ads

Jumaat, 14 Februari 2014

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

03 di gaal kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jun 2013 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 12 May 2013 03:17 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 05 May 2013 03:05 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jan 2013 03:35 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Bicara <b>Kelantan</b>: PENCINTA KEDAI KOPI WAJIB BACA! 7 JANJI <b>...</b>

Posted: 28 Jan 2013 08:57 PM PST


Dan sekarang seperti skrip yg biasa2 kita dengar di kedai2 kopi. Orang Hijau masih rancak duk perlekeh dan persendakan 7 janji YAB PM yg akan dilaksanakan di Kelantan.

Dan ayahanda tercinta Dato Husam Jamnapuri sekali lg buat kenyataan bodoh..

"Jika royalty Petroleum Kelantan diberikan sebagaimana tuntutan sebanyak RM12 billion, Kerajaan Negeri boleh laksanakan sendiri apa yg dijanjikan"
yg bab royalti minyak tu satu hal, belum masa utk di ulas. bila Kickdefella cabar Presiden ROYALTI berdebat, si Husam ni xkasi debat pasal dia tahu akan kalah. kihkihkih.. maknga punyer org!
ok, berbalik kepade 7 JANJI NAJIB, tlng baca dan ingt dlm kepala.
1. Highway KB - K.Krai (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
 Laporan Audit Negara 2011 menjelaskan peruntukan yg diberi oleh pusat kpd kerajaan negeri utk kerja-kerja jalan pun tak dapat dilaksanakan dgn baik.
Pengauditan yang dijalankan pada bulan September hingga Disember 2011 mendapati secara keseluruhannya, pelaksanaan kerja penyenggaraan jalan negeri adalah tidak memuaskan kerana terdapat beberapa kelemahan seperti yang dijelaskan dalam perenggan-perenggan berikut. Secara ringkasnya, kelemahan yang ditemui adalah seperti di bawah:
· Rancangan membaru muka jalan tidak dilaksanakan.
· Kualiti kerja penurapan kurang memuaskan.
· Kerosakan permukaan dan bahu jalan tidak disenggarakan dengan baik.
· Penyenggaraan perabot jalan tidak dilaksanakan.
· Jambatan dan pembetung tidak disenggarakan serta longkang tersumbat.
· Perbelanjaan tidak mengikut Arahan Amanah.
Dalam tempoh 2009 hingga 2011 Kerajaan Negeri hanya memperuntukkan sejumlah RM111.32 juta atau 42.9% daripada sejumlah RM259.73 juta pemberian Kerajaan Persekutuan untuk penyenggaraan Jalan Negeri kepada JKR, PTJ dan PBT.
- Rujuk Laporan Audit 2011
Macamana?? Peruntukan yg kerajaan pusat beri utk jln negeri pun xdapat buat dgn baik, ni nak buat highway? puii..
2. Stadium Baru bagi menggantikan SSMIV (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
Laporan audit menyebut dalam dalam projek pembangunan Lembah Sireh usahasama antara kerajaan Negeri dgn syarikat Liziz Standaco Sdn. Bhd, syarikat tersebut mesti membina beberapa buah projek fizikal termasuk sebuah Stadium Tertutup Wanita yg sepatutnya siap pd 2007 bernilai RM25 juta sbg timbal balas kpd pajakan tanah seluas tidak melebihi 1000 ekar tetapi masih gagal dilaksanakan. Ini menunjukkan ketidakcekapan kerajaan negeri dlm mengurus tadbir projek.
- Rujuk Laporan Audit 2011
macamana?! nak buat stadium baru konon.. Stadium yg korang pakat dgn Liziz Standaco pun xbuat2 lg. Spatut da siap 2007. sekarang da berapa tahun??! puii..
3. 3000 Perumahan Rakyat (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
Laporan Ketua Audit Negara 2011 menegur kelemahan kerajaan Pas Kelantan dalam projek membina Rumah Awam Kos Rendah (RAKR) biarpun diberi peruntukkan sebanyak RM19 juta di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9).
Melalui peruntukan itu kerajaan negeri merancang membina tujuh projek RAKR melibatkan 838 unit rumah. Daripada peruntukkan tersebut sebanyak RM8.33 juta telah dibelanjakan sehingga akhir tahun lalu tetapi projek RAKR masih tidak berjalan sepenuhnya.  
Dalam tempoh RMK-9 tiada langsung projek RAKR dibina sebagaimana yang dirancang malah pembinaan projek sambungan RMK-8 secara usaha sama melibatkan dua blok pangsapuri yang mempunyai 160 RAKR di Wakaf Mek Zainab tidak dapat disiapkan dalam tempoh yang ditetapkan.
Sebanyak 56 daripada 100 unit rumah yang dibina di RAKR Gaal, Pasir Puteh belum dapat dijual walaupun projek tersebut siap tahun 2007. Sehingga akhir tahun 2010, tunggakan ansuran sewa beli dan sewa rumah berjumlah RM9.40 juta. Seramai 56 pembeli belum menjelaskan bayaran pembelian rumah secara terus berjumlah RM2.45 juta walaupun rumah tersebut diduduki/diserah kunci melebihi setahun.
Audit turut memberi pandangan bahawa kelemahan perancangan menyebabkan pelaksanaan projek RAKR di Kelantan tidak dapat dilaksanakan.
Kegagalan Kerajaan Negeri membina rumah sebagaimana yang dirancang menyebabkan rakyat memerlukan rumah kos rendah tidak dapat memilikinya terutama bagi 1,913 pemohon yang berdaftar sehingga akhir tahun 2010.
Laporan itu turut menyatakan sepanjang tempoh perlaksanaan RAKR Kelantan (1976-2010) sebanyak 4,768 unit rumah dibina oleh kerajaan Negeri.
Daripada jumlah itu sebanyak 3,746 unit dibina untuk jualan secara sewa beli, 778 unit untuk jualan terus manakala 244 unit lagi untuk disewa.

 - Rujuk Laporan Audit 2010

Macamana?? Pusat dah salur duit utk buat pun masih xbuat jgk. pastu nak tunggu royati nak baru nak buat?? puii...
4. Masalah Air selesai (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
 Hakikatnya Kerajaan pusat telah menyalurkan kepada Kerajaan negeri hampir RM 600 juta sejak 2000 untuk selesaikan masalah air. Butiran nya seperti berikut :
-  Peruntukkan tersebut diberikan dalam dua bentuk, geran dan pinjaman mudah sebanyak RM597 juta tanpa sebarang faedah
-  Geran disalurkan melalui jabatan dan agensi Kerajaan Pusat yang kemudiannya akan bekerjasama dengan syarikat Air Kelantan Sdn Bhd untuk pelaksanaannya. Sebagai contoh pembinaan loji baru, pemasangan paip dan sebagainya. Setelah siap projek ini, ia akan diserahkan kepada AKSB secara percuma dan AKSB yang dapat hasilnya
-  Berikut adalah pecahan geran yang disalurkan oleh Kerajaan Pusat untuk menyelesaikan isu air di negeri ini :       
-          1. Kementerian Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah
-          i) Bekalan air - RM265 juta.
-          ii) Menaik taraf loji - RM81.5 juta   
-          2. Jabatan Kesihatan
-          Program Bekalan Air Dan Kebersihan Alam Sekeliling  (Bakas) - RM53.4 juta.
-          3. Lembaga Kemajuan Kelantan Selatan (Kesedar) - RM36.2 juta.
-          4. Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER)
-          Pembinaan dua loji di Gua Musang dan Pasir Puteh - RM22 juta
-          5. Peruntukkan Khas Timbalan Perdana Menteri - RM2.5 juta.

Macamana?? lg skali pusat bantu, tp korang buat apa?! sembang kemaih, cakap xjatuh.. puii...
5. Masjid terbesar sbg mercu tanda Kelantan (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
- 22 tahun perintah PAS hanya mampu buat Masjid Beijing kat Rantau Panjang dgn kos RM 7.5 juta. Ok, kalau diorang kata apa perlu masjid banyak2 tapi xder makmun habis kenapa dibina juga Masjid Beijing? ini bermakna mereka bukan xnak bina masjid, tp xmampu. kenapa xmampu sedangkan dah lebih 20 tahun perintah Kelantan? krn mereka xpandai jana pendapatan negeri. sapa xpandai? Nik Aziz, Husam dan juak2 nya.. apa yg mereka pandai? pandai beri ceramah semata2.. puii..
6. BAS RAPID KOTA BHARU (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
masalah penarik beca di Kota Bharu yg 'sejemput' tu pun UMNO negeri yg tolong setel..
xnapok jale nk arap ko Husam... puii
7. Kampus UiTM bandar (Husam bilang dapat royalti die sendiri blh buat)
-Husam nak bina Universiti sendiri di Kelantan?? cer fikir logik die..
- masalah SAR pun pusat yg bantu..
- tadika PASTI pun mintak yuran. puii..
MORAL OF THE STORY.. HUSAM NI BABUK... PENCACAI DIA DI KEDAI KOPI 2X BABUK..

BLOG KELANTAN: 03 <b>di gaal kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Mar 2013 03:21 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

RM20 Juta Baik Pulih Masjid | Detik Perubahan

Posted: 25 Feb 2013 06:39 AM PST

imagePASIR PUTEH – Kerajaan Persekutuan sudah menyalurkan bantuan lebih RM20 juta dalam tempoh lima tahun kebelakangan untuk membaik pulih masjid di seluruh Kelantan.

Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata, bantuan itu menunjukkan komitmen tinggi kerajaan dalam meningkatkan syiar Islam yang menjadi agama rasmi negara.

Kata Mustapa, jumlah tersebut tidak termasuk pembinaan masjid baru di Kelantan ketika kerajaan negeri yang dikatakan lebih islamik tidak memberi perhatian kepada usaha itu.

"Kerajaan Persekutuan tetap menyalurkan bantuan sedemikian demi keselesaan umat Islam untuk menunaikan ibadat walau pun sepatutnya tanggungjawab ini perlu dipikul sama oleh pentadbiran kerajaan negeri," katanya.

Beliau berkata demikian selepas solat Zohor berjemaah di Masjid Mukim Changgai dan menyampaikan cek RM100,000 untuk membaik pulih masjid tersebut dekat sini, kelmarin.

Turut hadir Ketua Umno Bahagian, Zawawi Othman; Penyelaras Umno Dun Gaal, Redzuan Stapa; bekas Ahli Parlimen Pasir Puteh, Datuk Che Min Che Ahmad dan Imam Muda, Mohd Fazli Mohamad.

Masjid itu mengalami kerosakan bahagian atap sejak setahun lalu dengan ruangan yang sempit untuk menampung kira-kira 8,000 anak mukim berjemaah.

Mohd Fazli ketika ditemui berkata, bantuan itu membuktikan keprihatinan Kerajaan Persekutuan dan sikap cakna kepimpinan Umno Kelantan yang sebelum ini menjelajah masjid untuk meninjau keperluan yang diperlukan.

Katanya, permohonan untuk mendapatkan bantuan bagi menukar atap masjid yang bocor itu dikemukakan menerusi sepucuk surat ketika Mustapa berjemaah di masjid ini pada bulan Ramadan tahun lepas.

"Syukurlah bantuan itu sudah diperoleh hari ini di mana pihak yang membantu memberi kepercayaan kepada jawatankuasa masjid mengurus kerja membaiki semula masjid dalam kadar yang segera.

"Saya menganggap usaha ini sebagai membangunkan syiar Islam dengan memberi bantuan untuk keselesaan anak mukim untuk beribadat," katanya. – Sinar Harian

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG KELANTAN

Copyright 2010 All Rights Reserved