Selasa, 15 Januari 2013

03 di kota bharu - Google Blog Search

03 di kota bharu - Google Blog Search


QUDWAH HASANAH: SEPAGI <b>DI KOTA BHARU</b>

Posted: 11 Jan 2013 07:16 PM PST


Hujung minggu kedua persekolahan 2013 ni aku kembali sekali lagi ke sini. Demi anak-anak. Tahun ni anak ku yang sulung bakal menduduki PMR. Kena la ambil berat sikit. Pastikan dia hadir ke kelas tution. Kali ni aku berkesempatan berkunjung ke suatu tempat di Kota Bharu. Tepi sungai Kota Bharu. Aku tak tahu apa nama tempat ni. Cuma aku masih ingat lagi, masa usia kanak-kanak aku pernah datang sini. Ikut abang bertandang di rumah kawannya. Masa aku sekolah menengah sekali lagi aku berpeluang masuk ke rumah rakit ni. Rumah yang sama. Hiasan dalamannya cukup menarik. Ini adalah kali ketiga aku ke sini. Sayangnya cuma dapat lihat dari luar saja. Kata penduduk sini, rumah rakit sekarang dipenuhi dan didiami oleh orang asing yang merupakan pekerja binaan di sini.

Kenapa aku ke sini? Tak ada tempat lain lagi yang aku nak pergi. Seorang diri. Tenangkan fikiran. Hilangkan rasa gundah di jiwa.  Aku membesar di kampung. Depan sungai belakang pun sungai. Aku rindu semua tu. Sayangnya aku tak dapat balik ke kampung sendiri. Takut. tapak rumah ku dah jadi hutan belukar. Takut nak masuk sendirian. Di sini, boleh mengingatkan aku kehidupan zaman kanak-kanakku. Aku sendirian di sini tak ada siapa yang nampak. Nak termenung? nak meraung? Nak bercakap sendiri? Nak menangis? Nak meratap? Semua boleh. Tak ada siapa yang tahu. Kecuali aku dan DIA. Ya Allah... Aku redha dengan segalanya.

Apabila kita REDHA pada sesuatu yang mengecewakan hati kita, 
maka percayalah ALLAH akan menggantikan kekecewaan itu 
dengan SESUATU yang tidak dijangka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads