ads

Rabu, 8 Januari 2014

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

03 di wakaf bharu - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Dec 2013 07:32 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Dec 2013 07:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di wakaf bharu</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Sep 2013 07:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pondok Rahmat: <b>WAKAF</b> CHE YEH DALAM CEBISAN-CEBISAN <b>...</b>

Posted: 19 Aug 2013 06:26 PM PDT

WAKAF CHE YEH DALAM CEBISAN-CEBISAN MEMORI


Wakaf Che Yeh dari sebuah kampung telah bertukar wajahnya menjadi sebuah daerah perdagangan yang kian pesat membangun yang menjadi sebutan setiap rakyat Kelantan dan juga menjadi tumpuan pelacung-pelancung yang datang dari luar Kelantan untuk mencari berbagai-bagai keperluan yang mereka hajati.

Wakaf Che Yeh letaknya kira-kira 4 km dari bandar Kota Bharu, kini sedang berkembang pesat menjadi sebuah pusat perniagaan yang sedang berkembang. Letakya di tepian jalan raya Kota Bharu-Kuala Krai, dan KB- Pasir Mas. Bila  sampai ke simpang tiga trafik light Wakaf Che Yeh, kalau dari KB, dan mengambil simpang kanan, melalui Jalan Salor lama kita akan sampai ke Kampng Kota dan boleh balik semula ke KB melalui Kg. Sireh ataupun terus ke Pasir Mas atau ke Rantau Panjang, atau ke Tanah Merah, atau keTumpat menerusi Jalan Salor lama.















Dulunya semasa saya belajar di Sultan Ismail College di sekitar penghjung tahun 1960an dan awalan tahun 1970an setiap hari ketika mengayuh basikal untuk ke sekolah sejauh kira-kira 8 batu, saya melalui Kg. Wakaf Che Yeh. Pada masa itu ia hanya berupa sebuah kampung di tepi jalan yang sepi, hanya ada beberapa buah kedai, rumah kediaman dan kalau tidak silap saya sebuah pasar kecil tempat menjual berbagai-bagai jenis barangan keperluan harian. Sepajang belajar itu saya pernah beberapa kali berbasikal melalui Wakaf Che Yeh untuk balik ke rumah saya di Kg. Salor, seorang diri lewat malam dengan menunggang sebuah basikal tua yang tidak berlampu, di mana saya terpaksa menggunakan sebuah lampu picit yang diikat pada handel basikal untuk menerangi jalan.

Saya teringat juga, menurut seorang kawan saya, nama Wakaf Che Yeh itu adalah nama kepada salah seorang keluarganya yang terkenal pada suatu ketika dahulu. Untuk mengetahui lebih lanjut, nama Wakaf Che Yeh terpakasalah membuat penyelidikan yang khusus.














Salah seorang keluarga saya juga pernah menetap di Wakaf Che Yeh di seberang jalan di hadapan stesen Radio Malaysia  sebelum berpindah ke tempat baru, dan menjadikan rumah kediamanya itu sebagai rumah sewa sampai ke hari ini.

Sejak itu stesen Radio Malaysia Kota Bharu telah mengalami beberapa kali pertukaran namanya, seperti Radio 3 Kota Bharu [1993], Radio Malaysia Kelantan [1996], dan Kelantan FM [1 April 2005]. Nama yang akhir ini terus berkekalan hingga sekarang.

 
Pada suatu ketika dahulu hampir setiap minggu saya pergi ke Stesen Radio Malaysia Kota Bharu, kerana menemani isteri, Allahyarahmah Asiah Yaacob [semoga Allah cucuri rahmat ke atasnya] yang ada urusan di sana, terutama jika urusan itu pada waktu malam. Justeru itu pada peringkat awalannya itu, kami mempunyai ramai sahabat handai yang bertugas di situ, antaranya Ahammad Latif, Azhar Hj. Ahmad, Hussein Ibrahim, Rahim Hj. Ahmaed, Mahadi, Hasnah Muhammad, Rashid, Abdul Hadi dan ramai lagi. Di samping itu ramai para artis yang terdiri dari para pelakon radio  luar pula yang kami temui dan menjadi sahabat kami. Antara mereka ialah Zakaria [Pak Ya], Cik Gu Mustaffa, Cik Gu Latif, Cik Muda, Ismail Awang, Hamidah, Ustazah Zaleha, Habsah dan ramai lagi.

Malah kami juga pernah menyumbangkan skrip-skrip drama untuk siaran Radio Malaysia Kota Bharu. Pada masa itu selain daripada siaran drama yang biasa, terdapat sebuah drama daerah setiap minggu yang populer di kalangan penduduk di Kelantan, yang namanya telah saya lupa buat waktu ini.

Dengan adanya stesen Radio Malaysia ini, Kg. Wakaf Che Yeh menjadi terkenal bukan sahaja di Kota Bharu, tapi di seluruh Kelantan khasnya, dan di seluruh Malaysia amnya. Kemudian dibina pula sebuah klinik kerajaan, iaitu Klinik Kesihatan Wakaf Che Yeh di seberang jalan bangunan stesen Radio Malaysia itu, menambahkan lagi meriahnya kehidupan di Wakaf Che Yeh.

Ajaran Sesat

Saya masih ingat lagi sekitar tahun 1978, di Wakah Che Yeh telah gempar dengan kemunculan suatu ajaran agama yang bercanggah dengan ajaran Islam yang murni. Tegsnya ajaran sesat yang menyeleweng dari ajaran Islam yang sebenarnya.

Menurut dakwaan pengikut-pengikut ajaraan tersebut mereka adalah pengikut ajaran Tarikah Nasqabandiah konon. Antara ciri-ciri ajaran tersebut yang dikatakan bercanggah dengan ajaran Islam yang sebenarnya ialah:

-Segala amal ibadat yang dilakukan hendaklah melalui Maha Guru, tegasnya hendaklah diniatkan segala amal ibadat itu diserahkan kepada Maha guru, bukan kerana Allah.


-Sebelum solat hendaklah berniat kepada Maha Guru dan bersyukur kepadanya, bukan kepada Allah.

-Sembahayang sunat wuduk dan sunat taubat diwajibkan kepada pengikut-pengikutnya sebelum solat lima waktu.

-Qiblat kepada pengikut-pengikut ajaran ini ialah di Medan Indonesia, sementara Qiblat di Mekah kepada mereka tidak penting, dan dinggap hanya sebagai kulitnya sahaja. Justeru itu pengikut-pengikut ajaran ini pergi ke Medan untuk bersuluk, kerana bagi mereka pergi ke Medan lebih utama daripada pergi ke Mekah. Mana-mana daripada pengikut mereka yang telah pergi ke Mekah akan menyesali perbuatan mereka itu. Di mana tempat tumpuan mereka di Medan itu tidak dapat dipastikan.

-Kepada pengikut-pengikut ajaran ini ketika solat tidak perlu membaca mana-mana ayat al-Quran, baik secara nyata ataupun perlahan, hanya memadai dengan membaca dalam hati sahaja.

-Sebelum tidur, pengikut-pengikutnya terlebih dahulu diperlihatkan foto gurunya, dan dikehendaki sentiasa mengingatinya. Kemudian ketika tidur hendaklah tidur seperti orang mati, berselimutkan kain putih dan di hadapan khalifah mereka.

-Ketika seseorang dalam nazak hendak mati, tidak perlu diajar mengucap kalimah Syahadah, malah dibiarkan begitu sahaja.

-Pengikut-pengikutnya minum sejenis air yang dipanggil air tujuh bila hati mereka tidak tenteram. Air tujuh ini didakwa berasal daripada air basuhan pembedahan dada Nabi Muhammad saw. yang didakwa diperolehi secara turun menunrun menerusi Guru di Medan yang ke-35 waktu itu. Pada masa hendak minum air tujuh itu hendaklah diniatkan kepada Maha Guru.

-Pengikutnya-pengikutnya percaya di hari Kiamat Mahaguru mereka  membawa bendera dengan diikuti oleh pengikut-pengikut mereka ke hadapan Nabi Muhammad SAW.

-Pengajaran tarikah ini tidak boleh diberitahu kepada sesiapapun selain daripada ahli-ahlinya sahaja.

Masa mereka beramal ialah pada malam Selasa dan malam Jumaat selepas sembahayang Isyak, yang didakwa  serentak dengan amalan yang dibuat oleh khalifah di Rawang Selangor dan juga Mahaguru di Medan.

Tapi pada masa tersebut, pehak berkuasa tidak dapat mengambil apa-apa tindakan kerana tidak mempunyai cukup bukti dari segi perundangan.

Walau bagaimanapun, kita harap ajaran sesat ini telah lama berkubur dan pengikut-pengikutnya pun telah bertaubat dan kembali ke pangkal jalan sebelum mereka meninggal dunia. Cuma yang perlu diingati ialah jika bertemu dengan ajaran seperti itu ataupun seiras dengannya, maka berhati-hatilah, kerana ajaran-ajaran sesat itu sentiasa ada di sepanjang zaman dalam berbagai-bagai cara, bentuk dan nama.

Berkembang Pesat

Lagipun Wakaf Che Yeh hari ini telah berkembang dengan pesatnya dengan berbagai-bagai pembangunan, sebagai sebuah pusat perniagaan. Sedangkan sebelum itu Wakaf Che Yeh hanya mempunyai beberapa kedai di tepi jalan, sebuah setesen minyak, Sstesen Radio Malaysia  dan sebuah bangunan  Lee Rubber yang sekian lama menimbulkan masalah yang perit kepada penduduk di sekiar kerana mengeluar bau yang busuk. Tapi Lee Rubber sudah tidak ada lagi, sudah berpindah ke Ulu Kelantan  menyebabkan penduduk Wakaf Che Yeh dapat hidup lebih selesa tanpa bau busuk getah yang menganggu sepanjang masa, malam dan siang.







Sejak beberapa tahun yang lalu Wakaf Che Yeh mempunyai sebuah pasar terbuka yang mempunyai keluasan tapak suku ekar. Pagi dinamakan pasar borong, sebelah siang dinamakan pasar basah dan sebelah malam dinamakan pasar malam.

Berbagai-bagai aneka barangan dijual di sini, termasuk aneka makanan, makanan ringan, buah-ketuah, sayur-mayur, makanan laut dan darat, aneka pakaian lelaki dan perempuan, peralatan rumahtangga, aksesori kereta, kasut baru dan kasut bundel, aneka jam dan beg-beg orang lelaki dan perempuan.



Ia juga dilengkapi dengan prasarana hotel, premis perniagaan, kedai-kedai makan, klinik swasta dan sebagainya.

Pasar malamnya pula meriah, setiap malam ramai dikunjungi orang, termasuk orang-orang tempatan dan juga pelancung-pelancung dari luar Kelantan yang tidak mahu ketinggalan mengujungi pasar malam itu. Lebih meriah lagi pada setiap hujung minggu pasar malam itu dibuka hingga pukul 2 atu 3 pagi, malah menjelang Hari Raya setiap tahun pasar malam itu menjadi lebih meriah kerana dibuka sampai waktu subuh.

Waktu yang paling sibuk di pasar malam Wakaf Che Yeh ialah malam hujung minggu, musim cuti sekolah dan malam Hari Raya Puasa di mana manusia akan berjejal-jejal untuk berbelanja, membeli mana yang mereka sukai..

Saya teringat pada suatu malam, ketika saya berdiri di sebuah kaki lima menunggu anak-anak sedang membeli-belah, seorang anak muda mendekatii saya dan berpesan, "Pak Cik, hati-hati dengan kereta pak cik. Semalam sebuah kereta telah lesap di hadapan ini", dia menunjukan tangannya ke arah hadapan di mana kami berdiri. Dia juga menyebut jenama kenderaannya, dan mendakwa kereta yang hilang itu milik keluarganya yang diprkir di situ. Di mana-mmanapun ada orang jahat, yang sentiasa mengambil kesempatan untuk melakukan kejahatan, terutama di tempat-tempat kunjungan ramai seperti itu. Tanggungjawab kita ialah berhati-hati dan berwaspada dan mohon perlindungan kepada Allah.

Kita berharap pehak berkuasa hendaklah sentiasa awas dan waspada supaya segala kemudahan-kemudahan yang disediakan di situ tidak dipersalagunakan untuk tujuan-tujuan yang tidak bermoral dengan mengadakan kegiatan-kegiatan haram dan bercanggah dengan agama. Di tempat-tempat keramaian seperti inilah biasanya amat disukai oleh golongan tidak bermaruah untuk menangguk di air keruh walaupun menerusi cara dan dagangan yang haram.

Semoga kita sentiasa membangun bersama Islam, lahir dan batinnya dalam setiap urusan hidup kita, di sepanjang masa, siang dan malam.

Murtabak Daging <b>di Wakaf Bharu</b> | JAAKECHIK.COM

Posted: 19 Jul 2013 05:00 AM PDT


Murtabak Daging Wakaf Bharu
Murtabak Daging Wakaf Bharu... sedappp weiii... rege? rege pada hari biasa murah jer RM2.00. tapi bila dah dah masuk bulan puasa nih.. rege murtabak dah naik ke RM2.50-RM3.00. hihihi.. tapi suka punya pasal tetap beli jugak kan.. nak buat sendiri memang konfem tak gheti. kang kalo dipaksa buat kang, bukan jadik murtabak, jadi kebab pulak... kekeke... tapi kalo jadi kebab okey lagi lah kan? kalo jadi cekadak?? uuuuu... nanges sebulan!!

Pengagihan <b>di</b> Masjid Putra, <b>Wakaf Bharu</b>, Kelantan | Islamic Relief <b>...</b>

Posted: 23 Jul 2013 11:39 PM PDT

Alhamdulillah, pengagihan bantuan Ramadhan "Kembara Zakat Maybank Islamic Berhad 2013″ berjalan lancar pada 6 Julai 2013. Jutaan terima kasih kepada pihak Maybank Islamic Berhad kerana memberi peluang kepada IRM untuk menjalankan program ini bagi pihak mereka. Terima kasih juga kepada pihak masjid dan sukarelawan-sukarelawan atas kerjasama yang diberikan. Seramai 200 penerima menerima bantuan Ramadhan.

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved