Sabtu, 30 Jun 2012

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search

03 di jelawat kelantan - Google Blog Search


Sabahdaily: Artis masuk PAS ! Aneh bunyinya?

Posted: 30 Jun 2012 03:18 PM PDT

Artis masuk PAS! Aneh bunyinya. Tapi itu 20 tahun dulu. Ketika para artis melihat parti Islam itu dengan mata serong. Bahkan untuk mendampingi aktivis PAS juga artis terasa takut, mereka khuatir ada mata yang memerhatikan untuk menutup periuk nasi.

Ketika PAS Kelantan berjaya merampas Negeri Serambi Mekah dari tangan UMNO/BN pada 23 Oktober 1990, kejayaan itu juga tanpa sumbangan artis. Tiada seorang pun bergelar artis atau selebriti tampil di pentas PAS membantu kempen ketika itu.

Hanya awal 2000 muncul seorang penyanyi tahun 80an menyertai PAS iaitu Akay Hai. Artis yang bergelar ustaz ini tampil di atas pentas PAS dengan persembahan yang sedikit berbeza iaitu berceramah sambil mendendangkan lagu, justeru beliau cepat popular terutama dikalangan anak-anak muda, sehingga penganjur mengelar program beliau sebagai "konsert hiburan alternatif".

Sebelum itu, di era refomasi (1998-1999) penyanyi lagu bluse terkenal Ito pernah beraksi di pentas Keadilan dan PAS bersama Nasir Jani sang direktor filem.

Keberadaan Akay Hai dalam PAS tak lama, sekitar tahun 2010 penyanyi lagu-lagu berunsur ketuhanan itu ditawarkan slot dakwah di televisyen berbayar, lantas meninggalkan pentas PAS. ketika itu ia berdepan dengan krisis rumahtangga.

Namun sumbangan beliau kepada perjuangan PAS terpahat dalam lembaran sejarah parti Islam itu kerana beliau dianggap sebagai pelopor atau pembuka denai kepada artis-artis sekarang mendekati PAS.

Kini mendekati PAS tidak lagi takut dan segan silu. Artis sudah berani menghadapi resiko kemungkinan akan kehilangan rezeki kerana menyokong oposisi. Mereka bertindak jauh ke depan dengan tampil berceramah di pentas-pentas PAS seluruh negara. Membantu Pakatan Rakyat menghadapi pilihan raya yang akan berlangsung bila-bila masa dari sekarang.

Fenomena penghijrahan artis ke dalam PAS ini bermula dua tahun lalu (2011) bila artis, pelawak dan penulis lirik terkenal Bob Lokman bergabung dengan PAS.

"PAS akan ku jadikan wadah perjuangan untuk memperkenalkan Allah SWT kepada mereka yang belum kenal kekuasaan-Nya" Masih ingat ujaran Bob Lokman saat ia mula terpaut hati dengan PAS.

Sejak itu artis-artis dari pelbagai profesion, pelakon, penyanyi, pelawak dan gitaris mula menyertai PAS dan sebahagianya sudah pun ditampilkan di atas pentas Pakatan Rakyat sebaris dengan penceramah terkenal dari kalangan politikus, ustaz, bahkan bersama Mursyidul Am PAS sendiri, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Gitaris Sam kamikaze, Zuar XPDC, Iwan dan beberapa artis lain sudah sering kali beraksi di atas pentas PAS terutama di Kelantan. Begitu juga pelakon Mustafa Kamal sering hadir pada majlis PAS. Tapi yang terkenal ialah juara lagu 1990 Wan Aishah Wan Arifin atau nama glamor Aishah juga sudah bergabung dengan PAS.

Penyanyi suara lunak yang popular dengan lagu "janji manismu" itu agak istimewa kerana pada Himpunan Hijau Ke Putrajaya yang berlangsung di Alor Setar, Kedah, telah di beri penghormatan untuk berucap di depan ratusan ribu penyokong PAS dari seluruh negara mewakili kelompok artis. " Bimbinglah kami, jangan pandang serong kepada kami golongan artis" kata Aishah dengan sayu.

Pertama kali saya hadir mengikuti ceramah panyanyi Dayangku Intan di kg. Mahligai dalam Dewan Undangan Jelawat, Kelantan, saya teruja dengan kata-katanya yang sangat menyentuh nurani.

Kerajaan yang dipimpin UMNO/BN melayani rakyat seperti seorang kaya yang sombong melayani orang miskin. Mereka berasa bangga bila dapat menghulurkan sedikit wang kepada orang miskin dan diketika yang sama menyuruh si miskin tadi menuruti segala kehendak mereka.

"Benar, walaupun kita orang miskin, tapi ada maruah. Saya bukan menolak pemberian BR1M (RM500) dan lain-lain bantuan. Ambillah…, kerana itu wang kerajaan, tapi jangan meletakkan taraf rakyat begitu hina, sehingga boleh dibeli dengan wang ringgit". Kata Dayangku dengan penuh kesal.

Menyertai PAS bukanlah satu keputusan yang mudah bagi hero filem epik Melayu Leftenan Adnan, Hairie Othman bahkan beliau mengakui tindakan yang diambilnya itu mengundang risiko dalam dunia lakonannya yang diceburi selama 20 tahun.

Namun bagi Hairie, keputusan yang dibuat adalah keputusan yang paling tepat walaupun beliau yakin akan hilang pekerjaan selepas menyertai PAS.

"Mahu masuk UMNO ramai yang berani. Mahu masuk PAS harus berfikir semasak-masaknya. Mahu makan apa? Tapi saya yakin yang memberikan rezeki bukan Barisan Nasional tetapi Allah SWT. Saya dapat rasa dan saya benar-benar yakin" ujar beliau ketika berucap dalam forum Artis Berpolitik: Sekadar Glamor atau Kerana Prinsip? anjuran Akademi Pak Sako di Dewan Himpunan Cina KL-Selangor.

Hairie telah menyerahkan borang keahlian PAS kepada Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat di Program Himpunan Hijau dan Ceramah Perdana yang berlangsung di Taman Dahlia, Johor Bahru (29 Jun 2012).

Malah Hairie mengakui sejak menyertai PAS beliau tidak lagi menerima tawaran berlakon dan kondisi ini seperti sudah dijangka namun tidak sekali-kali mematahkan semangatnya untuk bersama-sama parti pimpinan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Selain Hairie turut menyertai PAS ialah Leman Raja Lawak dan pelakon drama Zulkifly Ismail. Ada yang mencemoh, kemasukan artis dalam PAS diperbesar-besarkan, walhal artis yang menyertai UMNO lebih ramai. Dakwaan itu tak dinafikan. Pelakon veteran Tan Sri Jins Shamsuddin merupakan artis yang mendapat penghormatan dari pemerintah sehingga dilantik senator. Cuma bezanya artis yang bergabung dengan PAS sekaligus merelakan dirinya mengalirkan keringat untuk perjuangan Islam dengan turut berkempen memenangkan parti itu tanpa dibayar.

Penghijrahan tak lain kerana kesedaran berpolitik mereka cukup tinggi, rasa tak puas hati kepada UMNO/BN sudah tak tertahan lagi. Kezaliman yang dilakukan UMNO/BN kepada rakyat, contohnya menafikan hak rakyat Kelantan ke atas royalti minyak, sehingga tergamak mendaratkan minyak melalui Thailand (Songhkla) yang jaraknya 270 kilometer berbanding 150 kilometer daripada pantai Bachok, Kelantan, membuka mata rakyat Malaysia di atas penkhianatan mereka kepada orang Melayu yang majoriti di Kelantan.

Begitu juga dengan projek lebuhraya Kota Bharu-Kuala Krai. Menurut perlembagaan tanggungjawab membina lebuhraya adalah dibahu kerajaan pusat, tapi tak dilakukan, sedangkan lebuhraya itu sangat penting. Pusat telah mendiskriminasikan hak rakyat Kelantan yang 95 peratusnya Melayu. Justeru Kerajaan Kelantan mengambil keputusan membina sendiri lebuhraya tersebut. Anehnya, inisitif kerajaan PAS Kelantan itu menjadi bahan sindiran UMNO.

Kezaliman yang dilakukan UMNO/BN itu rupanya telah membuka mata golongan professional termasuk artis menyertai perjuangan PAS. Seperti kata Tun Dr Mahathir Mohamad : Yang cerdik masuk PAS! Artis menjadi ahli politik sebenarnya bukan aneh, di negara luar seperti India, ramai bintang filem Bolywood yang terjun ke gelanggang politik bahkan ada yang bergelar wakil rakyat. Di Indonesia Raja Dangdut Oma Irama pernah bergabung dengan Partai PPP sehingga pemerintah Orde Baru (Suharto) melarang Oma Irama tampil di TVRI selama 11 tahun. Pada pilihan raya Indonesia 2004 Oma bergabung dengan Parti Kesejahteraan Rakyat (PKS), sebuah parti kolosi dengan partai Demokrat membentuk kerajaan yang sekarang dipimpin SBY.

-Detikdaily

Wang Ihsan RM9 Juta Untuk Baik Pulih Rumah <b>Di Kelantan</b> – Perak <b>...</b>

Posted: 30 Jun 2012 07:54 PM PDT


BACHOK, 30 Jun – Kerajaan pusat menerusi pemberian Wang Ihsan memperuntukkan RM9 juta untuk membaik pulih 4,500 buah rumah rakyat miskin di Kelantan dalam tempoh terdekat.

Pengerusi Jawatankuasa Pengagihan Wang Ihsan Kelantan, Datuk Dr Awang Adek Hussin berkata, pengagihan itu akan disalurkan menerusi 45 kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN).

"Setiap DUN akan memperolehi RM200,000 untuk diagih-agih kepada penduduk miskin yang layak," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan bantuan berjumlah RM337,000 kepada 448 mangsa ribut di kawasan DUN Jelawat di sini, hari ini.

Bencana yang melanda di beberapa kampung sejak sebulan lalu itu memusnahkan kebanyakan rumah penduduk terutama bahagian bumbung yang diterbangkan angin kencang yang berlaku dalam beberapa minit.

Turut hadir pada majlis yang dianjurkan oleh Majlis Keselamatan Negara Cawangan Kelantan itu ialah Timbalan Pengerusi Majlis Pembangunan Pertanian Parlimen Bachok, Datuk Dr Ilias Hussin.

Awang Adek yang juga Timbalan Menteri Kewangan berkata, mereka yang layak akan ditentukan oleh Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) di kawasan masing-masing.

Beliau berkata, setiap mereka yang layak akan mendapat peruntukkan yang dianggarkan RM2,000 setiap rumah untuk membaik pulih seperti atap, dinding dan papan lantai.

Awang Adek berkata, pemilihan itu tidak berdasarkan kepada pegangan politik seseorang sebaliknya ia ditentukan oleh kelayakkan sebenar bagi meringankan beban mereka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads