Ahad, 13 Januari 2013

03 di gaal kelantan - Google Blog Search

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


bekas pentaksub pas b kesal mengkafirkan <b>...</b> - media shah alam

Posted: 12 Jan 2013 05:42 PM PST


Amat Haji Hadi  yang telah memecah belah umat Islam  bukan sahaja menjadi mimpi ngeri kepada bekas penyokong Pas malah ingauan itu masih dirasai biarpun Nik Husin Man telah meninggalkan ketaksubannya pada Pas.
Nik Husin Man ,68 ,dari Kampung Gaal Pasir Puteh Kelantan menceritakan detik-detik ketaksubannya sebelum meninggalkan Pas.
Usahkan menikmati juadah nasi gulai daging padang sahaja sudah jijik apa lagi untuk menghidu aroma masakan gulai dari jiranya yang menyokong Umno.
Itulah antara contoh yang boleh di ambil darilaporan akhbar mingguan hari ini.sebelum meneruskan cerita ini.MSA ingin menceritakan bagaimana  bapak aku  dikafirkan  oleh penyokong Pas  secara membabi buta,malah babipun tak sebegitu rupa.
Bapak aku merupakan  seorang guru  mengajar alquran secara percuma kepada anak-anak kampung  kelahiran  aku.Pada ketika  aku   sudah remaja  dan tahu berfikir berlaku satu peristiwa yang memang pedih untuk diceritakan.
Dahsyatnya  pentaksub PAS walaupun anak-anak mereka menimba ilmu  dengan  bapak  aku,namun begitu  tetap juga dikafirkan kerana bapak  aku  adalah penyokong Umno.
Pada satu masa sebelum zohor .Aku  sedang lepak-lepak  di laman rumah,tetiba ada pentaksub Pas datang pulangkan  daging lembu  yang dibelinya  dari  seorang peniaga kerana tahu daging lembu yang dibelinya adalah sembelihan bapak aku.
Pentaksub Pas  tersebut berkata: dia  tak boleh makan  daging lembu yang disembelih oleh orang  Umno  kafir . kafir  sembelihanya haram dimakan,setelah dicampakkan daging itu dihadapan bapak aku,.. dia pulang dengan  tidak bersalam.,,itulah kurang hajarnya..kini dia telah meninggal dunia,,siapa yang tanggung dosanya menyakitkan hati  orang tua aku,
 Memang kebiasanya  bapak  aku  jadi tukang sembelih  haiwan  halal  kepada beberapa orang peniaga  daging  beragama Islam dikampung-kampung terdekat.
Itulah sedikit kisah bagaimana  bapak yang membesarkan  aku dikafirkan.malah  ketika si pentaksub Pas  yang aku ceritakan dalam keadaan  nazak,,anak-anaknya membaca  surah yasin  qalamullah yang dipelajarinya dari bapak aku...Memang hampeh terung puak-puak  pas berok.
Mai kita sambung dengan cerita Nik Husin Man  yang berpegang kuat kepada amanat haji hadi sepanjang aktif sebagai ahli jawatankuasa Pas dikampung  Gaal Pasir puteh Kelantan
Ketika itu katanya,mana-mana jiran yang menyokong umno dianggapnya sebagai golongan  yang menentang Islam,sekaligus dicap sebagai kafir serta tidak boleh dijadikan sahabat.Bukan setakat jiran menjadi mangsa Amanat Haji Hadi.bapak mertua saya sendiri yang menyokong umno pun saya tidak hormati.Termasuk adik beradik saya yang tidak sefahaman dengan saya,'katanya ketika ditemui .
Pengakuan nik Husin itu adalah rentetan daripada pendedahan yang dibuat oleh  bekas aktivis tegar pas,zainol Ismail atau dikenali sebagai C.N  Al- Afghani bahawa puluhan ribu penyokong pas masih berpegang dengan Amanat Haji Hadi.
Nik Husin Mendakwa,Orang UMNO yang dianggap kafir juga dipulau oleh keseluruhan penghuni pondok pengajian agama di Gaal termasuk tidak hadir untuk sembahayang jinazah,majlis tahlil, atau majlis kenduri.
Dulu saya anggap orang umno kafir dan kini giliran saya pula dikafirkan oleh penyokong tegar Pas selepas nekad meninggalkan pegangan Amanat Haji Hadi serta menyesali ketaksuban bersengkongkol  dengan parti yang memecah belahkan umat Islam.
Menurutnya Umno dikafirkan kerana menjalinkan kerjasama politik dengan parti MCA,MIC,namun tiada pula hukum kafir apabila Pas sendiri berkerjasama malah tunduk tuntutan DAP termasuk isu-isu yang melibatkan kepentingan agama islam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads