Selasa, 7 Februari 2012

03 di galas kelantan - Google Blog Search

03 di galas kelantan - Google Blog Search


Pas Semakin Tertekan Dengan Kekuatan UMNO <b>Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 16 Dec 2011 06:10 PM PST

Pas dilihat semakin tertekan dengan kekuatan Umno Kelantan apabila semakin banyak kenyataan pemimpinnya mengkritik yakin menang di negeri itu pada pilihan raya umum ke-13.

Malahan Umno yang tidak henti-henti berjuang untuk mencari peluang kemenangan disifatkan sebagai pasukan underdog di Kelantan kerana masih 21 tahun mencuba mencari peluang tersebut dan Umno wajar bukanlah pasukan tertekan untuk menghadapi pilihan raya umum kali ini.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor  Hasbullah Mohd Ridzwan berkata sememangnya,  Umno Kelantan kini semakin berasa tertekan dengan keputusan Tuan Guru Mursyidul Am PAS itu untuk terus bertanding di dalam pilihan raya kerana 'aura' Tuan Guru belum dapat ditandingi oleh mana-mana pimpinan Umno Kelantan. Dengan itu juga, ujarnya hasrat Umno Kelantan untuk menumbangkan Kerajaan PAS akan menjadi 'angan-angan yang tidak   berkesudahan'.

"Namun Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Datuk Seri Mustapa Mohamed yakin Pas akan tumbang di Kelantan kerana pendekatan parti itu kepada rakyat telah berubah.

Selain kurangnya masalah dalaman parti, Umno kini melancarkan strategi gelombang merah yang mendedahkan kelemahan dan kemarahan rakyat akibat kelemahan kerajaan Pas Kelantan.

"Kita sentiasa mendedahkan dengan memberitahu rakyat kelemahan kerajaan Pas Kelantan," katanya yang kini berjuang untuk mendapatkan 23 kerusi daripada 45 kerusi Dewan Undangan Negeri Kelantan pada pilihan raya umum nanti.

Bagi penganalisa politik, aura Nik Aziz bukan lagi menjadi faktor kemenangan di Kelantan kerana ianya telah terbukti dalam dua siri pilihan raya kecil di Galas 2010 dan Manek Urai 2009.

"Kita lihat dalam dua pilihan raya kecil itu lebih banyak poster Nik Aziz daripada calon digunakan tetapi hasilnya tidak memberansangkan.

"Di Manek Urai biarpun Umno tewas tetapi majoriti undi merosot mendadak kepada 65 undi sahaja. Ia menunjukkan Pas semakin mendapat tentangan kepada rakyat di kawasan kubu kuat Pas itu.

"Di Galas, Pas menerima tamparan terbesar apabila poster Nik Aziz yang lebih banyak digunakan di jalanan daripada calon gagal meyakinkan 21,000 penduduk kawasan itu dengan Umno menang majoriti lebih besar daripada pilihan raya umum 2008 iaitu sebanyak 1,190 undi," katanya.

Penganalisa itu berkata dua pilihan raya kecil itu memberi gambaran sebenar Pas lebih tertekan dalam pilihan raya umum nanti berbanding Umno yang menjadi pasukan tidak pernah putus asa membaiki dirinya untuk berkhidmat demi rakyat.

"Rakyat menilai perkara itu bukannya rakyat termakan kepada aura Nik Aziz semata-mata. Rakyat melihat praktikaliti Umno dan menghakimi kelemahan kerajaan Pas Kelantan," katanya.

Advertisement

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads