Isnin, 18 Jun 2012

03 di tumpat - Google Blog Search

03 di tumpat - Google Blog Search


Vertorama HDR Fotografi Sawah <b>di Tumpat</b> Kelantan

Posted: 10 Jun 2012 10:03 AM PDT

Gambar atas ni aku shoot kat Kelantan area tumpat sebelum sampai Sitting Buddha yang besar tu. Masa saya on the way ke situ nampak matahari sikit punya cun ROL dia so main berenti tepi jalan jer nak shoot gambar ni. Kmera memang dah ready lekat kat tripod dalam keta, dan dalam mode auto bracket (aeb) sentiasa. Gambar ni aku shoot style vertorama orang panggil, satu shoot part atas dan satu shoot part bawah. Bukan la satu gambar, satu set bracket atas dan satu set bracket bawah. Kalau korang nak tengok apa yang aku maksudkan boleh tengok gambar bawah ni, gambar asal dan gambar selepas di process dalam Photomatix.

// ]]>

Kalau korang scroll ke bawah lagi, ada tutorial pendek cara aku gabungkan gambar ni.  Itu sahaja untuk kali ini, berjumpa lagi di post yang lain..assalamualaikum..

// ]]>

Urutan mengikut no pada gambar dia atas:

  1. Shoot bahagian bawah landscape yang kita nak jadikan part bawah.
  2. Shoot bahagian atas landscape yang kita nak jadikan part atas. Pastikan overlapped sikit part yg korang nak join
  3. Ok sekarang bukak Photoshop gi klik kat top menu File.
  4. Then gi Automate dia bukak lagi satu menu.
  5. Pilih 'Photomerge'nanti dia bukak panel Photomerge.
  6. Klik browse dan cari 2 gambar yang kita shoot tadi.
  7. Aku pilih collage sebab biasa option ni perpective dia tak lari, so dia jahit baik punyaaa…
  8. Klik OK..tahukan…takkan klik OK pun tak tahu…kekeke
  9. Ini lah hasil dia bila kita dah merge, baikk punya dia jahit..omputih cakap stitched la.
  10. Dah settle, boleh teruskan denagn editing.. :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads