Khamis, 11 Julai 2013

03 di demit kelantan - Google Blog Search

03 di demit kelantan - Google Blog Search


BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Jun 2013 11:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 27 May 2013 11:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 May 2013 11:04 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2013 11:20 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Apr 2013 12:26 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Mar 2013 11:54 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Kelantan</b> rintis negara berkebajikan PAS | PAS DUN <b>Demit</b>

Posted: 29 Jan 2008 01:09 AM PST

Cara Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan, Annuar Musa menyerang Negara Berkebajikan PAS menunjukkan BN menentang konsep menjadikan Malaysia lebih berkebajikan.
Cabaran beliau supaya PAS menunjukkan teladan sebagai negeri berkebajikan telah lama bersambut. Namun Kerajaan Negeri Kelantan tidak harus sama sekali disamakan dengan Kerajaan Persekutuan.

Membandingkan Kelantan sebagai Kerajaan Negeri berbanding Malaysia yang mempunyai kuasa Persekutuan seperti menerima cukai petroleum dan hasil cukai langsung dan tidak langsung yang lain, samalah membanding anak masih bersekolah dengan bapa yang kaya raya dengan harta pesaka di  samping pendapatan sendiri. Kerajaan Persekutuan juga menerima faedah dari khazanah minyak negara yang tidak dimiliki Kerajaan Negeri seperti Kelantan.

Kos hidup di Kelantan juga masih dikekalkan rendah di atas kejayaan pengurusan Kerajaan Negeri atau agensinya. Tarif air misalnya. Tarif  AKSB adalah yang keempat terendah di Malaysia iaitu 0.55 sen per meter padu. Bandingkan apa yang perlu di bayar penduduk Perak (73 sen), Selangor (0.77 sen), Johor (90 sen) per meter padu domestik.

BThe image agi kakitangan Kerajaan Kelantan pula mereka beryukur kerana mendapat Skim Pinjaman Perumahan, Kenderaan dan Komputer tanpa dikenakan interest. Ini menunjukkan Kelantan, negeri yang berkebajikan sekiranya dibandingkan dengan pinjaman PPTN yang dikenakan kos perkhidmatan  4 peratus.

Orang awam yang terdesak kewangannya juga merasai tempias nikmat Negeri Berkebajikan di mana Kerajaan Kelantan memperkenalkan Pajak Gadai Islam Ar-Rahn. Sistem yang dipelopori Kerajaan PAS ini berkebajikan berbanding pajak gadai berkonsepkan 'bunga' dan lesap barang  gadaian yang diamalkan sebelum ini atau masih diamalkan negeri-negeri lain.

Ini semua adalah plus faktor kepada kesejahteraan pelbagai lapisan penduduk Kelantan. Berikut adalah skim yang diperkenalkan Kerajaan Kelantan demi kesejahteraan rakyatnya:

• Skim Armalah dan Anak Yatim: Anak wanita yang kematian atau berpisah dengan suami diberikan bantuan sosio ekonomi dan bantuan kewangan.

• Skim Kesihatan Sakit Kronik: Skim ini membiayai kos kewangan bagi mereka yang menderita penyakit yang serius termasuk menampung kos pembedahan dan ubatan.

• Skim bantuan Orang Kurang Upaya: Khusus untuk OKU membeli peralatan, anggota palsu dan bantuan kewangan. Tahun 2007 seramai 1,610 OKU  seluruh Kelantan diberikan bantuan merangkumi anggota palsu, kerusi roda, motor roda tiga, alat pendengaran, komputer, mesin jahit dan kewangan.

• Skim Takaful Armalah: Skim perlindungan insuran yang pertama di Malaysia khusus untuk armalah. Untuk menjaga kebajikan golongan armalah ini, Kerajaan  Kelantan melantik Pegawai Pembangunan Armalah bagi melicinkan usaha menyampaikan bantuan. Skim khusus ini adalah  yang pertama di Malaysia.

• Skim Kifaalah: Skim khairat kematian untuk warga emas yang berumur 60 tahun ke atas. Seramai 92, 803 wargaemas telah di daftarkan. Pada 2007 seramai 4,170 kes kematian dilaporkan dan keluarga menerima manfaat. Program ini kini ditiru beberapa pemerintah negeri lain termasuk Selangor.

• Skim Ladang Rakyat: Sehingga Januari 2008, seramai 3,693 peserta miskin pelbagai kaum termasuk 200 orang Asli didaftarkan di bawah skim ini. Mereka diberikan dividen dalam bentuk kewangan secara bulanan.  

• Bantuan Segera Bencana: Mangsa bencana seperti kebakaran, banjir dan
ribut  menerima bantuan sehingga RM5000 bagi membina kehidupan mereka.


Skim bakal  dilancarkan

Skim Rumah Rakyat: Percuma untuk golongan armalah, miskin dan orang tua manakala diskaun akan diberikan untuk mereka yang berpendapatan rendah. Sebanyak RM15 juta diperuntukkan setahun bermula 2008.

Jelas, Kelantan dan Malaysia berbeza di bawah Perlembagaan. Kelantan tidak mempunyai kuasa perlembagaan untuk kutipan cukai bagi menjana sumber pendapatan. Kerajaan Pusat mempunyai kuasa mengutip royalti minyak dan mengagihkan seperti kepada kepada Kerajaan Terengganu. (walaupun ditarik ketika PAS memerintah). Dalam masa singkat itupun, Kerajaan PAS Terengganu menghapuskan  cukai pintu di seluruh Terengganu dan kutipan tol di Kuala Terengganu.

Dengan track record itu kita yakin dapat membawakan konsep  Negara Berkebajikan di peringkat nasional jika rakyat  memberi peluang PAS memimpin Malaysia. Bandingkan pula dengan apa yang berlaku di bawah pemerintahan ala 'profit sharing' di bawah BN. Dengan hasil yang begitu besar sekalipun, Kerajaan BN mengenakan pelbagai caj untuk perkhidmatan kesihatan seperti ubatan, rawatan bersalin atau pembedahan yang dulunya percuma atau dikenakan bayaran minimum.

Tol dan tarif eletrik dinaikkan. Bayaran persekolahan membebankan dan kos hidup meningkat kerana kenaikan harga minyak hasil falsafah BN, 'tak naik harga minyak, Kerajaan BN bangkrap'.

Tidak ada salahnya rakyat Malaysia meneroka satu peluang hidup yang lebih berkebajikan dengan segala kekayaan yang dikurniakan Allah kepada negara kita.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 11:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jengka 19: Harian Metro: Hati

Posted: 18 Mar 2013 08:12 PM PDT


Uji ketangkasan peserta berkumpulan

Posted:

Bunyinya seperti aktiviti mencari harta karun yang biasa dilakukan pada hujung minggu. Bergerak dari satu stesen ke stesen lain selepas me­nyelesaikan cabaran atau misi yang disediakan.

Satu demi satu misi dilakukan hingga akhir­nya peserta yang tiba dulu di lokasi terakhir diangkat selaku juara.

Namun bagi peserta acara Running Hunt Malaysia yang diadakan sekitar ibu kota minggu lalu, bukan siapa yang tiba dulu jadi sasaran, tetapi tertumpu kepada siapa yang terakhir kekal di gelanggang permainan dengan tanda nama masih terlekat di belakang badan.

Bagi peminat program variasi Korea Selatan, Running Man, konsep pemainan 'mencabut tag nama' menjadi tarikan dan amat dinantikan peserta kerana itulah cabaran utamanya.

Foto

MEMBALING syiling dalam kuali leper menjadi misi pertama yang perlu diselesaikan peserta sebelum ke stesen berikutnya.

Foto

BEBERAPA kumpulan berlari menaiki tren LRT agar tidak diekori pasukan lain sejurus melakukan misi mereka.

Foto

ANTARA peserta Running Hunt Malaysia yang berjaya melaksanakan semua misi sebelum bergerak ke lokasi terakhir.


Biarpun sesebuah kumpulan atau individu berjaya mendahului misi sebelum itu, ia sekadar memberi kelebihan untuk bersembunyi dan menyusun strategi sebelum mencabut tag nama peserta yang tiba seterusnya.


Misi pertama dimulakan di stesen KL Sentral, di mana setiap pasukan seramai enam peserta diberikan kad klu untuk misi seterusnya. Semuanya menerima klu yang sama iaitu perlu membeli tiket tren LRT dari lokasi permulaan sehingga ke stesen KLCC.

Bagaimanapun, setiap pasukan perlu turun di setiap stesen sebelum lokasi terakhir bagi menyempurnakan misi. Di stesen Pasar Seni, peserta perlu membaling duit syiling dalam kuali leper ­dengan diberikan peluang sehingga tiga kali cubaan setiap seorang.

Jika gagal dalam cabaran ini atau mana-mana misi berikutnya, penalti dua tren dikenakan pada pasukan terbabit. Bermakna, kumpulan berkenaan perlu melepaskan dua perjalanan tren LRT sebelum boleh meloncat masuk ke tren ketiga untuk menyambung misi.

Misi diteruskan ke stesen berikutnya dan misi Cham Cham Cham ini memerlukan peserta berpaling ke arah bertentangan daripada ­'tangan kuning' yang diletakkan di depan, contohnya jika tangan menuding ke kanan, muka perlu berpaling ke kiri dan sebaliknya.

Misi ini menjurus kepada daya tumpuan penglihatan peserta, selain fokus kepada bunyi Cham Cham Cham yang dilakukan kru.

Meneka 10 perkataan atau ayat seperti yang dilakonkan (Riddles for Seconds) ­dalam tempoh dua minit pula menjadi cabaran di hentian seterusnya. Apa yang diperlukan ialah kemahiran ­salah seorang ahli kumpulan ­dalam menyampaikan ayat kepada rakannya, sama ada dalam cara lakonan, gerak tubuh atau memberikan klu berkaitan secara lisan.

Misi Twist or Twisted kemudiannya membuatkan pergerakan beberapa pasukan tergendala kerana peserta diminta menyebut sepotong ayat yang bunyinya hampir sama dalam tempoh 30 saat.

Kemuncaknya di stesen akhir apabila setiap pasukan perlu mencari kru berdasarkan klu yang diberi sebelum bergerak ke taman berhampiran Jalan Ampang untuk misi kelangsungan tag nama.

Seperti apa yang berlaku dalam program popular dibarisi nama besar Korea antaranya Yu Jae-suk, Ji Suk-jin, Kim Jong-kook, Ha-ha, Lee Kwang-su, Gary dan Song Ji-hyo itu, adegan terakhir iaitu mencabut tag nama sememangnya menakutkan.

Kala setiap peserta Running Hunt Malaysia menerima kemeja-T velcro yang mempunyai tanda nama Running Man dalam tulisan Korea di belakangnya selepas pendaftaran, masing-masing asyik cuba mengoyakkannya sesama sendiri.

Menjadi peserta pertama yang dicabut tag namanya juga amat menggerunkan dan ia sememangnya saat paling diingati penulis ­sehingga ke hari ini.

Kisahnya, peserta diminta mencari seberapa banyak bola bertanda 'R' dalam tempoh ditetapkan dan pasukan penulis (Harian Metro) me­ngambil keputusan berpecah kepada tiga bagi memudahkan carian.

Kurang lima minit kami bergerak, penulis bersama seorang ahli pasukan berjaya menjumpai sebiji bola tapi disebabkan kami ralit mencari bola lain di sekitar pokok berhampiran, sekumpulan gadis bertudung mula menghampiri kami.

Semuanya menuju ke arah penulis dan seperti apa yang dilakukan dalam Running Man, penulis sedaya upaya mengelak daripada menjadi mangsa tag nama.

Beberapa kali cuba membolosi mereka, tetapi tidak berjaya hingga penulis mengambil keputusan berbaring di lantai bagi melindungi tag nama.

Dengan rakus dua gadis terus memegang kaki, dua lagi di kedua belah tangan sementara seorang gadis gempal (yang mungkin ketuanya) terus menolak tubuh penulis supaya tangannya berjaya mencangkuk leher penulis. Dengan pantas dia mencabut tag nama ­sehingga koyak kemeja-T yang dipakai lalu menampakkan sebahagian besar belakang tubuh penulis.

Mujur ia berlaku berhampiran pusat beli-belah dan kru penganjur banyak membantu kala penulis bergegas membeli kemeja-T baru.

Misi mencari bola 'R' itu bagaimanapun diubah pada saat akhir atas beberapa masalah, lalu penganjur terus membawa peserta ke tanah lapang untuk acara paling dinantikan tag nama.

Setiap pasukan boleh menurunkan seberapa ramai ahli tapi mengikut jumlah bola yang berjaya dikumpul pasukan terbabit. Seorang demi seorang tersingkir ­hinggalah berakhir dengan pertarungan sengit antara wanita dan lelaki.

Sememangnya ia pengalaman baru bagi kami. Selalunya, insiden menakutkan ini cuma dapat ditonton dalam Running Man tanpa ada perasaan takut atau bimbang kerana penonton terhibur dengan aksi serta gelagat lucu mereka.

Erik Sim Ziheng, 17, yang mewakili pasukan Race In muncul juara selepas berjaya menarik tag nama Teh Shuyi, 21, daripada pasukan Powerpuff Girl, sekali gus membolehkan kumpulannya membawa pulang hadiah utama wang RM300.

Menurut penganjur ­Running Hunt Malaysia, Cheong Wei Ling, aktiviti ini diada­kan sebagai tanda sokongan peminat Running Man di Malaysia serta memberi peluang peminat merasai pengalaman menyelesaikan misi seperti dalam program televisyen popular itu.

"Kami menganjurkannya kerana ia belum pernah diada­kan lagi meskipun Running Man mempunyai ribuan peminat di Malaysia. Penyertaan yang kami terima amat menggalakkan ­hingga perlu dipecahkan kepada dua sesi, tujuh di sebelah pagi manakala lapan pasukan pada sesi petang.

"Dengan adanya Running Hunt Malaysia ini diharap­kan peserta dapat menimba pengalaman baru dan saling menjalin hubungan baik ­sesama peminat Running Man.

"Pada masa sama, kami juga harap ia dapat menarik perhatian produksi Running Man untuk mengadakan rakaman program mereka di Malaysia selepas Thailand, China, Hong Kong, Macau dan Vietnam," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/19

Berkorban demi cintakan al-Quran

Posted:

Melahirkan golongan hafiz profesional yang komited menerajui kepentingan agama, bangsa dan negara bukanlah satu tugas mudah kerana ia memerlukan sokongan dan perhatian semua pihak.

Bersandarkan kepada pepatah Melayu yang berbunyi 'jika tidak dipecah­kan ruyung, manakan dapat sagunya', sekumpulan guru yang bertugas di kelas pengajian pondok moden Darul Halim di Bukit Setongkol, Kuantan, Pahang wajar dipuji kerana mengadakan pelbagai usaha untuk menambah golo­ngan cerdik pandai dalam bidang agama.

Walaupun pelajar di sekolah pondok berkenaan tidak mengharungi sesi persekolahan biasa, mereka tetap diasuh mengikut jadual yang ditetapkan setiap hari bermula waktu Subuh sehinggalah waktu tidur pada jam 11 malam.

Acuan hidup mereka sudah ditetapkan dan mereka melakukannya dengan penuh kerelaan termasuk membersihkan kawasan rumah, memasak dan mengemas serta melakukan kerja khidmat ma­syarakat di komuniti setempat di samping tugas hakiki mereka menghafaz al-Quran dan mendalami ilmu agama.


Peluang bersua muka dengan beberapa penghuni yang berusia antara 13 hingga 21 tahun itu membuktikan keazaman dan kesunggu­han pengurusan sekolah pondok moden itu dalam melahirkan 'pewaris' zaman kegemilangan tamadun Islam suatu ketika dulu.


Pelajar paling dewasa, Ahmad Husaini Ibrahim, 21, berkata, kepentingan ilmu akhirat membuatkannya nekad berpisah sementara dengan keluarga di Kampung Demit, Kubang Kerian, Kelantan.

Menurutnya, walaupun mengalami kesukaran untuk bergerak kerana tergolong dalam orang kelainan upaya (OKU), dia tetap berusaha untuk berdikari dan melakukan yang terbaik mencapai cita-citanya menjadi seorang hafiz satu hari nanti.

Ahmad Husaini tidak menafikan cabaran yang perlu dihadapi setiap hari dalam menjalani kehidupan sebagai pelajar 'pondok' yang menjurus kepada usaha menghafal al-Quran sepanjang masa.

"Rutin kami bermula selepas Subuh, mengemas bilik, bersarapan dan melakukan aktiviti bebas seperti membersihkan kawasan rumah dan membasuh pakaian.

"Kelas hafazan bermula selepas Zuhur hingga Asar. Di sini, kami menghafaz secara berkumpulan dan teguran dibuat jika berlaku kesilapan ketika menghafaz," katanya.

Bekas pelajar Maahad Tok Kenali, Kota Bharu itu berkata, walaupun menghadapi kesukaran turun naik tangga kerana bilik tidurnya terletak di tingkat atas manakala kelas al-Quran di tingkat bawah, faktor itu tidak pernah menjadi penghalang untuknya bersama rakan lain dalam setiap aktiviti yang diadakan.

"Memang susah sikit tetapi saya tidak kisah selagi dapat beriadah, makan minum dan membaca al-Quran di tingkat bawah rumah dua tingkat ini," kata anak ketujuh daripada sembilan beradik itu.

Ahmad Hafizuddin Abdul Mubin, 16, berkata, walaupun pernah belajar di dua sekolah aliran agama yang turut menyediakan akademik bagi menyeimbangkan pendidikan dunia dan akhirat, anak bongsu daripada lapan beradik itu mengambil keputusan untuk berhenti dan sambung belajar di Darul Halim.

"Saya tahu tanpa kelulusan dalam bidang akademik, penghuni di sini agak sukar mendapatkan pekerjaan tetapi saya percaya rezeki di tangan Tuhan dan Dia sudah menetapkan segala-galanya untuk kita," katanya yang berasal dari FELDA Jengka 2.

Bekas pelajar Maahad Tahfiz Darul Hijrah, Jengka itu berkata, kejayaan dua abangnya, Ahmad Kamri, 28, dan Ahmad Fariduddin, 24, yang menjejakkan kaki ke Universiti al-Azhar, Mesir dan Universiti Islam Medan, Indonesia mendorong­nya belajar di Darul Halim.

"Saya bukan menolak ilmu akademik tetapi amat menyayangi bidang hafazan ini kerana mahu mendalami ilmu agama. Kami bukan saja menghafaz tetapi juga cuba memahami isi kandungan al-Quran itu sendiri.

"Tinggal sepenuh masa di sini juga mengajar kami erti kehidupan berkeluarga. Kami menguruskan keperluan sendiri, memasak, bermain dan bersukan malah turut membantu membersih­kan kawasan persekitaran rumah jiran secara sukarela," katanya yang ditugaskan menyediakan makanan kepada penghuni di situ.

Menurutnya, naskhah al-Quran mempunyai nilai yang sangat tinggi malah diabadikan sebagai khazanah terulung dalam dunia Islam dan menjadi tinggalan Nabi Muhammad SAW yang paling agung.

"Apabila kita cinta kepada al-Quran, ia akan memberi kekuatan untuk menghafalnya. Seronok belajar di sini kerana dunia kami di sini dikelilingi kitab suci al-Quran dan jiwa sentiasa dibasuhi ayat al-Quran dan menjadi pendinding dan penenang jiwa," katanya.

Bagi dua penghuni berasal dari Kemboja, Zakaria Abdullah, 17, dan Mohd Razali Zakaria, 16, kehadiran mereka di Darul Halim secara tidak langsung membantu mereka mendalami ilmu agama.

Bagi Zakaria, peluang belajar al-Quran saat paling indah dalam hidupnya kerana dapat mengetahui kandu­ngan kitab suci itu dengan lebih terperinci.

"Kami bukan setakat menghafal tetapi juga mencari maksudnya dan saya dapat membayangkan betapa indahnya menjalani kehidupan sebagai seorang Islam jika kita mengetahui isi kandungan al-Quran itu sepenuhnya.

"Walaupun baru empat bulan di sini, saya gembira dapat belajar dan melakukan aktiviti secara bersama. Secara tidak langsung dapat melupakan kerinduan kepada keluarga buat sementara waktu," kata anak ketiga daripada tujuh beradik itu.

Walaupun berasal dari Phnom Penh, keluarga Zakaria sudah lama menetap di Ulu Tiram, Johor dan kehadirannya di Darul Halim secara sukarela kerana mahu menjadi seorang hafiz dan berhasrat kembali ke Kemboja untuk mengajar al-Quran satu hari nanti.

"Saya gembira di sini kerana mempunyai rakan yang sentiasa mengambil berat antara satu sama lain dan saling membantu jika berhadapan masalah dalam apa juga perkara," katanya.

Mohd Razali pula berkata, kehadirannya di Darul Halim berlaku secara tidak langsung apabila seorang guru agama di kampungnya, Kampung Cham mempelawanya ke Malaysia dan belajar agama.

"Saya terus bersetuju kerana tidak mahu menyusahkan keluarga yang sememangnya hidup dalam kemiskinan di sana. Saya masih belajar menyesuaikan diri dengan rakan di sini kerana kurang fasih berbahasa Melayu tetapi ia sama sekali tidak menjejaskan saya untuk menghafal al-Quran," katanya yang dibantu Zakaria menterjemahkan apa yang dikatakan.

Anak ketiga daripada tujuh beradik itu bernasib baik kerana tidak dipinggirkan rakan lain kerana kesukarannya bertutur dalam bahasa Melayu dan kini giat melatih diri untuk berbuat demikian.

"Walaupun kadangkala terbit rasa rindu dan ingin kembali ke pangkuan keluarga, saya terpaksa kuatkan semangat demi membela nasib keluarga dan berhasrat untuk bekerja sebagai guru agama apabila pulang ke kampung," kata­nya.

Pegawai Darul Halim, Mohd Farid Othman, 44, berkata, seramai 16 pelajar sedang mengikuti kelas hafazan di bawah pengawasan Ustaz Abdul Halim Mahmud, 43, yang juga seorang penghafaz al-Quran berpe­ngalaman bermula September lalu.

"Kami hanya menerima pelajar lelaki berusia antara 13 hingga 21 tahun. Di sinilah tempat tinggal mereka dan belajar setiap hari mendalami ilmu al-Quran dan menghafaz sehingga bersedia bergelar seorang hafiz.

"Kejujuran, keikhlasan dan ketekunan mereka menghafal al-Quran setiap hari secara tidak langsung dapat mendidik dan membersihkan hati nurani mereka, sekali gus dapat menghindarkan mereka daripada terbabit dengan gejala salah laku yang semakin menular dalam kalangan remaja mutakhir ini," katanya.

Menurutnya, bukan mudah untuk menarik minat golongan remaja mencintai kitab suci al-Quran dan menjadikannya sebagai 'teman setia' sepanjang hari.

"Justeru, saya hormati dan menghargai semangat juang mereka datang ke sini untuk belajar al-Quran, sekali gus membasahi bibir mereka dengan ayat al-Quran setiap hari demi merealisasikan impian menjadi penghafaz al-Quran," katanya.

Menurutnya, pihak­nya tidak meletakkan syarat tertentu tetapi pelajar yang datang ke Darul Halim mestilah benar-benar ikhlas dan mahu belajar menjadi seorang hafiz al-Quran.

"Walaupun kami me­ngenakan yuran pendaftaran dan pengajian, bagi keluarga yang tidak mampu, kami tidak memaksa mereka menjelaskannya, sebaliknya menyumbang sekadar termampu saja," katanya.

Mohd Farid berkata, Darul Halim yang membawa maksud 'Yang Maha Lemah Lembut' ditubuhkan bagi memenuhi hasrat arwah bapanya, Othman Ibrahim iaitu pengasas Yayasan Othman Ibrahim yang ditubuhkan pada 1985 dengan memberi fokus kepada pembangunan pendidikan Islam.

"Semoga hasrat arwah bapa untuk melahirkan ramai penghafaz al-Quran akan terlaksana dengan kewujudan Darul Halim ini dan mewarnai dunia cendekiawan Islam Pahang satu hari nanti," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/19

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2013 11:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2013 11:41 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 11:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

MEMAHAMI BUDAYA POLITIK <b>KELANTAN</b> « MOHD NURI

Posted: 19 Mar 2012 12:12 AM PDT

Salam perjuangan…

Memandangkan Kelantan telah di perintah oleh PAS selama 22 tahun bermula 1990 hingga 2012 dan pernah memerintah 18 tahun sebelum ini iaitu bermula 1960 hingga 1978.  Jika di campur dalam dua zaman pemerintahan PAS di Kelantan maka ianya berjumlah 40 tahun.  Satu tempoh yang agak panjang dan penuh dengan pengalaman serta karenah rakyat terhadap Kerajaan dan Parti yang memerintah.  Tempoh pemerintahan sesuatu parti bagi sesebuah kerajaan menunjukkan tahap penerimaan rakyat kepada parti yang menguasai kerajaan pada sesuatu masa.  Sepanjang tempoh pemerintahan PAS pelbagai ragam rakyat ditemui sehingga rakyat Kelantan diisytiharkan sebagai guru politik kepada rakyat seluruh Malaysia dan Kelantan sendiri dinobatkan sebagai Universiti Terbuka di Malaysia. Pasang surut kerusi Pakatan Rakyat di Kelantan di sepanjang tempoh 22 tahun PAS memerintah sepatutnya menjadi pengajaran yang amat berguna kepada semua pemimpin PAS dalam menentukan strategi bagi memastikan PAS terus di terima oleh rakyat sepanjang zaman. Sesungguhnya orang muslim tidak patut di patuk oleh ular pada tempat yang sama sekali lagi.

PRU 13 memerlukan pendekatan baru dan strategi baru untuk menguasai politik baru di Malaysia. Rakyat Malaysia khasnya golongan muda dan pertengahan mempunyai akses yang tinggi kepada maklumat media baru bagi mengikuti perkembangan dan pendekatan yang di ambil oleh semua parti dalam menghadapi PRU 13 nanti.  Rakyat sekarang sudah cerdik dan boleh menilai sendiri sejauh mana keikhlasan dan kesungguhan pemimpin mereka untuk memikul amanah dan tanggungjawab sebagai wakil rakyat di kawasan mereka.  Jika silap strategi yang di atur maka Parti akan mengalami natijah yang tidak baik kelak.  Antara pendekatan baru yang perlu di ambil kira oleh Tok Guru Nik Aziz (TGNA) semasa menurunkan calon-calon PAS dalam pru 13 nanti ialah calon yang dipersetujui oleh akar umbi di dun dan parlimen. Terimalah kajian dan kehendak rakyat sepenuhnya. Jangan ulangi kesilapan 2004 di mana PAS menolak kajian yang di buat oleh pelbagai pihak tentang prestasi PAS di waktu itu dan meletakkan calon yang tidak sesuai dengan kehendak rakyat. Bagi YB yang sedia ada yang uzur dan tidak perform maka inilah masa yang terbaik untuk berkorban dan berundur secara terhormat dan beri laluan kepada muka baru demi kelangsungan PAS untuk memerintah Kelantan.  Bagi saya PAS perlu meletakkan 40% muka baru di seluruh Kelantan bagi memastikan kelangsungan pemerintahan PAS di Kelantan jika tidak maka tunggulah kemarahan rakyat sekaligus menghukum PAS yang syok sendiri.  Keberanian inilah yang perlu ada kepada TGNA untuk membariskan calon yang diterima oleh rakyat nanti.  Pengorbanan semua pemimpin dan wakil rakyat PAS adalah cukup penting. Tidak ada gunanya kita bertanding dan tidak boleh membantu PAS untuk terus memerintah Kelantan.  Ingatlah kedegilan kita untuk merasai kehendak rakyat akan merugikan semua pihak. Yang menang akan jadi arang dan yang kalah akan jadi abu.  Akhirnya kebimbangan saya ialah di saat negeri lain menaiki gerobak keretapi menuju putrajaya tetapi Kelantan telah terputus gerobaknya dan ketinggalan dari gerobak lain ke putrajaya.  Marilah semua pimpinan PAS meletakkan kepentingan Parti dan Rakyat didahulukan sesuai dengan motto perjuangan NEGARA BERKEBAJIKAN

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Jun 2013 11:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 05 Jun 2013 11:03 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 11 May 2013 11:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Apr 2013 11:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 11 Apr 2013 11:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Mar 2013 11:41 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Apr 2012 11:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

MEMAHAMI BUDAYA POLITIK <b>KELANTAN</b> « MOHD NURI

Posted: 19 Mar 2012 12:12 AM PDT

Salam perjuangan…

Memandangkan Kelantan telah di perintah oleh PAS selama 22 tahun bermula 1990 hingga 2012 dan pernah memerintah 18 tahun sebelum ini iaitu bermula 1960 hingga 1978.  Jika di campur dalam dua zaman pemerintahan PAS di Kelantan maka ianya berjumlah 40 tahun.  Satu tempoh yang agak panjang dan penuh dengan pengalaman serta karenah rakyat terhadap Kerajaan dan Parti yang memerintah.  Tempoh pemerintahan sesuatu parti bagi sesebuah kerajaan menunjukkan tahap penerimaan rakyat kepada parti yang menguasai kerajaan pada sesuatu masa.  Sepanjang tempoh pemerintahan PAS pelbagai ragam rakyat ditemui sehingga rakyat Kelantan diisytiharkan sebagai guru politik kepada rakyat seluruh Malaysia dan Kelantan sendiri dinobatkan sebagai Universiti Terbuka di Malaysia. Pasang surut kerusi Pakatan Rakyat di Kelantan di sepanjang tempoh 22 tahun PAS memerintah sepatutnya menjadi pengajaran yang amat berguna kepada semua pemimpin PAS dalam menentukan strategi bagi memastikan PAS terus di terima oleh rakyat sepanjang zaman. Sesungguhnya orang muslim tidak patut di patuk oleh ular pada tempat yang sama sekali lagi.

PRU 13 memerlukan pendekatan baru dan strategi baru untuk menguasai politik baru di Malaysia. Rakyat Malaysia khasnya golongan muda dan pertengahan mempunyai akses yang tinggi kepada maklumat media baru bagi mengikuti perkembangan dan pendekatan yang di ambil oleh semua parti dalam menghadapi PRU 13 nanti.  Rakyat sekarang sudah cerdik dan boleh menilai sendiri sejauh mana keikhlasan dan kesungguhan pemimpin mereka untuk memikul amanah dan tanggungjawab sebagai wakil rakyat di kawasan mereka.  Jika silap strategi yang di atur maka Parti akan mengalami natijah yang tidak baik kelak.  Antara pendekatan baru yang perlu di ambil kira oleh Tok Guru Nik Aziz (TGNA) semasa menurunkan calon-calon PAS dalam pru 13 nanti ialah calon yang dipersetujui oleh akar umbi di dun dan parlimen. Terimalah kajian dan kehendak rakyat sepenuhnya. Jangan ulangi kesilapan 2004 di mana PAS menolak kajian yang di buat oleh pelbagai pihak tentang prestasi PAS di waktu itu dan meletakkan calon yang tidak sesuai dengan kehendak rakyat. Bagi YB yang sedia ada yang uzur dan tidak perform maka inilah masa yang terbaik untuk berkorban dan berundur secara terhormat dan beri laluan kepada muka baru demi kelangsungan PAS untuk memerintah Kelantan.  Bagi saya PAS perlu meletakkan 40% muka baru di seluruh Kelantan bagi memastikan kelangsungan pemerintahan PAS di Kelantan jika tidak maka tunggulah kemarahan rakyat sekaligus menghukum PAS yang syok sendiri.  Keberanian inilah yang perlu ada kepada TGNA untuk membariskan calon yang diterima oleh rakyat nanti.  Pengorbanan semua pemimpin dan wakil rakyat PAS adalah cukup penting. Tidak ada gunanya kita bertanding dan tidak boleh membantu PAS untuk terus memerintah Kelantan.  Ingatlah kedegilan kita untuk merasai kehendak rakyat akan merugikan semua pihak. Yang menang akan jadi arang dan yang kalah akan jadi abu.  Akhirnya kebimbangan saya ialah di saat negeri lain menaiki gerobak keretapi menuju putrajaya tetapi Kelantan telah terputus gerobaknya dan ketinggalan dari gerobak lain ke putrajaya.  Marilah semua pimpinan PAS meletakkan kepentingan Parti dan Rakyat didahulukan sesuai dengan motto perjuangan NEGARA BERKEBAJIKAN

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2013 11:47 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2012 11:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

HOMESTAY NIAGA: Senarai Homestay/Rumah Rehat <b>Di Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2012 04:59 PM PDT

Seri Anggerik Rest House.
PT 475, Bt.3, Jln.Krai, Wakaf Che Yeh, 15100 Kota Bharu.
Banglo setingkat/3 bilik
013-9816538,
RM 150-230/Bergantung kepada hari, musim dan tempoh.
Lengkap untuk 15-18 orang. Semua bilik tidur a/c.
Rumah Tamu Nur Fatin
Taman SBJ Wakaf C. Yeh, Kota Bahru
Banglo Setingkat
012 9588242
RM200- RM250
Berdekatan dengan pasar borong Wakaf Che Yeh(60 meter). Suasana aman dan selesa.Kelengkapan penuh.

Rumah Tumpangan Budi
Kg. Budi, Jln. Tawang, Kota Bharu.
Rumah Teres
019-9111963 (Zaman), 019-9899148 (Ku Na), 09-7647134
1 Bilik + 1 Bilik Air = RM70/Hari, 2 Bilik Tidur + 2 Ruang Tamu + 2 Bilik Air = RM 120/Hari, 3 Bilik Tidur + 2 Ruang Tamu + 3 Bilik Air = RM 180/Hari.
Di Jalan Utama K.Bharu-Tawang. 6KM K.Bharu, 5KM K.Kerian/HUSM, 8KM Airport Pkln Chepa, 2KM rumah Tn Guru Menteri Besar. 1 KM dr Mesin ATM terdekat(7 Eleven). Berdekatan dgn pekan Kota Jembal, Tawang, Sering, Binjai, Pkln Datu, Jejuluk.

Homestay Desa
Dekat Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan
Banglo /3 bilik
Cikgu Din 013-9207364 / 018-9009104 / ashida07@streamyx.com
RM 150.00
Bilik utama h/dingin. WiFi, TV, peti sejuk, pemanas air, dapur memasak, kelengkapan dapur, bahan untuk minuman, selimut, tuala dan tilam serta bantal untuk kemudahan 20 orang. Berperabot penuh.

Kondominium
Kota Bharu
2 bilik
0139461309
RM 250/Day
Mengadap stadium. Ruang selesa dan memuaskan.

Rumah Tamu Al-ukhuwwah
3902 Batu Dua, Jalan Kuala Krai 15150 Kota Bharu Kelantan
Banglo-3 bilik(2 bilik air-cond), 3 bilik air(berasingan)
09-7482971, 013-9822733
200/hari
Kemudahan memasak, TV, Peti Sejuk, microwave dan sterika. Ruang parking berpagar

Kayumas Homestay
Lot 1511, Lorong Surau Kota 2, 15100 Kota Bharu
Chalet studio
013-9367393/019-2708867
RM90 per night
4 units fully furnished chalet studio with wifi access. 3km from center of Kota Bharu, 1km from Famous Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Easy to go Rantau Panjang, Pengkalan Kubor and etc. GPS coordinate. Garmin:N: 06° 05.288´, E: 102° 13.596´. Nokia map:N: 6° 5´ 17.3",E: 102° 13´ 35.8"

Aiza Homestay
PT181,Desa SBJ,Beta Hilir,Kota Bharu Kelantan
Rumah teres 3 bilik
0199716232/aidi_wako@hotmail.com
RM130 sehari
Mempunyai 3 bilik tidur, 2 bilik air. Persekitaran yang selamat. Terletak dalam kawasan perumahan SBJ Dewan Beta (rumah teres 1 tingkat) yang diawasi oleh pengawal keselamatan selama 24 jam. Dekat dengan Pasar Borong Wakaf Che Yeh, Rantau Panjang, Bandar Kota Bharu

Homestay McNa
Jalan Lundang, Kota Bharu
Semi D / 4
0197768708 / homestaymcna@yahoo.com
RM 230
Rumah yang selesa dan berdekatan dengan kedai makan dan kedai runcit. Dari Homestay nak ke bandar Kota Bharu mengambil masa tidak lebih dari 15 minit.

Homestay Warisan
Taman Tiong, Kg Tiong
Bungalow
0125091307
RM150.00/permalam
Bungalow 3 bilik dengan separuh perabut, 15 minit ke KB, 7 minit ke Wakaf Che Yeh, 30 minit ke Rantau Panjang. 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Guest House and Homestay
RM 150.00 SEHARI....

-Air-Cond (Penghawa Dingin)
-Penginapan di Kota Bharu,
-3 Kilometer berdekatan dengan Bandar Kota Bharu.
-3 Kilometer berhampiran dengan Airport Kota Bharu.
-2 Tingkat
-4 Bilik
-2 Bilik Air
-1 Dapur
-1 Balkoni
-Perpustakaan Mini
-Ruang yang selesa untuk Satu atau Dua Keluarga
-Keselamatan Dijamin KRS Tanjung Mas.
-Beras Siam disediakan dengan percuma untuk dimasak dan dimakan.
-Peralatan memasak dapur gas dan periuk pinggan dan lain2.teh uncang dan lain2
-

Jika berminat,boleh la menghubungi Hajah Puan Emylia di talian 013-9869097 untuk rundingan sewaan dan tempahan.NEGO.


Hussin Palace
Lot 2030 Paya Rambai, Jalan Bayam Kota Bharu Kelantan
Rumah Semi-D 3 bilik tidur
0199961960
RM180
Fully furnished house :-)

Rumah dua tingkat
318 Kg redang, Jalan PCB, Kota Bharu, Kelantan
Dua bilik tidur, satu ruang tamu
013-9694664/ adzi65@yahoo.com.my
RM 150.00 satu malam
Penginapan selesa, berdekatan Kota Bharu, Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB).Aircond (master bedroom), peti sejuk, kipas setiap bilik, ruang tamu, balkoni, tv. Surau/masjid, restoran, mini market, kedai borong, klinik berdekatan.

Rumah Rehat As Sakinah
PT 621(NO 47) Taman Damai Perdana SBJ Wakaf Che Yeh Kelantan
Teres 2 tingkat/ 4 bilik
012-9011726/9011736/fazlialias@yahoo.com
RM150-300
Lokasi yang strategik berhampiran dengan Pasar Wakaf Che Yeh (60 meter)dan ke bandar Kota Bharu.

Zan'Guest House
Lot 189,Kg,Belukar,Tapang,Jln.Hospital,Kota Bharu
Rumah Teres,3 bilik.
0139084300,0139201668
RM50.00- 80.00/bilik. RM150.00/hari/malam.
10 minit dari bandar Kota Bharu, berdekatan dg JPJ, Komplek Belia, USM Kubang Kerian

Pelangi Homestay
Condominium Pelangi No.10 Tingkat 18 Blok B
Service apartment/3bilik
014-5050181/mohdrahmani@hotmail.com
RM250-RM300
Nikmati panorama Sg. Kelantan, skyline & sunset di hujung pelangi Bandaraya Kota Bharu. Hanya berjalan kaki ke Masjid Muhammadi, Gerbang Kota Budaya, Pasar Siti Khadijah, Bazaar Buluh Kubu, Parkson/Giant dll. Dilengkapi kemudahan condo b'taraf 5 bintang, swimming pool,gym,playground.

Mak Dah Homestay
Hilir Pasar Borong Wakaf Che Yeh, Jalan Kuala Krai 15100 Kota Bharu, Kelantan
Rumah Biasa/3 bilik
017-5872145/017-9160339
RM150/hari
Rumah tumpangan berhadapan Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Hanya 2-4 minit berjalan kaki ke Pasar Borong. Rumah memang selesa dan berbaloi untuk keluarga yang ramai.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alamat homestay/guest house :
Lot 1671 Kg. Demit ,
Kubang Kerian Kelantan

Kemudahan:
Rumah banglo 2 tingkat dilengkapi dengan
- 4 bilik tidur ( bilik utama air cond), 2 di bawah dan 2 di atas
- beberapa ruang rehat (ruang sembahyang)
- 4 bilik queen bed
- bantal dan toto disediakan
- 1 ruang dapur luas dan lengkap dengan dapur gas, peti sejuk, cerek letrik,
periok nasi letrik, set cawan dan pinggan manggkuk
- 1 set sofa, TV dan alas kapet

Penginapan selesa, sesuai untuk :
o percutian keluarga,
o percutian berkumpulan,
o rombongan merisik, meminang dan perkahwinan – dekat dengan masjid Ismail Petra, Kubang Kerian.
o 1km dari HUSM (Hospital, Kubang Kerian)
o Lokasi yang strategik dengan IPT – dekat dengan UMK,MRSM PC, MRSM Pasir Tumbuh, Kolej Jururawat HUSM
o 13km ke lapangan terbang P Chepa

Berdekatan dengan (5-20 minit) :
* Pusat Bandar Kota Bharu
* Bandar Baru Kubang Kerian
* Stadium Sultan Muhammad ke-IV
* Universiti Malaysia Kelantan
* Institut Pendidikan Guru, Pengkalan Chepa
* Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra
* Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM)
* Hospital Raja Perempuan Zainab II
* Hospital Pakar Perdana

Kemudahan berhampiran :
* Pasaraya (Nirwana, Mydin, Bilal, Billion)
* Restoran (Nasi Kerabu Golok, Ikan Bakar, dsb)
* Stesen Minyak (Petronas 300m)
* Seven Eleven
* Bank

Kadar sewa berpatutan : Untuk sebuah rumah hanya RM 240.00 termasuk hari minggu, hari cuti am, cuti sekolah
Hubungi: 019-9698711 - Kak Yah ( Talian Utama)
09-7655987 (Rumah)
019-9498072 - Abg. Nan

Guest House and Homestay
CIRI-CIRI YANG KAMI TAWARKAN

Kami menawarkan sebuah rumah kediaman yang selesa dan selamat yg dapat
menampung 15-25 orang dewasa pda harga yang berpatutan.Antara ciri yang kami
tawarkan : 3 bilik tidur dgn katil Queen size dgn kemudahan aircond setiap
bilik ,Mesin basuh,peti sejuk,Stereka,set sofa,set meja makan,set barbeque,TV
Astro,Heater dlm bilik air serta kolah dalam bilik mandi.

Lokasi yang amat berdekatan dengan medan selera, pusat pelancongan , klinik,
shopping kompleks, pasar besar dan sebagainya.Terletak di Jalan Che Hussin
iaitu 0.5 km dari pusat bandar Kota Bharu serta 100 meter dari Pejabat
kerajaan(Wisma Persekutuan)dan stadium malah 5 minit masa perjalanan untuk ke
pusat membeli-belah spt KBMALL,Tesko ,Billion dan Pasar Siti Khatijah.

Lokasi kami- Jalan Che Hussin Kota Bharu Kelantan

Lokasi GPS

Latitude 6 07 19.71N
Longitude 102 14 56.43E

KADAR SEWAAN = RM 220 SEMALAMAN

Sebarang pertanyaan boleh hubungi En.Rozani di talian 0139202778


Pesona Homestay
5476-B Jln Bayam Kota Bharu Kelantan
Banglow / 3 Bilik
+60139202778,0139800036 / rozanimohdnoor@yahoo.com
RM220 sehari
Rumah kediaman yang selesa dan selamat yg dapat menampung 15-20 orang dewasa pda harga yang berpatutan. Hubungi En.Rozani 0139202778(Fully furnished). Lokasi pusat bandar.

Aleesya villa
Belakang Ani Sup Utara , Berek 12 , Jln Hospital 15200 Kota Bharu Kelantan
Double Story Semi D
60169223073 / aramycash@yahoo.com
RM 300 Sehari
2km dari pusat bandar Kota Bharu. 4 bilik tidur & 3 berhawa dingin. Peti sejuk,dapur,mesen basuh,mandian air panas,TV,laman letak kereta luas disediakan.Semua bilik fully furnished dgn katil bersaiz Queen.

Rumah Tamu
Jln. Hamzah,Kota bharu
4 Bilik
019-9061292 - Jamal
Rm 50
Ada aircond/kipas. Bersebelahan dgn KB Mall, dekat dengan TESCO, depan Kolej Jururawat Masterskill.

Rumah Tamu
15 Jln 3, Tmn Baiduri, jln Tumpat Kelantan
Rumah teres 3 bilik
0192845874
100 satu malam
Kami menyediakan kelengkapan seperti berada di rumah sendiri dgn sewa yg murah, amat strategik, hanya 3km ke Kota Bharu, 9km Pasir Mas, 5km ke Pengkalan Kubur.

Kondominium Pelangi
Tkt 15, Blok A, Kondominium Pelangi, Jln Post Office Lama, KB
Apartment/4 bilik
0199824590 Rusli
RM250/day
Menghadap Sg. Kelantan, berhampiran Masjid Negeri, Bazar Buluh Kubu dan pusat bandar. Kolam renang, 24 jam security, fully aircond, water heater, TV, iron, refrigerator.

UI Kondo Homestay
B12-08, Kondominium Pelangi Mall, 15200 Kota Bharu Kelantan
Kondominium / 3 bilik
019-9009535/uimpiana@yahoo.com.my
RM200-RM300
Terletak di tengah bandar Kota Bharu, kondominium lengkap dengan perabut, dan kemudahan kondo yang lain.

Homestay Tok Ayah
Kota Bharu, Kelantan
2 bilik
013-3806257
RM200/day
Terletak di tepi jalan utama Jln Sultan Yahya Petra. Perjalanan 7 minit ke bandar Kota Bharu, Balai Islam Lundang, Masjid Kubang Kerian, Hospital Universiti Sains Malaysia. 10 minit ke Wakaf Che Yeh, 25 minit ke Pekan Rantau Panjang.

Rumah Tamu DWZ2
120 Jln.Dato Lundang, Kota Bharu
Banglo 2 tingkat / 5 bilik
019-9889422, ananazhar@gmail.com
RM150-00 sehari
5 bilik (2 a'con), 2 bilik air, katil untuk 10 orang, ruang tamu, dapor, microwave/petiais/tv/pemanas air/parking untuk 10 kereta. Belakang Dee Carpet Dato Lundang. GPS:N6-6.326\' E102-15.698\'

Mahligai Bonda
PT 398, Lorong Sekolah Menengah Naim Lilbanat, Kota Bharu
Rumah/Dorm
Hj.Anafi 019-9833677 / Hjh Zairani 013-9037555
RM 80-300
Penginapan ekonomi untuk keluarga. Harga boleh runding. Lokasi yang strategik untuk ke pusat bandar Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh

Rumah Tamu Anjung Desa
Kg. Pasir Kota, Jalan Pintu Geng, Kota Bharu, Kelantan
3 bilik (bilik utama berhawa dingin)
Cikgu Din ( 013-9207364)
Rumah Tamu bersuasana desa, menyediakan perkhidmatan WiFi dan Astro, peti sejuk, mesin basuh. Ruang tamu dan ruang dapur yang luas. Jarak dari Pasar Borong Wakaf Che Yeh hanya 1km dan dari Bandar Kota Bharu hanya 3.5 km

Guest House and Homestay
CTNUR Homestay merupakan sebuah penginapan yang selesa dan selamat di mana homestay kami dapat menapung 15-20 orang dewasa .Lokasi kami yang strategik ,terletak 0.5km dari pusat bandar Kota Bharu.

Antara kemudahan yang kami tawarkan :

-2 bilik tidur / katil queen size dengan kemudahan aircond setiap bilik.
-2 bilik air,
-Ruang tamu,Ruang makan dan Ruang Keluarga yang selesa,
-Tempat letak kereta yang luas (8 buah kereta)
-Tilam/Toto tambahan ,bantal tambahan.
-TV, peti sejuk, kettle jug,iron board,mesin basuh auto dan peralatan makan.

Kadar sewaan : RM150 semalaman

Untuk pertanyaan sila hubungi:

Pn. Nor Aini : 0139236787
En. W.Ahmad Kamil : 0129603243 Guest House and Homestay
Banglo setingkat dan 2 Tingkat.Penginapan ekonomi untuk bilik dan Dorm.Muat 80 orang dalam satu masa.Dilengkapi aircond,waterheater,Pemanas air,pingan-cawan,TV,Petiais,waterheater dan semua bilik air didalam.Kemudahan restoren bersebelahan untuk sarapan pagi,Buffet,bungkus untuk group serta ruang parking luas untuk kereta dan bas.HANYA 5-10 minit ke Pusat Bandar,Pasar Borong Wakaf Che Yeh,HUSM Kubang Kerian,Stadium Sultan Mohd IV.Berdekatan Sek Men Naim Lilbanat,Masjid Telipot,Mayban,Istana Mahkota,Billion Shopping Centre.Bilik Besar:6-8 orang RM 150,Bilik sederhana 4-5 orang RM 120,Dorm A 24 orang-RM 350,Dorm B:16 orang- Rm 250 ALAMAT:PT 398,Lorong Embi,Jalan Telipot,15150 Kota Bharu.Hubungi :0199833677/0139037555 Yus Restoren 09-7476427.Amat sesuai untuk keluarga,kumpulan besar dan bas rombongan.


SR Homestay
255 P , Lorong Hj. Pak Noh, Jalan Bayam, 15200 Kota Bharu
2 Unit rumah teres (A: 4 bilik + 1 Ruang Tamu + 3 Bilik Air) dan (B: 3 Bilik + 1 Ruang Tamu + Dapur + 2 Bilik Air)
Kak Yah - H/P : 012-9453650 / 09-7435696 / 09-7446803
Unit A: Rm250.00/Hari Unit B:Rm 200.00/Hari

Rumah Rehat Normanis
Tingkat 10, kondominium Pelangi Mall, Jalan Pejabat Pos Lama, Kota Bharu
Kondominium
Azma 0139432400
Sewa rm 200/day boleh runding berdasarkan berapa lama mau sewa.

Rumah Tamu Intan Sofia
Perumahan KUB Cendana,Kg Chica,Jln Pasir Puteh,16150 Kota Bharu,Kelantan
Terrace single storey-3 rooms
Che Ros/019-3892962
RM 150-200/house depending on stay duration and season (open for booking now.starting operate on May,2009)

Sutera Guest House
Jalan Hospital Kota Bharu
Single storey house, 3 rooms, 2 bathrooms, living room and kitchen area
016-9515380 / 019-9932850 / 09-7655863
RM45-65/room RM150/house (perday) 10minutes drive to Kota Bharu City Centre

Orange Guest House.
Lot 1934, Jalan Pintu Geng, 15100 Kota Bharu, Kelantan
3-rooms Bungalow Single Storey
Zawawi (012-9007629)
RM200/night (negotiable)

Guest House and Homestay

Kami menyediakan sebuah homestay @ rumah tumpangan (seperti didalam gambar)yg sesuai untuk sekeluarga bermalam & bersantai. Kemudahan yg disediakan:

1) Mempunyai 3 bilik tidur (2 berhawa dingin) & 2 bilik air berasingan.
2) Mempunyai dapur untuk memasak (peti sejuk, dapur & kemudahan memasak)
3 )Lengkap dengan barang perabot & peralatan elektrik.
4) Kelengkapan tambahan sekiranya ramai seperti toto, bantal dan sebagainya.

5 minit sahaja untuk ke Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Persekitaran yg selamat, selesa & aman. Harga sewaan untuk 1 hari adalah RM200 (boleh dirunding).
Sesiapa yg berminat, sila hubungi 019-9911573 (Che Jah) @ 013-9741817 (Ejie).
Sekian. Terima kasih.



Mekar Villa.
Km 4, Jln. Sultan Yahya Petra, Kota Bharu.
Bunglow
013-9151003/tuanmasor@yahoo.com
RM 250.00 per day

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 May 2012 11:39 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 11:05 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan <b>Kelantan</b>: M13- Cakna Anak Muda <b>Di</b> Pasir <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:23 AM PDT


7 April 2012 - PAPISMA Kelantan di jemput bagi mengadakan khidmat kesihatan statik di Kg. Pulau Raja, Pasir Pekan, Kelantan bersempena program Cakna Anak Muda Pasir Pekan. Sambutan dari penduduk Kg. Pulau Raja memberangsangkan.

Selain diadakan pemeriksaan kesihatan secara percuma, pihak penganjur juga turut mengadakan sukaneka rakyat melibatkan pemuda-pemuda seperti pertandingan gusti lengan, bawa motosikal paling lambat. Program tersebut telah dirasmikan oleh YB Dr. Kamaruddin Jaafar yang merupakan ahli parlimen Tumpat.

.: Setiausaha Pakatan Tanding <b>Di Demit</b>?

Posted: 23 Sep 2012 08:22 PM PDT

BAKAL CALON                                                                                                             

Setiausaha Pakatan Darulnaim, pertubuhan yang menghimpunkan anak-anak Kelantan di perantauan pro Umno, Roslan Mohamad disebut-sebut bakal diturunkan Umno untuk bertanding di salah satu Dun di Kelantan. Roslan kelahiran Kubang Kerian katanya akan diperuntukan Dun Demit yang terletak dalam Parlimen Kubang Kerian.

Sebelum ini Dun Demit ditanding oleh Mohamad Abdul Ghani yang tewas kepada Muhammad Mustafa dengan kekurangan undi sebanyak, 4,799.

Roslan yang juga merupakan pegawai eksekutif di Proton. Beliau seorang aktif dan mempunyai personaliti yang menarik serta seorang aktivis Ngo yang rajin.

Semasa bertemu dengan beliau dua hari kepas, Roslan tidak menolak desas desus itu dan berkata; "kalau parti berkehendakkan saya sedia untuk mengambil risiko."

Bagaimana pun katanya perbincangan lanjut dengan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Mustapa Mohamed difahamkan masih belum diadakan lagi.

Sebelum ini Najib Razak mengatakan Umno akan meletak calon yang boleh menang tidak kira ianya merupakan pimpinan bahagian atau pun tidak. Kemungkinan Umno meletakkan Roslan juga dikira tepat dengan profesyen dan juga personaliti Roslan yang sedarhana dan seorang berhemat.

Sementara itu seorang lagi winneable candidate Dr Junaidi Abdu Bakar yang disebut-sebut kononnya akan diletak bertanding di Kuala Krai dikatakan sahamnya kini mulai merudum ekoran pemasangan posternya di sepanjang jalan sempena hari raya lalu. Pemasangan poster yang mengalu-alukan kepulangan anak perantau sekali gus untuk mempromosinya itu tidak disenang oleh orang ramai dan ada setengah menganggapnya yang tidak wajar dan satu perbuatan yang ganjil.

Orang ramai menganggap pemasangan papan tanda itu sebagai melampau dan tidak kena pada tempatnya sekaligus menyerlahkan akan keghairahan timbalan naib cencelor (hal ehawal pelajar dan alumni) UPSI. Dalam papan tanda itu beliau turut menyebut jawatan dan kedudukannya serta jawatan dalam pasukan awam. Lantaran itu ada yang mempersenda-sendakan bila pula UPSI membuka cawangan di Kuala Krai.

Sehubungan itu kerusi parlimen Kuala Krai besar kemungkinan Umno akan serahkan kepada Ketua Bahagian Ramzi Abdul Rahman untuk berhadapan dengan dengan calon Pas Dr Mohd Hatta Ramli. Selain Junaidi, Razmi juga berhajat untuk menjadi calon di parlimen Kuala Krai.

Sikap Ramzi yang dikatakan merendah dan tidak menonjolkan diri seperti mana Dr Junaidi mendapat perhatian pucuk pimpinan. Begitu juga dengan jasa dan bakti Ramzi lebih dirasai oleh rakyat Kuala Krai berbanding dengan Junaidi.

Selain itu pengalaman yang dilalui Umno dengan meletakkan Prof Che Musa Che Omar dalam pilihan raya menjadi Umno takut dan phobia untuk meletakkan seorang lagi tokoh akademik di Kuala Krai.[wm.kl.11:02 am 24/09/12]

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Apr 2013 11:12 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Apr 2013 11:39 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 29 Jan 2013 11:53 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

RAKYAT MARHAEN: PRU13 : PAS <b>Kelantan</b> Perlu Gugurkan 20 <b>...</b>

Posted: 29 Jan 2013 01:39 AM PST

Demi mengemukakan satu barisan calon yang berkualiti dan mantap ke arah mewujudkan sebuah kerajaan berwibawa selepas pilihan raya umum akan datang (insyaAllah) PAS Kelantan perlu menggugurkan 20 hingga 23 orang wakil rakyatnya dari terus menjadi calon.

Adalah dibimbangi kalau PAS tidak bersedia menggugurkan wakil-wakil rakyat ini ia bakal mempengaruhi pengundi untuk tidak memilih PAS dalam pilihan raya akan datang. Mereka ini perlu digugurkan kerana beberapa sebab dan faktor.

Antaranya, kerana menghadapi masalah kesihatan kronik, mengalami kes-kes peribadi, (mini skandal) kurang berprestasi sebagai wakil rakyat parti memerintah dan sudah lebih dari dua penggal menjadi Adun atau tidak kurang tiga kali bertanding dalam pilihan raya.

Sekiranya PAS ataupun Pesuruhjaya PAS negeri Nik Abdul Aziz Nik Mat merasa berat hati untuk membuat pertukaran kerana pertimbangan-pertimbangan tertentu, setidak-tidaknya 15 wakil rakyat yang ada sekarang perlu digugurkan tanpa berkompromi. Mereka ini diklasifikasikan berhadapan dengan masalah boleh menjejaskan peluang PAS untuk memenangi 2/3 kerusi di DUN Kelantan.

Dalam pilihan raya umum ke-12 lalu PAS mendapat 38 kerusi DUN dan tujuh kerusi Parlimen. Kerusi-kerusi parlimen ialah; Kota Bharu, Kuala Krai, Rantau Panjang, Tumpat, Pasir Puteh, Pengkalan Chepa dan Bahcok. Pasir Mas PAS serahkan kepada Inchek Ibrahim Ali. Tiga lagi kerusi parlimen milik PKR, Ketereh, Machang dan Tanah Merah manakala dua dimenangi UBN, Gua Musang dan Jeli.

Dari 20 orang wakil rakyat tadi ia meliputi dari semua kawasan Parlimen, dengan kedudukannya tiga Pasir Puteh dan Kota Bharu, masing-masing dua Rantau Panjang, Pasir Mas, Tanah Merah dan Bachok dan satu masing-masing di Ketereh, Jeli, Kuala Krai, Machang dan Pengkalan Chepa.

Sekiranya PAS akan melakukan pengguguran, sekurang-kurang 15 wakil rakyat, ini bermakna PAS akan mendapat 17 ADUN baru dalam pilihan raya akan datang. Dua kerusi lagi yang tidak melibatkan pengguguran wakil rakyat dijangka di Bunut Payung dan Tendong. Tendong wakilnya meninggal. Manakala sekiranya benar PAS akan mengambil alih kerusi Pengkalan Kubur ia menjadikan 18 muka baru.


Kerusi Pengkalan Kubur yang diberikan kepada PKR besar kemungkinan ditarik balik kerana kegagalan parti berlambangkan mata itu berkerjasama sesama sendiri di Pengkalan Kubur.

Dalam kelompok 18 muka baru itu PAS bolehlah mengenal pasti calon-calon yang berktrampilan di dalam berbagai bidang; iktisad, hubungan luar, pelancongan, perdagangan, pertanian, politik, sosial dan sebagainya untuk dipilih menjadi anggota Majlis Mesyuarat Negeri (Exco).

Bagaimana pun sangat afdal bagi PAS sekiranya parti itu mampu untuk menukar 20 hingga 23 orang Adun bagi digantikan dengan muka baru. Pertukaran lebih separuh itu akan memberi gambaran PAS Kelantan benar-benar bersedia untuk melakukan perubahan dari segi kepimpinan dan juga persiapan bagi memperbaiki kelemahan pentadbiran sebelum ini khasnya di barisan anggota Exco Kelantan. Pertukara itu juga bakal merombak struktur parti di peringkat kawasan kerana selalunya wakil-wakil rakyat menjadi pemimpin utama dalam parti dan kedudukan mereka terlalu lama.

Perubahan besar itu juga menunjukkan komitmen dan iltizam Nik Aziz begitu serius bagi meletakkan kerajaan Kelantan sebagai kerajaan contoh dalam Pakatan Rakyat. Belum pernah berlaku dalam sejarah PAS membuat rombakan calon-calonnya lebih 50% dan apakah kali ini bakal dicatat Nik Aziz?

Sehingga hari ini saya difahamkan nama wakil-wakil rakyat yang dicadang untuk dilakukan pertukaran sudah pun sampai ke pengetahun Nik Abdul Aziz Nik Mat selaku Pesuruhjaya PAS Kelantan. Dipercayai tokguru sedang menghalusi dan melihat implikasi dari segala aspek jika pertukaran hendak dilaksanakan. Beliau dikatakan tidak menolak cadangan berkenaan dan sedia menerima input nuntuk tujuan itu.

Dalam pada itu sebahagian besar ahli parlimen PAS juga dijangka akan bertukar wajah. Yang sudah hampir pasti ialah untuk kerusi Pengkalan Chepa (Abdul Halim Abdul Rahman), Kubang Kerian (Sallahuddin Ayub), Bachok (dia tu) dan Kota Bharu (Wan Abdul Rahim Abdullah). Sallahuudidn di pindah ke Johor manakala 'dia tu' tiada dalam senarai calon PAS. Wan Abdul Rahim dan Abdul Halim dikatakan sedia untuk berundur. Lainnya kerusi Pasir Puteh (Muhammad Hussein) juga dikatakan akan bersalin wajah.

Di kerusi Parlimen Pasir Mas PAS sudah tentu akan mendapat muka baru. Kerusi yang digadaikan kepada Ibrahim Ali tanpa ditebus itu akan diambil balik dan PAS mengura-urakan akan menurunkan Timbalan Dewan Pemuda PAS Pusat, Nik Mohamad Abdul Nik Aziz untuk bertanding di situ.

Jika ini berlaku seperti mana dirancangkan, hanya Siti Zailah Yusuf (Rantau Panjang), Kamaruddin Jaafar (Tumpat) dan Dr Mohd Hatta Ramli (Kuala Krai) saja ahli parlimen dijangka tidak berubah tempat.

Menyentuh mengenai kemungkinan PAS tidak dapat menukar kesemua 20 orang wakil rakyat yang patut dibersarakan ialah kerana masalah pengganti. Di kawasan-kawasan tertentu tidak ada orang atau pengganti yang setanding dengan wakil rakyat yang ada kini. Ketiadaan tokoh ini menyebabkan PAS tidak ada pilihan lain selain mengekalkan yang sedia ada.

Beberapa kerusi yang tiada tokoh pengganti antara Air Lanas (Jeli), Kota Lama (Kota Bharu) Demit (Kota Bharu), Chetok (Pasir Mas), Perupok (Bachok), Tanjung Mas (Kota Bharu).

MSO.

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Dec 2012 11:58 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Unit AMAL & Nisa DUN <b>Demit</b> Turut Serta Membantu Mangsa Banjir <b>...</b>

Posted: 18 Dec 2007 05:49 PM PST

Kenangan ketika menghantar Misi Kemanusian Unit Amal DUN Demit ketika banjir besar di Johor pada tahun 2006

KOTA BHARU, 18 Dis. Biar pun langit kelihatan cerah, namun kampung-kampung yang terletak tidak jauh dari Sungai Golok semakin banyak ditenggelami air bah.

Menurut jurucakap Bilik Gerakan Banjir Negeri jumlah mangsa banjir di Pasir Mas setakat jam 10 pagi tadi meningkat kepada 7,906 orang, manakala di Tanah Merah berkurangan kepada 738 orang dan Kuala Krai (72 orang).

Jumlah keseluruhan mangsa banjir di Kelantan pagi tadi seramai 10,756 orang. Paras air di Tangga Krai, Kuala Krai 24.9 meter, Jambatan Guillemard di Tanah Merah 16.61 meter dan Tambatan Diraja 5.10 meter iaitu melepasi paras bahaya, katanya ketika dihubungi di sini.

Menurutnya jumlah mangsa banjir semakin meningkat di Rantau Panjang disebabkan limpahan daripada air Sungai Golok ekoran pelepasan air di sebuah empangan di Selatan Thailand.

Manakala jalan-jalan yang masih ditutup kepada lalu lintas iaitu di Km 55 jalan Kuala Krai Gua Musang akibat tanah runtuh.

Oleh itu kata jurucakap tersebut laluan alternatif bagi pengguna jalan raya dari Kuala Lumpur ke Kota Bharu boleh melalui jalan raya Gua Musang – Jeli melalui Jelawang.

Bagaimanapun di Km 30 jalan raya Gua Musang Jeli berlaku runtuhan tanah berhampiran Sekolah Kebangsaan Jelawang petang semalam. Kerja-kerja pembaikan sedang dijalankan sekarang, katanya.

Namun menurut sumber jalan itu masih boleh dilalui kepada semua jenis kenderaan.

Jalan ke Pantai Cahaya Bulan yang ditutup sebelum ini sudah boleh dilalui sepenuhnya.

ImageDi RANTAU PANJANG, kawasang yang paling terjejas teruk akibat dilanda banjir. Pasukan Unit Amal Kelantan dan Nisa kini bekerja keras membantu mangsa banjir di Sekolah Kebangsaan Gual Tinggi sejak Sabtu lalu. Unit Amal & Nisa DUN Demit juga turut menghantar wakil bagi membantu mangsa-mangsa disana.

Di kawasan itu terdapat 1,800 penduduk yang dipindahkan dari beberapa kampung yang terjejas teruk akibat paras air Sungai Golok melimpah.

Bendahari Unit Amal Kelantan, Rosli Abdul Samad berkata, terdapat sembilan keluarga yang tinggal di pusat pemindahan tersebut sejak seminggu lalu.

Anggota Nisa seramai 40 orang juga membantu mangsa-mangsa banjir di Gual Periuk dan Kubang Kual, Rantau Panjang sejak beberapa hari lalu. Unit Amal mulai turun padang membantu mangsa banjir di Tanah Merah sejak Selasa lalu.

Bagaimanapun kawasan itu kini air sudah surut dan anggota Nisa juga membantu mangsa-mangsa banjir membersihkan rumah-rumah mereka, katanya.

Baru-baru ini, seramai 90 keluarga berpindah ke pusat pemindahan di Sekolah Kebangsaan Suria, Tanah Merah. Mereka dibantu 10 anggota Unit Amal dan Nisa terutamanya aspek penyediaan makanan.

Rosli juga berkata, Unit Amal dari kawasan-kawasan yang tidak dilanda banjir turut tampil membantu mangsa-mangsa banjir di Tumpat dan Rantau Panjang.

Kita juga akan mengerahkan semut merah (Unit Amal) bagi membantu mangsa-mangsa banjir seperti dilakukan di Johor tahun lepas untuk membersihkan rumah-rumah mereka, ujarnya.

Unit Amal Kelantan & Demit mempunyai pengalaman luas dalam membantu mangsa-mangsa banjir di Johor tahun lepas, termasuk kawasan yang terjejas teruk. Boleh rujuk kepada artikel lepas di link ini: Misi Kemanusian Unit Amal DUN Demit ketika banjir besar di Johor pada tahun 2006

Selain itu, Dewan Muslimat PAS dan Persatuan Isteri-Isteri Wakil Rakyat dan Pegawai Kanan Kerajaan Kelantan (Purnama) turut turun padang bagi membantu mangsa-mangsa banjir. –SyGz

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Apr 2013 11:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Mar 2013 11:47 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2012 11:37 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

HOMESTAY NIAGA: Senarai Homestay/Rumah Rehat <b>Di Kelantan</b> <b>...</b>

Posted: 10 Jul 2012 04:59 PM PDT

Seri Anggerik Rest House.
PT 475, Bt.3, Jln.Krai, Wakaf Che Yeh, 15100 Kota Bharu.
Banglo setingkat/3 bilik
013-9816538,
RM 150-230/Bergantung kepada hari, musim dan tempoh.
Lengkap untuk 15-18 orang. Semua bilik tidur a/c.
Rumah Tamu Nur Fatin
Taman SBJ Wakaf C. Yeh, Kota Bahru
Banglo Setingkat
012 9588242
RM200- RM250
Berdekatan dengan pasar borong Wakaf Che Yeh(60 meter). Suasana aman dan selesa.Kelengkapan penuh.

Rumah Tumpangan Budi
Kg. Budi, Jln. Tawang, Kota Bharu.
Rumah Teres
019-9111963 (Zaman), 019-9899148 (Ku Na), 09-7647134
1 Bilik + 1 Bilik Air = RM70/Hari, 2 Bilik Tidur + 2 Ruang Tamu + 2 Bilik Air = RM 120/Hari, 3 Bilik Tidur + 2 Ruang Tamu + 3 Bilik Air = RM 180/Hari.
Di Jalan Utama K.Bharu-Tawang. 6KM K.Bharu, 5KM K.Kerian/HUSM, 8KM Airport Pkln Chepa, 2KM rumah Tn Guru Menteri Besar. 1 KM dr Mesin ATM terdekat(7 Eleven). Berdekatan dgn pekan Kota Jembal, Tawang, Sering, Binjai, Pkln Datu, Jejuluk.

Homestay Desa
Dekat Wakaf Che Yeh, Kota Bharu, Kelantan
Banglo /3 bilik
Cikgu Din 013-9207364 / 018-9009104 / ashida07@streamyx.com
RM 150.00
Bilik utama h/dingin. WiFi, TV, peti sejuk, pemanas air, dapur memasak, kelengkapan dapur, bahan untuk minuman, selimut, tuala dan tilam serta bantal untuk kemudahan 20 orang. Berperabot penuh.

Kondominium
Kota Bharu
2 bilik
0139461309
RM 250/Day
Mengadap stadium. Ruang selesa dan memuaskan.

Rumah Tamu Al-ukhuwwah
3902 Batu Dua, Jalan Kuala Krai 15150 Kota Bharu Kelantan
Banglo-3 bilik(2 bilik air-cond), 3 bilik air(berasingan)
09-7482971, 013-9822733
200/hari
Kemudahan memasak, TV, Peti Sejuk, microwave dan sterika. Ruang parking berpagar

Kayumas Homestay
Lot 1511, Lorong Surau Kota 2, 15100 Kota Bharu
Chalet studio
013-9367393/019-2708867
RM90 per night
4 units fully furnished chalet studio with wifi access. 3km from center of Kota Bharu, 1km from Famous Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Easy to go Rantau Panjang, Pengkalan Kubor and etc. GPS coordinate. Garmin:N: 06° 05.288´, E: 102° 13.596´. Nokia map:N: 6° 5´ 17.3",E: 102° 13´ 35.8"

Aiza Homestay
PT181,Desa SBJ,Beta Hilir,Kota Bharu Kelantan
Rumah teres 3 bilik
0199716232/aidi_wako@hotmail.com
RM130 sehari
Mempunyai 3 bilik tidur, 2 bilik air. Persekitaran yang selamat. Terletak dalam kawasan perumahan SBJ Dewan Beta (rumah teres 1 tingkat) yang diawasi oleh pengawal keselamatan selama 24 jam. Dekat dengan Pasar Borong Wakaf Che Yeh, Rantau Panjang, Bandar Kota Bharu

Homestay McNa
Jalan Lundang, Kota Bharu
Semi D / 4
0197768708 / homestaymcna@yahoo.com
RM 230
Rumah yang selesa dan berdekatan dengan kedai makan dan kedai runcit. Dari Homestay nak ke bandar Kota Bharu mengambil masa tidak lebih dari 15 minit.

Homestay Warisan
Taman Tiong, Kg Tiong
Bungalow
0125091307
RM150.00/permalam
Bungalow 3 bilik dengan separuh perabut, 15 minit ke KB, 7 minit ke Wakaf Che Yeh, 30 minit ke Rantau Panjang. 00000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000
Guest House and Homestay
RM 150.00 SEHARI....

-Air-Cond (Penghawa Dingin)
-Penginapan di Kota Bharu,
-3 Kilometer berdekatan dengan Bandar Kota Bharu.
-3 Kilometer berhampiran dengan Airport Kota Bharu.
-2 Tingkat
-4 Bilik
-2 Bilik Air
-1 Dapur
-1 Balkoni
-Perpustakaan Mini
-Ruang yang selesa untuk Satu atau Dua Keluarga
-Keselamatan Dijamin KRS Tanjung Mas.
-Beras Siam disediakan dengan percuma untuk dimasak dan dimakan.
-Peralatan memasak dapur gas dan periuk pinggan dan lain2.teh uncang dan lain2
-

Jika berminat,boleh la menghubungi Hajah Puan Emylia di talian 013-9869097 untuk rundingan sewaan dan tempahan.NEGO.


Hussin Palace
Lot 2030 Paya Rambai, Jalan Bayam Kota Bharu Kelantan
Rumah Semi-D 3 bilik tidur
0199961960
RM180
Fully furnished house :-)

Rumah dua tingkat
318 Kg redang, Jalan PCB, Kota Bharu, Kelantan
Dua bilik tidur, satu ruang tamu
013-9694664/ adzi65@yahoo.com.my
RM 150.00 satu malam
Penginapan selesa, berdekatan Kota Bharu, Jalan Pantai Cahaya Bulan (PCB).Aircond (master bedroom), peti sejuk, kipas setiap bilik, ruang tamu, balkoni, tv. Surau/masjid, restoran, mini market, kedai borong, klinik berdekatan.

Rumah Rehat As Sakinah
PT 621(NO 47) Taman Damai Perdana SBJ Wakaf Che Yeh Kelantan
Teres 2 tingkat/ 4 bilik
012-9011726/9011736/fazlialias@yahoo.com
RM150-300
Lokasi yang strategik berhampiran dengan Pasar Wakaf Che Yeh (60 meter)dan ke bandar Kota Bharu.

Zan'Guest House
Lot 189,Kg,Belukar,Tapang,Jln.Hospital,Kota Bharu
Rumah Teres,3 bilik.
0139084300,0139201668
RM50.00- 80.00/bilik. RM150.00/hari/malam.
10 minit dari bandar Kota Bharu, berdekatan dg JPJ, Komplek Belia, USM Kubang Kerian

Pelangi Homestay
Condominium Pelangi No.10 Tingkat 18 Blok B
Service apartment/3bilik
014-5050181/mohdrahmani@hotmail.com
RM250-RM300
Nikmati panorama Sg. Kelantan, skyline & sunset di hujung pelangi Bandaraya Kota Bharu. Hanya berjalan kaki ke Masjid Muhammadi, Gerbang Kota Budaya, Pasar Siti Khadijah, Bazaar Buluh Kubu, Parkson/Giant dll. Dilengkapi kemudahan condo b'taraf 5 bintang, swimming pool,gym,playground.

Mak Dah Homestay
Hilir Pasar Borong Wakaf Che Yeh, Jalan Kuala Krai 15100 Kota Bharu, Kelantan
Rumah Biasa/3 bilik
017-5872145/017-9160339
RM150/hari
Rumah tumpangan berhadapan Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Hanya 2-4 minit berjalan kaki ke Pasar Borong. Rumah memang selesa dan berbaloi untuk keluarga yang ramai.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alamat homestay/guest house :
Lot 1671 Kg. Demit ,
Kubang Kerian Kelantan

Kemudahan:
Rumah banglo 2 tingkat dilengkapi dengan
- 4 bilik tidur ( bilik utama air cond), 2 di bawah dan 2 di atas
- beberapa ruang rehat (ruang sembahyang)
- 4 bilik queen bed
- bantal dan toto disediakan
- 1 ruang dapur luas dan lengkap dengan dapur gas, peti sejuk, cerek letrik,
periok nasi letrik, set cawan dan pinggan manggkuk
- 1 set sofa, TV dan alas kapet

Penginapan selesa, sesuai untuk :
o percutian keluarga,
o percutian berkumpulan,
o rombongan merisik, meminang dan perkahwinan – dekat dengan masjid Ismail Petra, Kubang Kerian.
o 1km dari HUSM (Hospital, Kubang Kerian)
o Lokasi yang strategik dengan IPT – dekat dengan UMK,MRSM PC, MRSM Pasir Tumbuh, Kolej Jururawat HUSM
o 13km ke lapangan terbang P Chepa

Berdekatan dengan (5-20 minit) :
* Pusat Bandar Kota Bharu
* Bandar Baru Kubang Kerian
* Stadium Sultan Muhammad ke-IV
* Universiti Malaysia Kelantan
* Institut Pendidikan Guru, Pengkalan Chepa
* Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra
* Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM)
* Hospital Raja Perempuan Zainab II
* Hospital Pakar Perdana

Kemudahan berhampiran :
* Pasaraya (Nirwana, Mydin, Bilal, Billion)
* Restoran (Nasi Kerabu Golok, Ikan Bakar, dsb)
* Stesen Minyak (Petronas 300m)
* Seven Eleven
* Bank

Kadar sewa berpatutan : Untuk sebuah rumah hanya RM 240.00 termasuk hari minggu, hari cuti am, cuti sekolah
Hubungi: 019-9698711 - Kak Yah ( Talian Utama)
09-7655987 (Rumah)
019-9498072 - Abg. Nan

Guest House and Homestay
CIRI-CIRI YANG KAMI TAWARKAN

Kami menawarkan sebuah rumah kediaman yang selesa dan selamat yg dapat
menampung 15-25 orang dewasa pda harga yang berpatutan.Antara ciri yang kami
tawarkan : 3 bilik tidur dgn katil Queen size dgn kemudahan aircond setiap
bilik ,Mesin basuh,peti sejuk,Stereka,set sofa,set meja makan,set barbeque,TV
Astro,Heater dlm bilik air serta kolah dalam bilik mandi.

Lokasi yang amat berdekatan dengan medan selera, pusat pelancongan , klinik,
shopping kompleks, pasar besar dan sebagainya.Terletak di Jalan Che Hussin
iaitu 0.5 km dari pusat bandar Kota Bharu serta 100 meter dari Pejabat
kerajaan(Wisma Persekutuan)dan stadium malah 5 minit masa perjalanan untuk ke
pusat membeli-belah spt KBMALL,Tesko ,Billion dan Pasar Siti Khatijah.

Lokasi kami- Jalan Che Hussin Kota Bharu Kelantan

Lokasi GPS

Latitude 6 07 19.71N
Longitude 102 14 56.43E

KADAR SEWAAN = RM 220 SEMALAMAN

Sebarang pertanyaan boleh hubungi En.Rozani di talian 0139202778


Pesona Homestay
5476-B Jln Bayam Kota Bharu Kelantan
Banglow / 3 Bilik
+60139202778,0139800036 / rozanimohdnoor@yahoo.com
RM220 sehari
Rumah kediaman yang selesa dan selamat yg dapat menampung 15-20 orang dewasa pda harga yang berpatutan. Hubungi En.Rozani 0139202778(Fully furnished). Lokasi pusat bandar.

Aleesya villa
Belakang Ani Sup Utara , Berek 12 , Jln Hospital 15200 Kota Bharu Kelantan
Double Story Semi D
60169223073 / aramycash@yahoo.com
RM 300 Sehari
2km dari pusat bandar Kota Bharu. 4 bilik tidur & 3 berhawa dingin. Peti sejuk,dapur,mesen basuh,mandian air panas,TV,laman letak kereta luas disediakan.Semua bilik fully furnished dgn katil bersaiz Queen.

Rumah Tamu
Jln. Hamzah,Kota bharu
4 Bilik
019-9061292 - Jamal
Rm 50
Ada aircond/kipas. Bersebelahan dgn KB Mall, dekat dengan TESCO, depan Kolej Jururawat Masterskill.

Rumah Tamu
15 Jln 3, Tmn Baiduri, jln Tumpat Kelantan
Rumah teres 3 bilik
0192845874
100 satu malam
Kami menyediakan kelengkapan seperti berada di rumah sendiri dgn sewa yg murah, amat strategik, hanya 3km ke Kota Bharu, 9km Pasir Mas, 5km ke Pengkalan Kubur.

Kondominium Pelangi
Tkt 15, Blok A, Kondominium Pelangi, Jln Post Office Lama, KB
Apartment/4 bilik
0199824590 Rusli
RM250/day
Menghadap Sg. Kelantan, berhampiran Masjid Negeri, Bazar Buluh Kubu dan pusat bandar. Kolam renang, 24 jam security, fully aircond, water heater, TV, iron, refrigerator.

UI Kondo Homestay
B12-08, Kondominium Pelangi Mall, 15200 Kota Bharu Kelantan
Kondominium / 3 bilik
019-9009535/uimpiana@yahoo.com.my
RM200-RM300
Terletak di tengah bandar Kota Bharu, kondominium lengkap dengan perabut, dan kemudahan kondo yang lain.

Homestay Tok Ayah
Kota Bharu, Kelantan
2 bilik
013-3806257
RM200/day
Terletak di tepi jalan utama Jln Sultan Yahya Petra. Perjalanan 7 minit ke bandar Kota Bharu, Balai Islam Lundang, Masjid Kubang Kerian, Hospital Universiti Sains Malaysia. 10 minit ke Wakaf Che Yeh, 25 minit ke Pekan Rantau Panjang.

Rumah Tamu DWZ2
120 Jln.Dato Lundang, Kota Bharu
Banglo 2 tingkat / 5 bilik
019-9889422, ananazhar@gmail.com
RM150-00 sehari
5 bilik (2 a'con), 2 bilik air, katil untuk 10 orang, ruang tamu, dapor, microwave/petiais/tv/pemanas air/parking untuk 10 kereta. Belakang Dee Carpet Dato Lundang. GPS:N6-6.326\' E102-15.698\'

Mahligai Bonda
PT 398, Lorong Sekolah Menengah Naim Lilbanat, Kota Bharu
Rumah/Dorm
Hj.Anafi 019-9833677 / Hjh Zairani 013-9037555
RM 80-300
Penginapan ekonomi untuk keluarga. Harga boleh runding. Lokasi yang strategik untuk ke pusat bandar Kota Bharu dan Wakaf Che Yeh

Rumah Tamu Anjung Desa
Kg. Pasir Kota, Jalan Pintu Geng, Kota Bharu, Kelantan
3 bilik (bilik utama berhawa dingin)
Cikgu Din ( 013-9207364)
Rumah Tamu bersuasana desa, menyediakan perkhidmatan WiFi dan Astro, peti sejuk, mesin basuh. Ruang tamu dan ruang dapur yang luas. Jarak dari Pasar Borong Wakaf Che Yeh hanya 1km dan dari Bandar Kota Bharu hanya 3.5 km

Guest House and Homestay
CTNUR Homestay merupakan sebuah penginapan yang selesa dan selamat di mana homestay kami dapat menapung 15-20 orang dewasa .Lokasi kami yang strategik ,terletak 0.5km dari pusat bandar Kota Bharu.

Antara kemudahan yang kami tawarkan :

-2 bilik tidur / katil queen size dengan kemudahan aircond setiap bilik.
-2 bilik air,
-Ruang tamu,Ruang makan dan Ruang Keluarga yang selesa,
-Tempat letak kereta yang luas (8 buah kereta)
-Tilam/Toto tambahan ,bantal tambahan.
-TV, peti sejuk, kettle jug,iron board,mesin basuh auto dan peralatan makan.

Kadar sewaan : RM150 semalaman

Untuk pertanyaan sila hubungi:

Pn. Nor Aini : 0139236787
En. W.Ahmad Kamil : 0129603243 Guest House and Homestay
Banglo setingkat dan 2 Tingkat.Penginapan ekonomi untuk bilik dan Dorm.Muat 80 orang dalam satu masa.Dilengkapi aircond,waterheater,Pemanas air,pingan-cawan,TV,Petiais,waterheater dan semua bilik air didalam.Kemudahan restoren bersebelahan untuk sarapan pagi,Buffet,bungkus untuk group serta ruang parking luas untuk kereta dan bas.HANYA 5-10 minit ke Pusat Bandar,Pasar Borong Wakaf Che Yeh,HUSM Kubang Kerian,Stadium Sultan Mohd IV.Berdekatan Sek Men Naim Lilbanat,Masjid Telipot,Mayban,Istana Mahkota,Billion Shopping Centre.Bilik Besar:6-8 orang RM 150,Bilik sederhana 4-5 orang RM 120,Dorm A 24 orang-RM 350,Dorm B:16 orang- Rm 250 ALAMAT:PT 398,Lorong Embi,Jalan Telipot,15150 Kota Bharu.Hubungi :0199833677/0139037555 Yus Restoren 09-7476427.Amat sesuai untuk keluarga,kumpulan besar dan bas rombongan.


SR Homestay
255 P , Lorong Hj. Pak Noh, Jalan Bayam, 15200 Kota Bharu
2 Unit rumah teres (A: 4 bilik + 1 Ruang Tamu + 3 Bilik Air) dan (B: 3 Bilik + 1 Ruang Tamu + Dapur + 2 Bilik Air)
Kak Yah - H/P : 012-9453650 / 09-7435696 / 09-7446803
Unit A: Rm250.00/Hari Unit B:Rm 200.00/Hari

Rumah Rehat Normanis
Tingkat 10, kondominium Pelangi Mall, Jalan Pejabat Pos Lama, Kota Bharu
Kondominium
Azma 0139432400
Sewa rm 200/day boleh runding berdasarkan berapa lama mau sewa.

Rumah Tamu Intan Sofia
Perumahan KUB Cendana,Kg Chica,Jln Pasir Puteh,16150 Kota Bharu,Kelantan
Terrace single storey-3 rooms
Che Ros/019-3892962
RM 150-200/house depending on stay duration and season (open for booking now.starting operate on May,2009)

Sutera Guest House
Jalan Hospital Kota Bharu
Single storey house, 3 rooms, 2 bathrooms, living room and kitchen area
016-9515380 / 019-9932850 / 09-7655863
RM45-65/room RM150/house (perday) 10minutes drive to Kota Bharu City Centre

Orange Guest House.
Lot 1934, Jalan Pintu Geng, 15100 Kota Bharu, Kelantan
3-rooms Bungalow Single Storey
Zawawi (012-9007629)
RM200/night (negotiable)

Guest House and Homestay

Kami menyediakan sebuah homestay @ rumah tumpangan (seperti didalam gambar)yg sesuai untuk sekeluarga bermalam & bersantai. Kemudahan yg disediakan:

1) Mempunyai 3 bilik tidur (2 berhawa dingin) & 2 bilik air berasingan.
2) Mempunyai dapur untuk memasak (peti sejuk, dapur & kemudahan memasak)
3 )Lengkap dengan barang perabot & peralatan elektrik.
4) Kelengkapan tambahan sekiranya ramai seperti toto, bantal dan sebagainya.

5 minit sahaja untuk ke Pasar Borong Wakaf Che Yeh. Persekitaran yg selamat, selesa & aman. Harga sewaan untuk 1 hari adalah RM200 (boleh dirunding).
Sesiapa yg berminat, sila hubungi 019-9911573 (Che Jah) @ 013-9741817 (Ejie).
Sekian. Terima kasih.



Mekar Villa.
Km 4, Jln. Sultan Yahya Petra, Kota Bharu.
Bunglow
013-9151003/tuanmasor@yahoo.com
RM 250.00 per day

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 May 2012 11:39 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 03 May 2012 11:05 AM PDT

URL Sumber Asal :-

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2012 12:00 AM PDT

URL Sumber Asal :-

PAPISMA Cawangan <b>Kelantan</b>: M13- Cakna Anak Muda <b>Di</b> Pasir <b>...</b>

Posted: 12 Apr 2012 12:23 AM PDT


7 April 2012 - PAPISMA Kelantan di jemput bagi mengadakan khidmat kesihatan statik di Kg. Pulau Raja, Pasir Pekan, Kelantan bersempena program Cakna Anak Muda Pasir Pekan. Sambutan dari penduduk Kg. Pulau Raja memberangsangkan.

Selain diadakan pemeriksaan kesihatan secara percuma, pihak penganjur juga turut mengadakan sukaneka rakyat melibatkan pemuda-pemuda seperti pertandingan gusti lengan, bawa motosikal paling lambat. Program tersebut telah dirasmikan oleh YB Dr. Kamaruddin Jaafar yang merupakan ahli parlimen Tumpat.

.: Setiausaha Pakatan Tanding <b>Di Demit</b>?

Posted: 23 Sep 2012 08:22 PM PDT

BAKAL CALON                                                                                                             

Setiausaha Pakatan Darulnaim, pertubuhan yang menghimpunkan anak-anak Kelantan di perantauan pro Umno, Roslan Mohamad disebut-sebut bakal diturunkan Umno untuk bertanding di salah satu Dun di Kelantan. Roslan kelahiran Kubang Kerian katanya akan diperuntukan Dun Demit yang terletak dalam Parlimen Kubang Kerian.

Sebelum ini Dun Demit ditanding oleh Mohamad Abdul Ghani yang tewas kepada Muhammad Mustafa dengan kekurangan undi sebanyak, 4,799.

Roslan yang juga merupakan pegawai eksekutif di Proton. Beliau seorang aktif dan mempunyai personaliti yang menarik serta seorang aktivis Ngo yang rajin.

Semasa bertemu dengan beliau dua hari kepas, Roslan tidak menolak desas desus itu dan berkata; "kalau parti berkehendakkan saya sedia untuk mengambil risiko."

Bagaimana pun katanya perbincangan lanjut dengan Pengerusi Perhubungan Umno Kelantan Mustapa Mohamed difahamkan masih belum diadakan lagi.

Sebelum ini Najib Razak mengatakan Umno akan meletak calon yang boleh menang tidak kira ianya merupakan pimpinan bahagian atau pun tidak. Kemungkinan Umno meletakkan Roslan juga dikira tepat dengan profesyen dan juga personaliti Roslan yang sedarhana dan seorang berhemat.

Sementara itu seorang lagi winneable candidate Dr Junaidi Abdu Bakar yang disebut-sebut kononnya akan diletak bertanding di Kuala Krai dikatakan sahamnya kini mulai merudum ekoran pemasangan posternya di sepanjang jalan sempena hari raya lalu. Pemasangan poster yang mengalu-alukan kepulangan anak perantau sekali gus untuk mempromosinya itu tidak disenang oleh orang ramai dan ada setengah menganggapnya yang tidak wajar dan satu perbuatan yang ganjil.

Orang ramai menganggap pemasangan papan tanda itu sebagai melampau dan tidak kena pada tempatnya sekaligus menyerlahkan akan keghairahan timbalan naib cencelor (hal ehawal pelajar dan alumni) UPSI. Dalam papan tanda itu beliau turut menyebut jawatan dan kedudukannya serta jawatan dalam pasukan awam. Lantaran itu ada yang mempersenda-sendakan bila pula UPSI membuka cawangan di Kuala Krai.

Sehubungan itu kerusi parlimen Kuala Krai besar kemungkinan Umno akan serahkan kepada Ketua Bahagian Ramzi Abdul Rahman untuk berhadapan dengan dengan calon Pas Dr Mohd Hatta Ramli. Selain Junaidi, Razmi juga berhajat untuk menjadi calon di parlimen Kuala Krai.

Sikap Ramzi yang dikatakan merendah dan tidak menonjolkan diri seperti mana Dr Junaidi mendapat perhatian pucuk pimpinan. Begitu juga dengan jasa dan bakti Ramzi lebih dirasai oleh rakyat Kuala Krai berbanding dengan Junaidi.

Selain itu pengalaman yang dilalui Umno dengan meletakkan Prof Che Musa Che Omar dalam pilihan raya menjadi Umno takut dan phobia untuk meletakkan seorang lagi tokoh akademik di Kuala Krai.[wm.kl.11:02 am 24/09/12]

BLOG KELANTAN: 03 <b>di demit kelantan</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 11:14 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Jengka 19: Harian Metro: Hati

Posted: 18 Mar 2013 08:12 PM PDT


Uji ketangkasan peserta berkumpulan

Posted:

Bunyinya seperti aktiviti mencari harta karun yang biasa dilakukan pada hujung minggu. Bergerak dari satu stesen ke stesen lain selepas me­nyelesaikan cabaran atau misi yang disediakan.

Satu demi satu misi dilakukan hingga akhir­nya peserta yang tiba dulu di lokasi terakhir diangkat selaku juara.

Namun bagi peserta acara Running Hunt Malaysia yang diadakan sekitar ibu kota minggu lalu, bukan siapa yang tiba dulu jadi sasaran, tetapi tertumpu kepada siapa yang terakhir kekal di gelanggang permainan dengan tanda nama masih terlekat di belakang badan.

Bagi peminat program variasi Korea Selatan, Running Man, konsep pemainan 'mencabut tag nama' menjadi tarikan dan amat dinantikan peserta kerana itulah cabaran utamanya.

Foto

MEMBALING syiling dalam kuali leper menjadi misi pertama yang perlu diselesaikan peserta sebelum ke stesen berikutnya.

Foto

BEBERAPA kumpulan berlari menaiki tren LRT agar tidak diekori pasukan lain sejurus melakukan misi mereka.

Foto

ANTARA peserta Running Hunt Malaysia yang berjaya melaksanakan semua misi sebelum bergerak ke lokasi terakhir.


Biarpun sesebuah kumpulan atau individu berjaya mendahului misi sebelum itu, ia sekadar memberi kelebihan untuk bersembunyi dan menyusun strategi sebelum mencabut tag nama peserta yang tiba seterusnya.


Misi pertama dimulakan di stesen KL Sentral, di mana setiap pasukan seramai enam peserta diberikan kad klu untuk misi seterusnya. Semuanya menerima klu yang sama iaitu perlu membeli tiket tren LRT dari lokasi permulaan sehingga ke stesen KLCC.

Bagaimanapun, setiap pasukan perlu turun di setiap stesen sebelum lokasi terakhir bagi menyempurnakan misi. Di stesen Pasar Seni, peserta perlu membaling duit syiling dalam kuali leper ­dengan diberikan peluang sehingga tiga kali cubaan setiap seorang.

Jika gagal dalam cabaran ini atau mana-mana misi berikutnya, penalti dua tren dikenakan pada pasukan terbabit. Bermakna, kumpulan berkenaan perlu melepaskan dua perjalanan tren LRT sebelum boleh meloncat masuk ke tren ketiga untuk menyambung misi.

Misi diteruskan ke stesen berikutnya dan misi Cham Cham Cham ini memerlukan peserta berpaling ke arah bertentangan daripada ­'tangan kuning' yang diletakkan di depan, contohnya jika tangan menuding ke kanan, muka perlu berpaling ke kiri dan sebaliknya.

Misi ini menjurus kepada daya tumpuan penglihatan peserta, selain fokus kepada bunyi Cham Cham Cham yang dilakukan kru.

Meneka 10 perkataan atau ayat seperti yang dilakonkan (Riddles for Seconds) ­dalam tempoh dua minit pula menjadi cabaran di hentian seterusnya. Apa yang diperlukan ialah kemahiran ­salah seorang ahli kumpulan ­dalam menyampaikan ayat kepada rakannya, sama ada dalam cara lakonan, gerak tubuh atau memberikan klu berkaitan secara lisan.

Misi Twist or Twisted kemudiannya membuatkan pergerakan beberapa pasukan tergendala kerana peserta diminta menyebut sepotong ayat yang bunyinya hampir sama dalam tempoh 30 saat.

Kemuncaknya di stesen akhir apabila setiap pasukan perlu mencari kru berdasarkan klu yang diberi sebelum bergerak ke taman berhampiran Jalan Ampang untuk misi kelangsungan tag nama.

Seperti apa yang berlaku dalam program popular dibarisi nama besar Korea antaranya Yu Jae-suk, Ji Suk-jin, Kim Jong-kook, Ha-ha, Lee Kwang-su, Gary dan Song Ji-hyo itu, adegan terakhir iaitu mencabut tag nama sememangnya menakutkan.

Kala setiap peserta Running Hunt Malaysia menerima kemeja-T velcro yang mempunyai tanda nama Running Man dalam tulisan Korea di belakangnya selepas pendaftaran, masing-masing asyik cuba mengoyakkannya sesama sendiri.

Menjadi peserta pertama yang dicabut tag namanya juga amat menggerunkan dan ia sememangnya saat paling diingati penulis ­sehingga ke hari ini.

Kisahnya, peserta diminta mencari seberapa banyak bola bertanda 'R' dalam tempoh ditetapkan dan pasukan penulis (Harian Metro) me­ngambil keputusan berpecah kepada tiga bagi memudahkan carian.

Kurang lima minit kami bergerak, penulis bersama seorang ahli pasukan berjaya menjumpai sebiji bola tapi disebabkan kami ralit mencari bola lain di sekitar pokok berhampiran, sekumpulan gadis bertudung mula menghampiri kami.

Semuanya menuju ke arah penulis dan seperti apa yang dilakukan dalam Running Man, penulis sedaya upaya mengelak daripada menjadi mangsa tag nama.

Beberapa kali cuba membolosi mereka, tetapi tidak berjaya hingga penulis mengambil keputusan berbaring di lantai bagi melindungi tag nama.

Dengan rakus dua gadis terus memegang kaki, dua lagi di kedua belah tangan sementara seorang gadis gempal (yang mungkin ketuanya) terus menolak tubuh penulis supaya tangannya berjaya mencangkuk leher penulis. Dengan pantas dia mencabut tag nama ­sehingga koyak kemeja-T yang dipakai lalu menampakkan sebahagian besar belakang tubuh penulis.

Mujur ia berlaku berhampiran pusat beli-belah dan kru penganjur banyak membantu kala penulis bergegas membeli kemeja-T baru.

Misi mencari bola 'R' itu bagaimanapun diubah pada saat akhir atas beberapa masalah, lalu penganjur terus membawa peserta ke tanah lapang untuk acara paling dinantikan tag nama.

Setiap pasukan boleh menurunkan seberapa ramai ahli tapi mengikut jumlah bola yang berjaya dikumpul pasukan terbabit. Seorang demi seorang tersingkir ­hinggalah berakhir dengan pertarungan sengit antara wanita dan lelaki.

Sememangnya ia pengalaman baru bagi kami. Selalunya, insiden menakutkan ini cuma dapat ditonton dalam Running Man tanpa ada perasaan takut atau bimbang kerana penonton terhibur dengan aksi serta gelagat lucu mereka.

Erik Sim Ziheng, 17, yang mewakili pasukan Race In muncul juara selepas berjaya menarik tag nama Teh Shuyi, 21, daripada pasukan Powerpuff Girl, sekali gus membolehkan kumpulannya membawa pulang hadiah utama wang RM300.

Menurut penganjur ­Running Hunt Malaysia, Cheong Wei Ling, aktiviti ini diada­kan sebagai tanda sokongan peminat Running Man di Malaysia serta memberi peluang peminat merasai pengalaman menyelesaikan misi seperti dalam program televisyen popular itu.

"Kami menganjurkannya kerana ia belum pernah diada­kan lagi meskipun Running Man mempunyai ribuan peminat di Malaysia. Penyertaan yang kami terima amat menggalakkan ­hingga perlu dipecahkan kepada dua sesi, tujuh di sebelah pagi manakala lapan pasukan pada sesi petang.

"Dengan adanya Running Hunt Malaysia ini diharap­kan peserta dapat menimba pengalaman baru dan saling menjalin hubungan baik ­sesama peminat Running Man.

"Pada masa sama, kami juga harap ia dapat menarik perhatian produksi Running Man untuk mengadakan rakaman program mereka di Malaysia selepas Thailand, China, Hong Kong, Macau dan Vietnam," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/19

Berkorban demi cintakan al-Quran

Posted:

Melahirkan golongan hafiz profesional yang komited menerajui kepentingan agama, bangsa dan negara bukanlah satu tugas mudah kerana ia memerlukan sokongan dan perhatian semua pihak.

Bersandarkan kepada pepatah Melayu yang berbunyi 'jika tidak dipecah­kan ruyung, manakan dapat sagunya', sekumpulan guru yang bertugas di kelas pengajian pondok moden Darul Halim di Bukit Setongkol, Kuantan, Pahang wajar dipuji kerana mengadakan pelbagai usaha untuk menambah golo­ngan cerdik pandai dalam bidang agama.

Walaupun pelajar di sekolah pondok berkenaan tidak mengharungi sesi persekolahan biasa, mereka tetap diasuh mengikut jadual yang ditetapkan setiap hari bermula waktu Subuh sehinggalah waktu tidur pada jam 11 malam.

Acuan hidup mereka sudah ditetapkan dan mereka melakukannya dengan penuh kerelaan termasuk membersihkan kawasan rumah, memasak dan mengemas serta melakukan kerja khidmat ma­syarakat di komuniti setempat di samping tugas hakiki mereka menghafaz al-Quran dan mendalami ilmu agama.


Peluang bersua muka dengan beberapa penghuni yang berusia antara 13 hingga 21 tahun itu membuktikan keazaman dan kesunggu­han pengurusan sekolah pondok moden itu dalam melahirkan 'pewaris' zaman kegemilangan tamadun Islam suatu ketika dulu.


Pelajar paling dewasa, Ahmad Husaini Ibrahim, 21, berkata, kepentingan ilmu akhirat membuatkannya nekad berpisah sementara dengan keluarga di Kampung Demit, Kubang Kerian, Kelantan.

Menurutnya, walaupun mengalami kesukaran untuk bergerak kerana tergolong dalam orang kelainan upaya (OKU), dia tetap berusaha untuk berdikari dan melakukan yang terbaik mencapai cita-citanya menjadi seorang hafiz satu hari nanti.

Ahmad Husaini tidak menafikan cabaran yang perlu dihadapi setiap hari dalam menjalani kehidupan sebagai pelajar 'pondok' yang menjurus kepada usaha menghafal al-Quran sepanjang masa.

"Rutin kami bermula selepas Subuh, mengemas bilik, bersarapan dan melakukan aktiviti bebas seperti membersihkan kawasan rumah dan membasuh pakaian.

"Kelas hafazan bermula selepas Zuhur hingga Asar. Di sini, kami menghafaz secara berkumpulan dan teguran dibuat jika berlaku kesilapan ketika menghafaz," katanya.

Bekas pelajar Maahad Tok Kenali, Kota Bharu itu berkata, walaupun menghadapi kesukaran turun naik tangga kerana bilik tidurnya terletak di tingkat atas manakala kelas al-Quran di tingkat bawah, faktor itu tidak pernah menjadi penghalang untuknya bersama rakan lain dalam setiap aktiviti yang diadakan.

"Memang susah sikit tetapi saya tidak kisah selagi dapat beriadah, makan minum dan membaca al-Quran di tingkat bawah rumah dua tingkat ini," kata anak ketujuh daripada sembilan beradik itu.

Ahmad Hafizuddin Abdul Mubin, 16, berkata, walaupun pernah belajar di dua sekolah aliran agama yang turut menyediakan akademik bagi menyeimbangkan pendidikan dunia dan akhirat, anak bongsu daripada lapan beradik itu mengambil keputusan untuk berhenti dan sambung belajar di Darul Halim.

"Saya tahu tanpa kelulusan dalam bidang akademik, penghuni di sini agak sukar mendapatkan pekerjaan tetapi saya percaya rezeki di tangan Tuhan dan Dia sudah menetapkan segala-galanya untuk kita," katanya yang berasal dari FELDA Jengka 2.

Bekas pelajar Maahad Tahfiz Darul Hijrah, Jengka itu berkata, kejayaan dua abangnya, Ahmad Kamri, 28, dan Ahmad Fariduddin, 24, yang menjejakkan kaki ke Universiti al-Azhar, Mesir dan Universiti Islam Medan, Indonesia mendorong­nya belajar di Darul Halim.

"Saya bukan menolak ilmu akademik tetapi amat menyayangi bidang hafazan ini kerana mahu mendalami ilmu agama. Kami bukan saja menghafaz tetapi juga cuba memahami isi kandungan al-Quran itu sendiri.

"Tinggal sepenuh masa di sini juga mengajar kami erti kehidupan berkeluarga. Kami menguruskan keperluan sendiri, memasak, bermain dan bersukan malah turut membantu membersih­kan kawasan persekitaran rumah jiran secara sukarela," katanya yang ditugaskan menyediakan makanan kepada penghuni di situ.

Menurutnya, naskhah al-Quran mempunyai nilai yang sangat tinggi malah diabadikan sebagai khazanah terulung dalam dunia Islam dan menjadi tinggalan Nabi Muhammad SAW yang paling agung.

"Apabila kita cinta kepada al-Quran, ia akan memberi kekuatan untuk menghafalnya. Seronok belajar di sini kerana dunia kami di sini dikelilingi kitab suci al-Quran dan jiwa sentiasa dibasuhi ayat al-Quran dan menjadi pendinding dan penenang jiwa," katanya.

Bagi dua penghuni berasal dari Kemboja, Zakaria Abdullah, 17, dan Mohd Razali Zakaria, 16, kehadiran mereka di Darul Halim secara tidak langsung membantu mereka mendalami ilmu agama.

Bagi Zakaria, peluang belajar al-Quran saat paling indah dalam hidupnya kerana dapat mengetahui kandu­ngan kitab suci itu dengan lebih terperinci.

"Kami bukan setakat menghafal tetapi juga mencari maksudnya dan saya dapat membayangkan betapa indahnya menjalani kehidupan sebagai seorang Islam jika kita mengetahui isi kandungan al-Quran itu sepenuhnya.

"Walaupun baru empat bulan di sini, saya gembira dapat belajar dan melakukan aktiviti secara bersama. Secara tidak langsung dapat melupakan kerinduan kepada keluarga buat sementara waktu," kata anak ketiga daripada tujuh beradik itu.

Walaupun berasal dari Phnom Penh, keluarga Zakaria sudah lama menetap di Ulu Tiram, Johor dan kehadirannya di Darul Halim secara sukarela kerana mahu menjadi seorang hafiz dan berhasrat kembali ke Kemboja untuk mengajar al-Quran satu hari nanti.

"Saya gembira di sini kerana mempunyai rakan yang sentiasa mengambil berat antara satu sama lain dan saling membantu jika berhadapan masalah dalam apa juga perkara," katanya.

Mohd Razali pula berkata, kehadirannya di Darul Halim berlaku secara tidak langsung apabila seorang guru agama di kampungnya, Kampung Cham mempelawanya ke Malaysia dan belajar agama.

"Saya terus bersetuju kerana tidak mahu menyusahkan keluarga yang sememangnya hidup dalam kemiskinan di sana. Saya masih belajar menyesuaikan diri dengan rakan di sini kerana kurang fasih berbahasa Melayu tetapi ia sama sekali tidak menjejaskan saya untuk menghafal al-Quran," katanya yang dibantu Zakaria menterjemahkan apa yang dikatakan.

Anak ketiga daripada tujuh beradik itu bernasib baik kerana tidak dipinggirkan rakan lain kerana kesukarannya bertutur dalam bahasa Melayu dan kini giat melatih diri untuk berbuat demikian.

"Walaupun kadangkala terbit rasa rindu dan ingin kembali ke pangkuan keluarga, saya terpaksa kuatkan semangat demi membela nasib keluarga dan berhasrat untuk bekerja sebagai guru agama apabila pulang ke kampung," kata­nya.

Pegawai Darul Halim, Mohd Farid Othman, 44, berkata, seramai 16 pelajar sedang mengikuti kelas hafazan di bawah pengawasan Ustaz Abdul Halim Mahmud, 43, yang juga seorang penghafaz al-Quran berpe­ngalaman bermula September lalu.

"Kami hanya menerima pelajar lelaki berusia antara 13 hingga 21 tahun. Di sinilah tempat tinggal mereka dan belajar setiap hari mendalami ilmu al-Quran dan menghafaz sehingga bersedia bergelar seorang hafiz.

"Kejujuran, keikhlasan dan ketekunan mereka menghafal al-Quran setiap hari secara tidak langsung dapat mendidik dan membersihkan hati nurani mereka, sekali gus dapat menghindarkan mereka daripada terbabit dengan gejala salah laku yang semakin menular dalam kalangan remaja mutakhir ini," katanya.

Menurutnya, bukan mudah untuk menarik minat golongan remaja mencintai kitab suci al-Quran dan menjadikannya sebagai 'teman setia' sepanjang hari.

"Justeru, saya hormati dan menghargai semangat juang mereka datang ke sini untuk belajar al-Quran, sekali gus membasahi bibir mereka dengan ayat al-Quran setiap hari demi merealisasikan impian menjadi penghafaz al-Quran," katanya.

Menurutnya, pihak­nya tidak meletakkan syarat tertentu tetapi pelajar yang datang ke Darul Halim mestilah benar-benar ikhlas dan mahu belajar menjadi seorang hafiz al-Quran.

"Walaupun kami me­ngenakan yuran pendaftaran dan pengajian, bagi keluarga yang tidak mampu, kami tidak memaksa mereka menjelaskannya, sebaliknya menyumbang sekadar termampu saja," katanya.

Mohd Farid berkata, Darul Halim yang membawa maksud 'Yang Maha Lemah Lembut' ditubuhkan bagi memenuhi hasrat arwah bapanya, Othman Ibrahim iaitu pengasas Yayasan Othman Ibrahim yang ditubuhkan pada 1985 dengan memberi fokus kepada pembangunan pendidikan Islam.

"Semoga hasrat arwah bapa untuk melahirkan ramai penghafaz al-Quran akan terlaksana dengan kewujudan Darul Halim ini dan mewarnai dunia cendekiawan Islam Pahang satu hari nanti," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/19

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads