ads

Sabtu, 6 April 2013

03 di chiku - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di chiku - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di chiku</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 11:19 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Lembaran Sebuah Kehidupan: Kuku <b>di</b> jemariku II

Posted: 28 Feb 2013 11:19 PM PST

<Kuku di jemariku>
Oleh kerana banyak bahagian kuku yang telah mati dan kering lalu tercunggit keluar hingga nampak annoying di mataku dan juga dihatiku, maka kuku itu telah ku semadikan dia...
Daku cuba kikis-kikis bahagian yang masih bersambung dengan isi itu untuk menyingkirkan semua bahagian kuku di atas. tetapi alangkah malangnya kerana usahaku sia-sia belaka. Kuku yang masih bersambung dengan isi itu tidak dapat daku singkirkan dia. Maka kekallah ia buat sementara disitu, menunggu kuku baru menolaknya hingga terAFUNDI keluar.
Kuku yang telah mati itu, ku korek-korek, kemudian ku potong-potong ia.. sehingga terjadilah begini....

Lembaran Sebuah Kehidupan: Kesabaran itu ada batasnya...

Posted: 12 Mar 2013 08:36 PM PDT


Kita sebagai manusia biasa, tak lari dari dugaan. Tak lari dari diuji. Samada kita dihina, dicaci, dipandang rendah, tidak dipedulikan, dipermainkan dan tidak mendapat izin kahwin (aik??). Ujian akan datang melanda samada kita bersedia atau tidak. Kebiasaannya, sahabat-sahabat prihatin di sekeliling, mahupun kaum keluarga hanya mampu memberikan kata-kata ~ sabar. sabar. sabar...
Manusia. Lama mana sekalipun dia cuba bersabar, pasti akan sampai di satu tahap batasnya, di mana sebagai manusia biasa yang tidak maksum, ditambah dengan hasutan syaitan kiri dan kanan telinga, yang bergayut di hujung-hujung hati, sabar itu pasti sampai jua di penghujungnya. Meletup, meletus dan mencetuskan api yang marak membara. 
Aku juga hanya manusia biasa. Yang diuji di kiri kanan jalan penghidupan. Yang telah lelah dengan ujian, yang masih cuba bersabar walau dugaan demi dugaan menyapa ruang jiwa. Namun adakalanya aku tewas.
Gambar dah pandai edit guna PhotoGrid ok...
Sejak kemunculan Note, hati ini dipagut rasa cinta pandang pertama. Tak tau kenapa tapi segala SII, SII, S beam, iphone segala tak berjaya mencurik hatiku ini. Entah mengapa perasaan cinta itu mendalam sekali. Sangat cinta. 
Tapi aku hanya pandang. Rasa macam tak perlu and tak mampu pun nak beli. Kemudian teman-teman mula membakar api dalam sekam. eyh?? Diorang beli dulu! Cis sungguh! Tiba-tiba Note II keluar. Kemudian seorang teman lagi rembat. Apalagi, makin rancak la kata-kata hinaan daku terima. Sehingga 1 hari yang dingin, daku tak mampu lagi menahan kesabaran ini. Alhamdulillah, kini dalam genggaman. Hasil titik peluh sendiri. 
The black one is mommy punya. Sibuk nak Note II jugak. hahahhaa... I took the white one. The pink cover, gua pow mak gua. Tq mommy.
Sony Ericsson Walkman W660i
the reason mengapa mereka menghina i
Masih guna. masih in good condition.

03 di mengkebang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di mengkebang - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di mengkebang</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Mar 2013 11:27 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Beranikah Kerajaan PAS Kelantan Mencontohi Penyelaras DUN <b>...</b>

Posted: 14 Nov 2012 02:01 AM PST


CTS ingin bertanya kepada kepada Menteri Besar, Timbalan Menteri Besar, EXCO dan ADUN-ADUN PAS Kelantan, beranikah mencontohi cara kerja yang dilakukan oleh Penyelaras DUN Mengkebang? Haji Azizzuddin Hj Hussein, bekas ADUN di DUN berkenaan sebelum tewas kepada calon PAS di dalam PRU12 bukan sahaja meletakkan alamat Facebooknya di kain rentang, malah beliau juga meletakkan nombor telefon peribadi sekiranya Rakyat ingin bertanyakan mengenai pembinaan madrasah baru di Kampung Mial. 
Ini bukan perletakan batu asas yang sering dilakukan oleh Kerajaan PAS Kelantan yang hanya akan tinggal batu asas selepas itu. Ini adalah pembinaan betul-betul madrasah! Kata Kerajaan Kelantan hendak berkhdimat kepada rakyat hendak membuat negara berkebajikan? Kalau nombor telefon pun takut nak bagi kepada Rakyat nampak sangat tidak berani berdepan dengan Rakyat. Ke guano?

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di jelawat kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 11:18 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

&#39;Smoke Operation&#39; SAMM <b>di Kelantan</b> Berjalan Lancar

Posted: 11 Mar 2013 11:56 AM PDT

IMG-20130311-WA008

Catatan Umum
11 Mac 2013

'Smoke Operation' SAMM di Kelantan Berjalan Lancar

Alhamdulilah syukur ke hadrat Ilahi SAMM Kebangsaan sekali lagi memilih Kelantan untuk program jelajahnya ke seluruh negara.

Program jelajah kali ini ialah untuk mengedarkan risalah yang mana ia sedikit sebanyak bisa membantu menumbangkan regim yang zalim pada hari ini.

Ahli jelajah SAMM mendarat di Kelantan lebih kurang pukul 12 malam. Sesampai sahaja di Kelantan, mereka dibawa ke Pejabat Pemuda Pas Bachok di Jelawat untuk mesyuarat tentang program yang akan berlangsung keesokan harinya. Kami disambut oleh Ketua Pemuda Pas Bachok iaitu Ustaz Ahmad Marzuk Shaary. SAMM Kelantan memilih untuk ke Pasar Siti Khadijah di Kota Bharu. Pasar Siti Khadijah dipilih kerana ia merupakan satu ikon yang mana kalau sesiapa yang berkunjung ke Kelantan pasti ke Pasar Siti Khadijah.

Pasar Ini dahulunya di kenali sebagai Pasar Besar Kota Bharu. Selepas pemerintahan bertukar tangan pada tahun 1990 Tuan Guru Nik Aziz menukar namanya kepada Pasar Siti Khadijah yang mana ia bersesuaian dengan ramainya golongan wanita yang berniaga di situ. Lebih menarik lagi, pasar inilah yang di katakan pusat minyak di daratan yang diumumkan oleh Yb Dato Hussam Musa, exco kerajaan Negeri Kelantan. Pasar ini juga menjadi tempat di mana Dato Seri Najib berkunjung baru baru ini.

Selesai perjumpaan lebih kurang pukul 2 pagi, kami dibawa ke Mami Guest House, sebuah rumah tumpangan milik Hajjah Haminah binti Noor. Selepas sarapan pagi yang disediakan oleh Hajjah Haminah atau Mami, kami bertolak ke Pasar Siti Khadijah.

Lebih kurang pukul 11 pagi, kami sampai di Pasar Siti Khadijah. SAMM kelantan bersama dengan dibantu 3 orang ahlinya Haji Osama, Man dan pakda Halim bergabung dengan SAMM Kebangsaan menjalankan operasi. Kami membahagikan kepada dua kumpulan iaitu 5 orang masuk ke pasar manakala 4 orang lagi menyantuni di luar pasar.

Syukur, SAMM diterima dengan baik oleh peniaga dan pembeli di dalam pasar dan begitu dengan hadirin diluar pasar. Malah ada yang datang untuk bergambar dengan kami. Namun begitu, ada juga beberapa orang menolak pemberian risalah itu. Adat berjuang. Lebih menariknya program hari ini sempat dirakam oleh sinar harian bilamana wartawannya Wani datang ke tempat program ini.

Program di Pasar Siti Khadijah selesai lebih kurang pukul 12.30 tengahari. Kami bertolak ke Nasi Ulam Chegu di kampung kraftangan tidak jauh dari Pasar Besar Siti Khadijah untuk makan tengahari.

Selesai makan, kami bergegas ke rumah Tuan Guru Nik Aziz di Pulau Melaka. Alhamdulilah Tuan Guru yang juga Menteri Besar Kelantan menyambut kami dengan baik. Beliau menyokong dan berbesar hati dengan program jelajah ini. Kami sempat menerangkan tentang jelajah Smoke Ops ini kepada beliau. Sebagai cenderahati, kami menghadiahkan beberapa risalah dan sehelai baju TIPU PRU, RAKYAT BANGKIT HUMBAN KAMU kepada beliau. Lebih menarik, beliau terus memakai baju tersebut. Selesai bergambar, kami semua pulang.

Terima kasih kepada semua yang terlibat dalam membantu menjayakan program Jelajah Smoke Ops ke Kelantan kali ini.Program selesai pada pukul 2 petang dimana Jelajah ini bergerak ke destinasi seterusnya iaitu Terengganu. Sekian.

Haji Osama
Penyelaras SAMM Kelantan

IMG-20130311-00502

IMG-20130311-00499

IMG-20130311-00500

03 di bunut payong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di bunut payong - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di bunut payong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Mar 2013 09:36 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pengundi Hantu Gimik Politik Pakatan | Detik Perubahan

Posted: 23 Mar 2013 08:34 PM PDT

imagesKOTA BHARU – Istilah pengundi hantu adalah satu gimik politik pihak pembangkang memandangkan apa yang disuarakan oleh Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli, hanya dihebahkan melalui media menjelang Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13).

Ketua Umno Bahagian Kota Bharu, Datuk Mohamad Fatmi Che Salleh berkata, hakikat sebenarnya, apa yang terjadi terhadap pengendali blog pro-Umno Papagomo yang dikategorikan sebagai pengundi hantu dan mempunyai dua nombor kad pengenalan itu ia merupakan satu kesilapan.

"Sudah tentu dalam apa juga sistem sekalipun mesti ada silap, namun kesilapan itu hanyalah satu hal yang kecil, malah pemilik nama Wan Muhammad Azri Wan Deris juga mengaku dirinya, tidak mempunyai kaitan dengan Papagomo dan bukan penulis blog terbabit.

"Jadi saya saya rasa istilah pengundi hantu tidak wujud seperti yang didakwa pembangkang," katanya kepada Sinar Harian selepas menghadiri majlis menyambut menantu pasangan adik beradik, Suhaizan Abdullah dan Raimi Abdullah yang melangsungkan majlis perkahwinan serentak dengan pasangan masing-masing di rumah keluarga mereka di Bunut Payong semalam.

Fatmi berkata, tahun demi tahun pengundi-pengundi berhijrah ke kawasan luar menyebabkan ramai pengundi baru datang dan pergi, maka ada di antara pimpinan kawasan tidak mengenali pengundi-pengundi di kawasan mereka, maka wujudlah istilah pengundi hantu.

"Ia hanya dijadikan sebagai satu usaha pihak pembangkang untuk meyakinkan rakyat bahawa terdapat ketirisan yang berlaku dalam SPR yang sepatutnya tidak dipersoalkan memandangkan badan terbabit mempunyai kewibawaan sendiri sebagai pengendali urusan pilihan raya.

"SPR ini satu badan yang cekap serta efisien dan merupakan pihak yang boleh diharap, jadi dengan hanya satu dua kesilapan kecil kita tidak boleh menuding jari terhadap mereka memandangkan segala yang dijalankan mengikut peruntukan undang-undang yang ditetapkan dalam kerajaan," katanya.

Sementara itu ditanya mengenai persiapan Barisan Nasional (BN) dalam PRU13, beliau berkata BN kini giat membuat persiapan PRU termasuk di kawasan Pusat Daerah Mengundi (PDM) hingga ke cawangan dengan begitu rapi.

"Semua jentera sudah bersiap sedia dan keadaan ini merupakan satu persiapan di seluruh negara dan kita tidak mempunyai sebarang masalah memandangkan sambutan terhadap BN di Kelantan amat menggalakkan.

"Ia dapat dibuktikan melalui ceramah-ceramah BN dan Umno yang mendapat sambutan menggalakkan berbanding ceramah Pas yang kurang mendapat sambutan.

"Keputusan PRU membayangkan apa yang berlaku sebelum pilihan raya itu, jadi pada tahun ini, saya yakin BN akan menang dan mengambil alih tampuk pimpinan di Kelantan yang sudah lama memerintah namun masih banyak kekurangan yang perlu diperbaiki sejak 23 tahun diperintah Pas. – Sinar Harian

03 di manek urai - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di manek urai - Google Blog Search


1 MALAYSIA: Gambar Jambatan <b>Manek Urai</b> tetap <b>di</b> bina demi <b>...</b>

Posted: 06 Apr 2013 07:30 AM PDT

03 di wakaf bharu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


1 MALAYSIA: Ribuan bersama mendengar penjelasan Fakta <b>di</b> Kg <b>...</b>

Posted: 01 Apr 2013 02:00 AM PDT

03 di galas kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Mar 2013 03:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

UMNO Online - Hayat PAS <b>Kelantan</b> Kini Umpama Telur <b>Di</b> Hujung <b>...</b>

Posted: 15 Mar 2013 02:48 AM PDT

Kategori Email Pembaca

Hayat PAS Kelantan Kini Umpama Telur Di Hujung Tanduk

Perhimpunan Orang Kelantan Naik Angin yang dianjurkan oleh NGO PERKASA yang di adakan baru-baru ini sememangnya menyebabkan ramai pemimpin dan penyokong PAS di negeri itu jadi hilang pedoman tak keruan jadinya.

Dianggarkan 15,000 orang rakyat negeri ini dari sekitar Pasir Mas, Kota Bharu dan beberapa Parlimen berdekatan berpusu-pusu membanjiri kawasan perhimpunan, mengakibatkan timbul kegeruhan dalam hati pemimpin PAS Kelantan.

Mereka langsung tak menjangkakan ribuan rakyat Kelantan termasuk dari kalangan penyokong PAS sendiri sanggup hadir meramaikan majlis tersebut yang pada awalnya diramalkan oleh pimpinan PAS Kelantan hanya akan dihadiri kurang dari 1,000 orang.

Kempen propaganda PAS Kelantan beberapa hari sebelum itu yang mendakwa bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir selaku tetamu di majlis tersebut tidak akan dapat menarik perhatian ramai, nyata gagal sama sekali. Lain yang mereka harapkan, lain pula yang terjadi.

Panas terik mentari langsung tidak dihiraukan orang ramai, jelas sekali semakin ramai rakyat Kelantan sudah nekad dan bertekad untuk beralih arah dan bertukar cita rasa selepas hampir 23 tahun memberi peluang kepada PAS memerintah negeri.

Baru-baru ini pula, sekitar 10,000 orang rakyat Kelantan beramai-ramai memenuhi jalan-jalan sekitar Bangunan UMNO Negeri dalam protes mereka terhadap Kerajaan PAS Kelantan berhubung pemilikan tanah-tanah berpuluh ribu ekar yang kini dikuasai bukan Bumiputera termasuk pemimpin DAP.

Beberapa hari selepas itu, hampir 15,000 orang anak rantau Kelantan sekitar kuala Lumpur, Shah Alam, Negeri Sembilan dan Melaka hadir memenuhi Stadium Putra Bukit Jalil memeriahkan Himpunan Perdana Anak Kelantan Di Perantauan yang dirasmikan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Suasana sebegini meriah hanya lebih kurang 3 tahun kebelakangan ini sahaja terasa, terutama selepas PAS menang nyawa-nyawa ikan dengan majoriti 65 undi semasa PRK DUN Manek Urai 2009 yang sebelumnya dimenangi dengan majoriti 1,352 undi pada PRU 2008.

Selepas PRK Manek Urai diikuti PRK DUN Galas yang kemudiannya ditawan kembali oleh BN dari PAS, gelombang kebangkitan semakin kuat dan sejak itu apa sahaja majlis anjuran UMNO di negeri Cik Siti Wan Kembang ini pastinya mendapat sambutan berbanding majlis anjuran PAS.

Faktor pemecatan Dr Hasan Ali dan pengguguran Ustaz Nasharudin Mat Isa sebagai ahli Majlis Syura juga sedikit sebanyak mendorong kesedaran ramai rakyat Kelantan khususnya dari kalangan penyokong PAS veteran dan orang muda tidak berparti untuk turut sama menjayakan Gelombang Merah Kelantan Berubah yang dipelopori UMNO tika ini.

PRU 13 yang mendatang ini bakal meletakkan PAS semakin terperosok jauh ke hujung tanduk, malah berdasarkan kaji selidik terkini juga mengesahkan hampir pasti PAS akan cedera teruk tertusuk tanduk, jika tidak pun jatuh berkecai menemui ajalnya.

Dengan UMNO semakin mengukuhkan kedudukannya di 25 DUN manakala PAS hanya bergantung harap pada 17 kerusi DUN sebagai kubu terakhirnya, sementara baki 3 DUN lagi semakin condong kepada UMNO, tidak syak lagi PRU 13 adalah PRU terakhir untuk PAS sebagai Kerajaan Kelantan. Insya-Allah.

Aziz Awang, KB

Berita Bertarikh Pada 15 March 2013 5:48 PM

03 di dabong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di dabong - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di dabong</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Mar 2013 03:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

DUNIA ITU: Isu sampah <b>di Dabong</b> selesai

Posted: 27 Sep 2012 11:30 PM PDT


KUALA KRAI - PEMBUKAAN tapak pelupusan sisa pepejal baru di Dabong, awal minggu ini, meletakkan Majlis Daerah Dabong (MDD) kini di landasan betul ke arah menjadikan daerah pedalaman itu sebuah penempatan yang bersih, indah dan sejahtera.

Bukan sahaja mampu menampung sampah penduduk, malah pembukaan kawasan seluas 3.6 hektar itu menamatkan usaha MDD mencari lokasi sesuai untuk dijadikan tapak pelupusan sisa pepejal kekal sejak sekian lama.

Perkhidmatan majlis daerah itu selaku pihak berkuasa tempatan (PBT) dalam menguruskan sisa pepejal dan pembersihan awam juga dijangka lebih efisien terutama dari segi penjimatan kos dan kepuasan pengguna.

Selain itu, pelbagai masalah berkaitan seperti tempat pembuangan sampah haram; pemandangan kurang menyenangkan; punca penyakit serta pencemaran alam sekitar dan bau diharap dapat diatasi.

Tapak lama ditutup

SETIAUSAHA MDD, Md Yani Mat Zin berkata, dengan pembukaan tapak baru itu, tapak pembuangan sampah di Jalan Sungai Sam--Dabong dan Jalan Kemubu, dekat sini, ditutup sepenuhnya.

Menurutnya, usaha mencari kawasan bagi pembinaan tapak pelupusan itu sudah lama dilakukan MDD namun kini baru berhasil disebabkan halangan tertentu seperti kekangan peruntukan dan kesesuaian lokasi.

Katanya, kejayaan menamatkan pencarian MDD selama bertahun-tahun untuk tapak pelupusan baru itu hasil sokongan banyak pihak terutama Kerajaan Negeri, pejabat tanah dan wakil rakyat.

"Kita (MDD) sudah ada tapak pelupusan sisa pepejal di Bukit Tembeling tetapi jarak dari sini (pekan Dabong) ke sana lebih kurang 55 kilometer, jadi kos pengangkutan agak tinggi.

"Sebab itu, kita perlu tapak pelupusan baru yang lebih dekat untuk sampah dari Dabong dan beberapa penempatan sekitar seperti Kemubu dan Kuala Geris," katanya.

Hanya sementara

DITANYA tapak pelupusan sampah di Jalan Sungai Sam-Dabong yang menimbulkan rungutan ramai kerana terletak di tepi laluan utama, Md Yani berkata, kawasan itu tapak sementara dan dalam proses ditutup sehingga lokasi baru ditemui.

Malahan katanya, ketika laporan akhbar menyiarkan aduan mengenai longgokan sampah di tapak lama itu pada 16 September lalu, kerja menyiapkan tapak baharu sedang berjalan.

"Sebelum ini, tidak jadi masalah kerana tapak ini jauh dari kediaman dan hanya dilalui penduduk tetapi selepas jadi jalan raya dan digunakan orang luar, baru sampah di kawasan ini jadi isu.

"Dulu memang bila musim hujan atau banjir, kita buang sampah di tapak lama tetapi dengan pembukaan tapak pelupusan baru ini, tapak lama ditutup sepenuhnya," katanya.

Kerjasama semua pihak

SUSULAN pembukaan tapak pelupusan baharu itu, Md Yani meminta penduduk dan pihak luar seperti pengusaha asrama dan pelaksana projek pembangunan di Dabong agar lebih prihatin terhadap aspek kebersihan awam.

Katanya, biar pun belum ada tindakan undang-undang diambil ke atas pihak yang membuang sampah di kawasan larangan, MDD memandang serius perbuatan itu dan tidak teragak-agak mengenakan tindakan tegas.

"Jika terpaksa uruskan sampah dalam jumlah banyak seperti pengusaha asrama, mereka boleh minta khidmat kami untuk bantu melupuskannya dengan sedikit caj perkhidmatan," katanya.

Menurutnya, antara lokasi dikenal pasti menjadi tempat pembuangan sampah dan sisa pepejal secara haram sebelum ini ialah di laluan utama ke Kampung Kemubu, dekat Dabong.

Mampu bertahan lama

SEMENTARA itu, tinjauan di Jalan Kemubu mendapati, masih ada pihak berdegil terus membuang sampah di kira dan kanan laluan berkenaan walaupun terdapat papan tanda larangan dipasang MDD.

Manakala, di tapak pembuangan lama yang ditutup di Kilometer 7, Jalan Sungai Sam-Dabong pula, longgokan sampah dan sisa pepejal di tepi laluan utama itu sudah dibersihkan.

Logiknya, dengan jumlah sisa pepejal diuruskan MDD tidak sampai satu tan atau 100 kilogram sehari, tapak pelupusan baru berhampiran simpang masuk ke pekan Dabong itu dilihat mampu bertahan untuk jangka masa panjang.

Sinar Harian 28 Sep 2012

BLOG KELANTAN: 03 <b>di dabong</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Mar 2013 03:24 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jalan-Jalan <b>Di</b> Malaysia: Kampung Biak, <b>Dabong</b>, Kelantan

Posted: 14 Dec 2012 05:52 AM PST

Gambar ini diambil semasa berkhidmat di Ladang Fokus Bonanza. Untuk sampai ke kampung ini anda perlu menaiki perahu dari Kampung Kandek.

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Dec 2012 03:36 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

.: Masa Depan Pas <b>Kelantan</b> 20 Tahun Akan Datang

Posted: 23 Dec 2012 08:36 PM PST

RENCANA KHAS                                                                                               

Pengenalan:

Selalu orang bertanya siapa akan memimpin Kelantan selepas Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ada beberapa nama disebut-sebut tetapi tiada siapa pula berani menegaskan nama disebut itu akan jadi MB. Ironisnya pula Timbalan Menteri Besar Kelantan, selalunya akan ternafi ditengah jalan. Keadaan ini menjadi kenan dan menyebabkan persoalan siapa MB selepas Nik Aziz menjadi tanda tanya. Catatan kecil ini akan cuba merungkaikan permasalahan. "

Walaupun Tokguruku Nik Abdul Aziz Nik Mat nekad untuk berjuang sampai ke akhir hayatnya dalam PAS, dan sanggup mati di atas kerusi pemerintah atas alasan kerana Umno berdegil mempertahankan doktrin sekularismenya, tetapi hakikatnya beliau akan berhenti juga bila sudah sampai masanya nanti. Masa untuk itu sebenarnya sudah terlalu hampir dan rapat. Mengenai semangat dan nekadnya tidak siapa boleh menafikan. Saya sendiri yakin dia akan meneruskan nekad murni itu. Mungkin cita-citanya 'syahid' dalam perjuangan adalah rahsia yang tidak terucap kepada umum dan menjadi rahsia peribadinya.

Walaupun selepas pilihan raya ke- 13 nanti beliau dikatakan tidak akan meneruskan tugasnya, sebagai MB, tetapi saya percaya selagi Nik Aziz mampu mengangkat tangannya ke atas untuk angkat sumpah, beliau akan terus menjadi MB. Alasannya mudah, PAS masih memerlukan dia.

Apakah selepas ini, kalau tertakdir PAS menang besar, alasan ataupun keperluan itu masih berlaku; PAS mahukan Tokguru? Firasat saya mengatakan ia tetap akan berlaku.

Sebabnya tidak akan ada sesiapa tergamak untuk mengatakan; Tokguru, silalah berhenti locing sudah berbunyi. Tidak akan ada walaupun beliau sangat letih dan berhajat begitu untuk menyudahi game seterusnya dan menamatkan permainan. Bukankah ini satu penganiayaan dan zalim? Ketaksuban dan rasa sayang kepadanya begitu tinggi. Kerana itu bila ada yang tersalah cakap, atau ikhlas cakap memberi nasihat orang itu akan menjadi mangsa kritikan dan dicemuh.

Adun Gaal Nik Mazian Nik Mohamad telah memberi pandangan secara umum mengenai keadaan wakil-wakil rakyat yang tidak sihat atau sering uzur agar berundur secara terhormat. Maksud beliau jauh sekali untuk dituju kepada tokguru, namun apa yang terpaksa diterima dicemuh dan disalah anggap kononnya beliau menasihati tokguru. Begitulah tangkasnya persepsi umum sesetengah orang PAS dalam menjaga dan menghormati tokguru.

Sama-sama kita menanti dan menyusuri perjalanan ini yang tidak begitu berliku sangat. Sebenar tidak menjadi masalah apakah selepas pilihan raya umum ke -13 nanti tokguru hendak terus memegang jawatan MB atau tidak, itu bukan perkara pokok. Apa yang hendak disuluh menerusi tulisan kecil ini ialah bagaimanakah PAS dalam tempoh 20 tahun lagi sesudah mahaguru itu tiada? Saya akan cuba menyuluh perkara ini sebagai persiapan melihat futuristik jemaah bernama PAS.

Untuk... membuat perhitungan kewujudan sesuatu empayar dan pengaruh peribadi kita ambil atau meletakan tempoh itu selama 20 tahun. Dalam tempoh ini boleh dijadikan periode jaya atau gagal seseorang pemimpin itu. Masa selama ini cukup munasabah. Allahyarham Mohd Asri Muda merupakan orang pertama mencipta empayar dan menguasai Kelantan menerusi PAS. Walaupun PAS di zamannya memerintah Kelantan selama 18 tahun tetapi Asri terus memimpin PAS selepas itu hinggalah tahun 1982. Asri meninggalkan 'cekandi' perjuangan PAS kepada Nik Aziz selepas tahun 1982.

Tokguru pula sudah melangkah ke tahun 28 sebagai ketua PAS Kelantan dan berjaya membentuk kerajaan selama 22 tahun. Dari segi jangka masa ternyata Nik Aziz lebih cemerlang dan gemilang berbanding Asri. Apalah rekod kedua-dua pemimpin itu akan terpecah di masa akan datang?

Dalam tempoh lebih 20 tahun Asri menguasai PAS beliau berjaya melahirkan beberapa nama yang menjadi pemuka PAS. Antara nama-nama itu ialah Wan Ismail Wan Ibrahim, Abdul Halim Abdul Rahman, (kedua-dua bekas MB Kelantan), Muhammad Nasir (MB), Omar Muhammad, Allahyarham Wan Mohamad Jamil, Zahari Awang dan lain-lain.

Malahan kalau hendak diambil kira Nik Abdul Aziz sendiri lahir dizamannya. Asrilah yang melahirkan Nik Aziz dalam persada politik. Asrilah yang memperkenalkan Nik Aziz pertama kali dalam arina politik dengan menjadikan beliau sebagai calon pada pilihan raya kecil Pengkalan Chepa tahun 1967. Tetapi disebabkan pengakhiran Asri bukan bersama PAS menyebabkan jasa dan budi Asri terhadap Nik Aziz ini jarang dikenang orang. Kemarahan dan kebencian kerana sentimen mengambuskan segala-galanya.

Sejarah telah mencatat Asri sudah meninggalkan legasi dalam hidupnya dengan terzahirnya Nik Aziz sebagai MB sama dia suka atau tidak atau pun sama ada orang ikhtiraf (mengenang) jasa Asri ini waima pun tidak. Walaupun mereka berbeza politik dan Asri tidak pun pernah berjabat tangan secara rasmi dengan Nik Aziz mengucap tahniah kerana menjadi MB, tetapi hakikat mereka ada kaitan tidak boleh dinafikan. Bukti itu sejarah saja boleh mendedahkan dan sejarah juga tidak boleh direka kerena kalau direka ia akan merosakkan sendi dan saraf sejarah. Tokguru sendiri tidak boleh menafikan realiti ini.

Kerja dan amanah perjuangan sudah diberesi oleh Asri apabila Tokguru muncul menjadi wira baru di Kelantan dan penyambung kepada perjuangan PAS. Lebih memberangsangkan lagi wira baru ini berjaya meletakkan nama Kelantan dan PAS di persada alam, ia merupakan kehebatan PAS dan peribadi Nik Aziz sendiri yang juga tentunya terbenih dari Asri. Atas kehebatan itulah menyebabkan orang semacam menjadi gila dengan tokguru ada kalanya terkeluar dari lunas-lunas sepatutnya kalau pun tidak sampai syirik.

Persoalan kini, bagaimana pula dengan Nik Aziz? Orang tidak perlu persoal dalam tempoh 22 tahun dia menjadi MB, tetapi orang akan menilai ke depan bagaiman 20 tahun akan datang. Siapakah yang akan memimpin PAS Kelanhtan dan menjadi hero 20 tahun akan datang? Yang akan menjadi legasi kepada tokguru seperti legasi Asri melahir beliau sehingga memimpin Kelantan dan menjadi MB lebih lama darinya.

Bersambung ke siri (2). [wm.kl. 12:17 t/hari 24/12/12]

Masa Depan Pas <b>Kelantan</b> 20 Tahun Akan Datang - Rakyat Marhaen

Posted: 23 Dec 2012 08:48 PM PST

Pengenalan:
Selalu orang bertanya siapa akan memimpin Kelantan selepas Tokguru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Ada beberapa nama disebut-sebut tetapi tiada siapa pula berani menegaskan nama disebut itu akan jadi MB. Ironisnya pula Timbalan Menteri Besar Kelantan, selalunya akan ternafi ditengah jalan. Keadaan ini menjadi kenan dan menyebabkan persoalan siapa MB selepas Nik Aziz menjadi tanda tanya. Catatan kecil ini akan cuba merungkaikan permasalahan. "

Walaupun Tokguruku Nik Abdul Aziz Nik Mat nekad untuk berjuang sampai ke akhir hayatnya dalam PAS, dan sanggup mati di atas kerusi pemerintah atas alasan kerana Umno berdegil mempertahankan doktrin sekularismenya, tetapi hakikatnya beliau akan berhenti juga bila sudah sampai masanya nanti. Masa untuk itu sebenarnya sudah terlalu hampir dan rapat. Mengenai semangat dan nekadnya tidak siapa boleh menafikan. Saya sendiri yakin dia akan meneruskan nekad murni itu. Mungkin cita-citanya 'syahid' dalam perjuangan adalah rahsia yang tidak terucap kepada umum dan menjadi rahsia peribadinya.

Walaupun selepas pilihan raya ke- 13 nanti beliau dikatakan tidak akan meneruskan tugasnya, sebagai MB, tetapi saya percaya selagi Nik Aziz mampu mengangkat tangannya ke atas untuk angkat sumpah, beliau akan terus menjadi MB. Alasannya mudah, PAS masih memerlukan dia.

Apakah selepas ini, kalau tertakdir PAS menang besar, alasan ataupun keperluan itu masih berlaku; PAS mahukan Tokguru? Firasat saya mengatakan ia tetap akan berlaku.

Sebabnya tidak akan ada sesiapa tergamak untuk mengatakan; Tokguru, silalah berhenti locing sudah berbunyi. Tidak akan ada walaupun beliau sangat letih dan berhajat begitu untuk menyudahi game seterusnya dan menamatkan permainan. Bukankah ini satu penganiayaan dan zalim? Ketaksuban dan rasa sayang kepadanya begitu tinggi. Kerana itu bila ada yang tersalah cakap, atau ikhlas cakap memberi nasihat orang itu akan menjadi mangsa kritikan dan dicemuh.

Adun Gaal Nik Mazian Nik Mohamad telah memberi pandangan secara umum mengenai keadaan wakil-wakil rakyat yang tidak sihat atau sering uzur agar berundur secara terhormat. Maksud beliau jauh sekali untuk dituju kepada tokguru, namun apa yang terpaksa diterima dicemuh dan disalah anggap kononnya beliau menasihati tokguru. Begitulah tangkasnya persepsi umum sesetengah orang PAS dalam menjaga dan menghormati tokguru.

Sama-sama kita menanti dan menyusuri perjalanan ini yang tidak begitu berliku sangat. Sebenar tidak menjadi masalah apakah selepas pilihan raya umum ke -13 nanti tokguru hendak terus memegang jawatan MB atau tidak, itu bukan perkara pokok. Apa yang hendak disuluh menerusi tulisan kecil ini ialah bagaimanakah PAS dalam tempoh 20 tahun lagi sesudah mahaguru itu tiada? Saya akan cuba menyuluh perkara ini sebagai persiapan melihat futuristik jemaah bernama PAS.

Untuk... membuat perhitungan kewujudan sesuatu empayar dan pengaruh peribadi kita ambil atau meletakan tempoh itu selama 20 tahun. Dalam tempoh ini boleh dijadikan periode jaya atau gagal seseorang pemimpin itu. Masa selama ini cukup munasabah. Allahyarham Mohd Asri Muda merupakan orang pertama mencipta empayar dan menguasai Kelantan menerusi PAS. Walaupun PAS di zamannya memerintah Kelantan selama 18 tahun tetapi Asri terus memimpin PAS selepas itu hinggalah tahun 1982. Asri meninggalkan 'cekandi' perjuangan PAS kepada Nik Aziz selepas tahun 1982.

Tokguru pula sudah melangkah ke tahun 28 sebagai ketua PAS Kelantan dan berjaya membentuk kerajaan selama 22 tahun. Dari segi jangka masa ternyata Nik Aziz lebih cemerlang dan gemilang berbanding Asri. Apalah rekod kedua-dua pemimpin itu akan terpecah di masa akan datang?

Dalam tempoh lebih 20 tahun Asri menguasai PAS beliau berjaya melahirkan beberapa nama yang menjadi pemuka PAS. Antara nama-nama itu ialah Wan Ismail Wan Ibrahim, Abdul Halim Abdul Rahman, (kedua-dua bekas MB Kelantan), Muhammad Nasir (MB), Omar Muhammad, Allahyarham Wan Mohamad Jamil, Zahari Awang dan lain-lain.

Malahan kalau hendak diambil kira Nik Abdul Aziz sendiri lahir dizamannya. Asrilah yang melahirkan Nik Aziz dalam persada politik. Asrilah yang memperkenalkan Nik Aziz pertama kali dalam arina politik dengan menjadikan beliau sebagai calon pada pilihan raya kecil Pengkalan Chepa tahun 1967. Tetapi disebabkan pengakhiran Asri bukan bersama PAS menyebabkan jasa dan budi Asri terhadap Nik Aziz ini jarang dikenang orang. Kemarahan dan kebencian kerana sentimen mengambuskan segala-galanya.

Sejarah telah mencatat Asri sudah meninggalkan legasi dalam hidupnya dengan terzahirnya Nik Aziz sebagai MB sama dia suka atau tidak atau pun sama ada orang ikhtiraf (mengenang) jasa Asri ini waima pun tidak. Walaupun mereka berbeza politik dan Asri tidak pun pernah berjabat tangan secara rasmi dengan Nik Aziz mengucap tahniah kerana menjadi MB, tetapi hakikat mereka ada kaitan tidak boleh dinafikan. Bukti itu sejarah saja boleh mendedahkan dan sejarah juga tidak boleh direka kerena kalau direka ia akan merosakkan sendi dan saraf sejarah. Tokguru sendiri tidak boleh menafikan realiti ini.

Kerja dan amanah perjuangan sudah diberesi oleh Asri apabila Tokguru muncul menjadi wira baru di Kelantan dan penyambung kepada perjuangan PAS. Lebih memberangsangkan lagi wira baru ini berjaya meletakkan nama Kelantan dan PAS di persada alam, ia merupakan kehebatan PAS dan peribadi Nik Aziz sendiri yang juga tentunya terbenih dari Asri. Atas kehebatan itulah menyebabkan orang semacam menjadi gila dengan tokguru ada kalanya terkeluar dari lunas-lunas sepatutnya kalau pun tidak sampai syirik.

Persoalan kini, bagaimana pula dengan Nik Aziz? Orang tidak perlu persoal dalam tempoh 22 tahun dia menjadi MB, tetapi orang akan menilai ke depan bagaiman 20 tahun akan datang. Siapakah yang akan memimpin PAS Kelanhtan dan menjadi hero 20 tahun akan datang? Yang akan menjadi legasi kepada tokguru seperti legasi Asri melahir beliau sehingga memimpin Kelantan dan menjadi MB lebih lama darinya.

Bersambung ke siri (2).

MSO.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 Nov 2012 03:06 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

PAS Tewas Teruk Jika Nik Aziz Tiada

Posted: 04 Nov 2012 08:15 PM PST

Bukan lagi rahsia pun, kekuatan utama PAS di Kelantan terletak pada pengaruh peribadi Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Menteri Besarnya, yang sejak 22 tahun lalu berjaya dipotretkan oleh jentera propaganda PAS sebagai seorang tokoh ulama dan tok guru.

Malah kekuatan PAS di peringkat pusat juga banyak bergantung harap pada pengaruh Mursyidul Am PAS itu sehingga menenggelamkan ketokohan Abdul Hadi Awang sebagai Presiden PAS.

Tanpa kehadiran Hadi, PAS masih boleh bertahan dalam arena politik tanahair namun tanpa kelibat Nik Aziz, nescaya PAS Kelantan dan PAS Pusat bakal terkontang konting tak ubah seperti anak ayam yang kehilangan ibunya.

Itu kepercayaan dan keyakinan yang sudah sebati dalam minda sebilangan besar penyokong dan pemimpin PAS di seluruh negara, kecuali di Kedah dan Terengganu.

Jenama tok guru yang dipotretkan pada batang tubuh Nik Aziz itu pun asalnya merupakan idea dan taktikal strategik PAS hasil dari pengamatan terhadap penghormatan besar yang diberikan masyarakat Kelantan kepada para tok guru pondok yang banyak berjasa memperkembangkan Islam.

Realitinya, bagi sebahagian besar masyarakat pondok masa kini kelibat Nik Aziz tidakpun dianggap sebagai seorang tok guru, lebih-lebih lagi sejak umum mengetahui Kerajaan PAS Kelantan lebih banyak membantu dan menyumbang wang ringgit untuk pembinaan berhala tokong yang tingginya jauh mengatasi menara masjid.

Tapi masjid tempat umat Islam beribadat baru hanya satu didirikan oleh Kerajaan PAS Kelantan pimpinan Nik Aziz, itupun sebahagian besar sumbangan datangnya dari orang ramai.

Sebelum gelaran tok guru surat pekeliling di cop atas dahi Nik Aziz, beliau hanya digelar sebagai ustaz sahaja, malah hingga kini ramai pimpinan PAS Kelantan yang rapat dengannya, apabila berbicara dengan MB Kelantan itu mereka membahasakan diri Nik Aziz dengan panggilan ustaz sahaja.

Hanya bila berdepan dengan khalayak ramai atau di atas pentas ceramah sahaja, gelaran tok guru diguna pakai atas maksud untuk kepentingan politik mengabui mata khalayak.

Kini apabila timbul desakan demi desakan semakin kuat menuntut Nik Aziz mengundurkan diri sama ada sebagai MB Kelantan mahupun sebagai Mursyidul Am PAS, ramai pemimpin PAS melihat senario tersebut sebagai satu ancaman besar terhadap kelangsungan pengaruh PAS.

Lebih-lebih lagi apabila suara desakan tersebut turut membabitkan sesetengah pemimpin PAS sendiri termasuklah pandangan sinis dari ADUN Gaal yang menyarankan supaya Nik Aziz berundur untuk membolehkan generasi muda PAS mengambil alih tampuk kepimpinan parti.

PAS tahu jika suara-suara desakan sedemikian dibiarkan terus berkumandang, buruk kesannya pada prestasi PAS pada masa depan. Maka mahu tidak mahu, sebahagian pemimpin PAS yang lain terutama dari Kelantan terpaksa tampil mempertahankan Nik Aziz.

Sejak seminggu lalu kita dapat lihat berduyun-duyun pemimpin PAS Kelantan terutama sekali yang memegang jawatan dalam kerajaan negeri tampil dengan pelbagai kenyataan menyokong Nik Aziz termasuklah yang memuja muji 'kehebatan' Nik Aziz sebagai MB Kelantan dan Mursyidul Am PAS.

Pada mereka, Nik Aziz tetap masih diperlukan sekalipun tahap kesihatannya sekarang seringkali merencatkan perjalanan urus tadbir negeri dan parti, namun alasan 'ketajaman fikiran' dan 'kehebatan' Nik Aziz sebagai MB serta pemimpin utama PAS dijadikan sandaran untuk membuktikan kemampuan orang tua itu untuk terus menerajui Kelantan dan parti.

Entah celah kangkang mana yang hebatnya orang tua tak sedar diri itu hanya pemimpin PAS yang tahu. Mungkin masing-masing masih mengharapkan keramat air selipar Nik Aziz untuk keberkatan masa depan politik mereka, barangkali ada betulnya.

Apapun, senario ini menjelaskan lagi betapa masih ramai pemimpin PAS dan penyokong mereka tetap utuh berpegang pada doktrin lama bahawa tanpa Nik Aziz bermakna masa depan PAS akan kabur. Dengan kata lain mereka takut sekiranya tanpa Nik Aziz, PAS akan tewas teruk dalam PRU akan datang.

Hakikatnya, bagi kita di pihak UMNO pula, adalah lebih baik Nik Aziz terus kekal ego dengan sikap gila kuasanya, dengan demikian masyarakat umum lebih faham bertapa bernafsunya seorang politikus berlabel tok guru jadi-jadian itu.

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved