ads

Jumaat, 24 Februari 2012

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Pilihan Raya: kalau BN menang Dun <b>Jelawat</b> Penduduk dapat rm1000

Posted: 24 Feb 2012 08:09 PM PST

semalam mak mertua syira singgah untuk bermalam dirumah syira sehari setelah pulang melawat kakak ipar syira di jerantut yang telah bersalin pada minggu lepas...

dan semalam juga pelbagai cerita yang telah dikongsi bersama... tidak terkecuali dalam hal politik. sesungguhnya post ini dipublishkan bukan untuk menceritakan apa-apa, melainkan syira ingin bagitahu bahawa kuasa wang amat besar mempengaruhi minda orang melayu yang amat miskin dengan harta!!! opsss...sori....

perbualan yang ringkasnya begini..

 

Mama: ma rasa tahun ni bakali dapat ke ameno doh dun jelawat tu?

Syira : nampak karo gitulah...mugo banyok kan orang kita dapat pitis.

Mama: baru ni ma g turun mesyuarat...tok ketua ni cakaplah...tahun ni bagilah dun kita menang ke BN, kalau menang, najib janji nak bagi duit rm1000 seorang....

Syira : owhhh....yeke? kalau gitu harapan besorlah BN tu....

 

nampak?...syira tidak berpihak mana-mana pihak atau bahasa mudahnya, syira memilih parti bebas, tak mengundi pun tak kisah...kejam-kejam...hahahha

 

apa-apa pun..perkongsian ini hanyalah sebahagian daripada cerita yang diberbicara dengan mak mertua syira dan tidak ada niat untuk menjatuhkan mana-mana pihak.

anda sebagai pemilih...mngundilah dengan bijak...kerana mengundi itu adalah hak masing-masing... tapi ingat...jangan sampai kerana tersilap memilih kita turut menanggung musibah di atas apa yang telah kita lakukan.

 

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 31 Jan 2012 07:33 PM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

SAINS: Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1987 Penyeliaan Pengajaran <b>...</b>

Posted: 24 Feb 2012 12:48 AM PST

Tugas dan fungsi Pengetua/Guru Besar sebagai pemimpin profesionalisme, pengurus dan pentadbir hari ini adalah berbagai-bagai. Sebagai pemimpin profesionalisme di sekolahnya, tanggungjawab utama seorang Pengetua/Guru Besar ialah untuk memastikan kejayaan pelaksanaan kurikulum di sekolahnya. Pelaksanaan kurikulum dijalankan melalui proses dan aktiviti pengajaran-pembelajaran oleh guru-guru dan keberkesanan pelaksanaan kurikulum di sekolah memerlukan penyeliaan rapi dan sistematis dari pihak Pengetua/Guru Besar sekolah itu. Ini termasuklah penyeliaan pengajaran-pembelajaran terhadap guru di dalam kelas yang sepatutnya menjadi perkara yang diutamakan dalam senarai tugas dan tanggungjawab Pengetua/Guru Besar. Oleh itu dan dengan tujuan mempertingkatkan keberkesanan proses pengajaran-pembelajaran di sekolah, Pengetua/Guru Besar hendaklah diperingatkan bahawa penyeliaan pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas adalah merupakan tugas yang amat penting

2. Berikut adalah syor garis panduan bagi melaksanakan tugas penyeliaan di dalam kelas:
2.1 Rasional

2.1.1 Pelaksanaan kurikulum adalah unsur TERAS fungsi institusi persekolahan. Dengan
itu perhatian yang lebih hendaklah diberikan kepada penyeliaan
pengajaran-pembelajaran.

2.1.2 Sebagai pemimpin profesionalisme di sekolah, Pengetua/Guru Besar adalah
pelaksana utama kurikulum di sekolahnya. Oleh itu tugas penyeliaan
pengajaran-pembelajaran adalah merupakan tugas terpenting yang perlu
dititikberatkan

2.1.3 Penyeliaan adalah satu aspek terpenting dalam pentadbiran, pengurusan dan
kepimpinan pendidikan. Oleh itu penyeliaan tidak boleh dipisahkan dari
peranan Pengetua/Guru Besar sebagai pengurus, pentadbir dan pemimpin
profesionalisme di sekolahnya.

2.2 Tujuan
2.2.1 Mempertingkatkan daya profesionalisme Pengetua/Guru besar dan guru-guru dalam
melaksanakan kurikulum sekolah melalui proses pengajaran-pembelajaran sejajar
dengan falsafah, matlamat dan objektif sistem pendidikan negara

2.2.2 Berkongsi pengetahuan dan pengalaman bagi meluaskan sumber maklumat
kepada Pengetua/Guru besar untuk memperbaiki proses pengajaran-pembelajaran
di sekolahnya. Sumber maklumat ini juga boleh digunakan oleh Pengetua/Guru
besar sebagai asas untuk menilai seseorang guru bagi tujuan tertentu.

2.2.3 Memupuk, memelihara dan memperkukuhkan hubungan profesionalisme dan
Interaksi yang positif antara Pengetua/Guru Besar dengan guru, guru dengan
guru dan antara guru dan murid.

2.2.4 Membantu guru-guru menjalankan tugas harian dengan lebih berkesan dan
membentuk sikap guru ke arah yang lebih positif.

2.3. Bidang

2.3.1 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran hendaklah ditumpukan kepada 2(dua)
bidang:
a. bidang organisasi
b. bidang pengajaran dan pembelajaran

Bidang Organisasi
Di antara ciri-ciri organisasi yang perlu diberi perhatian ialah :
Iklim kelas
Organisasi kelas
Kawalan murid
Komunikasi
Motivasi
Sikap murid
Kebersihan dan perhiasan
Penyeliaan gerakerja
Penilaian prestasi
Profil murid
Panitia pelajaran
Kesemua ciri ini adalah merupakan petunjuk yang boleh membantu
keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

Bidang Pengajaran dan Pembelajaran
Di antara ciri-ciri yang perlu diperhatikan ialah:
Rancangan pengajaran
Objektif
Isi kandungan
Persediaan alat/bahan pengajaran dan penggunaannya
Penyampaian isi pelajaran
Teknik bersoaljawab
Interaksi guru murid
Penggunaan masa

2.4 Prinsip Perlaksanaan
2.4.1 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran di kelas hendaklah dijalankan oleh
Pengetua/Guru Besar ke atas semua guru

2.4.2 Rekod penyeliaan pengajaran-pembelajaran di kelas hendaklah dicatit dengan
ringkas dan tepat

2.4.3 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran hendaklah dirancang dengan seimbang
dari segi masa, mata pelajaran, tingkatan/tahun dan guru

2.4.4 Tugas penyeliaan ini boleh dijalankan dengan bantuan Penolong Kanan dan
Penyelia Petang. Walau bagaimanapun tanggung jawab sepenuhnya terletak di
tangan Pengetua/Guru Besar

2.4.5 Penyeliaan pengajaran-pembelajaran di kelas hendaklah dijalankan secara
sistematis dan berlandaskan hubungan profesionalisme dengan guru-guru dan
bukan untuk mencari kesalahan. Dalam usaha mempertingkatkan prestasi
pengajaran-pembelajaran di kelas, Pengetua/Guru Besar perlu mendapat
maklumat yang tertentu. Maklumat-maklumat itu dapat digunakan oleh
Pengetua/Guru Besar sebagai asas perbincangan dengan guru-guru.

Surat Pekeliling ini adalah untuk mengingatkan kembali mengenai mustahaknya tugas-tugas penyeliaan pengajaran-pembelajaran sebagai salah satu tugas dan tanggungjawab.

"~@~umbida D heart~@~": kembali bertugas <b>di</b> papn <b>chiku</b>

Posted: 30 Jan 2012 10:07 PM PST

[unable to retrieve full-text content]2012 (32). ▼ January (32). ▼ Jan 30 (32). kembali bertugas di papn chiku · bakar satey... say bye bye to papn tumpat · kenal lebih dekat fmly my hubby · sambutan hari raya aidilfitri 2011 · first Time drive sorang3 tuk perjalanan jauh · accdent..

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


PAS <b>Mengkebang</b> » Blog Archive » Kerjasama jayakan sambutan <b>...</b>

Posted: 12 Oct 2009 08:42 PM PDT

KUALA KRAI - Kerjasama penghulu mukim dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Meng-kebang terserlah apabila masing-masing menyediakan satu hidangan untuk juadah sambutan Aidilfitri Majlis Tin-dakan DUN (MTD) itu, dekat sini, semalam.

Pengarah MTD yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Mengkebang, Abdul Latiff Abdul Rahman berkata, antara hidangan disediakan 12 penghulu mukim terbabit ialah gulai kawah, sate, lemang, ketupat, roti jalan, kuih raya dan minuman.

Menurutnya, majlis sambutan itu turut mendapat kerjasama peserta Ladang Rakyat DUN Mengkebang yang membuat persiapan tempat dan membantu urusetia penganjur melayan kira-kira 3,000 tetamu yang hadir.

"Majlis sambutan yang men-jadi acara tahunan MTD ini adalah antara peluang terbaik bagi rakyat di daerah ini terutama di Mengkebang untuk hadir, bertemu mata dan mengeratkan lagi hubungan.

"Majlis seumpama ini juga dapat memberi gambaran jelas kerjasama erat dan semangat tinggi yang diberikan semua penghulu mukim dan petugas bagi menjayakan pelbagai aktiviti MTD Mengkebang," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui Sinar Harian pada majlis sambutan Aidifltri anjuran MTD Mengkebang di Dataran Sungai Durian, dekat sini, semalam, yang bermula dari jam 12 tengah hari hingga 3 petang.

Hadir sama Pegawai Agama Jajahan Kuala Krai, Alias Abdul Rahman; Ketua Dewan Pemuda Pas Kawasan, Mahadi Mat Zin; Naib Ketua Dewan Muslimah Pas kawasan, Hazimah Khalipah dan Setiausaha MTD Manek Urai, Mohamad Harun.

Abdul Latiff berkata, pihaknya tidak menganjurkan majlis sambutan itu lebih awal kerana bimbang tidak ramai yang dapat hadir kerana masing-masing masih 'sibuk' berhari raya dan memenuhi jemputan banyak rumah terbuka lain.

Katanya, majlis sambutan yang turut dihadiri pelbagai lapisan masyarakat tanpa mengira kaum itu dimeriahkan juga dengan pengagihan kira-kira 100 sampul duit raya kepada kanak-kanak yang hadir.-sinar harian

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


PEMUDA UMNO BAHAGIAN JASIN

Posted: 20 Feb 2012 08:29 PM PST


Oleh MUHAMMAD RAFIQ ABDUL RAHMAN
Malam 4 November yang lalu begitu meresahkan Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR). Setelah lebih daripada seminggu berhempas-pulas berkempen di dua lokasi "panas", iaitu di Dewan Undangan Negeri Galas (Kelantan) dan Parlimen Batu Sapi (Sabah), akhirnya siapa yang berhak mengecap kejayaan bakal terjawab.
Tepat pukul 8.30 malam, semua perhatian tertumpu kepada keputusan rasmi yang diumumkan oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya Kecil di kedua-dua kawasan. Amat mengejutkan apabila calon BN diumumkan menang di kedua-dua kawasan. Yang paling mengejutkan, BN memperoleh majoriti undi dua kali ganda berbanding dengan keputusan pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 yang lalu.
Di Galas, calon BN-UMNO, Abdul Aziz Yusoff, berjaya merampas kembali kerusi yang dimenangi PR semasa PRU ke-12. Beliau menewaskan calon PR-PAS, Dr. Zulkefli Mohamed dengan majoriti 1190 undi.
Di Parlimen Batu Sapi pula, calon BN-PBS, Datin Linda Tsen Thau Lin mengekalkan kerusi yang dimenangi suaminya itu dengan mendapat undian sebanyak 9124 undi mengalahkan dua lagi orang calon, masing-masing daripada Parti Maju Sabah, Datuk Yong Teck Lee (1750 undi) dan calon PKR, Ansari Abdullah (2919 undi). Majoriti undi yang diperoleh BN ialah 6359 undi.
Adakah kemenangan BN di kedua-dua kawasan ini merupakan isyarat awal bahawa BN sudah kembali mendapat keyakinan rakyat ekoran ikrar Pengerusi BN yang juga Perdana Menteri Malaysia, Dato' Sri Mohd. Najib Tun Abdul Razak yang akan membuat transformasi besar-besaran sejak menerajui BN amnya dan UMNO khususnya?
Pendekatan kempen yang digerakkan oleh jentera BN pada pilihan raya kecil di kedua-dua kawasan ini sememangnya berbeza daripada kempen BN dalam sebarang pilihan raya sebelum ini. Pembaharuan pendekatan kempen ini sejajar dengan Najib yang mahu "budaya politik baharu" diamalkan oleh BN. Pendekatan "sentuhan terus" kepada pengundi melalui kaedah "turun padang" dan tidak bercakap mengenai sensitiviti parti dan personaliti calon lawan, nyata memberikan hasil yang berbaloi kepada BN.
Selain itu, dalam menarik keyakinan pengundi kepada BN, pendekatan baharu kempen BN begitu "memikat" hati pengundi muda yang merupakan undi "penentu" kemenangan calon di kedua-dua buah kawasan. Hal ini terbukti berdasarkan pola pengundian di saluran empat yang kebanyakannya memihak kepada BN. Adakah "budaya politik baharu" merupakan formula yang dicari-cari oleh BN untuk menjamin bahawa pengundi khususnya pengundi muda tidak "berpaling tadah" pada PRU ke-13

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Halaman Gambar Menarik, Pelik, Artis Panas & Macam-Macam Lagi <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2012 02:49 AM PST

KUALA KRAI: Panorama aman dan indah Taman Negeri Gunung Stong di Dabong, Kelantan menawarkan terapi minda bagi warga kota yang sudah lumrah dengan kehidupan penuh tekanan dan hiruk pikuk kota besar.

Taman ini terdiri daripada mukabumi yang berceranggah termasuk Gunung Stong setinggi 1,433 meter yang dianggarkan berusia tujuh juta tahun.

Penulis baru-baru ini berpeluang melawat tempat ini bersama 40 anggota Kelab Peminat Fotografi Keretapi Tanah Melayu (KTMB) dalam ekspedisi tiga hari yang julung kali diadakan bertujuan mempromosi eko-pelancongan melalui perkhidmatan kereta api.

Ekspedisi ini bermula dengan perjalanan 10 jam menggunakan Tren Senandung Wau dari Kuala Lumpur menghala ke Tumpat.

Aturcara ini bertujuan mengeratkan hubungan antara anggota kelab sambil berkongsi kemahiran mengambil gambar menerusi aktiviti riadah di samping menghayati keindahan alam semulajadi yang tinggi nilainya di negara ini, kata timbalan presiden kelab Mohd Jasni Mat Nayan.

BAGAIKAN SYURGA DUNIA

Selepas turun di Stesen Keretapi Dabong, kami dibawa ke Taman Negeri Gunung Stong dengan van yang mengambil masa perjalanan 15 minit.

Dari jauh pemandangan indah Gunung Stong muncul perlahan-lahan dengan puncaknya diliputi kabus dan pemandangan hebat air terjun Jelawang, air terjun tertinggi di Malaysia.

Kesempatan ini digunakan penulis untuk merakam beberapa keping gambar sebagai koleksi peribadi serta bukti penulis telah menjejakkan kaki di Gunung Stong.

Menurut pemandu van Yuzaney Yusoff, 41, Gunung Stong meningkat popular sejak diwartakan sebagai Taman Negeri pada tahun 2004 dan telah menarik perhatian pelancong dari Singapura, Jerman, Korea, Switzerland serta Amerika Syarikat.

"Pelancong asing selalunya ramai ke sini pada bulan Jun dan rata-rata mereka datang selepas singgah di Pulau Perhentian.

"Pelancong tempatan pun suka tempat ini, selalunya resort akan penuh ditempah setiap kali tibanya cuti umum seperti Tahun Baru, Tahun Baru Cina, serta musim cuti sekolah," katanya kepada penulis.

"Apa yang menarik di sini selain keindahan flora dan fauna, pelancong akan terpukau dengan keindahan air terjun Jelawang setinggi 303 meter daripada paras laut," katanya.

Yuzaney berkata Taman Negara Gunung Stong juga adalah habitat semulajadi bagi beberapa haiwan liar termasuk gajah, seladang, tapir, harimau serta burung merak.

TERSIMPAN SERIBU SATU MISTERI

Seorang warga tua yang tinggal di kampung berhampiran Stesen Dabong, Ahmad Said, 66, menjelaskan bahawa air terjun Jelawang pada satu ketika dahulu menjadi sumber air masyarakat setempat serta menyimpan seribu satu kisah tentang Puteri Saadong yang menjadi lagenda negeri "Cik Siti Wan Kembang".

"Di kawasan air terjun itu ada batu berbentuk congkak milik Puteri Saadong, ini bukan lagenda tetapi kisah benar selain beberapa penemuan sejarah seperti pinggan mangkuk," katanya.

Sementara itu, pesara tentera, Arman Salleh, 50, yang menetap di Dabong selama 16 tahun berkata Gunung Stong adalah tempat paling istimewa bagi beliau yang sudah biasa meredah hutan sejak berkhidmat dalam tentera.

Beliau gemar mendekatkan diri dengan alam sekitar dan percaya ianya anugerah Tuhan yang tiada tolok tandingnya.

Bagi generasi muda Dabong, Mohd Izzuan Hafiz Mohd Ibrahim Yong, 17, beliau melahirkan rasa bangga kerana nama Dabong terukir dalam peta destinasi pelancongan negara.

"Saya selalu tolong atuk dan nenek berniaga di kedai makan, jadi ramai pelancong singgah untuk menjamu selera di sini terutama pelancong asing yang tidak kekok dengan makanan orang sini," katanya sambil berkongsi pengalaman.

PELUANG EMAS TINGKAT KEMAHIRAN

Bagi penulis dan jurugambar lain, kami menganggap ini satu peluang keemasan kerana dapat merakamkan keindahan alam menggunakan kamera DSLR selain menggunakan kemahiran dan teknik yang dipelajari serta berkongsi bersama rakan-rakan lain.

Siti Sri Nor Intan Fharis Mohd Ani, 25, berkata ini adalah pengalaman baru beliau kerana baru kali pertama menaiki kereta api serta datang ke negeri Cik Siti Wan Kembang yang kaya dengan flora dan fauna.

"Ekspedisi ini agak mencabar kerana sebelum ini saya hanya mengambil gambar pengantin dan jalanan. "Tetapi hari ini saya banyak mempelajari teknik baru antaranya 'slow-shutter'... ianya ternyata berbeza tetapi saya amat berpuas hati kerana dapat merakamkan banyak gambar di sini yang pastinya akan saya simpan sebagai koleksi peribadi dan rujukan," katanya.

Sementara itu, Abdul Munir Mohd Shukri, 25, pula mengambil peluang ini untuk mempelajari serta berkongsi teknik dan idea bersama rakan jurugambar lain bagi memantapkan lagi kemahiran beliau mengambil gambar.

Beliau juga menyimpan hasrat untuk datang semula ke Gunung Stong bukan setakat untuk aktiviti mengambil gambar malah beliau ingin menawan puncak Gunung Stong dan merasai sendiri pengalaman pahit getir untuk sampai ke puncak.

KEHEBATAN PUNCAK GUNUNG STONG

Walaupun ekspedisi ini tidak berkesempatan mendaki Gunung Stong, pemandu van yang hanya mahu dikenali sebagai Odi sedikit sebanyak memberi penjelasan akan laluan dan pengalaman ke puncak itu.

Pengunjung akan dibawa oleh jurupandu berpengalaman mendaki selama dua jam menuju ke Kem Baha dan bermalam di sana sebelum meneruskan pendakian ke puncak gunung selama empat jam lagi.

"Pengunjung bakal diuji oleh laluan sempit, tebing curam serta licin selain terpaksa memanjat batu yang berbahaya," katanya.

Namun, segala kesukaran dan keletihan akan hilang apabila pengunjung tiba di puncak gunung yang menjanjikan pemandangan menarik serta suasana nyaman dan menenangkan dengan suhu antara 15 dan 18 darjah celsius.

Dari puncak, pengunjung akan menikmati pemandangan mengujakan Taman Negeri Gunung Stong serta dapat melihat puncak gunung Ayam yang diselubungi kabus tebal.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


AR RISALAH الــرســالـة: Umno bayangkan strategik kotor pertahan <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2012 05:41 PM PST

MACHANG: Umno dan Barisan Nasional (BN) dianggap begitu terdesak bagi mempertahankan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, apabila dilihat cuba membayangkan menggunakan strategi kotor.

Ini dapat dibuktikan berdasar ucapan Perdana Menteri apabila cuba menggambarkan Umno akan mempertahankan Putrajaya sehingga ke titis darah terakhir. Dan terbaru pula Datuk Seri Najib Razak mengeluarkan kenyataan kira-kira 20,000 anggota Rela sedia mempertahankan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan itu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan seperti itu yang dilafazkan seorang ketua negara cukup membimbangkan, seolah-olah membayangkan kerajaan BN terpaksa menggunakan kaedah luar normal bagi mempertahankan Putrajaya.

Malah katanya, kebelakangan isu-isu perkauman cuba dicetuskan dengan didalangi pihak tertentu bagi menakut-nakutkan rakyat termasuk meletak kepala babi di masjid.

"Rumah pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat pula disimbah cat merah dan ada unsur khianat sehingga sanggup membakar rumah," katanya pada program taklimat khas Ketua Penerangan PAS Pusat di Markas Dewan Ulamak PAS Kelantan (Madu) di Labok, petang semalam.

Hadir sama anggota-anggota Jawatankuasa Lajnah Penerangan PAS Pusat, Setiausaha PAS Kelantan, Zulkefli Mamat, Ketua Penerangan, Dr Muhammad Fadzli Hassan, Bendahari, Hanifa Ahmad dan veteran PAS, Datuk Omar Mohamad.

Sebelum itu rombongan jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat tiba di Gua Musang pada awal pagi dan mengadakan kuliah Subuh di Masjid Ladang Sungai Terah serta minum pagi bersama rakyat.

Pada malam tadi pula diadakan ceramah di Dataran Hijau, Batu 30, Machang dan di Gaal, Pasir Puteh. Dan pagi ini pula mengadakan kuliah Subuh di Besut dan program penerangan di Kuala Terengganu.

Manakala esok pula Jelajah Lajnah Penerangan berada di Pahang. Kelantan merupakan destinasi ketiga program berkenaan selepas Sabah dan Sarawak. Program terbabit diadakan setiap hujung minggu dijangka berakhir hujung bulan ini.

Tahun lepas seorang aktivis Gerakan Kembali Royalti Minyak Rakyat Kelantan, Hishamuddin Ghazali ditampar dipercayai samseng Umno ketika memasang sepanduk menuntut royalti di Kampung Sireh.

Tuan Ibrahim juga berkata, dakwaan pihak lawan kononnya PAS menjadi alat DAP tidak berasas sama sekali memandangkan dasar perjuangan PAS tidak pernah berubah sejak diwujudkan sehingga sekarang.

"Malah kalau kita tengok dari segi jumlah kerusi parlimen yang diitandingi PAS lebih banyak berbanding DAP pada pilihan raya umum lalu. PAS bertanding di 67 kerusi, berbanding DAP tanding di 46 kerusi. KeADILan pula bertanding di 94 kerusi.

"Macam mana DAP boleh gantikan PAS memandangkan jumlah kerusi yang ditandingi PAS lebih banyak. Hubungan akrab di antara DAP dan PAS juga dapat dilihat pada setiap pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008.

"DAP sanggup membuka bilik gerakan bagi membantu PAS menghadapi pilihan raya kecil di Tenang. Begitu juga di tempat-tempat lain," ujarnya.

Pada majlis itu beliau berharap jentera PAS bekerja bersungguh-sungguh bagi mempertahankan kerajaan negeri kerana Kelantan menjadi model sehingga membolehkan Pakatan Rakyat bertapak di empat lagi negeri pada pilihan raya umum ke-12 lalu.

SharpShooter: Adakah taktik paling kotor akan digunakan umporno <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2012 06:47 PM PST

Umporno dan Barisan Nasional (BN) dianggap begitu terdesak bagi mempertahankan Putrajaya pada pilihan raya umum ke-13, apabila dilihat cuba membayangkan menggunakan strategi kotor.

Ini dapat dibuktikan berdasar ucapan Perdana Menteri apabila cuba menggambarkan Umno akan mempertahankan Putrajaya sehingga ke titis darah terakhir. Dan terbaru pula Datuk Seri Najib Razak mengeluarkan kenyataan kira-kira 20,000 anggota Rela sedia mempertahankan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan itu.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, kenyataan seperti itu yang dilafazkan seorang ketua negara cukup membimbangkan, seolah-olah membayangkan kerajaan BN terpaksa menggunakan kaedah luar normal bagi mempertahankan Putrajaya.

Malah katanya, kebelakangan isu-isu perkauman cuba dicetuskan dengan didalangi pihak tertentu bagi menakut-nakutkan rakyat termasuk meletak kepala babi di masjid.

"Rumah pemimpin PAS dan Pakatan Rakyat pula disimbah cat merah dan ada unsur khianat sehingga sanggup membakar rumah," katanya pada program taklimat khas Ketua Penerangan PAS Pusat di Markas Dewan Ulamak PAS Kelantan (Madu) di Labok, petang semalam.

Hadir sama anggota-anggota Jawatankuasa Lajnah Penerangan PAS Pusat, Setiausaha PAS Kelantan, Zulkefli Mamat, Ketua Penerangan, Dr Muhammad Fadzli Hassan, Bendahari, Hanifa Ahmad dan veteran PAS, Datuk Omar Mohamad.

Sebelum itu rombongan jelajah Lajnah Penerangan PAS Pusat tiba di Gua Musang pada awal pagi dan mengadakan kuliah Subuh di Masjid Ladang Sungai Terah serta minum pagi bersama rakyat.

Pada malam tadi pula diadakan ceramah di Dataran Hijau, Batu 30, Machang dan di Gaal, Pasir Puteh. Dan pagi ini pula mengadakan kuliah Subuh di Besut dan program penerangan di Kuala Terengganu.

Manakala esok pula Jelajah Lajnah Penerangan berada di Pahang. Kelantan merupakan destinasi ketiga program berkenaan selepas Sabah dan Sarawak. Program terbabit diadakan setiap hujung minggu dijangka berakhir hujung bulan ini.

Tahun lepas seorang aktivis Gerakan Kembali Royalti Minyak Rakyat Kelantan, Hishamuddin Ghazali ditampar dipercayai samseng Umno ketika memasang sepanduk menuntut royalti di Kampung Sireh.

Tuan Ibrahim juga berkata, dakwaan pihak lawan kononnya PAS menjadi alat DAP tidak berasas sama sekali memandangkan dasar perjuangan PAS tidak pernah berubah sejak diwujudkan sehingga sekarang.

"Malah kalau kita tengok dari segi jumlah kerusi parlimen yang diitandingi PAS lebih banyak berbanding DAP pada pilihan raya umum lalu. PAS bertanding di 67 kerusi, berbanding DAP tanding di 46 kerusi. KeADILan pula bertanding di 94 kerusi.

"Macam mana DAP boleh gantikan PAS memandangkan jumlah kerusi yang ditandingi PAS lebih banyak. Hubungan akrab di antara DAP dan PAS juga dapat dilihat pada setiap pilihan raya kecil yang diadakan selepas pilihan raya umum 2008.

"DAP sanggup membuka bilik gerakan bagi membantu PAS menghadapi pilihan raya kecil di Tenang. Begitu juga di tempat-tempat lain," ujarnya.

Pada majlis itu beliau berharap jentera PAS bekerja bersungguh-sungguh bagi mempertahankan kerajaan negeri kerana Kelantan menjadi model sehingga membolehkan Pakatan Rakyat bertapak di empat lagi negeri pada pilihan raya umum ke-12 lalu.

Kalau Takut Dipukul Badai...Usah Berumah Di Tepi Pantai...
Amizudin Ahmat (Din Binjai)
http://sharpshooterblogger.blogspot.com/

03 di tanah merah - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tanah merah - Google Blog Search


Malaysia Zoom » 47 penyokong Pas sertai UMNO <b>di Tanah Merah</b>

Posted: 19 Feb 2012 03:02 PM PST

TANAH MERAH 19 Feb. – Seramai 47 bekas ahli Pas menyertai UMNO selepas menyerahkan borang keahlian pada Majlis Selamat Tinggal Pas dan sambutan Maulidur Rasul di Kampung Kenerak di sini, malam tadi.

Borang tersebut diserahkan oleh Ketua UMNO Cawangan Kampung Kenerak, Zainuddin Sepian kepada Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Datuk Ikmal Hisham Abd. Aziz. UMNO Cawangan tersebut ditubuhkan oleh bekas ahli Pas terbabit.

Hadir sama, Timbalan Ketua UMNO Bahagian Tanah Merah, Baharuddin Yusoff dan Pengerusi Tetap yang juga bekas Ahli Dewan Undangan Negeri Bukit Panau, Abdul Latiff Abd. Rahman.

Sementara itu, Ketua Wanita UMNO Cawangan Kenerak, Marina Abu Zahar memberitahu, beliau terkilan kerana sejak tinggal lebih 10 tahun di kampung itu tidak ada sebarang perubahan.

"Dalam tempoh itu tidak ada perubahan. Sekiranya ada UMNO sedikit sebanyak kita dapat bantuan, seperti ada perubahan termasuk jalan serta kemudahan lain.

"Disebabkan itu ramai penduduk terutamanya kaum wanita di kampung ini mengambi keputusan untuk menyertai UMNO supaya mendapat pembelaan," katanya ketika ditemui selepas majlis tersebut.

Selain itu, dua adik-beradik dari kampung tersebut, Mahmud Mustapa, 53 dan kakaknya, Som, 59, mengambil keputusan menyertai UMNO kerana terkilan dengan tindakan kerajaan Pas Kelantan mengambil alih tanah dusun mereka yang diusahakan di Kuala Krai lebih 20 tahun untuk dijadikan ladang komersial.

Mahmud berkata, dia meneroka tanah seluas 4.8 hektar di kawasan berkenaan sejak 20 tahun dan ditanam dengan pokok buah-buahan.

Katanya, tidak berapa bulan lalu, dia menerima surat dari pejabat tanah mengambil balik tanah berkenaan untuk dijadikan ladang kelapa sawit.

Dia mendakwa akan dibayar RM200 sebulan, tetapi hingga sekarang masih tidak diperoleh.

"Saya sedih dan berharap dengan menyertai UMNO, suatu hari nanti masalah dapat diselesaikan dan memperoleh kembali tanah berkenaan yang diusahakan dengan titik peluh sendiri," katanya.

Dalam pada itu, Ikmal Hisham semasa berucap pada majlis itu berkata, rakyat perlu sedar tanpa kemenangan Barisan Nasional (BN) pada Pilihan Raya Umum Ke -13 tidak banyak kemudahan dapat dilaksanakan.

Sebagai contoh, katanya, dua projek yang diluluskan oleh Kerajaan Persekutuan untuk rakyat Tanah Merah iaitu bekalan air untuk kawasan Peralla yang tidak pernah menikmat bekalan air bersih dengan peruntukan RM3.1 juta.

"Manakala pembinaan bangunan Masjid Belimbing yang tergendala sejak tiga tahun lalu pula mendapat peruntukan berjumlah RM1. 4 juta.

"Peruntukan pembinaan masjid itu diluluskan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin ke kawasan Parlimen Tanah Merah baru-baru ini," katanya.

Dipetik dari Utusan Malaysia

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


Gara-gara Kebrobokan UMNO, Masih Ada Insan Yang Terpinggir <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2012 09:37 PM PST

MUAR: Mereka bukan pendatang asing dan mereka juga bukan penyokong tegar pembangkang sebaliknya berkemungkinan besar mereka adalah penyokong setia Umno namun kedhaifan hidup mereka membuktikan kealpaan pemimpin-pemimpin negara merealisasikan slogan "rakyat didahulukan" yang digembar-gemburkan selama ini.

Dalam kerancakan pembangunan negara yang begitu pesat, amat mustahil masih terdapat segelintir rakyat yang terpinggir daripada menikmati keselesaan hidup yang sewajarnya.

Inilah realiti kehidupan yang masih membelenggu segelintir rakyat di negeri ini yang sempat dirakamkan Harakah ketika mengiringi Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Maharani, Dr Mohamad Taslim, yang tidak jemu-jemu turun padang untuk menyantuni rakyat di Dun tersebut sejak beliau dipilih mewakili Dun Maharani pada Pilihan Raya Umum (PRU) ke-12 lalu.

Bagi kebanyakan rakyat di Dun Maharani terutama orang Melayu, kehadiran Dr Mohamad sesuatu yang asing bagi mereka, bukan disebabkan Dr Mohamad mewakili Pakatan Rakyat tetapi kerana jarangnya wakil-wakil rakyat terdahulu turun padang bertemu dan mengambil tahu masalah rakyat.

Berbeza dengan pendekatan yang diambil Dr Mohamad yang mudah ditemui rakyat di mana sahaja sama ada di majlis walimatulurus, kematian atau program-program kemasyarakatan yang dianjurkan Dun Maharani, menyebabkan rakyat begitu mesra dan amat senang dengan kehadiran beliau.

Pada 12 Januari lalu, Harakah sekali lagi berkesempatan mengiringi Dr Mohamad meninjau beberapa rumah penduduk di Parit Perupok Jalan Abdul Rahman, dekat sini, yang begitu daif dan memerlukan perhatian serius pihak kerajaan.

Mungkin sesetengah kita tidak percaya hari ini masih ada insan yang tinggal di rumah kotak berukuran 10 kaki x 12 kaki yang berlantaikan tanah dan dimasuki air bila air laut pasang selain tiada bekalan elektrik dan air bersih, sungguh daif.

Untuk keperluan makan minum dan membasuh pakaian, beliau menggunakan air hujan manakala untuk mandi pula, beliau terpaksa pergi ke surau berhampiran.

Inilah yang dilalui seorang warga emas di Parit Perupok Laut, Daud Idris, 70, sejak kira-kira 15 tahun lalu, beliau bekerja mencari lokan dan siput laut dengan pendapatan tidak menentu, dengan usia yang sudah agak lanjut ini beliau tidak mampu menjalankan kerja ini sepanjang masa.

Oleh kerana beliau yang masih bujang ini menghadapi masalah pendengaran maka tidak banyak rahsia yang dapat dicungkil daripada beliau untuk mendapatkan maklumat berhubung sejarah diri beliau masa lalu yang menyebabkan beliau berkelana membawa diri jauh dari keluarga.

Walau apa pun keadaan ini tidak seharusnya menjadi penghalang utama kepada pihak-pihak berkaitan terutama kerajaan untuk menghulur bantuan yang sewajarnya kepada beliau memandangkan usianya yang sudah lanjut serta tahap kesihatan yang tidak menentu maka sewajarnya beliau dapat menikmati sisa-sisa usia emas ini dengan lebih selesa seperti orang lain.

Sebuah lagi rumah penduduk yang sempat diziarahi Dr Mohamad dalam kunjungan ini, rumah seorang ibu tunggal warga emas, Tik Ahmad, 82, di Parit Perupok Jalan Abdul Rahman, yang sudah begitu uzur dimakan anai-anai.

Sekali imbas memang rumah beliau kelihatan masih elok tetapi apabila dilihat dari dekat barulah kelihatan dinding papan
serta kayu rumah beliau hampir kesemuanya telah reput dimakan anai-anai.

Beliau yang tinggal bersama anak, menantu serta lapan cucu ini sentiasa berada dalam kebimbangan memandangkan keadaan rumahnya umpama menunggu masa untuk roboh.

Beliau pernah cuba memohon untuk mendapatkan rumah Projek Perumahan Mesra Rakyat (PPMR) pada 2008 tetapi tidak berjaya kerana beliau tidak mempunyai pendapatan tetap.

Selepas itu anak beliau, Badrul Hisham Kamani pula cuba memohon tetapi tidak berjaya sebab beliau sudah memiliki rumah sendiri, rumah PPMR yang beliau mohon adalah untuk ibunya kerana rumah tersebut sudah terlalu uzur dan membahayakan.

Berikutan itu pihak-pihak berkenaan menyarankan kepada Badrul Hisham supaya menukar hak milik tanah ini kepada beliau kerana beliau mempunyai pendapatan dan mampu membayar balik pinjaman tersebut.

Setelah proses menukar hak milik tanah ini dilakukan, Badrul Hisham sekali lagi mengemukakan permohonan baru atas nama beliau tetapi borang tersebut didakwa tidak dimajukan untuk diproses selama beberapa tahun sehinggalah aduan kepada Biro Pengaduan Awam (BPA) dibuat kemudiannya.

Setelah aduan kepada BPA ini dibuat barulah permohonan beliau diproses, bagaimanapun permohonan beliau tidak juga diluluskan dengan alasan beliau sudah ada rumah sendiri.

Sumber : Selatan Online


** Iklan Text Produk dan Blog Anda Disini **

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


Parti Progresif mahu calonkan ulama tanding <b>di Pasir Mas</b> « Persada

Posted: 21 Feb 2012 09:03 PM PST

KOTA BHARU – Parti Progresif Penduduk (PPP) menawarkan diri meletakkan calon parti itu di Parlimen Pasir Mas pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU) ini bagi mewakili Barisan Nasional (BN).

Naib Presidennya, Datuk Nik Sapeia Nik Yusof berkata, beliau akan memohon kepada Presiden BN, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Pengerusi BN Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berhubung cadangan itu.

Menurutnya, parti itu mempunyai calon anak tempatan yang sesuai untuk bertanding di Parlimen itu, selain berlatar belakangkan seorang ulama.

"Kita menawarkan diri bertanding di Pasir Mas sebagai wakil BN. Kita akan kemukakan permohonan kepada Presiden dan Pengerusi BN untuk mendapatkan kelulusan.

"Saya hendak maklumkan PPP mempunyai seorang calon bertaraf ulama di Parlimen itu yang kita jangka dia cukup disenangi pengundi di situ. Tambahan pula calon ini pernah berkhidmat di daerah itu," katanya kepada Sinar Harian semalam.

Sebelum ini, Ahli Parlimen Pasir Mas, Datuk Ibrahim Ali mengumumkan akan bertanding pada PRU ke-13 ini, namun belum menetapkan kawasan yang akan ditandinginya.

Nik Sapeia yang juga Pengerusi PPP Kelantan menyangkal dakwaan beliau hendak meletakkan calon di situ kerana ingin bersaing dengan Ibrahim berikutan kes mahkamah yang dihadapinya sebelum ini.

Katanya, cadangan itu tidak ada kena mengena dengan Ibrahim, sebaliknya selaras dengan Kelantan yang akan menjadi pusat ilmu pengajian Islam terkenal menerusi barisan ulama kelahiran negeri itu.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


::::MON MONTANA::::: Disuatu senja <b>di Pulau Melaka</b>

Posted: 28 Dec 2011 03:30 AM PST

dari seraut wajah mencerminkan sebuah kesetiaan.

dari seukir senyuman mencerminkan kejujuran.. 

dari sekeping hati mencerminkan keihklasan.. 
Rindu sangat kat dia......

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved