ads

Rabu, 29 Februari 2012

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Azie Kitchen: Pulut Sekaya Telur Kuih Istimewa Negeri Che Siti Wan <b>...</b>

Posted: 25 Feb 2012 01:15 AM PST




Pulut Seri Kaya Telur atau dipanggil Sekaya Telor oleh orang Kelantan adalah salah satu dari kuih istimewa Kelantan yang menjadi kegemaran saya sejak kecil. Maklumlah orang Kelantan ni suka yang manis manis, alaaa semanis senyuman Che Mek Molek lah. Kalau di Terengganu, dipanggil Kuih Tok Aji Serban kot.
Seingat saya, tak pernah pulak saya cuba memasaknya sendiri sebelum ini kerana jika mahu makan, saya cuma beli 2 keping dari pasar pagi Jelawat. Kuih di Kelantan terutama di kampung kampung masih murah, ada yang 3 biji serial. Tahu ke apa itu serial? Kelantan kan Negeri Serambi Mekah. Kami memanggil rial bukan ringgit. Secara jujur, saya amat bangga menjadi anak Kelantan walaupun suami saya bukan orang Kelantan dan anak anak saya semuanya dilahirkan di luar Kelantan. Jiwa dan semangat Kekelantanan amat tebal di dalam diri saya. Orang Kelantan berpegang pada semangat 1 Kelantan sejak dulu dulu lagi ...


Berbalik pada kuih sekaya ini, saya memang puashati walaupun tak jumpa telur itik. Kalau menggunakan telur itik, kuihnya jadi lagi gebu. Sedap sekali, secukup rasa manisnya dan yang pentingnya ia meleraikan rindu saya pada kampung halaman. Kalau bulan puasa, saya memang gemar membeli kuih ini. Lagi sedap bila dimakan sejuk sejuk, jadi simpanlah sekejap dalam peti sejuk sebelum dihidangkan.


Jom kita tengok resepinya di bawah ....


Kuih Pulut Sekaya Telur


Lapisan Bawah
sedikit minyak masak (jika guna santan kotak)


Cara cara:
Rendam pulut sekurang kurangnya 4 jam. Basuh bersih dan toskan.

Kukus dengan semua bahan di atas selama 25 minit. Loyang dialas dengan plastik wrap dulu, jika mahu terus menggunakan loyang yang sama.  




Apabila pulut masak, gaul rata rata. Tekan dalam loyang. Taburkan sedikit tepung gandum.


Lapisan Atas
5 biji telur itik (guna telur ayam kampung)
4 biji telur
4 keping gula melaka
1 helai daun pandan

3 kuntum bunga cengkih - di ketuk sedikit
1/4 sk garam halus

Cara-cara :
Satukan telur dan bunga cengkih dan dipukul ringan. Ketepikan.






Masak gula melaka dengan sedikit air dan daun pandan sehingga gula larut.  








Tuang ke dalam adunan telur, gaul rata dan masukkan sedikit garam.





Tapis dan tuang ke atas lapisan bawah dan kukus semula selama 30 minit dengan api sederhana.  

Angkat dari pengukus dan sejukkan. Tengok permukaannya yang berkedut kedut itu. Seperti juga kuih akok yang permukaannya memang berkedut.



Sejukkan dahulu sebelum dipotong dan dihidangkan. Lihat tekstur lapisan atasnya.  Hmmm sedap sekali ...





Enjoy ....


Nota:
Jika terdapat takungan air pada permukaan serapkan dengan tisu dapur.

Boleh juga letak esen vanilla jika tak suka bunga cengkih.

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 12:00 AM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.

SAINS: BILIK GERAKAN KSSR <b>DI</b> SEKOLAH -Apa yang perlu ada!

Posted: 26 Feb 2012 12:47 AM PST

Ciri-ciri Utama
Kondusif
Selamat
Mesra Pelanggan
Sistematik
Informatif

Jawatankuasa
Jawatankuasa Induk
Jawatankuasa Pelaksana

Lokasi
Ruang
Mudah Akses
Kemudahan telekomunikasi
Keselamatan
Kondusif

Reka Bentuk dan Susun Atur
§  Ruang Pameran
§  Ruang Perbincangan
§  Ruang Perhubungan
§  Ruang Penyimpanan Data
§  Ruang Kerja

Peralatan
§  Talian Telefon – hotline, sms
§  Peralatan TMK – Komputer,Pencetak
§  Peralatan Audio-Visual
§  Panel Pameran
§  Rak Buku
§  Meja dan Kerusi
§  Penghawa Dingin/Kipas
§  Alat Pemadam Api
§  Kawalan haiwan/serangga perosak
§  Kabinet/Almari fail
§  Papan Kenyataan
§  Papan Putih
§  Peti Kecemasan

PERKARA
Pengisian
Bahan Pameran Kekal
§  Maklumat Umum
§  Poster
§  Pekeliling Pelaksanaan
§  Soalan Lazim
§  Gambar Aktiviti
§  Data Tahunan
Bahan Pameran Berkala
§  Data Semasa
§  Carta Pelaksanaan Penyebaran
§  Gambar aktiviti
§  Keratan akhbar
Bahan Cetak
§  Dokumen Standard – semua mata pelajaran
§  Modul – semua mata pelajaran
§  Buku teks KSSR – semua mata pelajaran
§  Buku penerangan KSSR
§  Brosur
§  Laporan
§  Data
§  Surat khabar harian

Bahan TMK/Digital
§  CD Dokumen Standard semua mata pelajaran
§  CD Umum KSSR
§  CD Power Point Presentation
§  Pangkalan data

Tentu boleh sediakan ... tak sukar.

KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH: Lencana Sekolah / School <b>...</b>

Posted: 26 Feb 2012 05:29 AM PST




Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) atau nama ringkasnya SK Sri Chiku (2), merupakan sebuah Sekolah kebangsaan yang terletak di Felda Chiku 2.
Pada 2009, Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2) memiliki 108 pelajar lelaki dan 131 pelajar perempuan, menjadikan jumlah keseluruhan murid seramai 239 orang. Ia mempunyai seramai 24 orang guru.2009
Sekolah Kebangsaan Sri Chiku (2)
Felda Chiku 2
18300, Gua Musang
Kelantan, Malaysia


Telefon = 6099284230
Fax = 6099284231
# Lencana ini merupakan sumbangan daripada pihak admin fb dari Sekolah Kebangsaan Sri Chiku 2, Gua Musang , Kelantan.
# Diterima oleh KOLEKSI LENCANA SEKOLAH ABAH pada 20 Feb 2012.
# Jutaan terima kasih  diatas sumbangan ini. 
# Sumbangan lencana ini adalah hasil daripada maklumbalas pihak sekolah di Facebook Koleksi Lencana Sekolah..

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


Ketua keluarga lumpuh 10 anak mohon bantuan baiki rumah <b>...</b>

Posted: 29 Feb 2012 04:23 PM PST

KUALA KRAI — Seorang suri rumah di Batu Mengkebang dekat sini yang hidup dalam kesempitan setelah suaminya lumpuh akibat kemalangan jalan raya, memohon bantuan orang ramai atau agensi kerajaan dan badan korporat, bagi membaiki rumahnya yang rosak.

Maznah Mohamad, 45, yang mempunyai 10 orang anak, berkata suaminya, Wan Isahak Wan Ismail, 50, terbabit dalam kemalangan jalan raya hingga menyebabkan dia lumpuh ketika pulang daripada menoreh getah pada Oktober tahun lalu.

"Saya berharap agar ada pihak yang sudi membantu keluarga kami dalam menyelesaikan masalah ini kerana bumbung rumah yang bocor semakin teruk.

Beliau bersama keluarganya kini menyara hidup dengan bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM450 sebulan.

"Setiap kali hujan, ruang tamu di mana ditempatkan suami yang lumpuh sering dibasahi air dan menyebabkannya tidak dapat tidur dengan selesa," katanya ketika ditemui di rumahnya Rabu.

– BERNAMA

Indeks kemiskinan Kelantan 4.8, Sabah 19.2

Posted: 28 Feb 2012 11:10 PM PST

KOTA BHARU, 29 Feb: Laporan Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri menjelaskan indeks kemiskinan di Kelantan 4.8 iaitu lebih rendah berbanding Perlis (6.0), Kedah (5.3) dan Sarawak (5.3).

Bahkan jauh lebih rendah jika dibandingkan dengan Sabah yang mencatat paling tinggi iaitu 19.2.

Laporan itu berdasar Jadual 6, Insiden Kemiskinan Mengikut Etnik, Strata dan Negeri Malaysia 1970-2009.

Ketua Pemuda PAS Kelantan, Abdul Latiff Abdul Rahman (gambar) berkata, sekiranya dibuat perbandingan, nyata sekali Kelantan bukannya negeri termiskin.

"Apakah Perdana Menteri tidak diberi maklumat yang betul sedangkan Unit Perancang Ekonomi berada di bawah dagunya sendiri melaporkan sebaliknya.

"Atau sememangnya Dato' Seri Najib sengaja mengundang kemarahan rakyat Kelantan dengan melontarkan penghinaan sebelum ini," katanya di sini.

Ketika berucap merasmikan Mini Estet Sejahtera di Kampung Nala, Lahad Datu di Sabah pada 18 Februari lalu Perdana Menteri menyifatkan Kelantan sebagai negeri yang termiskin di Malaysia.

Abdul Latif yang juga Adun Mengkebang berkata, Pengarah Sektor Pembangunan Manusia Bank Dunia (Asia Timur dan Pasifik), Emmanuel Jimenez turut mengesahkan Sabah merupakan negeri termiskin di Malaysia.

Katanya, kenyataan itu dibuat berdasar kepada kajian yang dibuat dan pada pengamatannya Sabah dijangka terus kekal sedemikian dalam tempoh agak lama berdasar perkembangan ekonominya sekarang.

Menurut beliau fakta tersebut bukan bertujuan menghina Sabah, sebaliknya pelbagai masalah melanda negeri itu termasuk kebanjiran warga asing di bawah kerajaan BN sekarang.

Selain itu skandal pemberian kad pengenalan dikatakan begitu berleluasa sekali.

"Rakyat Kelantan tidak boleh menerima penghinaan seorang Perdana Menteri yang mengeluarkan kenyataan tanpa berasaskan kepada fakta.

"Apakah lawatan Datuk Seri Najib ke Kelantan pada 2 Mac ini cuba mengulangi penghinaan serupa," katanya.

Menurutnya tidak wajar sama sekali seorang Perdana Menteri melontarkan penghinaan sebegini kepada sebuah negeri yang termaktub dalam perlembagaan berada di bawah persekutuan Malaysia.

Kata Abdul Latif juga kerajaan BN meninggalkan pentadbiran Kelantan pada 1990 dengan hutang sebanyak RM700 juta. Selain itu dinafikan pelbagai hak termasuk royalti minyak.

"Kami menuntut agar Perdana Menteri menarik balik kenyataannya sebelum ini dan memohon maaf secara terbuka kepada rakyat Kelantan di atas penghinaan tersebut," ujarnya.

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


Kerabu Bersuara: Kesian Kat Guru <b>Di</b> Kelantan. Sekarang <b>Di</b> Paksa <b>...</b>

Posted: 29 Feb 2012 02:29 AM PST

Guru diarah hadir program Hassan Ali

Harakahdaily

KOTA BHARU, 29 Feb: Guru-guru agama sekolah di bawah Jabatan Pelajaran Negeri dikatakan diarah menghadiri program ceramah bekas ahli PAS yang dipecat Datuk Dr Hassan Ali malam ini.

Ceramah itu akan diadakan di padang awam Taman Guru, Pintu Geng dekat sini. Risalah dan poster ceramah tersebut diedar secara meluas di beberapa jajahan sejak beberapa hari lalu.

Menurut sumber arahan berkenaan dibuat secara lisan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) kepada guru-guru agama yang mengajar di kawasan parlimen Kota Bharu.

Katanya guru agama yang diarah hadir termasuk guru-guru yang mengajar Jawi, Quran dan Fardhu Ain (J-QAF) dan kelas fardhu ain (Kafa).

"Arahan dibuat secara lisan dan bukannya secara bersurat. Kami hairan apa pula kaitan Hassan Ali dengan PPD," kata sumber terbabit.

Katanya juga penganjuran program berkenaan ada kaitan langsung dengan Umno, biar pun dibuat atas nama sebuah NGO baru diberi nama Jati.

Manakala sumber lain pula memberitahu sehingga hari ini sebanyak tiga kali guru-guru agama diarah hadir pada program anjuran Umno Kota Bharu.

Kata mereka bukan sekadar program anjuran Umno Bahagian Kota Bharu, sebaliknya program wanita Umno juga mengarahkan kehadiran guru-guru agama terutamanya yang mengajar di sekolah rendah.

Malah dakwanya, pada tahun lepas diarah semua guru Kafa yang mengajar di sekitar kawasan parlimen ini memindahkan alamat tempat mengundi ke Dun Bunut Payong.

Sindiket itu difahamkan dikendalikan petugas Umno dengan harapan dapat memenangkan calon parti itu pada pilihan raya umum ke-13 nanti.

"Ini semua ada urua-ura seorang pegawai di PPD Kota Bharu yang disebut-sebut mahu menjadi calon di Dun Bunut Payong pada pilihan raya umum ini," ujarnya.

Mazlan Jemili: Tuan Guru Haji Abdullah Tahir <b>Bunut Payong</b>

Posted: 25 Feb 2012 06:37 AM PST

Salah seorang ulama' besar negeri Kelantan yang masyhur alim dalam ilmu fiqh. Pendiri Pondok Bunut Payong yang terkenal di seluruh semenanjung itu. Seangkatan dengan Hj. Ali Pulau Pisang, Hj. Yaakub Lorong Gajah Mati, Hj. Saad Kangkong, Hj. Ahmad Batu Tiga Repek, Hj. Salleh Pedada dll.

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


Nasib Baik Ada MAT SABU « PAS Untuk Kesejahteraan Ummah

Posted: 23 Feb 2012 06:48 AM PST

Abang Mat diterima baik, disambut bagai seorang MB di Manek Urai. Ana seronok sangat. Rupanya ada lagi pemimpin PAS di peringkat nasional yang mampu menarik perhatian pengundi di Kelantan. Almaklum, kedatangan seorang pemimpin PAS Pusat ke Manek Urai baru-baru ini gagal. Tak ramai orang. Orang dah tak berapa nak sambut pemimpin kita sendiri. Payah kalau macam ini.

Peristiwa cemas penduduk di Dun Manek Urai pada Julai 2009, diserang umpan kebendaan kini semakin dilupakan.

Sebaliknya hari ini mereka bangkit mengumpulkan semula kekuatan lama, ketika PAS hanya tinggal dua kerusi Dun pada pilihan raya umum 1978 di Kelantan.

Ketika itu PAS hanya bertahan di Dun Manek Urai dan Sering (Panchor).

Longgokan duit dikatakan diangkut menggunakan helikopter ditabur menjelang hari pengundian pada 14 Julai 2009, menambah semangat penduduk bagi mempertahankan PAS.

Semangat lama dibangkit kembali apabila ramai penduduk memenuhi program Pemimpin Bersama Rakyat yang diadakan di padang Majlis Daerah Dabong di Manek Urai Lama petang semalam.

Semangat berkobar-kobar turut dipamerkan anak muda apabila seramai 100 belia menyambut dan mengiringi kedatangan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu ke program berkenaan.

Abang Mat masih lagi seorang pemimpin yang disayangi oleh rakyat, terutamanya di Kelantan. Ana nak ingatkan PAS Kelantan, jangan nak ambil mudah dengan Tok Pa yang kerja keras di Kelantan. Bersungguh dia. Kita pun tengok jadi penat. Maklumlah, dia banyak duit rakyat yang boleh pakai. Kita kurang.

Sekarang ini, slogan mereka adalah TUKAR. Kononnya TG Nik Aziz dah tua. Dah nyanyuk. Ramai juga orang muda PAS yang mula rasa benda sama. Ini perlu buat kita fikir elok-elok. Jangan emosi. Apakah cara mereka serang TG ini akan berhasil. Kalau ikut tahun-tahun dulu, kalau serang sangat TG – akan backfire. Kita tengok lah nanti.

Tapi, melihat Abang Mat diterima baik di Manek Urai. Insya'Allah, kita kekal jadi kerajaan.

Cuma kita kena hati-hatilah. Sekarang mereka serang Kelantan sebagai negeri miskin. Hina sangat nampaknya kita.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


<b>Kelantan</b> gagal batal saman haram loteri | OB21NET

Posted: 29 Feb 2012 08:58 AM PST

29 Februari 2012 KUALA LUMPUR – Kerajaan negeri Kelantan gagal untuk membatalkan saman pemula yang dibawa tiga ahli perniagaan berhubung pengharaman tiket loteri 'Big Sweep'.

Hakim Mahkamah Tinggi Abang Iskandar Abang Hashim menolak permohonan kerajaan negeri dan Majlis Perbandaran Kota Bahar (MPKB) dengan kos RM4,000.

Keputusan itu dibuat dalam kamar.

Pada 6 Jun lalu, Wong Meng Yit, 48, Lee Khim Haw @ Lee Khim Hwa, 59, dan Gan Han Chuan, 45, memfailkan saman menamakan kerajaan negeri dan MPKB sebagai defendan.

Kerajaan negeri memfailkan permohonan untuk mengetepikan saman itu atas alasan bahawa plaintif perlu memfailkan saman itu melalui semakan kehakiman mengikut Perintah 53 Kaedah-kaedah Mahkamah Tinggi 1980 dan bukan melalui saman pemula.

Menjawab soalan pemberita, peguam defendan Datuk Sulaiman Abdullah berkata hakim telah menolak permohonan itu memandangkan tiada keputusan dibuat kerajaan negeri berhubung pengharaman itu di mana ahli perniagaan terbabit boleh mencabar melalui semakan kehakiman di bawah Perintah 53.

Sulaiman berkata, mahkamah menetapkan 26 April untuk pengurusan kes saman pemula untuk pihak-pihak berkaitan memfailkan dokumen berhubung saman itu.

Peguam Ti Lian Ker yang mewakili ketiga-tiga ahli perniagaan itu memberitahu pemberita bahawa hakim juga membuat dapatan bahawa tidak ada merit dalam permohonan defendan.

Dalam saman pemula itu, ketiga-tiga plaintif memohon satu deklarasi bahawa kerajaan negeri Kelantan, tidak berkuasa untuk mengeluarkan arahan atau polisi bagi meluluskan atau menggubal apa-apa enakmen yang mengharamkan atau melarang aktiviti perjudian dan loteri di negeri itu.

Mereka juga memohon satu deklarasi bahawa perkara-perkara mengenai perjudian dan loteri adalah dalam bidang kuasa eksklusif Parlimen yang mengecualikan badan perundangan negeri Kelantan.

Pada Februari lalu, kerajaan negeri Kelantan mengharamkan penjualan tiket loteri itu walaupun mendapat bantahan.

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Laman Nurani: <b>Dabong</b> Ekspress

Posted: 15 Feb 2012 04:08 AM PST

 Pemandangan dari atas Jambatan Dabong
DABONG, sebuah pekan yang kian pesat membangun.
Laman Nurani poskan sekeping gambar yang menunjukkan dua jenis laluan utama yang menjadi nadi penghubung antara rakyat Dabong dengan dunia luar...iaitu jalan sungai dan jalan kereta api.
Nadi pengangkutan ini menjadi jalan penghubung utama untuk penduduk memasarkan barangan pertanian, hasil-hasil hutan serta untuk urusan masing-masing dengan dunia luar.
Sehingga kini, jalan ini masih lagi digunakan walalupun kemudahan jalan darat telah sedia ada.
Dabong, jangan ditinggal arus kemodenan...

03 di jeli kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jeli kelantan - Google Blog Search


RM37j projek tingkat bekalan elektrik pembangunan <b>Jeli</b>

Posted: 19 Feb 2012 07:13 AM PST

RM37j projek tingkat bekalan elektrik pembangunan Jeli

RM37j projek tingkat bekalan elektrik pembangunan Jeli

19/02/2012 4:39pm

JELI 19 Feb. - Pembinaan Pencawang Masuk Utama (PMU) berharga RM35 juta dengan kapasiti kuasa elektrik sebanyak 45 mega volt-ampere (MVA), akan menjana pertumbuhan pembangunan di daerah Jeli pada masa depan, kata Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, Datuk Seri Mustapa Mohamed.

Mustapa yang juga Ahli Parlimen Jeli berkata, projek PMU yang sedang dilaksanakan oleh Tenaga Nasional Berhad (TNB) itu dijangka siap pada 2015.

"Kini, di Jeli terdapat peningkatan yang ketara dalam permintaan untuk bekalan elektrik kerana di sini sudah ada kampus Universiti Malaysia Kelantan, kerajaan juga merancang untuk membina beberapa lagi institusi pendidikan di sini.

"Ini akan mendorong wujudnya kawasan perumahan baru dan pusat perniagaan," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Program TNB Bersama Pemimpin Komuniti peringkat Negeri Kelantan di sini hari ini.

Projek lain yang sedang dilaksanakan oleh TNB di Jeli ialah dua Pencawang Pembahagian Utama (PPU) yang masing-masing berharga RM9.7 juta dan RM6 juta.

Mustapa berkata, projek pembangunan yang sedang diusahakan itu akan menjadikan Jeli daerah yang lebih membangun di Kelantan, termasuk kawasan pedalaman pada masa depan. - BERNAMA

03 di perupok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di perupok - Google Blog Search


CITY BLOGGER .....ISLAM FOR ALL....ISLAM MEANS PEACE

Posted: 28 Feb 2012 07:43 PM PST

Adun PAS Perupok??? Errr macam mana pulak kita nak tentukan ini adalah Gambar Adun PAS Perupok? Rileks…..segala galanya akan di bongkarkan!!! Gambar yang pastinya Hangat Pecah Panggung lah beb gua cakap lu, emmm jangan kita lupa setiap yang di lakukan Adun perupok di lihat oleh masyarakat dan Takdir Allah yang maha Besar telah memberikan kami peluang untuk memperolehi Bukti bahawasanya Adun PAS Perupok memang Kaki Tino!!! Gambar SEBENAR Milik Adun PAS Perupok Akan kita Sebarkan walaupun mendapat tentangan dari pelbagai pihak yang cuba membayar Kami team Nadi Rakyat agar isu Adun PAS Perupok ini di diamkan dan di Halalkan. Kami Team Nadi Rakyat juga sudah bersiap sedia di atas segala kemungkinan yang berlaku sebagaimana isu Adun PAS Selising yang telah cuba melakukan tindakan luar batasan dengan melanggar dan Menetak Ustaz Saidi Saksi yang menangkap nya Berkhalwat di atas kereta Api. Sampai ke hari ini juga tidak ada tindakan yang di ambil oleh Adun PAS Selising dalam mengheretUstaz Saidi dan Kami team Nadi Rakyat ke Mahkamah…awat jadi lagu tu? Takut Pendedahan akan terus di bongkarkan? Kita ada Undang Undang. So jika nak Lawan maka Kita Lawan di Mahkamah!!! Siap Sedia Wahai Pejuang Pejuang Cyber Pro Kerajaan, Kita Akan BONGKAR Satu Lagi Siri MAKSIAT Yang DI Lakukan Pemimpin PAS. Buat Pejuang Cyber Pakatan Haram Terutama PAS, Sila Balas Pendedahan Kami Ini Jika Kami FITNAH. Namun Sebelum Menyerang Seeloknya Bertanyakan Kepada Adun PAS Perupok Akan Kebenarannya. Psssttt..Dasyat gambar nye….hebat juga Puak PAS ni…Rakus dan Gila Seks!!! Advertisement Share this: Facebook Twitter LinkedIn Email Print Like this: Like Be the first to like this post. Posted by Terompah Besi ™ on February 19, 2011 in Isu Politik. Leave a Comment About Terompah Besi ™ Socialize themselves to the local community, approachable and were brought to talk. Like to help those who need help and assistance and indirectly involved in the body of volunteers. Follow on Facebook. https://www.facebook.com/terompahbesi and Twitter: @terompahbesi or TB BlackBerry Messenger PIN No: 2268089C - Always Be Connected OnLine. View all posts by Terompah Besi ™ »

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Tonton Aksi Singa Laut <b>Di Pulau Melaka</b> | Blog Melaka Daily

Posted: 28 Nov 2011 05:54 PM PST

[+] Kongsi Artikel di Facebook Anda

ne 10.1 Tonton Aksi Singa Laut Di Pulau Melaka

MELAKA – Pertunjukan tiga ekor singa laut menjadi tarikan utama di Wildlife Theatre Melaka di Pulau Melaka di sini yang dibuka baru-baru ini.

Pengarah Urusan Wildlife Production Sdn. Bhd., Christie Siow berkata, setiap hari, sebanyak dua pertunjukan diadakan di taman berkenaan iaitu pada pukul 3 petang dan 6 petang.

"Pertunjukan selama hampir satu jam itu membabitkan tiga ekor singa laut berusia lapan bulan yang berasal dari Amerika Selatan iaitu Jonny, Mary dan Ann.

"Selain itu, pengunjung juga disajikan dengan pertunjukan haiwan reptilia, burung dan persembahan kebudayaan Sabah dan Sarawak dikenali sebagai Wildlife Theatre Tribe," katanya di sini semalam.

Christie berkata, pertunjukan itu bukan sekadar menghiburkan pengunjung, malah turut menyelitkan pelbagai maklumat mengenai haiwan terbabit.(Sumber Kosmo)

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved