Selasa, 6 Mac 2012

03 di demit kelantan - Google Blog Search

03 di demit kelantan - Google Blog Search


PKR <b>Di</b> Perbodoh Oleh Pas <b>Kelantan</b> «

Posted: 08 Dec 2011 06:10 PM PST

Pas Kelantan sekali lagi menganaktirikan sekutunya, PKR di negeri itu dalam pembahagian kerusi untuk pilihan raya umum ke 13.

Penganalisa politik berkata pada 2008 isu Pas tidak menghormati PKR dengan pengagihan kerusi yang sedikit dan memberikan kawasan gerenti kalah telah melahirkan rasa tidak puas hati di kalangan penyokong PKR Kelantan.

"Banyak suara dari akar umbi PKR marah dengan tindakan Pas yang menempatkan calon di kawasan yang mudah kalah manakala Pas di kawasan gerenti menang pada pilihan raya umum lalu.

"Ini menyebabkan pemimpin PKR tidak menonjol di Kelantan. Kali ini pergaduhan itu akan menjadi lebih besar kerana PKR mempunyai kedudukan yang kuat sekarang terutama di Selangor," katanya.

Dalam Harakahdaily, Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah  berkata, kedua-dua parti masing-masing (Pas dan PKR) telah bersetuju untuk mengekalkan 'status quo' seperti PRU ke-12 pada 2008 lalu.

"Pada PRU 2008, PAS bertanding di 51 kerusi iaitu 11 kerusi Parlimen dan 40 kerusi Dun, manakala PKR pula bertanding di lapan kerusi iaitu tiga Parlimen dan lima Dun.

13 kerusi parlimen yang ditandingi PAS adalah, Kuala Krai, Gua Musang, Kota Bharu, Pasir Mas, Rantau Panjang, Kubang Kerian, Bachok, Pasir Puteh, Tumpat, Pengkalan Chepa dan Jeli.

Kerusi Dun pula adalah Kelaboran, Pasir Pekan, Wakaf Bharu, Kijang, Chempaka, Panchor, Tanjung Mas, Kota Lama, Bunut Payong, Tendong, Pengkalan Pasir, Chetok, Meranti, Gual Periok, Bukit Tuku, Salor, Pasir Tumboh, Demit, Tawang, Perupok, Jelawat, Melor, Kadok, Kok Lanas, Bukit Panau, Gual Ipoh, Kemahang, Selising, Limbongan, Semerak, Gaal, Pulai Chondong, Temangan, Kemuning, Bukit Bunga, Air Lanas, Mengkebang, Manik Urai, Dabong dan Galas.

Kerusi Parlimen bagi PKR pula adalah Tanah Merah, Ketereh dan Machang, manakala Dun pula adalah Paloh, Nenggiri, Guchil, Pengkalan Kubor dan Kuala Balah.

"Di peringkat DUN Pas kuasai 37 kerusi, PKR 1 kerusi manakala Barisan Nasional 7 kerusi.

Advertisement

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads