ads

Ahad, 12 Januari 2014

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di manek urai</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Dec 2013 09:13 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Wangsa Setia: "GO GREEN" PAS <b>DI MANEK URAI</b>

Posted: 04 Jul 2009 12:50 PM PDT

"Go Green" – itulah slogan Pakatan Rakyat, khususnya PAS di Manek Urai. Dengan logo sama seperti team bolasepak Manchester United, logo bulan (PAS) diletakkan di tengah antara roket (DAP) dan mata (PKR). Malangnya slogan dan logo ini tidak menggambarkan keadaan sebenar PAS, DAP dan PKR.

"Go Green" bertentangan sama sekali dengan tindakan Kerajaan PAS Kelantan di bawah Tok Guru Nik Aziz memperkosa dengan rakusnya kehijauan hutan simpan Lojing bersempadan Cameron Highland. Dalam perjalanan saya ke Manek Urai semalam, Lojing tampak gondol kesan dari penebangan balak yang dilakukan secara menyeluruh di kawasan berkenaan.

LOJING YANG DIPERKOSA

Sudah tiada kehijauan di Lojing. Warna hijau hutan tropika bertukar warna menjadi cokelat tanah ibarat padang jarak padang terkukur. Rakyat diajak menuju ke warna hijau – warna parti PAS – tetapi parti itu sendiri yang memusnahkan warna hijau di puncak Lojing.

Kerakusan PAS di Lojing telah mengganggu ekologi tadahan air, dan melanggar perintah Allah s.w.t. supaya umat manusia jangan melakukan kerosakan di muka bumi. Dalam hal ini, Tok Guru Nik Aziz lupa pada perintah Allah, sebaliknya tunduk pada perintah nafsu bagi mengaut hasil khazanah hutan tanpa belas kasihan.

Rakyat di Manek Urai diajak oleh PAS untuk meminati pasukan bolasepak Manchester United, sedangkan kemudahan padang bola pun tidak diberikan keutamaan oleh Kerajaan PAS Kelantan kepada anak muda Manek Urai.

Logo PAS yang berada di tengah antara logo DAP dan PKR juga mengelirukan rakyat Manek Urai. Selama ini mereka melihat bukannya PAS yang mendominasikan Pakatan Rakyat, sebaliknya DAP dan PKR. Lazimnya logo PKR berada di tengah, kononnya simbolik peranan parti itu yang dapat menyatukan PAS dan DAP. Tetapi hakikatnya, kini logo DAPlah yang sepatutnya berada ditengah kerana dapat meletakkan PAS di bawah ketiak parti chauvinis Cina itu.

Rakyat di Manek Urai jangan tertipu dengan helah politik DAP. Parti ini sengaja mewujudkan situasi tegang di Kedah bagi menunjukkan kepada pengundi di Manek Urai kononnya PAS itu punya pengaruh dan bukan 'yes men' kepada DAP. Maka diciptalah cerita wayang kulit kononnya DAP marahkan PAS kerana merobohkan pusat penyembelihan babi di Kedah sehingga DAP Kedah dan Adunnya bertindak meninggalkan Pakatan Rakyat di negeri itu.

Pengerusi DAP Kedah, Thomas Su menambahkan lagi sandiwara kononnya Kerajaan Negeri Kedah mahu merobohkan kuil dan tokong. Maka nampak hebatlah semula PAS di kacamata rakyat, khususnya pengundi Melayu di Manek Urai, sehingga boleh menentang kemahuan DAP.

Hakikatnya sandiwara dan wayang kulit ini akan berakhir selepas pilihanraya kecil Manek Urai nanti. PAS akan terus berada di bawah ketiak DAP selepas itu, menghidu bau hamis, hangit, masam dan serba serbi bau Kit Siang, Guan Eng, Thomas Su dan kuncu-kuncu DAP.

Rakyat Manek Urai jangan tertipu lagi. Buatlah pilihan yang tepat bagi mengembalikan maruah agama dan bangsa.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di manek urai</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Dec 2013 09:19 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Suara Purple: <b>Manek Urai Di</b> Hatiku

Posted: 17 Dec 2013 01:05 AM PST

Mungkin dari manik yang terurai
Atau pada lagendanya Puteri Mayang Mengurai
Atau juga pada mitos hujan manik
Nama Manek Urai tetap dalam ingatan
Sungguhpun kaki melangkah jauh
Meninggalkan rona desa yang biasa
Mencapai ibu kota yang dewasa
Setiap adanya masa terluang
Ingatan tidak pernah lupa
Dari desa biasa Manek Urai
Hinggap pada hijaunya pemandangan
Berlapis-lapis umpama rumputan pelangi
Pada sungainya yang keruh di musim hujan
Di situlah aku mencari etak dan ara
Berenang-renang ke tepian
Tatkala balak tempat berpijak dihanyut air yang deras
Pada kebun tua sebelah padang di belakang rumah
Aku dihambat berlari ketakutan
Sehingga bersembunyi dalam enau tanjung
Di bawah pohon pauh kumbang
Kerana mencuri durian, sentul, dan rambai
Maka anak kecil itu dewasa
Membawa parut kerana kenakalan masa kecil
Teringat kenangan mengail bersama saing
Sungguhpun pada jasadmu yang kian berubah
Ada keisitimewaan yang tidak akan aku lupa
Bunyi bising kereta api menggegarkan gertak besi
Pada Pasir Yey yang menggamit memori
Pada pengkalan Mok Su Esoh yang sentiasa aku ingati
Pada balak di Tanjung Che dan Ayah Man
Pada kebun gemulah Ayah Soh
Serta Mok Cik yang mengajar aku mengaji
Mok yang mengasuh dengan sabar
Sungguhpun diri jauh di perantauan

Persimpangan dilema Melayu jadi perhitungan <b>di Manek Urai</b>

Posted: 29 Jun 2009 05:00 PM PDT

Persimpangan dilema Melayu jadi perhitungan di Manek Urai

MANEK Urai hanyalah sebuah kampung di daerah Kuala Krai, Kelantan tetapi dengan hampir seluruh 31,000 penduduknya orang Melayu, ada sesuatu yang perlu diperhatikan tentang kampung ini dalam seminggu dua yang akan datang.

Statusnya sebagai salah sebuah kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan dan dengan jumlah pengundi seramai 12,292 yang memperlihatkan pengundi Melayu seramai 99.25 peratus, menjadikan Pilihan Raya Kecil DUN Manek Urai yang akan berlangsung pada 14 Julai nanti sebagai titik tolak kepada proses evolusi nilai budaya Melayu.

Di tangan para pengundi Manek Urai terletaknya pembentukan citra bangsa Melayu masa depan. Semua orang tahu bahawa kedudukan bangsa Melayu ketika ini amat goyah kerana sedang berhadapan dengan krisis identiti atas faktor dalaman mahupun akibat faktor luaran.

Semenjak sekian lama, terdapat orang Melayu yang hanya sibuk memperkaya diri sendiri dan kaum keluarga serta sahabat handai tanpa berusaha bersungguh-sungguh untuk membantu bangsanya sendiri yang ketinggalan.

Akibatnya sebahagian orang Melayu memprotes keadaan itu pada Pilihan Raya Umum Ke-12 lalu. Kuasa politik yang selama ini menjadi tunjang pertahanan orang Melayu mulai goyah dan terhakis sedikit demi sedikit.

Demi kuasa, ada orang Melayu yang sudah tergamak membelakangkan simbol tradisi ketuanan Melayu dan sebaliknya lebih rela tunduk kepada kehendak orang lain. Baru sahaja digertak, sebahagian orang Melayu sudah menolak hasrat untuk bersatu, walaupun sebelum itu mereka sendiri yang mengacah-acah untuk mewujudkan perpaduan Melayu.

Ada orang Melayu yang sudah tergamak mengumpamakan saudara sebangsa dan seagama sebagai komunis, sosialis dan mengamalkan ajaran sesat, sedangkan pada masa yang sama saling bermesraan dengan rakan seperjuangan yang secara terang-terangan menolak Islam.

Ketika orang 'dewasa' Melayu asyik dengan sepak terajang politik, masalah remaja Melayu yang terlibat dengan dadah, lumba haram dan budaya hedonisme masih tidak selesai malahan semakin berleluasa.

Sedarkah orang Melayu bahawa ketika ini kita sedang leka bertandak mengikut rentak paluan gendang orang lain yang tidak jemu-jemu berusaha melelahkan kita?

Pengundi Manek Urai akan menjadi penentu citra yang menjadi pilihan orang Melayu untuk masa depan. Walaupun hanya pilihan raya kecil, pengundi Melayu di DUN ini akan memilih kumpulan pemimpin mana yang akan mewakili mereka.

Satu kumpulan pemimpin mewakili golongan orang Melayu yang sudah sedar dan bersedia mendahulukan rakyat dan mengutamakan pencapaian. Manakala satu golongan lagi nampaknya masih leka berpolitiking dan bermain retorik.

Satu kumpulan pemimpin Melayu sudah bersedia untuk berbincang tentang perpaduan Melayu, manakala satu kumpulan lagi menjadikan agenda perpaduan Melayu sekadar test market.

Satu kumpulan pemimpin sedang berusaha keras untuk mengembalikan keyakinan penyokong Melayu, manakala satu kumpulan sedang menagih simpati dan sokongan kaum lain dan rela memburuk-burukkan bangsa dan agama sendiri.

Satu kumpulan pemimpin sudah mulai turun padang untuk meninjau sendiri masalah rakyat, tetapi satu golongan lagi juga sudah turun malah hingga ke jalanan tetapi untuk berdemonstrasi.

Setiap tingkah itu ditontoni oleh orang Melayu. Pengundi Manek Urai akan menterjemah pendirian Melayu melalui kuasa satu undi apabila tiba masanya. Jika mereka memilih golongan pemimpin yang sudah sedar dan sudah bersedia membela nasib rakyat, bermakna mereka mahu mengekalkan status quo nilai Melayu yang dibudayai selama ini.

Sebaliknya, jika mereka memilih golongan pemimpin yang sudah berani membuang tongkat dan bersedia menjadi Malaysian, orang Melayu lain harus bersedia juga dari semua sudut supaya tidak lemas dalam arus persaingan membangunkan bangsa Malaysia itu nanti.

Justeru, para pengundi Melayu Manek Urai perlu berfikiran bijak dan rasional kerana undi mereka menjadi penentu kepada citra bangsa Melayu masa depan.

DR. SHARIFUDIN LUBIS
Universiti Putra Malaysia

BLOG KELANTAN: 03 <b>di manek urai</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Oct 2013 09:02 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Apakah pengundi-pengundi di Manek Urai akan menjadi `bodoh' selepas melihat aksi lawak antarabangsa Umno nanti? Kembali kita kepada pesanan Tuan Guru Nik Aziz yang juga MB Kelantan, apabila `diberi gula kita ...

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


SUDUT-SUDUT MENARIK,<b>DI</b> SEKITAR SK <b>BUNUT PAYONG</b>

Posted: 22 Jul 2013 12:53 AM PDT






CANTIK.........  Sekolah amat beruntung kerana mempunyai guru besar yang kreatif dan sentiasa mempunyai idea bagi menambahkan keceriaan sekolah.Hampir keseluruhan hasil lukisan adalah dari guru besar sendiri dan cikgu Nik Roseli serta bantuan dari rakan-rakan guru.

Sekolah Kebangsaan <b>Bunut Payong</b>, Kota Bharu,Kelantan: TERIMA <b>...</b>

Posted: 24 Sep 2013 09:48 PM PDT



                              Pelajar UNIZA merealisasi mural bunga raya di blok bangunan baru.
Amalan budaya kerja'sense of belonging ' menjadi tunggak utama sekolah dalam merealisasikan program-program sekolah termasuk landskap dan mural sekolah.

                                                    Perbincangan dikalangan guru-guru.


                                    Syed ( pelajar UNIZA ) membantu & menyumbang idea.




                                                      'We are proud,we do it ourselves '

                                               Amalan Budaya Kerja 'Teamwork to Success'
                                      Tidak ketinggalan ,Puan Guru Besar , turut mengecat mural.
PK Pentadbiran dan PK Hem juga tidak ketinggalan membantu dalam menjayakan projek sekolah.

Panas...yang penting siap.Ketekunan dalam menyiapkan kerja-kerja walaupun dalam cuaca yang panas .


Pekerja-pekerja juga ' ringan tulang 'dalam membantu,apabila bantuan mereka diperlukan.



Rakaman Visual mural yang telah siap, diblok bangunan baru.
TAHNIAH DAN TERIMA KASIH KEPADA SEMUA WARGA SEKOLAH DAN SYED ( PELAJAR UNIZA ) .

Majlis Ramah Mesra Bersama Pemuda Dun <b>Bunut Payong</b> « Pilih <b>...</b>

Posted: 26 Dec 2013 07:17 AM PST

Kota Bharu-Sdr Wan Mohd Rasman Dato Hj Wan Hassan, Ketua Pemuda Umno Bhg Kota Bharu turun padang bersama Ketua Ketua Pemuda cawangan dalam Dun Bunut Payong dalam Majlis Ramah Mesra disamping menyampaikan saluran  bantuan kepada golongan muda.
image

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


Misi Bantuan kepada Mangsa Banjir <b>di Rantau Panjang</b>, Kelantan <b>...</b>

Posted: 08 Dec 2013 03:05 AM PST

Misi Bantuan kepada Mangsa Banjir di Rantau Panjang, Kelantan 
7 December 2013 

Hari ini, Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Kelantan mengambil inisiatif di atas bencana alam yang berlaku di kawasan Rantau Panjang, Kelantan. 

Turut hadir untuk misi ini ialah Yb ustaz Ahmad Marzuk Shaary dan Yb Siti Zailah Mohd Yusuf Misi kali ini juga di sertai oleh beberapa NGO lain termasuk Pemuda Pas Bachok dan unit Amal Bachok, AMK Kelantan, Doktor Papisma, NGO R, dan Ambang 13. 

9 buah kenderaan telah berkonvoi ke Rantau Panjang dengan membawa bantuan bekalan makanan untuk di bahagikan kepada mangsa banjir. Misi pada kali ini mendapat sumbangan dari pihak NGO dan orang ramai.

Berikut merupakan kronologi Misi Bantuan kepada Mangsa Banjir Di Rantau Panjang, Kelantan.

12.00 tengahari : Semua NGO yang terlibat berkumpul di hadapan petronas Wakaf Che yeh sebelum meneruskan perjalanan ke Rantau Panjang. Sebanyak 9 buah kenderaan berkonvoi menyertai misi bantuan kepada mangsa banjir di Rantau Panjang.

2.00 petang : Selepas solat zohor berjemaah kami meneruskan perjalanan dan singgah di salah sebuah pusat pemindahan mangsa banjir di SK Gual Tinggi. Seramai 550 orang mangsa di tempatkan di sini. Menurut salah seorang mangsa yang tinggal di Jalan Sekolah Cina, rumahnya dinaiki air sehingga paras dada.

3.00 petang : Misi kami meneruskan perjalanan ke kawasan lain yang juga mengalami masalah banjir. Destinasi kami adalah Kg Banggol Kulim. Walaupun paras air telah surut sedikit tetapi penduduk di sini masih memerlukan bantuan bekalan makanan kerana ada di antara mereka yang masih sukar untuk keluar mendapatkan bekalan makanan.

5.00 petang : Misi selesai apabila barang telah diagihkan kepada mangsa yang memerlukan. Semua NGO memulakan perjalanan pulang dan bersurai.

Misi pada kali ini merupakan misi bantuan banjir sepertimana yang dilakukan oleh SAMM Pahang, SAMM Terengganu dan lain2. InsyaAllah misi seperti ini akan menyusul di atas inisiatif dan sumbangan dari orang ramai. SAMM Kelantan mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua NGO yang turut terlibat pada misi kali ini dan kepada orang awam yang memberikan sumbangan. Bagi yang ingin memberikan sumbangan sila salurkan sumbangan anda kepada akaun (Maybank) Solidariti Anak Muda 5550 4111 3224 (sila sms makluman kepada 012-6937908).

Nadia Syazneen 
Pengarah Propaganda SAMM Kelantan

Solidariti Anak Muda Malaysia

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Kenangan Berniaga <b>Di</b> Pasar Besar <b>Wakaf Bharu</b> - Chah Maisarah <b>...</b>

Posted: 05 Jan 2014 02:14 AM PST

Alhamdulillah...syukur kepadamu ya ALLAH...
Rahmati dan ampunkan dosa kedua ibubapaku ya ALLAH. Merekalah satu-satunya ibu dan bapa saya sehingga diakhirat.
Part kali ini kenangan berniaga bersama arwah mek dan kini baru saya sedar banyak ilmu yang mek guna walaupun dia buta huruf dan tidak menerima pendidikan formal. Kata-katanya " Mek ni kalau sekolah mesti lagi pandai dari anak-anak".
Rutinnya setiap kali cuti semester mesti berada di kedai kain mek di pasar wakaf baru. Dari situ la mulanya ilmu niaga ini diserap. Mula menghafal harga tudung, kain pasang, kain telekung, t-shirt dan banyak lagi. Dan biasanya mesti tanya mek yang ni maksimum berapa kurang sekiranya pelanggan minta kurang? Apa yang dipelajari ialah mesti ada keuntungan yang minima untuk sesuatu barang dan biasanya untuk pelanggan pertama setiap hari pasti ada sedikit keistimewaan seperti memjual dengan keuntungan yang minima kerana itulah permulaan rezeki bagi kami pada hari tersebut. Rutin ini semakin seronok apabila tiba bulan puasa yang mana tidak menang tangan kat kedai. Tetapi disamping keseronokkan berniaga kami tetap tutup kedai pada pukul 4.00ptg.
Kenangan ini yang memberi sedikit ilmu tentang perniagaan. Pernah suatu ketika saya bertanya "Mek kalau adik berhenti belajar meniaga dengan mek sahaja boleh?" dan jawapannya dengan nada marah " Berniaga bila-bila boleh tapi mencari ilmu itu lagi penting dan jangan nak buat perangai belajar sampai habis dulu".
Seronoknya berniaga dengan arwah tapi itulah masa itu masih diumur remaja belum matang. Sekarang baru menilai hasil praktikal niaga bersama arwah memberi banyak kesan dalam kehidupan ini.
Maka keypoint untuk hari ini ialah " Ilmu itu sangat penting dan perlu ada ilmu untuk berniaga". Sekarang saya mula belajar ilmu perniagaan di Ainon Business School (ABS) secara online.
Disini la saya membaca dan mengutip ilmu secara percuma yang disampaikan oleh pn ainon mahupun rakan-rakan lain yang berkongsi ilmu perniagaan. Saya sangat suka dengan tagline ABS. Semoga Pn.Ainon dan semua yang berada di ABS dirahmatinya. Dan saya sangat berterima kasih kepada sahabat saya yang invite saya ke group ABS ini iaitu Tuan Egr. Azrol Jailani. Alhamdulillah syukur. Nikmat yang mana lagi kita mahu dustakan? ALLAH ya ALLAH kami mohon keampunanMu ya ALLAH.
Akhirnya semoga kita sama-sama menjana usahawan akhirat dan mendidik ummah. InsyaALLAH

Murtabak Daging <b>di Wakaf Bharu</b> | BLOG JAAKECHIK.COM

Posted: 19 Jul 2013 05:00 AM PDT


Murtabak Daging Wakaf Bharu
Murtabak Daging Wakaf Bharu... sedappp weiii... rege? rege pada hari biasa murah jer RM2.00. tapi bila dah dah masuk bulan puasa nih.. rege murtabak dah naik ke RM2.50-RM3.00. hihihi.. tapi suka punya pasal tetap beli jugak kan.. nak buat sendiri memang konfem tak gheti. kang kalo dipaksa buat kang, bukan jadik murtabak, jadi kebab pulak... kekeke... tapi kalo jadi kebab okey lagi lah kan? kalo jadi cekadak?? uuuuu... nanges sebulan!!

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Jawatan Kosong <b>di</b> Majlis Daerah <b>Dabong</b> Januari 2014 Terkini

Posted: 09 Jan 2014 04:58 AM PST


logo-majlis-daerah-dabong

Jawatan Kosong di Majlis Daerah Dabong Januari 2014 Terkini :

  • Pembantu Penilaian Gred W17
Tags : kerja kosong di nilai 3 2014
Jawatan Kosong di Majlis Daerah Dabong Januari 2014

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Dec 2013 03:15 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Aug 2013 03:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Aug 2013 03:12 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 03:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 May 2013 03:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2013 03:52 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 03:51 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Omegay: Persemadian terakhir fuckatan dan PAS <b>di</b> selatan - Dimensi

Posted: 28 Nov 2012 08:30 PM PST


Lebih tiga tahun lalu yakni pada 14 Julai 2009 seluruh negara tertumpu pada satu pertarungan sengit membabitkan pertembungan satu lawan satu diantara BN dan PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai, Kuala Krai Kelantan.
Persaingan sengit yang berpusat di Selatan Kelantan itu walaupun berpihak kepada PAS namun kemenangan yang diperolehinya terlampau tipis hanya dengan kelebihan 65 undi sahaja berbanding 1,352 undi majoriti yang PAS perolehi pada PRU 12 2008.
Bermula dari situ gema kebangkitan Gelombang Merah semakin dirasai sementara di masa yang sama riak resah kerisauan semakin mencengkam kepimpinan PAS di Kelantan.
Kira-kira empat bulan kemudiannya atau lebih tepat lagi pada 4 November 2009, sekali lagi Selatan Kelantan menjadi pentas tumpuan ramai apabila berlaku pertembungan kali kedua membabitkan BN dan PAS, kali ini berlangsung di DUN Galas, Gua Musang.
Kebetulannya baik di PRK Manek Urai mahupun Galas yang lokasinya terletak di Selatan Kelantan ini, kedua-duanya menyaksikan undi sokongan untuk PAS semakin merosot sekalipun jentera pilihanrayanya didokong kuat oleh jentera PR dari PKR dan DAP.
Manakala di pihak BN pula jelas menunjukkan peningkatan undi sokongan yang amat ketara berikutan kembalinya sebahagian penyokong UMNO yang sebelumnya berpaling tadah pada PRU 2008 disamping meningkatnya kesedaran rakyat terhadap kelemahan urus tadbir Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat.
Satu perkara yang agak menarik, kejatuhan PAS di Kelantan pada akhir dekad 70-an dulu juga bermula dari Selatan Kelantan berikutan kebangkitan rakyat negeri ini membantah pelbagai penyelewengan konsesi kayu balak yang telah dilakukan oleh pemimpin PAS dan kroni mereka.
Antaranya termasuklah melibatkan tanah seluas 350,000 ekar tanah di yang digadaikan kepada syarikat Timber & Mine dari Singapura untuk tujuan pembalakan.
Jika dilihat pada senario di atas, kelihatan coraknya hampir sama. Tidak mustahil kejatuhan PAS di Kelantan akan bermula dari Selatan dengan mengambil semangat kebangkitan rakyat sebagaimana diterjemahkan dalam PRK Manek Urai dan Galas.
Sementelah lagi, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar kewujudan utama Ladang Rakyat di Gua Musang dan Kuala Krai yang membabitkan keluasan tanah lebih 80,000 ekar sebenarnya berkait rapat dengan konsesi pembalakan yang hanya menguntungkan syarikat Cina DAP dan Cina Singapura yang mempunya hubungan rapat dengan kepimpinan PAS Kelantan.
Sementara itu, dalam konteks politik nasional pula, tika ini PR kelihatan begitu memfokuskan tumpuan mereka ke arah selatan tanahair yakni Johor dengan andaian mereka berpeluang memperalatkan masyarakat Cina untuk menyokong PR dalam PRU 13.
Namun melihatkan kesepaduan sokongan yang diterjemahkan oleh rakyat Johor semasa PRK DUN Tenang di mana menyaksikan undi sokongan untuk BN dari majoriti orang Melayu Islam, Cina dan India semakin meningkat naik, jelas sekali PR bakal menghadapi kesukaran untuk mengekalkan 7 kerusi yang mereka miliki apatah lagi menawan kerusi lain.
Di antara Kelantan dan Johor pula, kedua-dua negeri ini menampilkan satu percanggahan pendirian PR yang ketara di mana, mereka sepakat menyokong pembinaan kilang Petrokimia yang disarankan dibina di Bachok Kelantan, sedangkan di Johor pula pakatan pembangkang begitu lantang menentang pembinaan kilang Petrokimia di Pengerang atas nama penjagaan alam sekitar dan tanah rakyat
Kontradiks sebegini menampakkan agenda perjuangan PR lebih banyak menambah keraguan besar dalam fikiran rakyat apatah apabila ia dilakukan oleh kepimpinan PR dan NGO proksinya hasil dari pembiayaan dan hasutan kiasu Singapura.
Johor adalah nadi kekuatan UMNO dan jantung hati BN malah budaya rakyatnya agak berbeza walau berlainan agama dan bangsa, lagi kuat ia diasak lagi rapat kesepaduan rakyat menentang anasir adu domba pembangkang, sebagaimana dibuktikan melalui PRK DUN Tenang. 
Baik senario Selatan Kelantan mahupun Selatan tanahair yang membabitkan negeri Johor, kedua-duanya juga berkongsi satu rumusan, kejatuhan PAS di Kelantan dan kemusnahan PR pada PRU 13 tidak syak lagi akan bermula dari Selatan. - Beruang Biru

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Dec 2012 03:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ngeh Wajar Dapat Tanah <b>Di Kelantan</b>

Posted: 23 Dec 2012 10:47 PM PST

MEMANG sekilas pandang artikel ini agak bercanggah dengan artikel yang pertama, tapi skop penulisan kali ini berbeza. Ini ada kena mengena dengan bantahan pelbagai pihak berhubung pendedahan sebuah laman blog pro UMNO baru-baru ini berkaitan dengan pemilikan sejumlah besar tanah oleh pemimpin DAP Perak dari kerajaan Kelantan.

Yang dimaksudkan sudah tentulah Datuk Ngeh Koo Ham yang tadi penulis minta dipecat dari DAP kerana menerima penganugerahan darjah kebesaran Datuk dari raja-raja Melayu.

Tapi itu adalah isu yang sama sekali berbeza dengan yang ini.

Sebetul, kelayakan Ngeh untuk mendapat tanah dari kerajaan negeri Kelantan, tidak perlu dipersoalkan atas beberapa sebab.  Pertama, Ngeh adalah rakyat Malaysia dan layak mendapat tanah dimana-mana bahagian di negara ini secara merit.  Kedua, perolehan tanah itu adalah atas kapasiti syarikat, bukan individu seperti mana tanggapan banyak pihak.

Ketiga, dakwaan yang mengatakan orang luar Kelantan tidak boleh memiliki tanak di Kelantan adalah tidak benar kerana tidak semua tanah di Kelantan berada dalam kawasan Tanah Rizab Melayu dimana orang bukan Melayu tidak boleh memilikinya.

Mengikut maklumat yang disampaikan kepada penulis, hanya 75% tanah di Kelantan berada didalam Tanah Rizab Melayu, baki 25% lagi tidak berada dalam kawasan Rizab Melayu.

Mengikut Enakmen Tanah Rizab Melayu Kelantan Tahun 1930, Tanah Rizab Melayu di Kelantan adalah semua tanah di Kelantan, kecuali Daerah Batu Mengkebang, Kuala Krai (Daerah Penggawa), Daerah Galas, Gua Musang, Daerah Temangan, Machang (kecuali Lot No. 183 sehingga Lot No. 193 dan juga 126 sehingga Lot No 223 Pekan Temangan).

Termasuk hahagian-bahagian di dalam Seksyen 6, Seksyen 7, Seksyen 9, Seksyen 10 dan Seksyen 11 Bandar Kota Bharu.

Selain itu, kawasan-kawasan yang terletak di bahagian selatan (termasuk Gua Musang),  terutama yang telah diberi konsesi kepada Syarikat Pembangunan Duff tidak diisytiharkan sebagai rizab Melayu kerana berpegang kepada peruntukan perjanjian pada 10 Oktober 1900 – iaitu sebelum Enakmen Tanah Rizab Melayu 1930 dikuatkuasakan.

Sementara hampir sebahagian besar tanah di Kelantan tidak boleh dipindah milik kepada bukan Melayu, tanah-tanah yang telah diperolehi sebelum kawasan itu diisytiharkan sebagai rizab Melayu, adalah dikecualikan dari larangan dijual kepada bangsa asing (rujuk Seksyen 13A Enakmen Tanah Rizab Melayu Kelantan).

Perkara itu dikaitkan pula dengan pemilikan lebih 4,000 hektar tanah oleh syarikat yang didakwa dimiliki sepenuhnya (hampir 99%) oleh Ngeh,  Upayapadu Plantation Sdn. Bhd adalah di mukim Relai dalam jajahan Gua Musang!!  Penulis ulang, Gua Musang (sila rujuk Enakmen Tanah Rizab Melayu di atas).

Jadi dimana salahnya Ngeh memiliki tanah di Kelantan kerana kawasan itu memang bukan kawasan Rizab Tanah Melayu yang boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja asalkan mendapat kelulusan dari kerajaan negeri Kelantan, terutama Menteri Besarnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Soal ada orang Kelantan sendiri tidak memiliki tanah, itu soal lain dan tidak langsung ada kena mengena dengan isu yang dibincangkan. Kenapa Ngeh perlu dipersalahkan jika ada orang Kelantan tidak mendapat tanah?  Itu salah sendirilah, siapa suruh tak memohon?

Lagipun tanah ini adalah untuk dibangunkan projek pertanian (selain pembalakan) yang mampu menyumbang semula ke dalam  ekonomi negeri.

Selama ini UMNO juga yang menuduh kerajaan negeri gagal membangunkan ekonomi Kelantan, tapi bila kerajaan negeri membuat usahasama dengan syarikat yang kebetulan dimiliki Ngeh untuk meningkatkan ekonomi Kelantan, UMNO nak bising pula.

Jadi apa yang betul?

Maka itu penulis percaya isu sebenarnya bukan sangat sebab Ngeh memiliki tanah di Kelantan, tapi dakwaan bahawa tanah itu diserahkan kerajaan negeri sebagai balasan untuk melantik Datuk Seri Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak (rasuah).

Walaupun penulis percaya dakwaan tersebut mengarut tapi penulis mendengar DAP mengambil serius mengenainya dan akan mengambil tindakan susulan.  Jadi penulis meminta semua pihak menanti sehingga DAP mengadakan sesi pendengaran sebelum memberikan apa-apa komen.

Artikel Berkaitan:

  1. Anugerah Datuk: DAP Wajar Pecat Ngeh & Teng
  2. Serah Tanah : PAS Anggap Maklumat Palsu
  3. Umno Jual 74 Ekar Tanah Rizab Melayu Di Gombak
  4. MB Selangor: Rizab Melayu Tidak Diusik
  5. Janji Pas Setiap Rakyat Dapat Tanah Jika Menang PRU

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


jmc kota bharu: Temuduga Terbuka <b>Di</b> Farmasi Ehsan <b>Machang</b> <b>...</b>

Posted: 01 Jan 2014 08:49 PM PST

Temuduga Terbuka Di Farmasi Ehsan Machang Sdn Bhd
Temuduga Terbuka Akan Diadakan Pada :
Farmasi Ehsan Machang Sdn Bhd
Lot 32-B, Bangunan Tabung Haji,
Majikan :          Farmasi Ehsan Machang Sdn Bhd
Alamat :           Lot 32-B, Bangunan Tabung Haji, Jalan Tanjung,  18500 Machang
Telefon :          09-7855772 (Puan Norli)
Jawatan :         Jurujual (Pembantu Farmasi)
Kekosongan :    L = 0, P = 1, L/P = 0
Kelayakan :       SPM/STPM atau setaraf
•      Berkelulusan Sekurang-Kurangnya SPM Atau Kelayakan Setaraf.
•      Keutamaan Kepada Calon Yang Mempunyai Pengalaman Kerja Dalam Bidang Berkaitan.
•      Boleh Berkomunikasi Dalam Pelbagai Peringkat.
•      Mempunyai Pengangkutan Sendiri.
•      Berpengetahuan Dalam Bidang Komputer.
#       Temuduga Terbuka (15hb Januari 2014), Masa : 11.00 Pagi
#       Sila Bawa  Sijil Asal Dan Salinan  Fotostat Serta Gambar Berukuran Passport Semasa Sesi Temuduga
#       Tarikh Tutup : 15 Januari 2014
" anok kelatae bulih krejo belako "
.

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Oct 2013 11:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Sep 2013 11:29 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Aug 2013 11:19 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Aug 2013 11:11 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jul 2013 11:27 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Jun 2013 11:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PRU13: PAS Hilang Kuasa <b>Di Kelantan</b>........!!! - merapu

Posted: 27 Apr 2013 06:54 PM PDT

Hari ini kekuatan media dan media maya PAS kembali kendur seperti asalnya sewaktu PRU 1999 dan PRU 2004. Kekuatan media dan media maya PAS hanya tertumpu kepada pejuang-pejuang dan aktivis-aktivis parti yang hanya mampu berhujah dengan cara penuh kekerasan dan caci-maki menjurus kepada meraih sokongan dari pembaca yang sudah menyokong mereka. Di Kelantan arus perubahan berpihak kepada BN sudah mula menjadi gelombang. Penduduk di kawasan bandar dan pesisir bandar sudah mula jemu dengan kemelut yang mereka hadapi akibat kegagalan Kerajaan Negeri Pimpinan PAS menyelesaikan isu-isu asas seperti kemudahan air bersih dan sistem saliran yang baik serta kebersihan persekitaran. UMNO pula kembali menikmati sokongan yang meningkat di kerusi-kerusi tradisi mereka termasuk di kawasan-kawasan tanah rancangan yang terlepas dalam PRU 2008. Keputusan kajian peti-peti undi oleh PAS Kelantan sendiri menyaksikan satu pattern yang membimbangkan. PAS Kelantan sedar mereka berhadapan dengan kekalahan di Kelantan. Imej Nik Aziz sudah tercemar dan menjadi orang biasa. Pengganti pilihan Nik Aziz, Dato' Husam Musa pula tidak dapat diletakkan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri kerana tidak digemari oleh pihak Istana Kelantan. Calon popular untuk mengganti MB Kelantan itu pula, seperti Dato' Ahmad Yacob dan Dato' Mohammad Amar dirasai oleh Nik Aziz sebagai tidak memiliki kemampuan yang sewajarnya. Dalam sekeadaan begini, Nik Aziz tiada pilihan tetapi memilih untuk terus kekal sebagai tunggak PAS di Kelantan. Kedudukan semasa di Kelantan menyaksikan UMNO berada di dalam kedudukan agak selesa untuk memenangi 16 kerusi Dewan Undangan Negeri Kelantan. Jika ditambah dengan 5 kerusi yang dimenanginya pada 2004 tetapi tewas pada 2008 serta 3 kerusi yang mereka tewas kurang daripada 5% undi dalam tsunami 2008. Keseluruhannya, UMNO dilihat berpotensi memenangi minimum 24 daripada 45 kerusi DUN Kelantan. Enambelas kerusi tersebut meliputi N01 Pengkalan Kubor,N04 Wakaf Bharu,N15 Gual Periok,N16 Bukit Tuku,N22 Jelawat,N25 Kok Lanas,N29 Selising,N31 Semerak,N36 Bukit Bunga,N37 Air Lanas,N38 Kuala Balah,N40 Guchil,N42 Dabong,N43 Nenggiri,N44 Paloh dan N 45 Galas. Lima kerusi yang dimenangi UMNO pada 2004 meliputi N11 Tendong,N23 Melor,N27 Gual Ipoh,N39 Mengkebang dan N41 Manek Urai. Baki tiga kerusi lagi meliputi N21 Perupok,N34 Temangan dan N35 Kemuning. Sementara itu, jika arus pemilih Melayu yang dilihat mula kembali kepada UMNO di dalam beberapa siri Pilihan Raya Kecil semenjak YAB Dato' Sri Najib Razak menyandang jawatan Perdana Menteri Malaysia, PAS turut berkemungkinan besar akan tercicir kerusi N11 Chetok,N12 Pengkalan Pasir,N20 Tawang,N24 Kadok,N30 Limbongan,N32 Gaal dan N33 Pulai Chondong. Kewibaan UMNO Kelantan di bawah pimpinan Dato' Sri Mustapa Mohamed juga dapat diukur dengan kemampuan ia mengembeling jenteranya menyakinkan pemilih bahawa Kelantan dibawahnya akan mampu memperbaiki kualiti hidup masyarakat. Jika pemilih yakin dengannya, kerusi-kerusi berikut juga boleh terus tercicir dari genggaman rapi PAS di Kelantan meliputi N02 Kelaboran,N05 Kijang,N08 Tanjong Mas,N09 Kota Lama,N10 Bunut Payong,N17 Salor dan N19 Demit. Rakyat Kelantan sudah tidak sanggup lagi untuk hidup penuh kesengsaraan di bawah PAS. Justeru, kesimpulannya PAS bakal hilang kuasa di Kelantan pada 5 Mei 2013 nanti.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Dec 2012 11:58 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Unit AMAL & Nisa DUN <b>Demit</b> Turut Serta Membantu Mangsa Banjir <b>...</b>

Posted: 18 Dec 2007 05:49 PM PST

Kenangan ketika menghantar Misi Kemanusian Unit Amal DUN Demit ketika banjir besar di Johor pada tahun 2006

KOTA BHARU, 18 Dis. Biar pun langit kelihatan cerah, namun kampung-kampung yang terletak tidak jauh dari Sungai Golok semakin banyak ditenggelami air bah.

Menurut jurucakap Bilik Gerakan Banjir Negeri jumlah mangsa banjir di Pasir Mas setakat jam 10 pagi tadi meningkat kepada 7,906 orang, manakala di Tanah Merah berkurangan kepada 738 orang dan Kuala Krai (72 orang).

Jumlah keseluruhan mangsa banjir di Kelantan pagi tadi seramai 10,756 orang. Paras air di Tangga Krai, Kuala Krai 24.9 meter, Jambatan Guillemard di Tanah Merah 16.61 meter dan Tambatan Diraja 5.10 meter iaitu melepasi paras bahaya, katanya ketika dihubungi di sini.

Menurutnya jumlah mangsa banjir semakin meningkat di Rantau Panjang disebabkan limpahan daripada air Sungai Golok ekoran pelepasan air di sebuah empangan di Selatan Thailand.

Manakala jalan-jalan yang masih ditutup kepada lalu lintas iaitu di Km 55 jalan Kuala Krai Gua Musang akibat tanah runtuh.

Oleh itu kata jurucakap tersebut laluan alternatif bagi pengguna jalan raya dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu boleh melalui jalan raya Gua Musang – Jeli melalui Jelawang.

Bagaimanapun di Km 30 jalan raya Gua Musang Jeli berlaku runtuhan tanah berhampiran Sekolah Kebangsaan Jelawang petang semalam. Kerja-kerja pembaikan sedang dijalankan sekarang, katanya.

Namun menurut sumber jalan itu masih boleh dilalui kepada semua jenis kenderaan.

Jalan ke Pantai Cahaya Bulan yang ditutup sebelum ini sudah boleh dilalui sepenuhnya.

ImageDi RANTAU PANJANG, kawasang yang paling terjejas teruk akibat dilanda banjir. Pasukan Unit Amal Kelantan dan Nisa kini bekerja keras membantu mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi sejak Sabtu lalu. Unit Amal & Nisa DUN Demit juga turut menghantar wakil bagi membantu mangsa-mangsa disana.

Di kawasan itu terdapat 1,800 penduduk yang dipindahkan dari beberapa kampung yang terjejas teruk akibat paras air Sungai Golok melimpah.

Bendahari Unit Amal Kelantan, Rosli Abdul Samad berkata, terdapat sembilan keluarga yang tinggal di pusat pemindahan tersebut sejak seminggu lalu.

Anggota Nisa seramai 40 orang juga membantu mangsa-mangsa banjir di Gual Periuk dan Kubang Kual, Rantau Panjang sejak beberapa hari lalu. Unit Amal mulai turun padang membantu mangsa banjir di Tanah Merah sejak Selasa lalu.

Bagaimanapun kawasan itu kini air sudah surut dan anggota Nisa juga membantu mangsa-mangsa banjir membersihkan rumah-rumah mereka, katanya.

Baru-baru ini, seramai 90 keluarga berpindah ke pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Suria, Tanah Merah. Mereka dibantu 10 anggota Unit Amal dan Nisa terutamanya aspek penyediaan makanan.

Rosli juga berkata, Unit Amal dari kawasan-kawasan yang tidak dilanda banjir turut tampil membantu mangsa-mangsa banjir di Tumpat dan Rantau Panjang.

Kita juga akan mengerahkan semut merah (Unit Amal) bagi membantu mangsa-mangsa banjir seperti dilakukan di Johor tahun lepas untuk membersihkan rumah-rumah mereka, ujarnya.

Unit Amal Kelantan & Demit mempunyai pengalaman luas dalam membantu mangsa-mangsa banjir di Johor tahun lepas, termasuk kawasan yang terjejas teruk. Boleh rujuk kepada artikel lepas di link ini: Misi Kemanusian Unit Amal DUN Demit ketika banjir besar di Johor pada tahun 2006

Selain itu, Dewan Muslimat PAS dan Persatuan Isteri-Isteri Wakil Rakyat dan Pegawai Kanan Kerajaan Kelantan (Purnama) turut turun padang bagi membantu mangsa-mangsa banjir. –SyGz

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved