ads

Sabtu, 18 Februari 2012

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


Menunggu ayah, Jenazah yang tiba ~ Kemalangan Jalan Raya

Posted: 13 Feb 2012 08:18 AM PST

Inalillahi wainailaihi rojiun    

GUA MUSANG: "Pilu hati saya apabila ayah sepatutnya mengambil isteri dan anak di Hospital Gua Musang (HGM), tetapi jenazahnya pula yang tiba di hospital sama," kata Mohd Shukri Muhamad, 25, anak kepada Muhamad Zakaria, 53, yang terbunuh dalam kemalangan jalan raya, di Kilometer 16, Jalan Gua Musang-Kuala Krai, dekat Rancangan Kemajuan Tanah (RKT) Kesedar Sungai Asap, di sini, kelmarin.

Dalam kejadian jam 11.15 pagi itu, Muhamad yang juga peneroka Rancangan Tanah Felda Chiku Tiga, di sini, memandu kereta dengan ditemani seorang rakannya untuk mengambil menantu dan cucunya di HGM.

Ketika dalam perjalanan, Muhamad cuba memotong kenderaan lain di kawasan selekoh sebelum bertembung sebuah kereta dari arah Gua Musang ke Kuala Krai.

Muhamad meninggal dunia di tempat kejadian kerana parah di kepala dan badan, manakala rakannya, Mohd Razali Said, 50, parah dan masih dirawat di HGM. Pemandu sebuah lagi kereta tidak cedera.

Mayat Muhamad dihantar ke HGM untuk bedah siasat sebelum dituntut keluarganya untuk dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Rancangan Tanah Felda Chiku Tiga, petang kelmarin.

Mohd Shukri berkata, sebelum kejadian, dia menghubungi bapanya yang memandu kereta di sekitar Rancangan Tanah Felda Chiku Tiga, meminta mengambil isterinya, Zulina Ab Wahab, 26, dan anaknya, Mohd Shahmin, 2, di HGM.

"Anak saya baru keluar wad kelmarin akibat demam dan ditemani ibunya. Saya minta ayah mengambil mereka.

"Bagaimanapun, selepas setengah jam berhubung dengan ayah, saya terkejut apabila dimaklumkan rakan, ayah maut dalam kemalangan dan jenazahnya dihantar ke HGM. Saya hubungi isteri dan dia memaklumkan jenazah ayah sudah sampai di HGM, sebelum saya bergegas ke sana," katanya. Menurut Mohd Shukri, dia benar-benar tidak menyangka panggilan telefon setengah jam sebelum kejadian adalah perbualan terakhir dengan ayahnya. Sementara itu, Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superintendan Saiful Bahri Abdullah ketika dihubungi mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Al-Fatihah

Sumber: hmetro.com.my/myMetro/articles/Mautjemputmenantu_cucudihospital/Article/index_html

03 di kok lanas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kok lanas - Google Blog Search


Rumah Teres 2 tingkat corner lot <b>di Kok Lanas</b> : Semua Homestay

Posted: 26 Jan 2012 12:40 PM PST

Salam..
-Rumah Teres 2 tingkat,mempunyai 4 bilik tidur,3bilik air,Corner lot,di Kok Lanas di bawah projekP.M.B.K Negeri Kelantan,ada ruang tanah yangluas,rumah yang cantik,selesa dan tempat yangtersangat strategik untuk disewakan.
-Disini saya iklankan kepada sesiapa yang berminatuntuk menyewa rumah tersebut untuk dijadikanTaska/Pusat Asuhan atau juga boleh disewakan untukstudent-student,dan juga Homestay di kawasantersebut.
-Lokasi rumah tersebut berhampiran denganPoliteknik jarak 1Km,Kolej Komuniti 500meter,Kemdesa Tentera lebih kurang 2Km,dan terdapat banyakkemudahan dikawasan tersebut dan selamatseperti,Balai Polis kok Lanas,Klinik,Bank,Pasaraya,KFC,Pizza Hut,dan pelbagai lagi.

Deposit:2 bulan,elektrik,air Rm500

-Untuk sebarang pertanyaan lanjut bolehlahmenghubungi:
Afendy:017-9449482
Aziem:012-9297772

Contact kok lanas

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


Interaktif <b>Bunut Payong</b>: Artifak China dipamer sebulan <b>di</b> Kelantan

Posted: 13 Jan 2012 02:42 AM PST


12/01/2012 7:32pm


KOTA BHARU — Katil berusia lebih 200 tahun adalah antara kira-kira 100 barang purba dari China yang menjadi tarikan pada Pameran Koleksi Warisan Cina di sini selama sebulan mulai 20 Januari ini.
Pengerusi Perbadanan Muzium Kelantan, Datuk Takiyuddin Hassan berkata, pameran itu akan diadakan di Hotel Grand Riverview sempena Tahun Melawat Kelantan (TMK) 2012.
Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Kebudayaan dan Pelancongan Negeri berkata, ia antara beberapa pameran anjuran kerajaan negeri dengan kerjasama hotel tersebut itu bertujuan menarik pelancong ke Kelantan sempena TMK 2012.
"Inilah pameran terbesar anjuran kerajaan negeri selepas Ekspo Cheng Ho tahun lepas," katanya kepada pemberita di sini, hari ini.
Pameran lain yang akan diadakan sepanjang tahun ini termasuk Pameran Upin dan Ipin, Pameran Warisan Islam di China, Pameran Ikan Hiasan, Pameran Permainan Tradisional dan Pameran Seribu Senjata.
Antara artifak yang dijangka menarik perhatian pengunjung ialah cermin tilik berukir, kotak menyimpan pakaian serta tempayan besar dan beduk.
Takiyuddin berkata, pameran itu mampu menguatkan perpaduan di kalangan masyarakat berbilang kaum selaras dengan hasrat kerajaan memupuk semangat 1Malaysia. — BERNAMA

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


Mengembara <b>di</b> Landasan ini.: XPDC mEnDaKI GunUnG StONg <b>...</b>

Posted: 18 Feb 2012 01:09 PM PST

Assalamualaikum..

Alhamdulillah selesai sudah cabaran mendaki Gunung Stong & Ayam, Dabong, Kelantan. Maaf atas kelewatan meng"update" yakni mengemaskini trip kami. Diri sering dibatasi dengan kepenatan bekerja dan menuntut ilmu yang kadangkala jatuh ke lembah kelalaian hingga hilang fokus pada penggunaan masa yang berfaedah sebaik mungkin..huhu.Maaf sebab saya juga manusia biasa.

Meskipun sudah sebulan berlalu, namun kesan atau ibrah disebalik perjalanan menjaga hubungan dengan alam ini tetap di ingatan. Tapi tak mampu nak ingat pada semua perkara. Tahniah & terima kasih buat KLKM UUM yang bertungkus lumus merancang dan melaksanakan projek ini. Juga buat teman2, fossil & Legend di atas komitmen dan tunjuk ajar yang diberikan. Juga buat Onkle Adam & Angah selaku guide merangkap penyampai maklumat alam di Dabong & Stong Ayam ini.

Dan juga sebagai rujukan saya dan sesiapa saja di masa akan datang terutama pendaki lain yang ingin menjadikan Stong Ayam sebagai lokasi pendakian seterusnya.InsyaAllah saya kongsikan di sini.

Salam kelana…..

Sebelum program :

• Book tiket bas ke Kuala Kerai(perjalanan pergi) & KTM Dabong-KL(perjalanan balik).
• Internet: Search Google map-cari destinasi Dabong, peta dan anggaran tempoh perjalanan.
Juga buat panggilan telefon untuk mendapatkan maklumat lengkap perjalanan. Zura(ex housemate), Yahya & Zurina kelas Ekonomi dulu yang masing2 berasal dari Kelantan. Dapatkan maklumat sebab pertama kali pergi Dabong.

20 januari 2012
Jumaat; Hujan pagi dan petang. Jalan di sekitar KL jem teruk berbanding jem biasa. Petang dah siap traing, berjalan kaki dari Jalan Raja laut ke Pasar Seni dalam hujan lebat dan air nak naik lebih dari buku lali. Air longkang yang busuk disapu terus ke kain baju kurung kerja. Terpaksa redah. Tunggu bas pun dengan kesedihan bas 74 tak berhenti,Tak tau bas berhenti di mana sekarang ni selepas proses pengubahsuaian bus stand Klang bermula. Last2 bas 46D juga yang bermanfaat. Tapi jem teruk. Nak patah pinggang berdiri & galas beg kerja sejam dalam bas. Tambahan training 4 transit dari rumah nak ke Hentian Putra ditambah berlari nak kejar bas pukul 10 malam.

Perjalanan jauh dan ditambah dengan perjalanan bas yang lambat gara-gara banyak kenderaan yang menggunakan laluan ke Kelantan ini semperna cuti tahun baru cina. Agus yang juga dari KL naik bas yang lain tapi sayangnya tersesat dan alami pelbagai kisah dukanya. Sedangkan saya "gamble" turun di Kuala Kerai, naik prebet pergi ke KTM dengan bayaran RM3(biasa katanya RM10). KTM ekspress Kuala Kerai- Dabong jam 8.45 pagi dengan kadar tiket RM11. Sejam perjalanan dengan melihat sungai-sungai, hutan dan dusun. 9.50 tiba di Dabong dengan kelibat peserta KLKM UUM sedia menunggu.


Kembara Gua
Kami terus menuju ke Gua Ikan dan Gua gelap. Onkle Adam dan anaknya yang kami panggil Angah selaku guide perjalanan kami. Mendengar taklimat dari Onkle Adam berkaitan gua sebelum kembara gua bermula. Sambil berjalan, Onkle Adam memberikan penerangan berkaitan pembentukan pada bahagian-bahagian gua  terutama proses pembentukan stalagtit dan stalagmit. Refresh semula maklumat yang hampir terkubur dalam ingatan selepas berhenti belajar geografi selesai PMR dahulu.huhu..itulah kesan belajar untuk exam..

Laluan sempit yang menguji keyakinan diri boleh lepas atau tak. Yakin dan belajar mengawal diri untuk tidak panik. Bak kata Onkle Adam, biasanya perempuan mudah panik bila berada dalam sesuatu situasi cemas macam nak lemas atau bahaya. Tapi berjaya lepas juga termasuk geng 5B.

Kalau ikut maklumat, tiada bas yang terus ke sini. Kalau nak menjelajah ke gua ini, kenalah naik teksi dari Kuala Kerai ke sini, tambang dalam RM60. Biasanya dah termasuk dalam pakej mendaki gunung Stong & Ayam.


Misi pendakian bermula
Sekitar 3 petang, kami menuju ke rentis Gunung Stong Ayam di kawasan air terjun Jelawang. Kami menaiki 2 van dan 1 kereta. Air terjun Jelawang dicelahan hutan gunung yang kelihatan dari jauh sedia menggamit keterujaan dan membakar diri untuk meneruskan misi ini.

Taklimat ringkas dan perjalanan pun bermula untuk menuju ke Kem Baha. Kami sempat singah sebentar di kawasan air terjun. Ambil gambar sebelum perjalanan diteruskan hingga ke Kem Baha. Alhamdulillah hampir pukul 7 malam, kami tiba di kem Baha dengan kawasan yang dah pun dipenuhi dengan pendaki-pendaki yang lain. Kerjasama setiap ahli penting. Sama-sama memberi sumbangan tenaga memasang khemah, menyediakan makanan. bagi perempuan yang nak pergi ke kawasan air, kenalah berteman.

Kem Baha menyediakan tapak perkhemahan yang luas di kawasan sebelum dan di seberang sungai. Ada juga gerai kecil menjual perlatan mendaki gunung dan khemah ala-ala restoran hutan. Surau papan yang kadangkala menjadi tempat tidur pendaki jua.

Selesai makan malam, sesi suaikenal pun dilaksanakan. Masing-masing memperkenalkan diri. Tidak kurang senior-senior berkongsi pengalaman aktiviti-aktiviti lepas. Saya juga sempat berkongsi. Antara jalan untuk meningkatkan iman adalah jaga hubungan dengan Allah, jaga hubungan dengan manusia dan seterusnya jaga hubungan dengan alam. Pentingnya proram naik gunung ini adalah memberi peluang kepada diri untuk mendekati alam. Kenal Allah swt melalui alam ciptaanNya. Tanda kekuasaanNya dan kasih sayangNya pada manusia dan makhluk lain.

Hari kedua

8.30 pagi siap2 siap dan mula bergerak menuju ke puncak. Perjalanan dijangka mengambil masa 12 jam. Daun-daun dan pohon-pohon menemani perjalanan kami. Hutan ini agak bersih. Tiada cebisan sampah yang jelas mahupun plastik penanda arah. Kami hanya melalui jalan yang sedia ada. Berehat untuk menikmati makanan tengah hari serta solat jamak asar & zohor di tepian batu sambil ditemani deruan air terjun. Sejuk air mendamaikan jiwa yang kepenatan.


Ahli-ahli senior yang menggelarkan diri mereka sbg 5B berada di belakang sementara adik-adik junior ramai yang berada di hadapan. Saya berjalan ditengah. Kami dapat lihat najis gajah di sepanjang laluan menghampiri puncak. Gajah-gajah menggunakan laluan ini dari hutan Belum untuk melalui banjaran titiwangsa menuju ke Kawasan Taman Negara Tahan.

7 malam kami tiba di Gunung Baha dan seterusnya Gunung Ayam. Cuaca dah sedia gelap, kami terus menuju ke kawasan camp site. Kadar air terhad. Masing-masing menyerahkan air yang diambil untuk kegunaan masakan. Simpan sedikit buat wudhuk subuh nanti. Selesai makan malam, kami terus melelapkan mata.

Hari ketiga

Alhamdulillah selesai cabaran Gunung Ayam. Kami bergambar di kawasan puncak. Banner rasmi KLKM dibentang untuk sesi bergambar. Kami meneruskan perjalanan menuju ke Gunung Stong. Kata Amer, anak jati Kelantan yang turut serta: Gunung Stong ini dinamakan hasil dari nama batu. Stone yang di"kelantan"kan menjadi Stong. Wallahualam. Saya pun tak pasti.


Bak kata En Reimy, kem Baha ini dibuka oleh arwah En baharuddin dahulu. Banyak sumbangan dia berikan untuk kawasan gunung ini sehingga pihak kerajaan negeri memberi kebenaran kepadanya menguruskan kawasan gunung Stong Ayam ini. Maka, wujudlah Kem Baha dan juga Gunung Baha.

5 petang kami tiba di kawasan air sungai yang ditutupi dengan batu besar umpama berada dalam gua. Kami berehat melepaskan lelah dan mengambil wudhuk. Selesai solat kami teruskan perjalanan hingga tiba di Kem Baha dalam kegelapan malam. Kami melalui sungai dalam kegelapan malam. Sempat juga menyuluh air untuk melihat ikan-ikan kecil yang melihat gelagat kami meredah sungai di malam hari.Pentingnya nilai kerjasama dalam program sebegini.


Makanan malam kami agak meriah dengan sayur suhun campur, ikan masin, sambal tumis sardin, telur dadar. Semuanya gara-gara untuk menghabiskan ration dan meringankan beg.

Hari keempat
Seawal 6 pagi, kami sedia bangun. Selasai solat subuh, kami beramai-ramai merentasi air sungai untuk duduk di tebing batu sekitar air terjun untuk melihat matahari terbit, Pemandangan gunung-gunung dan bukit-bukau yang diliputi awan. Awan perlahan-lahan hilang disinar mentari. Kesan pencemaran, pemanasan global pun cukup jelas dibezakan oleh orang yang pernah datang kesini dahulu. Bak kata En Reimy, kabusnya sangat berbeza berbanding dia datang suatu ketika dahulu. Beberapa tahun yang lalu, kabus masih tebal berbanding sekarang yang semakin menipis.Moralnya, lindungi alam ini. Elakkan perkara yang boleh meningkatkan pencemaran alam.

Jarak perjalanan kem Baha dengan kaki gunung tidaklah terlalu jauh. Aktivii kami hari terakhir adalah "main air". Sebahagian yang lain yang tak main air memilih untuk memasak dan mandi di berdekatan khemah.

Kami dibawa ke kawasan air terjun yang dikatakan mempunyai 7 telaga. Telaga yang berbentuk lubang-lubang batu disekitar air terjun. Cantik sangat. Saya juga sempat merasa melawan deras untuk berada dibawah aliran air terjun. Bukan semua orang dapat merasa pengalaman begini. Anda berada di dalam /dibelakang batu dengan melihat air terjun mengalir deras turun dihadapan.


Kami juga temui spesies ketam sungai yang begitu kuat mencubit jari dengan kepitannya bila dipegang. Juga ikan kecil yang saya pun tak tahu namanya, Puas main air, kami dibawa ke kawasan air terjun yang lain. Setiap orang perlu merasa pengalaman mengelungsur batu masuk ke air. Sokongan semangat dari ahli dan peserta USM cukup menguatkan keyakinan untuk mengelungsur.

Setipa orang ada ketakutan. Takut dengan air. Takut lemas. Takut tak pandai berenang,…dan saya berusaha melawan takut dan panik itu. Saya berusaha agar mampu membina keyakinan diri bagi menghadapi cabaran dunia dengan pelbagai dugaan sifat makhluk yang pelbagai. Alhamdulillah saya dan Ida dapat mengelungsur 2 kali. Kira baiklah tu. Bukan selalunya merasa. Pengalaman mengelungur di batuan original. Bukan papan gelungsur plastik buatan seperti di Sunway Lagoon. Apa-apa pun, faktor keselamatan tetap dititik beratkan. Kami dipantau dan diajar cara mengelungsur dengan betul agar tak tercedera.

Kaedahnya, duduk lubang kecil batu. Luruskan kaki. Pastikan badan tegak dan membongkok kehadapan, bukan kebelakang. Ini bagi mengelakkan kecederaan. Kalau kita tengok, mat rempit suka membongkok badan kehadapan bila bawa motor. Tujuannya agar lagi mudah dan laju ke hadapan. samalah macam ni. Sedar-sedar badan dah masuk ke air. Makin kurang air yang percik, maka semakin betullah kaedah yang kita gunakan.

Siap-siap packing, runtuh khemah dan bersihkan kawasan camp site.Ambil gambar kenang-kenangan. Taklimat dan meneruskan perjalanan pulang. Alhamdulillah sekitar 3 petang kami sampai di kawasan air terjun di kaki gunung. Orang-orang yang berkelah di situ memandang pelik je pada kami. Pekena air 100 plus. Kami menuju ke Stesyen Keretapi Dabong. Di sini kami berpecah mengikut haluan pulang masing-masing.

Disini saya kongsikan ilmu-ilmu yang saya dapat dan sangat berguna buat kali ini. Setiap XPDC mempunyai pengalaman dan ilmu yang baru dan berbeza. Tiada istilah gunung ini susah, gunung sana senang, gunung yang ini baik berbanding dengan gunung lain..Pemandangan/view memang tak sama. Tapi, hakikatnya semua gunung ada kelebihannya tersendiri. Tak semestinya gunung yang tinggi itu mencabar berbanding gunung yang rendah..Sedikit panduan ilmu:


1. Kalau menyeberang sungai, pastikan tali beg di buka.
Tak kira tali longgar atau tak, buka sahaja ikatan beg antara kiri dan kanan. Tak kira laluan sungai cetek mahupun deras. Kemalangan tak mengira keadaan. Kalau katakan kita terjatuh dalam air, kita mudah buka beg dan terus ke tepi tebing atau batu untuk selamatkan diri. Tapi kalau tak dibuka ikatan beg di badan, kita dah boleh hanyut dan lemas dalam proses nak buka tali beg sahaja.
2. Nak mengelungsur
Badan tegak dan kaki lurus walaupun automatik kita nak baring. Pakai baju lengan panjang untuk elakkan siku atau lengan kita luka bergeser.

Bukan selalu kami dapat berkumpul dan mengenal ahli-ahli yang lebih senior. Nasihat dan jagaan mereka yang senior ni pada kami umpama jagaan seorang ayah kepada anaknya. Kami hantar Didi dan En Reimy di hentian Tanah Merah. Saya, Agus dan Abg Husin menaiki kereta menuju ke Kuala Lumpur dengan menggunakan jalan Grik. Risau lagi sesak di lebuhraya karak nanti gara-gara serentak dengan waktu orang balik KL sempena cuti. Kesian pada Abg Husin yang terlalu penat ditambah kena drive sorang-sorang. Terpaksa tidur sekejap-sekejap. Pukul 7 kami masih berada di higway.
Hampir 9 pagi sampai di KL. Siap-siap dan terus bergegas pergi kerja. Bedal la naik teksi, mahal pun tak mengapalah. Asalkan dapat sampai ofis.huhu.

Dan sedikit peristiwa sedih. Kami menerima berita kematian seorang pendaki OKU yang menuruni Gunung Stong Ayam. Dia hilang semasa perjalanan turun (hari pertama kami naik). Mayatnya ditemui dekat air. Tiada cedera di badan, Cuma sedikit calar di kaki. Berkemungkinan dia tergelincir dan lemas. Kita sama-sama sedekahkan Al-fatihah buatnya...


Apa2 pun, jangan berhenti untuk mendekati alam jika anda memang cintakannya.Kalau tak mapu nak naik gunung pun, bila rindu2 hutan tu, boleh lah naik kereta pergi naik Gunung Brinchang atau Gunung Jerai. Assalamualaikum dan terima kasih kerana sudi baca.

di negeri kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri kelantan - Google Blog Search


<b>Kelantan</b> Miskin Kerana Dizalimi Kerajaan Pusat

Posted: 17 Feb 2012 10:56 PM PST

Kelantan miskin bukti Najib dan PM terdahulu gagal

KUALA LUMPUR, 18 Feb: Dakwaan Datuk Seri Najib Razak bahawa Kelantan negeri paling miskin di negara ini, hanya membuka pekung dirinya sendiri sebagai pemimpin nombor satu negara.

Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah berkata, jika benar dakwaan itu, ia bermakna kegagalan kesemua enam perdana menteri termasuk Najib untuk memajukan kesemua negeri dalam Malaysia ini sejak BN memerintah lebih 50 tahun lalu.

"Sekira benar Kelantan ini negeri miskin mengikut kata PM DS Najib, maka ini bermaksud benar-benar gagalnya enam orang Perdana Menteri dalam memajukan setiap pelusuk tanah air, setiap orang dari rakyatnya.

"(Ini) kerana negeri Kelantan ini adalah salah satu negeri dalam gabungan 14 negeri di dalam Persekutuan Tanah Melayu atau Malaysia, dan sama sekali bukan sebuah negeri yang berada di Thailand, atau Indonesia, atau Brunei, atau Kemboja, dan tidak mungkin sebuah negeri di Benua Afrika," coretnya melalui Facebooknya Hassan Hayastani..

Beliau dipercayai mengulas kenyataan Najib ketika berucap di Lahad Datu semalam kononnya Kelantan adalah negeri miskin tercorot dan bukan lagi Sabah.

Najib berkata kedudukan tercorot itu bermula sejak negeri tersebut berada di bawah pemerintahan kerajaan PAS Kelantan.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Mini Estet Sejahtera (Mesej) Akuakultur Kampung Nala, Tungku, Lahad Datu di sini semalam.

Mengulas lanjut, Abu Hassan berkata, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan memerintah untuk memajukan mana-mana negeri dan tugas itu berada di atas batu jemala seorang perdana menteri.

"Negeri mana pun yang dikatakan miskin selagi dia adalah negeri di dalam Malaysia maka tanggungjawab memberi kekayaan, kemajuan, kesejahteraan dan kebajikan masadepan itu berada di atas kepimpinan seorang Perdana Menteri.

"Ini bukan zaman penjajah British dengan polisi kejadah pecah dan perintah!," tulis beliau. -HD

Kelantan miskin: 'Air terpercik ke muka Najib'

KOTA BHARU, 18 Feb: Kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak yang mendakwa Kelantan negeri termiskin di negara ini berbanding Sabah umpama menepuk air terkena muka sendiri.

Ketua Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan, Siti Zailah Mohd Yusof, juga berkata kenyataan memuji Sabah kerana ingin 'membodek' rakyat di negeri itu dengan fakta yang merapu.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Perdana Menteri itu ketika berucap di Lahad Datu, Sabah yang mendakwa Kelantan negeri termiskin di negara ini.

Menurut Zailah lagi, tindakan kerajaan Pusat terhadap Kelantan juga tidak ubah seperti mengingat kaki dan tangan, apabila merompak hasil kekayaan di negeri itu, namun tidak menyalurkannya semula.

"Jangan membuat sebarang dakwaan yang mengatakan Kelantan miskin selagi hasil royalty negeri ini dirompak serta tidak dikembalikan pada negeri kami.

"Kerajaan Pusat telah merompak hasil royalty Kelantan sejak sekian lama sebanyak RM300 juta setahun, kemudian menuduh Kelantan miskin,"ujarnya yang juga Anggota Parlimen Rantau Panjang.

Beliau juga turut menempelak kenyataan Perdana Menteri yang mengatakan Kelantan negeri termiskin di negara ini, sebaliknya Sabah, Sarawak dan Terengganu adalah miskin berbanding Kelantan.

Tegasnya, semua negeri berkenaan adalah diperintah oleh Umno dan BN bukan Pakatan Rakyat.

Pada masa yang sama Zailah turut mempersoalkan Kelantan masih dianaktirikan sejak hamper 22 tahun lalu dengan menyekat pelaburan, jalanraya juga tidak dimajukan.

"Begitu juga tebatan banjir di Rantau Panjang telah dijanji nak buat sejak RMK-7, kini dah RMK-10 masih tak buat-buat lagi.

"Bila banjir besar melanda, rakyat tidak boleh mencari rezeki menyebabkan ekonomi mereka lumpuh, jadi jangan buat kenyataan yang membolehkan rakyat Kelantan marah,"ujarnya.

Ulasan GB

Sebenarnya kelantan negeri terkaya di negara ini jika UMNO BN tidak merompak wang royalti minyaknya.

Dan jangan lupa Mahathir mengakui bahawa beliau sendiri menyekat pembangunan di Kelantan kerana khuatir rakyat negeri itu tidak menyokong BN. Saksikan:


03 di demit kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di demit kelantan - Google Blog Search


<b>Kelantan</b> miskin bukti Najib dan PM terdahulu gagal. - blog*spot

Posted: 18 Feb 2012 06:40 AM PST

KUALA LUMPUR, 18 Feb: Dakwaan Datuk Seri Najib Razak bahawa Kelantan negeri paling miskin di negara ini, hanya membuka pekung dirinya sendiri sebagai pemimpin nombor satu negara.

Pensyarah Jabatan Pengajian Media, Universiti Malaya, Profesor Madya Dr Abu Hassan Hasbullah (gambar) berkata, jika benar dakwaan itu, ia bermakna kegagalan kesemua enam perdana menteri termasuk Najib untuk memajukan kesemua negeri dalam Malaysia ini sejak BN memerintah lebih 50 tahun lalu.

"Sekira benar Kelantan ini negeri miskin mengikut kata PM DS Najib, maka ini bermaksud benar-benar gagalnya enam orang Perdana Menteri dalam memajukan setiap pelusuk tanah air, setiap orang dari rakyatnya.

"(Ini) kerana negeri Kelantan ini adalah salah satu negeri dalam gabungan 14 negeri di dalam Persekutuan Tanah Melayu atau Malaysia, dan sama sekali bukan sebuah negeri yang berada di Thailand, atau Indonesia, atau Brunei, atau Kemboja, dan tidak mungkin sebuah negeri di Benua Afrika," coretnya melalui Facebooknya Hassan Hayastani..

Beliau dipercayai mengulas kenyataan Najib ketika berucap di Lahad Datu semalam kononnya Kelantan adalah negeri miskin tercorot dan bukan lagi Sabah.

Najib berkata kedudukan tercorot itu bermula sejak negeri tersebut berada di bawah pemerintahan kerajaan PAS Kelantan.

Beliau berkata demikian semasa merasmikan Mini Estet Sejahtera (Mesej) Akuakultur Kampung Nala, Tungku, Lahad Datu di sini semalam.

Mengulas lanjut, Abu Hassan berkata, adalah menjadi tanggungjawab kerajaan memerintah untuk memajukan mana-mana negeri dan tugas itu berada di atas batu jemala seorang perdana menteri.

"Negeri mana pun yang dikatakan miskin selagi dia adalah negeri di dalam Malaysia maka tanggungjawab memberi kekayaan, kemajuan, kesejahteraan dan kebajikan masadepan itu berada di atas kepimpinan seorang Perdana Menteri.

"Ini bukan zaman penjajah British dengan polisi kejadah pecah dan perintah!," tulis beliau.

Jawatan Kerja Kosong Sektor Kerajaan Terkini <b>di</b> <b>...</b> - blog*spot

Posted: 17 Feb 2012 05:31 PM PST


Jawatan Kosong Kolej Islam Sains & Teknologi (KIST)

Posted: 16 Feb 2012 07:13 PM PST

KIST GROUP HOLDINGS SDN BHD (KGH) adalah sebuah organisasi yang begitu dinamik dan sedang berkembang pesat dalam pelbagai bidang yang amat diperlukan negara. Selaras dengan perkembangan memberangsangkan dan perancangan masa depan yang optimistik khususnya dalam teras utamanya iaitu Divison Pendidikan dan Latihan,KGH melalui subsidiarinya Ilmu & Hikmah Sdn Bhd, amat berbangga kerana telah menerima surat  pelawaan YB Menteri Pengajian Tinggi Malaysia bagi penubuhan KOLEJ UNIVERSITI ISLAM SAINS DAN TEKNOLOGI (UniKIST).

Dengan kepercayaan dan keyakinan tinggi oleh pelbagai pihak selama ini, ia turut membolehkan KOLEJ ISLAM SAINS DAN TEKNOLOGI (KIST) yang merupakan anak syarikat KGH, terus berkembang pesat memainkan peranannya dan kini KIST telah pun mempunyai 9 buah cawangan di seluruh negara.

Sehubungan dengan perkembangan-perkembangan ini, KGH dengan berbesar hati mempelawa individu-individu yang bersifat dinamik, bersahsiah murni dan mempunyai minat, cita-cita dan komitmen yang tinggi dalam dunia pendidikan untuk bersama-sama warga KGH bagi menjawat jawatan-jawatan sepertimana berikut

1. Pengurusan & Pentadbiran (Jawatan: Koordinator)
2. Akademik (Jawatan : Penolong Pensyarah / Pensyarah)
3. Jawatan:Penyelidik (Research and Development)
4. Klinikal Instraktor (Clinical Instructor)
5. Pengawal Keselamatan (Lelaki / Wanita)
6. Eksekutif QA /QC- Jaminan / Kawalan Kualiti
7. Eksekutif Multimedia / IT
8. Eksekutif Pemasaran
9. Juruteknik (Mekanikal/ Elektrik/ Awam / Komputer / Audio-Visual)
10. Pemandu Peribadi
11. Pekerja Am/ Buruh

MUAT TURUN SYARAT KELAYAKAN

Cara Memohon:-
1. Setiap permohonan mestilah disertakan dengan salinan sijil-sijil yang disahkan.

2. Pemohon-pemohon mestilah bersedia untuk berkhidmat di mana â€" mana cawangan KIST seluruh negara.

3. Calon-calon yang berjaya akan menjalani latihan awal di Kampus Utama Ibnu Sina, Bachok Kelantan selama 3 bulan.

4. Pemohon boleh datang sendiri ke pejabat KIST untuk mendapatkan borang permohonan jawatan kosong. Borang permohonan yang lengkap diisi beserta dengan sijil perlu dihantar ke alamat di bawah:

Jabatan Sumber Manusia,
KIST Group Holdings Sdn.Bhd.
Wisma KIST, Lot 500, Taman Permai Demit, Kubang Kerian,
16150 Kota Bharu, Kelantan.

Telefon: 09-7666420 / 422 atau 09-7655223
Email:kerjaya@kist.edu.my

Tarikh Tutup Permohonan Pada 25 Februari 2012

Jawatan Kosong FELCRA Berhad

Posted: 16 Feb 2012 07:01 PM PST

FELCRA Urus Estet Sdn. Bhd. merupakan sebuah syarikat milik penuh FELCra Berhad yang melaksanakan aktiviti pembangunan tanah dan kerja berkaitan dengannya. Kami memerlukan seorang staf yang berketerampilan dan berkemahiran dalam perhubungan awam bagi melaksanakan aktiviti untuk jawatan seperti berikut:

1. Pegawai Projek

MUAT TURUN SYARAT KELAYAKAN

Cara Memohon:-
Kepada sesiapa yang berminat sila hantar resume kepada:-

Pengarah Urusan
FELCRA Urus Estet Sdn. Bhd.
Tingkat 1, Wisma FELCRA
53300 Setapak Jaya
Kuala Lumpur

Tarikh Tutup Permohonan Pada 29 Februari 2012, Jam 4.00 Petang

Jawatan Kosong Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)

Posted: 16 Feb 2012 07:58 PM PST

Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) mempelawa para pemohon yang berkelayakan untuk mengisi kekosongan jawatan di UPSI bagi tahun 2012. Kami mahu anda yang berkelayakan, komited dan pro-aktif bersama kami menuju ke arah kebitaraan dan kecemerlangan pendidikan membawa anak watan ke puncak kegemilangan untuk mengisi kekosongan jawatan-jawatan di Universiti Pendidikan Sultan Idris.

1. PEGAWAI PERKHIDMATAN PENDIDIKAN SISWAZAH (DG41)

MUAT TURUN SYARAT KELAYAKAN
MUAT TURUN CARA MEMOHON
PERMOHONAN SECARA ONLINE

Tarikh Tutup Permohonan Pada 29 Februari 2012

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


BEN ASHAARI: Kali pertama <b>di</b> Pasar <b>Pasir Mas</b> , Kelantan

Posted: 23 Jan 2012 09:55 PM PST

Hehe.. walaupun masuk 3 tahun aku dok ulang alik Kelantan , ni laaa kali pertama aku jejakkan kaki kat sini ..

Tenang je pasar ni.. Apa yg dijual kat sini ? Apa yg aku nampak byk pakaian , mainan , beras dan mcm mcm lg ..

Murah ? Rasanya kalau pandai berbahasa Klate  skit , ok kot harganya.  Kalau mahal pon , tk mahal mana ..


Published with Blogger-droid v2.0.3

03 di kelaboran - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kelaboran - Google Blog Search


Lagi 10000 Dijangka Terima BR1M | Detik Perubahan

Posted: 16 Feb 2012 12:31 AM PST

TUMPAT – Dijangkakan seramai 10,000 lagi penduduk Tumpat akan menerima Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) yang akan diagihkan secara berperingkat di daerah ini sehingga pertengahan bulan Mac depan.

Naib Ketua Umno Bahagian Tumpat, Wan Hanapi Wan Yaakob berkata, setakat ini sebanyak 14,000 borang permohonan BR1M yang diisi oleh mereka yang berpendapatan isi rumah RM3000 ke bawah sudah diluluskan.

"Daripada jumlah itu sebanyak 7,300 mereka yang layak sudah menerima BR1M sebanyak RM500 setiap orang melibatkan peruntukkan RM3.65 juta.

"Pemberian BR1M ini membuktikan kerajaan komited dalam membantu golongan bawahan.

"Ini jelas membuktikan bahawa slogan 'Rakyat Didahulukan Pencapaian Diutamakan' bukanlah satu omong kosong daripada pihak kerajaan seperti yang diuar-uarkan pihak pembangkang," katanya.

Wan Hanapi berkata demikian ketika ditemui dalam majlis penyampaian BR1M bagi Dewan Undangan Negeri (Dun) Kelaboran di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Berangan.

Menurutnya, bagi penduduk Dun Kelaboran, agihan BR1M seterusnya akan diadakan pada Jumaat ini di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Dato' Biji Wangsa pada jam 8 pagi untuk 652 penerima.

"Agihan pada Jumaat ini merupakan agihan fasa yang ke- 4 dan setakat ini seramai 2710 rakyat di Dun Kelaboran sudah menerima BR1M tersebut," katanya.

Seorang penerima, Poot A/P Jamak, 81, berkata, dia amat berterima kasih kepada kerajaan yang prihatin dengan nasib rakyat yang berpendapatan rendah apabila menghulurkan wang RM500 setiap orang.

"Terima kasih banyak–banyak, saya akan gunakan wang ini untuk kebajikan, nak buat amal," katanya.

Sempena agihan fasa ke–3 di SMK Berangan itu, seramai 840 rakyat di Dun Kelaboran menerima BR1M membabitkan peruntukkan sebanyak RM420,000. – Sinar Harian

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved