ads

Selasa, 29 Mei 2012

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 May 2012 11:25 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2012 11:29 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Ulu Kelate: AIR MATA <b>MENGKEBANG DI</b> SELAMI AZIZUDDIN.

Posted: 01 May 2012 09:15 AM PDT

KUALA KRAI - Dua kejadian bumbung rumahnya ditimpa kelapa menyebabkan seorang pemuda yang tinggal sebatang kara di Kampung Pasir Era, dekat sini, hidup tidak selesa lebih setahun lalu.

Muhamad Rushdi Hamat, 40, berkata, dengan pendapatan sebagai buruh kampung, dia tidak mampu baiki sendiri bumbung rumahnya yang rosak teruk akibat kejadian itu.

Katanya, kejadian pertama kira-kira setahun lalu apabila setandan kelapa jatuh dan menimpa bumbung rumahnya sebelum kejadian sama berulang awal tahun ini.

"Kayu bumbung rumah saya memang usang, sebab itu mudah patah dan rosak teruk bila dua kali ditimpa kepala, tetapi saya tak mampu nak baiki sendiri," katanya.

Justeru, Muhamad Rushdi berkata, dia bersyukur apabila Jabatan Penerangan Khas (Jasa) Dewan Undangan Negeri (Dun) Mengkebang sudi menghulurkan bantuan bagi membaiki rumahnya.

"Terima kasih juga Penyelaras Dun Mengkebang, Azizzuddin Hussein dan Ketua Umno cawangan Pasir Era, Che Harun Che Jalil kerana mencadangkan nama saya untuk bantuan ini," katanya.

Pegawai Jasa Dun Mengkebang, Che Wahab Che Mat berkata, selepas dicadangkan Che Harun, pihaknya membuat siasatan dan mendapati pemuda itu layak terima bantuan baiki rumah daripada Jasa.

"Rumah dia tinggal sekarang pun asalnya rumah PPRT (Program Perumahan Rakyat Termiskin) dan keadaannya pun sudah uzur, jadi kami percaya, dia memang layak terima bantuan ini.
"Muhamad Rushid juga penerima pertama bantuan baiki rumah daripada Jasa Dun Mengkebang dan akan ada lagi bantuan sama selepas ini untuk penduduk yang memerlukan," katanya.

Sementara itu, Azizzuddin berkata, Muhamad Rushdi adalah antara puluhan penduduk Dun Mengkebang yang menerima bantuan baiki rumah daripada pelbagai agensi Kerajaan
Persekutuan termasuk Jasa.

"Saya juga ambil inisiatif sendiri cari sumber kewangan dari luar termasuk institusi perbankan dan rakan korporat di Kuala Lumpur untuk disalurkan kepada penduduk Mengkebang yang memerlukan bantuan," katanya. 
Muhamad Rushdi yang masih bujang bersama beberapa penduduk kampung diketuai Che Wahab Che Mat sebelum itu bergotong-royong membaiki bumbung dan dinding rumahnya.

03 di kuala krai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kuala krai - Google Blog Search


Bermula Ceritaku: Kedai Makan <b>di Kuala Krai</b>,Kelantan

Posted: 19 May 2012 12:00 AM PDT


Restoran sederet ngan dia banyak...tapi saya berkenan dengan restoran ni.Eloklah sesiapa yang dari Kelantan tu nak ke Kuala Lumpur tengok perlawanan bola sepak Kelantan lawan Sime Darby,balik dari Kuala Lumpur singgah kat sinilah.Boleh tahan makanannya.Layanan pun tidak mengecewakan. Ini pemandangan di kawasan luar restoran.Saya pasti malam ni tentu ramai yang singgah sini,sebab ada layar tv yang besar.Mesti mereka akan menayangkan aksi-aksi perlawanan bolasepak di sini.  Kalau bab-bab suruh order air,air buah-buahan menjadi pilihan.Sedap!Sebab habis licin!
Anak-anak order nasi goreng je,tapi tak sempat snap gambar. Kami berdua (umi dan baba).order nasi putih,sup ekor dan paprik daging/ayam.Memang kena makan nasi juga.Sebab malam tu memang kami lapar sangat.Memang sedaplah supnya,ini komen ikhlas suami saya,sebab dia memang dah biasa makan sup,ada yang tak sedap langsung.Boleh percayakan dia.Saya pun rasa sedap juga.

Jadi sesiapa ke Kelantan pasti akan melalui kawasan sederet gerai makanan yang bermacam pilihan di Kuala Krai.Buat pilihan sendiri!

Pesanan:Adakah Kelantan akan menguasai permainan malam ini?Ramai yang meramalkan Kelantan berpotensi menjadi juara.Anda bagaimana?

03 di bachok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bachok - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di bachok</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bachok</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bachok</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Apr 2012 11:32 PM PDT

URL Sumber Asal :-

DERITA KANAK KANAK BERUSIA 3 TAHUN <b>DI BACHOK</b> <b>...</b>

Posted: 20 Mar 2012 02:30 AM PDT

DERITA KANAK KANAK BERUSIA 3 TAHUN DI BACHOK, KELANTAN: TUBUH DI PENUHI BULU

0 votes, 0.00 avg. rating (0% score)

No of View :447
Sebagai Rakyat 1 Malaysia, Jum Bersatu Hati..Tak Yah Gaduh2

Tubuh dipenuhi bulu

BACHOK- Ibu mana yang tidak tersentuh bila melihat anak kandung yang dilahirkan tidak seperti kanak-kanak lain yang melalui hidup secara normal.

Namun, bagi bagi Asliza Omar,30,keganjilan tubuh anaknya, Nurul Afida Razi,3, yang berbulu diseluruhi badan tidak pernah membuatkan dia merasa rendah diri.

Menurut Asliza,bulu yang ada pada tubuh anak bongsu dari tiga adik-beradik wujud sejak dilahirkan dan menyebabkan dia mempunyai kad kanak-kanak kurang upaya(OKU).

"Sejak lahir lagi, bulu lebat di badan Nurul, namun dia tiada masalah kesihatan melainkan agak lambat bercakap.

"Saya telah merujuk Nurul Afida ke hospital dan setiap enam bulan dia akan dibawa untuk pemeriksaan. Ujian darah telah diambil dan menunggu keputusan daripada pihak hospital," katanya  ketika ditemui di rumah di Kampung Changgong,semalam.

Asliza berkata, kali pertama sampel darah Nurul Afida diambil ketika berusia dua bulan, namun setelah dua tahun menunggu keputusan,pihak hospital memaklumkan sampel darah anaknya itu hilang.

Oleh itu katanya, dia membawa Nurul Afida kembali ke hospital terbabit pada 3 Julai 2011 dan temu janji terbarunya pada 9 April nanti.

Asliza berkata, dia sendiri tidak tahu bagaimana keadaan itu boleh berlaku terhadap Nurul Afida, namun tidak kekok untuk membawa anaknya itu ke mana-mana majlis.

Dua lagi adik beradik Nurul Afida, Mohd Zulkifli Hanif,8, dan Nurul Aimi,7 normal dan tidak mengalami kesihatan.

Menceritakan keadaannya, Asliza berkata, dia tidak pernah mengalami kejadian yang pelik semasa mengandungkan Nurul Afida, namun mengakui pernah melihat lembaga semasa berada di pantai.

"Sebulan sebelum saya hamil, beberapa minit sebelum Maghrib, saya bersiar-siar di pantai dan tiba-tiba terlihat satu lembaga seperti seekor kambing yang datang dari arah laut.

"Ia berwarna hitam dan berbulu, saya tidak terkejut atau menegur makhluk itu dan menganggap ia biasa sahaja. Beberapa minggu selepas itulah baru saya hamilkan Nurul Afida," katanya.

Bagaimanapun, Asliza berkata, keadaan Nurul Afida tidak seteruk yang dihidapi beberapa kes sama yang berlaku di dunia, sehingga menjejaskan kehidupan seharian.

Di sini Di Himpunkan Kisah Pelik dan Lucu, Anda Pasti terhibur...

Dapatkan info terkini dengan klik link ini

Menurutnya, bulu yang tumbuh pada badan Nurul Afida hanya kelihatan lebat, namun tidak menjejaskan saluran pernafasan atau penglihatannya.

Azliza berkata, dia dan suaminya, Razi Mohd Nor,37 yang bekerja sebagai nelayan reda dengan ketentuan tuhan dan mengharapkan anak itu kembali normal setelah mendapat rawatan dari pihak hospital.

Dalam pada itu, ketika dihubungi,Hospital Raja Perempuan Zainab Kota Bharu (HRPZ) akan memberi kenyataan berhubung perkara itu dalam masa terdekat.

Untuk rekod kanak-kanak perempuan di Thailand, Supatra Sasuphan,12, berbulu di seluruh badan dipercayai mengidap Sindrom Ambras itu sejenis penyakit akibat genetik kromosom. Mengikut rekod hanya 50 individu di dunia pernah mengidapnya.

Manakala,di Mumbai, India, tiga gadis Aavita,23, Monisha,18, dan Savitri,18, berdepan kemungkinan menjadi anak dara tua akibat pertumbuhan bulu tidak terkawal akibat penyakit Hypertrichosis Universalis.

Mengikut nisbah, penyakit itu dihidap seorang daripada satu bilion penduduk dunia.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Incoming search terms:

BLOG KELANTAN: 03 <b>di bachok</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Apr 2012 11:19 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Jalanan Hamba: Tanaman Tembakau <b>di Bachok</b>

Posted: 13 Apr 2012 01:45 AM PDT

Bachok terletak kira-kira 30 km dari Pusat Bandar Kota Baru. Sumber ekonomi utama penduduknya ialah pertanian. Kebanyakan penduduk Bachok terlibat dengan penanaman tembakau.

Penanaman tembakau biasanya dimulai setelah berakhirnya musim tengkujuh iaitu seawal bulan januari atau februari.

Ada juga petani yang memulakan penanamannya pada bulan mac. Ini kerana mereka ingin memastikan musim hujan betul-betul telah berakhir.

Pokok tembakau sangat alahan dengan hujan yang lebat. Pokok-pokok tembakau ini akan musnah jika ditimpa hujan yang berterusan. Inilah risiko yang terpaksa ditanggung oleh para petani yang menanam tembakau di Bachok.

Harap-harap hasil tanaman mereka sentiasa menjadi sepanjang tahun.

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


A Story to remember: Shopping <b>di Rantau Panjang</b>...puasss

Posted: 19 Mar 2012 05:30 PM PDT

Cerita negeri kelantan masih belum selesai lagi, maklumlah, tak best kalau tak cerita pasal rantau panjang tempah shopping yg murah dan berbaloi ni..
Perjalanan dari kuala kerai ke rantau panjang mengambil masa 1 jam 20 minit, macam biasa kami duk pakai GPS ajer..ape guna ada smart phone, semuanya di hujung jari saja..hehehee...adik aku punya phone la..
sesampai di sini, perkara pertama yg kami nk buat adalah MAKAN..hehe..lagik sekali NASI SUP menjadi pilihan kami semua..
Sila abaikan muka aku yg penat tu, baru bangun tido terus carik makan
encik suami yg setia mendukung si hariz
pilihan baju buat aku sakit ati, sb saiz payah nk carik..huhu

ni boxer muah thai..mahal tau RM48
kalau mintak kurang mungkin RM45 kot


serius berbaloi beli jeans kat sini..kuali kain ok jugak
Hasil shopping kat sini, mmg macam2 yg kami dapat beli, smpaikan kat kastam kami kena bayar cukai..huhu, sib baik tak mahal sangat cukai tu
Pengajaran kalau nk bershopping kat sini,, mestilah kene siapkan duit shopping dan jgn follow sgt GPS yg ada, smpai ke dabong kami lalu masa nk balik KL..serius seram, dh la kete penuh..takut jugak kalau apa2 terjadi kat kami.. 
"Terima kasih ya Allah!! kerana melindungi perjalanan pergi dan balik kami"
Cuaca panas, tapi tidak mengecewakan kami, sebab kat tepi gerai-gerai tu ada org jual aiskrim...harganya dalam RM2.00 sahaja, dan rasanya mmg SEDAP la sgt.. kalau pg sana lagi, wajib cari pakcik ni..
ice krim di smpingnya ada , kacang, coklat, jeli, kek, jagung dan macam-macam..

sekian untuk entri di negeri cik siti wan kembang...mmg tak sia-sia perjalanan jauh kami semua..
bak kata hariz.".terbaik la ibu"

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 04:15 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 03:34 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Konvoi Kembara Jalinan Kasih <b>Di Kelantan</b> | Qalish.com

Posted: 30 Apr 2012 05:43 AM PDT

30/04/2012 18:52:00

Konvoi Kembara Jalinan Kasih, KJK, anjuran Jabatan Penerangan Malaysia dilancarkan pagi tadi sempena Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan.

Majlis pelancaran disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri, ADUN Paloh, Datuk Paduka Norzula Mat Diah.

Hadir sama, ADUN Galas, Abdul Aziz Yusoff dan Ketua Pengarah Penerangan Malaysia, Ibrahim Abdul Rahman.

Dalam ucapannya, Datuk Paduka Norzula menyambut baik usaha Jabatan Penerangan Malaysia dan menyeru ia diteruskan sebagai salah satu medium menerangkan dasar-dasar serta kejayaan yang telah dicapai kerajaan untuk kemudahan rakyat.

Konvoi KJK yang bermula dari 30 April hingga 2 Mei 2012 bertujuan mempromosikan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan yang akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak pada 4 Mei 2012 di Padang Pusat Sivik, Gua Musang, Kelantan.

Konvoi membabitkan 10 kenderaan dengan 40 peserta terdiri daripada kakitangan Jabatan Penerangan Malaysia di seluruh Semenanjung, Sukarelawan Komuniti 1Malaysia dan ahli Puspanita Jabatan Penerangan Malaysia.

Konvoi akan merentasi tiga kawasan DUN iaitu Nenggiri, Paloh dan Galas, semuanya di bawah Parlimen Gua Musang, Kelantan.

20,000 risalah berkaitan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan akan diedarkan kepada penduduk tempatan sepanjang tempoh KJK ini selain lawatan rumah ke rumah menyampaikan sumbangan barangan keperluan harian kepada 500 buah keluarga  berbilang bangsa yang kurang berkemampuan.


TV3 Stesyen TV Portal Pertama

Tags: , , , ,

Konvoi Kembara Jalinan Kasih <b>Di Kelantan</b> - TV3

Posted: 30 Apr 2012 03:52 AM PDT

30/04/2012 18:52:00

Konvoi Kembara Jalinan Kasih, KJK, anjuran Jabatan Penerangan Malaysia dilancarkan pagi tadi sempena Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan.

Majlis pelancaran disempurnakan Ahli Dewan Undangan Negeri, ADUN Paloh, Datuk Paduka Norzula Mat Diah.

Hadir sama, ADUN Galas, Abdul Aziz Yusoff dan Ketua Pengarah Penerangan Malaysia, Ibrahim Abdul Rahman.

Dalam ucapannya, Datuk Paduka Norzula menyambut baik usaha Jabatan Penerangan Malaysia dan menyeru ia diteruskan sebagai salah satu medium menerangkan dasar-dasar serta kejayaan yang telah dicapai kerajaan untuk kemudahan rakyat.

Konvoi KJK yang bermula dari 30 April hingga 2 Mei 2012 bertujuan mempromosikan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan yang akan dirasmikan Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd Najib Tun Razak pada 4 Mei 2012 di Padang Pusat Sivik, Gua Musang, Kelantan.

Konvoi membabitkan 10 kenderaan dengan 40 peserta terdiri daripada kakitangan Jabatan Penerangan Malaysia di seluruh Semenanjung, Sukarelawan Komuniti 1Malaysia dan ahli Puspanita Jabatan Penerangan Malaysia.

Konvoi akan merentasi tiga kawasan DUN iaitu Nenggiri, Paloh dan Galas, semuanya di bawah Parlimen Gua Musang, Kelantan.

20,000 risalah berkaitan Karnival Komuniti 1Malaysia Negeri Kelantan akan diedarkan kepada penduduk tempatan sepanjang tempoh KJK ini selain lawatan rumah ke rumah menyampaikan sumbangan barangan keperluan harian kepada 500 buah keluarga  berbilang bangsa yang kurang berkemampuan.

03 di machang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di machang - Google Blog Search


A story of my life..: Homestay <b>di Machang</b>, Kelantan

Posted: 17 May 2012 06:17 PM PDT

Musim cuti sekolah bakal tiba, tentunya kenduri-kendara pun banyaaaaaaaaaak bukan? kepada sesiapa yang mahu ke Kelantan. Especially Machang, bolehlah tinggal kat homestay baru kami. 
Juga kepada yang datang dari jauh untuk mendaftar anak di UiTM machang juga di alu2kan.
Jarak dari UiTM machang 15 minit. Jarak dari bandar machang 5 minit. Berhampiran Trafic light ke pasir puteh, Tanah Merah & Kota Bharu. 

2 bilik lengkap dengan aircond

Mahu tengok gambar. Jom2!!!







Kepada yang berminat boleh berhubung terus dengan 
014-5128561 - Cikgu Rosdi

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


KERENGGA: Bukti KUKUH <b>kelantan negeri</b> paling kaya <b>di</b> MALAYSIA

Posted: 06 May 2012 06:19 PM PDT



NEGERI KELANTAN DARUL NAIM

Entri Bukti Kukuh KELANTAN Negeri Paling Kaya di Malaysia ini merupakan kumpulan cerita benar yang disampaikan melalui rakan-rakan blogger yang pernah menjejakkan kaki ke negeri di bahagian pantai timur negara tersebut.
Dan kisah pengalaman mereka ditulis tanpa sebarang kepentingan politik sebaliknya atas dasar berkongsi informasi yang tepat dan benar dengan orang ramai yang kini banyak dikaburi dengan penipuan media massa terutamanya televisyen dan semua Bukti Kukuh KELANTAN Negeri Paling Kaya di Malaysia dipadamkan 100%.
KELANTAN Negeri Paling Kaya di Malaysia
Fakta Kelantan Paling Kaya
Rumah di Kelantan banyak besar-besar, dan merupakan rumah tanah lot, bukannya rumah taman yang kena beli. Dan ianya milik Melayu Kelantan.
Emas di Kelantan antara emas paling baik di Malaysia. Dan Kelantan antara negeri pertama perkenalkan Dinar Emas sebagai matawang ... dan pelaburan.
Ramai penduduk Kelantan terutama wanitanya pakai emas sampai berat leher, gelang sampai ke lengan.
Emas dijual secara jaja menjaja je ..jual tepi jalan je .....maknanya ramai mampu nak jual beli emas kat Kelantan.
Kaum bumiputera Kelantan antara ramai paling berjaya dalam perniagaan. Banyak bisnes sendiri yang berjaya di Kelantan.
Lembu-lembu dijual di tepi jalan je ... fresh ... daging fresh selalunya mahal,tak macam tempat lain lebih suka daging sejuk beku dari India, Australia.
Kedai perniagaan di Kelantan, majoriti adalah Melayu. Besar-besar lak tu.
Masih lagi banyak kuih-muih dan makanan yang dijual murah - tunjukkan bahawa peniaga di sana tak kesempitan hidup untuk sewenangnya naikkan harga barang.
Ok.... ramai duk kate Kelantan nie negeri yang paling miskin.... Negeri yang paling mundur... negeri yang tak membangun sejak bertahun-tahun... Pastu ada pulak digembar-gemburkan mengatakan dengan fakta-fakta yang Kelantan nie sememangnya negeri yang paling miskin di Malaysia nie!
Tapi betul ker? Aku tak tau sangat pasal nie...Macam mana pengukuran kemiskinan sesebuah negeri tu diukur... Dari segi projek pembangunan infrastruktur ke? Dari segi pembangunan rumah flat ke? Atau dari segi kemewahan rakyat tu sendiri? Orang yang terlibat je tau ye dak? Tapi aku nie orang Kelantan... Aku selalu balik ke Kelantan...Dan aku tengok dengan mata aku sendiri KEADAAN SEBENAR orang-orang Kelantan.... Nak tau keadaan sebenar penduduk Kelantan? Ni la FAKTA....bukan AUTA!
Kat Kelantan sememangnya masih banyak perkampungan.... Kalau nak banding dengan negeri-negeri lain... Aku rasa Kelantan masih banyak kawasan kampung-kampung... Nampak mundur la di mata orang yang tak tau kan.... Tapi cuba tanya depa sendiri.... Berapa ekar tanah hak milik depa? Rumah yang depa duduk tu... rumah sewa ke rumah sendiri?? Walaupun nampak buruk di luar... cuba masuk dalam tengok.... Siap ada Home Theatre lagi...Lengkap astro dan kipas pakai remote lagi.... Sumernyer bayar cash! Cuba selidik kawasan korang... Umah cantik tersergam indah... tanah cukup-cukup untuk ruangan rumah jer...Umah sewa kaa sendiri??? Tanah berapa butir je hak milik sendiri? Barangan dalaman rumah dah habis bayar belum? Adakah kebanyakannya hasil dari bayaran bulanan? Courts mammoth? he he he...
Ok.... tu pasal rumah.... Skarang tengok dekat wanita-wanita pulak.... Kalau pegi pasar ker....pegi Kota Bharu dekat Pasar Siti Khadijah tu.... Makcik-makcik yang jual sayur tu.... Siap pakai gelang emas tu... Emas pulak bukannya nipis-nipis...tebal dan berat... Agak-agak berapa harga gelang tu? Korang boleh beli tak? Cincin lagi.... tiga empat jari penuh dengan cincin.... Jual sayur jer... bukannya jual insuran ke haper...
Pastu cuba korang pusing-pusing Kelantan sendiri.... Bila nampak rumah banglo... Cuba pegi jap menyamar jadi pembanci rumah.... Cuba tengok sape yang duduk...Melayu ke Cina ke India..... Aku berani cakap... 90% rumah-rumah yang korang serbu tu.... kepunyaan melayu...orang tempatan.... Cuba korang buat dekat negeri korang....:) Agak-agak berapa peratus jer hak milik melayu....10%? 15%?
Bagi yang berpendapatan lebih kurang RM2000..... Cuba hidup kat Kelantan tengok.... Buat eksperimen selama tiga bulan ker... Cuba tengok boleh survive ke tak..... Aku jamin... Korang MEWAH dengan pendapatan RM2000 tu kalau di Kelantan..... Cuba korang compare dengan keadaan korang yang hidup di kotaraya nie.... RM2000 tu cukup tak? Ke kena ikat perut? Makan megi hari-hari? he he he...
Jadi dengan sedikit fakta-fakta depan mata nie..... Korang boleh pikir sendiri la kan..... Kalau la betul Kelantan nie negeri paling miskin... Tapi apa kepentingan kekayaan sesebuah negeri tu untuk RAKYATNYA?? Aku tengok rakyat Kelantan cukup mewah dengan kehidupannya... Kaya dengan tanah (harga tanah makin naik..tak penah turun..maknanya depa makin kaya!!!) Kaya dengan barangan kemas (emas pun tak penah turun harganya..Maknanya makin kaya!!!)... Masyarakat yang hidupnya cukup lengkap dengan kemudahan asas hak milik sendiri (rumah, kebun, barangan asas, dll) Bukan ker tu yang sepatutnya rakyat sesebuah negeri tu dapat?
Aku tak tau pasal negeri mana paling miskin negeri mana yang paling kaya.... Tapi yang aku tau... Orang Kelantan ramai yang dah cukup mewah... Yang miskin pun tetap lebih kaya berbanding dengan kebanyakan masyarakat kita... Depa miskin duit... Tapi kaya... sebab rumah dan tanah depa ada.... Hutang pun takde.... Kita? Duit banyak...Tapi tanah tempat tinggal takde...rumah sewa jer... Segala-galanya bayar loan (HUTANG)... Perlu ke berdabik dada?
Biarla orang nak kata kelantan negeri termiskin... Tapi rakyatnya kaya... Buat apa negeri kaya tapi penduduk setempat sebidang tanah pun takde... Macam dianak tirikan jer... Segala-galanya perlu disewa....segala-galanya perlu berhutang.... nak jadi hak milik...kena bayar berlipat kali ganda mahalnya.... Hanya golongan kaya je mampu.... Golongan kebanyakan ? Yang dapat kecapi kemewahan negeri kebanyakannya orang-orang tertentu jer... Rakyat biasa macam aku nie? So...apa kepentingan skala kaya dan miskin sesebuah negeri? Apa yang lebih penting?? :) Korang fikirlah sendiri k..

Jawatan Kosong MEI 2012 <b>di</b> Kerajaan <b>Negeri Kelantan</b> Terkini

Posted: 01 May 2012 09:31 PM PDT

Permohonan adalah dipelawa daripada Warganegara Malaysia yang berkelayakan untuk mengisi jawatan berikut :
1. Penolong Pegawai Tanah Gred NT27
2. Pembantu Tadbir (Perkeranian/Operasi) Gred N17
Tarikh Tutup Permohonan : 15 Mei 2012

03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 11:05 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan <b>Kelantan</b>: M13- Cakna Anak Muda <b>Di</b> Pasir <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:23 AM PDT


7 April 2012 - PAPISMA Kelantan di jemput bagi mengadakan khidmat kesihatan statik di Kg. Pulau Raja, Pasir Pekan, Kelantan bersempena program Cakna Anak Muda Pasir Pekan. Sambutan dari penduduk Kg. Pulau Raja memberangsangkan.

Selain diadakan pemeriksaan kesihatan secara percuma, pihak penganjur juga turut mengadakan sukaneka rakyat melibatkan pemuda-pemuda seperti pertandingan gusti lengan, bawa motosikal paling lambat. Program tersebut telah dirasmikan oleh YB Dr. Kamaruddin Jaafar yang merupakan ahli parlimen Tumpat.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di</b> tumpat - Google Blog Search

Posted: 18 Apr 2012 09:37 AM PDT

URL Sumber Asal :-

DEFA ENTERPRISE » Blog Archive » Lot banglo 6000kp <b>di tumpat</b> <b>...</b>

Posted: 15 Apr 2012 10:51 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Lot banglo 6000kp di tumpat 38k. Price:POA. Property Description. [mappress]lokasi di kelaboran,tumpat.250 meter dari masjid kelaboran.700 meter dari hospital dan sekolah kelaboran.satu lot RM 38000.00. House Types. Banglo (1); Teres ...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Feb 2012 12:00 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Perlawanan persahabatan ini telah dijalankan di Padang Keretapi Tumpat pada 31 Okt 2011. Pasukan Pej ADUN telah menunjukkan kehebatan mereka dengan membelasah Veteran Kelaboran 2 gol berbalas 0.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di kelaboran</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2012 12:00 AM PST

URL Sumber Asal :-

Dun <b>Kelaboran</b>: IHTIFAL PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM (PASTI <b>...</b>

Posted: 20 Nov 2011 08:19 PM PST




 






DUN Kelaboran meneruskan tradisi menyemarakkan pendidikan pra persekolahan anak-anak berusia lima dan enam tahun bagi penanaman asas Islam yang kukuh sebelum menapak ke alam persekolahan.  PASTI, selaras dengan kebangkitannya selaku pemangkin pendidikan Islam telah mengadakan Ihtifal di mukim masing-masing bagi penyampaian sijil, hadiah pelajar terbaik dan persembahan menarik dari graduan-graduannya.
Setakat ini kesemua PASTI di dalam DUN Kelaboran telah pun mengadakan Majlis Ihtifal dengan jayanya dan telah disempurnakan penyampaiannya oleh YB ADUN Kelaboran, Saudara Mohd Zaki Hj Ibrahim.

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Apr 2012 03:06 AM PDT

URL Sumber Asal :-

Hidangan air kelapa aiskrim dan mee celup <b>di</b> Warung Moksu <b>Pasir</b> <b>...</b>

Posted: 19 Mar 2012 08:36 AM PDT

warung kurnia ibu atau kedai moksu

Inginkan hidangan 'ringan' yang lazat di suasana yang mendamaikan? jom ke kedai Moksu di Pasir Mas.

Warung Kurnia Ibu atau lebih mesra dipanggil 'kedai Moksu' sangat popular di Pasir Mas. Lokasinya ditepi landasan keretapi.

Warung ini sudah lama beroperasi iaitu sejak tahun 1980an lagi.

Menariknya, warung ini merupakan antara pelopor minuman berasaskan kelapa (coconut shake) di Kelantan. Dahulunya warung ini  kecil dan beratapkan daun nipah sahaja. Kini, ia  lebih selesa dan ruang makan lebih luas.

'Signature dish' di warung ini tentulah minuman coconut shake dan mee celup. Selain  itu, pelbagai jenis masakan panas dan western boleh didapati di sini.

coconut shake

Hilangkan penat berjalan dengan air kelapa susu ais krim

mee celup

Mee celup campur pasti menyelerakan

Apa yang sangat istimewa adalah minuman coconut shake dihidangkan dengan pelbagai jenis rasa aiskrim pilihan seperti vanilla, coklat, keladi, pandan dan pelbagai lagi.

Suasana di sini sangat mendamaikan. Layanan juga sangat memuaskan dengan mempunyai pekerja yang sopan serta memakai pakaian rasmi dan siap berkepiah.

Sangat disyorkan mencuba di warung ini jika singgah di bandar Pasir Mas.

suasana di warung kurnia ibu

Suasana di warung kurnia ibu

di tepi landasan keretapi

Di sebelah kiri gambar adalah jalan keretapi

warung kurnia ibu dalam NST

Disiarkan di dalam NST pada tahun 2010

Menu pilihan: Coconut shake + asirkim, mee dan kuetiaw celup

Tips:

  1. Tidak digalakkan untuk pergi selepas pukul 5 petang kerana kebiasaannya mee celup telah habis pada waktu ini.
  2. Ruang parking agak terhad, waktu puncak adalah tengahari, ramai budak sekolah akan ke warung ini.

Peta Lokasi Warung Kurnia Ibu (Moksu)

Live Life To The Fullest !: Makhluk Asing <b>di Pasir Mas</b> , Kelantan?

Posted: 09 Apr 2012 08:58 PM PDT

Oleh Azlan Hafeedz
am@hmetro.com.my

PASIR MAS 7 April : Pelbagai gelaran diberikan terhadap dirinya, termasuk 'makhluk asing', namun, ia tidak mematahkan semangat Mohd Izanuddin Hisham Muhamad, 24, dari Kampung Kubang Panjang, Jalan Rantau Panjang Lama, dekat sini, untuk meneruskan kehidupannya.

Bayangkan, bahagian hadapan kepalanya yang berbeza berbanding insan normal menyebabkan ada kanak-kanak menangis apabila terserempak atau melihatnya dari dekat.

Bagaimanapun, di sebalik kekurangan itu, dia mempunyai daya ingatan yang sangat kuat dan mampu mendendangkan lagu Hindustan dengan baik walaupun rangkap dinyanyikan tidak sepenuhnya.

Anak sulung daripada tiga beradik itu mampu menceritakan secara terperinci kemalangan menimpa dirinya tiga tahun lalu yang menyebabkan separuh tempurung kepalanya dibuang doktor.

Dia yang membahasakan dirinya, Hisham berkata, kejadian pada tengah hari Jumaat pada 2009 merubah kehidupannya dalam sekelip mata.

Katanya, ketika itu, dia dalam perjalanan pulang dari tempat kerjanya di Kuala Krai melalui Tanah Merah menuju Pasir Mas.

"Sebaik tiba di Kangkong, tiba-tiba, sebuah Honda Jazz dari arah Pasir Mas dipandu seorang warga Thailand cuba memotong sebuah kenderaan lain, namun, gagal lalu bertembung motosikal saya.

"Akibat pertembungan itu, saya melayang ala 'Superman' sejauh dua meter dan melanggar sebatang pokok sebesar pemeluk di tepi jalan menyebabkan topi keledar dipakai terbelah dua. Akibat kemalangan itu, saya koma tiga bulan di Hospital Raja Perempuan Zainab II (HPRZ II), Kota Bharu," katanya.

Katanya, sebaik sedar, dia hairan melihat pesakit lain termasuk pengunjung wad memandangnya, seolah-olah ada benda pelik berlaku ke atas dirinya.

"Saya meraba seluruh tubuh, namun, tiada yang ganjil sehinggalah saya memegang bahagian atas kepala dan terkejut apabila ada lekuk besar di situ.

"Saya minta ibu yang berada di sisi katil menghulurkan cermin dan sebaik memandang cermin, saya hampir 'hilang akal' kerana tidak menyangka kepala yang sebelum ini sempurna, kini cacat," katanya.

Bagaimanapun, sebaik ditenangkan ibunya, Shamsiah Yatim, 57 dan ayahnya, Muhamad Mohd Noor, 52, barulah dia akur serta pasrah dengan takdir Ilahi.

Selain kehilangan separuh tempurung kepala, Hisham turut juling mata kirinya, namun, mengakui penglihatannya masih jelas.

Menurutnya, pertama kali keluar rumahnya sebaik dibenarkan pulang dari hospital, dia panik apabila anak jiran menangis ketakutan sebaik melihat kepalanya.

"Ketika itu, kepala saya botak menyebabkan ketiadaan tempurung kepala itu boleh dilihat dengan jelas," katanya yang terkenal dengan gelaran Hisham Lekuk.

Mengenai kos rawatan bagi menggantikan tempurung kepalanya, Hisham menjelaskan, ibu bapanya yang bekerja kampung tidak mampu membiayainya kerana kos pembedahan agak tinggi iaitu antara RM8,000 hingga RM12,000, tidak termasuk kos perubatan.

Sehubungan itu, Hisham merayu sesiapa yang ingin membantunya boleh menghubungi ayahnya menerusi talian 017-9335461.

Source

Find a job and win RM500: Holy moly shmoly! We pay you RM500 when you've found a job through JobsCentral. All you need to do is to land that dream job, and then RSVP us here. Terms apply.

Shell Helix is giving away prizes worth over RM200,000. Here's how you can win them.: Get your chance to win an all expense paid VIP trip to Italy. Buy a minimum of 4 litres of Shell Helix Ultra, Shell Helix HX7, Shell Helix HX7 E or Shell Helix HX7 Diesel, get the contest form and submit your entries!

Teh Tarik is definitely 100% Malaysian. What else makes YOU proud to be Malaysian?: Are you a True Malaysian? Watch the short videos, then leave a comment to win RM300 cash and hampers!

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 10:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pasir mas</b> - Google Blog Search

Posted: 04 May 2012 10:03 PM PDT

URL Sumber Asal :-

Umno <b>Pasir Mas</b> sahkan ada ahlinya bernama Wan Ahmad Wan Omar

Posted: 04 May 2012 02:29 PM PDT

Bagaimanapun, Naib Ketua che Johan Che Pa tidak dapat mengesahkan individu itu timbalan pengerusi SPR. 

(Free Malaysia Today) - Umno Pasir Mas mengesahkan ada ahlinya yang bernama Wan Ahmad Wan Omar, tetapi tidak dapat mengesahkan ia timbalan pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Bagaimanapun, Naib Ketua Umno bahagian, Che Johan Che Pa berkata, Wan Ahmad menjadi ahli Umno dalam sebuah cawangan dalam DUN Chetok.

"Saya telah membuat semakan dan mendapati ada individu yang bernama Wan Ahmad yang menjadi ahli di sebuah cawangan dalam DUN berkenaan.

"Tetapi (saya) tidak tahu individu itu adalah timbalan pengerusi SPR. Kalau hendak mengesahkan Wan Ahmad itu timbalan pengerusi SPR, kena beri nombor kad pengenalannya," katanya ketika dihubungi.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail mendakwa timbalan pengerusi SPR itu merupakan ahli Umno di Pasir Mas.

Beliau juga mendakwa Pengerusi suruhanjaya itu, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof juga menjadi ahli Umno.

Bagaimanapun, Wan Ahmad dan Abdul Aziz menafikannya.

Menurut Wan Ahmad, beliau tidak pernah mendaftar untuk jadi ahli Umno dan tidak pernah mengenali serta tidak mempunyai kaitan dengan individu bernama Wan Ahmad bin Wan Omar yang memegang keahlian Umno bernombor 2374564 di cawangan Umno Kubang Bunggor, Pasir Mas, Kelantan.




 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved