ads

Jumaat, 29 Mac 2013

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Adiza saidi: BALIK BERAYA <b>DI MENGKEBANG</b>

Posted: 25 Oct 2012 12:00 AM PDT

macam biasa hari raya haji aka hari raya korban aku misti balik beraya di kampong.
tapi tahun ni lain sikit, kebiasaannya aku balik beraya sekeluarga,isteri anak anak dan
cucu. tapi kali ini aku hanya balik bersama anak menantu dan cucu sahaja, isteri  tak
ikut bersama kerana kurang sihat. untuk mengelak dari kesesakan jalan aku telah bertolak
awal pagi sehari sebelum raya.Sedia maalum hari raya HAJI tahun ini  telah jatuh pada 
jumaat,jadi aku pun mengambil keputusan balik pada hari khamis (hari kemuncak bagi rakyat 
malaysia berketurunan anak kelantan balik kampong). aku mula bergerak atau pun bertolak
dari rumah kira kira pukul 4.30 pagi ia itu  lebih kurang sejam setengah sebelum subuh.
alhamdullillah .....perjalanan bergerak lancar.
seperti yang di rancang......singgah sembahyang subuh di masjid abu bakar raub.
solat subuh telah pun selesai.
bergerak menerus kan perjalanan.
alahai.................nak lari  dari jem, kena jugak jem di merapuh
al hamdulillah.........sampai di rumah selepas zohor
melawat kebun salak di belakang rumah
pokok salak yang baru tanam
singgah sembahyang di masjid sungai pas
melintasi depan rumah untuk ke guchil
bandar kuala krai waktu malam
teman auni (cucu ku) makan kenturki
menunggu kenturki.......tak sabar menunggu dah tepuk tepuk meja.
aaaaaaaaaa...... baru ceria.......order dah sampai
alamak.................geram giler kerana tersalah order
dah tak sabar nak makan.......
pekan guchil waktu malam (malam raya)

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Sep 2012 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

LAPANGAN TERBANG <b>DI</b> KELANTAN « sejarahkelantan

Posted: 12 Sep 2012 07:14 PM PDT


Assalamualaikum dan Salam Sejahtera.
Tahukah anda bahawa Kelantan suatu masa dahulu mempunyai 4 buah lapangan terbang?
3 daripadanya dibina oleh British yang ketika itu memerintah Kelantan dan 1 dibina oleh pihak syarikat yang menguruskan ladang di Mengkebang, Kuala Krai.
Mesti ramai antara kita kurang dan hampir tidak tahu akan fakta ini. Memang betul, Kelantan mempunyai 4 lapangan terbang iaitu:
I) Lapangan Terbang Pengkalan Chepa
II) Lapangan Terbang Udara Gong Kedak
III) Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas,
IV) Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Lapangan Terbang Pengkalan Chepa , Kota Bharu Kelantan
Lapangan ini telah wujud semenjak sekian lama.  Semasa Perang Dunia ke-2 angkatan Tentera Jepun telah memulakan serangan mereka dengan sasaran utama menawan pengkalan terbang ini. Tujuan utama pembinaanya adalah lebih kepada penerbangan Domestik untuk kegunaan orang kenamaan pada waktu itu. Ini bertepatan kerana ianya dibina berhampiran bandar pemerintahan Kelantan iaitu Kota Bharu.
Kini ianya dipanggil Lapangan Terbang Sultan Ismail dan menjadi lapangan terbang yang utama di Kelantan.
Lapangan Terbang Gong Kedak, Pasir Puteh – Besut
Landasan Kapal Terbang Gong Kedak telah wujud sebelum Perang Dunia Ke Dua lagi. Pada awal tahun 60an, landasan ini masih lagi digunakan oleh pihak Tentera Udara British untuk sesi latihan dan seterusnya pada tahun 70an sehingga 1989, landasan kapal terbang ini digunakan oleh ATM sebagai kawasan latihan khususnya latihan payung terjun. (artikel lanjut di Laman Web Rasmi TUDM)
Asasnya, lapangan terbang ini dibina oleh British untuk tujuan domestik serta perdagangan kerana Pasir Puteh sebelum Perang Dunia adalah sebuah bandar pelabuhan sama seperti di Tumpat dan ianya adalah nadi ekonomi Kelantan pada waktu itu.
British membinanya bagi memudahkan mereka untuk megawal aktiviti perkapalan dan pelabuhan ini disamping itu, ia juga amat strategik untuk pertahanan udara Kelantan dan ini ia juga satu pengkalan yang signifikan untuk pertahanan udara semenanjung Malaysia.
Lapangan Terbang Bawah Tanah Lalang Luas, Machang
Ia dibina khusus untuk kententeraan iaitu sebagai pertahana udara ruang udara Kelantan waktu itu. Lokasi lapangan terbang ini juga strategik kerana ianya berada ditengah-tengah Kelantan. Pada masa tersebut British telah menempatkan  sejumlah pesawat terbang jenis Hudson dan jenis Vickers – Vildebeeste dari pasukan No.1 Squadron Royal Australian Air Force di Lapangan Terbang Pengkalan Chepa, Gong Kedak dan Lalang Luas.
Lapangan Terbang Sasar Mengkebang, Kuala Krai
Pembinaan lapangan terbang ini tidak ketahui umum, dari lokasi pembinaannya boleh kami simpulkan ianya dibina untuk tujuan pemantauan aktiviti ekonomi di kawasan Hulu Kelantan suatu masa dahulu kerana kawasan ini pada tahun 1900 – 1970 an terkenal sebagai kawasan perlombongan emas, pembalakan dan perlandangan getah serta kelapa sawit.
Mengkebang itu sendiri adalah satu kawasan estet yang luas di mana ia meliput hampir keseluruhan Kuala Krai hingga ke Gua Musang. Sukar untuk memantau dari jalan darat dan pemilik estet ini mungkin telah membina landasan ini untuk memantau kawasan yang luas ini dari udara.

http://mp.natlib.govt.nz/detail/?f=tapuhigroupref%24PAColl-7327-1&id=77469&recordNum=0&u=0&t=items&s=da&tc=0&q=&p=0&numResults=20&l=en

Bantah Roboh Balai Raya | Detik Perubahan

Posted: 17 Sep 2012 02:33 AM PDT

KUALA KRAI – Kerja merobohkan sebuah balai raya bagi membolehkan akses ke tanah milik persendirian di Kampung Batu Jong, dekat sini, semalam, terpaksa ditangguhkan separuh jalan selepas dibantah keras penduduk.

Susulan bantahan penduduk bersama beberapa pemimpin masyarakat di kampung itu, kerja merobohkan balai raya terbabit dihentikan tidak sampai satu jam selepas ianya dimulakan buat kali kedua, kira-kira jam 3 petang.

Biarpun agak terlambat kerana bahagian belakang balai raya itu telah dirobohkan dan banyak bumbung zink ditanggalkan di sebelah pagi, tindakan pemimpin dan penduduk terbabit berjaya menyelamatkan premis berkenaan buat sementara.

Bantahan dibuat apabila penduduk difahamkan, balai raya itu terletak di atas rezab jalan Jabatan Kerja Raya (JKR) dan tidak ada kena mengena dengan lot tanah milik persendirian terbabit.

Mereka bagaimanapun terkejut apabila pemilik tanah itu mendakwa sudah berbincang dan dapat kelulusan Jawatankuasa Kemajuan  Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Mukim Batu Jong bagi merobohkan balai raya berkenaan.

Terima notis kosongkan rumah

Sebelum itu, kerja meroboh di sebelah pagi turut menimbulkan kebimbangan penduduk yang tinggal sebaris dengan balai raya itu selepas ada antara mereka sebelum ini menerima notis daripada pemilik tanah berkenaan supaya mengosongkan rumah.

Menerusi notis bertarikh 11 September 2012, pemilik tanah itu mendakwa beberapa rumah di kawasan setinggan terbabit dibina atas tanahnya tanpa kebenaran dan selaku tuan tanah, dia berhak mengeluarkan notis supaya berpindah.

Penggerak Masyarakat Dewan Undangan Negeri (Dun) Mengkebang, Mohamed Nawi Mohd Noor berkata, dia akan minta pihak berkenaan membaiki semula balai raya itu jika terbukti kerja merobohkan premis itu dibuat secara salah.

"Tanah milik persendirian yang nak dimajukan terletak di belakang balai raya dan tidak ada kena mengena dengan premis ini, jadi mengapa perlu dirobohkan semata-mata untuk buat jalan masuk ke tanah tersebut.

"Saya hubungi Penyelaras Dun Mengkebang, Azizzuddin Hussein dan difahamkan, beliau minta supaya kerja meroboh ditangguhkan dulu untuk pastikan sama ada betul balai raya ini atas rezab jalan JKR.

"Kalau kata balai raya ini dibina secara haram atas tanah rezab, setiap rumah di tepi jalan dari simpang tiga Batu Jong sampai ke dalam kampung, semua atas tanah rezab, jadi semuanya penempatan haram," katanya.

Difahamkan, biarpun nampak terbiar, balai raya itu masih digunakan terutama bila tiba musim pilihan raya dan tempat perpindahan sementara penduduk pinggiran sungai di kampung itu bila banjir.

Selesaikan masalah penempatan

Mengulas notis diterima penduduk, Ketua Daerah Mengundi Batu Jong, Rozali Zakaria pula menggesa pihak berkenaan termasuk wakil rakyat supaya tampil membantu lapan keluarga yang dikatakan terlibat.

"Rata-rata penduduk kawasan setinggan ini orang miskin dan tidak ada tempat lain nak pergi jika rumah mereka dirobohkan dan terpaksa berpindah.

"Mewakili penduduk, saya minta selesaikan dulu masalah penempatan baru penduduk terlibat, baru fikir masalah nak bawa pelabur asing untuk bina kilang bata di kawasan ini," katanya.

Beliau turut menggesa pihak berwajib dan pemimpin masyarakat setempat agar memberikan keutamaan dan mengambil kira kepentingan rakyat sebelum meluluskan sesuatu projek di kampung itu.

"JKKKP Mukim Batu Jong sepatutnya memaklumkan penduduk mengenai kerja merobohkan balai raya ini dan beri penjelasan jika benar mereka beri kelulusan.

"Tiba-tiba datang roboh balai raya tanpa notis dan kebetulan pula penduduk ada terima notis pindah, tentulah mereka marah bila dapat tahu JKKKP beri kelulusan tetapi mereka tidak dimaklumkan," katanya.- Sinar Harian

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Sep 2012 11:13 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Calon baiki jalan ada peluang menang PRU « Persada

Posted: 09 Sep 2012 11:44 PM PDT

KUALA KRAI – Sokongan pengundi di Pusat Daerah Mengundi (PDM) Kuala Pertang, dekat sini, pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) ini akan jadi milik mana-mana calon yang dapat menyelesaikan masalah kerosakan jalan utama di kawasan itu.

Seorang penduduk enggan dikenali berkata, desas desus ratusan pengundi di PDM itu akan mengundi calon mewakili Kerajaan Negeri atau Pusat yang membaiki laluan berkenaan sebelum PRU13, makin kuat kedengaran.

Katanya, tindakan dipercayai bagi menyatakan kekecewaan penduduk terhadap kegagalan pihak berkaitan membaiki kerosakan jalan antara Pasir Gajah ke Kuala Pertang sepanjang kira-kira dua kilometer itu sejak sekian lama.

"Kami sudah lama tunggu jalan ini dibaiki, malah sudah muak dengan pelbagai alasan diberikan sebelum ini hingga ramai penduduk nak pulau pilihan raya (PRU13) sebab kecewa.

"Wakil rakyat mana baiki jalan ini sebelum pilihan raya, kami akan sokong tidak kira sama ada Umno atau Pas pada PRU13 nanti," katanya kepada Sinar Harian, di sini, semalam.

Keadaan laluan antara Pasir Gajah dan Kuala Pertang yang rosak teruk hingga boleh mengundang bahaya kepada pengguna jalan itu termasuk pelajar pernah beberapa kali disiarkan akhbar ini.

Amaran akan memulaukan pilihan raya jika laluan itu tidak dibaiki sebelum PRU13 juga pernah disuarakan penduduk pada pertemuan bersama ahli politik, pemimpin masyarakat dan wakil agensi kerajaan, Mei lalu.

Penduduk terbabit berkata, pihak berkenaan diingatkan agar tidak pandang ringan desakan terbaru itu kerana undi di PDM tersebut mampu beri kesan besar kepada keputusan PRU13 bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) Mengkebang.

"PDM Kuala Pertang ada tujuh cawangan dan jika majoriti pengundi di setiap cawangan beri sokongan kepada seseorang calon, tentu ada ada kesan besar dan boleh jadi faktor kalah atau menang di Dun Mengkebang," katanya.

//sinarharian

[SinarOnlineUtama]_Ugut mahu pulau solat Jumaat - Wangolds

Posted: 10 Sep 2012 06:57 PM PDT

Ugut mahu pulau solat Jumaat

KUALA KRAI - Tindakan segelintir penduduk 'mengugut' untuk memulaukan solat Jumaat di Masjid Mukim Bedal, dekat sini, hanya kerana sekeping kain rentang projek pembangunan masjid itu disifatkan sebagai keterlaluan dan tidak mengenang budi pemberi sumbangan.

Difahamkan, ugutan disuarakan kepada Imam Tua masjid itu, Mohd Din Ismail sebelum dimaklumkan kepada Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) Mukim Bedal, Badaruddin Taharim.

Susulan itu, kain rentang tertera 'Alhamdulillah, Satu Projek Amal Jariah Menaiktaraf Masjid Hasil Usaha Penyelaras Dun (Dewan Undangan Negeri) Mengkebang, Azizzuddin Hussein' yang sebelum ini dipasang di pagar masjid itu, dipindahkan ke seberang jalan.

Seorang penduduk tidak bersetuju dengan tindakan itu berkata, dia yakin majoriti penduduk sependapat dengannya kerana ugutan tersebut menggambarkan seolah-olah mereka tidak pandai berterima kasih kepada penderma.

"Sebelum ini, penduduk mengadu masalah ruang solat masjid ini tidak cukup untuk solat Jumaat dan solat sunat hari raya tetapi bila ada pihak sudi bantu hulur sumbangan, begini pula balasannya.

"Saya percaya, ugutan ini timbul sebab ada pihak kurang senang dengan projek ini dan kemungkinan besar ada kaitan dengan unsur politik kerana dilaksanakan pemimpin Umno (Azizzuddin)," katanya yang enggan dikenali kepada Sinar Harian.

Kain rentang itu mula dipasang sebaik sahaja kerja menyiapkan tapak projek melebarkan masjid berkenaan dimulakan pada 28 Ogos lalu dan dijangka siap sepenuhnya dalam masa sebulan.

Azizzuddin meluluskan peruntukan bagi melebar ruang solat dan bina tempat wuduk baru selepas dimaklumkan Mohd Din mengenai masalah ruang solat masjid itu tidak cukup bagi menampung jemaah pada Jumaat dan hari raya.

Penduduk itu berkata, dia tidak faham kenapa ugutan itu timbul sedangkan kain rentang berkenaan langsung tidak mengganggu jemaah beribadah kerana terletak berhampiran pintu pagar masjid.

"Ugutan ini tidak timbul jika penduduk terbabit ada sikap berterima kasih dan mengenang jasa baik pihak yang ingin bantu selesaikan masalah jemaah masjid ini.

"Islam pun ajar kita supaya sentiasa bersyukur dan berterima kasih tetapi apa pertimbangan penduduk terbabit bila sanggup ugut nak pulau solat Jumaat hanya kerana kain rentang papar gambar penderma di pagar masjid," katanya.



power from http://www.wangolds.com
tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan di http://www.wangolds.com. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan
power by wangolds.com

http://www.sinarharian.com.my/edisi/kela...bled=false

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:49 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lembaran Sebuah Kehidupan: Kuku <b>di</b> jemariku II

Posted: 28 Feb 2013 11:19 PM PST

<Kuku di jemariku>
Oleh kerana banyak bahagian kuku yang telah mati dan kering lalu tercunggit keluar hingga nampak annoying di mataku dan juga dihatiku, maka kuku itu telah ku semadikan dia...
Daku cuba kikis-kikis bahagian yang masih bersambung dengan isi itu untuk menyingkirkan semua bahagian kuku di atas. tetapi alangkah malangnya kerana usahaku sia-sia belaka. Kuku yang masih bersambung dengan isi itu tidak dapat daku singkirkan dia. Maka kekallah ia buat sementara disitu, menunggu kuku baru menolaknya hingga terAFUNDI keluar.
Kuku yang telah mati itu, ku korek-korek, kemudian ku potong-potong ia.. sehingga terjadilah begini....

felda <b>chiku</b> - Google Blog Search | WARGA FELDA

Posted: 24 Mar 2013 09:24 AM PDT

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 12:00 AM PDT


Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Nov 2012 08:18 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) atau nama ringkasnya SK Sri Chiku (2), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Felda Chiku 2. Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) memiliki 108 pelajar lelaki dan 131 pelajar ...

Blog Felda: <b>felda chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Dec 2012 09:34 AM PST

Lembaran Sebuah Kehidupan: Kuku <b>di</b> jemariku

Posted: 18 Feb 2013 12:39 AM PST


Aicewah... Nak tulis jemari runcing kang, kena cop stamp kat muka plak. memang idok le jari aku runcing. sikit je lagi macam  jari jantan. jari adik-adik jantan aku lebih runcing dan ayu dari jari-jemari aku. memang rasa nak kerat-kerat je jari mereka dan amek plaster pada jari sendiri.  
Beginilah progress kuku di jemariku ini. Kejadian berlaku sekitar Oktober (link). sikit lagi dah boleh tanggal. Sekarang tinggal 1 bahagian aje yang masih melekat, menyukarkan untuk aku mengopeknyer sehingga terbuka terus.

sebelah sini (kiri) yang boleh dikatakan sepenuhnya dah boleh terangkat terus.
bahagian tengah yang aku dah try korek-korek sikit supaya dia tertanggal cepat sikit.
bahagian kanan yang aku tak berjaya korek. masih attach dgn kuku baru. 
ni kalau aku tersalah sauk kuku ni, mau menjerit aku dibuatnya....
see... aku tolak sikit ke atas kuku tu dengan jemariku maka ternampak dia sudah boleh terangkat. kalau angkat lagi dan terus backflip kuku tersebut, maka patahla ia. tapi daku tak setabah itu. wuuuuuuuuuuuuuuu~~~~
Oleh kerana hati pun taklah secekal mana nak korek jugak kuku tu, maka biarlah ia berlaku secara semulajadi. tak perlu sebarang paksaan... harap-harap time kuku baru dah cantik naik, sudah tiba lah masanya untuk aku disarungkan cincin secara rasminya. Boleh nampak cantik di dalam gambar. Amin......

03 di pasir puteh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir puteh - Google Blog Search


Aisya Sensei: Rindu Bertamu <b>di Pasir Puteh</b>

Posted: 18 Feb 2013 09:21 AM PST

Assalamualaikum w.b.t

* AWAS, ENTRY DITAIP PADA HARI AHAD 17/2 *

Ahah, kelas kau syah, tajuk post kali ni dah macam tajuk drama pulak. Pernah dengar tak ? Ala drama yang ada kat slot AKASIA kat TV3 tuh, Rindu Bertamu di Abu Dhabi, tapi aku ubah sikit je, ubah nam tempat la. Nak kata pernah sampai Abu Dhabi, memang menipu sangatlah kan. Pasport pun takde. Tapi, suatu hari nanti, akan aku kembara merantau ke negara orang sambil-sambil melihat keindahan ciptaan Ilahi yang takde kat negara kita nih. Insya Allah, one fine day.

Berbalik pada topik utama, sebenarnya aku baru je sampai maktab semalam. Kira-kira dalam pukul 3.15 pagi sampai di Kuala Lipis . Kereta api ada masalah sikit kot sebab tuh lambat sampai. Tak kisahlah, asalkan perjalanan aku selamat dengan izin Allah. Masa mula-mula naik train tuh, rasamacam sebak pulak sebab nak tinggalkan famili, Mana taknya, 9 hari juga cuti dan dalam 9 hari tulah memang melekat je dengan famili. Arghh, aku rindu saat-saat bersama mereka. Rasa macam nak ambil cuti lagi je, tapi apakan daya. Aku hanya seorang pelajar merangkap guru pelatih yang biasa-biasa aje.

Seingat akulah, jarang sangat aku share pasal keluarga dalam belog nih, jarang sangat-sangat kan. Ni tiba-tiba je datang mood nak share gambar adik beradik. Mana la tau, ada yang kenal adik-beradik aku ke kann ..haha..poyo je . 
Dah macam gambar kelas pula kan ? Adik-beradik aku ni ramai. 10 orang semuanya, 3 perempuan 7 lelaki . Sila rujuk gambar diatas dan aku ialah anak sulung. Adik aku yang kedua, Hidayah nama dia dan sekarang study kat Kolej Matrikulasi Arau, Perlis. Yang ketiga baru lepas SPM, kiranya tengah tunggu result sekarang dan dulu study kat SHAH, Pekan dan seterusnya masih bersekolah sampai yang kecik sekali tuh. See, macam mana la aku tak rindu . Kalau balik rumah, memang meriah sangat-sangat. Bila tak cukup sorang, rasa sangat macam kehilangan dan rasa sunyi sepi je. Padahal yang lain ramai lagi, tak bagi kesan pun kalau takde sorang kat rumah. Mungkin sebab aku ni anak yang sulung kot. Well, aku kan kak long,hehe.
 "Kata-kata itu sebenarnya tidak mempunyai makna utk menjelaskan perasaan. Manusia boleh membentuk seribu kata-kata, seribu bahasa. Tapi kata-kata bukan bukti unggulnya perasaan"
Oh, aku rindu mereka dan aku paling rindu abah dan ummi ku. Bila dah dewasa nih, kawan yang paling setia ialah kedua ibu bapa kita kan. Bila pape berlaku, mesti nak share jugak dengan parents , especially dengan ummi. Tapi kalau kita suka kat siapa-siapa tuh memang tak berani nak cerita la. Malu kot kalau cerita bab tuh dengan parents, tak tahu kenapa.
Last but not least, sentiasa rindu dengan budak kecik nih yang gila kamera dan suka sangat ber posing. Buktinya, tengok la gambar kat atas. Balik cuti baru nih, dia eksited duk menyanyi macam-macam lagu yang dia belajar kat Tadika NurMawaddah. Comel sangat , siap dengan pelat dia lagi. Asal Insyirah nyanyi je, aku amek video buat tatapan ketika berjauhan la katakan. Kak long rindu korang semua. 
Oh, Rinduku bertamu di PASIR PUTEH !

Gambar Stadium Baru The Red Warriors <b>Di Pasir Puteh</b>,Kelantan <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 10:51 PM PDT

















Mahu tahu lebih lanjut berkenaan Stadium Baru ini Sila ke Ekspo Kelantan 2013 di Perkarangan Kompleks Media Karangkraf Shah Alam pada 15-17 Mac Jam 10 pagi hingga 10 malam.

Stadium ini masih dalam perancangan dan tiada siapa pun tahu bila ianya akan dibina. Selepas ini rakyat Kelantan mampu berbangga kerana mempunyai dua hingga tiga buah stadium di Negeri Kelantan.

Source

Belia Bangkit: Himpunan 30 Ribu Orang <b>Di Pasir Puteh</b> Khamis Ini

Posted: 30 Jan 2013 12:09 AM PST


30,000???? Di Pasir Putih??? Himpunan??? Sape pulak nak berhimpun ni??
Kira-kira 30,000 rakyat dijangka menyertai Program Himpunan Rakyat 1Malaysia bersama Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin di Sekolah Menengah Kebangsaan Sungai Petai di sini Khamis ini.

Pengerusi Pembangunan Parlimen Pasir Puteh Zawawi Othman berkata mereka terdiri daripada rakyat pelbagai peringkat termasuk guru, petani, nelayan, pekebun dan peniaga kecil.
Zawawi, yang juga Ketua UMNO Bahagian Pasir Puteh, memberitahu pemberita di sini Selasa kehadiran Muhyiddin akan memberi suntikan dalam usaha Barisan Nasional (BN) untuk merampas empat kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu Limbongan, Semerak, Gaal dan Selising pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 nanti.
Beliau berkata ia juga memberi harapan besar untuk menawan kerusi Parlimen Pasir Puteh yang turut dimenangi Pas pada PRU Ke-12.
Sementara itu, Pengerusi Pertubuhan Peladang Cherang Rotan Tengku Hussin Tengku Abdul Rahman berharap kehadiran pemimpin nombor dua negara itu akan dapat memberi suntikan semangat kepada golongan petani yang masih hidup dalam kemiskinan.
Katanya sebilangan besar penduduk di Pasir Puteh terdiri daripada golongan petani yang sentiasa berharap mendapat pembelaan daripada sebuah kerajaan yang mampu mengubah taraf hidup mereka, setelah terbukti kerajaan Pas gagal berbuat demikian.
Muhyiddin dijadual memulakan lawatan sehari ke negeri ini dengan mengadakan perjumpaan tertutup bersama pemimpin BN Kelantan di Kota Baharu.
Beliau kemudian akan mengadakan perjumpaan khas bersama pemimpin masyarakat dan badan bukan kerajaan sebelum menghadiri perjumpaan khas bersama penjawat awam persekutuan dan negeri di Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian.

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 11:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

majlis penyampaian sijil penghargaan bai&#39;ah / new <b>...</b> - sk <b>jelawat</b> 2

Posted: 19 Mar 2013 08:09 AM PDT

SK Jelawat 2 sekali lagi dianugerahkan Sijil Penghargaan Tawaran Baru Guru Besar ( Bai'ah / New Deal ) bagi tahun 2012, selepas berjaya meraih kejayaan sulungnya pada tahun 2011. Majlis ringkas yang diadakan di Dewan Munawarrah SK Jelawat 2 ini telah disempurnakan oleh Tuan Pegawai Pelajaran Daerah  Bachok, Tuan Hj Saupi bin Majid pada 18 Mac 2013.


Encik C.M. Sabri bin Ibrahim selaku Guru Besar SK Jelawat 2 menerima Sijil Penghargaan Bai'ah / New Deal tersebut daripada Tuan Hj Saupi bin Majid disaksikan oleh guru-guru dan murid-murid SK Jelawat 2.  
Tahniah kepada semua warga SK Jelawat 2 di atas kejayaan mencipta nama sebagai salah sebuah sekolah yang cemerlang di PPD Bachok.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Feb 2013 11:42 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tentera Maya: KOLEKSI FOTO DAN VIDEO HOT #JDAB2013 <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2013 03:43 PM PST

Sebentar tadi baru sahaja selesai Program Jelajah Destini Anak Bangsa peringkat negeri Kelantan Darul Naim. Kali ini programnya agak unik dari sebelum ini kerana ianya turut disertai oleh barisan artis yang popular seperti Saiful Apek, Emma Maembong, Adira AF, Danny X-Factor dan Syed Aiman. Meh aku bagi sedikit ringkasan tentang program hari ini :

Program dimulakan dengan 'Flag-Off' oleh Naib Canselor UiTM, Datuk Seri Prof Ir.Dr. Sahol Abdul Hamid di perkarangan UiTM Kota Bharu pada jam 8.00 pagi untuk menuju ke checkpoint pertama iaitu Pasar Jelawat, Bachok. Alhamdulillah, di Kedai Kopi Poo seramai 32 orang pelajar berjaya diterima masuk ke UiTM. Untuk pengetahuan anda, 10 orang daripada mereka ialah pelajar yang pernah gagal di peringkat Ijazah dan atas dasar simpati, mereka telah diberikan peluang kedua oleh pihak JDAB agar dapat membuktikan kebolehan mereka supaya dapat menebus kesilapan lampau.

Antara perbezaan ketara jika dibandingkan dengan JDAB 2012 ialah pada kali ini pihak UiTM turut sertakan 2 buah bas khas yang diubah suai menjadi klinik bergerak Optometri dan Klinik Pergigian yang memberi perkhidmatan pemeriksaan mata dan gigi percuma.
Alhamdulillah, kali ini JDAB diterima terbuka oleh rakyat Kelantan kerana mereka sebelum ini diracun olh parti politik tertentu dan mereka sekarang semakin terbuka dan untuk menerima perubahan yang dibawakan oleh PM Najib Razak. BO LA WEI!! :)

LAGI FOTO DIBAWAH :

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Sep 2012 11:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Azie Kitchen: Masak Lemak Putih Terung

Posted: 26 Aug 2012 02:03 PM PDT

Hari sabtu lepas, saya Masak Lemak Putih Terung yang dibawa dari Kelantan semasa balik beraya baru baru ini. Seperti biasa, setiap kali balik Kelantan, saya pasti singgah di pekan Jelawat membeli sedikit sayur sayuran yang sangat murah di sana untuk dibawa balik. Selain itu, saya juga membeli lada hijau yang memang khas dibuat Solok Lada. Kat Kelantan, cili dipanggil lada. Saya tak pernah jumpa kalau lada ini ada dijual di sini. Memang saya suka sangat lada ini, sedap dimasukkan ke dalam sayur lemak seperti ini atau dimasukkan bersama bawang besar ke dalam ayam atau ikan goreng. Harga sayuran di sana sangat murah, satu ikat besar yang bersaiz dua genggaman orang dewasa, baru RM5, timun batang satu plastik besar baru berharga RM12, begitu juga dengan ubi keledek yang kesemuanya dijual dalam plastik besar.
Terung yang saya beli ini adalah terung berwarna kehijauan kerana rasanya terung ini lebih lembut dan manis. Bila digandingkan dengan lada hijau solok, memang ngam sangat sangat. Apalagi dimakan dengan sambal Kelantan dan ikan kering goreng ke.  Sedap ikan goreng keropok yang dibeli dari Sabah. Dari pagi, hubby sibuk melayan cina yang datang pasang cassette air cond kat bilik tidur saya. Kena panggil Boy menunggu di bilik tidur saya, sementara hubby turun makan. Di ruang menonton bilik saya telah pun dipasang air cond dinding tapi sebab bilik yang terlalu luas, saya rasa macam tak cukup selesa dengan air cond itu. Terima kasih tak terhingga pada my Laling Hubby yang sangat peka dengan apa sahaja yang menyentuh keselesaan saya. 
OK lah dah panjang pula celotehnya, mari kita tengok cara saya membuat Masak Lemak Putih yang memang masakan yang disediakan oleh bonda saya sejak saya kecil kecil lagi. Cuma dulu semasa di kampung, bonda menggunakan ikan rebus yang ditumbuk dengan bawang merah. Kini saya hanya menggunakan ikan bilis sahaja kerana malas nak merebus ikan.
Bahan bahan:
Terung - hiris nipis
3 biji cili hijau
Ikan bilis
3 ulas bawang merah
Santan
Garam
Gula

Cara cara:
Masak santan dengan ikan bilis dan bawang yang dihiris sehingga hampir mendidih. Masukkan terung dan masak sambil terus dikacau sehingga kuah mendidih.

Masukkan sedikit garam dan gula. Sesuaikan rasa. Akhir sekali, baru dimasukkan cili hijau supaya ianya tidak terlalu layu.

Tutup api dan bolehlah dihidangkan dengan nasi putih yang dimakan dengan sambal belacan.

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


POKB Sambut Baik pembinaan PPR <b>Di Kota Bharu</b> - Khabar Kota <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2013 06:58 PM PDT

rumah-mampu-milik

OLEH IRWAN MUHAMMAD,

JALAN CHE SU – Langkah Kerajaan Pusat menunaikan janji untuk membina rumah mampu milik di bandar ini bakal memberi impak besar kepada seluruh warga Kota Bharu.

Presiden Persatuan Orang Kota Bharu (PKOB), Sheikh Ahmad Dusuki Sheikh Mohamad berkata, sebanyak 1,000 unit Perumahan Rakyat (PPR) Kota Bharu di Wakaf Mek Zainab di sini yang bakal dibina itu sangat dinanti-nantikan warga bandar ini yang sangat memerlukan rumah sendiri.

Beliau berkata, selama ini kebanyakkan warga bandar ini tidak mempunyai rumah sendiri dan mereka hanya menumpang di rumah keluarga ataupun dengan menyewa.

"Walaupun masih belum pilihan raya namun kerajaan yang dipimpin oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak telah menepati janji menyelesaikan masalah pemilikan rumah yang membelengu warga bandar ini sejak sekian lama.

"Terima kasih juga kepada Ketua UMNO Bahagian di sini, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh yang tidak pernah putus asa terus memperjuangkan keperluan rumah rakyat di bandar ini dan akhirnya ianya mendapat kelulusan daripada Perdana Menteri," katanya.

Jumaat lalu, Perdana Menteri telah merasmikan Majlis Pecah Tanah PPR Kota Bharu sebanyak 1,000 unit di Wakaf Mek Zainab di sini yang dibina khas untuk warga bandar ini.

Pelaksanaan projek itu merupakan satu rekod apabila dilaksanakan dalam tempoh 53 hari selepas dijanjikan oleh Perdana Menteri pada 20 Januari lalu.

Perdana Menteri turut mengumumkan berita gembira buat warga Kota Bharu bahawa rumah terbabit berkeluasan 700 kaki persegi dengan tiga bilik tidur dan dua bilik air, yang dibina dengan kos kira-kira RM160,000 seunit, akan dijual pada harga hanya RM35,000 seunit selepas kerajaan memberi subsidi sebanyak RM125,000.

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


DATUK NIK SAPEIA: PRU 13 PPP mendapat DUN <b>Manek Urai</b>

Posted: 28 Mar 2013 09:44 PM PDT

PPP diberi kepercayaan kepimpinan Barisan Nasional untuk meletak calon di DUN Manek Urai untuk mewakili Barisan Nasional dalam PRU 13. Penghargaan ini diberi berdasar segala usaha yang telah dilakukan oleh peminpin dan ahli PPP khususnya di Parlimen Kuala Krai untuk menambat sokongan rakyat tempatan. Berkat kerja dan program2 yang dilaksanakan oleh PPP Kelantan mendapat sambutan yang hangat oleh rakyat Kuala Krai terutama di DUN Manek Krai. Oleh itu PPP Kelantan diberi kepercayaan untuk mengetengahkan calon untuk DUN Manek Urai dan PPP telah menyerah tugas itu kepada Ketua Wanita PPP Kelantan , Datin Dr Suriani Yahya.

Datin Dr Suriani binti Yahya atau dikenali dikalangan penduduk Manek Urai sebagai Datin Su atau Dr Su, tidak asing bagi penduduk Manek Urai. beliau sentiasa bersama sama mengendali program 2 PPP yang di adakan di Kuala Krai khususnya di Manek Urai bersama Datuk Nik Sapeia Nik Yusof , Naib Presiden PPP Malaysia merangkap Ketua perhubungan PPP Kelantan.

Buat julung kali PPP kelantan mendapat sebuah kerusi untuk bertanding di Negri Kelantan. Memadangkan Dr Su merupakan calon boleh menang atau winnable candidate maka dengan semangat juang yang tinggi dan doa kehadrat Illahi agar mendapat restu PPP Kelantan melancar kempen pilihan raya dengan merasmi Pusat Bantuan PPP/BN DUN Manek Urai di Kg Laloh  pada 3/3/13 dibanjiri oleh sekitar 4000 penduduk DUN Manek Urai.

Beberapa program susulan telah diadakan di beberapa kampung termasuk Kg Peria Baru Kg Manek Urai Lama, Kg Peria. Kehadiran disetiap majlis perjumpaan amat memuaskan dengan kehadiran melebihi 500orang , dan mereka memberi sokongan padu pada Datuk Nik Sapeia dan Datin Su. Insya Allah PPP kelantan akan berusaha hingga berjaya menawan DUN Manek Urai sebagai usaha untuk Barisan Nasional memerintah Negri Kelantan Negri Tuanku Cik Siti Wan Kembang.























Anak Dun <b>Manek Urai</b>: KEHENDAK RAKYAT <b>MANEK URAI DI</b> SINI.

Posted: 05 Mar 2013 01:50 PM PST

Video ini dirakam oleh wartawan portal Malaysia Kini menjelang PRK N.41 Manek Urai  yang lalu. Saksikan apakah kehendak rakyat bukan melayu di sini.

Apa yang penting bagi rakyat di Manek Urai adalah wakil rakyat itu sendiri samada mampu untuk memberi khidmat terus untuk jangkamasa yang panjang. Tak kiralah samada hijau ke biru ke , rakyat sangat mendambakan kebaikan dalam kepimpinannya.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved