ads

Rabu, 4 Julai 2012

03 di gua musang - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

03 di gua musang - Google Blog Search


RAJA SEHARI SHAH <b>DI GUA MUSANG</b> - MaSaM MaNiS oH Si <b>...</b>

Posted: 05 Jun 2012 09:43 AM PDT


Assalamualaikum. saya sihat. kamu sihat? alhamdulillah. jangan pelik. muka saya memang menggambarkan betapa kepochi nya saya nak bercerita. nak bercerita kene excited lebih (bukan selalu memang berlebih lebih ke?). banyak cerita untuk dikongsi. tapi ikut mana larat la ya. sebab ini pun dah tengah malam. kalau kalau nak terlelap tertekan pulak publish tu. faham faham je la ya. hehe.
gua musang. perjalanan kami bermula jam 7 malam (tapi masa ni tak gelap lagi) di stesyen minyak petronas sebelum nak masuk tol gombak. semua berkumpul kt sini. 3 biji kereta akan sama sama bertolak (maksud saya pandu bukan tolak kereta) ke gua musang. kalau ikut pengiraan waktu. kami akan sampai jam 12 tengah malam. 5 jam perjalanan. tapi tak pasti tahap kelajuan dan keadaan jalan yang macam mana akan dilalui sebab first time nak pergi sana. tambahan pula, mengekori kereta yang dipandu oleh lelaki. takut kene tinggal kat belakang je. haha. dan langkah selamatnya adalah meletakkan mak buyung pada kereta paling hadapan sekali (kepala) kemudian kereta kami (badan) dan seterusnya kereta lagi satu di belakang kami (ekor). ko ingat binatang ada kepala badan ekor bagai. haha.
kami yang dimaksudkan dalam "kereta kami" itu hanyalah saya dan kak shima. bunyi macam ramai kan. ya. hanya kami berdua. hihi. sepanjang perjalanan ke gua musang kami berbekalkan oleh harry cd lagu lagu lama yang dikenali sebagai jiwang beb. memang layan melalak lagu lagu lama masa tu. kalau masuk karaoke, boleh rosak sound sistem sebab bantai sampai 5 jam tanpa henti. eh lupa ada berhenti jugak kat perhentian benta, area kuala lipis. berhenti tak lama sangat. dalam 15 minit je. buang air masuk air pastu buang air balik.  dan sambung perjalan kembali. 
satu perjalanan yang agak mencabar. satu. tak pernah lalu jalan tersebut jadi main ikut je kereta depan (selalu nak pergi mana mana google dulu). dua. jalan berliku bukit bukau selekoh tajam tak tajam semua ada (hanya dapat mengagak jarak kereta dihadapan untuk memotong). tiga. jangan tak rata lobang sini sana (maaf mybabyblue tak sempat nak elak). empat. banyak lori sepanjang jalan berliku itu (ini nak memotong pun takut). nasib baik co-pilot membantu. terima kasih kak shima. 
kl - gombak - bentong - benta - lipis - raub - merapoh - gua musang. itu je la tempat yang saya ingat. itu belum nama kampung yang pelik pelik tanah bercangkul, gali, gali tengah lagi. sebab pemandu berhemah tengah fokus pada pemanduan, dapat tengok sikit sikit je la. takut sangat kene tinggal dengan kepala di hadapan. haha. akhirnya sampai di gua musang tepat jam 12 tengah malam. eh eh. memang 5 jam. caya lah semua. kami menginap di kesedar inn, gua musang satu malam. semua dah penat terus tidur tak ingat dunia. lagu selamat malam oleh faizal tahir berkumandang dalam mimpi. hehe.
Keesokan paginya, pengantin bawak sarapan kat warung (ala tak tahu nama tempat tu). yang pasti kt sana memang makan nasi dagang, nasi kerabu, nasi berlauk semua yang berat berat je. jadi jangan makan banyak banyak, nanti tak larat nak makan lauk kenduri. kosongkan perut ya. hehe. lepas sarapan balik bilik tidur sekejap. dan bersiap. sampai kat dewan pukul 12.30 tengahari. kami tahan diri tak nak masuk dewan sebab nak tunggu pengantin bawah pokok rendang. inilah hasil karya kami sepanjang menunggu. 




























selepas satu jam menunggu di bawah pokok. ada saudara shah yang panggil duduk dalam dewan. yang penting ada meja untuk kami. tak perlu beratur panjang untuk mengambil makanan. syokkkk! 

dan pengantin pun tiba dengan segak dan berserinya. alahai raja sehari. betul betul macam raja.























































kami bertolak pulang ke kuala lumpur jam 4 petang dan melalui jalan serta persinggahan yang sama. seakan kami berputar melawan arah jam (apa ni?! tak faham). cuma perjalanan berbeza kerana keadaan yang terang menderang pada waktu siang. baru la nampak keadaan sebenar jalan semalam. memang tak sangka langgar lubang yang sebegitu banyak. kalau siang sempat elak. kalau malam wassalamun. cian mybabyblue. maaf.


pemanduan yang terlalu fokus untuk elak lubang gamaknya. muka tu agak agak la norissa. haha. kak shima snap gambar tak bagitahu. kalau tak mesti sempat buat peace!. haha. perjalanan kami bertambah mencabar apabila kami sempat tersesat masuk jalan lama yang menggerunkan sebelum sampai kl. tak tahu kt mana masuk jalan kuala lumpur (signboard biru), janda baik, genting highland bagai. masa tu dah pukul 8 lebih malam tak silap. sampai nak terbuang air kecil masa buat pusingan u yang tak berapa nak u sangat sebab tersekat sekat dalam keadaan gelap gelita tu. lagi gerun bila tengok belakang dengan menggunakan cermin pandang belakang tetiba ada cahaya kilat. real macam dalam filem. cuba bayangkan keadaan gerun kami tu. cuba. cuba. seakan separuh jiwaku pergi. haha. padan muka kami kene tinggal di saat akhir. haha. dan kami selamat sampai kl jam 9 malam. alhamdulillah. amin.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved