ads

Selasa, 30 Julai 2013

03 di pulau melaka - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

03 di pulau melaka - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jul 2013 01:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Jun 2013 01:01 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jun 2013 01:08 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 14 May 2013 01:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2013 01:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Apr 2013 01:06 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

cerita maya persada: MASJID SELAT <b>DI PULAU MELAKA</b>

Posted: 11 Feb 2013 12:45 AM PST

Sempena cuti Tahun Baru Cina, bandar Melaka jammed....jammed....jammed....
Sana sini ramai pelancong datang ke Melaka, terutamanya laluan di Banda hilir, Mahkota Parade, Dataran Pahlawan, Masjid Selat dan banyak tempat lagi yang dipenuhi orang ramai......
Berhampiran dengan Masjid Selat ada "Island Stay' apartment yang baru dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam yang lalu....
Cuci mata kali ini sempat aku ronda-ronda jap di Pulau Melaka sambil menikmati suasana damai di Masjid Selat.  Cuaca yang begitu baik tidak berapa panas dan mendung jer  amat sesuai dan selesa sekali untuk aku klik gambar-gambar........
Ramainya pengunjung yang datang di Masjid Selat tadi, sehinggakan parking pun penuh......
p/s : Untuk pengetahuan pemandangan di Masjid Selat sangat cantik tika sunset & sunrise...sesuai untuk photographer....Jom singgah di Melaka...

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Apr 2013 01:42 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

cerita maya persada: MASJID SELAT <b>DI PULAU MELAKA</b>

Posted: 11 Feb 2013 12:45 AM PST

Sempena cuti Tahun Baru Cina, bandar Melaka jammed....jammed....jammed....
Sana sini ramai pelancong datang ke Melaka, terutamanya laluan di Banda hilir, Mahkota Parade, Dataran Pahlawan, Masjid Selat dan banyak tempat lagi yang dipenuhi orang ramai......
Berhampiran dengan Masjid Selat ada "Island Stay' apartment yang baru dirasmikan oleh Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Ali Rustam yang lalu....
Cuci mata kali ini sempat aku ronda-ronda jap di Pulau Melaka sambil menikmati suasana damai di Masjid Selat.  Cuaca yang begitu baik tidak berapa panas dan mendung jer  amat sesuai dan selesa sekali untuk aku klik gambar-gambar........
Ramainya pengunjung yang datang di Masjid Selat tadi, sehinggakan parking pun penuh......
p/s : Untuk pengetahuan pemandangan di Masjid Selat sangat cantik tika sunset & sunrise...sesuai untuk photographer....Jom singgah di Melaka...

Sepagi <b>di Pulau Melaka</b> | Secebis pemikiran...

Posted: 24 Feb 2013 10:27 PM PST



Kadang2 tu aku sedih tgk org dok kutuk TGNA, katakan beliau hanya ceritakan agama utk politik dan seumpamanya. Aku bukan org kelantan mahupun org taasub tgna. Tp sgt mudah aku mengenali dan menyeganinya, hanya apabila aku sempat solat subuh di masjid tokguru di pulau melaka, kota bharu kelantan pd suatu pagi pada tahun 2012. Apabila aku tau abg sahabat aku akan diakad nikahkan oleh TGNA sbg wali hakim, aku xnk lepaskan peluang utk bertemu tgna. Alangkah terkejutnya aku betapa mudah nk bertemunya. Cukup dgn dtg sendiri ke pulau melaka ketika beliau di sana. X perlu buat appointment apa macam. Tetapi nk tok guru akad nikahkan sudah tentu perlu apoinment kan.

Kami sampai pada hari sabtu pukul 4pagi, dan berehat dlm kereta. Sempat tahajjud di sana. Dalam pukul 5.30pg tok guru keluar drpd rumahnya dan terus ke masjid itu, yg berada disebelah rumahnya. Azan berkumandang dan selepas solat sunat, tok guru mengimamkan solat subuh, yg makmumnya x kurang 10saff dibelakangnya. Beliau membaca hampir keseluruhan surah alwaqi'ah dalam kedua-dua rakaat solat subuh. Selesai solat, selepas wirid, beliau tidak membuang masa. Beliau meneruskan memberi peringatan tentang mati dan hari qiyamat dalam kuliah subuhnya. Ulasan yg sangat terperinci tentang hari pembalasan itu, berdasarkan surah al waqi'ah. meremang bulu romaku mendengarkan kuliah tersebut. Selesai kuliah, ramai org sudah beratur dan berkumpul di sekeliling beliau. Beliau akad nikahkan 2 pasangan pengantin dan memberikan khutbah nikah kepada kedua-dua suami baru tadi dgn pesanan2 penting dalam mengecapi kebahagian rumah tangga yg diredhai Allah.

Selesai khutbah nikah, 5-6 bapa kepada bayi baru pula membawa bayi mereka utk ditahnikkan oleh tok guru. Setiap bayi tersebut didoakan beliau dgn kebaikan, dibelainya penuh kelembutan. Selesai majlis tahnik, beliau bangkit dan melaksanakan solat sunat isyraq dan solat dhuha. Selesai solat, terus beliau keluar masjid dan menuju ke rumah utk bersiap dan melaksanakan tugas sbg menteri besar. Kami sempat memohon dgn beliau utk bergambar bersamanya, dan beliau menyambut baik hajat kami. Semasa bergambar, sahabat kami ridhwan dapat dengar mulutnya x lekang melafazkan zikir2 ma'thurat. Belum sempat beliau sampai rumahnya, (hanya 5meter drpd masjid), telahpun ada rakyat kelantan bertemunya memohon pandangan dan sumbangan drpdnya, lengkap dgn dokumen2. Beliau menyambut mesra org tersebut yg dtg dr jauh, dan menyelesaikan urusan itu disitu juga. Setelah selesai, barulah beliau masuk kerumahnya, disambut isteri beliau di muka pintu.

Aku tergamam. Xda langsung hal politik PAS dan seumpamanya. Semua masanya dalam pagi tersebut beliau gunakan mengabdikan dirinya kepada Allah, dan melaksanakan amanah dan tugas dgn sebaiknya, dgn akhlak yg sungguh terpuji. Aku dimaklumkan, setiap hari rutinya begini, ketika beliau berada di pulau melaka, kota bharu, kelantan.

P/s: gambar menunjukkan TGNA menyampaikan khutbah nikah kepada abg Ridhwan Nashir. Bersama ILmi IliAs dan Fawwaz Fuat.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di pulau melaka</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Mar 2013 01:17 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

SUMPAHAN TOK KADOK: SEKILAS <b>DI PULAU</b> BESAR <b>MELAKA</b>.

Posted: 11 Mar 2013 07:58 AM PDT


Sebenarnya tiada apa-apa rancangan kami kesini cuma ingin berkunjung ke pulau yang penuh misteri dan bersejarah di Melaka.Rasanya tiada apa-apa kaitan dengan sejarah Tok Kadok diatas pulau ni dan hanya Allah saja yang tahu..Wallahu. Jika pergi seorang berdua saja agak merugikan tambang bot sahaja kerana tambang pergi dan balik sekitar RM120.00 dan untuk meronda sekitar pulau menaiki Van dengan kos sekitar RM70.00 ke RM100.00, kos ini jika bukan hari cuti umum dan laluan kesekitar pulau juga tidak disekat, mungkin pada hari biasa kos perjalanannya agak kurang sedikit.Jika laluan disekat kenalah berjalan kaki sahaja dan bagi saya tak sanggup untuk berjalan kaki kerana dari suatu tempat ke suatu tempat adakalanya jarak diantaranya begitu jauh. Untuk menikmati keindahan pulau besar kena lah berjalan kaki.
Bot penambang ke Pulau Besar.

Parking kereta juga tersedia disini.

Rombongan kami siap dengan jaket keselamatan.

Rombongan lelaki juga turut serta.

Feri sedang berlabuh di jeti Pulau Besar.
Kalau tak silap saya jika ingin menaiki feri kita kena ke jeti Tanjung Batu dan disana ferinya mengikut jadual dan masa yang ditentukan pengusahanya.
Selamat Datang Ke Pulau Besar.
Pantai di Pulau Besar yang mengunjur 
didepan Makam Sultan Ariffin.
Ramai pengunjung berkhemah disekitar pulau ini, mungkin mereka menginap semalam dua bersama keluarga dengan tujuan tertentu. Tempat penginapan juga tersedia tak jauh dari pantai, deretan kedai juga wujud disini. Anehnya disini Resort yang begitu besar tinggal sepi tanpa penghuni, saya tak ambil foto resort berkenaan kerana dah ditinggalkan. 

Sepagi <b>di Pulau Melaka</b> | Secebis pemikiran...

Posted: 24 Feb 2013 10:27 PM PST



Kadang2 tu aku sedih tgk org dok kutuk TGNA, katakan beliau hanya ceritakan agama utk politik dan seumpamanya. Aku bukan org kelantan mahupun org taasub tgna. Tp sgt mudah aku mengenali dan menyeganinya, hanya apabila aku sempat solat subuh di masjid tokguru di pulau melaka, kota bharu kelantan pd suatu pagi pada tahun 2012. Apabila aku tau abg sahabat aku akan diakad nikahkan oleh TGNA sbg wali hakim, aku xnk lepaskan peluang utk bertemu tgna. Alangkah terkejutnya aku betapa mudah nk bertemunya. Cukup dgn dtg sendiri ke pulau melaka ketika beliau di sana. X perlu buat appointment apa macam. Tetapi nk tok guru akad nikahkan sudah tentu perlu apoinment kan.

Kami sampai pada hari sabtu pukul 4pagi, dan berehat dlm kereta. Sempat tahajjud di sana. Dalam pukul 5.30pg tok guru keluar drpd rumahnya dan terus ke masjid itu, yg berada disebelah rumahnya. Azan berkumandang dan selepas solat sunat, tok guru mengimamkan solat subuh, yg makmumnya x kurang 10saff dibelakangnya. Beliau membaca hampir keseluruhan surah alwaqi'ah dalam kedua-dua rakaat solat subuh. Selesai solat, selepas wirid, beliau tidak membuang masa. Beliau meneruskan memberi peringatan tentang mati dan hari qiyamat dalam kuliah subuhnya. Ulasan yg sangat terperinci tentang hari pembalasan itu, berdasarkan surah al waqi'ah. meremang bulu romaku mendengarkan kuliah tersebut. Selesai kuliah, ramai org sudah beratur dan berkumpul di sekeliling beliau. Beliau akad nikahkan 2 pasangan pengantin dan memberikan khutbah nikah kepada kedua-dua suami baru tadi dgn pesanan2 penting dalam mengecapi kebahagian rumah tangga yg diredhai Allah.

Selesai khutbah nikah, 5-6 bapa kepada bayi baru pula membawa bayi mereka utk ditahnikkan oleh tok guru. Setiap bayi tersebut didoakan beliau dgn kebaikan, dibelainya penuh kelembutan. Selesai majlis tahnik, beliau bangkit dan melaksanakan solat sunat isyraq dan solat dhuha. Selesai solat, terus beliau keluar masjid dan menuju ke rumah utk bersiap dan melaksanakan tugas sbg menteri besar. Kami sempat memohon dgn beliau utk bergambar bersamanya, dan beliau menyambut baik hajat kami. Semasa bergambar, sahabat kami ridhwan dapat dengar mulutnya x lekang melafazkan zikir2 ma'thurat. Belum sempat beliau sampai rumahnya, (hanya 5meter drpd masjid), telahpun ada rakyat kelantan bertemunya memohon pandangan dan sumbangan drpdnya, lengkap dgn dokumen2. Beliau menyambut mesra org tersebut yg dtg dr jauh, dan menyelesaikan urusan itu disitu juga. Setelah selesai, barulah beliau masuk kerumahnya, disambut isteri beliau di muka pintu.

Aku tergamam. Xda langsung hal politik PAS dan seumpamanya. Semua masanya dalam pagi tersebut beliau gunakan mengabdikan dirinya kepada Allah, dan melaksanakan amanah dan tugas dgn sebaiknya, dgn akhlak yg sungguh terpuji. Aku dimaklumkan, setiap hari rutinya begini, ketika beliau berada di pulau melaka, kota bharu, kelantan.

P/s: gambar menunjukkan TGNA menyampaikan khutbah nikah kepada abg Ridhwan Nashir. Bersama ILmi IliAs dan Fawwaz Fuat.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved