ads

Khamis, 2 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Jan 2012 04:56 PM PST

Xpdc ke Felda Chiku Gua Musang bahagian 1

Kali ini penceritaan agak panjang dan saya terpaksa bahagikan kepada 2 bahagian. Part 1 and part 2. Ini memandangkan banyak hari yang kami lalui dan pelbagai pengalaman yang telah ditempuhi.

Kami bergerak ke Gua Musang bermula dari Kajang, Semenyih dan seterusnya ke Ampang dan Keramat. Namun begitu dalam perjalanan ke Ampang kenderaan kami perlu singggah di Sungai Congkak Hulu Langat untuk mengambil salah seorang ahli kumpulan kami.

Sampai di Sungai Congkak untuk ambil Sani@black

Malam-malam begini takde lagi orang berkelah mandi air sungai di Sungai Congkak.

Kami selesai mengumpulkan ahli di Keramat. Tanpa membuang masa dan pada ketika itu jam menunjukkan pukul 1 pagi, kami meneruskan perjalanan menuju ke Gua Musang dengan bertukar ganti pemandu secara bergilir-gilir.

Perjalanan kami agak tidak berapa selesa kerana terlalu banyak barang dan alatan yang dibawa dan dimuatkan di dalam kenderaan. Kesemua barang dan alatan adalah penting setelah berpandukan kepada check list yang telah disediakan bagi mengelak kekurangan alatan dan membawa alatan yang salah dan tidak berguna.

Dalam xpdc ini kami telah diberikan setiap seorang ahli mempunyai tugas masing-masing. Oleh itu setiap ahli perlu bertanggungjawab kepada tugasan yang diberikan. Bro jimi adalah ketua xpdc, Shahril bertindak sebagai pemandu arah, penyelenggara alatan dan sebagai pegawai perhubungan, Sani @ black sebagai AJK kebajikan ahli dan medic, Shahrul pula urusan pengangkutan dan saya mengurus kewangan perbelanjaan sepanjang xpdc.

Berhenti berehat: Bro Jimi sedang mengeluarkan alat laser beliau untuk dipancarkan ke hutan di hadapannya. Akibatnya sesuatu yang mengerikan berlaku. Kedengaran bunyi yang menakutkan dari hutan tersebut. Bro Jimi dan saya lari bertempiaran menyelamatkan diri. (bunyi ngeri tersebut berjaya dirakam)

Sampai di Gua Musang pada subuh hari...

Sampai di Gua Musang tepat pada waktu Subuh. Kami berehat seketika sebelum memulakan aktiviti selanjutnya pada hari pertama ini. Memang mendebarkan dan menanti-nanti saat-saat apakah aktiviti yang kami akan lakukan nanti. Sementara itu Shahril sibuk berurusan dengan orang tempatan dan beberapa orang yang sudah dibuat temujanji sebelum kami berangkat ke lokasi.

Tengok la muatan barang yang kami bawa ini. Padat dan sesak. Kenderaan ini memang terbaik dan lasak. 

Menanti orang yang dijanjikan untuk berjumpa. Baru lepas sarapan pagi. Perut Kalau kosong nak buat kerja pun semua tak boleh.

Sani dan Jimi sedang berbincang mengenai strategi yang akan digunakan untuk aktitviti hari itu. Kepuasan jelas kelihatan setelah baru makan daging kambing.

Sudah sampai orang yang ditunggu-tunggu. Cuaca agak mendung dan suram. 

Hampir nak ke tengah hari barulah kami dapat pergi ke lokasi. Perjalanan agak mencabar dan berliku-liku. Hanya kenderaan yang lasak dan berani sahaja boleh melalui kawasan tersebut. Alhamdulillah kami selamat sampai di lokasi. Sampai di lokasi, keadaan air sungai agak deras sebab hujan. Tapi kami tetap harungi juga sebab sudah alang-alang sampai.

Ikuti gambar seterusnya ini. Kalau nak cerita panjang rasanya ramai yang malas nak baca. Jadi tengok gambar sambil penerangan sikit-sikit. Itu sudah memadai dan seronok.

Suasana di kawasan Felda Chiku. Ikut perancangan nak pergi ke lokasi gua. Tapi tak jadi disebabkan masa dan kos yang tidak dijangka. Insyaallah akan datang boleh pergi lagi.

Sampai di lokasi. Laluan agak becak. Keadaan selepas hujan turun.

Sani memulakan langkahnya dengan penuh bersemangat.

Keadaan air sungai yang naik dan agak deras. Tapi kami redah juga. Lepas ambil gambar ni saya terus 'gedebuk!' jatuh. Licin. Lepas tu berendam aje dalam sungai tu.

Jimi dan Shahril@Steven sedang memikirkan ape yang perlu dilakukan dengan keadaan sungai yang berarus deras.

Semua alatan penting dibawa turun dan diuji fungsinya. Maaf sebab tiada gambar dirakam semasa aktiviti dijalankan disebabkan keadaan yang tidak mengizinkan dan alatan elektronik seperti kamera tidak kalis air. Dikuatiri rosak sebab terkena air. Perancangan akan datang saya akan usahakan untuk menggunakan kamera tahan lasak dan boleh masuk air.

Kami memperolehi hasil. Walaupun sedikit tapi kami menjumpainya. Kami banyak mengumpulkan pasir dan tanah untuk dibawa balik bagi kerja proses seterusnya menggunakan mesin ayak automatik atau mangkuk biru.

Selepas aktiviti, kami berehat dan makan tengah hari (dah masuk petang) sebelum check in lokasi terusnya. Di sini kami bertukar-tukar cerita dan pengalaman masing-masing.

Lama juga kami bersembang di sini sebab banyak cerita menarik. kami juga membincangkan aktiviti pada keesokan harinya nanti.

Felda Chiku: Perjalanan kami check in di kediaman Brader yang pakai kopiah gambar di atas tadi. Lupe pulak nama dia.

Kuda milik brader tu. Kuda ini pernah mengejar Sani. Mungkin tertarik dengan kemachoan Sani agaknya.

Petang itu kami menggunakan alat ini untuk mengasing emas dengan pasir. Lokasi anak sungai ini tak jauh dari kediaman kami. Hanya 50 meter.

Mengunakan kuasa bateri sahaja. Alat ini beroperasi dangan jayanya sambil diperhatikan secara beramai-ramai. Nampak tak?

Guna bateri kereta. Boleh guna bateri motor juga. Asalkan 12 volt. Jadi ianya selamat dan tiada risiko renjatan elektrik.

Brader tu sedang mandikan kudanya. Kami pun belum mandi lagi. 

Pada sebelah malam kami berpecah tidur di dua kediaman. Shahril, Sani dan Shahrul bermalam di kediaman Brader tu manakala Jimi dan saya bermalam di kediaman ayah Brader tu. Ayah Brader tu dikenali dengan nama Tok Ayah (ingat pulak name).

Berada di kediaman Tok Ayah banyak ilmu yang saya perolehi. Tok Ayah banyak bercerita dan memberikan banyak tips dan ilmu yang berguna yang boleh diamalkan.

Pada keesokan harinya, sebelum bergerak ke kolasi, Jimi dan saya mendengar sedikit taklimat daripada Tok Ayah. Dia banyak memberi petua yang boleh diamalkan dan menunjukkan banyak benda yang kami tidak ketahui.

Tok Ayah bercerita dan menunjukkan sesuatu kepada kami.

Inilah daun pokok limau hantu yang banyak khasiatnya. Tok Ayah berikat sedkit kepada kami untuk dibawa pulang. 

Sudah sarapan pagi tapi masih lagi berhenti minum-minum. Nampak tak air tuak tu? Sani melihat dengan penuh berminat. Tak minum pun. Minum air dalam botol je. Kami menunggu orang yang akan membawa kami ke lokasi lain pula.

Pada hari pertama kami banyak menggunakan alat seperti pam tangan dan mangkuk biru sahaja selain dari dulang plastik. Alat metal detector masih belum digunakan lagi. Pada hari kedua ini alat seperti metal detector dan pin pointer akan digunakan pada lokasi lain yang akan kami redah. 

Sila ikuti sambungan pengalaman kami ini pada post akan datang dengan banyak pengalaman yang lebih menarik lagi....

Full content generated by Get Full RSS.Full content generated by Get Full RSS.

03 di rantau panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di rantau panjang - Google Blog Search


.......is all about my beautiful life!: Shopping <b>di Rantau Panjang</b> <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2012 06:58 AM PST

Review Shopping di Rantau Panjang, Kelantan.

Dari Kota Bharu ke Rantau Panjang is about 30 minutes jugak.. lagi best dtg 2 kete biler pergi jalan2 dalam town naik satu kete sbb asyik la terlepas dari kete satu lagi.. bole pulak jam dalam hospital dekat sejam tanpa bunyi hon di KB tuh..pergggggghhhh! tensi!!! ok! ape yang bole aku ckp kan, kalau nak beli toto beli kat sini. RM35 je kalau kat Pengkalan Kubor RM38.. kalau kat KL faham2 sendiri!heeeeeee.. yg best Rantau Panjang dari Pengkalan Kubor : Toto murah, baju pun okay jugak.. best jugak! mcm2 ade sini.. tak nyesal beli sini.. cume pinggan mangkuk mahal dari Pengkalan Kubor.kalau rase2 tak tahan pnas, tak yah la dtg.. soping sini kene kental jiwa! Dengan Jam dari pintu masuk pas tu berjalan kaki di bwah matahari terik.. ade bran? mmg kat sini jam memanjang! lebih baik park kat parking bus & jalan kaki masuk sane.. kalau nampak imigeresen jgn masuk melainkan ko bawak passport. aku igt imigresen tuh pintu masuk sbb nak check beg.. seb baik tanya dgn orang yg pki uniform. dari imigren ke Pasar besar Rantau Panjang tu dlm 10 minit masuk dalam..kat sini dekat dengan Sungai golok, kalau Pengkalan Kubor dekat dengan Tak Bai, siam. Motor plat thailand mmg bersepahhhh...aku lagi suke soping kat RAntau Panjang cume hati kene kental! barang byk , cantik2 pulak tuh! oh! lupe nak bgtau, pkol 6 petang psar ni dah tutup. kononnya dari Rantau Panjang nak singgah Pengkalan Kubor. haremmm.. smpi2 dah Pasar Pengkalan Kubor dh tutup u olz!!!!mase nih tak pix sbb dah menggelepar kepanasan..

Review Shopping di Pengkalan Kubor, Kelatan



**ni je gambar yang sempat snap kat Pengkalan kubor..

repeat yg semalm, smpi jugak kat Pengkalan Kubor! aku kene tipu dgn cik kedai yang jual sia tuh (org johor panggil mangkuk tingkat). korang kalau nak beli pinggan mangkuk sini mmg murah! jgn beli tempat lain, beli je kat kedai IMIPIAN SURI!confirm murah!lagi murah dari pasar tuh.. aku kene tipu wehh! kat pasar aku beli RM50, kat kedai tuh jual RM44.90.. tak ko menyirap!! menyesal gile2!!!! sah2 la kat kedai tu mmg dia simpan elok!! jersi pun mahal jugak, tk bole kurang!ekceli Pengkalan Kubor ni tak pergi pun tak pe.. tak bape best walaupun tak jam segala.. kau akan rase bosan! dan tudung harga KL.. bole gitw? mentang aku tak kecek dia nak tekan aku! hrmmm.. takde ke manenya aku nak beli..baik beli kat Jln TAR kalau harga dah semo!

overall dan konklusinya , jauh perjalanan luas pemandangan.

**just snap from car.. iklan pun bahasa kelate ..


**ni toto beli kat Pengkalan kubor ye , kengkawan!

kat Kelantan jangan risau pasal solat, mane2 ade masjid.. bole kata tak smpi 1km dah ade masjid atau surau..

Cume pesan aku, kalau korang tak bole terima hakikat mutabak dan sume lauk manis mcm aku, baik masak sendiri atau makan roti..heeeeeeeeeeeeeee

sekian utk entry Kota Bharu dan sekitarnya. bersambung entry singgah bermalam di Pantai Batu Burok, Kuala Terengganu untuk balik ke KL

Full content generated by Get Full RSS.

Sungai Rapat Online: Dua maut nahas kereta, lori <b>Di Rantau Panjang</b>

Posted: 09 Dec 2011 12:46 PM PST


Seorang wanita tidak menyangka kemalangan maut disaksikan di Kilometer 10 Jalan Rantau Panjang-Panglima Bayu ketika dalam perjalanan bersama suami untuk ke rumah ibu saudaranya di sini, melibatkan adiknya yang merupakan antara dua mangsa yang terkorban.

Bagaimanapun, Rosneeda Che Kamaruddin, 23, dari Batu Gajah, Tanah Merah, berkata, dia tidak berhenti melihat kemalangan itu yang berlaku kira-kira pukul 9 pagi.

Rosneeda berkata, adiknya, Lukmannulhakim , 21, keluar terlebih dahulu dari rumah mereka di Kampung Cherang Lali, bersama dua rakannya dengan menaiki kereta lain dan menuju ke rumah ibu saudara mereka bagi menghadiri majlis kenduri.

"Saya dan suami keluar kemudian. Namun perjalanan kami tersekat apabila jalan di Kilometer 10 sesak akibat kemalangan.

"Kami lalu meneruskan perjalanan dan tidak berhenti menjenguk tanpa menyedari mangsa kemalangan adalah adik saya sendiri.

"Saya masih terkejut dengan khidmat pesanan ringkas (SMS) daripada telefon adik saya sendiri yang mungkin dihantar polis," katanya ketika di Unit Forensik Hospital Pasir Mas di sini hari ini.

Dalam kemalangan itu, Lukmannulhakim dan rakannya, Mohamad Aiezat Sharifuddin, 21, maut manakala pemandu kereta Proton Iswara yang mereka naiki, Sazali Muhamad, 21, cedera parah dan dirawat di Hospital Pasir Mas.

Mohamad Aiezat berasal dari Kampung Jerangau, Tanah Merah, manakala Sazali berasal dari Kampung Gual Petai Lima.

Jurucakap polis berkata, kemalangan dipercayai berlaku apabila kereta itu gagal dikawal ketika melalui sebuah selekoh lalu terbabas ke laluan bertentangan.

Katanya, kereta itu lalu bertembung dengan sebuah lori membawa muatan ayam mengakibatkan kesemua mangsa terhumban ke gaung sedalam tiga meter.

Bapa Sazali, Muhamad Derasa, 54, berkata, keadaan anaknya masih parah akibat kecederaan di kepala dan ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) hospital tersebut.

Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Daerah, Deputi Makheter Yaakcob ketika dihubungi hari ini mengesahkan menerima laporan kejadian itu dan siasatan dilakukan mengikut Seksyen 41(1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Full content generated by Get Full RSS.

kerdipanbintang: Aku dan <b>Rantau Panjang</b> Kelantan (siri 1)

Posted: 25 Jan 2012 07:06 AM PST

Kelmarin aku balik ke tanah tumpah darah - Rantau Panjang Kelantan. Uiss macam jauh je bunyinya. hehe. Padahal jarak aku menetap sekarang dengan Rantau Panjang cuma sejam setengah je.
Rantau Panjang - Wah!! Sibuknya. Penuh dengan pelancong. Pelancong dari seluruh negeri. Cuti tahun baru Cina katakan. Tapi aku perhatikan kebanyakan pelancong semuanya orang Melayu. Orang Melayu dari seluruh negeri di Malaysia. Orang cina? tak nampakpun. hehe ..
Rantau Panjang - di sanalah aku dilahirkan dan dibesarkan. Bersekolah kat sana juga. Dari sekolah rendah hinggalah ke sekolah Menengah. Dari darjah satu hingga ke tingkatan 5. Cuma bila naik tingkatan 6 aku ke sekolah Sultan Ibrahim (1) Pasir Mas. Habis tingkatan 6 terus masuk UKM ..  habis UKM terus posting ke Sabah. 10 tahun kat Sabah. Menjelajah aku kat negeri Sabah. Nyaris-nyaris tergoda (digoda?) dengan orang perempuan Sabah. Cina kadazan pula tu. Kristian pula tu .. adoii .. 
Rantau Panjang – Pusat beli-belah. Macam-macam ada ..  Suka betul aku tengok dan perhatikan orang perempuan & lelaki dari negeri-negeri lain datang sini. Macam-macam gaya. Macam-macam dibimbitnya. Macam-macam dibelinya. Aku pula? sekadar beli buah limau siam 2 kilo je.
Rantau Panjang – penuh nostalgia bagiku. Zaman aku bersekolah menengah.
Rantau Panjang - kat tapak pasar sekarang inilah tempat aku berjalan malam-malam tenangkan fikiran. Merenung masa depan ..
Full content generated by Get Full RSS.

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


Adun <b>Wakaf Bharu</b> rai masyarakat Tionghua | GegarKelantan.net

Posted: 10 Jan 2012 05:20 PM PST

Oleh Hasnan Yahya

Che Abdullah dan isteri menyampaikan sumbangan buah Limau untuk masyarakat Tionghua

TUMPAT ( Wakaf Bharu ), 11.Jan – Kemeriahan untuk menyambut Tahun Baru Cina tahun ini semakin terasa bagi penduduk di Perumahan Sri Kebakat, Wakaf Bharu setelah menerima kunjungan dari Adun mereka Che Abdullah Mat Nawi petang semalam.

Kehadiran Che Abdullah bersama isterinya Saliha Yaacob di taman tersebut menggambarkan keperihatinan wakil rakyat terhadap kehidupan masyarakat tionghua bagi meraikan tahun baru cina yang akan disambut pada minggu depan.

Menurut Che Abdullah, semenjak beliau menjadi Penyelia Dun tahun 2004 hinggalah menjadi wakil rakyat, tradisi menyampaikan buah limau dan meraikan masyarakat tionghua sempena tahun baru cina sentiasa diadakan.

Penyampaian buah limau adalah tradisi bagi Adun Wakaf Bharu sempena Tahun Baru Cina

" Lebih 600 keluarga dari kaum Tionghua berada dalam Dun Wakaf Bharu dan mereka ini sentiasa dilayan sebaik mungkin, program hari ini juga boleh memeriahkan lagi sambutan tahun baru cina di wakaf bharu"ujar beliau.

" Bagi sambutan tahun ini, kita ubah sedikit iaitu dengan menyampaikan buah limau terlebih dahulu sambil menziarahi mereka terus ke rumah dan sambutan di peringkat dun pula akan diadakan bertempat di Pejabat Dun Wakaf Bharu jumaat ini."katanya lagi.

Beliau juga berkata dari segi program kerajaan seperti skim Al-It'am, Kifaalah dan Az-Ziwaaj, masyarakat Tionghua juga mendapat menafaat sepenuhnya dan mereka ini memahami keadaan negeri Kelantan yang berada di bawah kepimpinan Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan dasar Membangun Bersama Islam.

Full content generated by Get Full RSS.

Nazira&#39;s Secret Garden: Jem yang teruk <b>di</b> bulatan <b>WAKAF BHARU</b>

Posted: 04 Jan 2012 11:14 PM PST

Kejadian pagi tadi.. Lepas hantar Izzaty tadika.. Tetiba nampak line kereta panjang tak bergerak. Elok jalan 2 line, sudah jadi 3 line. Aikkk??! Ni le peel org kita.. Akibat kurang sabar, padan muka hampa.. Langsung x boleh gerak.

Kesian siapa yang nak pergi sekolah mesti lambat. Jam sudah 7.45am.. Terhenggot henggot. Sampai aku nampak lampu lip lap lip lap polis trafik dah sampai. Baru boleh gerak.

Masing masing dah punch card merah la tuuuu

Finally jam 8.00 baru sampai rumah..

Punca kesesakan: ADA LORI PANJANG SUDAH ROSAK ATAS JALAN.

Full content generated by Get Full RSS.

Komunitikini – Sambutan Tahun <b>Baru</b> Cina DUN <b>Wakaf Bharu</b>

Posted: 13 Jan 2012 06:50 PM PST

Program Sambutan Tahun Baru Cina DUN Wakaf Bharu 2012 telah diadakan di Kampung Kulim, Wakaf Bharu baru-baru ini.

Program ini di anjurkan olih AJK Pusat Khidmat Masyarakat DUN Wakaf Bharu, yang turut di hadhiri olih ADUN Wakaf Bharu Hj Che Abdullah bin Mat Nawi dari PAS.

Program ini mendapat sambutan ramai dari perbagai lapisan masyarakat dan perbagai kaum termasuk Melayu, India, Cina dan Siam. Antara aktiviti-aktiviti yang diadakan termasuk permainan singa tradisional, pemberian wang kepada yang memerlukan dan cabutan bertuah.

Suasana menjadi lebih meriah apabila Hj Che Lah menyampaikan ang-pau kepada kanak-kanak dari perbagai kaum. Turut disumbangkan ialah sekotak limau mandarin kepada setiap hadhirin.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger... Full content generated by Get Full RSS.

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Dun <b>Kelaboran</b>: IHTIFAL PUSAT ASUHAN TUNAS ISLAM (PASTI <b>...</b>

Posted: 20 Nov 2011 08:19 PM PST










 





DUN Kelaboran meneruskan tradisi menyemarakkan pendidikan pra persekolahan anak-anak berusia lima dan enam tahun bagi penanaman asas Islam yang kukuh sebelum menapak ke alam persekolahan.  PASTI, selaras dengan kebangkitannya selaku pemangkin pendidikan Islam telah mengadakan Ihtifal di mukim masing-masing bagi penyampaian sijil, hadiah pelajar terbaik dan persembahan menarik dari graduan-graduannya.
Setakat ini kesemua PASTI di dalam DUN Kelaboran telah pun mengadakan Majlis Ihtifal dengan jayanya dan telah disempurnakan penyampaiannya oleh YB ADUN Kelaboran, Saudara Mohd Zaki Hj Ibrahim.


Full content generated by Get Full RSS.

Dun <b>Kelaboran</b>: Penyampaian Cek Wasi Takaful Kifalah DUN <b>...</b>

Posted: 15 Nov 2011 07:46 PM PST







Satu majlis penyampaian Cek kepada Wasi (Waris) peserta Skim Takaful Kifalah (Warga Emas berusia 60 tahun ke atas) telah diadakan di perkarangan Pusat Khidmat Masyarakat DUN Kelaboran pada 15hb November 2011 yang melibatkan seramai tujuh puluh tiga (73) orang penerima.

Penyerahan Cek berjumlah RM73,000.00 itu telah disempurnakan oleh YB Mohd Zaki Hj Ibrahim, ADUN Kelaboran dengan dihadiri oleh sebahagian ahli jawatankuasa Majlis Tindakan DUN.  Kerajaan Negeri Kelantan telah mencarumkan semua warga emas yang berusia 60 tahun ke atas di dalam satu Skim Perlindungan untuk Keluarga dan  seandainya si penama meninggal dunia, wasi mereka akan menerima sejumlah RM1,500.00 sebagai manfaat bagi Skim tersebut.

Full content generated by Get Full RSS.

Dun <b>Kelaboran</b>: Majlis Penyerahan Rumah Dhuafat Kampung Ana

Posted: 17 Nov 2011 12:21 AM PST




Satu majlis penyerahan Rumah Dhuafat kepada rakyat yang memerlukan telah diadakan di Kampung Ana pada 16hb November 2011.  Majlis tersebut telah disempurnakan oleh Ahli Dewan Undangan Negeri Kelaboran, YB Mohd Zaki Bin Hj Ibrahim.  
Penerima, En Razali Bin Isa merasa sangat beruntung kerana telah dibantu oleh Kerajaan Negeri Kelantan, beliau yang hanya bekerja kampung dan mempunyai tujuh (7) orang anak.  Inilah antara bukti di hadapan mata yang menunjukkan bahawa Kerajaan Negeri cakno rakyat dan pengamalan negeri berkebajikan. 
Encik Razali merupakan penerima Rumah Dhuafat yang ke 12 sejak ia dilancarkan pada tahun 2006.  Dijangka sehingga akhir tahun ini, sebanyak empat (4) buah Rumah Dhuafat  akan disiapkan di mukim yang lain.  Antara kriteria bagi pembinaan Rumah Dhuafat ini antaranya pemohon belum mempunyai rumah sendiri, miskin, punya kawasan sendiri untuk dibina rumah dan punya tanggungan yang ramai.
Full content generated by Get Full RSS.

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf che yeh - Google Blog Search


HomeStay/Rumah Tamu <b>di Wakaf Che Yeh</b>, Kelantan|Great Teacher <b>...</b>

Posted: 30 Jan 2012 06:16 AM PST

Semasa konvoi bercuti di Kelantan, saudara mara eyriqazz lebih kurang 4 keluarga mengambil pilihan untuk memilih Homestay/Rumah Tamu Mas di Wakaf Che Yeh, Kelantan. Faktor utama adalah murah, ada 3 bilik, berhawa dingin dan parking boleh memuatkan lebih kurang 3-4 buah kereta.
 Pandai pakcik eyriqazz cari rumah tamu ini, lokasinya yang lebih kurang 5 minit drive dari Wakaf Che Yeh, Kelantan, antara destinasi shopping pilihan di waktu malam di Kota Bharu, Kelantan. Kalau nak pi Kota Bharu pun hanyalah lebih kurang 30 minit perjalanan.
Berapa harganya? Umm, jangan terkejut ya. Time pergi ini semasa Cuti Chinese New Year, RM150 semalam untuk sebuah rumah yang memuatkan 3 bilik yang dilengkapi Aircond, peti sejuk biasa, dan katil Queen. Nak ambil gambar di dalam tak sempat la pula. Murahkan, kalau jalan ramai-ramai better menyewa camni, sewa bilik di hotel budgetpun rasanya dah kos lebih kurang rm50-100 semalam.
Kalau terasa nak bercuti di Kota Bharu, Kelantan dan mencari tempat tinggal untuk bermalam, saya rekomenkan HomeStay @ Rumah Tamu ini. Bolehla hubungi di No. telefon 017-9765838. Oh ya, ini bukan entri berbayar ya. Entri ini sebagai tanda terimakasih buat pemilik HomeStay tersebut yang menyediakan tempat /rumah tamu dengan harga yang berpatutan dan murah buat yang mahu bercuti di Kelantan.
P/s : Any recommendation Homestay menarik di Malaysia ini? Terasa nak pergi bercuti Ala-Ala Homestay laa.... Pengalaman di Haji Dorani Homestay memang best dan menawan dan teringin mengalami suasana sebegitu lagi.
Full content generated by Get Full RSS.

BEN ASHAARI: Melayan perlawanan bolasepak <b>di Wakaf Che Yeh</b> <b>...</b>

Posted: 07 Nov 2011 02:38 AM PST

Lebat pulak hujan .. Gerai banyak tak pasang lagi .. Dari nak makan kfc terus tak jadi ... Makan kat sini sambil layan bola ..

Sedap ? Masakan kelantan .. semua org tau cmana kan .. hehe.. Jemput eh ..

Terlupa lak ada game Malaysia vs Singapura ..huhu ..

Published with Blogger-droid v1.7.4
Full content generated by Get Full RSS.

Blogger EELOBOR ~ <b>Wakaf Che Yeh</b> - yang ingin kukongsi...

Posted: 05 Jan 2012 11:51 PM PST

Assalamualaikum
JumAAt
06-01-2012
Dalam perjalanan pulang dari Kota Bharu ke Ketereh, kami berhenti di pertengahan jalan semata-mata nak snap mercu tanda Wakaf Che Yeh yang semakin popular menjadi pusat kunjungan jika kita ke Kelantan. Tempat shopping! Kalu pegi malam nanti, harus tak nampak, so snap waktu siang.


Masa snap snap ni, ada keta yang lalu-lalang siap hon pada kami. Hehehehe orang Kelate memang peramah eh?

Selepas maghrib kami berkunjung ke rumah blogger EELOBOR yang kebetulan juga pulang ke kampung halaman di Pintu Geng, tidak jauh dari Wakaf Che Yeh.


Abaikan seluar aku yang basah, kerana ujan sejak senja hingga ke tengah malam. Kami pergi juga ke rumah EELOBOR (dijemput di pertengahan jalan) kerana kesempatan begini mungkin tidak berulang di lain kali.


Besar sungguh rasa hati kami, disambut mesra oleh Mamanya, dan anak isteri. Siap jamu Bihun Goreng yang enak masih panas dan Sata. Teh O sedap, kebetulan kami tiba dalam ujan.

Kemudian menyambung nak berkawad kaki di Wakaf Che Yeh. Tempat ni lebih kurang macam Uptown di KL. Meriah menjelang tengah hingga ke awal pagi. Tapi kami tak larat lah nak meronda di tengah malam, lagipun aku nak balik KL esok pagi, jadi nak tidor awal la konon.


Pertama kali tengok Buah Bidara. Adik beradik epal/lai rupanya. Manis macam epal gak. Tekstur sedikit kasar. Kami bercakap-cakap, apa kaitan Buah Bidara sebegini yang sering disebut dalam bidalan "Nasi Lemak Buah Bidara" itu.... hmmm?

Walaupun cuaca mendung dan ujan lebih banyak turun dari berhenti, kami tetap enjoy berjalan sana berjalan sini. Bagi aku memang lah percutian ini sangat singkat, tetapi masa kami begitu padat dan dipenuhi dengan agenda jalan-jalan.

Terimakasih tidak terhingga buat ANYSS sekeluarga dan CHE BINTANG yang menjadi peneman. Ada banyak kisah lucu yang kami kongsi dan bebas pula kami bergelak gelak dalam cuti yang penuh kenangan. Percutian yang sungguh berbeza dan bermakna kerana aku tidak menginap di hotel mewah tetapi di sebuah rumah kampung yang menarik dan menyentuh perasaan... Sungguh lain dan berbeza sekali!

Hanya dua orang sahaja blogger yang sempat ditemui di sana. Blogger WANI dj HOTfm Kelantan tidak sempat dibuat temujanji, kerana aku bimbang mengganggu lagipun masa sangat singkat. Tak terkejar nak susun semua agenda. Lagipun 2hb Jan, merupakan hari pertama DJ Wani (disana dipanggil DJ SHAZ) memulakan tugas di konti.

Apapun, sebaik sahaja aku balik KL, DJ WANI call untuk aku memuatkan ucapan dan sedikit pengalaman berada di Kelantan. Rakaman terpaksa dibuat dua kali. Sapa yang dapat dengar? Hehehehe.. orang KL masuk sora di radio Kelantan.

~...kerana inginkan sesuatu yang unik lagi klasik, SERI BULAN tidak pernah berfikir dua kali untuk menjadi peneman dan pendorong utama kepada HISYAM, menjadi pemastautin tetap Kampung Separuh Desa, walau tahu nanti dia pasti harus belajar membasuh kain dengan tangan, memerun api dan memanggang arang...~

Full content generated by Get Full RSS.

03 di gua musang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gua musang - Google Blog Search


9 ditangkap cuba buat sekatan <b>di Gua Musang</b> - AR RISALAH <b>...</b>

Posted: 28 Jan 2012 06:51 PM PST

Lapan Orang Asli dari masyarakat Temiar di Gua Musang ditangkap selepas mereka cuba untuk mengadakan sekatan bagi menghalang pembalak memasuki kampung mereka.

Peguam Siti Kassim, yang telah cuba untuk campurtangan bagi pihak masyarakat Orang Asli, turut ditangkap.

Ketika dihubungi, rakan peguamnya Fadiah Nadwa Fikri berkata Siti telah memaklumkan kepadanya kesemua mereka dibawa ke ibupejabat polis daerah Gua Musang pada sekitar jam 5 petang untuk memberi kenyataan.

"Siti telah menasihatkan masyarakat Orang Asli mengenai hak mereka di segi undang-undang tetapi pihak polis menuduhnya menghasut protes tersebut," katanya.

Masyarakat Orang Asli di sekitar Gua Musang telah memutuskan untuk meneruskan sekatan tersebut selepas rayuan mereka kepada kerajaan negeri Kelantan tidak diperdulikan.

Ketika dihubungi sebelum ini, wakil masyarakat terbabit, Kamal Alek, berkata kira-kira 700 Orang Asli dari 31 kampung berkumpul untuk menetapkan mengadakan sekatan di jalan utama ke Kampung Parit.

"Polis Gua Musang telah meminta kami memberi lebih banyak masa untuk mengadakan perbincangan, tetapi jika kita terus menunggu, sedang pembalakan berterusan, apa yang akan tinggal di kampung kami?" katanya.

Kira-kira 20 anggota polis ditempatkan di tempat di mana masyarakat Orang Asli itu merancang mengadakan sekatan.

Sekatan pertama bermula pada 4 Januari tetapi dibatalkan dua hari kemudian selepas mereka diberi jaminan bahawa mesyuarat akan diadakan dengan kerajaan negeri dalam masa dua minggu.

Kamal berkata operasi pembalakan telah menceroboh tanah pertanian mereka.

Beliau mendakwa, kerajaan negeri telah diberi kelulusan kepada program Ladang Rakyat tanpa mengambil kira masyarakat tempatan.

Program Ladang Rakyat merupakan projek pertanian yang membabitkan pembersihan sebahagian daripada kawasan hutan yang menjadi tempat Orang Asli bergantung hidup.

Ini telah menimbulkan kemarahan masyarakat Orang Asli di kawasan Gua Musang, yang mendakwa tanah nenek moyang mereka dirampas oleh kerajaan negeri dan diberikan kepada syarikat pembalakan.

Menteri Besar Kelantan Nik Abdul Aziz Nik Mat telah berkata tanah terbabit adalah milik kerajaan negeri kerana ia tidak diwartakan sebagai tanah simpanan Orang Asli.

Full content generated by Get Full RSS.

Penduduk Orang Asli <b>Di Gua Musang</b> Terputus Hubungan

Posted: 02 Jan 2012 06:49 PM PST

GUA MUSANG – Kira-kira 2,000 penduduk Orang Asli dari 30 kampung sekitar Pos Balar dan Hau dekat sini, terputus hubungan apabila jambatan kayu yang menghubungkan mereka dengan jalan utama runtuh Isnin.

Berikutan kejadian pukul 4 petang itu juga 20 guru Sekolah Kebangsaan Balar termasuk guru besarnya yang dalam perjalanan ke sekolah tersebut terkandas.

Selain itu, runtuhan tanah dilapor berlaku di beberapa kawasan di laluan menuju ke pos terbabit dan menghalang semua jenis kenderaan melaluinya susulan hujan lebat berterusan sejak beberapa hari lepas.

Guru Besar SK Balar, Zakaria Mustapha berkata beliau bersama 19 guru dan 16 murid anak Orang Asli yang dalam perjalanan ke sekolah berkenaan terpaksa berpatah balik untuk bermalam di bandar Gua Musang.

Katanya, beliau sudah memaklumkan perkara itu kepada Pejabat Pelajaran Daerah Gua Musang dan kini terpaksa menunggu jambatan tersebut dibaiki sebelum dapat ke sekolah yang terletak beberapa kilometer dari jambatan runtuh. – BERNAMA

Berita Berkaitan:

Full content generated by Get Full RSS.

Kayu Balak Runtuh <b>di Gua Musang</b> (Sinar Harian)

Posted: 03 Jan 2012 02:23 AM PST

GUA MUSANG - Seramai 2,000 penduduk Orang Asli di 30 kampung sekitar Pos Balar dan Hau dekat sini, terputus hubungan apabila jambatan kayu balak yang menjadi perhubungan penting mereka runtuh, petang semalam.
Kejadian jambatan kayu balak yang runtuh kira-kira jam 4 petang itu berhampiran Kampung Lambok, Kuala Betis mengakibatkan penduduk sekitar Pos Balar, Hau, Dakoh, Belatin, Cherok, dan Sampadek berdepan dengan banyak masalah.
Berikutan kejadian itu seramai 20 guru Sekolah Kebangsaan Balar, termasuk guru besarnya yang berkonvoi motosikal dan lima kenderaan terkandas di situ.
 Selain jambatan, beberapa kejadian bukit runtuh yang hampir menutup laluan jalan ke pos terbabit juga berlaku di sepanjang jalan itu hingga mengalang sebarang kenderaan melaluinya akibat daripada hujan lebat berterusan sejak seminggu lalu.
Guru Besar SK Balar, Zakaria Mustapha berkata, beliau pertama kali menunggang motosikal bersama guru lain untuk memulakan tugas di sekolah itu sesi buka sekolah esok, tetapi berdepan kejadian jambatan runtuh.
Beliau berkata, berikutan kejadian itu, beliau bersama 19 lagi guru dan 16 murid anak Orang Asli yang dalam perjalanan ke sekolah berkenaan terpaksa berpatah balik untuk bermalam di bandar ini.
Katanya, beliau yang mula lapor diri untuk bertugas di sekolah tersebut November tahun lalu dan ketika itu menaiki kenderaan pacuan empat roda walaupun berdepan dengan kejadian jalan rosak teruk.
Menurutnya, beliau sudah memaklumkan perkara itu kepada Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) Gua Musang dan terpaksa menunggu pembaikan jambatan itu untuk meneruskan perjalanan.
"Kami terkejut melihat jambatan kayu balak itu runtuh tiba-tiba, tetapi bernasib baik tidak kebetulan rombongan kami berada di atas jambatan terbabit jika tidak tak tahulah apa yang terjadi.
Seorang penduduk Orang Asli, Along Uda, 38, berkata kejadian jambatan kayu balak yang runtuh itu pertama kali berlaku di jalan berkenaan dan selama ini hanya berlaku kerosakan jalan sahaja.
Katanya, memang jalan ke 30 kampung pendalaman itu berdepan risiko kerana bukan sahaja jambatan yang runtuh, sebaliknya banyak tempat lagi runtuh yang jejas laluan.
Full content generated by
Get Full RSS.

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


KHIANATI RAKYAT!!! Brahim Ali bakal berkubur <b>di Pasir Mas</b>

Posted: 23 Jan 2012 10:01 PM PST

Oleh M FAQIH
http://www.malaysiandigest.com/images/zahar/ibrahim%20ali%20299.jpg
"KAMI pengundi di Pasir Mas tidak sabar lagi hendak balas dendam terhadap Dato' Ibrahim Ali. Dia khianat amanah yang kami berikan.
"Selepas ini barulah dia tahu hujung jatuh kerjaya politiknya. Jangan dok angkuh sangat dengan kemenangan hasil bantuan orang lain," kata penghulu mukim Kasar, Pasir Mas, Rahim Wan Samad.

Hujahnya turut disokong Siti Nor Md Midin, 65 dari Kampung Landar, yang meluah perasaan sangat meluat terhadap anggota parlimen Pasir Mas sekarang. Kata beliau rakyat Pasir Mas begitu kecewa terhadap bekas Ketua Bahagian Umno itu kerana menggadaikan amanah dan tanggungjawab yang diberi pengundi.

"Kami beri undi kepadanya dengan harapan dapat memperkukuhkan parti dan menjaga kebajikan penduduk di sini.
"Namun malang tidak berapa lama selepas diberi peluang, pemimpin itu tiba-tiba khianati pengundi. Kami yakin orang yang khianat terhadap perjuangan tidak akan kekal lama," katanya.
Menurutnya semasa berkempen pada pilihan raya umum lalu begitu sukar untuk meyakinkan pengundi terhadap Ibrahim kerana mereka tahu rekod lama pemimpin terbabit.
Kata beliau pelbagai alasan diberi kepada penyokong PAS supaya menerima Ibrahim. "Tebal muka saya dan rakan-rakan ketika berkempen bagi meyakinkan pengundi tegar PAS. Mereka awal-awal lagi tidak yakin dengan Ibrahim.
"Namun saya terpaksa memberi pelbagai alasan kerana kemungkinan ada hikmahnya apabila dia diberi peluang bertanding menggunakan lambang PAS.
"Kita sebagai anggota parti berpegang kepada keputusan pemimpin di atas. Molek di atas moleklah kami di bawah. Siapa sangka amanah kami tiba-tiba dikhianati," kata Rahim.
Bekas pegawai bank, Rashidah Mahmud, 58 menanyakan mana janji-janji Ibrahim sebelum ini mahu membawa apa yang ada di Kuala Lumpur ke Pasir Mas.
Pesara guru, Mohd Zain Che Mat, 63 yang tinggal berdekatan pusat khidmat Ibrahim di Kampung Kasar memberitahu hanya sekitar 500 penyokong tegar bekas pemimpin Semangat 46 itu yang dilihat sering datang program dianjurkan di situ.
Beliau melihat wajahwajah yang sama sejak dahulu sehingga sekarang berada di sekeliling anggota parlimen Bebas terbabit.
"Orang kampung yang tinggal berdekatan tidak datang. Saya difahamkan penyokongnya datang dari tempat lain kerana ada upah.
"Lelaki yang datang ramai pakai seluar pendek dan memakai gelang di tangan. Biarpun masjid terletak berhampiran, namun mereka seperti tidak endahkan," ujarnya.
Rashidah yang juga Ketua Muslimat PAS Cawangan Kasar berkata, pihaknya sering mengadakan majlis bacaan Yaasin di masjid dan rumahrumah penduduk tempatan.
Kata beliau program tersebut mendapat sambutan menggalakkan, ada juga di kalangan penyokong Umno yang datang.
Katanya, program berkenaan diketuai Ustazah Aishah dari Pondok Lubuk Tapah dan Wan Munah Wan Salleh diadakan sekali seminggu.
Menurutnya program itu dimulakan sejak 10 tahun lalu diadakan setiap hari Jumaat dihadiri tidak kurang 50 muslimat tempatan.
"Kami juga menerima jemputan membaca Yaasin di rumah-rumah penduduk yang ada hajat termasuk sakit atau tahlil arwah keluarga mereka.
"Selain itu kami juga pernah menerima jemputan membaca al-Quran bagi tahlil arwah di kampung lain termasuk Kubang Bemban dan Bechah Durian," ujarnya.
Kata beliau program tersebut mendapat sambutan sehingga penyokong Umno pun mengikuti sama.
Bagaimanapun beliau meluah rasa bimbang kerana ada uraura setiap perjumpaan yang diadakan perlukan mendapat permit polis selepas rang undang-undang perhimpunan aman dilulus di parlimen barubaru ini.
Umno dilanda dilema Khabar angin pula menyebut Ibrahim akan bertanding menggunakan lambang dacing pada pilihan raya umum ke-13.
Berita itu membuat Umno Pasir Mas dilanda dilema.
Ibrahim dikatakan akan diberi ruang bertanding di kerusi parlimen, manakala Ketua Bahagian Pasir Mas, Dato' Hanafi Mamat mensasarkan Dun Tendong.
Timbalan Ketua Bahagian, Che Johan Che Pa pula mengintai kerusi Dun Chetok. Manakala Naib Ketua Bahagian, Abdul Aziz Mohammad disebut-sebut calon di Dun Pengkalan Pasir. Bagaimanapun kehadiran Che Johan ke Chetok menimbul ribut dalam rumah tangga Umno Pasir Mas.
Kerusi tersebut lebih awal menjadi taruhan kepada Ketua Pemuda Umno Pasir Mas, Najib Rashdan Abdul Rahman.
"Isu pertelingkahan di antara Najib dan Che Johan bukan lagi menjadi rahsia di Pasir Mas. Semua orang sudah tahu pergolakan antara mereka sekarang," kata Adun Chetok, Ustaz Abdul Halim Abdul Rahman.
Di Rantau Panjang isu retak menanti belah tidak dapat dinafikan. Dendam politik antara ketua bahagian sekarang, Dato' Abdullah Mat Yassin dan bekas ketua bahagian, Dato' Mohd Zain Ismail masih belum reda.
Biarpun ada usahausaha mendamaikan dua kumpulan tersebut, namun ia tidak lebih sebagai hangathangat tahi ayam. Mohd Zain dan penyokongnya masih mengimpikan jawatan lama.
Kegawatan pada Oktober 2008 ketika pemilihan di peringkat bahagian tidak dapat dilupkan.
Pasukan FRU terpaksa dikejar mententeramkan keadaan gawat mesyuarat perwakilan Pergerakan Pemuda Umno bahagian.
Suasana kecoh tercetus apabila pengerusi tetap mesyuarat berkenaan Nordin Ibrahim mengumumkan seramai 461 perwakilan daripada 144 cawangan layak mengundi. Mesyuarat tersebut diadakan di Sekolah Kebangsaan Seri Kiambang di Rantau Panjang. Hari ini Ketua Pemuda Rantau Panjang, Ustaz Effendi Yusof pula dikatakan mempunyai haluan sendiri.
Setahun lepas 36 Penyelia Pembangunan Mukim (sekarang JKKKP) dan tiga Ketua PPM yang dipecat Abdullah pernah mengugut mahu meninggalkan parti.
Kira-kira 500 penyokong Umno di Cawangan Baroh Pial di Dun Bukit Tuku dan 35 cawangan lagi di seluruh bahagian tekad mahu keluar Umno.
Bekas ketua cawangan Baroh Pial, Wan Yaakob Wan Ismail memberitahu antara sebab mereka berbuat demikian kerana hilang kepercayaan kepada Abdullah.
Situasi serupa juga berlaku di Tumpat apabila tidak ada nama besar bagi mengisi calon parlimen. Dr Ashraf Wajdi Dasuki yang dibawa pulang pada pilihan raya umum lalu tidak lagi menjadi sebutan.
"Saya mendengar ada ura-ura calon wanita yang akan diletak di kerusi parlimen Tumpat," kata bekas guru, Che Awang Lah dari Dun Pasir Pekan.
Manakala Dato' Noor Zahidi Omar dikatakan lebih selesa mempertahankan Dun Pengkalan Kubur, dan timbalannya Dato' Rusdi Abdul Aziz pula enggan berganjak daripada Dun Wakaf Bharu. Isu dalaman membelit Umno Pasir Mas, Rantau Panjang dan Tumpat tentunya menyukar misi Dato' Seri Mustapa Mohamed menawan Kelantan.

Full content generated by Get Full RSS.

PASPB: KHIANATI RAKYAT!!! Brahim Ali bakal berkubur <b>di Pasir Mas</b>

Posted: 22 Jan 2012 08:16 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Hujahnya turut disokong Siti Nor Md Midin, 65 dari Kampung Landar, yang meluah perasaan sangat meluat terhadap anggota parlimen Pasir Mas sekarang. Kata beliau rakyat Pasir Mas begitu kecewa terhadap bekas Ketua ...

apa kes: Wanita Parah Ditembak Dalam Samun <b>Di Pasir Mas</b>

Posted: 30 Jan 2012 07:53 AM PST


 Seorang wanita parah akibat ditembak dalam kejadian samun di Kampung Slow Machang, Pasir Mas, pada Isnin.
Ketua Polis Kelatan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata Che Asmah Che Awang, 50, cedera parah di bahagian bawah dada sebelah kanan dalam kejadian 5 pagi itu.
Mangsa kini dirawat di Hospital Raja Perempuan Zainab II di sini dan keadaannya dilaporkan stabil, katanya kepada Bernama.
Beliau berkata berdasarkan kelonsong peluru yang ditemui, polis percaya kumpulan perompak terbabit menggunakan pistol jenis Revolver .38.
Mengulas lanjut, Jalaluddin berkata selain Che Asmah, terdapat empat lagi individu di dalam rumah tersebut ketika kejadian iaitu suami Che Asmah, Mohamad Lawi Dollah, 54, anak mereka Mohd Khairul Azani, 26, serta isteri dan anak Mohd Khairul Azani.
Rompakan dipercayai dilakukan oleh lima orang suspek termasuk seorang yang menunggu di dalam kereta jenis Proton Iswara berwarna hitam, katanya.
Selain wang tunai RM5,000, perompak turut melarikan kereta jenis Honda Jazz milik Mohd Khairul Azani, tiga telefon bimbit serta barangan kemas.
Sementara itu, menceritakan kejadian tersebut kepada Bernama di kediamannya, Mohamad Lawi berkata beliau dikejutkan dengan bunyi orang memberi salam.
"Apabila membuka pintu terdapat empat lelaki yang memakai pakaian ala ninja bertanyakan anak saya dan kemudiannya mengacukan pistol lalu meluru masuk ke dalam rumah," katanya.
Mohamad Lawi berkata, seorang daripada mereka masuk ke dalam bilik menantunya dan meminta barangan kemas, manakala yang lain pula menuju ke bilik beliau di mana isterinya masih tidur.
"Tiba-tiba terdengar bunyi tembakan dan kemudianya semua penyamun bergegas melarikan diri dan pada masa yang sama masih sempat mengambil beberapa barangan lain," katanya.
Dalam pada itu, Pegawai Perhubungan Awam hospital, Zaid Ahmad ketika dihubungi, berkata mangsa kini sudah sedar dan dijadual menjalani pembedahan berikutan pendarahan yang tidak berhenti akibat kesan tembakan tersebut.
Full content generated by Get Full RSS.

03 di pulau melaka - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


::::MON MONTANA::::: Disuatu senja <b>di Pulau Melaka</b>

Posted: 28 Dec 2011 03:30 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Disuatu senja di Pulau Melaka. dari seraut wajah mencerminkan sebuah kesetiaan.. dari seukir senyuman mencerminkan kejujuran.. dari sekeping hati mencerminkan keihklasan.. Rindu sangat kat dia...... pada Rabu, Disember 28, 2011 ...

Tonton Aksi Singa Laut <b>Di Pulau Melaka</b> | Blog Melaka Daily

Posted: 28 Nov 2011 05:54 PM PST

[+] Kongsi Artikel di Facebook Anda

ne 10.1 Tonton Aksi Singa Laut Di Pulau Melaka

MELAKA – Pertunjukan tiga ekor singa laut menjadi tarikan utama di Wildlife Theatre Melaka di Pulau Melaka di sini yang dibuka baru-baru ini.

Pengarah Urusan Wildlife Production Sdn. Bhd., Christie Siow berkata, setiap hari, sebanyak dua pertunjukan diadakan di taman berkenaan iaitu pada pukul 3 petang dan 6 petang.

"Pertunjukan selama hampir satu jam itu membabitkan tiga ekor singa laut berusia lapan bulan yang berasal dari Amerika Selatan iaitu Jonny, Mary dan Ann.

"Selain itu, pengunjung juga disajikan dengan pertunjukan haiwan reptilia, burung dan persembahan kebudayaan Sabah dan Sarawak dikenali sebagai Wildlife Theatre Tribe," katanya di sini semalam.

Christie berkata, pertunjukan itu bukan sekadar menghiburkan pengunjung, malah turut menyelitkan pelbagai maklumat mengenai haiwan terbabit.(Sumber Kosmo)

Full content generated by Get Full RSS.

TRAVELOG: Pertunjukkan Singa Laut dan Ikan Lumba-lumba <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 11 Jan 2012 05:35 PM PST

Bertempat di Pulau Melaka terdapat satu lagi daya tarikan baru yang pastinya disukai oleh kanak-kanak, iaitu pertunjukan singa laut dan ikan lumba-lumba. Pertunjukan ini telah julung-julung kali diadakan pada 26 November 2011 yang baru lalu. Bertempat di Wildlife Theatre Melaka terdapat konsep pentas terbuka dengan kolam di tengah-tengahnya.
Pentas terbuka ini mampu memuatkan sebanyak 1 500 orang penonton pada setiap kali pertunjukan. Menurut pekerja di situ yang ditemui, pertunjukan memakan masa kira-kira 1 jam setengah. Pertunjukan tersebut membabitkan tiga ekor singa laut berusia lapan bulan yang berasal dari Amerika Selatan, iaitu  Jonny, Mary,  dan Ann. Selain itu, pengunjung juga disajikan dengan pertunjukan haiwan reptilia, burung dan persembahan kebudayaan Sabah dan Sarawak dikenali sebagai Wildlife Theatre Tribe.
Pertunjukan akan diadakan pada dua sesi setiap hari, iaitu pada pukul 3.00 petang dan 7.00 malam. Taman Sealion ini dikatakan mengikut konsep yang sama di Taman Lagoon di Singapura.
Harga tiket bagi kanak-kanak dan veteran adalah RM15.00 dan bagi dewasa RM20.00. Tiket-tiket boleh didapati di kaunter tiket di pintu masuk.
Pembayaran boleh secara tunai atau kad kredit (Visa atau Master). Walaupun sekitar kawasan ini masih dalam proses pembangunan penulis merasakan Taman Sealion ini mampu menarik ramai pengunjung dari dalam mahupun luar negara. Penulis merasakan promosi yang dilakukan  oleh kerajaan Melaka melalui pelbagai media mampu menarik para pelancong berkunjung ke Taman Sealion, Melaka.
Saya tidak lagi berkesempatan menyaksikan pertunjukan di sini memandangkan kesuntukan masa. Walau bagaimanapun saya sempat menangkap gambar Taman Sealion ini untuk tontonan umum.

 



Full content generated by Get Full RSS.
 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved