenaan.

BN berjanji akan menyelesaikan masalah itu dan akur dengan permintaan rakyat supaya Beris Lalang tidak dijadikan sebagai 'kampung sampah' dengan menukarkan status lokasi yang sedia ada sebagai satu kawasan perindustrian yang boleh memberi impak ekonomi kepada mereka," katanya.

Ilias berkata, mengikut perancangan kawasan pelupusan sampah itu boleh diwujudkan kawasan kilang memproses herba, industri buah-buahan dan elektronik termasuk menarik pelabur berpotensi dengan kepakaran dari Jerman dan Korea Selatan.

Saya yakin projek yang lebih fokus untuk membela nasib rakyat di kawasan ini mampu dilaksanakan oleh BN sebagaimana Projek Pembangunan Masyarakat Setempat yang dilaksanakan Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah menerusi Risda membantu 50 keluarga miskin di Dewan Undangan Negeri Jelawat mendapat kediaman yang selesa di perkampungan baru Nenasi Beris Lalang pada 2004," katanya.

Tambahnya, projek itu menelan perbelanjaan sebanyak RM1.2 juta yang menyediakan 50 unit rumah berharga RM33,000 dan projek peningkatan ekonomi sebanyak RM10,000 untuk setiap peserta termasuk 3.2 hektar tanah untuk membangunkan aktiviti pertanian komersial. – Utusan Malaysia

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


narapatinantaboga™: Asal Usul Gayong <b>di Pasir Puteh</b>...

Posted: 30 Jan 2012 08:00 AM PST





Dalam bahasa kelantan, kita sebut "menitih", yakni mencari asal usul, keturunan dan salasilah. Ambo orang pasir puteh, sedikit sebanyak, macam orang2 di kampung dan daerah dalam kelantan, sudah pasti ada rasa "bangga" dengan keturunan kita. Masing2 ada sejarah dan keturunan yang boleh diceritakan. Cuma tak silap ambo, Imam Syafie rah. (kalau tak silap) pernah berkata "Bukanlah anak jantan kalau berbangga dengan harta ayahnya". (lebih kurang, sebab ambo dengar2 pon zaman sekolah menengah lagi). Tapi mencari asal usul keturunan itu tidak salah. Kali ini, kepulangan ambo ke kampung adalah mencari asal usul Silat Seni Gayong di daerah Pasir Puteh. Sejarah kedatangan Gayong ke Pasir Puteh ada diceritakan oleh temuramah Cikgu Onn Jadi dengan Cikgu Majid Mat Isa.


"Rombongan pergi ke Kelantan buat persembahan di Pasir Putih. Pergi dengan dua buah kereta. Di Pasir Putih, pergi ke rumah Tuan Haji Hamid Kelantan, Yang Dipertua Gayong Pasir Putih dulu. Kita kata kita nak tinggalkan Cikgu Awang untuk mengajar di Kelantan. Kemudian, sekarang ni kita nak buat pertunjukanlah pelajaran baru ni. Bagi tahu semua. Di padang sekolah agama. Orang Kelantan kata tak apalah. Bila ahli semakin ramai, Cikgu Awang minta pembantu. Maka Haji Harun dihantar membantu."


Ambo berpeluang berjumpa dengan Ayah Zi, seorang usahawan ternama di Pasir Puteh. Anak kepada allahyarham Haji Hamid "kopi". Kebetulan, isteri ambo bersahabat baik dengan anak perempuan Ayah Zi. Dari situ, kami berbual rancak berkenaan dengan kedatangan awal Silat Seni Gayong di Pasir Puteh. Selepas itu, ambo mencari seorang guru tua yang masih hidup. Seorang guru tua yang hanya selesa dipanggil Ayah Mat. Orang di Pasar (ambo pon orang dalam pasar juga sebab nenek dan pak saudara meniaga lauk pauk dalam pasar) memanggilnya Pok Mat Tokseh atau Pok Mat Merah, kerana suka makan sireh.


Bercerita tentang gayong, Ayah Mat berkata asal rombongan Gayong datang apabila dijemput oleh empat sahabat. Arwah Haji Hamid Kopi, Arwah Cikgu Ali, Arwah Ku Jak (Tengku Razak) dan dia sendiri. Seingat-ingatnya, sebelum peristiwa 13 Mei lagi sudah tiba rombongan pertama itu. Dikatakan juga, rombongan itu entah macam mana hendak ke tempat lain, tetapi ditakdirkan singgah ke Pasir Puteh dan dibuka Gelanggang Gayong, kalau ambo tak silap, yang pertama dalam negeri Cik Siti Wan Kembang. Gelanggang itu di tepi jalan, hadapan rumah arwah Cikgu Ali dekat sekolah agama Saniah pasir puteh sekarang. Mereka pernah buat demo di "Dalam Rhu" (pantai). Antara yang kena pilih untuk dipijak tangan dengan kereta ialah Ayah Mat dan Arwah Haji Hamid.


Pertama kali dibuat mandi minyak, ada 8-12 orang yang menyertainya. Seingat-ingatnya, apabila terjadi peristiwa 13 Mei di Kuala Lumpur, dia sendiri yang "datang zuk" dan nampak orang-orang di hadapannya kecil-kecil. Ayah Mat juga berpesan sentiasa amal amalan zikir yang dituntut dalam Gayong. Kerana orang dulu-dulu nampak hasilnya depan mata. orang zaman sekarang memandang enteng amalan itu. Antara yang pernah tiba ke Pasir Puteh, Cikgu Awang Daud, Cikgu majid,arwah Cikgu Ahmad Lazim, arwah Cikgu Siti Kalsom dan arwah Dato' Meor sendiri (kedatangan Cikgu Siti dan Dato' Meor diceritakan oleh seorang guru tua lain, bukan Ayah Mat)


Apa-apapun, ambo cukup gembira dapat berjumpa Guru tua ini. Semoga mendapat keberkatan di atas segala ilmu, petua dan nasihat yang diberi. InsyaAllah.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kaum Cina Tak Pernah <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2010 09:35 PM PDT

KUALA KRAI - Seorang lagi peserta Takaful Kifalah berketurunan Cina di Dewan Undangan Negeri (DUN) Mengkebang menerima manfaat skim itu apabila seorang warga emas meninggal dunia, tiga hari lalu.

Warga emas terbabit, Shik Kim Sun, menghembus nafas terakhir pada usia 85 tahun di rumahnya di Kampung Batu Jong, dekat sini, kira-kira jam 11 pagi, Sabtu lalu, akibat sakit tua.

Anak keempat mendiang, Chu Eng Sing, 54, berkata, ibunya menghidap penyakit nyanyuk hampir empat tahun lalu namun keadaannya bertambah teruk sejak dua tahun kebelakangan ini.

"Sebelum ini dia boleh berjalan lagi walaupun nyanyuk tetapi sejak setahun dua lepas sampai meninggal, dia hanya terlantar di tempat tidur.

"Sekarang hanya tinggal saya dan ayah saya yang juga sudah uzur akan duduk di rumah ini," katanya pada persiapan upacara pengebumian ibunya, di sini, semalam.

Eng Sing berkata demikian ketika ditemui selepas menerima bayaran manfaat Takaful Kifalah daripada Ahli Dewan Undangan Negeri Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman.

Hadir sama, Penghulu Tanpa Mukim Wakil Kaum Parlimen Kuala Krai, Sik Chai Som, Ketua Dewan Pemuda Pas DUN itu, Abdul Hashim Jusoh dan Imam Muda Masjid Mukim Batu Jong, Abdul Kadir Yasim.

Eng Sing berkata, jenazah mendiang ibunya akan disemadikan di Tanah Perkuburan Cina Jelatuk, dekat Tanah Merah petang ini (semalam).

Kim Sun meninggalkan suami, Chu Bang Siang, 84, dan lima anak lelaki berusia antara 52 hingga 63 tahun.

Sementara itu, Abdul Latiff berkata, bayaran kepada waris Kim Sun menjadikannya penyampaian kedua melibatkan peserta Takaful Kifalah berbangsa Cina di DUN berkenaan dalam tempoh 10 hari pertama bulan ini.

Menurutnya, mendiang juga peserta Cina kedua menerima manfaat skim untuk tahun ini selepas penerima pertama, Kua Mek Seng dari Kampung Bukit Langsat, dekat sini, yang meninggal dunia akibat kanser pangkal rahim 1 April lalu.

Katanya, lebih 2,000 penduduk pelbagai kaum di DUN itu kini menyertai Takaful Kifalah sejak skim perlindungan i

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


Interaktif <b>Bunut Payong</b>

Posted: 30 Jan 2012 09:18 AM PST

(Promosi tahun Melawat Kelantan 2012) 
Perak - Kedah - Perlis - Pulau Pinang




 

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Komunitikini – Sambutan Tahun <b>Baru</b> Cina DUN <b>Wakaf Bharu</b>

Posted: 13 Jan 2012 06:50 PM PST

Program Sambutan Tahun Baru Cina DUN Wakaf Bharu 2012 telah diadakan di Kampung Kulim, Wakaf Bharu baru-baru ini.

Program ini di anjurkan olih AJK Pusat Khidmat Masyarakat DUN Wakaf Bharu, yang turut di hadhiri olih ADUN Wakaf Bharu Hj Che Abdullah bin Mat Nawi dari PAS.

Program ini mendapat sambutan ramai dari perbagai lapisan masyarakat dan perbagai kaum termasuk Melayu, India, Cina dan Siam. Antara aktiviti-aktiviti yang diadakan termasuk permainan singa tradisional, pemberian wang kepada yang memerlukan dan cabutan bertuah.

Suasana menjadi lebih meriah apabila Hj Che Lah menyampaikan ang-pau kepada kanak-kanak dari perbagai kaum. Turut disumbangkan ialah sekotak limau mandarin kepada setiap hadhirin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


PAPISMA Cawangan Kelantan: Khatan Perdana <b>Di Rantau Panjang</b>

Posted: 03 Dec 2011 07:27 AM PST

Rantau Panjang - Keadaan banjir di kawasan Rantau Panjang sedikit pun tidak melunturkan hasrat kanak-kanak disana untuk bersama-sama didalam Majlis Khatan Perdana di Rantau Panjang.
Pada 25 November dan 6 Disember, PAPISMA Cawangan Kelantan di jemput bersama menjayakan Majlis Berkhatan Perdana Parlimen Rantau Panjang. Majlis diadakan dalam dua sesi dan sesi yang pertama (25 November) disertai seramai 64 orang peserta dan sesi kedua diadakan pada 6 Disember, disertai seramai 69 orang peserta.
Alhamdulillah, majlis berjalan dengan jayanya. Ucapan terima kasih ditujukan buat sahabat-sahabat PAPISMA Cawangan Kelantan dan juga Urusetia Program yang bersama-sama menyumbangkan tenaga bagi menjayakan Majlis Khatan Perdana di Rantau Panjang ini.

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


.:: charm phoenix ::.: Berkabus <b>di Machang</b>

Posted: 06 Feb 2012 11:25 PM PST



pagi tadi nyer story, dah ptg baru nk wat entree??
hehehe..saje..sbb seharian ni gua main doodle tu jek..hihi..ada yg jadi, tp x sempurna..mana yg jadi tu gua tayang kt blog..hihi..
pagi td smp bandar Machang dh kul 7.50am..kabus tebal lg tu..kene bukak lampu..pic di amik time keter benti kt trepik lite Machang..otw dr rumah ke opis 50km, gua cuma lalu 3 trepik lite jek..teringat zaman duk putrajaya dr presint 11 putra damai tu, sila kira baper tiang trepik lite kene lalu?? siler siler...nk lagi..dr presint 9 flat ijau tu ke alamanda..siler kira balik...hehehe..
smlm bos kpd dahling bg coklat dr langkawi..haiii..tingat kt Labuan japz...kalo g Labuan, abes rm300-rm500 utk beli coklat sajer..pape pong, tq bos..cedap coklat!
smlm dahling g amek anak2 kt taska..huhu..sbb gua terJAMMED kt Machang, nyesal sungguh masuk bandar Machang time2 blek keje..  Niat di hati nk beli pampers utk Mia. Sbb kt sini harga jauh lebih murah 3-4ringgit berbanding di Pasir Puteh / Besut. Gua pusing2 Econjaya tu, sampai ke sudah xde parking nyer, dpt geram n nk marah org je adalah..grrrrr!! Sudah nyer, gua balik je terus. Hu hu hu...
Ok la, ending utk entree ni, gua pomot blog kat sini ... siap ada ruang utk pomot blog korang selama 8jam..gua buat dah..tp tersalah paste..kuar pic katak..cissssss..mencik laaaaa!!! Xper la..janji dah duk situ..katak pong katak ler...isk isk isk...so sape2 nk pomot blog..sile klik kt atas tu ek..

mencarisekepinghati: hujung minggu <b>di machang</b> !

Posted: 29 Jun 2011 01:15 AM PDT

horey horey ! dpt g machang . leh jumpa dgn tersyg . hehehe . sambilsambil tue leh join BrassBand camping . eh3 , tak sedar ke diri tuuu dah jd mantan ? alah , bia la . nak jgk g jenguk adikadik wat keje . bkn kena byr pun . lg pun duk kt umah bkn ada keje apa pun .

camping kali nie bertarikh 23 - 25 june 2011 . camping part 1 . yeay ! boleh gedikgedik dgn budak part 1 . bkn slalu pun . kali nie jer . hehehe . jom kita cite perjalanan camping nie . dan pengalaman sebagai MANTAN . pengarah projek camping nie ; tuan amali mohd shukor . oh tidak !! mcm xcaye kan . en.tersyg jd PP . heeee .

khamis...
pkl3 ptg bertolak dari umah . harapharap sempat la join aktiviti ptg nie . dah janji dah dgn mantanmantan yg laen . then sampai machang pkl 5 lbh . letak brg dlm bilik , then siapsiap utk trun . ceh ! bajet mcm komander lg . hahah . kali nie tumpang bilik 'syera' . naseb baek rumate2 dia takde . blh la bermaharajalela kejap . hehehe .

then turun jumpa diorg . aku pulak excited tgk ramai sgt pelatih part 1 nie . klu tak silap 83 org kot . aktiviti ptg tue mcm biasa lah . ddk dlm group . cipta trademark . dan mcm2 lg lah . tp yg plg seronok , diorg nie dpt brg amanah . setiap group dpt 3 . tau dpt apa ? telor . hah ! jagalah korg . jgn sampai pecah . jgn sampai di rampas . hehehe .

mlm tue diorg ada ceramah dgn En.Khairul . campur skali dgn pelatih kesatria . kt aud300 . tp aku pulak turun lwt . biasa la , kan dah jd mantan . hahah .

teringat time dulukala
" group nie plg bagus , nak ambek air pun beratur "
bersama mantan dan komander
jumaat...
hari kedua camping . mcm biasa lah . turun pkl 7 pg . tp kali nie berkumpul kt pdg . sbbnya ? nak masuk hutan pg tue . camping kali nie diubahsuai ckit . masuk hutan hari jumaat pg . tp aku , mcm biasa lah . kan mantan . turun lwt pun xkesah lah . bkn ada kerja pun . hehehe . nak join masuk hutan pun aku xbwk kasut . so , nnt diorg kua dari hutan . kita turun la . hehehe . tp yg bestnya , si PP tue pun xmasuk hutan jgk . ceh ! PP curi tulang . hahah . so apa lg , jlnjln bersama PP lah pg tue .

tak tau lah apa yg diorg buat kt dlm hutan tue . sbb aku xmasuk skali kan . tp yg penting , mandi dlm kolam dgn air yg 'jernih' tue xketinggalan .

then lps solat jumaat , kna trun pkl 230 pulak . aktiviti apa pun aku xtau . ikut jer trun pkl 230 ptg . kali nie aku bagus ckit . turun sama2 ngan diorg .

kali nie diorg kna reka sesuatu . dgn menggunakan kayukayan yg diambil dari hutan pg td . kt sini blh la tgk betapa kreatifnya diorg nie .

hah ! lps asar nk buat apa pulak ea ? pk punya pk . dpt la 1 idea . kita tunjuk la ckit2 alat kt pelatih . bia nnt diorg smgt ckit nk turun KO . slot nie diambil alih oleh 'pakman' .

yeay ! mlm nie aktiviti mlm kebudayaan . mlm nie kena turun awl lah . xleh terlepas nie . mesti best punya . heeee . memilih aktiviti betullah si mantan nie . mcm2 persembahan yg di persembahkan oleh pelatih nie . ada yg buat tarian , rajalawak . mcm2 lah lagi . haish , kreatif betul mereka nie .

lps je mlm kebudayaan , tuan amali pulak nk bg hellnight . so , terpaksa lah memekakkan telinga dgr dia mrh2kan pelatih . lma jgk kot . sampai dah takde suara beliau .

then lps smua2 tue . masa utk kenakan mantan c.puan aina . kita buat suprise party ckit . jln ceritanya . pkl230 ptg . pakat2 dgn mantan c.puan mia . nak turun dl . tak nak bg aina ikut . sbb nk g beli kek utk dia . klu dia ikut ssh la nnt nak kua . then ajak la en.suami g machang . tp dia pulak kena jaga budak . terpaksa la merempit g machang dgn c.puan mia . naseb bek slmt g n slmt blk . dan yg tertulis atas kek tue ' happy birthday budak kecik ' .

sabtu...
hari ketiga & last . hish , sedih la pulak nak kna tgalkan lg daerah machang nie . dan terpaksa la berjauhan dgn yg tersyg . dan jugak pelatih2 sekalian . tp nak wat cmne kan . sedar la ckit diri tuuu dah grad . hahaha .

okey . pg nie aku turun lmbt . terlbh tido lah pulak . si PP nie pulak xkejutkan aku . tp dgr2 cite dia pun trun pkl8 . ceh ! baik punya PP . aku xtau sgt la aktiviti pg tue . tp mcm biasa lah . turun pkl7 pg . ada la senamseni ckit2 . tp semalam diorg tido kat PI . aku pulak tido kt kolej . lg best . ada katil . hahaha .

jengjengjeng . nie aktiviti yg plg aku tunggu . explorace . bia pun turun lwt . tp aku ttp tak terlepas . aku pun jaga checkpoint jgk . skali ngan tuan amali . best jgk . heheh , klu camping yg aku handle sblm nie pun , tak pernah aku involve dlm explorace nie . keje aku tunggu bdk sakit je . hahaha , buang tabiat lah kali nie .

kt checkpoint tuan amali nie , pelatih kena mkn roti bersama belacan dan budu . korang pernah rasa ? klu nak rasa , blh la jumpa tuan amali . mkn sama2 dgn dia . sbb dia pun xmkn budu . hahaha . sedap2 dia je sruh org mkn . then dia psycho pelatih2 dia ckit . sandwich bersama pacat dan lintah . hah ! smuanya geli geleman . naseb lah korg .

hah tgk ! aku yg berkuasa . hahah . cepat ikut aku .

maka berakhirlah camping part 1 utk sem nie . seronok lah lyn junior2 nie . will miss u . ceh ! gatal lah pulak . sblm tue ada la sedikit cendrhati . utk mengubat lelah2 anda semua .

PP muka macho bg hadiah
huh ! penat . tp seronok !

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Pas Semakin Tertekan Dengan Kekuatan UMNO <b>Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2011 06:10 PM PST

Pas dilihat semakin tertekan dengan kekuatan Umno Kelantan apabila semakin banyak kenyataan pemimpinnya mengkritik yakin menang di negeri itu pada pilihan raya umum ke-13.

Malahan Umno yang tidak henti-henti berjuang untuk mencari peluang kemenangan disifatkan sebagai pasukan underdog di Kelantan kerana masih 21 tahun mencuba mencari peluang tersebut dan Umno wajar bukanlah pasukan tertekan untuk menghadapi pilihan raya umum kali ini.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor  Hasbullah Mohd Ridzwan berkata sememangnya,  Umno Kelantan kini semakin berasa tertekan dengan keputusan Tuan Guru Mursyidul Am PAS itu untuk terus bertanding di dalam pilihan raya kerana 'aura' Tuan Guru belum dapat ditandingi oleh mana-mana pimpinan Umno Kelantan. Dengan itu juga, ujarnya hasrat Umno Kelantan untuk menumbangkan Kerajaan PAS akan menjadi 'angan-angan yang tidak   berkesudahan'.

"Namun Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed yakin Pas akan tumbang di Kelantan kerana pendekatan parti itu kepada rakyat telah berubah.

Selain kurangnya masalah dalaman parti, Umno kini melancarkan strategi gelombang merah yang mendedahkan kelemahan dan kemarahan rakyat akibat kelemahan kerajaan Pas Kelantan.

"Kita sentiasa mendedahkan dengan memberitahu rakyat kelemahan kerajaan Pas Kelantan," katanya yang kini berjuang untuk mendapatkan 23 kerusi daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri Kelantan pada pilihan raya umum nanti.

Bagi penganalisa politik, aura Nik Aziz bukan lagi menjadi faktor kemenangan di Kelantan kerana ianya telah terbukti dalam dua siri pilihan raya kecil di Galas 2010 dan Manek Urai 2009.

"Kita lihat dalam dua pilihan raya kecil itu lebih banyak poster Nik Aziz daripada calon digunakan tetapi hasilnya tidak memberansangkan.

"Di Manek Urai biarpun Umno tewas tetapi majoriti undi merosot mendadak kepada 65 undi sahaja. Ia menunjukkan Pas semakin mendapat tentangan kepada rakyat di kawasan kubu kuat Pas itu.

"Di Galas, Pas menerima tamparan terbesar apabila poster Nik Aziz yang lebih banyak digunakan di jalanan daripada calon gagal meyakinkan 21,000 penduduk kawasan itu dengan Umno menang majoriti lebih besar daripada pilihan raya umum 2008 iaitu sebanyak 1,190 undi," katanya.

Penganalisa itu berkata dua pilihan raya kecil itu memberi gambaran sebenar Pas lebih tertekan dalam pilihan raya umum nanti berbanding Umno yang menjadi pasukan tidak pernah putus asa membaiki dirinya untuk berkhidmat demi rakyat.

"Rakyat menilai perkara itu bukannya rakyat termakan kepada aura Nik Aziz semata-mata. Rakyat melihat praktikaliti Umno dan menghakimi kelemahan kerajaan Pas Kelantan," katanya.

Advertisement

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


Pakai tudung , lesen untuk menyanyi <b>di negeri</b> kerajaan PAS <b>Kelantan</b>

Posted: 24 Jan 2012 11:59 AM PST

Penyanyi berimej baru Siti Nordiana atau lebih dikenali dengan Nana, 28, mengakui mungkin kerana imejnya yang sudah bertudung, beliau diundang oleh kerajaan Kelantan untuk membuat persembahan di negeri itu semalam.

Artis yang terkenal lagu duetnya 'Paling Comel' bersama allahyarham Achik itu juga tidak menduga beliau akan dijemput menjayakan program anjuran kerajaan negeri melalui Urusetia Pembangunan Wanita, Keluarga dan Kesihatan.

Menurutnya, beliau memang sedar kerajaan Kelantan mempunyai dasarnya sendiri berhubung hiburan dan bukan mudah untuk membuat persembahan di negeri itu.

"Tetapi apabila saya tiba-tiba diundang, memang terkejutlah saya dan saya rasa begitu gembira dan dihargai,"ujarnya yang buat pertama kali membuat persembahan secara tertutup sepanjang kariernya sebagai seorang penyanyi.

<b>Kelantan</b> Bukan <b>Negeri</b> Republik « ""Renunglah dengan mata hati <b>...</b>

Posted: 25 Nov 2011 12:57 AM PST

Dari Ust Idris Ahmad

Isu air di Kelantan, seolah-olah Kelantan bukan sebuah negeri yang terdapat di Malaysia. Pada hal Kelantan masih lagi di dalam peta Malaysia. Ia bukan sebuah negeri yang terpisah daripada Malaysia atau sebuah republik. Malahan banyak hasil yang kerajaan pungut di bumi Kelantan tetapi di bawa kepada kerajaan pusat. Contohnya bayaran pasport antarabangsa, stem, cukai kastam, cukai pendapatan, saman trafik yang di pungut daripada bumi Kelantan. Nampaknya otak pemimpin BN hanya pandai ambil tetapi tidak pandai memberi. Ketika hendak ambil hasil mereka teringat Kelantan, ketika hendak memberi mereka lupa Kelantan. Malah selama 13 tahun Kelantan diketepikan dari mendapat sebarang peruntukan atau pinjaman bagi meningkat bekalan air. Hanya pada pada 2011 pinjaman mudah di bawah RMK 8 sebanyak RM36 juta baru diberi kepada Kelantan dengan kontraktor dan kerja-kerja pembinaan dilantik dan dilaksanakan kerajaan pusat.

Kenapa perlu ugut rakyat, jika BN menang masalah air di Kelantan selesai?. Kenapa tidak dibantu sekarang? Hormatlah keputusan rakyat Kelantan yang telah memilih Pas. Apakah Umno sudah kehabisan modal pilihanraya di Kelantan, hanya modal air sahaja yang ada. Pada hal di negeri yang BN perintah masalah air masih tidak selesai seperti d Sarawak dan Sabah. Pemimpin Umno Kelantan khususnya cemburu melihat pencapaian kerajaan Kelantan samaada dari segi pembangunan dunia dan agama. Ketika negeri BN mengalami masalah untuk mengatasi kemiskinan Kelantan berjaya menurunkan kadar kemiskinan daripada nombor dua pada tahun 1990      kepada nombor enam. Percayalah jika Umno memerintah Kelantan, maka kadar kemiskinan akan naik balik ke tempat asal, seperti di Terengganu setelah turun nombor empat zaman Pas memerintah kemudian naik kembali di tempat kedua pada tahun 2004.

Walaupun dikekang dengan kewangan, Kelantan tetap menunaikan hutang lapok yang ditinggal oleh kerajaan BN sebanyak RM718 juta. Setakat 2010 telah melunaskan sebanyak RM220 juta, sekarang berbaki hanya RM498 juta. Kelantan tetap menunaikan tanggunjawab kepada rakyat dengan membuat pinjaman RM5 juta bagi membina telaga jejari sebagi alternatif membekal air bersih.

Kenapa pemimpin Umno terlalu busuk hati sehingga sanggup mendera Kelantan yang dipilih oleh rakyat secara demokrasi. Tuan Guru Nik Aziz menjadi Menteri Besar dilantik melalui proses demokrasi, bukan revolusi. Nampaknya pemimpin Umno hanya boleh menerima demokrasi apabila Umno sahaja yang perlu menang, lain daripada Umno maka keputusan rakyat tidak perlu dihormati.

Pemimpin pusat sudah banyak mencabul demokrasi sejak Pas menang di Kelantan pada tahun 1990. Bermula dengan penubuhan Pegawai Persekutuan, penghulu persekutuan, memberi amaran kepada pegawai persekutuan jangan terlibat dengan program negeri seperti yang pernah diarahkan kepada pegawai pertanian yang bekerja di negeri Pakatan Rakyat, terakhir wang royalti tidak diberi kepada Kelantan.

Sebenarnya ini cara politik zaman batu, yang tidak layak memerintah di zaman langit terbuka. Pas yakin bahawa rakat Kelantan yang berjiwa merdeka tidak rela negeri mereka diperlakukan demikian rupa oleh orang sebangsa  dan senegeri dengan mereka yang berada di peringkat pusat, insyaAllah mereka akan ajar sikap pemimpin seperti begini di dalam pilihanraya akan datang.

<b>Kelantan</b> Dapat Banyak Pembelaan Daripada Kerajaan Pusat

Posted: 05 Feb 2012 08:28 PM PST

KOTA BAHARU – Status sebagai pembangkang di Dewan Undangan Negeri Kelantan tidak menghalang Umno dan Barisan Nasional (BN) daripada terus membela rakyat dan membawa pembangunan di negeri ini, kata Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Beliau berkata hakikatnya ialah rakyat dapat melihat sumbangan kerajaan pusat kepada Kelantan tetapi fitnah dan pembohongan pihak tertentu mengubah persepsi rakyat bahawa Umno dan BN menyekat projek pembangunan dibawa ke negeri ini.

"Bagi orang yang memfitnah menyatakan kita menyekat kerajaan pusat…mereka lalu (jambatan dan jalan raya), mereka guna lapangan terbang; tidak nampakkah mereka.

"Rakyat semakin melihat semua sumbangan kerajaan pusat tetapi malangnya fitnah terlalu banyak, maka (wujud) persepsi rakyat Kelantan (bahawa) kita menyekat. Itu tidak benar sama sekali," katanya kepada Bernama.

Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) serta Pengerusi Majlis Tindakan Persekutuan Negeri (MTPN) Kelantan, berkata antara projek untuk kesejahteraan rakyat Kelantan ialah pembinaan 14 masjid baru dan usaha membaik pulih masjid dan surau dengan kos lebih RM40 juta sejak 2005.

Mustapa berkata pembinaan jambatan kedua Jambatan Sultan Yahya Petra sepanjang 800m berharga hampir RM150 juta menghubungkan Kota Baharu dan Pasir Pekan, Tumpat, yang dijangka siap hujung tahun ini, serta jalan bertingkat Pasir Pekan-Jalan Hamzah-Wakaf Siku, akan dapat mengatasi masalah kesesakan.

Jambatan Tendong yang menghubungkan Tendong di Pasir Mas dan Wakaf Che Yeh di Kota Baharu serta Jambatan Salor yang menghubungkan Salor-Pasir Mas juga merupakan sumbangan kerajaan pusat kepada rakyat Kelantan bagi memudahkan urusan harian mereka.

Selain itu, kerajaan pusat sedang menaik taraf Jalan Kubang Kerian-Sabak dengan kos RM27 juta, yang sekarang dilihat tidak mampu menampung jumlah kenderaan yang semakin bertambah.

Mustapa berkata di Bandar Baru Tunjung dekat sini, kerajaan pusat menempatkan beberapa jabatannya yang akan menjadi pemangkin pertumbuhan ekonomi di situ dan kawasan sekitarnya.

Bangunan kerajaan pusat terlibat ialah Terminal Agrobisnes Negara (Teman)berharga RM85.7 juta, Ibu Pejabat Jabatan Bomba dan Penyelamat Negeri Kelantan (RM20 juta), Wisma Audit Negeri Kelantan (RM18 juta) dan Pejabat Ketua Pengarah Jabatan Tanah dan Galian Negeri Kelantan (RM8.76 juta), Kompleks Mahkamah Syariah (RM22.1 juta) dan Jabatan Pelajaran Negeri Kelantan (RM33.1 juta).

Mustapa berkata: "Tunjung tidak akan ada apa-apa jika tidak ada bangunan yang diwujudkan oleh kerajaan pusat. Bandar Baru Tunjung mungkin inisiatif kerajaan negeri tetapi memenuhkan bangunan di situ, semuanya bangunan kerajaan pusat.

"Kalau ada pembangunan sekitarnya, ia hasil daripada jabatan kerajaan yang ditempatkan di situ. Rakyat harus melihat sumbangan kerajaan pusat."

Mustapa berkata kerajaan pusat juga membelanjakan RM40 juta untuk memanjang dan melebarkan landasan Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra, Pengkalan Chepa, bagi membolehkan pesawat lebih besar mendarat dan berlepas dengan selamat.

"Kalau kita pergi ke Hospital Universiti Sains Malaysia di Kubang Kerian di sini, boleh dilihat kerajaan pusat sedang memperbesar dan menambah baik kemudahan dengan kos RM127 juta, begitu juga di Hospital Raja Perempuan Zainab II, yang melibatkan kos RM182.17 juta," katanya.

Menteri itu berkata kerajaan juga sedang membina dewan bedah baru berharga RM9 juta di Hospital Kuala Krai untuk kemudahan penduduk daerah tersebut.

Sehubungan itu, Mustapa berharap rakyat tidak mudah terpengaruh dengan fitnah dan pembohongan pihak tertentu yang semata-mata ingin meraih sokongan menjelang pilihan raya umum akan datang.

Menurutnya, mandat baru rakyat kepada kerajaan BN untuk kembali memerintah Kelantan akan membolehkan lebih banyak kebajikan serta pembangunan terus dilaksanakan di negeri ini.

"Kelantan banyak mendapat pembelaan dan rakyat boleh melihat dan merasai kemajuan pembangunan yang dilaksanakan oleh kerajaan pusat di negeri ini.

"Bukan itu sahaja, kerajaan pusat menghulurkan pelbagai bentuk bantuan kebajikan seperti Bantuan Rakyat 1Malaysia, Baucer Buku 1Malaysia bernilai RM200 dan RM100 untuk setiap murid sekolah," tambahnya. – BERNAMA

Berita Berkaitan:

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved