Isnin, 27 Mei 2013

03 di bachok - Google Blog Search

03 di bachok - Google Blog Search


JOKIDEN: Kejadian Anih, Hari Tu <b>Di Bachok</b>, Kini Di Pasir Putih Pula.

Posted: 24 May 2013 06:16 PM PDT


Baru minggu lepas Jokiden menulis kisah tembak menembak ini. Baca di sini. Hari ini akhbar melaporkan lagi satu kes tembakan berlaku di Pasir Putih pula. Sudah semakin tidak selamat negara ini. Pihak berkuasa terpaksa memberikan perhatian berat dalam hal ini.
Terutamanya hukuman berat terhadap pemilikan senjata api secara haram. Jika tidak memang sah Malaysia akan jadi seperti Amerika Syarikat. Motif tembakan kita tidak tahu samada cemburu, balas dendam atau diupah oleh pihak lain yang marah dengan mangsa.
 
ZAHARI Razak terbaring di dalam keretanya selepas ditembak penyerang tidak dikenali di Pasir Puteh, Kelantan, kelmarin.
PASIR PUTEH 24 Mei - Seorang penjual ikan yang baru menunaikan solat isyak maut akibat ditembak ketika berada dalam kenderaannya di pekarangan Masjid Nurul Anuar di Mukim Dalam Rhu di sini malam tadi.
Dalam kejadian kira-kira pukul 9 malam, mangsa, Zahari Razak, 57, yang berniaga di Tok Bali maut selepas terkena tiga daripada lima das tembakan oleh seorang suspek lelaki.
Ketua Polis Kelantan, Datuk Jalaluddin Abdul Rahman berkata, suspek dipercayai menunggu mangsa di pintu pagar masjid dan pihaknya masih menyiasat motif pembunuhan.
"Mangsa sedang memandu kereta jenis BMW melepasi pintu pagar masjid dan ketika itu muncul seorang lelaki menaiki motosikal dan melepaskan lima das tembakan, tiga daripadanya mengenai mangsa.
"Suspek kemudian melarikan diri menaiki motosikal ke arah persimpangan Pasir Puteh-Kuala Besut," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia.
Menurut beliau, polis sedang memburu suspek terbabit dan kes ini disiasat mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan.
Beliau berkata, mayat mangsa dibawa ke Hospital Tengku Anis Pasir Puteh untuk bedah siasat.
Sementara itu, seorang saksi, Abdul Rashid Ibrahim, 36, berkata, dia berada di tangga rumah yang terletak bersebelahan dengan masjid apabila terdengar bunyi tembakan yang pada mulanya disangka mercun.
"Masa itu saya tidak kisah sangat tapi tiba-tiba saya nampak sebuah kereta BMW terbabas ke kawasan lapang di antara masjid dan rumah saya jadi saya mula suspek sesuatu yang buruk.
"Saya segera pergi ke kereta berkenaan dan melihat mangsa yang juga ahli jemaah masjid sempat menjerit dan meminta tolong daripada orang ramai namun beberapa minit kemudian dia meninggal dunia," katanya ketika ditemui di tempat kejadian.
Menurut Abdul Rashid, dia terkejut dengan kejadian itu kerana mangsa yang berasal dari Kampung Pachakan sering menunaikan solat di masjid itu.
PEMBANGKANG KAKI TIPU, DAH KALAH TERIMALAH HAKIKAT YANG RAKYAT TOLAK PAKATAN.

BN Tetap Bina Hospital <b>Di Bachok</b> | Detik Perubahan

Posted: 06 Apr 2013 10:08 PM PDT

067

Oleh RAITINI RAHMAN

BACHOK – Timbalan Ketua UMNO Bahagian Bachok, Datuk Dr Ilias Hussain menafikan dakwaan pihak tidak bertanggungjawab yang menyifatkan janji kerajaan Barisan Nasional untuk membina sebuah hospital yang dianggarkan bernilai RM120 juta sebagai satu pembohongan.

Beliau berkata, dakwaan itu adalah fitnah memandangkan hospital berkenaan akan tetap dibina di lokasi yang telah dipilih iaitu di Kampung Bator Jelawat dekat sini.

Katanya, pembinaan hospital itu mungkin akan mengambil masa kerana ia membabitkan memerlukan pelbagai proses seperti pengambilan tanah.

"Setelah selesai semua urusan itu, kita dapat menjalankan pembinaannya seperti yang dirancang bagi menjaga kesihatan penduduk. Hospital berkenaan akan dilengkapi 76 buah bilik untuk permulaannya.

"Kita gembira dengan penubuhan pusat dialisis yang akan diadakan di Bachok ia akan memudahkan penduduk yang menghidap penyakit buah pinggang mendapatkan rawatan. Ini bukti keprihatinan kerajaan pusat yang mengutamakan rakyat," katanya kepada pemberita ketika ditemui pada majlis sambutan Hari Tibi Sedunia 2013 peringkat negeri Kelantan di Pasar Jelawat, dekat sini.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan pihak tidak bertanggungjawab yang mengatakan pembinaan hospital dijajahan Bachok yang dirancang kerajaan pusat sebagai satu pembohongan kepada rakyat di jajahan itu.

Sementara itu, Pengarah Jabatan Kesihatan Negeri Kelantan, Datuk Dr Ahmad Razin Ahmad Mahir berkata, segala urusan berkaitan tanah di kawasan pembinaan hospital sudahpun selesai dan majlis pecah tanah dijangka akan diadakan dalam seminggu dua ini.

"Kerja-kerja pembinaan hospital di kawasan seluas 23.068 hektar itu akan dilakukan pada tahun ini juga. Untuk permulaan, hospital itu akan beroperasi tanpa pakar dan kita lihat perkembangan pesakit, kalau perlu kita akan adakan hospital untuk pakar," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads