Jumaat, 7 Jun 2013

03 di galas kelantan - Google Blog Search

03 di galas kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 May 2013 03:04 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 09 May 2013 03:52 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Nov 2012 03:51 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Omegay: Persemadian terakhir fuckatan dan PAS <b>di</b> selatan - Dimensi

Posted: 28 Nov 2012 08:30 PM PST


Lebih tiga tahun lalu yakni pada 14 Julai 2009 seluruh negara tertumpu pada satu pertarungan sengit membabitkan pertembungan satu lawan satu diantara BN dan PAS dalam Pilihanraya Kecil (PRK) DUN Manek Urai, Kuala Krai Kelantan.
Persaingan sengit yang berpusat di Selatan Kelantan itu walaupun berpihak kepada PAS namun kemenangan yang diperolehinya terlampau tipis hanya dengan kelebihan 65 undi sahaja berbanding 1,352 undi majoriti yang PAS perolehi pada PRU 12 2008.
Bermula dari situ gema kebangkitan Gelombang Merah semakin dirasai sementara di masa yang sama riak resah kerisauan semakin mencengkam kepimpinan PAS di Kelantan.
Kira-kira empat bulan kemudiannya atau lebih tepat lagi pada 4 November 2009, sekali lagi Selatan Kelantan menjadi pentas tumpuan ramai apabila berlaku pertembungan kali kedua membabitkan BN dan PAS, kali ini berlangsung di DUN Galas, Gua Musang.
Kebetulannya baik di PRK Manek Urai mahupun Galas yang lokasinya terletak di Selatan Kelantan ini, kedua-duanya menyaksikan undi sokongan untuk PAS semakin merosot sekalipun jentera pilihanrayanya didokong kuat oleh jentera PR dari PKR dan DAP.
Manakala di pihak BN pula jelas menunjukkan peningkatan undi sokongan yang amat ketara berikutan kembalinya sebahagian penyokong UMNO yang sebelumnya berpaling tadah pada PRU 2008 disamping meningkatnya kesedaran rakyat terhadap kelemahan urus tadbir Menteri Besar Kelantan, Nik Aziz Nik Mat.
Satu perkara yang agak menarik, kejatuhan PAS di Kelantan pada akhir dekad 70-an dulu juga bermula dari Selatan Kelantan berikutan kebangkitan rakyat negeri ini membantah pelbagai penyelewengan konsesi kayu balak yang telah dilakukan oleh pemimpin PAS dan kroni mereka.
Antaranya termasuklah melibatkan tanah seluas 350,000 ekar tanah di yang digadaikan kepada syarikat Timber & Mine dari Singapura untuk tujuan pembalakan.
Jika dilihat pada senario di atas, kelihatan coraknya hampir sama. Tidak mustahil kejatuhan PAS di Kelantan akan bermula dari Selatan dengan mengambil semangat kebangkitan rakyat sebagaimana diterjemahkan dalam PRK Manek Urai dan Galas.
Sementelah lagi, sebahagian besar rakyat Kelantan semakin sedar kewujudan utama Ladang Rakyat di Gua Musang dan Kuala Krai yang membabitkan keluasan tanah lebih 80,000 ekar sebenarnya berkait rapat dengan konsesi pembalakan yang hanya menguntungkan syarikat Cina DAP dan Cina Singapura yang mempunya hubungan rapat dengan kepimpinan PAS Kelantan.
Sementara itu, dalam konteks politik nasional pula, tika ini PR kelihatan begitu memfokuskan tumpuan mereka ke arah selatan tanahair yakni Johor dengan andaian mereka berpeluang memperalatkan masyarakat Cina untuk menyokong PR dalam PRU 13.
Namun melihatkan kesepaduan sokongan yang diterjemahkan oleh rakyat Johor semasa PRK DUN Tenang di mana menyaksikan undi sokongan untuk BN dari majoriti orang Melayu Islam, Cina dan India semakin meningkat naik, jelas sekali PR bakal menghadapi kesukaran untuk mengekalkan 7 kerusi yang mereka miliki apatah lagi menawan kerusi lain.
Di antara Kelantan dan Johor pula, kedua-dua negeri ini menampilkan satu percanggahan pendirian PR yang ketara di mana, mereka sepakat menyokong pembinaan kilang Petrokimia yang disarankan dibina di Bachok Kelantan, sedangkan di Johor pula pakatan pembangkang begitu lantang menentang pembinaan kilang Petrokimia di Pengerang atas nama penjagaan alam sekitar dan tanah rakyat
Kontradiks sebegini menampakkan agenda perjuangan PR lebih banyak menambah keraguan besar dalam fikiran rakyat apatah apabila ia dilakukan oleh kepimpinan PR dan NGO proksinya hasil dari pembiayaan dan hasutan kiasu Singapura.
Johor adalah nadi kekuatan UMNO dan jantung hati BN malah budaya rakyatnya agak berbeza walau berlainan agama dan bangsa, lagi kuat ia diasak lagi rapat kesepaduan rakyat menentang anasir adu domba pembangkang, sebagaimana dibuktikan melalui PRK DUN Tenang. 
Baik senario Selatan Kelantan mahupun Selatan tanahair yang membabitkan negeri Johor, kedua-duanya juga berkongsi satu rumusan, kejatuhan PAS di Kelantan dan kemusnahan PR pada PRU 13 tidak syak lagi akan bermula dari Selatan. - Beruang Biru

BLOG KELANTAN: 03 <b>di galas kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Dec 2012 03:17 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ngeh Wajar Dapat Tanah <b>Di Kelantan</b>

Posted: 23 Dec 2012 10:47 PM PST

MEMANG sekilas pandang artikel ini agak bercanggah dengan artikel yang pertama, tapi skop penulisan kali ini berbeza. Ini ada kena mengena dengan bantahan pelbagai pihak berhubung pendedahan sebuah laman blog pro UMNO baru-baru ini berkaitan dengan pemilikan sejumlah besar tanah oleh pemimpin DAP Perak dari kerajaan Kelantan.

Yang dimaksudkan sudah tentulah Datuk Ngeh Koo Ham yang tadi penulis minta dipecat dari DAP kerana menerima penganugerahan darjah kebesaran Datuk dari raja-raja Melayu.

Tapi itu adalah isu yang sama sekali berbeza dengan yang ini.

Sebetul, kelayakan Ngeh untuk mendapat tanah dari kerajaan negeri Kelantan, tidak perlu dipersoalkan atas beberapa sebab.  Pertama, Ngeh adalah rakyat Malaysia dan layak mendapat tanah dimana-mana bahagian di negara ini secara merit.  Kedua, perolehan tanah itu adalah atas kapasiti syarikat, bukan individu seperti mana tanggapan banyak pihak.

Ketiga, dakwaan yang mengatakan orang luar Kelantan tidak boleh memiliki tanak di Kelantan adalah tidak benar kerana tidak semua tanah di Kelantan berada dalam kawasan Tanah Rizab Melayu dimana orang bukan Melayu tidak boleh memilikinya.

Mengikut maklumat yang disampaikan kepada penulis, hanya 75% tanah di Kelantan berada didalam Tanah Rizab Melayu, baki 25% lagi tidak berada dalam kawasan Rizab Melayu.

Mengikut Enakmen Tanah Rizab Melayu Kelantan Tahun 1930, Tanah Rizab Melayu di Kelantan adalah semua tanah di Kelantan, kecuali Daerah Batu Mengkebang, Kuala Krai (Daerah Penggawa), Daerah Galas, Gua Musang, Daerah Temangan, Machang (kecuali Lot No. 183 sehingga Lot No. 193 dan juga 126 sehingga Lot No 223 Pekan Temangan).

Termasuk hahagian-bahagian di dalam Seksyen 6, Seksyen 7, Seksyen 9, Seksyen 10 dan Seksyen 11 Bandar Kota Bharu.

Selain itu, kawasan-kawasan yang terletak di bahagian selatan (termasuk Gua Musang),  terutama yang telah diberi konsesi kepada Syarikat Pembangunan Duff tidak diisytiharkan sebagai rizab Melayu kerana berpegang kepada peruntukan perjanjian pada 10 Oktober 1900 – iaitu sebelum Enakmen Tanah Rizab Melayu 1930 dikuatkuasakan.

Sementara hampir sebahagian besar tanah di Kelantan tidak boleh dipindah milik kepada bukan Melayu, tanah-tanah yang telah diperolehi sebelum kawasan itu diisytiharkan sebagai rizab Melayu, adalah dikecualikan dari larangan dijual kepada bangsa asing (rujuk Seksyen 13A Enakmen Tanah Rizab Melayu Kelantan).

Perkara itu dikaitkan pula dengan pemilikan lebih 4,000 hektar tanah oleh syarikat yang didakwa dimiliki sepenuhnya (hampir 99%) oleh Ngeh,  Upayapadu Plantation Sdn. Bhd adalah di mukim Relai dalam jajahan Gua Musang!!  Penulis ulang, Gua Musang (sila rujuk Enakmen Tanah Rizab Melayu di atas).

Jadi dimana salahnya Ngeh memiliki tanah di Kelantan kerana kawasan itu memang bukan kawasan Rizab Tanah Melayu yang boleh dimiliki oleh sesiapa sahaja asalkan mendapat kelulusan dari kerajaan negeri Kelantan, terutama Menteri Besarnya, Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Soal ada orang Kelantan sendiri tidak memiliki tanah, itu soal lain dan tidak langsung ada kena mengena dengan isu yang dibincangkan. Kenapa Ngeh perlu dipersalahkan jika ada orang Kelantan tidak mendapat tanah?  Itu salah sendirilah, siapa suruh tak memohon?

Lagipun tanah ini adalah untuk dibangunkan projek pertanian (selain pembalakan) yang mampu menyumbang semula ke dalam  ekonomi negeri.

Selama ini UMNO juga yang menuduh kerajaan negeri gagal membangunkan ekonomi Kelantan, tapi bila kerajaan negeri membuat usahasama dengan syarikat yang kebetulan dimiliki Ngeh untuk meningkatkan ekonomi Kelantan, UMNO nak bising pula.

Jadi apa yang betul?

Maka itu penulis percaya isu sebenarnya bukan sangat sebab Ngeh memiliki tanah di Kelantan, tapi dakwaan bahawa tanah itu diserahkan kerajaan negeri sebagai balasan untuk melantik Datuk Seri Nizar Jamaludin sebagai Menteri Besar Perak (rasuah).

Walaupun penulis percaya dakwaan tersebut mengarut tapi penulis mendengar DAP mengambil serius mengenainya dan akan mengambil tindakan susulan.  Jadi penulis meminta semua pihak menanti sehingga DAP mengadakan sesi pendengaran sebelum memberikan apa-apa komen.

Artikel Berkaitan:

  1. Anugerah Datuk: DAP Wajar Pecat Ngeh & Teng
  2. Serah Tanah : PAS Anggap Maklumat Palsu
  3. Umno Jual 74 Ekar Tanah Rizab Melayu Di Gombak
  4. MB Selangor: Rizab Melayu Tidak Diusik
  5. Janji Pas Setiap Rakyat Dapat Tanah Jika Menang PRU

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads