Sabtu, 10 November 2012

03 di kuala krai - Google Blog Search

03 di kuala krai - Google Blog Search


Penduduk kampung terpencil <b>di Kuala Krai</b> menanti 60 tahun untuk <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2012 08:00 PM PDT

KELUARGA Shafie kini dapat menggunakan kemudahan peralatan seperti televisyen, kipas angin dan radio selepas rumah mereka mendapat bekalan elektrik.

KUALA KRAI – Suasana sambutan Aidilfitri pada tahun ini pasti paling menyeronokkan bagi penduduk Kampung Keluat di sini memandangkan inilah kali pertama mereka menyambutnya dengan rumah masing-masing diterangi lampu elektrik.

Ia sekali gus menamatkan penantian penduduk di situ yang sejak sebelum merdeka hidup diterangi lilin dan pelita minyak tanah sahaja.

Bagi Zaiton Abdul Razak, 46, keseronokan menyambut Aidilfitri amat dirasai oleh ahli keluarganya sejak adanya bekalan elektrik itu.

"Anak-anak tak sabar-sabar minta beli lampu kelip-kelip untuk dipasang di luar rumah. Semalam (kelmarin) saya beli dan terus pasang. Sukanya hati. Selama ini kami hanya tengok rumah orang di kampung lain pasang lampu kelip-kelip," katanya.

Selama bertahun-tahun hari raya penduduk Kampung Keluat cuma ditemani cahaya pelita sehinggakan kadangkala muka mereka jadi hitam akibat terkena jelaga pelita.

Zaiton adalah antara penghuni 12 buah rumah di kampung tersebut yang baru menikmati bekalan tenaga elektrik bulan lepas.

Penyaluran bekalan elektrik itu dilaksanakan melalui program Bekalan Elektrik Luar Bandar (BELB) di bawah Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLBW) yang melibatkan peruntukan sebanyak RM964,000.

Kampung Keluat tidak mendapat bekalan elektrik sejak 60 tahun lalu disebabkan halangan fizikal kerana ia dipisahkan oleh Sungai Kelantan daripada perkampungan lain.

Keadaan itu menyebabkan kos menyalurkan bekalan elektrik ke kampung tersebut terlalu tinggi.

* Sumber kosmo!

KARNIVAL BERTANI SATU IBADAH <b>DI KUALA KRAI</b> - 25.SEPT.2012

Posted: 25 Sep 2012 04:54 PM PDT

DOA QUNUT NAZILAH

Ya Allah, Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh-musuh kami, Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan-kejahatan mereka, Ya Allah, Leburkanlah kumpulan-kumpulan mereka, Pecah-belahkanlah dan kacau-bilaukanlah persatuan mereka, goncangkan pendirian mereka, Dan hantarkanlah anjing-anjing Kamu kepada mereka Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa, Wahai Tuhan Yang Maha Menghukum, Wahai Tuhan Yang bersifat Murka, Ya Allah, Ya Allah, Ya Allah, Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, Wahai Tuhan yang mengarakkan awan, Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Kalahkan mereka, Dan menangkan kami ke atas mereka. Amin…!

RENUNGAN

Banyak berhutang akan menggelincirkan orang yang benar kepada pendustaan.

Tepati janji adalah kembar kepada benar.

Tiada pusaka peninggalan yang lebih bermanfaat daripada elok budi pekerti.

Cucikan hati kamu dengan beradab seperti api membakar kayu.

Elok pekerti adalah gedung ketika berhajat padanya.

Mutu setiap sesuatu itu dinilai pada kebaikannya.

Ratapilah saudaramu dengan berbuat baik padanya dan jauhilah kejahatannya dengan bersedekah padanya.

Sesuatu yang tidak elok untuk diperkatakan sekalipun ia benar iaitu puji diri sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads