ads

Rabu, 12 September 2012

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


Shafie Nor: 70 peratus Kolej Maktrikulasi <b>Kok Lanas</b> siap

Posted: 03 Sep 2012 03:52 AM PDT

Oleh YATIMIN ABDULLAH
KOTA BHARU, ISNIN, 03 September, 2012: Pembinaan kolej matrikulasi di Kampung Batu Tinggi, Kok Lanas berharga kira-kira RM200 juta telah siap sebanyak 70 peratus dan dijangka mula beroperasi pada Mac depan.

Pengerusi Penyelaras Pembangunan Parlimen Ketereh, Tan Sri Annuar Musa berkata, projek tersebut dibina di atas tapak seluas 42.5 hektar dan mampu menempatkan kira-kira 3,000 pelajar.

Beliau berkata, apabila siap kelak, pembinaan kolej matrikulasi itu bakal membawa perubahan besar kepada landskap kawasan sekitar, di tambah pula dengan pembinaan projek perumahan oleh Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB).

"Pembinaan kolej itu bakal mengubah landskap Kampung Batu Tinggi daripada sebuah perkampungan terpencil menjadi pusat pertumbuhan ekonomi baharu yang mampu menyediakan pelbagai peluang pekerjaan kepada penduduk setempat," katanya ketika melawat tapak projek tersebut di sini hari ini.

Hadir sama, Ketua Penolong Pengarah Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) Kelantan, Ir. Mohd. Zaki Mohd. Zain. - UTUSAN

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Adun <b>Wakaf Bharu</b> terus tabur bakti <b>di</b> bulan Ramadhan <b>...</b>

Posted: 06 Aug 2012 09:20 PM PDT

Oleh : Zahrawani Ayu

Che Abdullah menyampaikan mesin proses air tebu kepada penduduk.

TUMPAT(Wakaf Bharu ), 7.Ogos – Kesibukan tugas sebagai Adun tidak terhenti biarpun berada di bulan Ramadhan, malah ia semakin sibuk terutamanya menghadiri majlis berbuka puasa di setiap pelusuk kampong dalam Dun Wakaf Bharu.

Che Abdullah Mat Nawi yang juga merupakan Exco negeri Kelantan baru- baru ini telah berkesempatan untuk menyampaikan sumbangan berbentuk mesin pemerah tebu dan mesin membuat air soya kepada penduduk setempat.

Penyampaian sumbangan diadakan di Pejabat Adun Wakaf Bharu, Kompleks Purnama.

Turut sama Isteri belia Saliha Yaakub dan petugas MTD.

Sementara itu penerima sumbangan mesin pemerah tebu, Ab.Ghani Talib,53 dari kampong Kebakat melahirkan rasa gembira di atas sumbangan mesin tersebut dan ia akan digunakan sebaik mungkin bagi menambah pendapatan keluarga.

" Saya amat berterima kasih kepada Che Lah yang begitu perihatin masalah rakyat di dun Wakaf Bharu dan ia seharusnya menjadi ikutan orang lain."ujar beliau.

Isteri Che Abdullah turut menyampaikan sumbangan kepada kaum ibu.

Bagi Che Som Abdullah yang menerima mesin proses kacang soya pula berkata penglibatan isteri adun Wakaf Bharu dalam masyarakat membolehkan golongan kaum ibu mendekati dengan lebih selesa lagi.

"Saya amat kenal isteri wakil rakyat kita ni, Kak Ha amat peramah dan amat memahami masalah kaum ibu di kawasan ini dan beliau sering turun padang bersama YB ke mana saja dan ini membolehkan kaum ibu mendekati dan menyampaikan secara terus masalah mereka"katanya lagi.

Adun <b>Wakaf Bharu</b> - CJMY - Citizen Journalist Malaysia

Posted: 03 Sep 2012 08:36 PM PDT

Exco Pertanian Kelantan Che Abdullah Mat Nawi selaku Adun Wakaf Bharu berucap semasa di majlis ramah mesra meraikan pelajar-pelajar ke IPTA bersama ibu bapa dan pemimpin-peminpin Dun Wakaf Bharu.

Beliau berkata, amat berbangga dengan pencapaian anak-anak Wakaf Bharu yang dapat meyambung pendidikan keperingkat IPTA.

Dengan peruntukan wang hanya sebanyak RM20 ribu dari Kerajaan Negeri Kelantan, walaupun tidak mencukupi tetapi tidak menjadi halangan untuk meraikan kerana beliau dan peminpin-peminpin lain akan ikhtiar untuk mencarinya.

Beliau menegaskan bahawa kemeriahan ini disambut bukan setakat penyokong-penyokong PAS, tetapi diraikan bersama seluruh rakyat Wakaf Bharu tanpa mengira batas politik, bangsa dan agama.

Wakaf Bahru

Jamuan Raya Pas <b>Di</b> Rumah Ketua UMNO Cawangan | Detik <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2012 03:59 AM PDT

WAKAF BHARU – Seperti yang dijadualkan jamuan Hari Raya Aidilfitri tajaan Pas di rumah Ketua UMNO Cawangan Bendang Luas, Pak Din Tar atau Shamsudin Salleh berlangsung hari ini.

Tinjauan blog Kickdefella ke majlis jamuan hari raya PAS di perkarangan rumah Ketua UMNO Cawangan Bendang Luas dalam DUN Wakaf Baru mendapati fenomena yang amat mengejutkan. Ini kerana jamuan yang sepatutnya bermula jam 12 tengahari itu langsung tidak mendapat sambutan yang menggalakkan.

Tidak mahu mempercayai maklumat yang kami terima, kami berkunjung sendiri ke perkarangan rumah Ketua Cawangan UMNO itu dan

menyaksikan sendiri ada 10 buah kereta tetamu pada jam 2.40 petang tadi sedangkan pihak Pas mendakwa tetamu akan ramai selepas solat Zuhur.

Majlis hari raya Pas di kediaman itu sebelum ini dijangka akan mendapat sambutan luarbiasa kerana ia adalah julung kali berlaku menjelang Pilihanraya Umum Ke 13 bila PAS dan Ketua Cawangan UMNO dapat bekerjasama di dalam majlis yang sebegini bermakna.

Sebelum ini Pas sentiasa menolak tawaran oleh UMNO di pelbagai peringkat untuk mengadakan kerjasama di dalam pelbagai bentuk terutamanya hal politik dan masalah tempatan.

Kemungkinan juga sambutan hambar ini berikutan adanya tentangan dari akar umbi PAS di beberapa unit peti undi yang dikatakan tidak berpuas hati dengan habuan yang akan diberikan kepada pemimpin-pemimpin UMNO yang menyertai PAS menjelang pilihanraya umum akan datang.

Beberapa penduduk di bawah peti undi Chabang Empat pula mendakwa menerima sms dari wakil PAS di kawasan tersebut yang melahirkan rasa tidak puas hati kerana beranggapan keistimewaan yang diberikan kepada pemimpin UMNO itu tidak ubah ibarat kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan.

Sementara itu, menurut sumber dari wakil Pas Pasir Pekan pula, sejak awal pagi mereka ada menerima maklumat ahlinya di Wakaf Baru menyebarkan risalah memaparkan keratan hadis Rasulullah S.A.W yang mengeji pemberi dan penerima rasuah.

Sementara itu pada malam ini, sebuah ceramah umum akan diadakan dengan 6 penceramah dijemput termasuklah YB PAS Tumpat, ADUN Pas Wakaf Baru dan Nik Aziz sendiri.

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


.: Himpunan Hijau <b>Di Machang</b> 13 Sept Penting

Posted: 11 Sep 2012 08:05 AM PDT


Pas Kelantan berdemo di Machang pada 13 September ini dalam satu acara mega Himpunan Hijau menuju ke Putrajaya. Himpunan ini bermula esok (Rabu) dan kemuncakknya pada 13 Septermbe, demikian menurut Ketua Menurut Ketua Penerangan PAs Kelantan Dr Mohamed Fadzli Hassan.

Himpun ini akan menjadi kiatalis pertama menjelang pilihan raya umum akan datang untuk melihat kekuatan sebenar Pas Kelantan. Himpunan itu nanti tidak disertai pemimpin besar PKR Anwar Ibrahim ataupun mana-mana tokoh dari DAP.

Acara itu akan dipenuhi dengan solat, munajat dan ceramah perdana pada sebelah malam yang akan menampilkan Murysidul Am Nik Abdul Aziz Nik Mat presiden Abdul Hadi Awang dan juga timbalannya Muhammad Sabu serta Ketua Penerangan Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sewajarnya seluruh ahli dan penyokong Pas tidak kita lelaki dan wanita menyemarakkan himpunan itu mencapai sasaran dikehendaki. Paling tidak himpunan itu perlu mencecah angka 40,000 hingga 50,000. Sekiranya setiap kawasan dapat menghantar 3,000 peserta pemuda, muslimat dan dewasa, tidak mustahil angkanya akan mencecah 40,000 dan Machang akan kebajiran dengan warna hijau.

Kebanjiran orang pada ceramah anjuran Pas atau PKR di Kelantan sebelum ini terutamanya yang menampilkan bakal PM Anwar Ibrahim tidak boleh dijadikan kayu ukur untuk melihat kekuatan Pas sebenarnya kerana angka belasan ribuan itu bercampur dengan penyokong PKR dan juga orang atas pagar serta orang-orang Umno yang ingin mendengar bekas tokoh mereka (Anwar) berpidato.

Dengan majlis agak spesifik untuk Pas itu himpunan berkenaan akan dapat menunjukkan kekuatan sokongan terhadap Pas pada masa kini. Sekiranya himpunan itu gagal meraih kehadiran mencecah ke angka itu ia dikira gagal atau Pas Kelantan jangan merasakan sedap duduk untuk berdepan dengan Umno.

Kehadiran dibawa 20,000 akan memberi petanda tidak baik kepada Pas. Jumlah itu menggambarkan keghairan ahli dan penyokong Pas tidak begitu komited. Penting juga nanti jumlah kehadiran himpunan itu perlu mencapai sasaran untuk mengelakkan ia dijadikan bahan kempen oleh Umno.

Kita yakin angka itu akan mencapai sasaran kerana sebelum ini Pas sudah melancarkan gerakan mendaftar ahli baru dengan sasaran melebihi 30,000. Apakah usaha atau projek itu berjaya atau hanya tertinggal di atas kertaas saja. Himpunan itu nanti sedikit sebanyak akan menjawab persoalan itu.

Kegagalan memecatat rekod baru dengan himpunan itu menjadikan Umno akan sedap hati dan mula mengira sokongan terhadap Pas sudah berkurangan dan ini akan menambahkan semangat untuk mereka mempergiatkan usaha menawan Kelantan. Himpunan Hijau adalah himpunan untuk menuju ke Putraja yang memberi simbolik Pas akan mengekalkan kerajaan di Kelantan.

Himpuan itu juga peri penting bagi mengubati beberapa siri himpunan yang dibuat Pas sebelum ini baik semasa himpuan anak-anak perantau di Kuala Lumpur atau pun himpunan majlis hari raya yang kelihatan kurang memberangsangkan. Semua pemimpin perlu melibatkan diri dengan himpunan berkenaan dan jangan ada yang ketinggalan.

Molek juga kalau Tok Guru Nik Aziz mengambil kira kehadiran para wakil rakyat atau mereka yang bakal dicalonkan pada pilihan raya akan datang di himpunan ini. Mana-mana yang menuangkan dari menghadirinya tanpa uzur syarie jangan diambil menjadi calon. [wm.kl.10:44 pm 11/09/12]

RAKYAT MARHAEN: Himpunan Hijau <b>Di Machang</b> 13 Sept Penting

Posted: 11 Sep 2012 08:53 AM PDT

Pas Kelantan berdemo di Machang pada 13 September ini dalam satu acara mega Himpunan Hijau menuju ke Putrajaya. Himpunan ini bermula esok (Rabu) dan kemuncakknya pada 13 Septermbe, demikian menurut Ketua Menurut Ketua Penerangan Pas Kelantan Dr Mohamed Fadzli Hassan.

Himpun ini akan menjadi kiatalis pertama menjelang pilihan raya umum akan datang untuk melihat kekuatan sebenar Pas Kelantan. Himpunan itu nanti tidak disertai pemimpin besar PKR Anwar Ibrahim ataupun mana-mana tokoh dari DAP.

Acara itu akan dipenuhi dengan solat, munajat dan ceramah perdana pada sebelah malam yang akan menampilkan Murysidul Am Nik Abdul Aziz Nik Mat presiden Abdul Hadi Awang dan juga timbalannya Muhammad Sabu serta Ketua Penerangan Tuan Ibrahim Tuan Man.

Sewajarnya seluruh ahli dan penyokong Pas tidak kita lelaki dan wanita menyemarakkan himpunan itu mencapai sasaran dikehendaki. Paling tidak himpunan itu perlu mencecah angka 40,000 hingga 50,000. Sekiranya setiap kawasan dapat menghantar 3,000 peserta pemuda, muslimat dan dewasa, tidak mustahil angkanya akan mencecah 40,000 dan Machang akan kebajiran dengan warna hijau.

Kebanjiran orang pada ceramah anjuran Pas atau PKR di Kelantan sebelum ini terutamanya yang menampilkan bakal PM Anwar Ibrahim tidak boleh dijadikan kayu ukur untuk melihat kekuatan Pas sebenarnya kerana angka belasan ribuan itu bercampur dengan penyokong PKR dan juga orang atas pagar serta orang-orang Umno yang ingin mendengar bekas tokoh mereka (Anwar) berpidato.


Dengan majlis agak spesifik untuk Pas itu himpunan berkenaan akan dapat menunjukkan kekuatan sokongan terhadap Pas pada masa kini. Sekiranya himpunan itu gagal meraih kehadiran mencecah ke angka itu ia dikira gagal atau Pas Kelantan jangan merasakan sedap duduk untuk berdepan dengan Umno.

Kehadiran dibawa 20,000 akan memberi petanda tidak baik kepada Pas. Jumlah itu menggambarkan keghairan ahli dan penyokong Pas tidak begitu komited. Penting juga nanti jumlah kehadiran himpunan itu perlu mencapai sasaran untuk mengelakkan ia dijadikan bahan kempen oleh Umno.

Kita yakin angka itu akan mencapai sasaran kerana sebelum ini Pas sudah melancarkan gerakan mendaftar ahli baru dengan sasaran melebihi 30,000. Apakah usaha atau projek itu berjaya atau hanya tertinggal di atas kertaas saja. Himpunan itu nanti sedikit sebanyak akan menjawab persoalan itu.

Kegagalan memecatat rekod baru dengan himpunan itu menjadikan Umno akan sedap hati dan mula mengira sokongan terhadap Pas sudah berkurangan dan ini akan menambahkan semangat untuk mereka mempergiatkan usaha menawan Kelantan. Himpunan Hijau adalah himpunan untuk menuju ke Putraja yang memberi simbolik Pas akan mengekalkan kerajaan di Kelantan.

Himpuan itu juga peri penting bagi mengubati beberapa siri himpunan yang dibuat Pas sebelum ini baik semasa himpuan anak-anak perantau di Kuala Lumpur atau pun himpunan majlis hari raya yang kelihatan kurang memberangsangkan. Semua pemimpin perlu melibatkan diri dengan himpunan berkenaan dan jangan ada yang ketinggalan.

Molek juga kalau Tok Guru Nik Aziz mengambil kira kehadiran para wakil rakyat atau mereka yang bakal dicalonkan pada pilihan raya akan datang di himpunan ini. Mana-mana yang menuangkan dari menghadirinya tanpa uzur syarie jangan diambil menjadi calon.

MSO

Mari Menyelamatkan <b>MACHANG</b> Daripada Tewas « PAS Untuk <b>...</b>

Posted: 12 Sep 2012 03:02 AM PDT

P29 MACHANG

Jumlah Pengundi: 49,157 Peratusan Kaum: M: 95.49% C: 4.08% I: 0.26% L: 0.15%

1. Saifuddin Nasution Ismail (PKR) (21,401) 2. Datuk Sazmi Miah (BN) (19,581)

Majoriti: 1,820 Jumlah undi: 41,730 Peratus mengundi: 84.89% Undi rosak: 748

Penyandang:  Datuk Sazmi Miah (BN)       (Majoriti:  135 undi)

N33 PULAI CHONDONG

Jumlah Pengundi: 15,425 Peratusan Kaum: M:96.10% C:3.73% I:0.07 % L:0.09%

1. Zulkifli Mamat (Pas) (7,205) 2. Dr. Asri Mejah (BN) (5,670)

Majoriti: 1,535 Jumlah undi: 13,008 Peratus mengundi: 84.33% Undi rosak: 133

Penyandang:  Zulkifli Mamat (Pas)       (Majoriti:  105 undi)

N34 TEMANGAN

Jumlah Pengundi: 15,474 Peratusan Kaum: M:93.84% C:5.38% I:0.52% L:0.23%

1. Mohamed Fadzli Datuk Hassan (Pas) (7,120) 2. Datin Rahimah Mohamad (BN) (5,881)

Majoriti: 1,239 Jumlah undi: 13,133 Peratus mengundi: 84.87% Undi rosak: 132

Penyandang:  Hassan Muhamad (Pas)       (Majoriti:  75 undi)

N35 KEMUNING

Jumlah Pengundi: 18,258 Peratusan Kaum: M:96.38% C:3.28% I:0.19% L:0.13%

1. Wan Ahmad Lutfi Wan Sulaiman (Pas) (8,003) 2. Ahmad Jazlan Yaakob (BN) (7,087)

Majoriti: 916 Jumlah undi: 15,259 Peratus mengundi: 83.57% Undi rosak: 169

Penyandang:  Zakaria Yaacob (Pas)       (Majoriti:  2 undi)

Kalau Saifuddin Anak Nasution bertanding, menurut rakan-rakan di bawah, memang dah boleh kata Machang akan tewas. Yang kita takut, Saifuddin juga akan membawa dua DUN milik PAS juga turut tewas kepada gelombang merah tajaan UMNO. Ini yang kita cukup takut dan ngeri.

Saifuddin tidak memberikan khidmat yang baik kepada pengundi. Dulu pun, kita bagi kepada Saifuddin (PKR) sebab kita sayang pada Anwar. Itu sahaja. Bukan atas sebab Saifuddin itu baik sangat. Bila kita bagi, dia tak jaga. Sekarang kita nak ambil balik.PKR jangan main belakang pulak. Bagi sahaja pada kita.

Kalau Pas tanding, kita YAKIN kita menang semua. Memang confirm sebab. Saifuddin boleh berambus bertanding di Kedah. Buat apa menyibuk di tanah Pas Kelantan.

Puluhan ribu rakyat Kelantan dijangka berhimpun di Machang 13 September ini bagi menyemarakkan lagi Himpunan Hijau Menuju Ke Putrajaya. Ketua Penerangan PAS negeri, Dr Mohamed Fadzli Hassan berkata, program berkenaan bermula esok (Rabu) sehingga 16 September ini.

Katanya, program tertutup khas untuk muslimat bermula pagi Khamis di Dewan Majlis Daerah Machang dan sebelah petang pula diadakan Jamuan Hijau.

Jam 5 hingga 7 petang pula ekspresi Anak Muda, kemudian diikuti solat Maghrib, munajat dan solat Isyak.

"Ceramah khas pada sebelah malam akan disampaikan Mursyidul Am, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden PAS, Muhammad Sabu.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Kembara <b>Dabong</b> 1 - Kem Baha.. - Dari Papan Kekunci Liza

Posted: 02 Jul 2012 09:53 PM PDT


Mari bercerita walaupun ngantuk. sementara tunggu orang buat kerja renovation umah yang dah tunggang langgang ni..dgn kaki yang sengal mengal..jom baca coretan Hiking Ke Setong aku dan rerakan. 
Tak di plan..dgn buat muka tak malu walaupun tak di ajak oleh sesiapa..aku minta kawan aku Mat Tau masukkan nama aku dlm Trip ke Dabong pada 29hb Jun 2012. Tak tahu lah kenapa tak di ajak..tapi since aku dah lama sangat nak rasa pengalaman hiking dan bermalam dlm khemah..aku nekad jek dan hampir gak aku putus asa bila ada beberapa situasi yang buat aku rasa 'kenapa mcm ni?'..'Apa yang tak kena lgi?'. Apapun..niat aku satu..nak cari pengalaman..aku pergi juga. 
6.45 pm aku dah keluar dari rumah dengan bag yang tak tahu lah berapa KG. Aku bawak khemah, maka bertambah2 lah berat bag. Solat Jamak Maghrib-Isyak di Stesen minyak Petronas sebab katanya kena ada paling lewat kul 8pm kat stesen..but ? emm..biasa lah..dekat kul 9 pun ada yang baru nak sampai. Keretapi pun sampai kul 8.55 pm. Berkumpul dan berposing dulu. Kul 9 pm KOT..ketapi pun cus cus cus...bergerak menuju ke Dabong. Kami ambil gerabak berkatil. Agak riuh suasana di dalam gerabak W3 sampai la semua terpejam walaupun tak lena. AJe gila nak lena dgn badan teroleng-oleng.Sebelum tidur, sempat lah berdinner di kantin ketapi..aku order roti bakar dengan nescafe O panas..tapi aku makan separuh je..lagi separuh setengah aku minta Saidi yang habiskan sebab aku dah kenyang. Makan minum aku di bayar oleh Saidi..heee..terima kasih. 
Sampai Dabong dlm kul 7am (asal ingatan aku lost ni?). Sarapan dgn nasi berlauk (OMG..manisnya kari mereka) dan nescafe O panas (again). Cuba mempack semula bag yang rasanya lg besar dari aku..but still..the bag was so heavy for me. Tak apa lah..bawak jek. Pendakian 20 minit pertama was not so tough lah..kalau takde bag..mungkin lagi OK. Apapun, kepenatan berbaloi bila di hidangkan dengan air terjun yang cunz. Air terjun ke berapa tah tertinggi di Asia Tenggara. Berbatu-batu..apa lagi..posing dulu. Aku leka gak dgn kecantikkan scenery terutama bila kabus mula menghilang..uissh..tinggi. Sampai lah aku terpijak batu 
basah ..tergelincir and tergelonsor ke bawa dan sempat di tarik oleh Kenet..terus lutut aku mengeletar. Huaaaaaaaa...terkejut! Aku bukan takut jatuh..tapi aku takut..jatuh dan masuk dlm air ..dah la air terjun laju dan sejuk..Ohoiii! Air dan sejuk..2 benda yang buat akut hidup dalam ketakutan. Dah la pendakian 
seterusnya kena daki lereng2 batu di air terjun..Ya Allah..makin mengigil aku..tapi..tak kan nak suh orang dukung lak kan? Lagi sekali..ketika mendaki  bag dah tarik aku ke belakang and tgn aku tak kuat nak push badan naik wpun ada tali. Dua kali aku terjatuh and dada terhentak ke batu..sakit okek! Masa ni Pok Chu a.k.a Guide aku turun balik amik suh aku bukak bag..huhuu..terima kasih byk2. Pok Chu bawak bag aku sampai masuk hutan. Ada gak kawan aku perasan aku dah menggigil jek..tapi I got no choice..perjalanan harus di teruskan..dia org boleh bagi semangat je lah..kan? Masuk je hutan..Ya Allah..alhamdulillah..tapi nampak je batu liicin..aku jadi trauma. Gilos! Mungkin tengok aku yang semakin tak keruan..Kenet minta tukar bag. DIa bawa bag aku..aku bawak bag dia. Terima kasih wpun bag kita takde banyak beza pun beratnya. 2 jam lebih hiking..sampai lah ke Kem Baha. Cantik! Pasang khemah..dan lepak jap.Masa dlm khemah..aku baring jap untuk tenangkan fikiran ..serius,aku tak boleh bayangkan kalau jatuh terus dlm air td..si natte ckp 'Come on kak zai..mana kak zai yg saya kena dulu?'..cess..hahahaha..ni jawapan aku 'Kazai dulu and skrang..memang dah tak sama'.. ahaks!

Kat Kem Baha..aktiviti memasak pun bermula. Ina and Natte main peranan utama. Sedap okek Chef Kenet masak. Kira cukup la makan minum semua. Jam 3.45 pm..guide bawak kita org ke Telaga 7. Kena meniti batu2 la aku jadi 'Ngong' kejap. Takut tak habis. Nak sampai ke Telaga 7, kena redah gak lah hutan and 1st experience..meredah hutan tak pakai kasut. Hahaha..syiok! Mahai okek pengalaman ni. Lepas tu Ayie a.k.a guide nombor 2 tunjuk telaga no 5 dan 6 and sesiapa nak cuba terjun dlm telaga tu..di persilakan. Aku pun cuba gak..tapi skill of menyelam adalah tidak pandai..tak habis pun kepala aku masuk dlm air..omang ngaiii.sejok!!! terus keluar dari air..lepak jap bawah air terjun..pun tak sampai 5 minit sebab tersangat sejuk..aku dah melepak atas batu..gigil and gigil and gigil..hahaha..ini lah akibatnya sbb tak cukup lemak kot. Lepas tu balik ke Air Terjun Kem Baha and ada aktiviti sliding dr air terjun..ohoii..best nya..Slide dr ketinggan 50 M..and kegedebush masuk air. Hati nak sangat buat TAPI sbb aku tak pandai berenang air and takut air..ku pendamkan saja perasaaan nak mencuba. Geram pun ada..rasa rugi pun ada sbb tak buat..lps tu aktiviti mandi manda..PUN aku tak lama dlm air.S.E.J.U.K! kesian kan tak tahan sejuk..ngeeee.
.



Malam..lps solat and dinner..kami lepak di atas batu puncak Kem Baha..just lepaking..menikmati angin malam (sejuk lagi..brrrrr) and dlm 9.45pm, aku dan Masyu balik ke Khemah..tak larat lah nk lepak lama2 dlm sejuk..Aku tidur dengan Natte. Mula2 tidur hanyalah dgn t-shirt..sekali tah pukul berapa..Ya Allah..sejuknyaaaa..terus buka sleeping bag..pakai baju sejuk..selubung lg dgn kain..baru dpt tidur. Alhamdulillah, tidur agak lena wpun sakit bdn.

okek..nnt sambung Dabong - Gunung setong pulop yea.. ;)

*gambar tak byk di dalam enpon..nnt tunggu kenkawan upload..

EDU-kasi: Kawasan Rekreasi Stong, Jelawang, <b>Dabong</b>, Kuala Krai <b>...</b>

Posted: 18 May 2012 05:51 PM PDT

Pada 27-28 Mac 2012 saya ke kawasan Rekreasi Hutan Stong, yang terletak di Jelawang, Dabong, di Daerah Kuala Krai Selatan, Kelantan, bagi satu penyelidikan berkaitan pelancongan. Di bawah adalah sebahagian gambar-gambar yang saya ambil untuk dikongsikan dengan para pembaca blog ini:



























Berikut adalah maklumat berkaitan tempat ini yang dipetik daripada laman sesawang Majlis Daerah Dabong:
1.               Hasil penilaian audit, didapati bahawa Taman Hutan Negeri Stong dikategorikan pada Peringkat Nasional (58.4%)
2.               Taman Hutan Negeri Stong berupaya meningkatkan prestasi ke peringkat antarabangsa dengan memberi perhatian terhadap aspek-aspek seperti :
·                 Meningkatkan kemudahan asas : Mewujudkan gerai cenderahati dan restoran
·                 Penyelenggaraan : Meningkatkan tahap kebersihan di beberapa tempat yang bermasalah
·                 Pemasaran dan promosi :Membangunkan laman web khas
Di bawah adalah petikan daripada laman sesawang Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (KESEDAR)
Gunung Setong (Stong)- Gunung Ayam, Dabong, Kelantan.
Kedua-dua gunung yang berada di Hutan Jelawang ini kebiasaannya didaki dalam satu ekspedisi. Dabong adalah pekan kecil yang terdekat, kemudahan stesen keretapi menjadikan keretapi sebagai pengankutan pilihan para pendaki untuk ke Dabong.
Dari Dabong pendaki perlu menaiki bot untuk merentas Sg. Galas kira-kira 5 minit perjalanan. Perjalanan seterusnya sejauh 5KM jalanraya berturap dengan van atau kereta sapu untuk tiba di Kg. Jelawang.
Pendaki boleh memulakan pendakian dari Kg. Jelawang melalui trek balak atau meneruskan perjalanan dengan van atau kereta sapu menyusuri jalan kampung sejauh 2.8KM ke Resort Jelawang.
Resort Jelawang berada di kaki Air Terjun Jelawang 666 kaki dari aras laut. Resort ini menawarkan kemudahan chalet, bilik mesyuarat, surau serta tandas. Pendaki boleh melaporkan diri di sini sebelum memulakan pendakian.
Terdapat dua lagi trek ke Baha's Camp yang berada di puncak Air Terjun Jelawang pada ketinggian 1404 dari aras laut. Satu trek terus ke trek balak dan satu lagi menyusuri kaki air terjun jelawang sebelum masuk ke trek balak.
Pendaki boleh tiba di Baha's Camp kira-kira 45 minit berjalan. Baha's Camp diselia oleh sekumpulan anak tempatan yang memberi perkhidmatan jurupandu arah selain mengawasi kawasan Hutan Jelawang. Tapak khemah di sini cukup luas dan boleh menampung ratusan orang.
Beberapa tempat menarik boleh dilawati di sekitar Baha's Camp seperti Gua Rantai, Air Terjun Kolam Puteri, Telaga Tujuh dan Air Terjun Dua Gunung.
Gua ini dinamakan gua rantai kerana dipasang rantai di dalamnya bagi memudahkan pengunjung melalui gua ini. Walaupun tidaklah begitu jauh perjalanan dalam gua ini namun tetap memberi keseronokkan kepada pengunjung.
Kolam Puteri / Air Terjun Kolam Puteri
Air terjun ini agak tinggi dan mempunyai kolam yang besar, dalam dan tenang. Seronok bermain air di sini sama ada mengelunsur di air terjun mahupun berenang.
Telaga Tujuh
Tujuh telaga semulajadi ini berada di tengah-tengah sungai di atas air terjun Kolam Puteri. Masuk ke dalam telaga ini menjanjikan satu pengalaman menarik.
Air Terjun Dua Gunung
Dua air terjun dari dua buah gunung iaitu G. Stong dan G. Ayam bercantum menjadi satu sungai.
Trail
Kebiasaannya pendaki memulakan pendakian dari Baha's Camp seawal pagi setelah bermalam dan menikmati panorama matahari terbit dari puncak air Terjun Jelawang.
Trek adalah mengikut jalan balak tinggal seterusnya melalui denai-denai yang mencanak.
Pada waktu tengahari pendaki boleh tiba di puncak G. Stong. Setongkol batu besar dengan pokok bonsai di atasnya menjadikan puncak ini unik. Dari istilah 'stone' disebut jadi bunyi 'setong' dalam dialek tempatan.
Dari puncak G. Stong pendaki perlu turun hingga ke satu persimpangan trek ke G. Ayam yang dipanggil "Beta Balak" pada ketinggian 2652 kaki dari aras laut. Di sini jugalah punca air terakhir sebelum ke puncak G. Stong.
Trek dari Beta Balak ke Puncak G. Ayam kurang mencanak berbanding ke G. Stong. Pendaki akan melalui kawasan pokok-pokok bonsai sejurus tiba di puncak Baha iaitu anak G. Ayam. Puncak Baha ke Puncak Ayam hanya memakan masa kurang sejam perjalanan. Lewat petang pendaki boleh tiba di puncak G. Ayam.
Puncak G. Ayam ditanda dengan 'plate' dan terdapat pokok-pokok bonsai setinggi 10 kaki. Kira-kira sepelaung dari puncak ini terdapat kawasan perkhemahan yang boleh memuatkan sekitar 50 orang. Bukan sahaja tapak khemah, tapak kaki gajah juga biasanya terdapat di sini. Pemandangan matahari terbenam cukup indah berlatarbelakangkan pokok-pokok bonsai di kawasan khemah.
Sumalian Trail
Satu lagi laluan ke G.Stong dan G.Ayam adalah dengan mengikut lembah Semeliang (Dialek tempatan berbunyi Sumelian). Laluan ini tidak mempunyai trek (off-trek) dan memberi cabaran yang lebih hebat kepada pendaki. Selain terpaksa meredah hutan, laluan adakalanya menyusuri anak-anak sungai atau longkang laluan air.
Terdapat beberapa tempat menarik di Lembah Sumeliang seperti Taman Orkid, Gua Kelawar dan Gua Kayu Jadi Batu. Taman Orkid merupakan kawsan yang ditumbuhi orkid-orkid liar yang jarang ditemui. Gua Kayu Jadi Batu pula adalah gua yang mempunyai fosil kayu balak yang sekeras batu. Selain itu terdapat kalimat 'Allah'  (Alif-Lam-Lam-Ha) berwarna hijau florencent secara semulajadi di dalam gua ini.

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


WALAUPUN PIALA MALAYSIA DIARAK <b>DI GALAS</b>, KERAJAAN

Posted: 02 Dec 2010 12:00 AM PST

Piala Malaysia: Kelantan hadiah RM200,000
Rizal Tahir

KOTA BHARU, 1 Dis: Kerajaan Kelantan hari ini meluluskan 'hadiah' sebanyak RM200,000 kepada Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa) setelah Red Warriors berjaya membawa pulang Piala Malaysia, baru-baru ini.

Sumbangan itu sebagai memenuhi janji kerajaan negeri sebelum ini terhadap pasukan Kelantan itu yang telah berjaya menjulang Piala Malaysia setelah 55 tahun menunggu.

Hadiah wang tunai tersebut juga bagi menggantikan hadiah Umrah yang diberi oleh kerajaan negeri tahun lalu.

Perkara itu diumumkan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Insan, Belia, Sukan dan NGO Negeri, Abdul Fatah Mahmood, selepas mesyuarat exco, di sini sebentar tadi.

Menurutnya, kerajaan negeri melihat kejayaan besar itu perlu diraikan untuk mereka.

"Kerajaan negeri akan menyerahkan sumbangan itu pada Kafa dan terpulang pada Kafa tarikh yang sesuai perlu diadakan untuk diadakan majlis khas.

"Kita cadangkan biarlah ianya diadakan di Kompleks Kota Darulnaim dan kita raikan sama-sama,"ujarnya.

Pada masa yang sama, katanya bagi meraikan kejayaan Red Warriors juga kerajaan negeri turut melupuskan Cukai Hiburan yang perlu dibayar oleh Kafa kepada Stadium Sultan Muhammad Ke-IV sebanyak RM378,341.11.

Menurutnya, tahun ini kerajaan negeri telah dua kali mengecualikan bayaran itu, iaitu pada bulan April lalu.

Ianya dilakukan sebagai sumbangan terhadap kecemerlangan Kafa dan Red Warriors./DetikDaily

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


SEKOLAH KEBANGSAAN WAKAF BHARU, <b>KELANTAN</b>: Selamat <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2012 07:02 PM PDT

Semua warga SKWB mendoakan kejayaan   pelajar tahun enam yang menduduki Ujian Penilaian Sekolah Rendah bermula pada 11 hingga 13  September 2012.
Selamat menjawab soalan dengan tenang.





Tasya Amir: Menziarahi Pusara Tok Mek, Tok Nek dan Moyang

Posted: 11 Sep 2012 01:07 AM PDT

Sedekah Al-Fatihah untuk arwah Tok Mek, Tok Nek,
Tok Ayah dan sekeliannya. Baru-baru ni sempat menziarahi pusara mereka semua.
Semuga Allah swt tempatkan mereka semua dalam golongan orang-orang
yang soleh dan solehah.

Ni Tasya nak buat catatan peribadi sikit untuk kenangan masa depan perihal
asal-susilah orang tua kami.
Nama Arwah bapa abah adalah Tok Ayah Soh. Arwah bapa Tok Ayah pulak
Tok Haji Taib bin Ismail. Ibu nya Hajjah Munah.Sebelah arwah Tok Mek pulak,
bapanya Tok Aji Wei.
Ismail juga namanya.Berasal dari Permatang Pusu, Gunung.
Kubur Tok Nyang Wei ni kat Permatang Pusu lah kot.

Tok Ayah Soh ni pulak orang tempatan walau pun wajah air muka nya ala Tok Arab.
Khabarnya asal dari anak orang kaya Pendek.Abang adek semuanya dah ke
rahmatullah. Tok Su Nor (Jeli), Tok Cik Nab (Larok), Tok Muda Mat (Gaal)
dan Tok Mok Nik (Gaal)

Mengikut salasilah cerita dari Tok2 Menakan, bapa sebelah abah adalah orang tempatan,
tapi bapa sebelah Tok Mek pulak, Moyang (Tok Wei) ni ada asal usul dari Kedah.
Maklum lah orang dulu-dulu selalu berulang alik menuai padi. Musim menuai di Kedah,
orang Kelantan bantu. Tiba musim menuai di Kelantan pulak, orang Kedah datang
berhijrah. Masa tu lah tersangkut kat sini, bercucu cicit.
La ni dah tak adalah, pasal semua kerja guna jentera.

Ni tempat bersemadi Tok Nyang sebelah abah. Masa dulu-dulu depa tanda nesan
pakai batu-batu besar je.
Tak ada kemudahan untuk tulis nama.Mai waktu arwah bapa Tok Ayah Soh, baru
depa tulis nama. Ni pun dah tahun 1940an kot.

Arwah Tok Mek pulah bersemadi di sini di usia masih muda lagi,
mendahului ibunya, sekitar tahun1969. Tok Su, adik pada Tok Meh
masih sihat lagi, alhamdulillah.


Pusara ibu Tok Mek pun di sini juga, nama panggilan "Tok Minah"
Dengar cerita lama-lama, ibu Tok Mek ni hebat orangnya.
Rajin berniaga, rajin bercucuk tanam dan kuat bekerja.Beliau juga
gemar menziarahi serata tempat sambil berniaga kain.Umurnya
melebehi 80an. dan mempunyai ramai suami sampai 18. Betul ke tak..
wallahu' alam lah....
Abang Sulung pada Tok Mek baru saja meninggal tahun 2009,
pun bersemadi di tempat yang sama.

Arwah Tok Ayah bersemadi di Tanah Merah, kat kampung Mama Daniel.
Arwah meninggal sekitar tahun 1980an, sakit tua.

Catatan Tasya:-
Senarai sebelah Tok Mek Abah
- Tok Mek Jah - Hulu Kelang, KL
- Tok Ayah Husin - Pendek
- Tok Mek - Tanah Merah
- Tok Ngah Soh - Gua Musang
- To Su Munah - Pendek
- Tok Mok Moh - Cucuh Puteri
- Tok Da Hin - Paloh 3
- Tok Cik Pa - Paloh 2
- Tok Su Meli - Cucuh Puteri

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Object <b>di</b> langit MRSM <b>Pengkalan Chepa</b> - The Official Blog of YM <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2012 05:13 AM PDT

Ini adalah sebahagian objek yang abangraja dan kawan-kawan di MRSM Pengkalan Chepa pernah tengok satu masa dulu bersama beberapa keluarga warden...

Macam2 spekulasi timbul masa tu antaranya sinar laser lah dan mcm2 lagilah ... tapi bagi kami yang benar2 berada di lokasi masa tu .. itu adalah petunjuk dari Allah tentang mungkin peringatan ataupun mesej kebesaran Allah ...

Wallahu'alam

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


2 # Aidilfitri 2012 I <b>Di Tanah Merah</b> dengan - fizafantagirO

Posted: 06 Sep 2012 12:53 AM PDT

Raya kedua aku sambutnya kat Tanah Merah pulak , Kg. Hubby . Dan kerana beraya di Tanah Merah makanya ,tema baju pun harus lah Merah :p 
Kemeriahan yang dirasa , sama je macam kat kg. aku . Alahh kalau dah namanya kampung , mesti lah meriah kan , kat mana-mana pun :) 
Tapi sayangnya aku tak sempat nak bergambar banyak-banyak-banyak dan banyak bersama keluarga Mertua, sebab , masa kami sampai , ahli rumah dah kurang sebab kakak-kakak dan abg-abg ipar aku dah gerak balik ke rumah mertua dorang masing-masing . 
kiranya , aku Check-In , dorang Check-Out . haa gitu la :p
Merah bak Merahnya Makngah . Aku sampai sekarang tak faham , kenapa orang selalu kaitkan MERAH dengan MAKNGAH . kenapa ek ? ada yang tahu tak ? adakah kerana Makngah yang bagi nama warna ni warna Merah ?
Ni je lah yang sempat disambar untuk bergambar . eh dah macam pantun pulak :p
Tapi agak kejam disitu sebab dengan Mak Mertua pun aku tak sempat bergambar :( hishh .
Raya Kedua jugak ada tragedi September yang jadi kat family aku . Dugaan . Sedih dengan kejadian tu , tapi kami tetap bersyukur . Part ni aku ceritakan dalam entry seterusnya oke . 

Thanks For Reading This , Muahxx ~Much Love~

PENGEDAR DADAH <b>DI TANAH MERAH</b> DI CEKUP!!! | Pakdoe Allan

Posted: 27 Aug 2012 11:22 AM PDT


TANAH MERAH - Polis berjaya merampas 1,292 biji pil kuda dalam dua tangkapan berasingan melalui operasi bersepadu bermula pukul 2.50 pagi hingga 5.15 pagi di Jalan Taman Hiburan di sini kelmarin.

Ketua Polis Daerah Tanah Merah, Deputi Superintendan Abdul Aziz Mahmud berkata, dalam tangkapan pertama, polis menahan sebuah kereta jenis Proton Satria yang dinaiki tiga lelaki dalam keadaan mencurigakan.

Menurutnya, hasil pemeriksaan polis pada badan salah seorang daripada mereka, ditemui dua biji pil dipercayai dadah berwarna kemerahan yang disimpan di dalam kotak rokok.

"Siasatan lanjut pada kenderaan terbabit, polis menjumpai satu beg silang berwarna coklat yang diletakkan di dalam papan pemuka kereta.

"Polis kemudian menjumpai enam paket plastik warna biru mengandungi 992 biji pil kuda serta satu plastik lut sinar berisi daun dipercayai ganja dan turut ditemui wang tunai RM4,450," katanya kepada pemberita di sini semalam.

PAKDOE ALLAN

CERAMAH NIK AZIZ <b>DI TANAH MERAH</b> 31 OGOS 2012 | Pakdoe <b>...</b>

Posted: 11 Sep 2012 08:43 PM PDT


P/S: KEPADA AHLI UMNO ELOK LER DENGAR CERAMAH NI..TAKKAN NAK AZAN KAT PADANG...BONGOK!!!

PAKDOE ALLAN

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Older Post - Chegu Zubir

Posted: 01 Aug 2012 01:26 AM PDT


Sekali lagi selamat datang ke buletin khas Abby Abadi di'mana kami akan sentiasa memaparkan perkembangan kerjaya politik aktress bergelar 'pendakwah bebas' ini.

Kami perhati juga tulisan Abby Abadi di Twitter dua tiga hari ini bukan sekadar meneruskan dakwah juga kempen politik beliau, namun ada satu gossip politik yang beliau hadapi.
Beberapa laman blog politik ada memetik ura ura mengatakan penglibatan Abby Abadi dalam politik kini lebih serius selepas menikahi salah seorang ahli politik PAS.
Ahli politik yang menjadi mangsa gossip politik ini adalah ADUN Kelaboran Mohd Zaki Hj Ibrahim yang khabarnya kerap di'lihat bersama Abby Abadi di beberapa majlis ceramah anjuran PAS sejak kebelakangan ini.
Namun Abby Abadi pantas menjadikan medium Twitter untuk menafikan sebarang hubungan dengan ahli politik tersebut tetapi tetap meminta peminat untuk mendoakan jodoh'nya cepat sampai.
Menurut Abby Abadi, ini bukan pertama kali beliau mendapat 'jodoh' hasil cakap cakap orang ramai dan mula menerima gossip nakal sebegini sebagai lumrah apabila terlibat dalam dunia politik.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved