Ahad, 10 Julai 2011

03 di mengkebang - Google Blog Search

03 di mengkebang - Google Blog Search


HEBAHAN RANCANGAN TEMPATAN KUALA KRAI JULAI 2011 |

Posted: 10 Jul 2011 07:57 PM PDT

Kajian Rancangan Tempatan Jajahan (RTJ) Kuala Krai disediakan mengikut peruntukan seksyen seksyen 12(1), Akta 172 dimulakan pada September 2010. Kajian ini akan menghasilkan Laporan Rancangan Tempatan yang merupakan dokumen perancangan yang mengandungi pernyataan bertulis dan cadangan pembangunan guna tanah secara terperinci.

Kawasan kajian meliputi keseluruhan Jajahan Kuala Krai terletak di tengah Negeri Kelantan bersempadan dengan Daerah Besut, Machang, Tanah Merah, Jeli dan Gua Musang. Keluasan kawasan kajian ialah 227,670.01 hektar yang meliputi tiga buah daerah iaitu Batu Mengkebang, Olak Jeram dan Dabong. Kawasan kajian mempunyai dua Pihak Berkuasa Tempatan iaitu Majlis Daerah Kuala Krai (Batu Mengkebang dan Olak Jeram) dan Majlis Daerah Dabong (Dabong)

Prose penyediaan RTJ Kuala Krai  telah dan akan melalui beberapa peringkat dan perlu dihebahkan kepada orang awam untuk mendapatkan input bagi memantapkan lagi Rancangan Tempatan ini. Pencapaian sehingga Julai 2011 RTJ Kuala Krai berada di peringkat Draf RT Cadangan Awal. Hasil penemuan dan strategi pembangunan yang menentukan hala tuju Jajahan Kuala Krai ini dirumuskan seperti berikut:

  • Perletakan dan hubungan wilayah member impak pembangunan kepada jajahan ini.
  • Kawasan tumpuan pembangunan meliputi petempatan utama Kuala Krai, Guchil, Pahi, Manek Urai dan Laloh.
  • Petempatan Dabong dan Kemubu dijangka membangun berasaskan potensinya yang akan melengkapi hierarki dan senario pembangunan bandar.
  • Kawasan industri akan tertumpu di Batu Jong dan aktiviti ternakan burung walit dijangka berkembang pesat di jajahan ini.
  • Tumpuan khas sekitar pertanian pada penanaman buah-buahan, sayur-sayuran, getah serta pengekalan kawasan padi.
  • Sebahagian besar jajahan ini merupakan KSAS meliputi tanah tinggi, hutan, air terjun dan elemen-elemen semula jadi lain yang memberi sumbangan besar kepada sector pelancongan di peringkat tempatan, negara dan antarabangsa.
Posting ini telah diposkan dalam Main dan tag , . Menanda permalink.
Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads