Jumaat, 30 Ogos 2013

03 di pulau melaka - Google Blog Search

03 di pulau melaka - Google Blog Search


Promosi <b>Melaka di</b> luar negara dipergiat - Utusan Online

Posted: 12 Aug 2013 11:41 AM PDT

Ghazale Muhamad

JASIN 12 Ogos - Kerajaan negeri akan mempergiat usaha mempromosi sektor pelancongan di luar negara dalam usaha mengekalkan Melaka sebagai destinasi pelancongan utama negara ini.

Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Pantai, Sungai dan Pulau-pulau negeri, Datuk Ghazale Muhamad berkata, usaha tersebut di peringkat dalam negara kini sedang rancak dilaksana terutama di negeri-negeri utara Semenanjung.

Menurutnya, kerajaan negeri mahu memperluas bidang pelancongan negeri dengan memberi tumpuan kepada pelancong dari Indonesia, Arab, Afrika Selatan dan Asia Barat.

"Antara usaha yang dilakukan termasuk mengadakan promosi pelancongan melibatkan 12 subsektor ke Johannesburg, Afrika Selatan pada 1 September ini serta ke Riau dan Jakarta, Indonesia selepas itu.

"Kita juga akan ke Jeddah, Arab Saudi pada 23 hingga 27 September ini untuk menarik kedatangan pelancong Arab ke Melaka," katanya.

Beliau ditemui dalam majlis rumah terbuka anjurannya di Kompleks Jawatankuasa Penyelaras Dewan Undangan Negeri Rim di sini semalam.

Jelas Ghazale, di samping memperkenal adat budaya dan produk pelancongan, pihaknya juga akan memperkenal Ketua Menteri Melaka, Datuk Idris Haron.

"Promosi pelancongan yang dilaksanakan dengan kerjasama Bahagian Promosi dan Pelancongan negeri dan Tourism Malaysia diharap akan terus menjadikan Melaka destinasi pelancongan dunia," ujarnya.

Sementara itu, katanya, percutian musim perayaan Aidilfitri terus menjadikan Melaka sebagai tumpuan pelancong.

"Sebanyak 4.12 juta pelancong direkodkan ke negeri ini pada suku tahun pertama Januari hingga April lalu.

"Jumlah ini dijangka terus bertambah dengan beberapa perayaan dan cuti persekolahan dari sekarang sehingga hujung tahun ini," jelasnya.

Tambah beliau, pelancong dari China masih merupakan yang tertinggi dicatat melawat negeri ini diikuti Singapura, Indonesia, Taiwan dan Jepun.

"Beberapa tarikan baharu turut dijangka membantu peningkatan jumlah pelancong termasuk Arab City, Perkampungan Hang Tuah, Extreme Park Tasik Chin Chin, Jasin dan Malaysia Eye & Theme Park di Pulau Melaka," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads