ads

Sabtu, 20 April 2013

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 11:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Mar 2013 11:40 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Rakyat <b>Kelantan</b> Diminta Sokong Tok Pa | Detik Perubahan

Posted: 16 Feb 2013 10:13 AM PST

tok pa3BACHOK – Rakyat Kelantan perlu memberi sokongan penuh kepada Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed untuk menerajui kepimpinan negeri ini, sekiranya mahu perubahan, pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13).

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata Mustapa mampu melakukan perubahan mengikut cita rasa rakyat, terutama tranformasi ekonomi, jika diberi peluang.

"Kelantan memerlukan kemasukan pelabur asing yang berskala besar untuk menjana ekonominya agar memberi peluang pekerjaan dan perniagaan kepada rakyat," katanya ketika berucap pada majlis penyampaian zakat kepada 335 anggota Kawasan Rukun Tetangga (KRT) di Kampung Kemudi hari ini.

Sebelum ini, Mustapa yang juga anggota Parlimen Jeli, disebut-sebut akan bertanding kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) Jeli dan bakal dilantik Menteri Besar Kelantan sekiranya Barisan Nasional (BN) dapat menawan negeri ini pada PRU-13.

Awang Adek, yang juga Timbalan Menteri Kewangan, berkata kemampuan Mustapa yang juga Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri, telah terbukti apabila beliau berjaya menarik sejumlah besar pelaburan asing ke negara ini.

Sementara itu, ketika bercakap kepada pemberita pada majlis ramah mesra bersama pesara polis di Jelawat, Awang Adek berkata dengan sokongan padu kerajaan pusat, kemampuan Mustapa semakin terserlah untuk membangunkan negeri ini agar setanding negeri lain.

Beliau berkata ini termasuk janji tujuh projek besar oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak iaitu pembinaan lebuh raya Kuala Krai-Kota Baharu, pembinaan stadium baharu, pembinaan 3,000 unit perumahan rakyat dan pembinaan kampus bandar Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang boleh memuatkan 5,000 pelajar.

Selain itu, pembinaan masjid terbesar yang menjadi ikon di negeri ini, mewujudkan sistem pengangkutan Rapid Kota Baharu serta menyelesaikan masalah air.

"Inilah peluang terbaik untuk rakyat Kelantan berubah, dan saya memberi sokongan penuh terhadap kemampuan beliau," katanya. – BERNAMA

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Feb 2013 11:51 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tasya Amir: Last week Kenduri <b>di Jelawat</b>, Esok kat Taman Ria.

Posted: 18 Mar 2011 06:45 PM PDT

Malam ni, kami baru je balik dari majlis Marhaban.
Esok kenduri lah. Majlis ni kat Taman Ria.
Photo pengantin kat bawah ni, selepas majlis
akad nikah last week, yang berlansung di Masjid
Taman Ria. Tiga kali makan kenduri lah. Kenduri
makan masa hari akad nikah, lepas tu makan-makan
di Majlis Doa selamat dan Marhaban, esok pulak
Kenduri Kahwin. Ahad nanti berarak ke Majlis
Kenduri belah Pengantin Lelaki pulak.
 
Lokasi: Taman Ria, Sungai Petani
Rumah: Pak Ndak Shid
Pengantin: Nurul Amira
Kakak Kak Laila dan Kak Nadia

Minggu lepas punya kenduri di Jelawat Kelantan,
tak sempat nak ambik photo banyak-banyak.

Jadual berarak dari Pasir Tumbuh ke Jelawat
sepatutnya pukul 12 tgh hari. Tapi tertangguh tiga
jam pasal hujan lebat. Tiba di Pekan Jelawat pukul
3.30 petang. Rombongan Ayah Nik dari Tanah
Merah tersangkut kat jam dua jam. Banyak
kemalangan di Ketereh katanya.

Kat bawah ni la... photo kami semasa makan
kenduri di Jelawat. Cuaca hujan tak berenti,
jadi photo nye tak berapa elok. Tak sempat
nak ambik banyak-banyak kerana Abang
Amir asyik sakit perut. Cirit dari pagi sampai
malam. Cari tandas merata tempat. Kat Jeli, Tanah
Merah, Kota Bharu dan Jelawat.

Lokasi: Pekan Jelawat, Bachuk
Rumah: Pengantin Lelaki
Besan kepada Ngah Usop, Banggul Besi

Lepas ni pun ada lagi Pesta Kenduri Kahwin.
Meriah sungguh, maklum lah musim cuti. Masing
masing berebut nak buat majlis kenduri.
Tasya tumpang gembira dan seronok. Lagi pun
dapat ramai kawan baru.
See you....

BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Feb 2013 11:28 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

No comments - Shafie Nor

Posted: 01 Feb 2013 10:49 PM PST

Banyak lagi tanah diserah kepada orang luar jika Pas terus perintah

BACHOK, JUMAAT, 01 Februari, 2013: Rakyat Kelantan yang bercadang mengundi calon Pas atau parti pembangkang lain pada Pilihan Raya Umum Ke-13 nanti, secara tidak langsung menyokong lebih banyak lagi tanah milik kerajaan negeri terutama di Ulu Kelantan diserahkan kepada orang luar.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Kelantan, Datuk Dr. Awang Adek Hussin berkata, perkara ini sepatutnya sudah menjadi pengajaran kepada rakyat Kelantan.

"Jika mahu menghentikannya, mereka tidak perlu lagi mengundi calon pembangkang terutama Pas yang bertanggung jawab ke atas pemberian tanah itu," katanya kepada pemberita selepas mengadakan perjumpaan dengan penduduk di Jelawat di sini hari ini.

Beliau yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata, kerajaan negeri tidak seharusnya berdolak-dalih mengenai pemberian tanah kepada orang luar Kelantan dan mereka mesti bertanggungjawab.

"Bagi saya tanah di Kelantan hak milik rakyat Kelantan sekali pun diberi kepada orang luar dengan alasan pembangunan Ladang Rakyat," katanya yang juga Ketua UMNO Bahagian Bachok.

Katanya, sepatutnya rakyat miskin di negeri ini diberi keutamaan untuk memiliki tanah tersebut untuk masa depan mereka yang lebih baik.

Awang Adek berkata, jika Pas ikhlas ingin membantu rakyat miskin tanpa mengira bangsa, lebih baik tanah itu dimajukan oleh agensi kerajaan negeri sendiri yang berfungsi seperti Felda dan Felcra yang terbukti berkesan dan diterima baik semua pihak.

Beliau berkata, jika perbuatan itu tidak dihentikan, kesannya terlalu besar terhadap masa depan rakyat Kelantan selain kekayaan bumi Kelantan dimonopoli orang luar manakala orang miskin akan terus terpinggir di bumi sendiri.

Menurutnya, sekiranya tidak mahu perbuatan itu berulang, rakyat Kelantan perlu mengundi calon Barisan Nasional yang terbukti berkemampuan menjaga kepentingan rakyat. - BERNAMA

03 di kota bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di kota bharu - Google Blog Search


Zaid Sedia Bertanding <b>Di Kota Bharu</b> Guna Tiket PAS

Posted: 15 Apr 2013 07:16 AM PDT

[Bekas ahli Parlimen Kota Bharu, Datuk Zaid Ibrahim menyatakan hasratnya untuk bertanding di kerusi tersebut atas tiket Pas sekiranya ditawarkan oleh pimpinan parti tersebut. Ini ekoran nama beliau turut disebut-sebut dalam pimpinan Pas sebagai calon yang bakal bertanding menentang calon Umno, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh. "Saya tidak menolak kemungkinan untuk bertanding pada Pilihan Raya Umum ke-13. "Saya orang Kota Bharu, dan kalau diberi peluang untuk bertanding, saya akan memilih untuk berada di tempat kelahiran saya," kata Zaid. Sebelum ini kerusi kawasan itu dipegang oleh veteran Pas, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah yang mengumumkan tidak bertanding. Bekas Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan juga bekas pemimpin PKR ini berkata, memang ada perbincangan dilakukan namun ia tidak secara bertulis dan dalam keadaan tidak formal. "Walaupun sebelum ini saya pernah menyatakan untuk bersara dalam politik, namun sekiranya bertanding menentang Fatmi, saya sanggup menerima cabaran itu," kata bekas Presiden Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (Kita). Bagaimanapun, Penolong Setiausaha Agong Pas Pusat, Datuk Takiyuddin Hassan menafikan dakwaan itu memandangkan segala senarai nama-nama calon sudah muktamad dan bakal diumumkan menjelang tarikh hari penamaan calon]. sumber

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 03:46 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2013 03:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Mar 2013 04:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sabahdaily: Orang Asli dilatih untuk &#39;undi BN&#39;

Posted: 26 Dec 2012 08:12 AM PST

pkr accuse tapah orang asli vote for bnPakatan Rakyat Perak hari ini mendakwa bahawa Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) Tapah telah mengadakan sesi untuk "melatih" Orang Asli mengundi BN.

Ia mendakwa sesi latihan itu, yang didakwa dianjurkan dengan kerjasama seorang wakil rakyat, diadakan secara bersiri sejak bulan lepas di semua perkampungan Orang Asli di sepanjang Jalan Pahang, Tapah.

pkr accuse tapah orang asli vote for bnMenurutnya, peserta program itu diberi dua keping kertas undi, mirip
kertas undi sebenar, untuk kawasan parlimen Tapah dan DUN Chenderiang.

Orang Asli kemudian "dipaksa" memangkah BN pada kertas undi tersebut di hadapan seorang pegawai JAKOA dan ADUN BN, dakwanya.

"Mereka yang mengundi BN dalam kedua-dua kertas undi itu kemudiannya diberi 5kg beras sebagai ganjaran," kata Pakatan Perak dalam satu kenyataan, yang dipetik oleh PAS organ Harakahdaily.

Pakatan berkata, ini melanggar Seksyen 9 Akta Kesalahan Pilihan Raya 1954 berkaitan dengan kebebasan hak seseorang untuk mengundi.

Ia juga berhujah bahawa percetakan kertas undi olok-olok itu, melanggar Seksyen 3(j) Akta yang sama.

Kedua-dua pegawai JAKOA dan ADUN hadir juga digesa supaya memberi penjelasan.

Malaysiakini telah menghubungi JAKOA Tapah tetapi pegawai yang menjaga program tersebut tidak ada dan hanya kembali esok.

Identiti wakil rakyat tersebut juga tidak disiarkan sementara menunggu respons mengenainya. -MK

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2012 03:40 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS <b>Kelantan</b> Hanya Selamat <b>Di</b> 17 Kerusi DUN – Perak Today

Posted: 28 Sep 2012 08:19 AM PDT

SEMASA PRU-11 pada tahun 2004, PAS pernah hampir tersungkur di Kelantan apabila hanya menang di 24 kerusi DUN manakala baki 21 kerusi DUN lagi dikuasai oleh BN.

Ramai pemimpin PAS mengurut dada, tak terjangka sedemikian rupa kebangkitan rakyat Kelantan ketika itu.

Dengan jurang majoriti hanya berbeza 3 kerusi sahaja, kerajaan PAS Kelantan senantiasa berada dalam keadaan dihujung tanduk. Tambahan pula sebahagian DUN yang dimenangi PAS tika itu pula majoriti kemenangannya di bawah 1,000 undi sahaja.

Kini, senario yang hampir sama juga tidak mustahil berulang kembali. Gelombang kebangkitan rakyat Kelantan sudah semakin marak hampir ke kebanyakan kawasan DUN dan Parlimen negeri.

Semenjak PAS hanya menang nyawa-nyawa ikan di Manek Urai dan tewas teruk di DUN Galas tidak berapa lama dulu, kedua-dua peristiwa bermakna itu, merupakan antara faktor tambahan yang membantu merancakkan kebangkitan khalayak untuk menolak PAS.

Penglibatan serius beberapa bekas pemimpin PAS turun berkempen di Kelantan dalam membantu UMNO juga memberikan impaknya yang tersendiri. Kesannya, menyebabkan mitos kononnya Kelantan masih kebal di bawah jajahan PAS jelas semakin pudar dari fikiran rakyat.

Tambahan pula beberapa kajian dan culaan trend sokongan terkini baik dari pihak UMNO mahupun PAS sendiri, juga telah mengesahkan kedudukan PAS di negeri Cik Siti Wan Kembang ini sudah tidak selesa seperti dulu.

Realiti tersebut hingga saat ini masih sukar untuk dicerna dek akal fikiran sesetengah pimpinan PAS negeri.

Dalam satu kenyataan terbaru seorang exco kanan kerajaan negeri, Nik Amar Nik Abdullah menyatakan pengaruh PAS di Kelantan tidak tergugat, hakikatnya senario semasa menunjukkan sebaliknya.

Sedangkan beberapa sumber dalaman PAS juga mengakui salah satu laporan kajian yang dilakukan oleh PAS mendapati parti itu hanya selamat betul-betul selamat di 17 kerusi DUN sahaja. Sebahagian besar kerusi selamat itu dikatakan berpusat dalam Parlimen Kota Bharu, Kubang Kerian dan Pengkalan Chepa.

Ditambah lagi dengan kajian terkini dari UMCEDEL, walaupun tidak berapa tepat dengan senario semasa namun sekurang-kurangnya mengesahkan kebangkitan rakyat sedang berlaku dan populariti PAS di negeri Serambi Mekah itu juga semakin goyah.

Pun begitu, tetap perlu digandakan gerak kerja tambahan supaya kekuatan UMNO dan BN di 25 kerusi yang sudah putih dan kini menjadi kubu kuat UMNO itu bukan sahaja kekal teguh malah baki 3 kerusi lain yang masih kelabu juga perlu diusahakan supaya dapat dikuasai sama.

Paling penting usah sesekali UMNO tersilap langkah atau cuai dalam meraikan kebangkitan rakyat tika ini.

Sekarang pun sudah wujud beberapa gerakan aggresif oleh PAS untuk menarik seramai mungkin pemimpin UMNO yang berpengaruh di peringkat cawangan dan bahagian supaya menyertai PAS, jelas satu usaha terdesak untuk memperlahankan impak kebangkitan rakyat.

Habuan tanah dan konsesi balak misalnya adalah antara sandaran utama dalam percubaan mereka untuk menarik minat pemimpin UMNO yang menjadi sasaran.

Sekalipun jika umpan oleh PAS itu mungkin mengena dan kesannya pula diyakini tidak begitu membimbangkan berikutan di pihak UMNO sendiri turut menyedarinya dan telahpun mengambil langkah perlu untuk menghadapinya, namun langkah berwaspada tetap perlu dipertingkatkan.

Walaupun apapun, senario kini yang sedang memihak pada BN ini jangan dipersia-siakan atau dipandang selesa oleh pimpinan UMNO negeri. Sekarang bukan masanya untuk bergoyang kaki sebaliknya usaha perlu digandakan supaya PAS benar-benar bungkus dalam PRU 13 kelak.

- BERUANG BIRU

PAS Akan Kalah <b>Di Kelantan</b> – Perak Today

Posted: 27 Sep 2012 08:50 AM PDT

RIUH-RENDAH dan gegak gempita jadinya dalam kem pakatan pembangkang khususnya PAS apabila laporan oleh Kajian Demokrasi Dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL) yang didedahkan pada umum menunjukkan penurunan keyakinan respondan terhadap PAS di Kelantan.

Dalam laporan terbaru kaji selidik yang dijalankan bermula 1 hingga 16 September 2012 itu, hasil kajian mendapati populariti PAS telah merudum 3% berbanding 44% yang direkodkan semasa kajian sebelumnya yang diadakan pada 31 Mac hingga 15 April 2012.

Di masa yang sama, tahap keyakinan umum terhadap BN pula telah meningkat naik dari 27% kepada 32%. Seimbas lalu kelihatan cuma kecil sahaja kenaikan keyakinan umum pada BN dan hanya sedikit penurunan untuk PAS, namun agak dipandang penuh kerisauan oleh ramai pemimpin PAS.

Hakikatnya di Kelantan suasana lokal agak berbeza dengan negeri lain, sedikit undi berubah banyak kerusi DUN bakal berpindah tangan. Ditambah pula dengan jumlah peratusan respondan yang tidak jelas pendirian yang memberikan jawapan tidak pasti masih agak tinggi mencecah 27%, ia tambah merunsingkan PAS.

PAS amat maklum dalam apa jua situasi, golongan yang dikenali sebagai pengundi atas pagar itu memainkan peranan penting dan biasanya sebahagian besar golongan ini lebih cenderung memilih BN berbanding parti lain.

Sebetulnya, PAS sendiri pun tahu kajian sedemikian tidak semestinya tepat malah banyak pertikaian boleh diperdebatkan, namun senario semasa yang jauh lebih menakutkan sedang marak di kalangan rakyat Kelantan memaksa PAS untuk ambil cakna laporan UMCEDEL itu sebagai sesuatu yang serius.

Tika ini banyak program dan majlis ceramah PAS serta keraian anjuran kerajaan PAS Kelantan semakin kurang mendapat sambutan ramai. Jelas tampak berbeza bila dibandingkan dengan suasana dan mood khalayak sebelum PRU 2008.

Malah dalam satu kajian yang dilakukan oleh PAS sendiri sebagaimana pernah didedahkan oleh beberapa orang pemimpin PAS negeri, juga selari dengan senario masakini apabila laporan culaan oleh PAS itu menunjukkan mereka hanya benar-benar selamat di 17 kerusi DUN sahaja.

Baki kerusi selebihnya daripada 45 kerusi DUN, dilihat condong kepada BN malah sekurang-kurangnya 25 kerusi DUN sudah utuh sebagai kubu kuat BN. Hasil kajian itu juga tidak jauh bezanya dengan kajiselidik skala besar yang beberapa kali dilaksanakan oleh UMNO Kelantan.

Di pihak UMNO dan BN pula, mereka hanya perlu menggandakan usaha dan penerangan supaya momentum kebangkitan sama ada berkekalan ataupun terus mendaki tinggi supaya kelak bila tiba hari mengundi trend semasa ini diterjemahkan kepada sokongan jitu untuk BN kembali memegang tampuk pemerintahan negeri.

Bak kata seorang pemimpin kanan PAS, sesaat pemimpin BN lagho bermakna itu peluang terbaik untuk PAS mematikan momentum sokongan rakyat terhadap BN.

Lebih menarik, perubahan dan kebangkitan gelombang penolakan rakyat Kelantan terhadap PAS semakin terasa selepas Pilihanraya Kecil Manek Urai dan terus meluas selepas BN berjaya menawan semula DUN Galas dari PAS tidak berapa lama dulu.

Ditambah pula dengan rentak songsang yang kerap diambil oleh kepimpinan PAS dalam menhadapi kebiadapan DAP dan acapkali pula PAS menjadi keldai tunggangan untuk kepentingan PKR dan DAP, semuanya itu menjadi rempah ratus yang mengganggu gugat pasak kekuatan parti itu di negeri yang pernah dikenali sebagai kubu kuatnya.

Sementelah lagi sejak beberapa bulan kebelakangan ini bekas naib presiden PAS, Hasan Ali kerap mengunjungi Kelantan dalam menjayakan roadshownya yang mendapat sambutan hangat, tidak sedikit impaknya mengakibatkan keyakinan khalayak terhadap PAS semakin suram.

Jika semua perkembangan ini kekal atau terus meningkat kemudian diterjemahkan dalam bentuk undian untuk BN, nescaya benarlah tanggapan ramai bahawa Aidilfitri 1433 yang baru sahaja berlalu merupakan Aidilfitri terakhir untuk PAS Kelantan.

22 tahun PAS merajai singgah sana tampuk perintahan negeri tanpa membawa perubahan besar yang memberi manfaat untuk rakyat, kini tibalah masanya untuk PAS menerima kenyataan, PRU 13 ini kekalahan untuknya sedang menanti.

- BERUANG BIRU

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Dec 2012 03:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ngeh Wajar Dapat Tanah <b>Di Kelantan</b>

Posted: 23 Dec 2012 10:47 PM PST

MEMANG sekilas pandang artikel ini agak bercanggah dengan artikel yang pertama, tapi skop penulisan kali ini berbeza. Ini ada kena mengena dengan bantahan pelbagai pihak berhubung pendedahan sebuah laman blog pro UMNO baru-baru ini berkaitan dengan pemilikan sejumlah besar tanah oleh pemimpin DAP Perak dari kerajaan Kelantan.

Yang dimaksudkan sudah tentulah Datuk Ngeh Koo Ham yang tadi penulis minta dipecat dari DAP kerana menerima penganugerahan darjah kebesaran Datuk dari raja-raja Melayu.

Tapi itu adalah isu yang sama sekali berbeza dengan yang ini.

Sebetul, kelayakan Ngeh untuk mendapat tanah dari kerajaan negeri Kelantan, tidak perlu dipersoalkan atas beberapa sebab.  Pertama, Ngeh adalah rakyat Malaysia dan layak mendapat tanah dimana-mana bahagian di negara ini secara merit.  Kedua, perolehan tanah itu adalah atas kapasiti syarikat, bukan individu seperti mana tanggapan banyak pihak.

Ketiga, dakwaan yang mengatakan orang luar Kelantan tidak boleh memiliki tanak di Kelantan adalah tidak benar kerana tidak semua tanah di Kelantan berada dalam kawasan Tanah Rizab Melayu dimana orang bukan Melayu tidak boleh memilikinya.

Mengikut maklumat yang disampaikan kepada penulis, hanya 75% tanah di Kelantan berada didalam Tanah Rizab Melayu, baki 25% lagi tidak berada dalam kawasan Rizab Melayu.

Mengikut Enakmen Tanah Rizab Melayu Kelantan Tahun 1930, Tanah Rizab Melayu di Kelantan adalah semua tanah di Kelantan, kecuali Daerah Batu Mengkebang, Kuala Krai (Daerah Penggawa), Daerah Galas, Gua Musang, Daerah Temangan, Machang (kecuali Lot No. 183 sehingga Lot No. 193 dan juga 126 sehingga Lot No 223 Pekan Temangan).

Termasuk hahagian-bahagian di dalam Seksyen 6, Seksyen 7, Seksyen 9, Seksyen 10 dan Seksyen 11 Bandar Kota Bharu.

Selain itu, kawasan-kawasan yang terletak di bahagian selatan (termasuk Gua Musang),  terutama yang telah diberi konsesi kepada Syarikat Pembangunan Duff tidak diisytiharkan sebagai rizab Melayu kerana berpegang kepada peruntukan perjanjian pada 10 Oktober 1900 – iaitu sebelum Enakmen Tanah Rizab Melayu 1930 dikuatkuasakan.

Sementara hampir sebahagian besar tanah di Kelantan tidak boleh dipindah milik kepada bukan Melayu, tanah-tanah yang telah diperolehi sebelum kawasan itu diisytiharkan sebagai rizab Melayu, adalah dikecualikan dari larangan dijual kepada bangsa asing (rujuk Seksyen 13A Enakmen Tanah Rizab Melayu Kelantan).

Perkara itu dikaitkan pula dengan pemilikan lebih 4,000 hektar tanah oleh syarikat yang didakwa dimiliki sepenuhnya (hampir 99%) oleh Ngeh,  Upayapadu Plantation Sdn. Bhd adalah di mukim Relai dalam jajahan Gua Musang!!  Penulis ulang, Gua Musang (sila rujuk Enakmen Tanah Rizab Melayu di atas).

Jadi dimana salahnya Ngeh memiliki tanah di Kelantan kerana kawasan itu memang bukan kawasan Rizab Tanah Melayu yang boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja asalkan mendapat kelulusan dari kerajaan negeri Kelantan, terutama Menteri Besarnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Soal ada orang Kelantan sendiri tidak memiliki tanah, itu soal lain dan tidak langsung ada kena mengena dengan isu yang dibincangkan. Kenapa Ngeh perlu dipersalahkan jika ada orang Kelantan tidak mendapat tanah?  Itu salah sendirilah, siapa suruh tak memohon?

Lagipun tanah ini adalah untuk dibangunkan projek pertanian (selain pembalakan) yang mampu menyumbang semula ke dalam  ekonomi negeri.

Selama ini UMNO juga yang menuduh kerajaan negeri gagal membangunkan ekonomi Kelantan, tapi bila kerajaan negeri membuat usahasama dengan syarikat yang kebetulan dimiliki Ngeh untuk meningkatkan ekonomi Kelantan, UMNO nak bising pula.

Jadi apa yang betul?

Maka itu penulis percaya isu sebenarnya bukan sangat sebab Ngeh memiliki tanah di Kelantan, tapi dakwaan bahawa tanah itu diserahkan kerajaan negeri sebagai balasan untuk melantik Datuk Seri Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak (rasuah).

Walaupun penulis percaya dakwaan tersebut mengarut tapi penulis mendengar DAP mengambil serius mengenainya dan akan mengambil tindakan susulan.  Jadi penulis meminta semua pihak menanti sehingga DAP mengadakan sesi pendengaran sebelum memberikan apa-apa komen.

Artikel Berkaitan:

  1. Anugerah Datuk: DAP Wajar Pecat Ngeh & Teng
  2. Serah Tanah : PAS Anggap Maklumat Palsu
  3. Umno Jual 74 Ekar Tanah Rizab Melayu Di Gombak
  4. MB Selangor: Rizab Melayu Tidak Diusik
  5. Janji Pas Setiap Rakyat Dapat Tanah Jika Menang PRU

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Dec 2012 03:31 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Kejatuhan PAS & PR Bermula Dari Selatan

Posted: 28 Nov 2012 07:54 PM PST

Lebih tiga tahun lalu yakni pada 14 Julai 2009 seluruh negara tertumpu pada satu pertarungan sengit membabitkan pertembungan satu lawan satu diantara BN dan PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai, Kuala Krai Kelantan.

Persaingan sengit yang berpusat di Selatan Kelantan itu walaupun berpihak kepada PAS namun kemenangan yang diperolehinya terlampau tipis hanya dengan kelebihan 65 undi sahaja berbanding 1,352 undi majoriti yang PAS perolehi pada PRU 12 2008.

Bermula dari situ gema kebangkitan Gelombang Merah semakin dirasai sementara di masa yang sama riak resah kerisauan semakin mencengkam kepimpinan PAS di Kelantan.

Kira-kira empat bulan kemudiannya atau lebih tepat lagi pada 4 November 2009, sekali lagi Selatan Kelantan menjadi pentas tumpuan ramai apabila berlaku pertembungan kali kedua membabitkan BN dan PAS, kali ini berlangsung di DUN Galas, Gua Musang.

Semasa PRK Manek Urai PAS hanya sekadar menang nyawa-nyawa ikan, di PRK DUN Galas pula berikutan semarak Gelombang Merah yang dipelopori UMNO semakin mendapat tempat di hati rakyat, akhirnya menyebabkan PAS tewas terduduk dengan majoriti 1,190 undi.

Kebetulannya baik di PRK Manek Urai mahupun Galas yang lokasinya terletak di Selatan Kelantan ini, kedua-duanya menyaksikan undi sokongan untuk PAS semakin merosot sekalipun jentera pilihanrayanya didokong kuat oleh jentera PR dari PKR dan DAP.

Manakala di pihak BN pula jelas menunjukkan peningkatan undi sokongan yang amat ketara berikutan kembalinya sebahagian penyokong UMNO yang sebelumnya berpaling tadah pada PRU 2008 disamping meningkatnya kesedaran rakyat terhadap kelemahan urus tadbir Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat.

Satu perkara yang agak menarik, kejatuhan PAS di Kelantan pada akhir dekad 70-an dulu juga bermula dari Selatan Kelantan berikutan kebangkitan rakyat negeri ini membantah pelbagai penyelewengan konsesi kayu balak yang telah dilakukan oleh pemimpin PAS dan kroni mereka.

Antaranya termasuklah melibatkan tanah seluas 350,000 ekar tanah di yang digadaikan kepada syarikat Timber & Mine dari Singapura untuk tujuan pembalakan.

Selain itu, faktor protes oleh penyokong bekas MB PAS Kelantan, Muhammad Nasir yang di pecat dari PAS kerana sikap mesranya dengan pemimpin UMNO pula kemudiannya menambah parah yang akhirnya menyumbang kepada kembalinya BN menguasai Kerajaan Negeri.

Jika dilihat pada senario di atas, kelihatan coraknya hampir sama. Tidak mustahil kejatuhan PAS di Kelantan akan bermula dari Selatan dengan mengambil semangat kebangkitan rakyat sebagaimana diterjemahkan dalam PRK Manek Urai dan Galas.

Sementelah lagi, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar kewujudan utama Ladang Rakyat di Gua Musang dan Kuala Krai yang membabitkan keluasan tanah lebih 80,000 ekar sebenarnya berkait rapat dengan konsesi pembalakan yang hanya menguntungkan syarikat Cina DAP dan Cina Singapura yang mempunya hubungan rapat dengan kepimpinan PAS Kelantan.

Sementara itu, dalam konteks politik nasional pula, tika ini PR kelihatan begitu memfokuskan tumpuan mereka ke arah selatan tanahair yakni Johor dengan andaian mereka berpeluang memperalatkan masyarakat Cina untuk menyokong PR dalam PRU 13.

Namun melihatkan kesepaduan sokongan yang diterjemahkan oleh rakyat Johor semasa PRK DUN Tenang di mana menyaksikan undi sokongan untuk BN dari majoriti orang Melayu Islam, Cina dan India semakin meningkat naik, jelas sekali PR bakal menghadapi kesukaran untuk mengekalkan 7 kerusi yang mereka miliki apatah lagi menawan kerusi lain.

Di antara Kelantan dan Johor pula, kedua-dua negeri ini menampilkan satu percanggahan pendirian PR yang ketara di mana, mereka sepakat menyokong pembinaan kilang Petrokimia yang disarankan dibina di Bachok Kelantan, sedangkan di Johor pula pakatan pembangkang begitu lantang menentang pembinaan kilang Petrokimia di Pengerang atas nama penjagaan alam sekitar dan tanah rakyat

Kontradiks sebegini menampakkan agenda perjuangan PR lebih banyak menambah keraguan besar dalam fikiran rakyat apatah apabila ia dilakukan oleh kepimpinan PR dan NGO proksinya hasil dari pembiayaan dan hasutan kiasu Singapura.

Johor adalah nadi kekuatan UMNO dan jantung hati BN malah budaya rakyatnya agak berbeza walau berlainan agama dan bangsa, lagi kuat ia diasak lagi rapat kesepaduan rakyat menentang anasir adu domba pembangkang, sebagaimana dibuktikan melalui PRK DUN Tenang.

Baik senario Selatan Kelantan mahupun Selatan tanahair yang membabitkan negeri Johor, kedua-duanya juga berkongsi satu rumusan, kejatuhan PAS di Kelantan dan kemusnahan PR pada PRU 13 tidak syak lagi akan bermula dari Selatan.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Feb 2013 03:12 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Anak Sungai Derhaka: Demo <b>di</b> hadapan pejabat Karpal Singh <b>...</b>

Posted: 22 Jan 2013 12:23 AM PST


PAS Negeri Pulau Pinang tidak terlibat dengan sebarang penganjuran demonstrasi aman di hadapan yang dijadualkan akan diadakan di hadapan Dewan Sri Pinang jam 9.00 pagi ini.

Itu kata Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Saleh Man semalam bila diminta mengulas sistem pesanan ringkas (SMS) daripada beberapa individu yang mendakwa ahli PAS mengajak semua ahli dan penyokong PAS menyokong keputusan Majlis Syura dan mendesak Ahli Parlimen Bukit Gelugor, Karpal Singh supaya senyap berhubung isu kalimah Allah kepada Harakahdaily

"Ahli dan penyokong PAS kena akur apa yang diputuskan oleh Majlis Syura Ulamak PAS.

"Kita harap jangan ada pihak yang mengambil kesempatan dengan mengajak ahli dan penyokong PAS berhimpun tanpa usul periksa kerana kita ada cara tersendiri untuk mengatasi masalah tersebut ekoran ketidakfahaman bukan Islam berkaitan isu kalimah Allah," jelasnya.

Hari ini.. Demo telah diadakan tetapi tempat lokasi telah ditukar dari hadapan Dewan Sri Pinang kepada hadapan Pejabat Karpal Singh..


GEORGE TOWN: Some Muslim youths held a 30-minute demonstration outside Karpal Singh's office here this morning, criticising the DAP national chairman for acting like a political bully undermining PAS, Islam and Malays.

Claiming to be current and former PAS members, the demonstrators also picked on DAP secretary- general Lim Guan Eng, PKR deputy president Azmin Ali and PAS president Abdul Hadi Awang for supporting the use of the term "Allah" in the Malay Bible.

At the end of demonstration, they stepped on a DAP flag to vent their anger and questioned whether the party wanted to create religious chaos in the country.

They called on Karpal and Lim to clarify whether DAP was anti-Islam and whether they wanted to create another May 13, 1969 racial riot or Penang's Kampung Rawa religious riot (March 27, 1998).

They slammed Azmin, the Gombak MP, for allegedly being rude and anti-Islam for supporting the controversial "Allah in the Bible" issue.


The demonstrators rebuked Hadi for for supporting it without consulting the PAS Majlis Syura Ulama, the party's highest religious decision-making body.

Earlier at 10am, the group walked for 50m from Dewan Sri Pinang at the Esplanade to Karpal's office at Green Hall, chanting pro-Islam, anti-Karpal and anti-DAP slogans.

The demonstrators called on PAS to salvage its pride and pull out from Pakatan, given that DAP and PKR leaders were disrespectful against the party and Islam.

The protesters claimed that they were holding the demonstration on behalf of Penang PAS members because they knew that the party state leadership under its commissioner Mohd Salleh Man would not have the guts to take a stand on the issue.

Salleh told the media yesterday that PAS had nothing to do with this morning demonstration.

Stoking religious tension

Among the protesters were PAS Tanjung division's permanent chairman Zaidi Abu Bakar and ex-Youth chief Ariff Ibrahim, and former state PAS Youth chief Mohd Hafiz Mohd Nordin, who now heads a NGO, Penang Human Rights Defender.


The main speaker, Mohd Hafiz  slammed Lim, also the Penang Chief Minister, for stoking religious tension with his uncalled-for Christmas message urging the government to allow use of the term "Allah" in the Malay Bible.

Although Pakatan took a stand to allow "Allah" in Bible's Malay and Jawi editions, the Majlis Syura opposed it.

The demonstrators were apparently upset with Karpal, the Bukit Gelugor MP, for urging the Majlis Syura last Saturday to review its decision.

"Karpal should not interfere into PAS internal matters. The Majlis Syura's decision is final. He should respect it," said Hafiz.

He told the DAP to clean up its own party, which had recently been tainted by an electoral glitch during the central executive committee polls.

He said Malays knew that the DAP was trying to promote a non-Malay, Zairil Khir Johari, as a Malay leader ~ Free Malaysia Today

Hmm.. tak habis-habis Hafiz Mohd Nordin.. Bila dah jadi bekas tu.. tak payahlah guna nama PAS lagi.. gila talak ke?

Dengar cerita esok ada demo lagi pasal isu ini di Sabak Bernam pula..

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Dec 2012 03:14 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Tuntutan Royalti: Lebih Baik Jadi Kaki Bangku dari Kaki Torak <b>...</b>

Posted: 02 Oct 2012 11:23 PM PDT

Di hadapan 3,000 penonton di Dataran Kemerdekaan Shah Alam, Husam memberi tahu yang hadir " Mahkamah Dunia menetapkan Kelantan negeri berdaulat walaupun pada masa itu sebelum merdeka. Tetapi status kedaulatan negeri telah wujud".

Mahkamah Dunia mana yang menetapkan status itu? Mana buktinya? Torak kepada yang yang tak tahu memang senang. Tapi itu adalah sesuatu yang tidak bertanggungjawab.

Walaupun ketamadunan Kelantan telah dikesan daripada zaman pra-sejarah, tetapi di dalam sejarah moden, Kelantan telah berada di bawah naungan Raja Siam. Ia boleh dikesan sejak 1826 bila termeterai Perjanjian Burnley antara Raja Siam dan United Kingdom. Objektif utamanya ialah menetapkan kedudukan Negeri-Negeri Melayu.  Perjanjian ini mengiktiraf hak Raja Siam ke atas Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu.  Manakala Raja Siam mengiktiraf hak Kerajaan British ke atas Penang dan hak British untuk berdagang dengan Kelantan dan Terengganu tanpa sekatan oleh Raja Siam.

Anglo-Siamese Treaty 1909 yang dimeterai oleh Raja Siam  dan Wakil United Kingdom di Bangkok pada 10 Mac 1909 pula menyaksikan negeri-negeri Melayu di bahagi dua. Patani, Narathiwat, Songkhla, Satun dan Yala kekal dibawah Raja Siam. Raja Siam melupuskan hak tuntutannya ke atas Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu kepada United Kingdom untuk menjadi sebahagian daripada Great Britain.

Kedah, Kelantan, Perlis dan Terengganu kemudiannya di satukan dengan Johor dan dikenali sebagai The Unfederated Malay States (Negeri Melayu Tidak Bersekutu) dan dibawah pengawasan Penasihat British.

Ini adalah bukti pertama bahawa Kelantan bukan wilayah berdaulat seperti didakwa Husam. Hubungan diplomatik dan antarabangsa Kelantan ditentukan oleh kuasa lain. Negeri-negeri Melayu Tidak Bersekutu ini sekadar memiliki autonomi yang lebih luas berbanding Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.

Pada 8 Disember 1941, Kelantan telah diserang oleh Tentera Maharaja Jepun yang mengakibatkan Tentera British terpaksa berundur dari Kelantan. Sejak itu Kelantan telah diperintah oleh Tentera Jepun sehingga pentadbiran Negeri Kelantan diserahkan kembali kepada Raja Siam oleh Jepun. Sepanjang Perang Dunia Ke 2, Kelantan berada di bawah pentadbiran Raja Siam.

Pentadbiran Raja Siam ke atas Kelantan berakhir bila Jepun menyerah kalah. Kelantan kemudiannya diletakkan di bawah British Military Administration dan ditadbir oleh Tentera British sehinggalah perjanjian penyertaan ke dalam Malayan Union dipersetujui oleh Raja-Raja Melayu. Pada 1 April 1946, Kelantan bersama Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersetuku, Negeri-Negeri Melayu Bersekutu dan Negeri-Negeri Selat telah berada di bawah Malayan Union dan Pemerintah Tertingginya ialah Sir Edward Gent, Governor British pertama.

Ini adalah bukti kedua, Kelantan bukanlah Negeri Berdaulat seperti yang didakwa Husam.

Malayan Union berakhir pada Januari 1948. Pada 21 Januari 1948, Raja-Raja Melayu dan Sir Edward Gent telah menandatangani The Federation of Malaya Agreement di King House, Kuala Lumpur. Pada 1 Februari 1948, Negeri-Negeri Melayu termasuk Penang dan Melaka telah membentuk Persekutuan Tanah Melayu. Ia diketua oleh Pesuruhjaya British dan Penasihat British di negeri-negeri diganti dengan Ketua Menteri.

Persekutuan Tanah Melayu wujud dari 31 Januari 1948 sehingga 15 September 1963, sehari kemudian Malaysia ditubuhkan. Pada 31 Ogos 1957, Persekutuan Tanah Melayu telah merdeka dari jajahan British dan ditadbir oleh seorang Perdana Menteri yang memberi nasihat kepada Yang di-Pertuan Agung sebagai Ketua Negara.

Ini adalah bukti ke 3 Kelantan bukanlah negeri berdaulat seperti di dakwa Husam. Ini kerana sekiranya Kelantan tidak membuat keputusan menyertai Persekutuan Tanah Melayu maka Kelantan akan kekal sebagai tanah jajahan British.

Negeri berdaulat adalah ditafsirkan seperti berikut,

"A sovereign state is a political organization with a centralized government that has supreme independent authority over georgraphic area".

Ternyata Negeri Kelantan tidak mempunyai autoriti ke atas wilayahnya dan sejak didokumentasikan dari 1826, nasib wilayah yang bernama Kelantan telah ditentukan oleh kuasa asing.

Husam layak dipanggil penipu. Bukankah begitu?

Oleh yang demikian, argumen Husam bahawa status kedaulatan negeri Kelantan telah wujud sebelum ia menyertai Persetukuan Tanah Melayu atau sebelum ia menyertai Malaysia adalah satu helah untuk mengaburi mata pendengarnya. Oleh yang demikian tidak timbul dakwaan Akta 144, Akta Kemajuan Petroleum 1974 telah mencabar kedaulatan Negeri Kelantan seperti dakwaan Husam di sini.

Berita yang disiarkan oleh Malaysiakini itu bertajuk 'Kelantan Berhak Batal Perjanjian Dengan PETRONAS'. Seperti posting saya semalam, saya minta Kerajaan PAS Kelantan membuat permohonan untuk batalkan perjanjian suratcara 9 Mei 1975. Mengapa setakat bercakap sahaja. Kenapa tidak difailkan permohonan rasmi di Mahkamah?

Sebaliknya hari ini, Kerajaan PAS Kelantan hanya membuat permohonan supaya Mahkamah Persekutuan membenarkannya mengemukakan rayuan terhadap 3 tuntutan yang ditolak sebelum ini termasuk menolak permohonan Kerajaan Persekutuan sebagai pencelah, menolak permohonan PETRONAS untuk membatalkan saman dan memohon dokumen keputusan penyelesaian kes saman Kerajaan Terengganu terhadap PETRONAS sebelum ini, seperti dilaporkan oleh HarakahDaily hari ini. Panel 5 orang Hakim yang bersidang membenarkan permohonan tersebut setelah permohonan Kerajaan PAS Kelantan itu tidak dibantah oleh peguam yang mewakili Kerajaan Malaysia dan PETRONAS.

Sekiranya peguam yang mewakili Kerajaan Malaysia dan PETRONAS tidak membantah, ini bererti Kerajaan Malaysia dan PETRONAS tidak mempunyai apa-apa masalah dengan tuntutan permohonan rayuan tersebut.

Dakwaan Husam bahawa ini petanda awal 'pintu gol lawan sudah ditembusi' adalah satu lawak jenaka.

Apa Kata Nik Aziz Bila Wakil Rakyat PAS <b>Kelantan</b> Sindir Suruh <b>...</b>

Posted: 17 Oct 2012 07:02 PM PDT

October 18, 2012   ·   33 Comments

nik mazian

Nampaknya salah seorang wakil rakyat PAS di Kelantan bakal berhadapan dengan jutaan caci maki dan kutukan pedas apabila dia dilaporkan menyindir Menteri Besar Kelantan, Datuk Nik Aziz Nik Mat, untuk melepaskan "baton" yang dipegangnya sejak sekian lama.

ADUN Gaal, Dr. Nik Mazian Mohamed dalam kenyataan halusnya ketika sidang DUN membahaskan bajet negeri itu menasihatkan supaya mana-mana pemimpin yang sudah tua dan uzur supaya melepaskan jawatan kepada mereka yang lebih muda dan kuat.

Paling pedas, Nik Mazian menegaskan bahawa adalah sangat tidak sesuai bagi seseorang pemimpin yang sudah tua itu melepaskan "baton" ketika dia sedang berhenti untuk melegakan rasa lenguh di tengah jalan!

Kenyataan yang dalam dan pedas maksudnya itu dipercayai ditujukan kepada Nik Aziz apabila dia menyatakan kebimbangannya terhadap tahap kesihatan Menteri Besar Kelantan itu yang sering uzur dan khuatir jika "baton" yang dipegangnya tidak sempat diserahkan kepada penggantinya…

Saya tertanya-tanya, apakah Nik Aziz akan terasa hati dengan sindiran yang tepat terkena di batang hidungnya itu?

Atau Nik Aziz hanya buat tak tahu sahaja, seolah-olah tidak faham dengan kiasan yang disampaikan oleh salah seorang pemimpin PAS Kelantan itu?

Pada saya, gesaan Dr. Nik Mazian yang meminta agar Nik Aziz meletak jawatan dan tidak memegang jawatan di dalam Kerajaan Kelantan atau PAS itu membuktikan tentang sikap akar umbi PAS yang mahu Mursyidul Am PAS itu bersara secepat mungkin.

Sebelum ini, saya pernah menulis tentang rungutan dan gesaan beberapa rakan yang rapat dengan kepimpinan PAS yang mahu Nik Aziz meletakkan jawatan.

Namun ketika itu, puak-puak PAS begitu marah dan seolah-olah cuba menyembunyikan fakta yang ketika itu sedang hangat diperkatakan di kalangan akar umbi, khususnya golongan pro-ulama PAS yang sudah bosan dengan "fatwa sesat" Nik Aziz.

Hakikatnya, sememangnya betul dakwaan bahawa ramai puak-puak PAS, khususnya di Kelantan sedang tertunggu-tunggu persaraan Nik Aziz dalam masa terdekat disebabkan ketidakupayaan Menteri Besar Kelantan itu melaksanakan tanggungjawabnya sebagai ketua sebuah negeri.

Mereka tahu tentang jadual ketat Nik Aziz yang terpaksa mengunjungi hospital untuk mendapatkan rawatan dan mereka juga tahu tentang keadaan Menteri Besar itu yang lebih banyak menghabiskan masa untuk tidur di pejabatnya.

Mereka juga sudah bosan melihat Mursyidul Am itu keluar masuk hospital dan gagal melaksanakan pentadbiran negeri itu dengan baik akibat kekangan kesihatan yang buruk dan usianya yang lanjut menyebabkan dia tidak faham banyak isu-isu moden yang berbangkit.

Malah ada di antara mereka yang mengaku malu dengan Nik Aziz yang tidak mampu memahami Bahasa Inggeris dengan baik, apatah lagi untuk bertutur dalam bahasa dunia tersebut.

Selain itu, dengan ekonomi Kelantan yang masih berada di takuk lama dan prestasi yang tidak stabil turut menyebabkan mereka merasa tidak puas hati terhadap "orang tua" itu.

Persoalannya, mahukah Nik Aziz mengikut dan menuruti gesaan nasihat ADUN Gaal serta golongan akar umbi PAS di Kelantan itu?

Pada pandangan saya, Nik Aziz tetap Nik Aziz dan saya menjangkakan dia akan "buat-buat bodoh" serta akan terus bertanding pada PRU ke-13 nanti sekaligus akan mempertahankan jawatan Menteri Besar Kelantan sekiranya dia menang di DUN yang ditandinginya.

Sebagaimana maklum, Nik Aziz memang degil, ego dan gilakan jawatan. Dan disebabkan sifat-sifat itulah dia akan terus memegang jawatan di dalam Kerajaan Negeri Kelantan dan PAS sehingga ajal menjemputnya.

Cuma, saya mengharapkan agar ADUN Gaal tidak akan kecewa dan kecil hati selepas ini sekiranya "tiket ke syurga" miliknya ditarik balik dan dia bakal dihujani oleh pelbagai kutukan dari para penyokong "Nabi PAS" itu.

Harapan saya, usahlah pecat Dr. Nik Mazian. Bukan apa…nanti payah pula PAS nak menang bila ramai sangat pemimpin yang dipecat PAS..kan?

By


03 di pengkalan chepa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pengkalan chepa - Google Blog Search


Ahmad Seekers: Gerakan sabotaj parti <b>di Pengkalan Chepa</b>

Posted: 05 Jan 2013 05:41 PM PST

Wahai pemuda-pemudi Parti Lembu sekalian, dengar dan kenanglah akan nasihat orang tua-tua..
"Umno sama Umno jangan bergaduh, nanti Cina MCA akan bertepuk tangan"
Kenangkanlah akan nasihat orang-orang sebelum kamu ini..keh keh keh..pergi mampus, jahanam, KO laa Parti Lembu..
Ini adalah satu bentuk demo yang bagus walaupun seciput
Ini bukan sabotaj parti, tapi untuk menyelamatkan parti

Justeru, menyingkirkan Najib Razak pada PRU 13 nanti
bukanlah bentuk sabotaj, tapi untuk menyelamatkan parti

Ingat pemuda-pemudi Parti Lembu sekalian akan nasihat
"Umno sama Umno jangan bergaduh, nanti cina MCA bertepuk tangan"

INI BARU BETUL-BETUL DEMO

03 di tumpat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di tumpat - Google Blog Search


kanak-kanak 5 tahun maut didera ibu tiri <b>di tumpat</b> <b>...</b> - ammboi dot com

Posted: 25 Mar 2013 02:00 AM PDT

Kanak-Kanak 5 Tahun Maut Didera Ibu Tiri Di Tumpat, Kelantan | Al-Fatihah untuk mangsa. Tak sangka dalam zaman serba moden ni masih ada sikap ibu dan bapa tiri yang kejam. Menurut laporan Utusan Malaysia, seorang kanak-kanak berusia lima tahun maut dipercayai setelah didera oleh ibu tirinya dalam kejadian di Kampung Jubakar Pantai, Tumpat semalam.

Kanak-kanak malang itu, Ummi Amilia Azman meninggal dunia kira-kira pukul 8.56 pagi ketika dalam perjalanan ke Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II), selepas tidak sedarkan diri.

murder bunuh

Sehingga kini tidak pasti status ibu tirinya itu samada sudah ditahan atau belum. Namun amat diharapkan suspek dikenakan hukuman yang setimpal dengan perilaku kejamnya itu jika disabitkan bersalah.

" ); (function() { var nn = document.createElement('script'); nn.type = 'text/javascript'; nn.src = 'http://synad2.nuffnang.com.my/lr.js'; var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(nn, s.nextSibling); })();

CARIAN BERKAITAN

  • ummi amilia azman (9)
  • tumpat kanak (5)
  • GAMBAR UMMI AMILIA AZMAN (5)
  • gambar kanak-kanak ummi amilia (4)
  • berita mengenai kecederaan elektrik (4)

Tags: , , , , , , , , , ,

Category: INFO SEMASA

03 di pasir mas - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di pasir mas - Google Blog Search


.: Akhirnya Nik Abduh Jatuh <b>di Pasir Mas</b> - MSO

Posted: 16 Apr 2013 06:19 AM PDT

BERITA MUTAKHIR                                                                                                           

Perjalanan jauh dan berliku putra politik Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat, Nik Mohamad Abduh dalam mencari pengkalan perjuangan akhirnya ternokhtah di di Pasir Mas.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat itu yang sebelum ini diarak ke beberapa kawasan akhir muktamad hari ini beliau akan beradu nasib di Pasir Mas.

Agak malang sedikit hasrat orang ramai untuk melihat Nik Abduh berdepan satu lawan satu dengan Inchek Ibrahim Ali tidak menjadi kenyataan apabial Ibrahim 'dikehak' pula oleh Umno dengan 'gereok' dan tidak mengambilnya menjadi calon.

Sebelum ini ramai pemerhati mahu melihat perlawanan di antara kedua mereka. Abduh dihantar ke Pasir Mas dengan harapan akan merampas kerusi PAS yang 'terpajak tanpa cagar'  kepada Ibrahim itu. Sebelum ini Abduh diarak ke beberapa kawasan kerana bimbang tidak mampu untuk berlaga dengan Ibrahim.

Antara kawasan yang disebut-sebut untuk diletakkan Abduh ialah Pasir Puteh, Bachok dan Rantau Panjang. Khabarnya Kubang Kerian juga membuat tawaran untuk Abduh pada saat-saat akhir. Tawaran di Kubang Kerian itu lebih bersifat politik.

Undangan untuk Abduh bertanding di Rantau Panjang sempat menjadi 'geger gegak' apabila Siti Zailah Yusuf yang menyandang di kerusi berkenaan keberatan untuk melepaskan kerusi berkenaan, Bahkan Siti Zailah sempat mengancam untuk rela tidak bertanding jikalau beliau dipindah dari Rantau Panjang. Katanya ada juga kata-kata terkeluar haram baginya memijak tanah Pasir Mas. Tidak sangka si hawa ini pandai juga mengugut.

Sikap Zailah itu menimbulkan tanda tanya kerana beliau dilihat seorang lemah lembut, wanita setia dan akur kepada kehendak pimpinan namun bila saat diuji beliau gagal juga. Namun kini Zailah boleh senyum panjang kerana beliau dikekalkan di Rantau Panjang. Diharap beliau akan menang dengan majoriti lebih 6,000 dan menjadi calon yang mencatat majoriti terrtinggi. 

Peluang untuk Abduh menang di Pasir Mas cerah apabila berlaku pertandingan tiga penjuru. Umno meletakkan Che Johan Che Pa. Johan juga merupakan anak buah Ibrahim Ali. Justeru timbul juga pertanyaan apakah Johan akan 'mengkhianati' amanah parti dengan memberi laluan kepada Ibrahim secara tektikal?

Dalam pada itu seorang lagi pemimpin muda PAS, Marzub Shaari diberi amanat untuk mempertahankan kerusi parlimen Bachok. Cabaran besar untuk Marzub di sini kerana beliau akan berhadapan dengan Awang Adek Hussein. Sebelum ini nama bekas Ketua Pemuda Umno Zayadi Awang Nuh meniti dari bibir ke bibir akan dicalon untuk berhadapan dengan Awang Adek. Awang Adek katanya sudah gementar mendengar nama Zayadi.

Kini Awang Adek boleh menarik nafas lega. Marzub bukan lawannya sebenar sebaliknya boleh dianggap sebagai sentri politiknya di Bachok. Namun kalau sentri ini mendapat sokongan padu khasnya dari puak Zayadi yang kebanyakanya orang Umno Marzub boleh menang.

PAS akan mengumumkan calon-calonnya untuk semua kerusi DUN dan Parlimen malam besok bertempat di Machang. [wm.kl.8:57 pm 16/04/13]

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved