Khamis, 11 Ogos 2011

03 di manek urai - Google Blog Search

03 di manek urai - Google Blog Search


......SERBOMOKNIKO.....: Kampung Itu Mendamaikan

Posted: 26 Jul 2011 08:56 AM PDT

Kami baru je sampai dari kampung. Cuti 4 hari semestinya sangat singkat bile kehadiran kita diperlukan untuk dua keluarga kan. Tapi kami cuba seboleh mungkin untuk penuhi kewajipan kami sebagai seorang anak& menantu.

Kami sampai di Manek Urai jam 4.30 pagi. Kakak-kakak saya dari Johor dan Paloh Rawa dah sampai lebih awal. Bila Princes Najla sedar yang ibunya dah balik, langsung tak nak berenggang.Hehehe....rindu juga rupenye yek. Tapi buat2 'macho' tanak tanya pasal ibu. Kata Cik Dahnya, dia langsung tak bertanya pasal saya. Tapi selalu sangat nyanyi lagi 'Ibu Egkaulah Ratu Hatiku' macam iklan nespray tu. Pandai betul anak ibu expresikan kerinduan melalui melodi ye. Senyum sorang-sorang saya dengan kerenah budak kecik ni.

Saya hanya sempat berehat sekejap sahaja. Lepas solat Subuh, kami terus sibuk dengan kenduri kesyukuran atas kejayaan Hero Malaya kami. Dia pernah cakap nak buat makan-makan untuk keluarga dan kawan-kawannya. Saya memang suka kenduri kendara. Suka sangat dengan semangat dan gelagat orang-orang yang datang merewang. Macam-macam cerita dan gurau senda. Saya yang jarang sangat duduk di kampung ni hanya tahu berborak je. Nama tu, hanya sebahagian je yang saya tahu. Tapi kalau berborak memang macam kenal lama jek. Seronok sangat suasana macam tu.


Lain padang, lain belalangnya. kalau kat kampung kami, mak cik2 datang melenggang bawak pisau di tangan. Ye la, selalu sangat pisau tak cukup kan. So, kene la bawak pisau sendiri. Kalau majlis kesukuran macam yang kami buat ni, biasanya berkilo2 gula kami dapat. Kekadang ada jugak yang bawak susu pekat dalam tin tu. Gula yang masa majlis kahwin adik saya haritu pun belum habis lagi. Boleh buat stok untuk setahun tu. Hehehe....memang la setahun sebab mek ngan abah je dok rumah kan. Bila kami nak balik kampung mek bagi kami berkilo2 gula yang orang sedekah tu.

Kambing ni dikerjakan oleh hero Malaya, Mr Abe dan abang ipar saya. Abah plak tugasnya hanya tukang sembelih je. Si teruna baju merah tu tolong sikit2 je. Baru tingkatan 2. Buat apa yang orang suruh jela. Saya suka kalau abah saya yang sembelih sebab daging tu tak bau sangat. Sebelum sembelih dia wajib mandi dulu, sabun & syampu semua skali. Then dia pastikan dia tak berpeluh. So, tugas menumbangkan kambing tu dia bagi arahan jela. Katanya tula petua kalau tak nak daging kambing tu berbau.

Yang paling seronok tentunya kanak-kanak. Dapat jumpa sepupu sepapatnya. Kecoh berlari sana sini. Suka tengok gelagat kanak-kanak riang ni bermain. Kejap2 ada yang gaduh dan menangis. Tak lama kedian baik semula. Alam kanak2 memang sangat membahagiakan. Bila mintak tolong kerja yang ringan2 mulut muncong sebab tak boleh main. Emm...

Belum habis kenduri kami dah balik kampung Mr Abe kat Tumpat pulak. Ayah s(FIL) seorang guru di Sekolah Jerek di daerah Gua Musang. Cuma hari minggu dia akan balik. So, kami terpaksa balik ke Tumpat untuk bersama ayah. Kalau tak, tak sempat jumpa ayah. Dia pun nak jumpa jugak cucu perempuannya ni.

Ayah ada tanam pokok salak. So, kami ke kebun dan tinggalkan Najla dengan Tok Mok nya. Ye la, kalau dah beronak duri cenggini cemana nak bawak si kecik tu. Alhamdulillah, dapat la seguni kecil hasilnya. Tapi berapa ketul je dapat bawak balik KL sebab dah singgah sana sini. Harusla kami bahagikan rezeki yang Allah dah bagi ni kan.


Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads